Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 808 Година 2020, 22.04. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд.,VІІ
състав
на 11.03.2020 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: С.С.
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 6 по описа за 2020 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Образувано е по жалба от К.И.П. с
посочен адрес ***, срещу Разпореждане № 4506-40-389 от 26.11.2019г. на Директор на фонд
„ГВРС“ – София, с което на основание чл.26 ал.3 във връзка с чл.3 от Закона за
гарантиране вземанията на работниците и служителите при несъстоятелност на
работодателя /ЗГВРСНР/, е било отказано на П. изплащане на гарантирано вземане.
Недоволна от
така издаденото разпореждане на Директора на фонд „ГВРС“ - София, жалбоподателката обосновава твърдения за неговата незаконосъобразност,
поради което настоява за отмяната му.
Ответникът по
жалбата Директор на фонд „ГВРС“ – София, намира същата за неоснователна.
Пловдивският
административен съд – VІІ състав, след като прецени поотделно и в съвкупност
събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
Жалбата е
подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице, имащо
правен интерес от оспорването, което налага извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.
Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.
Не е спорно
между страните, че със заявление вх.№4502-15-96/29.10. 2019г. П. поискала
отпускане на гарантирано вземане по ЗГВРСНР, като е декларирала, че е работила
при работодател „БАЛИ ГРУП“ЕООД от 03.12.2018г. на длъжност „Организатор
пътнически транспорт“ до 01.08.2019г., когато трудовото и правоотношение е било
прекратено. Приложена е към заявлението Справка за размера на начислените, но
неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от
работодателя по КТ и други нормативни актове с изх. № 1 от 12.08.2019г.,
издадена от „БАЛИ ГРУП“ЕООД и подписана от управителя Г.Т., съгласно която за
месеците февруари, март, април, май, юни и юли 2019г. на П. са начислени
брутни трудови възнаграждения от по 2 500 лева, които не са изплатени. В
справката са потвърдени заявените от лицето обстоятелства, а именно, че е
постъпила на работа в дружеството на 03.12.2018г., съответно й е било
прекратено трудовото правоотношение от 01.08.2019г. на основание чл.328 ал.1
т.1 КТ/л.13-15/.
В тази връзка
бил изготвен Доклад от Р.Р.– ***при ТП на НОИ –
Пловдив с изх. № 4005-15-458#1 от 30.10.2019г., в който е посочено, че не може да се
установи контакт с представител на дружеството, който да представи
необходимата счетоводна документация и на настоящия етап не може да се
извърши проверка по ЗГВРСНР и ревизия по разходите на ДОО.
За да достигне
до тези изводи инспекторът по осигуряването при ТП на НОИ – Пловдив е приел за
установено, че с Решение № 472/02.08.2019г. на ПОС, вписано в ТР на
21.06.2019г., е обявена неплатежоспособността на „БАЛИ ГРУП“ЕООД с начална
дата 01.04.2017г., открито е производство по несъстоятелност, обявено е в
несъстоятелност дружеството, наложени са обща възбрана и запор върху
имуществото му, прекратена е дейността на предприятието и е спряно
производството, като в мотивите на това решение е посочено, че съгласно
изготвена съдебно-счетоводна експертиза,липсва заведена счетоводна отчетност
в дружеството, а и в Търговския регистър няма публикувани ГФО за период от
вписването на осигурителя в същия регистър, а в ТД на НАП има подадена ГДД по
чл.92 ЗКПО само за 2016г.
Установено е,
че на 16.07.2019г. е изпратено писмо с обратна разписка до настоящ и постоянен
адрес на управителя и едноличен собственик на капитала на дружеството – Г.Т.Т.в село ***, да се яви в ТП на НОИ – Пловдив и да
представи необходимите документи за извършване на проверка по ЗГВРСНР и
ревизия по разходите на ДОО, което се е върнало с код – трайно отсъства. А
съгласно получен във връзка с предходна проверка отговор с вх. № 1012-15-310#11/06.03.2018г.
от МВР след направено запитване от ТП на НОИ – Пловдив, е отразено, че лицето Г.Т.Т., роден на ***г., се намира в затвор в Австрия от
06.03.2017г.
На същата дата
16.07.2019г. е изпратено писмо с обратна разписка и до настоящ и постоянен
адрес на К.И.П., тъй като е установено при предходна проверка, че това лице
разполага с нотариално заверено пълномощно от Т. да представлява „БАЛИ
ГРУП“ЕООД, което писмо се е върнало като непотърсено.
На 07.08.2019г.
с писмо до ТД на НАП – Пловдив е изискано представянето на копия от РА и РД от
извършени ревизии на „БАЛИ ГРУП“ЕООД, в каквато връзка в отговор от
20.08.2019г. е посочено, че на 07.12.2018г. на дружеството е връчен по реда на
чл.32 ДОПК издаден РА, с който са установени задължения по КСО, ЗЗО и ЗКПО за
периода 09.03.2016г. – 30.06.2017г., същият е оспорен по административен и
съдебен ред, като жалбата на дружеството е отхвърлена. Със ЗВР е възложена
нова ревизия на дружеството за периода 01.07.2017г. – 30.04.2019г., която към
момента на отговора не е приключила.
На 20.09.2019г.
е изпратено писмо до Шесто РУ“Полиция“ при ОД на МВР – Пловдив за съдействие и
откриване на П., като съгласно отговор с вх. №1006-15-196#57/09.10.2019г.,
е било извършено посещение на адреса на лицето на 03.10.2019г., но същото не
е било намерено, като при разговор с Х.Х.– лице, с
което П. живее на съпружески начала, е установено, че последната не е в Пловдив
и след проведен телефонен разговор с нея, е насрочена среща в ТП на НОИ –
Пловдив, която на 04.10.2019г. не се е състояла, поради нейното неявяване.
На 09.10.2019г.
в 12,00 часа в приемната на сектор КП-първи при ТП на НОИ – Пловдив П. се е
явила във връзка с подадено от нея заявление за отпускане на парично
обезщетение за безработица, но е отказала да подпише издадени заповеди от
Ръководителя на ТП на НОИ – Пловдив за извършване на проверка по ЗГВРСНР и
пълна ревизия по разходите на ДОО на „БАЛИ ГРУП“ЕООД и Задължителни предписания
за представяне на необходимите документи, за които обстоятелства се сочи в
доклада, че е съставен протокол.
На 11.10.2019г.
в служебно помещение на Шесто РУ“Полиция“ при ОД на МВР – Пловдив в
присъствието на инспектор Митков е извършена нова среща с К.П., която е
заявила, че няма да разписва каквито и да било документи във връзка с
възложените ревизии и по нейни данни, счетоводните документи били иззети от
Икономическа полиция на 23.03.2019г. За тези действия също се сочи в доклада,
че е съставен протокол с вх. № 1006-15-196#60/ 11.10.2019г.
И най-сетне се
посочва в доклада, че съгласно Информационната система на НОИ е констатирано,
че към датата на вписване в ТР на решението за откриване на производство по
несъстоятелност на „БАЛИ ГРУП“ЕООД, в дружеството няма лица с непрекратени
трудови договори. Подавани са данни по чл.5 ал.4 КСО до м.07.2019г., а от
представеното копие на РА от ТД на НАП – Пловдив е установено, че първите
покупки на дружеството са по фактури от 26.04.2016г., а датата на
неплатежоспособност е 01.04.2017г., поради което и е прието, че няма данни
работодателят да е осъществявал дейност най-малко 12 пълни месеца преди
началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността,
което е необходимо условие лицата по трудов договор да ползват права по
ЗГВРСНР.
За да постанови
оспореното в настоящото производство разпореждане, административният орган се е
позовал на изготвения доклад, на съдебно-счетоводната експертиза, изготвена за
целите на дело по несъстоятелност № 288/ 2019г. по описа на ПОС, като по този
начин е достигнал до извода, че тъй като не е налице изискването на чл.3
ЗГВРСНР за наличие на начислени трудови възнаграждения и парични обезщетения,
липсва правно основание за изплащане на гарантирано вземане, поискано от К.П..
В хода на
съдебното производство по делото е приета Справка изх. № 310/06.02.2020г. от
Затвора – Пазарджик, от която се установява, че Г.Т./управител на „БАЛИ
ГРУП“ЕООД/ е постъпил в Затвора – София на 01.11.2018г. и впоследствие е бил
преведен в Затвора – Пазарджик на 22.04. 2019г./л.39/.
При така
установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи.
Оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган в рамките на предоставените
му правомощия, съгласно чл.26 ал.3 ЗГВРСНР и в предвидената в специалния закон
форма, като съдържа изискуемите реквизити по чл.59 ал.2 АПК.
