Решение по дело №725/2020 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 260143
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 15 януари 2021 г.)
Съдия: Георги Димитров Василев
Дело: 20202330200725
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

           РЕШЕНИЕ №260143/17.12.2020 г.

                          17.12.2020 г.                                    гр.Ямбол

                                 

                               в името на народа

 

Ямболският районен съд, Наказателно отделение, V-ти състав, на дванадесети ноември, две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                                                Председател: Георги Василев

                                                         

                                                                                Членове:1……………...

 

                                   2……………...

 

Секретар М. М.

прокурор… ……………….,

като разгледа докладваното от съдия-докладчик Г.Василев

АНД № 725/2020 г. по описа на ЯРС, за да се произнесе  взе  предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на „ДИАМАНТ-99“ ЕООД, гр. К., със законен представител С. С. С. от гр. София, против електронен фиш/ЕФ/ Серия Г № ***на ОД на МВР-Ямбол, с което за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането/КЗ/ вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1 от КЗ на ЮЛ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв.

Жалбоподателят, редовно призован, чрез процесуалния си представител поддържа жалбата си в с.з. и моли ЕФ, с който е наложено наказание „имуществена санкция“ да бьде отменен, т.к. е ЕФ е незаконосъобразно и неправилно издаден – не е посочено какво нарушение е извършено от фактическа страна от жалбоподателя по КЗ. Претендират се и разноските по делото.

Вьззиваемата страна, редовно призована, чрез процесуалния си представител пледира в писмени бележки ЕФ да бъде потвърден като правилен и законосъобразен.

 

Сьдьт, след като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

 

На жалбоподателя ЮЛ е изготвен на материален носител/хартия/ ЕФ, затова че на 03.09.2019 г., в 14.41 ч., в Област-Ямбол, на територията на Община “Тунджа“-Ямбол, обслужвана от РУ-Тунджа, на път I-7 248 км, в посока към с. Зимница, обл. Ямбол, при управление на МПС – т.а. „Мерцедес Спринтер“ с рег. № *** МК, собственост на „Диамант-99“ ЕООД, гр. К., със законен представител С. С. С. от гр. С., е установено нарушение на Кодекса за застраховане/КЗ/. Нарушението е фиксирано с автоматизирано мобилно техническо средство № ***, фиксиращо дата, час и изображение на МПС, като след справка в Гаранционния фонд било установено, че за посоченото МПС няма активна застраховка Гражданска отговорност“/„ГО“/ за 2019 г.

ЕФ е връчен на жалбоподателя на 27.06.2020 г., който е подал жалба 06.07.2020 г. до РС-Ямбол.

          Горната фактическа обстановка съдът приема за установена от събраните писмените доказателства, приети по делото – ЕФ с приложени към него фотоснимки на процесното МПС и регистрационен номер с GPS координати, разпечатка/преглед на ЕФ/, справки и документи за връчен ЕФ и подадена жалба против него с документи, справка от Сектор“ПП“ при ОД на МВР-Ямбол, заповеди на М-ра на МВР, удостоверение и справка за валидност на техническото средство, справки от Гаранционния фонд, протокол за използване на АТСС,  прочетени на основание чл.283 от НПК и фотоснимки на МПС и неговия номер, предявени на представителна жалбоподателя по чл.284 от НПК, с които страните са запознати.

 

От така установената фактическа обстановка, сьдьт прави следните правни изводи:

 

          Жалбата е допустима и подадена в срок. Разгледана по същество жалбата се явява ОСНОВАТЕЛНА по следните сьображения:

 

          ЕФ не е изготвен при спазване на нормативните изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Електронният фиш трябва да съдържа следните данни: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката и начините за доброволното заплащане. Видно от представения ЕФ не е описано точно и ясно от фактическа страна какво нарушение е извършено от жалбоподателя, т.к. в ЕФ се сочи:“…установено е нарушение на Кодекса за застраховането/КЗ/…“, но в какво точно се изразява това административно нарушение не може да се разбере, дори при прочитането на нарушените разпоредбите на КЗ, имайки предвид, че в този нормативен акт има визирани и други нарушения, освен управление на МПС без сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“/„ГО“/ на автомобилистите. Не само посочените факти и обстоятелства, които формулират административното нарушение от фактическа страна трябва да се предполагат от жалбоподателя. Не е посочено и по коя административнонаказателна разпоредба е санкциониран жалбоподателя. Безспорно е, че е нарушена материалната разпоредбата на чл.438, ал.1, т.1 от КЗ, но не е ясно по коя санкционна норма е наложено наказанието „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв., защото нормата на чл.638, ал.4 от КЗ е препращаща норма към административнонаказателната норма на чл.638, ал.1, т.1 или т.2 от КЗ, а в ЕФ не е посочена такава норма. С посочената норма в ЕФ не се определя административното наказание, а се посочва санкционната норма, по която нарушителят трябва да бъде санкциониран. В случая,  разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, в частта: „…размера на глобата…“, следва да се тълкува като посочване в ЕФ на административнонаказателната разпоредба, с която се налага наказание „глоба“ на ФЛ или „имуществена санкция“ на ЮЛ, изхождайки не само от буквалното тълкуване на тази императивна норма, а и от систематичното й тълкуване във връзка с другите норми на ЗДвП и КЗ.

От събраните по делото доказателствени материали се установи, че жалбоподателят като ЮЛ, чрез ФЛ, управляващо негово МПС е извършил нарушението, макар и неописано от фактическа страна и неточно санкционирано от юридическа страна в ЕФ. При издаването на ЕФ са допуснати горепосочените нарушения на императивната разпоредба на чл.189, ал.4 от ЗДвП. Визираната норма изрично гарантира правото на защита на жалбоподателя, законосъобразното установяване на административните нарушения с АТСС и тяхното санкциониране, поради което съдът счита, че допуснатите нарушения при издаването на ЕФ са съществени, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя и не могат да бъдат отстранени от съда, а ЕФ като незаконосъобразно издаден следва да бъде отменен. В тази връзка, съдът приема изцяло фактическите и правните съображения на процесуалния представител на жалбоподателя за отмяна на ЕФ за основателни, и отхвърля като неоснователни доводите на процесуалния представител на наказващия орган за потвърждаване на ЕФ като законосъобразен, съобразно изложената по-горе аргументация на съда.

При този изход на делото на жалбоподателя се дължат направените по делото разноски в размер на 150 лв. адвокатски хонорар, който следва да бъде заплатен от ОД на МВР – Ямбол, който хонорар е изцяло съобразен с Нар.№1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

          По тези съображения и основание чл.63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН и чл.143, ал.1 от АПК, сьдьт

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш Серия Г № 0007457 на ОД на МВР-Ямбол, с който за нарушаване на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, вр. чл.638, ал.4 вр. чл.638, ал.1, т.2 вр. чл.461, т.1 от КЗ, на „ДИАМАНТ -99“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. К., ул. Д. с. ***, ЕИК: ***, със законен представител С.С.С. от гр. С., е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 /две хиляди/ лева.

ОСЪЖДА ОД на МВР - ЯМБОЛ  да заплати на „ДИАМАНТ -99“ ЕООД, гр. К. направените по делото разноски в размер на 150/сто и петдесет/лв.  

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                                                            

                                                                            Районен сьдия: