Решение по дело №461/2023 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 442
Дата: 1 септември 2023 г. (в сила от 1 септември 2023 г.)
Съдия: Красимира Иванова Колева
Дело: 20233530100461
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 април 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 442
гр. Търговище, 01.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТЪРГОВИЩЕ, IX СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети август през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Красимира Ив. Колева
при участието на секретаря ЕЛЕНА ИВ. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от Красимира Ив. Колева Гражданско дело №
20233530100461 по описа за 2023 година
Предявени са обективно съединени искове за установяване на вземане – за
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги и за неустойка
за предсрочно прекратяване на услуги, по реда на чл. 422 ГПК, във връзка с издадена
заповед по чл.410 от ГПК по Ч.гр.д. № 1469/2022г. по описа на РСТ.
Ищецът твърди в исковата си молба, че със заповед 676/16.11.2022г. за изпълнение
на парично задължение по чл.410 от ГПК по Ч.гр.д. № 1469/2022г. по описа на РСТ е
разпоредено на длъжника /ответника/ да заплати на ищеца сумата от общо 695.14 лв., като
вземането е от неизпълнени парични задължения, произтичащи от договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г.; допълнително споразумение към
договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.; договор за
Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г.; договор за Мобилни
услуги с предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.; във връзка с които са издадени
фактури.
Заповедта е връчена на длъжника в хипотезата на чл.47 ал.5 във вр. чл.47 ал.1 от
ГПК. Указано е на заявителя да предяви иск за установяване на вземането си, което
последният е сторил в законния срок.
За клиентски номер *********:
Ответникът сключил с Йеттел България ЕАД (предходно наименование Теленор
България ЕАД) договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
1
7.8.2020 г. и допълнително споразумение към договор за Мобилни услуги с
предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.
За клиентски номер *********:
Ответникът е сключил с Йеттел България ЕАД (предходно наименование Теленор
България ЕАД) договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
12.8.2019 г., като с посочения договор закупува устройство ALCATEL IS 2020 Dual Green на
преференциална цена; договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от
7.8.2020 г.
Длъжникът не е изпълнил задълженията си по договорите, в следствие на което те са
прекратени едностранно от Йеттел България ЕАД (предходно наименование Теленор
България ЕАД) на 10.05.2021 г. (за договора за лизинг -чл.11, ал.1 от общите условия на
договор за лизинг; за договора за мобилни услуги: т. 196 от Общите условия).
Задълженията за предходен период в общ размер на 184,26 лв. са обединени във
Фактура № **********/15.2.2021 г. и Фактура № **********/15.3.2021 г. за клиентски
номер ********* и във Фактура № **********/15.2.2021 г. и Фактура №
**********/15.3.2021 г. за клиентски номер *********, като във всяка фактура е посочено
подробно как е формирано вземането (приложения към заявлението).
Към настоящия момент длъжникът има задължение за предходен период в размер
на 184,26 лв., формирано както следва:
По фактури с клиентски номер ********* сума в размер на 101,86 лв., формирани
както следва:
-41,08 лв., дължими за период 15/01/2021-14/02/2021 г., от които:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 22.99 лв., представляващи абонаментна такса и такса за потребление на
мобилни услуги;
По допълнително споразумение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 12.8.2019 г. сума в размер на 18,09 лв., представляващи непогасено
задължение за абонаментна такса и такса за потребление на мобилни услуги;
-60,78 лв., дължими за период 15/02/2021-14/03/2021 г., от които
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 23.89 лв., представляващи абонаментна такса и такса за потребление на
мобилни услуги;
По допълнително споразумение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 12.8.2019 г. сума в размер на 36,89 лв., представляващи абонаментна такса
и такса за потребление на мобилни услуги;
По фактури с клиентски номер ********* сума в размер на 82,40 лв., формирани
както следва:
2
-33,62 лв., дължими за период 15/01/2021-14/02/2021 г., от които:
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.
сума в размер на 22,63 лв., представляващи непогасено задължение за абонаментна такса и
такса за потребление на мобилни услуги;
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 10,99 лв., представляващи абонаментна такса и такса за потребление на мобилни
услуги;
-48,78 лв., дължими за период 15/02/2021-14/03/2021 г., от които:
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.
сума в размер на 36,89 лв., представляващи абонаментна такса и такса за потребление на
мобилни услуги;
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 11,89 лв., представляващи абонаментна такса и такса за потребление на
мобилни услуги;
При констатиране на неизпълнение на задълженията по един или няколко договора,
сключени от дадено лице под един клиентски номер, услугите по всички договори под този
клиентски номер се деактивират, а непогасените и дължими към момента задължения се
обединяват в една фактура като дължими за предходни периоди, като във фактурата се
начисляват и съответните неустойки. В системата на Теленор България ЕАД длъжникът е с
клиентски номер ********* и *********.
Като последица от посоченото неизпълнение са начислени договорени неустойки за
предсрочно прекратяване на услуги в общ размер на 510,88 лв., формирани както следва:
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 119,78 лв., три стандартни месечни такси
По допълнително споразумение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 12.8.2019 г. сума в размер на 117,64 лв., представляваща три стандартни
месечни такси;
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 7.8.2020 г. сума
в размер на 27,48 лв., представляваща три стандартни месечни такси;
По договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 12.8.2019 г.
сума в размер на 245,98 лв., от които 117,64 лв. - три стандартни месечни такси и сума в
размер на 128,34 лв. за ALCATEL IS 2020 Dual Green, представляваща част от разликата
между цената на устройството без абонаментен план и преференциалната цена по
сключения договор за закупуване на устройство.
Процесиите клаузи, в които е заложено правото на кредитора на неустойка, са
обективирани в т. 11 от договора за мобилни услуги и в параграфи III и IV от
допълнителните споразумения, сключен с длъжника. Те предвиждат, че при предсрочно
прекратяване на договора по вина на потребителя, последният дължи за всяка СИМ карта
3
неустойка в размер на всички месечни абонаменти за периода от прекратяването до
изтичане на уговорения срок, като максималният размер на неустойката не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти. В допълнение,
потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от
абонаментните планове, съответстваща на оставащия срок на договора и в случаите, в които
е предоставено устройство за ползване на услуги, потребителят дължи и такава част от
разликата между стандартната цена на устройството в брой, без абонамент, съгласно ценова
листа, действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него.
Претендираните от ищеца суми за неустойка се формира чрез кумулиране на две
самостоятелни неустойки, които обезпечават две различни престации на кредитора- по
договор за мобилни услуги, представляваща три месечни такси и по договор за мобилна
услуга, чрез който е закупено устройство на преференциална цена или е предоставено
устройство за ползване за време на договор за лизинг, без да е върнато устройството при
прекратяване на договора и представляващи разлика между цената на устройствата без
абонамент и преференциалната цена по сключения договор за лизинг/договор за закупуване
на устройство при сключване на абонаментен план.
Ищецът моли съдът да постанови решение, с което да уважи така предявените
обективно съединени искове за установяване на вземения в размер на общо 695.14 лв. ,
от които:
184.26 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси и
такса за потребление на мобилни услуги;
510,88 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги;
Редовно призован ищецът няма упълномощен процесуален представител в открито
заседание. С писмена молба Вх.№ 7284/24.08.2023г. поддържа предявените искове и моли
при наличие на предпоставките по чл.238 ал.1 от ГПК съдът да постанови неприсъствено
решение или в случай, че ответникът се яви и признае иска, съдът да постанови решение при
признание на иска при условията на чл.237 от ГПК.
Ответникът, редовно уведомен за исковата молба, няма в едномесечния срок и по
реда на чл.131 от ГПК писмен отговор. Няма възражения и в срока за писмен отговор.
Редовно призован, в открито заседание ответникът не се яви и няма упълномощен
процесуален представител. Няма становище по иска.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства прие за установено
следното от фактическа страна:
На ответника е изпратен на осн. чл.131 ал.1 ГПК препис от исковата молба заедно с
приложенията към нея, като му е указано в едномесечен срок да подаде писмен отговор,
задължителното съдържание на отговора и последиците от неподаване на отговор или
неупражняване на правата, както и за възможността му да ползва правна помощ, ако има
необходимост и право на това. В едномесечния срок и по реда на чл.131 от ГПК не постъпи
писмен отговор от ответника. След изтичане на законния срок за отговор делото е
насрочено за разглеждане в първо открито заседание, за което ответникът е редовно
призован, но не се яви нито той лично, нито редовно упълномощен негов процесуален
представител и няма искане за разглеждането му в негово отсъствие. Ищецът в писмено
4
становище е направел процесуално искане за постановяване на неприсъствено решение
против ответника.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Налице са предпоставките по чл.239 ал.1 ГПК за постановяване на неприсъствено
решение: 1. на страните са указани последиците от неспазване на сроковете за размяна на
книжа и от неявяването им в съдебно заседание и 2. искът е вероятно основателен с оглед
посочените в исковата молба обстоятелства и представените писмени доказателства във вр.
с Ч.гр.д. № 1469/2022г. по описа на РСТ. Съдът счита, че искът следва да бъде уважен по
основание и размер така, както е предявен и поддържан.
В настоящото исково производство, по което е предявен установителен иск, ищецът
има разноски, както следва: 75 лв. – доплатена държавна такса; 480 лв. –заплатено
адвокатско възнаграждение. След като искът е уважен в пълен размер, следва ответникът
да заплати на ищеца в пълен размер и направените по това дело разноски от общо 555 лв.
, на осн. чл.78 ал.1 от ГПК.
По силата на т.12 от ТР № 4/2013г. от 18.06.2014г. на ОСГТК на ВКС, съдът, който
разглежда иска, предявен по реда на чл.422, респ.чл.415 ал.1 от ГПК, следва да се произнесе
за дължимостта на разноските, направени и в заповедното производство. Съобразявайки
изложеното по-горе, съдът счита, че следва ответникът да заплати направените от ищеца
разноски в пълен размер – общо 385 лв. в заповедното производство по Ч.гр.д. №
1469/2022г. по описа на РС-Търговище, от които: 25 лв. – държавна такса и 360 лв. –
заплатено адвокатско възнаграждение.
Въз основа на изложените мотиви, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА, ЧЕ СЪЩЕСТВУВА ВЗЕМАНЕТО, по реда на чл.422 във вр. чл.415
ал.1 от ГПК на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД / с предишно наименование “ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/ , ЕИК ********* “, със седалище и адрес на управление: гр. София -
1766, район „Младост“, Ж.К. „Младост“ № 4, Бизнес Парк София , сграда 6,
представлявано от Д. К.. .К. и М. С., действащи чрез пълномощник – адв.Г. И. З. от САК,
съдебен адрес: гр. София, район „Оборище“, ул. *****, против Ю. Н. И., ЕГН **********,
с постоянен адрес: с. С., общ. Търговище, ул. ****, за сумата в размер на общо 695.14
лв. , от които:
184.26 лв., представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси и
такса за потребление на мобилни услуги;
510,88 лв., неустойки за предсрочно прекратяване на услуги,
по договор за Мобилни услуги с предпочетен номер +359********* от 07.08.2020 г. и
допълнително споразумение към договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 12.08.2019 г.; договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 12.08.2019 г., като с посочения договор закупува устройство ALCATEL IS
2020 Dual Green на преференциална цена; договор за Мобилни услуги с предпочетен номер
+359********* от 07.08.2020 г.; ведно със законната лихва, считано от 15.11.2022г. до
окончателното изплащане, за което е издадена заповед № 676/16.11.2022г. по Ч.гр.д. №
1469/2022г. по описа на РС-Търговище.
ОСЪЖДА Ю. Н. И., ЕГН **********, с постоянен адрес: с. С., общ. Търговище, ул.
5
*** ДА ЗАПЛАТИ на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД / с предишно наименование
“ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД/ , ЕИК ********* “, със седалище и адрес на управление:
гр. София - 1766, район „Младост“, Ж.К. „Младост“ № 4, Бизнес Парк София , сграда 6,
представлявано от Д. К. К. и М. С., действащи чрез пълномощник – адв.Г. И. З. от САК,
съдебен адрес: гр. София, район ******, сумата от 385 лв., представляваща направени
в заповедното производство разноски по Ч.гр.д. № 1469/2022г. по описа на РСТ и сумата
от 555 лв., представляваща направени в исковото производство разноски по гр.д. №
461/2023г. по описа на РСТ, на осн. чл.78 ал.1 ГПК.
НЕПРИСЪСТВЕНОТО решение не подлежи на обжалване.
Съдия при Районен съд – Търговище: _______________________
6