Според
разпоредбата на чл.3 ЗГВРСНР, гарантирани вземания на работниците и
служителите по този закон са начислените и неизплатени трудови възнаграждения,
дължими по индивидуални и колективни трудови договори, както и парични
обезщетения, дължими от работодателя по силата на нормативен акт. Като правото
на гарантирано вземане възниква при кумулативното проявление на предпоставките
на чл.4 и чл.6 от същия закон, а именно: вписано в ТР съдебно решение за: 1/
откриване на производство по несъстоятелност; 2/ откриване на производство по
несъстоятелност с едновременно обявяване в несъстоятелност; 3/ откриване на
производство по несъстоятелност, постановяване на прекратяване дейността на
предприятието, обявяване на длъжника в несъстоятелност и спиране на
производството поради недостатъчност на имуществото за покриване на разноските
по производството; наличие на трудово правоотношение или прекратено такова,
независимо от срока му и от продължителността на работното време; работодателят е осъществявал дейност най-малко 12 месеца
преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността, посочена в решението по чл.6.
Редът и начинът
за информиране на работниците и служителите, както и за отпускане и изплащане
на гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на
работодателя, са уредени в Наредба за реда и начина за информиране на работниците
и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при
несъстоятелност на работодателя /приета с ПМС № 362 от 29.12.2004г., обн., ДВ, бр. 3 от 11.01.2005г., в сила от 1.01.2005г.,
последно изм. и доп., бр. 36 от 27.04.2018г., в сила от 22.12.2017г. /наричана
по-долу за краткост само Наредбата/.
Не е спорно
между страните, че с Решение № 472/02.08.2019г., постановено по дело по
несъстоятелност № 288/2019г. по описа на ПОС, Търговско отделение, XVI състав
е:обявена неплатежоспособността на работодателя „БАЛИ ГРУП“ЕООД, като е
определена началната й дата – 01.04.2017г.; открито е производство по
несъстоятелност; обявено е дружеството в несъстоятелност; поставена е обща
възбрана и запор върху имуществото му; постановено е прекратяване дейността на
предприятието; спряно е производството по несъстоятелност, като е указано на
длъжника и кредиторите, че ако в едногодишен срок от обявяване на решението в
ТР никой от тях не поиска възобновяване на производството с внасяне по сметка
на ПОС първоначални разноски в размер на 3000 лева, производството по
несъстоятелност ще бъде прекратено и ще бъде постановено заличаване на длъжника
в ТР. Това решение е обявено в регистъра по чл.235 ал.5 ГПК на 02.08.2019г. и
вписано на същата дата в книгата на основание чл.634“в“ от ТЗ/л.18-19/. Или,
налице е първата предпоставка.
Видно от
приложената към заявлението Справка за размера на начислените, но неизплатени
трудови възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и
други нормативни актове с изх. №1 от 12.08. 2019г., издадена от работодателя
„БАЛИ ГРУП“ЕООД и подписана от неговия управител Г.Т., която не е оспорена от
ответния административен орган, налице е и втората предпоставка, а именно: жалбоподателката е била в трудово правоотношение с
дружеството от 03.12.2018г. на длъжност „организатор пътнически транспорт“ до
01.08.2019г., когато правоотношението е било прекратено на основание чл.328
ал.1, т.1 КТ, поради закриване на предприятието/л.15/.
В тази насока
са и представените както с преписката, така и от жалбоподателя справки, а
именно: Актуално състояние на всички трудови договори на К.П. от 08.11.2019г. и
Справка „Данни от Регистър на осигурените лица“/л.9-11/; Справка – Данни за
осигуряването за период от 01.01. 2019г. до
31.12.2019г./л.29/; Справка актуално състояние на всички трудови договори на П.
от 10.03.2020г./л.42/. Т.е., установява се наличието и на втората изискуема
предпоставка.
Досежно наличие или липса на обстоятелството дали работодателят
е осъществявал дейност най-малко 12 месеца преди началната дата на неплатежоспособността,
съответно свръхзадължеността, посочена в решението
по чл.6, съдът констатира, че в процесното
разпореждане липсва произнасяне. Такова се съдържа единствено в изготвения
доклад, но инспекторът по осигуряването в ТП на НОИ – Пловдив се е задоволил
само с посочването, че от представен РА, издаден на дружеството-осигурител, е
видно, че първите покупки на дружеството са по фактури от 26.04.2016г., а
датата на неплатежоспособността е 01.04.2017г., поради което е прието, че
няма данни работодателят да е осъществявал дейност най-малко 12 пълни месеца
преди началната дата на неплатежоспособността, съответно свръхзадължеността.
Това обстоятелство обаче, не е неподкрепено с никакви доказателства, доколкото
нито отговорът на ТД на НАП – Пловдив е приложен към досието по чл.8 ал.4 от
Наредбата, нито самият РА, респ. РД. Отделно от това, не става ясно и по какъв
начин осъществяването на дейност на едно дружество е прието, че се доказва
единствено и само с покупки на стоки и/или услуги по фактури, без да бъдат
извършени справки в ТР и да бъде отчетен фактът кога е създадено това дружество
и каква е основната му дейност.
Както вече се
посочи, отказът на административния орган за отпускане на гарантираното
вземане, е обоснован с невъзможност за извършване на проверка от контролните
органи на НОИ, като в общи линии се е позовал на невъзможността да бъде
установен контакт с представител на дружеството, който да представи
необходимата счетоводна документация, за да бъде извършена проверка по ЗГВРСНР,
а и от изготвената в хода на делото за несъстоятелност съдебно-счетоводна
експертиза се установявало, че дружеството няма заведена счетоводна отчетност.
Тези изводи
съдът намира за неправилни, недоказани и необосновани.
Това е така,
защото административният орган в нарушение на чл.35 АПК не е изяснил фактите и
обстоятелствата от значение за случая, не е изпълнил задължението си по чл.36
ал.1 АПК да събере служебно всички доказателства, относими
към конкретния случай, вследствие на което е нарушил основен принцип, залегнал
в чл.9 ал.2 АПК да събира всички необходими доказателства, независимо дали има
искане от страните за това.
На първо място,
липсват мотиви по какъв начин невъзможността да се извърши проверка по
определен нормативен ред отнема правото на жалбоподателя да и бъде изплатено
гарантирано вземане, още повече, че задължение на юридическото лице в
ликвидация или несъстоятелност, а не на неговите работници и служители, е да
предостави своя архив, ведомости и книжа пред НОИ. А и неизпълнението на едно
такова задължение не следва да бъде вменено в тежест на трети правоимащи лица, каквито са неговите работници и служители.
Отделно от
това, в административното производство по издаване на разпореждане за изплащане
на гарантирано вземане или за неговия отказ законодателят е предвидил, че
трябва да бъдат представени съответните доказателства. Съгласно разпоредбата
на чл.8 ал.1 от Наредбата, гарантираните вземания се отпускат въз основа на
заявление-декларация по образец съгласно приложение №4, подадено от работника
или служителя до ТП на НОИ по седалище на работодателя в тримесечен срок от
датата на вписване на решението по чл. 6 ЗГВРСНР в търговския регистър или от
датата на информиране на работниците и служителите от българския работодател за
обстоятелството, че е открито производство по несъстоятелност по реда на
законодателството на другата държава, като към заявлението-декларация се
прилагат справката по чл. 4 и възражението по чл. 6, ако има такова.
Не е спорно
между страните, че жалбоподателката е подала
заявление по образец, към което е приложила справката по чл.4, която също е по
образец съгласно приложение № 1. На П. не са давани указания да представи
допълнителни документи съгласно реда на чл.8 ал.3 от Наредбата, не е спазено и
изискването по чл.9 ал.1 от същата Наредба за разглеждане на подаденото
заявление-декларация и приложените към него документи на база съпоставяне на
данните от констативния протокол, Регистъра на осигурените лица и Регистър
„Трудови договори“.
От така
представената справка за размера на начислените, но неизплатени трудови
възнаграждения и парични обезщетения, дължими от работодателя по КТ и други
нормативни актове, се установява, че на К. П. са начислени, но не са изплатени
брутни трудови възнаграждения за месеците февруари, март, април, май, юни и
юли 2019г. от по 2 500 лева. Справката не е оспорена от страните в съдебното
производство и по същество представлява признание от страна на дружеството за
размера и вида на начислените трудови възнаграждения и размера на дължимите
обезщетения на жалбоподателя. Същата е подписана от управителя на дружеството
и има печат на дружеството. При издаването на оспореното в настоящото производство
разпореждане обаче, органът не я е взел предвид, като е посочил, че поради
невъзможност да се установи контакт с представител на дружеството, който да
представи необходимата счетоводна документация, не може да бъде извършена
проверка по ЗГВРСНР.
