Разпореждане по дело №512/2015 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 1957
Дата: 12 март 2015 г.
Съдия: Кристина Панкова
Дело: 20151210200512
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 5 март 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Публикувай

Решение № 47

Номер

47

Година

21.3.2011 г.

Град

Златоград

Районен Съд - Златоград

На

02.21

Година

2011

В публично заседание в следния състав:

Председател:

Секретар:

Прокурор:

като разгледа докладваното от

Ирина Кюртева

дело

номер

20105420200163

по описа за

2010

година

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН вр. с 416, ал. 5, вр. с чл. 413, ал. 2 КТ.

Обжалвано е НП № 09/0900481 от 08.09.2010 г., на Д. на ИА „ГИТ” гр. С., с което на жалбоподателя, представляван от Р.Х.Б. – * на УС, И.А.А. – * и Й.А.М. – *, е наложена „имуществена санкция” в размер на 10 000.00 лв. за нарушение на чл.5, във вр. с чл.12д, т.1 от Наредба №9/1997 год. за общите правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините.

Жалбоподателят твърди в жалбата си, че не е доволен от така наложеното наказание и моли да се отмени НП изцяло като неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че в обжалваното наказателно постановление е прието, че при извършване на проверка на 22.06.2010 г. на работното място – галерия, хоризонт * (извоза за хора и материали), участък „Ю.П.”, рудник „Е.р.”, при „Г-З”АД, са направени 13 бр. измервания от *. М.З.К. на длъжност „*” в Д „ИТ” гр. К. (по протежение на 100 метра през 8 метра) на широчината на релсовия път и износването на главна релса. Измерванията са извършени в участък, намиращ се след 1640 метра от входа на галерията, в присъствието и с помощта на главния инженер на рудника Й.М., * на рудодобив – Е.М. и * – М.Б. За резултатите от измерванията е съставен протокол. При измерванията е установено, че ширината на релсовия път е от 0.610 метра до 0.638 метра и е налице износване на главите на релсите в някои участъци от вътрешната страна до шийката на релсата. На 24.06.2010 г. е предоставено копие на графичната част от проект за прокарване на галерия, хоризонт *, видно от който, разстоянието между релсите (широчината на релсовия път), трябва да бъде 0.6 метра. В участъка, в който са били извършени измерванията, използваното работно оборудване (релси и релсов път), е било с видими дефекти, т.е. работодателят не поддържа мината по време на експлоатацията й в изправно състояние, което да запази съответните сечения и параметри съобразно с паспортите им данни, без да се застрашава безопасността и здравето на работещите, които използват релсов път. С наказателното постановление е прието, че с това е нарушен чл. 5, вр. с чл. 12д, т.1 от Наредба № 9 (ДВ, бр. 123 от 1997г., посл. изм. ДВ, бр. 101 от 2007г.) за общите правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините и във връзка с чл. 640 от Правилник по безопасността на труда при разработване на рудни и нерудни находища по подземен начин (В-01-02-04), поради което и на основание чл. 416, ал.5 КТ, вр. с чл. 413, ал. 2 КТ, е наложена на „Г-З”АД имуществена санкция в размер на 10 000.00 лв. Подали в срок писмено възражение, което не е взето под внимание и въобще не е обсъдено от наказващия орган. Констатираните и протоколирани замери на широчината на релсовия път в участък от 100 метра в галерията, отразяват само на определени места широчина и междурелсието от 61.0 до 63.8 см. Твърдят, че следва да се има в предвид, че ако проверяващите са взели под внимание нормите, определени в „Стандарт на СИВ” 1468-78, то същия е неприложим в случая, по следните съображения: стандартът се отнася за новостроящи се и реконструирани подземни и открити въглищни рудници; срокът за първото преразглеждане на стандарта е бил определен 1988 г., с последваща периодичност на преразглеждането му през 10 години, които не са реализирани. Сочат, че ако се вземе предвид Наредба № 51/03.01.2002г. на Министерство на транспорта и съобщенията за изискванията за техническа експлоатация на железопътната инфраструктура, същата опредяла в чл.30, ал.3, т.2 за теснопътна ж.п. линия с междурелсие 760 мм допускане на отклонение в междурелсието от -3 до + 15 мм в прави участъци за релси тип 31 кг. и то при скорост на движение до 50 км/ч, която е над четири пъти по-голяма от тази на влаковия състав в руднични условия, както и ограничение за недопускане на отклонение по-малко то 5 мм и по-голямо от 30 мм. По нормативни документи и от практиката в криви на релсовия път, междурелсието се увеличава с разширение в зависимост от радиуса на кривата. Изложеното сочи, че няма установена техническа норма за допускане отклонение в широчината на междурелсието за конкретния случай. Представената графична част от проекта за прокарване на галерията на хор. 634, в която е нанесена широчината на релсовия път от 600 мм, означава класификация на габарита по стойност (например 600 мм, 750 мм, 760 мм, 900 мм, 1435 мм, 1520 мм), служеща за целите на проектиране горното строене на релсов път, но не и допустимите отклонения в междурелсието. Твърдят също така, че състоянието на релсовия път, ежесменно е проверявано от началник смяната и миньорите, и ежедневно от началник участъка и работниците по поддръжка и ремонта. Дефектирали елементи от горното и долно строене на релсовия път, са отстранявани ежедневно. Резултатите от проверката се отразяват в Книга за преглед на състоянието а минните изработки, съгласно чл.103 от ПБТРРННПН (В-01-02-04/1971г.), както и в Книга за инструктаж, което доказва ангажираността на работодателя по поддръжка на мината по време на експлоатация, запазвайки сеченията на минните изработки и параметри, съобразно паспортите, осигурявайки безопасни условия на труд. Независимо от изложеното е изготвена Заповед, относно релсовия път по галерията на хор. 634 за мониторинг, профилактика и извършване на ремонтно-възстановителни работи на необходимите места, с постоянен срок за изпълнение. Ако наказващият орган бил взел предвид възражението им, както и ако бил извършил съответната проверка относно наведените твърдения, то би достигнал до единствено правилно и обоснования извод, че на осн. чл. 54 ЗАНН, преписката следва да бъде прекратена. Освен това като писмени доказателства към възражението им са приложени: Стандарт на СИВ, Наредба № 51/2002г., Книга за инструктаж на участък „Ю.П.”, започната на 28.12.2009г., като е уточнено, че такива книги са водени и се водят за всички участъци и за всички периоди и при необходимост мога да бъдат предоставени; Книга за състоянието на минните работи; Извадка от цялостен работен проект за добив и първична преработка на оловно-цинкови руди за периода 2002-2013 година, участък „Ю.П.” и Съгласувателно писмо № Т-26-Г-02/02.06.2005г. на Министерство на икономиката. В настоящия случай, не е нарушена нормата на горецитираните Наредба и Правилник. Не е посочено в наказателното постановление, коя разпоредба на чл.5 от Наредба № 9 е нарушена. Съставът на чл. 5 съдържа множество точки и букви, но точно какво е нарушено е неясно, не е посочено конкретното нарушение. В хода на извършената проверка са представени всички необходими писмени книжа, сочещи на липса на допускането или извършено нарушение. Считат, е наказващият орган е следвало преди да издаде наказателното постановление, да извърши проверка на акта, с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост. Съставеният Акт е незаконосъобразен и необоснован. Както той, така и наказателното постановление не съдържат задължителните реквизити, посочени от закона, а именно, чл. 42 и чл. 57 ЗАНН. Нарушена е материално правна норма при съставянето на акта и са налице съществени нарушения на административно-процесуалните правила при издаването на наказателното постановление. Както съставеният акт, така и издаденото наказателно постановление, не са попълнени от към страна на описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено нарушението. Налице е изписване на текстова част от материален закон, което не може да замести описателната част на констатираното нарушение. В акта липсва подробно описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, както и в НП липсват описание на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават, поради което считат, че НП е необосновано и незаконосъобразно издадено. По изложените съображения, молят съда, да постанови решение, с което се отмени изцяло обжалваното наказателно постановление, като постановено неоснователно и незаконосъобразно.

Възиваемият, чрез * С.-С., с писмено становище, моли да се потвърди наказателното постановление. Счита, че е правилно и законосъобразно издадено и моли жалбата да се отхвърли, като неоснователна и недоказана, тъй като са спазени процесуалните правила и изискванията на ЗАНН. Сочи, че не отговаря на действителната фактическа обстановка твърдението на жалбоподателя, че дефектирали елементи от релсовия път са отстранявани ежедневно, тъй като видно от събраните гласни доказателства, износването е видимо. Обратно на твърденията на работодателя се установява, че има отклонение от параметрите, предвидени в проектите за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд и тези проекти са изготвени и утвърдени от самия работодател.

