Решение по дело №3283/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 264
Дата: 9 февруари 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180703283
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 264/09.02.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди двадесет и трета година, в състав :

 

Председател : Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря Г.Г. и с участието на прокурор Вл.Вълев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 3283 / 2022г., взе предвид следното :

            Касационно производство по чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във връзка чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            Х.Ж.Х., ЕГН ********** с процесуален представител адв.И.Й. обжалва Решение № 1904 от 07.10.2022г., постановено по АНД № 5110/2022г. на РС – Пловдив, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 641542-F638764/15.06.2022г. на Директор на дирекция Контрол при ТД на НАП - Пловдив, за наложена й глоба в размер на 1280,83лв. на основание чл.180 ал.2 вр. с чл.180 ал.1 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/.

            Касаторът счита решението за незаконосъобразно с искане за отмяната му и с произнасяне по същество да се отмени НП. Изложени са следните съображения : АУАН № F638764/17.12.2021г. е съставен при нарушаване на процесуалните правила – нарушен е чл.40 ал.2 ЗАНН, като са посочени множество решения на АС-Пловдив в подкрепа на твърдението /постановени по АНД №№ 72/21г., 142/21г., 334/21г., 3028/20г., 526/20г. и др./, че липсата на покана или ненадлежно връчената покана за съставяне на АУАН ограничава правото на дееца да участва в най-ранния етап на административно-наказателното производство, което нарушение не се санира с по-късното връчване на АУАН на нарушителя. Изтъкнато е, че електронното връчване по ДОПК не е приложимо в производството по ЗАНН и връчването на поканата по този ред и съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя съставлява самостоятелно основание за отмяна на НП /решения по АНД №№ 3838/19г., 3578/19г., 2924/19г. и др. на АС-Пловдив/, като новата редакция на ЗАНН /в сила от 23.12.2021г./ в случая не е приложима поради издаване на АУАН на 17.12.2021г.; не е спазен срока по чл.34 ЗАНН /цитирани множество решения на АС-Пловдив по АНД №№ 236/19г., 260/19г., 3554/18г. и др./ - нарушението е открито не на посочената в АУАН дата – 17.09.2021г., а по-рано – на 07.09.2021г., тъй като по-голяма част от документите са представени на 07.09.2021г.; Не са съобразени задължителните указания на СЕС в решение от 20 юни 2013г. по дело С-259/12 във вр. с разпоредбата на чл.182 ЗДДС.

Ответникът ТД на НАП - Пловдив оспорва касационната жалба в писмен отговор на юрисконсулт И.К.. Във вр. с изразените доводи е заявено следното : На лицето е изпратена електронна покана, получена на 09.12.2021г. и връчването на поканата по електронен път, вкл. съставянето на АУАН в отсъствие на нарушителя не съставлява основание за отмяна на НП. Лицето е декларирало електронен адрес за контакт с НАП, на който е изпратена поканата. Поддържа се, че не е нарушено правото на защита на санкционираното лице.; Спазен е срокът по чл.34 ЗАНН, тъй като в случая, макар лицето да е било известно, е имало необходимост от установяване на конкретни факти и обстоятелства при проверката, да се проучат представените документи. В протокола от проверката на стр.2 е отразено, че същата не е могла да приключи в срок, поради което срокът е удължен. На стр.3 от протокола е отразено, че на 20.08.2021г. е изпратено искане за представяне на документи от платци на наеми и към дата на съставяне на протокола не е върната обр.разписка за връчване на искането на един от тях. Поддържа се, че в случая достатъчно данни за извършеното от обективна страна нарушение е имало едва при завършване на проверката.; Счита се, че наказанието е основано на закона и е справедливо по размер, тъй като СЕС е указал преценка и за срок, в който нарушението е отстранено, като в случая е отстранено с голямо закъснение.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив счита жалбата за неоснователна.

            Касационната жалба е допустима - подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от страна с право и интерес от оспорване. По същество е основателна.

1. НП е издадено от надлежно упълномощено длъжностно лице /Заповед № ЗЦУ-1149 от 25.08.2020г. – 1, т.1.3, б.“в“ е приложена в адм.нак.преписка и цитирана в НП/, а АУАН № F638864/17.12.2021г. е съставен от гл.инспектор по приходите в НАП. Според обстоятелствената част на НП, идентично описваща фактическата установеност с АУАН : данъчнозадълженото по ЗДДС лице Х.Х. не е начислило ДДС в размер на 1280,83лв. по облагаеми доставки на обща стойност 7 685 лв., извършени за данъчен период 01.06.2020г. – 30.06.2020г., през който лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки че е било длъжно. Описани са установени данни от ПУФО, приключила с протокол от 17.09.2021г., като ревизия е възложена със ЗВР от 13.10.2021г. Облагаемият оборот е формиран от дейността по отдаване под наем на недвижими имоти, собственост на жалбоподателя. Издаден е акт за регистрация по ЗДДС от 17.09.2021г., връчен на 29.09.2021г. В НП е вписано, че лицето е уведомено за съставяне на АУАН с покана от 08.12.2021г., връчена по електронен път на 09.12.2021г., а нарушението е установено на 17.09.2021г. – дата на протокола за извършване на проверката. АУАН е връчен на 10.01.2022г.

Установените факти са квалифицирани от правна страна за административно нарушение на чл.180 ал.1 ЗДДС вр. с чл.102 ал.3 т.1, чл.86 ал.1 и ал.2 и чл.113 ал.1 и ал.2 ЗДДС и е наложена глоба в размер на 1 280,83лв. на основание чл.180 ал.2 вр. с ал.1 ЗДДС. Съгласно чл.180 ал.1 и ал.2 ЗДДС : „Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двоен размер на неначисления данък, но не по-малко от 1 000 лв.; Алинея 1 се прилага и когато лицето не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок. ”.

2. В касационната жалба не се поддържа спор относно фактическата установеност, която е обсъдена от РС - Пловдив с верни правни изводи. Правилно ПРС приема, че при коректно установени данни с основание е приложна съответната норма от материалния закон и вярната санкционна норма. Аргументирано са отхвърлени доводите от жалбата против НП. Мотивирано ПРС е приел, че в случая не са налице предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН.

Извън посоченото, РС – Пловдив не е обсъдил способа за връчване на поканата за съставяне на АУАН. Същата е връчена по електронен път, което обстоятелство е отразено в НП. Не е съобразена нормата на чл.33 ДОПК : „По реда и в сроковете, посочени в тази глава, се връчват всички подлежащи на връчване актове, документи и книжа, издавани от органите по приходите и публичните изпълнители, с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания.“. Ползваният способ за връчване на покана /чл.28, чл.29 и сл. ДОПК/ за съставяне на АУАН по реда на ЗАНН не е приложим в производството по ЗАНН, поради което не настъпват целените правни последици, дори поканата да е връчена по електронен път. След като в ДОПК е предвидено изключение относно „…с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания”, разширително тълкуване на нормата не е допустимо. След като нарушителят не е уведомен редовно за възможността да се яви при съставянето на акта, хипотезата на чл. 40 ал. 2 ЗАНН е приложена без правно основание. Допуснатото нарушение е съществено, тъй като нарушава правото на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана, да участва в производството в най – ранния му етап /в тази насока Решение по КАД № 760 / 2019г., АС – Пловдив и цитираните в касационната жалба съдебни актове/. Личното присъствие при съставяне на АУАН е гаранция и за действителното му съставяне на датата, която се сочи в него и че не е антидатиран, което е от значение за преценката за спазване на сроковете по чл. 34 ЗАНН. Измененията в ЗАНН относно възможност за връчване на НП /чл.58 ал.1/ са в сила от 23.12.2021г., поради което прилагане на способ за електронно връчване на покана за съставяне на АУАН би било приложимо след тази дата. В случая е следвало ПРС да приеме нередовност на връчването на покана за съставяне на АУАН, тъй като е направено по реда на чл.29 ал.4 ДОПК, която не е приложима в производството по ЗАНН. Декларирането или не от страна на субекта на желание за връчване на съобщения на електронни адреси не е относимо в случа, предвид изричната разпоредба на чл.33 ДОПК. При нередовно връчена покана, АУАН не е съставен в хипотеза на отсъствие на нарушителя – чл.40 ал.2 ЗАНН. В допълнение следва да бъде посочено, че с препратка от чл.84 ЗАНН към чл.178 НПК в действаща редакция -ДВ, бр. 110 от 2020г., в сила от 30.06.2021г. към дати на изпращане на поканата по електронен път и съставяне на АУАН /08.12.2021г. и 17.12.2021г./, в случая отсъства необходимото за прилагане на чл.178 ал.8 НПК съгласие. Разпоредбата изисква съгласие за връчване на електронен адрес, когато такъв е посочен. Съгласието е необходимо за административно-наказателното производство, което е приложимото и не може да се предполага във вр. с наличие на електронен адрес в административно производство по ДОПК.

По отношение чл.34 ЗАНН : Протоколът от 17.09.2021г. е съставен вр. с резолюция от 13.07.2021г. за възложена проверка за установяване наличие или липса на основания за задължителна регистрация по ЗДДС на основание чл.96 ал.1 ЗДДС. Производството във вр. с регистрация по ЗДДС е различно и самостоятелно от производството по установяване на административно нарушение. Административно-наказателно производство не се образува, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, банкови, екологични и валутни нарушения, както и по Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Кодекса за застраховането и на нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ - две години. Откриването на нарушителя се свързва с момента, когато същият е известен на адм.нак.орган и е предпоставка за образуване на административно-наказателно производство по реда на ЗАНН. В случая проверката е била насочена към конкретно лице и няма съмнение, че именно касаторът е бил субект на производството по установяване на предпоставки за задължителна регистрация по ЗДДС. От друга страна фактът на проверяван субект не е идентичен с квалификацията му на нарушител по см. на ЗАНН. В ЗАНН не е предвидено провеждане на проверка с издаване на протокол , който да бъде годното основание за съставяне на АУАН и е мислима хипотеза на приключване на проверка без издаване на акт за регистрация. Извън това, в хода на проверката е възможно да бъдат установени относими обстоятелства за адм.нак.производство и в тази вр. е необходима преценка дали и доколко събраните доказателства касаят адм.нак.отговорност на проверяваното лице, вкл. от кой момент контролните органи са в обективна възможност да преценят събраната информация с оглед установяване на административно нарушение в самостоятелното производство по ЗАНН. Както бе посочено, проверката не е основание за производството по ЗАНН, поради което същата не е предпоставка за съставяне на АУАН, а когато се счита, че е от значение за откриване на нарушителя, изводът следва да бъде конкретно мотивиран. Съобразява се, че когато установени факти са недостатъчни за категоричен извод налице ли е нарушение /а не за това дали е открит нарушителят/, се изискват и допълнителни доказателства и се събира информация в кратки срокове след това. В конкретния случай е отразено в протокола, че в определения срок по отношение на проверяваното лице, на 07.09.2021г. Х. е представила документи по опис. Не е възприето, че същите не отговарят на посочените в искането за представянето им, както и отсъства констатация, че са недостатъчни. С оглед останалата информация в протокола, съставен и при невърната обр.разписка за връчване на искане за представяне на доказателства до трето лице, може да бъде прието, че по-късно от 07.09.2021г. не са постъпвали други документи, вкл. и от трети лица. Поради това срокът не е изтекъл на 17.12.2021г., а по-рано и следва извод за несъобразена нормата на чл.34 ЗАНН, тъй като е имало данни за нарушителя.

Мотивиран с изложеното , АС-Пловдив XXIV състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            Отменя Решение № 1904 от 07.10.2022г., постановено по АНД № 5110/2022г. на РС – Пловдив.

Отменя Наказателно постановление № 641542-F638764/15.06.2022г. на Директор на дирекция Контрол при ТД на НАП - Пловдив.

            Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

       Председател :

 

 

                                                                                                 Членове :