Тази проверка
обаче, съдът констатира, че се дължи на неизпълнение на задължението на
административния орган да предприеме надлежно връчване на ЗВР от 06.08.2019г.
на управителя на дружеството-работодател, който към тази дата е бил на
територията на Р.България, като от една страна ответникът се е позовал на
писмо, получено в хода на друга проверка/от МВР, Дирекция „Консулски отношения“
от 28.02.2018г./ и на съдържащата се в него информация, че управителят Г.Т. се
намира в Затвора на гр.Инсбрук, Република Австрия, без да извърши
необходимите проверки за постоянен и настоящ адрес на лицето в НБД“Население“,
а от друга е предприел връчването на тази заповед на жалбоподателката,
която дори и да е била упълномощена да представлява работодателя си „БАЛИ
ГРУП“ЕООД, то очевидно тези правомощия са и били дадени във връзка със
заеманата от нея длъжност, която длъжност нито към 06.08.2019г., а още
по-малко към 11.10.2019г. тя е изпълнявала, доколкото на 01.08.2019г.
трудовите правоотношения са били прекратени.
Съдът
констатира също така и че при пореден опит от страна на органите на ТП на НОИ –
Пловдив да връчат на П. ЗВР и Задължителни предписания за представяне на
документи, последната ги е уведомила, че счетоводните документи на дружеството
са били иззети от Икономическа полиция на 23.03.2019г. Каквито да и било данни
обаче, административният орган да е извършил проверка, респ. да е направил
запитване до Икономическа полиция дали и какви счетоводни документи, касаещи
„БАЛИ ГРУП“ЕООД са били иззети на 23.03.2019г., липсват.
Тук е мястото
да се посочи, че доказването в административния процес е дейност по издирване
и установяване на правнозначимите факти. Установяването
на съществуването или несъществуването на фактическите основания, посочени в
административния акт, е в тежест на административния орган. Той трябва да
установи и изложи вярната фактическа обстановка, при което да обоснове от
правна страна реда и начина, по който тя рефлектира върху правото на лицето за
гарантирани вземания при несъстоятелност на работодателя по чл.4 ЗГВРСНР.
Ето защо, и по
изложените съображения, съдът намира, че оспореното разпореждане на Директора
на фонд „ГВРС“ – София е неправилно, като постановено в нарушение на
материалните и процесуалноправни разпоредби и като такова следва да бъде
отменено. Доколкото естеството на акта не позволява делото да се реши по
същество, същото следва да се изпрати като преписка на Директора на фонд „ГВРС“
– София за ново произнасяне по заявлението на К.П., при съобразяване с мотивите
на настоящото решение.
При новото
разглеждане на преписката органът следва да съобрази приложената по
административната преписка справка от работодателя, а също така да направи
проверка в масива на НАП/НОИ за подавани задължителни декларации по образец №
1 и № 6 от страна на осигурителя, както и там, където е необходимо, в т.ч. и
при необходимост да спре производството в хипотезата на чл.26 ал.2 т.2 ЗГВРСНР,
и едва тогава да формира извод за наличието или не на документи, доказващи
начислените, но неизплатени трудови възнаграждения на жалбоподателката
от работодателя „БАЛИ ГРУП“ЕООД.
Ще следва да се достъпи по съответния за това ред до
документите на прекратения търговец – работодател, находящи
се в полицията, за да могат да се ползват и те, а също така ще следва да се
отчетат резултатите от приключилото междувременно обжалване на ревизионния акт
на ЕООД-то, вкл. и по съдебен ред/съобразно Решение №4640 от 21.04.2020г.,
постановено по адм. дело №13103/2019г. по описа на
ВАС на РБ, I-во отд./.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ІІ отд., VІІ състав:
Р Е
Ш И
ОТМЕНЯ Разпореждане
№ 4506-40-389 от 26.11.2019г. на Директор на Фонд „ГВРС“ – София, с което на
основание чл.26 ал.3 във връзка с чл.3 от ЗГВРСНР, е било отказано на К.И.П. с посочен адрес *** изплащане на гарантирано
вземане, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ИЗПРАЩА административната
преписка на Директор на фонд „ГВРС“ - София за постановяване на административно
решение по направеното пред него искане по заявление вх. №
4502-15-96/29.10.2019г. на К.И.П. с посочен адрес ***, съобразно даденото в
мотивите на настоящото съдебно решение тълкуване и прилагане на закона.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС
на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: