Решение по дело №327/2022 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 359
Дата: 10 октомври 2022 г.
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20223230200327
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 359
гр. Добрич, 10.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XV СЪСТАВ, в публично заседание на
единадесети август през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Мариана Момчева
при участието на секретаря Павлина В. Георгиева
като разгледа докладваното от Мариана Момчева Административно
наказателно дело № 20223230200327 по описа за 2022 година

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД,
ЕИК ********* срещу НП № 45/14.07.2020г., издадено от Директора на
Регионална здравна инспекция – гр. Добрич, с което на жалбоподателя за
нарушение по чл. 44 от Закона за здравето на основание чл. 212 ал. 3 от
Закона за здравето е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде
отменено.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния
представител на жалбоподателя.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител изразява
становище за неоснователност на жалбата, а наказателното постановление,
като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.
Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства,
становищата на страните, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок.
Независимо от основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна
проверка обжалваното наказателно постановление, какъвто е обхватът на
1
въззивната проверка, при което констатира следното:
АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице и съдържа
необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Наказателното постановление е
издадено в рамките на преклузивния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от
компетентния за това орган. Следва да се отбележи, че в ЗАНН не е
регламентиран срок за връчване на НП, поради което и в тази насока
възраженията на жалбоподателя са неоснователни.
От фактическа страна:
По същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:
При извършена проверка на 08.05.2020г. от главен инспектор Я. И. Б. от
отдел ДЗК относно изпълнение на Предписание за провеждане на
задължителни хигиенни и противоепидемични мерки на РЗИ – Добрич с изх.
№ ЗП – 01 – 89/23.04.2020г. е установено, че „Водоснабдяване и канализация
Добрич“ АД не е изпълнило Предписанието касателно прекъснато
водоподаване на живущите в гр. ***, кв. „***“, по ул. „***“, ул. „***“, ул.
„***“, ул. „***“, ул. „***“, ул. „***“ и ул. „***“ в условията на усложнена
епидемична обстановка и разпространение на COVID – 19.
Така към 08.05.2020г. „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД не е
осигурило водоподаване на жителите на град ***, на местата където е
прекъснато, независимо от причините за това.
Съобразно Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и
противоепидемични мерки на РЗИ – Добрич, с изх. № ЗП – 01 –
89/23.04.2020г., инж. Я. И. Б., на длъжност главен инспектор в отдел
„Държавен здравен контрол“, Дирекция „Обществено здраве“ в РЗИ –
Добрич, при извършен на 23.04.2020г. насочен здравен контрол във връзка с
постъпил в РЗИ – Добрич сигнал с вх. № 96 – 00 – 72/22.04.2020г. за
прекъсване на водоснабдяването на живущи в гр. ***, кв. „***“ е установила
следните нарушения: при извършени проверки на адреси, находящи се в кв.
„***“, по ул. „***“, ул. „***“, ул. ***“, ул. „***“, ул. „***“, ул. „***“ и ул.
„***“ е констатирано, че в домовете е прекъснато водоснабдяването и няма
водоподаване от два и повече месеца; при липса на течаща вода жителите на
посочените адреси са в голяма степен затруднени да спазват добра лична
хигиена, както и хигиена на жилищната среда, които са част от основните
противоепидемични мерки, разпоредени от Министъра на здравеопазването,
2
във връзка с обявеното извънредно положение в РБългария предвид
усложнената епидемична обстановка и разпространението на COVID – 19.
Посочени са като нарушени разпоредбите на чл. 31 и чл. 63 ал. 5 от Закона за
здравето. За отстраняване на посочените нарушения на основание чл. 19 ал. 2
т. 6 във вр. с чл. 31 и чл. 63 ал. 5 от Закона за здравето е дадено следното
предписание - в условията на усложнената епидемична обстановка и
разпространението на COVID – 19 и предвид въведеното в РБългария
извънредно положение, да се осигури водоподаване на жителите в гр. ***, на
местата където е прекъснато, независимо от причините за това. Посочен е
срок – веднага.
Предписанието било надлежно връчено на 23.04.2020г., видно от вх. №
В и К – 1249/23.04.2020г. Същото не е било обжалвано.
Предвид констатираното на 15.05.2020г. е съставен АУАН № Ю
000082/2020г., в който е вменено на жалбоподателя административно
нарушение по чл. 44 от ЗЗ.
Въз основа на акта, за санкциониране на извършителя, предвид
констатираното нарушение, на 14.07.2020г. било издадено обжалваното
Наказателно постановление № 45 от Директора на РЗИ Добрич, в
обстоятелствената част на което административнонаказващият орган
възприел описаната в акта фактическа обстановка. В диспозитива на
атакуваното наказателно постановление, за нарушението на чл. 44 от ЗЗ, на
основание чл. 212 ал. 3 от ЗЗ била наложена "имуществена санкция" в размер
на 1000 лв.
В хода на съдебното производство не се установи различна фактическа
обстановка от описаната в АУАН, и издаденото въз основа на него
наказателно постановление. Разпитани в качеството на свидетели в съдебно
заседание, актосъставителят и свидетелите по АУАН потвърждават съответно
констатациите в акта и в НП, и законосъобразното съставяне на АУАН. Съдът
кредитира показанията им, като обективни, последователни и
непротиворечиви.
От правна страна, съдът не споделя становището на жалбоподателя, че
обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно.
Както в АУАН, така и в обжалваното НП точно и ясно е описано
вмененото нарушение, изразяващо се в неизпълнение на даденото
3
Предписание № 3П – 01 - 89/23.04.2020г., със срок на изпълнение веднага,
което не е било изпълнено и към 08.05.2020г. – датата на извършената
проверка.
Разпоредбата на чл. 44 от ЗЗ императивно регламентира задължение за
физическите и юридическите лица да изпълняват задължителните
предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за
държавен здравен контрол. Не се спори между страните, че при извършената
проверка на 08.05.2020г., се е установило неизпълнение на даденото
предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични
мерки. По своята правна същност предписанието, което е било връчено на
жалбоподателя, има белезите и характера на принудителна административна
мярка, която подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност. По
делото не се установи предписанието да е било обжалвано, поради което е
влязло в сила и е подлежало на изпълнение. Предмет на нарушението не са
дадените задължителни указания, а тяхното неизпълнение в срок, поради
което настоящият състав не би могъл да се произнесе по законосъобразността
им, с оглед наведените от жалбоподателя доводи, че водоподаването е
преустановено много преди въвеждането на извънреднотo положение, като за
част от посочените улици в кв. „***“ липсват изградени СВО – та; за други не
е прекъснато водоподаването, а са пропуснати от водния цикъл; имотите с
прекъснато водоснабдяване са абонати с огромни задължения към
дружеството, а повечето от тях и с неизяснена собственост. Неизпълнението
на предписанието е юридически факт, пораждащ
административнонаказателната отговорност на неговия адресат.
Констатацията от 08.05.2020г., че предписанието на контролния орган
не е изпълнено, правилно е обусловила издаването на АУАН и НП - налице е
административно нарушение под формата на бездействие.
Поради това, съдът намира, че в хода на съдебното производство
безспорно се установи, че констатираното в АУАН нарушение на чл. 44 от ЗЗ
е извършено от лицето, посочено като нарушител. Разглеждайки делото по
същество, съдът установи чрез допустимите от закона доказателства
административното нарушение и обстоятелствата, при които е извършено,
което обуславя извода, че атакуваният административен акт не противоречи
на закона.
4
Наложената имуществена санкция в размер на 1000 лв. е в минималния
предвиден от закона /чл. 212 ал. 3 от ЗЗ/ размер, поради което не подлежи на
преразглеждане.
Процесното нарушение не осъществява признаците на маловажен
случай. Липсват обстоятелства, обосноваващи по - ниската му степен на
обществена опасност от типичните на такъв род нарушения. В случая се касае
за неизпълнено предписание, при усложнена епидемична обстановка и
разпространение на COVID – 19, имащо отношение към здравето на
потребителите на питейна вода. Поради това, този обект на защита не би
могъл да се противопостави и да обоснове маловажност на случая.
Съобразно изхода на делото, своевременно направеното искане и на
основание чл. 63 ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37 ал. 1 от Закона за правната
помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ,
жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна
сторените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 лв.
По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП № 45/14.07.2020г., издадено от Директора на
Регионална здравна инспекция – гр. Добрич, с което на „Водоснабдяване и
канализация Добрич“ АД, ЕИК ********* за нарушение по чл. 44 от Закона
за здравето на основание чл. 212 ал. 3 от Закона за здравето е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД, ЕИК
********* да заплати на Регионална здравна инспекция – гр. Добрич
сторените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 лв.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК
пред Административен съд – гр. Добрич в 14 – дневен срок от уведомяването
на страните.
Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
5