РП З., уведомена не изпраща представител.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

С Протокол за извършена проверка на 22.06.2010 г. от Държавна инспекция по труда е направено замерване на релсов път в участък от галерия хор. 643 (у-к „Ю.П.” на р-к „Е.р.”), в участък от 100 метра след 1640 метра от входа на галерията в района на предполагаемото дерайлиране на вагоните при 13 измервания (по протежение на приблизително 100 м. през приблизително 8 метра) на ширината на релсовия път и износването на глава релса. Установено било, че ширината на релсовия път е от 61.0 см . до 63.8 см. и че има износване на главите на релсите от вътрешната страна до шийката на релсата в някои от участъците. При извършване на измерванията са присъствали представители на жалбоподателя, които са подписали протокола без възражения.

Приложени са ксерокопия от книга за инструктаж на проверявания обект „Ю.П.”, започната на 28.12.2009г.; Цялостен работен проект за добив и първична преработка на оловно-цинкови руди за периода 2002-2013 г. за процесния обект, ведно с Писмо от Министерство на икономиката за съгласуването му; Схема на у-к „Ю.П.”; Стандарт на СИВ.

Вследствие извършената проверка е съставен Акт № 09-0900481/24.06.2010 г. на жалбоподателя „Г-З”АД, в качеството му на работодател, затова че на 22.06.2010 г. на работно място – галерия хоризонт 634 (извоза за хора и материали) в участък „Ю.П.”, рудник „Е.р.”, при „Г-З”АД, са направени 13 измервания от * М.З.К. на длъжност „*” в Д „ИТ” гр. К. (по протежение на 100 метра през 8 метра) на широчината на релсовия път и износването на глава релса. Измерванията са извършени в участък, намиращ се след 1640 метра от входа на галерията, като същите са извършени в присъствието и с помощта на *на рудника Й.М., *– Е.М. и *– М.Б. За резултатите от измерванията е съставен протокол. При измерванията е установено, че ширината на релсовия път е от 0.610 метра до 0.638 метра и е налице износване на главите на релсите в някои участъци от вътрешната страна до шийката на релсата. На 24.06.2010г. е представено копие на графична част от Проект за прокарване на галерия хоризонт 634, от който е видно, че разстоянието между релсите (широчина на релсовия път), трябва да бъде 0.6 метра. В участъка, в който са били извършени измерванията, използваното работно оборудване (релси и релсов път), е било с видими дефекти, т.е. работодателят не поддържа мината по време на експлоатацията й в изправно състояние, което да запазва съответните сечения и параметри, съобразно с паспортните им данни, без да се застрашава безопасността и здравето на работещите, които използват релсовия път. Констатираното нарушение е на чл. 5, т.1 вр. с чл.12д, т.1 от Наредба № 9 за общите правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините (ДВ бр. 123/1997г., посл. изм. ДВ, бр. 101/2007г), вр. с чл. 640 от Правилник по безопасността на труда при разработване на рудни и нерудни находища по подземен начин (ПБТРРННПН) В-01-02-04. Актът е предявен на жалбоподателя на 24.06.2010 год.

Въз основа на акта е издадено обжалваното наказателно постановление, на 08.09.2010 г., с което за допуснато нарушение на чл.5, вр. с чл.12д, т.1 от Наредба № 9, на жалбоподателя, на осн. чл.416, ал.5, вр. 413,ал. 2 КТ, е наложена „имуществена санкция” в размер на 10 000.00 лв. Наказателното постановление, жалбоподателят е получил на 28.09.2010 г. и е обжалвано в законоустановения срок.

Разпитаните по делото свидетели М.З.К. и В.И.К., заявиха, че поддържат констатациите в акта. Св. К. поясни, че проверката извършили, във връзка със станала злополука. Направили измервания на въпросния участък от 100 метра, през 8 метра, като това замерване било в присъствие на представители на жалбаподателя. Констатирали посоченото в наказателно постановление разстояние и че релсите били износени от вътрешната страна до шийката на релсите, като обясненията били, че нямат средства и няма от къде да ги закупят. Спрели обекта до отстраняването на нередностите. След 2-3 дни те били отстранени и обектът бил пуснат в експлоатация.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Административно наказателната отговорност на жалбоподателя, в качеството му на работодател, по смисъла на §1, т.1, ДР на КТ, е ангажирана на осн. чл. 413, ал.2 от КТ за допуснато нарушение на чл.5, т.1 вр. с чл.12д, т.1 от Наредба № 9 ( ДВ, бр. 123 от 1997 г., посл. Изм. ДВ, б.101/2007 г.) за общи правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините.

Изпълнителното деяние по чл. 413, ал.2 от КТ се осъществява с неизпълнение на задължение за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. По смисъла на ЗЗБУТ – ДР, § 1,т. 1.: "Здравословни и безопасни условия на труд" са такива условия на труд, които не водят до професионални заболявания и злополуки при работа и създават предпоставка за пълно физическо, психическо и социално благополучие на работещите лица”.

Доказателствата по делото дават основание за извод, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение. Като работодател е бил длъжен, съгласно разпоредбата на чл. 5, т. 1 вр. чл. 12, ал.1,т.1 от цитираната Наредба , да поддържа мината по време на експлоатацията й по такъв начин, че работещите да могат да извършват възложената им работа, без да се застрашава тяхната безопасност и здраве, като в мините следва да се използват механично оборудване с необходимата здравина, без видими дефекти и подходящо за използване на съответното място. Задължителното междурелсово разстояние, в измерения участък, е с констатирани отклонения от изготвените и утвърдени от самия работодател проект и са установени видими дефекти по релсовия път. По този начин е застрашена безопасността на работещите, а е ноторно известно че миннодобивната работа е с висок риск и работодателят следва стриктно да спазва нормативните изисквания.

Съдът счита за неоснователни твърденията на жалбоподателя за допуснати нарушение на материалния и процесуалния закон. Материалният закон е приложен правилно като административно наказващият орган правилно е квалифицирал деянието. В разпоредбата на чл.348, ал.3 НПК е визирано кое нарушение на процесуалните правила е съществено, но такива не се установиха. Правото на защита на жалбоподателя не е било нарушено и той е разбрал за какво нарушение му е съставен АУАН. Изготвил е възражение и е представил писмени доказателства. Нарушението е словесно описано и е идентично изложено в АУАН и НП. Пропускът на възиваемия да посочи в НП, че се касае до т.1 на чл. 5 от цитираната наредба, не представлява съществено нарушение, тъй като словесното описание ясно сочи, че се касае за т.1 и така е посочено в АУАН. Установено е по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина, поради което правилно административно наказващия орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя.

Съгласно чл. 3 ЗАНН, за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Рапоредбата на чл.413, ал.2 КТ е изменена в ДВ, бр. 58/2010 год., в сила от 30.07.2010 год., като е предвиден по-нисък минимален размер на имуществената санкция – 1500 лева ( при предишната редакция – минимумът е 10 000 лева). С оглед направеното обжалване, наказателното постановление не е влязло в законна сила към 30.07.2010 год., а деянието е извършено на 22.06.2010 год. Изменената разпоредба се явява по-благоприятен закон, тъй като имуществената санкция е по-ниска. С оглед последвалия по-благоприятен закон и факта, че констатираните пропуски са отстранени, имуществената санкция ще следва да бъде определена на минимума- 1500 лева и в този смисъл ще следва да бъде изменено обжалваното наказателно постановление.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И :

ИЗМЕНЯ НП № 09/0900481 от 08.09.2010г., издадено от МТСП, ИА „ГИТ” гр. С. – *, бул. К.Д. № * срещу „Г-З”АД гр. З., БУЛСТАТ *, гр. З., ул. С.С. № *, в качеството му на работодател, представлявано от Р.Х.Б. – * на УС, И.А.А. – * и Й.А.М. – *, всеки двама от тримата, с което за нарушение на чл. 5, ал. 1,т.1 вр. чл.12д,ал.1,т.1 от Наредба № 9 за общите правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините, на осн. чл. 416, ал.5 КТ, вр. с чл.413, ал. 2 КТ, му е наложена “имуществена санкция” в размер на 10 000.00 лв., като намалява размера на имуществената санкция от 10 000.00 (десет хиляди) лв. на 1500.00 (хиляда и петстотин) лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред САдмС в 14-дневен срок от съобщаването му.

С Ъ Д И Я: И.К.

Решение

2

ub0_Description WebBody

CCF085AFF34C5D9BC225785A0043475C