Решение по дело №987/2022 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 584
Дата: 1 ноември 2022 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20221720200987
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 584
гр. Перник, 01.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20221720200987 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
Образувано е по Жалба на Б. В. Д.-ЕГН **********/от гр.Перник/,против
Наказателно постановление № 22-1158-001078/12.V.2022год. на
Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя е
наложено следното наказание: „Глоба” в размер на 200лева на осн.
чл.175 ал.3 пр.І-во от ЗДвП, както и „Лишаване от право да управлява
МПС“ за срок от 6/шест/месеца за извършено нарушение по чл.140 ал.1 от
ЗДвП, затова че на 31.І.2022г. около 17,19ч. в гр.Перник /кръстовище
ул.“Димитър Благоев“ и ул.“Владайско въстание“ с посока на движение от
с.“Студена“ към кв.“Изток“/, управлява личния си л.а „Мерцедес 200Д“ рег.
№ ***, като при извършената проверка на кръстовището с ул.“Владайско
въстание“ се установи,че водача управлява МПС, което е със СЛУЖЕБНО
ПРЕКРАТЕНА РЕГИСТРАЦИЯ на 15.ХІІ.2021г по чл.143 ал.1 от ЗДвП.
В жалбата и с.з се изтъкват, доводи за неправилност на наложеното
наказание, като се иска отмяна на НП,поради маловажност на деянието.
Въззиваемата страна редовно призована, представител НЕ изпраща.
Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани
1
по делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и
18 от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл.59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима, а разгледана по
същество е НЕоснователна.
С Акт № 499589/31.І.2022год./Типов номер/ на А. И. А. е посочено,
че Б. В. Д.-ЕГН ********** на 31.І.2022г. около 17,19ч. в гр.Перник
/кръстовище ул.“Димитър Благоев“ и ул.“Владайско въстание“ с посока на
движение от с.“Студена“ към кв.“Изток“/, управлява личния си л.а
„Мерцедес 200Д“ рег. № ***, като при извършената проверка на
кръстовището с ул.“Владайско въстание“ се установи,че водача управлява
МПС, което е със СЛУЖЕБНО ПРЕКРАТЕНА регистрация на 15.ХІІ.2021г
по чл.143 ал.1 от ЗДвП- нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП /чл.140.(1)По пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата
на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на
размера и заплащане на пътните такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата./
Въз основа на горепосоченият Акт е издадено Наказателно
постановление № 22-1158-001078/12.V.2022год. на Началник сектор ПП-
КАТ-ОДП-Перник с което на жалбоподателя е наложено следното
наказание: „Глоба” в размер на 200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от
ЗДвП/чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50
до 200 лв. водач, който: 1. управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места; 2. е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за
автомобил със специален режим на движение, без да има това право;3. откаже да предаде документите си на органите за контрол или
по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол;4. откаже да изпълни нареждане на органите за
контрол и регулиране на движението;5. наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие;6. при
пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото съдействие с моторното превозно средство.(2) За
повторно нарушение по ал.1 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от 1 месец до 1
година и глоба от 150 до 300 лв. (3) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 до 12месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което
не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. (4) За
повторно нарушение по ал. 3 наказанието е лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от една до две
години и глоба от 600 до 1500 лв.(5) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от три месеца и с
глоба от 1000 лв. водач, който откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението при въведена
временна организация на движението или временна забрана за движение./, както и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6/шест/месеца за извършено нарушение по
чл.140 ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателя НЕ се явява лично в с.з. НЕ изпраща и упълномощения
си представител адв.Б. В.-КАК.
2
Свидетеля по акта А. И. А. се явява в съдебно заседание, като
поддържа АУАН и изложената в него фактическа обстановка.
При така установената фактическа обстановка, съдът НЕ констатира
съществени процесуални нарушения,като направи следните правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /още повече ако евентуални нарушения в акта не
могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал. 2 от ЗАНН/, както и правилата по
чл.57 ал.1 ЗАНН, каквито в конкретния случай, процесуални нарушения по
издаване на акта за административно нарушение и НП, водещи до съществено
засягане правото на защита на жалбоподателя НЕ се установиха.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид, който по
силата на разпоредбата на чл.189 ал.2 от ЗДвП /конкретно касаещи ЗДвП/ е
с меродавна доказателствена сила до доказване на противното.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното, като
нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
3
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо
да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от
компетентен орган/Заповед № 8121з-32/02.ХІІ.2021год/.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан от
актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя за
запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението да изложи възражения,НЕ се установиха конкретни такива.
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН от която същия НЕ СЕ е възползвал.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
Съдът, извършвайки служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на
него наказателно постановление направи следните правни изводи:
Конкретно, относно деянието за което в процесното НП е наложено
наказание: „Глоба” в размер на 200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от
ЗДвП/чл.175.(1)Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6
месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който …… (3) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. ……./, както и „Лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6/шест/месеца за извършено нарушение по чл.140 ал.1 от
ЗДвП/чл.140.(1)По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани ……….../, като е изложена фактическа обстановка в
НП/…… на 31.І.2022г. около 17,19ч. в гр.Перник /кръстовище ул.“Димитър Благоев“ и ул.“Владайско
въстание“ с посока на движение от с.“Студена“ към кв.“Изток“/,управлява личния си л.а „Мерцедес 200Д“
рег. № ***, като при извършената проверка на кръстовището с ул.“Владайско въстание“ се установи,че водача
управлява МПС, което е със служебно прекратена регистрация на 15.ХІІ.2021г по чл.143 ал.1 от ЗДвП…../,
състава приема,че същото е доказано по несъмнен начин, предвид следното:
Същността на регистрацията на отделното МПС е същото да бъде
индивидуализирано при необходимост/на практика това е „ЕГН“, “адрес“ и
4
всички необходими други данни на отделното МПС в житейски и технически
аспект/.
Прекратяването на въпросната регистрация е процедура възможна по
различна инициатива/от гледна точка субект или причина/, било по
инициатива на собственика на отделното МПС по рзлични поводи /бракуване
и др./, било СЛУЖЕБНО на основание чл.143 от ЗДвП/“чл.143.…..(2)Забранява се
заличаването и/или подправянето на идентификационния номер и номера на двигателя на превозното средство.(3) Пътно превозно
средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният
идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и
предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на
нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи.(4) Възстановяването на
идентификационния номер се извършва по ред, определен от министъра на вътрешните работи.(5) Не се регистрират:нови превозни
средства, за които е влязло в сила изискването за одобряване на типа и той не е одобрен по реда на чл. 138, ал. 4; 2. трактори за
селското и горското стопанство, които подлежат на регистрация по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и
горската техника;3. пътни превозни средства, които не са внесени по законоустановения ред;4. пътни превозни средства с изменения в
конструкцията, които не отговарят на изискванията на чл. 146; 5. пътни превозни средства, обявени за издирване, до изясняване на
въпроса за собствеността.(6) Прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се извършва с отбелязване в
свидетелството за регистрация въз основа на писмено заявление от собственика и предоставяне на табелите с регистрационните
номера. Със заявлението собственикът на пътното превозно средство представя документи, че то е прието за разкомплектуване, или
декларация за съхраняването му в частен имот по образец, утвърден със заповед на министъра на околната среда и водите и
съгласуван с министъра на вътрешните работи.(7) Прекратяване на регистрацията на изоставено регистрирано моторно превозно
средство се извършва след писмено уведомление от службите за контрол, определени от кметовете на общините по чл. 167, ал. 2, т. 3,
и предоставяне на табелите с регистрационните номера. В този случай се представят документи, че моторното превозно средство е
прието за разкомплектуване.(8) Прекратяване на регистрацията на изоставено регистрирано моторно превозно средство, на което
табелите с регистрационните номера липсват и не могат да бъдат издирени по надлежния ред, се извършва след писмено уведомление
от службите за контрол, определени от кметовете на общините по чл. 167, ал. 2, т. 3, като моторното превозно средство се
идентифицира по номера на рамата или друг идентификационен номер. В този случай се представят документи, че моторното
превозно средство е прието за разкомплектуване. (9) Служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно
превозно средство се извършва с отбелязване в автоматизираната информационна система при уведомление от
компетентен орган на друга държава за регистрация на пътни превозни средства, при унищожаване или отнемане
в полза на държавата, при уведомяване от службите за контрол по чл.167, ал.2, т.3, както и при установяване, че
пътното превозно средство е регистрирано с подправен, заличен или повреден идентификационен номер. (10)
Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е
получено уведомление от Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от „Кодекса за
застраховането“, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство.
Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява
служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по
реда на чл.574, ал. 6 или по желание на собственика, след представяне на валидна
застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. (11) Служебно прекратяване на
регистрацията на регистрирано пътно превозно средство се извършва с отбелязване в автоматизираната
информационна система в случаите, предвидени в глава шеста. В този случай табелите с регистрационен номер и
част 2 на свидетелството за регистрация на пътното превозно средство се отнемат със съставянето на акта за
установяване на административното нарушение. (12) Възстановяването на служебно прекратена регистрация на пътно
превозно средство по реда на ал. 11 се извършва по ред, определен с наредбата по чл. 140, ал. 2.(13) Промяна в регистрацията на
превозни средства с наложен запор или друго законово ограничение се извършва след отмяна или писмено разрешение на органа,
постановил обезпечението, или на друг компетентен орган.(14) По искане на собственика регистрираното пътно превозно средство
може да бъде пререгистрирано като историческо превозно средство при условията и по реда за регистриране на такива превозни
средства, определени с наредбата по чл.140, ал.2. В този случай предоставените при първоначалната регистрация оригинални
документи за регистрация на пътното превозното средство може да бъдат върнати на собственика.(15) Служебно, с отбелязване в
автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.(15а) Забранява се
5
манипулацията на километропоказателя на моторните превозни средства, с изключение на смяната на километропоказателя при
установена повреда, което се удостоверява с декларация от извършилия ремонта, в която са посочени дата на ремонта, показанието на
стария километропоказател и показанието на поставения километропоказател.(16) Министерството на вътрешните работи и
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обменят данни за регистрираните превозни средства и за периодичните им
технически прегледи.(17) В случаите, когато при извършване на периодичен технически преглед се установи опасна техническа
неизправност, Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" уведомява Министерството на вътрешните работи за временно
отнемане регистрацията на неизправното превозно средство.(18) След получаване на уведомлението по ал. 17, с отбелязване в
автоматизираната информационна система на МВР, временно се отнема регистрацията на неизправното превозно средство и се
уведомява собственикът на превозното средство.(19) След отстраняване на опасната техническа неизправност и след като
неизправното превозно средство по ал. 17 е преминало периодичен технически преглед, Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация" уведомява МВР и ползването на превозното средство се разрешава отново, като не се осъществява нова процедура за
неговата регистрация.(20) Условията, редът и начините за обмен на информация по ал. 16, вида и форматите на данните и
използваните класификатори се определят с наредбата по чл. 140, ал. 2. (21) За целите на регистрацията на превозните средства може
да се извършва обмен на информация с държавите – членки на Европейския съюз, относно правния статут на превозните средства и
преди регистрация на превозно средство – да се извършва проверка в държавата – членка на Европейския съюз, в която то е било
регистрирано. За да се улесни този обмен, проверката може да се извършва чрез използването на електронна мрежа, включваща данни
от националните електронни бази от данни./, какъвто е настоящия случай поради наличие на
предпоставките на ал.10 от горепосочената разпоредба и което е било
обективирано на дата 15.ХІІ.2021г., около месец и половина, преди
настоящето нарушение.
Същото е били иницирано на база друго извършено нарушение/не
предмет на настоящето производство/, но настоящето е „производно“ на
предходно такова, поради наличие на предпоставка за това/Уведомление от
Гаранционен фонд-липса, изтекла застраховка и др./ т.е от една страна
жалбоподателя, преди месец и половина е нарушил КЗ, като паралелно на
това на последващ етап е осъществявал и настоящето нарушение, без да
приведе поведението си в надлежност,което неминуемо би преустановило
НЕизпълнението на процесното нарушение,след уведомление от страна на
фонда до органите на МВР/осъществявано служебно/.
ІІ.Видно от показанията на свидетеля А. И. А./“…..Аз съм актосъставител
на акта. Подписът на акта е мой. На въпросната дата, час и място с колегата Ч. спряхме жалбоподателя и
установихме, че регистрацията на управлявания от него автомобил е прекратена. След направена справка,
установихме точната дата на прекратяване на регистрацията на автомобила, което е посочено в АУАН-а.
………. За управляване на автомобил с прекратена регистрация му съставихме акт. Това е, което моге да
кажа.“/, служителите на МВР, лично са възприели жалбоподателя, направили са
съответната справка и са установили наличието на служебно прекратена
регистрация, както и основанието за това, респ. са установили фактологията,
обосноваваща вмененото на жалбоподателя нарушение. Що се отнася до
направеното възражение за наличие на хипотеза за „маловажен случай“, то
съставя не споделя това виждане предвид следното:
Първо-видно от предвидените от законодателя последици чл.175 ал.3 пр.І-
во от ЗДвП/чл.175……….(3)Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство
6
за срок от 6 до 12месеца и с глоба от 200 до 500лв../ законодателя е предвидил,съществени
такива т.е не счита,че процесното нарушение е с незначителна обществена
опасност.
Второ–касае се за съществен период време в рамките на месец и
половина, през който период време жалбоподателя, НЕ е предприел
дължимото поведение до момента на констатирането му от органите на МВР.
По делото, а и в с.з НЕ се представиха и липсват каквито и да е данни за
отстраняване на неправомерните последици и до момента, поради което
съставя НЕ споделя виждането на жалбоподателя за прилагане на тази
хипотеза респ. отмяна на процесното НП.
Предвид посоченото по горе, състава намира,че процесното НП е
доказано по категоричен начин с оглед установяване на виновно поведение
от страна на жалбоподателя,поради което счита,че процесното НП следва да
бъде потвърдено.
Относно размера на определеното наказание: „Глоба” в размер на
200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от ЗДвП/чл.175……….(3)Наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12месеца и с глоба от 200 до 500лв. водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер.………/,както и „Лишаване от право да управлява МПС“ за
срок от 6/шест/месеца, същото е наложено в минимума, предвид липсата на
данни за други наказания,поради което го намира за справедливо и
законосъобразно.
Относно разноските:
Предвид изхода на делото направеното искане за РАЗНОСКИ, следва да
бъде оставено без уважение.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.1 вр. чл.58д т.1 от
ЗАНН, съда
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-1158-
001078/12.V.2022год. на Началник сектор ПП-КАТ-ОДП-Перник с което на
жалбоподателя Б. В. Д.-ЕГН ********** е наложено следното наказание:
„Глоба” в размер на 200лева на осн. чл.175 ал.3 пр.І-во от ЗДвП, както и
7
„Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6/шест/месеца за
извършено нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП.
ОСТАВЯ без уважение искане за РАЗНОСКИ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
8