Определение по дело №13/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 173
Дата: 23 януари 2024 г.
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20247110700013
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2024 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

  173                                                          23.01.2024г.                                      град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на двадесет и трети януари                                      две хиляди двадесет и четвърта година

в закрито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 13 по описа за 2024г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Съдебният акт е постановен на основание чл.159, т.1 от АПК.

Н.Г.С. с адрес *** обжалва Уведомление №АУ-2-27-2/22.12.2023г. на директора на РЗИ – Враца по заявление за достъп до обществена информация вх.№АУ-2-26/14.12.2023г. Моли за отмяна на Уведомлението и решаване на делото по същество, като се признае правото на достъп до исканата информация, която следва да се предостави в поисканата форма.

От приложената административна преписка съдът установява следното от фактическа страна:

            Административното производство е образувано по заявление за достъп до обществена информация от Н.Г.С. с вх.№АУ-2-27/14.12.2023г. до директора на РЗИ – Враца. В заявлението се иска информация относно медицинското наблюдение на работещите в структурното звено на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, обособено съгласно чл.64, ал.3 от ЗЗ, като е поставен въпроса: „Кой извършва медицинското наблюдение на работещите в структурното звено на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, обособено съгласно чл.64, ал.3 от Закона за здравето?“. Формата за достъп до информацията е посредством копие на хартиен носител.

            С оспореното Уведомление по чл.33 от ЗДОИ директорът на РЗИ – Враца е уведомил заявителката, че РЗИ не разполага с исканата в заявлението информация, т.к. структурното звено на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не е обособено по реда на ЗЗ, а РЗИ е компетентна по отношение правоспособност на лекари и медицински персонал в лечебните заведения, които трябва да отговарят на изискванията в Наредбата по чл.65, ал.1, т.4 от ЗЗ. Отдел „Държавен здравен контрол“ към РЗИ – Враца не разполага с тази информация, тъй като обхвата на извършвания контрол не включва такава компетентност. Органът е указал, че ако се приеме, че се иска информация за медицинското наблюдение на работещите в структурното звено на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД /лекари и медицински специалисти от структурното звено/, то „АЕЦ Козлодуй“ следва да разполага с конкретната информация, поискана със заявлението.

            Уведомлението на органа е връчено на адресата на 29.12.2023г., а жалбата по делото е подадена по пощата на 08.01.2024г.

            С оглед установената фактическа обстановка по делото съдът намира, че е налице хипотезата на чл.159, т.1 от АПК – липсва годен за оспорване индивидуален административен акт. Съображенията за това са следните:

По делото не е налице отказ на директора на РЗИ - Враца по заявлението на жалбоподателката за достъп до обществена информация. Уведомлението на органа от 22.12.2023г. има уведомителен характер. С това писмо не се отказва достъп до търсената информация. Органът е приложил основанието по чл.33 от ЗДОИ, т.к. е формирал становище, че не разполага с исканата информация.

Липсват данни, че исканата информация е създадена, събирана или съхранявана от РЗИ – Враца. Липсва и нормативно задължение инспекцията да създава и съхранява тази информация, поради което същата не е налична и директорът на РЗИ - Враца не е задължен субект за нейното предоставяне по чл.3 от ЗДОИ. Уведомлението не носи белезите на отказ по чл.28, ал.2 от ЗДОИ. По същество уведомлението съдържа становище на органа за липса на компетентност за отговор на въпроса в заявлението. Следователно, липсва индивидуален административен, който да подлежи на съдебен контрол.

Неоснователно жалбоподателката счита, че органът е нормативно задължен да създава и съхранява исканата информация. Цитираната в жалбата норма на чл.36, ал.2, т.11 от УП на РЗИ /обн. ДВ, бр.6/18.01.2011г., в сила от 18.01.2011г., изм. и доп./ създава задължение на РЗИ да организират и съдействат провеждането на задължително медицинско наблюдение на лицата, работещи в среда на йонизиращи лъчения. Нормативното правило е във връзка с регламентираното медицинско наблюдение на работещите в посочената среда лица по чл.5 от Наредба №11/22.10.2018г. за здравни норми и изисквания при работа в среда с йонизиращи лъчения /обн. ДВ, бр.91/02.11.2018г., изм./, издадена по делегацията от чл.65, т.4 от ЗЗ. Това медицинско наблюдение се извършва от лекари от НЦРРЗ или от лечебни заведения. В случая, посоченото в заявлението на жалбоподателката структурно звено в централата е извън нормативно уреденото наблюдение от РЗИ, т.к. не се регламентира в посочените норми от УП на РЗИ и Наредба №11/22.10.2018г.

Отделно от това, заявлението на жалбоподателката не цели достъп до обществена информация, а отговор на поставен въпрос. Съгласно правилото на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на закона е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Несъмнено, отговорът на поставения в заявлението въпрос не е официална или служебна информация. За да се предостави достъп до посочената информация, същата следва да е налична, а не да се създава по повод направено искане.

Поради липса на годен предмет на обжалване, на основание чл.159, т.1 от АПК жалбата ще се остави без разглеждане, а съдебното производство ще се прекрати.

Мотивиран от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.Г.С. /с посочен адрес/ срещу Уведомление№АУ-2-27-2/22.12.2023г. на директора на РЗИ – Враца по заявление за достъп до обществена информация вх.№АУ-2-26/14.12.2023г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №13/2024г. по описа на КАС.

            Определението подлежи на обжалване от страните с частни жалби пред ВАС в 7-мо дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Определението да се съобщи на страните.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: