Решение по дело №273/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 280
Дата: 6 декември 2019 г. (в сила от 11 януари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700273
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 280/6.12.2019 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на 12 ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар: Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 273 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ ЕИК *********, гр.София, бул.***, представлявано от Генералния директор К.Х.П., чрез пълномощници Д.И.В.–директор на ЖПС Бургас и адв.Р.Т. от ***, с посочен съдебен адрес:***, против Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол, с която е одобрено изменение в КККР на с.Зимница, ЕКАТТЕ ***, общ.Стралджа, състоящо се в заличаване на  имоти с идентификатори *** и ***, нанасяне на три броя имоти с идентификатори *** с предназначение „за друг вид производствен, складов обект, *** с предназначение „за друг вид застрояване“ и ***с предназначение „за друг поземлен имот за движение и транспорт“, и нанасяне на сграда с идентификатор ***.1 съществуваща, но неотразена на КК. Твърди се, че жалбоподателят е заинтересовано лице в производството по смисъла на §1, т.13 от ДР на ЗКИР, но не е бил привлечен като страна и обжалваната заповед не му е връчена.Иска се отмяна поради неправилно приложение на закона със съображения, че в случая е налице спор за материално право, при наличие на който отстраняване на грешки или непълноти не следва да се извършва до разрешаването му. Конкретно се твърди на първо място, че заповедта е немотивирана, от нея не става ясно в какво се състоят непълнотите и/или грешките, липсват правни и фактически основания за издаването й – нарушение на изискването за форма на акта по чл.59, ал.2 АПК. На второ място, че не е спазена процедурата за изменение на КККР- заявителят “Дж. Агро“ ООД няма качеството на заинтересовано лице, собственик или притежател на друго вещно право върху имотите, за които се иска изменение, не са уведомени собствениците/ползвателите на засегнатите имоти, не са събрани доказателства за наличие на спор за материално право, с изменението се засягат границите и площта  на ПИ с идентификатор ***-собственост на държавата, предоставен за стопанисване на ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“.

В съдебно заседание жалбоподателят ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ се представлява от адв. Р.Т. ***, която поддържа жалбата, по изложените в нея съображения. В допълнение счита, че при установения факт, че за землището на с. Зимница няма влязла в сила кадастрална карта за урбанизираните територии, какъвто се явява поземлен имот *** по НА, впоследствие по КК с идентификатор ***, ***, а по отношение на имот с идентификатор по КК ***,  който е на жалбоподателя, част от бивш имот ***, посочва, че същият се явява територия на транспорта и не може да бъде обхванат от кадастрален план и регулационен план, следователно и от кадастралната карта, тъй като той е в обхвата на КВС на землището на с. Зимница. Представена е писмена защита със съображения за това, че имот №*** по КВС на с.Зимница(заличен с процесната заповед ПИ с идентификатор ***) е публична държавна собственост, предоставен за управление на ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“, за него е издаден АДС №1514/06.09.1995г. на община Стралджа. Административният орган не е уведомил ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ за започнатото производство по изменение на КККР на с.Зимница, въпреки, че е разполагал с информация за това, видно от вписания в заповедта АДС №1514/06.09.1995г. Административният орган не е изпълнил задължението си да издаде административния акт след като изясни фактите и обстоятелствата и обсъди обясненията и възраженията на заинтересованите страни. На ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ не е осигурена възможност за участие в производството и с оглед разпоредбата на чл.168, ал.4, вр. с ал.5 от АПК е налице съществено нарушение на административно-производствените правила, на това основание заповедта е незаконосъобразна и следва да бъде отменена без да се проверяват другите основания за незаконосъобразност по чл.146, т.4 и т.5 от АПК. По съществото на спора се сочи, че със Заповед № РД-18-1608/14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК са одобрени КККР на неурбанизираната територия в землището на с.Зимница, община Стралджа; заличеният  ПИ *** е урбанизиран, такива са и новосъздадените ПИ  *** и ***, съотв. заличеният ПИ *** е неурбанизиран - предназначен за друг вид територия за транспорт и погрешно новообразуваният ПИ ***е отразен в КК като урбанизиран. В тази връзка се счита, че  в кадастрална карта за неурбанизирана територия не могат да се включват поземлени имоти, които са урбанизирани, следва да се процедира по правилата на чл.37, ал.4 и чл.42 от НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, изд. от МРРБ, а съгласно §33, ал.5 от ДР на ЗКИР - несъответствия в границите на поземлени имоти между урбанизирана и неурбанизирана територии се установяват при обединяване на данните от одобрената кадастрална карта за неурбанизираната територия в производството по създаване на кадастралната карта за урбанизираната територия и отстраняването им се извършва по реда на чл.44а от ЗКИР, с карта на контактната зона. Неясно по каква причина и за новосъздадения ПИ ***в заповедта е записано, че е собственост на държавата, но няма документ за собственост, след като той е част от заличения ПИ *** с вписан документ за собственост. Двата заличени имота ПИ *** и ПИ *** са с различно трайно предназначение(първият -урбанизирана територия, вторият - за движение и транспорт). От ПИ *** с площ преди изменението 2882кв.м. са отнети 859 кв.м. и са придадени към ПИ ***, а според чл.61 от НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. не се допуска съединяване на поземлени имоти с различно трайно предназначение на територията. В заключение се иска отмяна за обжалваната заповед като издадена при липса на фактически и правни основания, при съществено нарушение на административно-производствените правила и в противоречие с материалния закон.

Ответната страна, Началникът на Служба по геодезия, картография и кадастър(СГКК) – Ямбол, се представлява от адв. Д. С. от АК-*, който счита оплакванията в жалбата за неоснователни. По делото не са представени достатъчно доказателства, че жалбоподателят е стопанин на засегнатия имот, а изменението на кадастралната карта е извършено при спазване на закона. Поради това моли съдът да постанови решение, с което да отхвърли като неоснователна жалбата срещу стореното изменение. Подробни съображения излага в писмена защита.С оспорената заповед е отстранена непълнота и грешка в КККР, състояща се в нанасяне на нови обекти ПИ ***, ПИ *** и ПИ ***, нанасяне на сграда с идентификатор ***.1 и заличаване на ПИ *** и ПИ ***. Правното основание за издаване на заповедта е чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР - отстраняване на непълнота и грешка и представлява промяна на границите на изброените ПИ и нанасяне на нова сграда. Процедурата по изменението е започнала със заявление на „Дж. агро“ ООД, записан в кадастралния регистър като собственик на ПИ ***. СГКК-Ямбол е уведомила заинтересованите лица по смисъла на §1, т.13 от ДР на ЗКИР, жалбоподателят ДП“НКЖИ“ не е бил уведомен, тъй като той не е бил записан в кадастралния регистър като носител на вещни права върху някои от имотите. В КРНИ като собственик на заличения ПИ *** е записана Държавата, в тази връзка по чл.26, ал.1 от АПК са изпратени уведомления до Областна администрация-Ямбол и до АПИ-Областно управление-Ямбол, а в настоящото производство не е доказано, че ДП“НКЖИ“ е стопанин на имота. В кадастралния и регулационния план на с.Зимница този имот не съществува, на място представлява път, обрасъл с дървета, в него няма изградени никакви обекти на железопътната инфраструктура. Съгласно чл.71, ал.1 от Закона за държавната собственост при влизане в сила на кадастралната карта за имотите-държавна собственост се съставят нови актове за държавна собственост. КК на с.Зимница е одобрена със Заповед на Изпълнителния директор на АГКК, обнародвана в ДВ бр.87 от 19.10.2018г. и на тази дата е влязла в сила, съгласно §33, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗКИР(ДВ, бр.57 от 2016г.). Въпреки задължението да се състави нов АДС, това не е извършено нито към момента на разглеждане на преписката, нито към настоящия момент. Тъй като липсват каквито и да са данни в кадастралното досие към датата на постановяване на оспорената заповед засегнатият имот да е предоставен за управление на жалбоподателя, СГКК-Ямбол не е имала задължение да го уведоми за започналото изменение на КК, както и да му съобщи издадения административен акт. С оглед на посоченото, поради липса на правен интерес у жалбоподателя, жалбата следва да се остави без разглеждане, а съдебното производство да бъде прекратено. Дори да се приеме, че жалбата е допустима, то същата е неоснователна. Административният акт е подробно мотивиран и не са налице твърдяните с жалбата нарушения на закона. Исканото изменение е заявено от лице, записано в кадастралния регистър като собственик на ПИ ***. От уведомените заинтересовани лица не са постъпили възражения срещу поисканото изменение, не са постъпили жалби и в съдебното производство по оспорване на заповедта. От наличните по преписката данни и доказателства административният орган не е установил съществуването на спор за материално право. Съгласно §1, т.16 от ДР на ЗКИР „непълноти или грешки“ са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта на урбанизирана територия спрямо действителното им състояние, което се установява от проекта за изменение и направените геодезически измервания, същото се установява и от изслушаната по делото СТЕ. По време на производството не се установи, че не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта. В проекта са нанесени всички обекти на кадастъра, съгласно изискванията на НАРЕДБА № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. Спазени са процесуалните правила, а с оспорения административен акт не се нарушава закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

Заинтересованото лице Община Стралджа, редовно призована, не изпраща представител.

Заинтересованото лице „Дж. АГРО“ ООД с. Зимница, редовно призован, се представлява от адв. Д. А. от АК-*, която моли съдът да постанови съдебен акт, с който да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана. Счита, че оспореният административен акт е постановен при спазване на административно-процесуалните правила, при спазване на установената форма и в съответствие с материалния закон. Представя писмени бележки със съображения, че от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че е налице хипотезата на чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР – непълноти или грешки в КК. От допусната СТЕ се установяват съществуващи разминавания при измерванията на границите на процесния имот с идентификатор ***, за същия е налице грешка в отразяването му в КККР, одобрени със Заповед на Изпълнителния директор на АГКК към 19.12.2018г. За засегнатите имоти ПИ *** и ПИ ***липсват данни в кадастралния план за граници, липсват документи за собственост. Жалбоподателят не е представил доказателства, че е собственик на засегнатия имот, а в производството по изменение на КККР е задължително участието на заинтересованите лица, посочени в §1, т.13 от ДР на ЗКИР. В случая изменението е извършено при спазването на закона.

Заинтересованата страна ДЪРЖАВАТА, чрез Министъра на регионалното развитие и благоустройството, редовно призована, не изпраща представител.

 

Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

 

ПО ДОПУСТИМОСТТА на жалбата:

Жалбоподателят ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ се легимира като лице с правен интерес от оспорване на Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол с Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа, съставен за имот с площ 83 690 кв.м., в района на с.Зимница, извън регулация, представляващ терен за гара Зимница, предоставен за оперативно управление на ЖП Управление-Пловдив със заповед на министъра на транспорта и съобщенията от 1963г..

За с.Зимница, община Стралджа, ЕКАТТЕ ***, по справка от кадастрално-административната информационна система са одобрени и влезли в сила кадастрални карти и кадастрални регистри с две заповеди на Изпълнителния директор на АГКК: Заповед № РД-18-99 от 25.11.2016г. и Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г.

С първата Заповед № РД-18-99 от 25.11.2016г. на Изпълнителния директор на АГКК(обн.ДВ бр.101 от 2016г.) са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за територията на група поземлени имоти по трасето на  VІІІ железопътна линия Пловдив-Бургас, попадащи в землищата на с.Безмер, с.Кабиле, с.Завой, община „Тунджа“, с.Зимница, с.Атолово, община Стралджа, област Ямбол. ПИ с идентификатор *** по тези одобрени КККР е с площ 90595 кв.м., трайно предназначение на територията:територия на транспорта; начин на трайно ползване: за железопътна гара, спирка. За същия е вписан собственик Държавно предприятие Национална компания „Железопътна инфраструктура“ с документ за собственост Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа.Имотът е с номер *** по КВС за землището на с.Зимница.Това е видно от издадената Скица №15-199042-02.05.2017г. от СГКК-гр.Ямбол(л.27 от делото) и Скица №К01575/31.01.2005г. от Общинската служба по земеделие и гори Стралджа(л.29 от делото). Този имот е включен в баланса на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ като дълготраен материален актив. От имот с номер *** по КВС за землището на с.Зимница впоследствие е бил отделен имот с номер *** по КВС за землището на с.Зимница с площ 2.882 дка и това е видно от Скица №К05217/14.03.2018г. от Общинската служба по земеделие Стралджа и регистъра на земеделските земи, гори и земи в ГФ на Общинската служба по земеделие Стралджа(л.28 и 30 от делото).

Според регистъра на земеделските земи, гори и земи в ГФ на Общинска служба по земеделие гр.Стралджа, Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа,  е:

 1. документ за собственост на част от имот №*** към 14.03.2018г. в землището на с.Зимница ЕКАТТЕ ***, община Стралджа, за който е открита партида на 21.09.2017г., територия на ЖП транспорта с площ 238.274 дка, публична държавна собственост. За имота са съставени документи за собственост на държавата - АПДС№658 от 22.05.2001г. от Областен управител на област Ямбол, АПДС№657 от 22.05.2001г. от Областен управител на област Ямбол, АПДС№656 от 22.05.2001г. от Областен управител на област Ямбол и Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа. Имотът е получен от обединяване на 23 имота, които са имотите по актовете за държавна собственост и имоти, отчуждени за държавни нужди или придобити от държавата чрез делба. За имот №*** в регистъра на земеделските земи, гори и земи в ГФ на Общинска служба по земеделие гр.Стралджа е вписана  Заповед № РД-18-99 от 25.11.2016г. на Изпълнителния директор на АГКК(обн.ДВ бр.101 от 2016г.), с която са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за територията на група поземлени имоти по трасето на  VІІІ железопътна линия Пловдив-Бургас.

2. документ за собственост на  имот №***  в землището на с.Зимница ЕКАТТЕ ***, община Стралджа, за който е открита партида на 21.09.2017г., имотът е територия на ЖП транспорта с площ 2.882 дка публична държавна собственост, придобит по ЗСПЗЗ, с документ за собственост АДС№1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа.За имота е представена Скица № К05217/14.03.2018г. от Общинска служба по земеделие Стралджа, според която имотът е с начин на трайно ползване ЖП транспорт.Имот №***  е получен от разделяне на имот №*** с площ 78.536 дка публична държавна собственост, придобит по ЗСПЗЗ, с документ за собственост АДС№1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа. Видно от представената Скица № К01575/31.01.2018г. от Общинска служба по земеделие Стралджа имот №***, от който е образуван имот №*** също е с начин на трайно ползване ЖП транспорт.

С втората Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК(обн.ДВ бр.87 от 2018г.) са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия в землището на с.Зимница, община Стралджа, област Ямбол. В обхвата на тези КККР попада имот №*** по КВС в землището на с.Зимница, който по КККР е ПИ с идентификатор ***, с площ 2.882 дка, с начин на трайно ползване:за друг поземлен имот за движение и транспорт, собственост на  Държавата, въз основа на  документ за собственост АДС№1514/06.09.1995г.  

С обжалваната Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол са изменени одобрените КККР със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК като е заличен ПИ с идентификатор ***, с площ 2.882 дка, с начин на трайно ползване:за друг поземлен имот за движение и транспорт, собственост на  Държавата, въз основа на  документ за собственост АДС№1514/06.09.1995г. и вместо този имот е нанесен новообразуван ПИ с идентификатор ***с различни граници, намалена площ и без вписан документ за собственост.

Според чл.3, ал.1 от Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ)обектите на железопътната инфраструктура и земята, върху която са изградени или която е предназначена за изграждането им, са публична държавна собственост, а ползването им се осъществява от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ") или от търговци, на които е възложена концесия, при условията и по реда на Закона за концесиите. Според § 3, ал.1 от ПЗР на ЗЖТ се прекратява Национална компания "БДЖ" без ликвидация считано от 1 януари 2002 г. Според § 4 от ПЗР на ЗЖТ, Национална компания "Железопътна инфраструктура" е правоприемник на Национална компания "Български държавни железници" и поема съответната част от активите и пасивите й по баланса към 30 ноември 2001 г. в частта й, която се отнася до железопътната инфраструктура. Държавно предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура" е регистрирано  по фирмено дело№23/2002г. с Решение №1/15.01.2002г. на СГС, информация за това е публикувана и общодостъпна чрез справка по ЕИК ********* в търговския регистър. Имотът по Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа, е предоставен за управление на ЖП Управление-Пловдив със заповед на министъра на транспорта и съобщенията от 1963г., което подразделение на БДЖ, чийто правоприемник понастоящем е Национална компания "Железопътна инфраструктура" в частта на активите и пасивите, които се отнасят до железопътната инфраструктура. В този смисъл съдът счита, че въз основа на Акт за държавна собственост №1514/06.09.1995г., изд. от ОНС-гр.Стралджа, който е вписан  като документ за собственост за ПИ с идентификатор *** по КККР на с.Зимница, ЕКАТТЕ ***, общ.Стралджа, одобрени със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК, Национална компания "Железопътна инфраструктура" е процесуално легитимирана като лице с правен интерес да обжалва Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол и заинтересовано лице по смисъла на §1, т.13 от ДР на ЗКИР - лице с предоставени права на управление при хипотезата на правоприемство върху ПИ с идентификатор *** с площ 2882 кв.м., който с процесната заповед е заличен, вместо него е нанесен новообразуван ПИ с идентификатор ***с по-малка площ 2023 кв.м., за същия не е вписан документ за собственост и част от площта за заличения имот(859 кв.м.) преминава към новообразувания ПИ с идентификатор ***. Няма и спор между страните, че Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол не е връчвана на Национална компания "Железопътна инфраструктура", поради което депозираната жалба до Административен съд Ямбол с вх.№1671/15.07.2019г. е допустима за разглеждане.

 

ПО ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата:

Производството пред СГКК-Ямбол е започнало по заявление вх.№01-99470-07.03.2019г. от „Дж. АГРО“ ООД с. Зимница за нанасяне на установени непълноти или грешки в КККР за ПИ с идентификатор ***. Дружеството е собственик на ПИ №*** с площ 6670 кв.м., извън регулационния план на с.Зимница, общ.Стралджа, ведно с построените в имота сгради, за който е представило Нотариален акт №136, том ІІІ, рег.№3926, н.дело №462 от 06.07.2017г., вписан в СВ-Ямбол с вх. Рег.№4628 от 06.07.2017г. Дружеството е възложило геодезическо заснемане на имот и сграда в ПИ с идентификатор ***, идентичен с ПИ *** по плана на с.Зимница. Въз основа на него със заявлението до СГКК е внесен проект за изменение на КККР, изготвен от лице, вписано в регистъра на лицата, правоспособни да извършват дейности по кадастъра, със заповед на Изпълнителния директор на АГКК. Според обяснителната записка към проекта за ПИ са налице непълноти и грешки, заснемат се неговите граници и се нанася сграда в същия. ПИ с идентификатор *** получава нов идентификатор ***, от същия ПИ с идентификатор ***  се отделя площ 5811 кв.м., а от ПИ с идентификатор *** се отделя площ 859 кв.м. и те преминават към  ПИ с  идентификатор ***. Към обяснителната записка са приложени Удостоверение от общинска служба по земеделие Стралджа №РД-09-1011/14.11.2018г. за това, че имотът се намира в урбанизирана територия, скица на УПИ *** и *** от регулационния план на с.Зимница, изд. от ТСУ-Стралджа, геодезическо заснемане на  ПИ *** с площ 6670 кв.м. и сграда“плосък склад за ечемик“ в същия със застроена площ 1331 кв.м., ръчна скица от полярната снимка на имота и координатен регистър на заснетите точки. При изработване на проекта са ползвани предоставено копие на КК в цифров вид с данни за собствеността на  ПИ ***.***, ПИ *** и ПИ ***. Проектът включва и проект за КРНИ за новообразуваните имоти.Според същия: ПИ *** е с площ 6669 кв.м., трайно  предназначение - урбанизирана територия, начин на трайно ползване - за друг вид производствен, складов обект, собственост на  Дж. АГРО“ ООД по нотариален акт, вписан в СВ-Ямбол с вх. Рег.№4628 от 06.07.2017г.; сграда с идентификатор ***.1 е с площ 1331 кв.м., трайно предназначение – складова база, склад, собственост на  Дж. АГРО“ ООД по нотариален акт, вписан в СВ-Ямбол с вх. Рег.№4628 от 06.07.2017г.; ПИ *** е с площ 1861 кв.м., трайно предназначение – урбанизирана територия, начин на трайно ползване – за друг вид застрояване, без данни за собственост; ПИ ***е с площ 2023 кв.м., трайно предназначение – урбанизирана територия, начин на трайно ползване – за друг поземлен имот за движение и транспорт, собственост на Държавата, вид собственост –публична.

За инициираното производство по изменение на КККР по заявление вх.№01-99470-07.03.2019г. са уведомени Агенция пътна инфраструктура-Областно пътно управление-Ямбол с писмо изх.№24-8768-26.03.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол, съотв. Областна администрация Ямбол и Община Стралджа с писмо изх.№24-7580-15.03.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол, връчени с известия за доставяне.

Със Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол са изменени одобрените КККР на с.Зимница, ЕКАТТЕ ***, общ.Стралджа, одобрени  със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК. Заповедта е съобщена лично срещу подпис на представител  на заявителя „Дж. Агро“ООД, а на Агенция пътна инфраструктура-Областно пътно управление-Ямбол, Областна администрация Ямбол и Община Стралджа с уведомление изх.№24-11416-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол, връчено с известия за доставяне.

Изменението със заповедта се състои в следното:

1.Нанесени са нови обекти в КККР:

ПИ с идентификатор ***  с площ 6669 кв.м., начин на трайно ползване - за друг вид производствен, складов обект, собственост на  Дж. АГРО“ ООД въз основа на документ:Нотариален акт  №120, том 13, рег.№4628, дело 2581 от 06.07.2017г., вписан в СВ-Ямбол.

ПИ с идентификатор ***  с площ1861 кв.м., начин на трайно ползване – за друг вид застрояване, няма данни за собственост.

ПИ с идентификатор ***с  площ 2023 кв.м.,  начин на трайно ползване – за друг поземлен имот за движение и транспорт, собственост на Държавата, няма документ за собственост.

Сграда с идентификатор ***.1 с площ 1331 кв.м., предназначение:складова база, склад, собственост на  Дж. АГРО“ ООД въз основа на документ:Нотариален акт №120, том 13, рег.№4628, дело 2581 от 06.07.2017г., вписан в СВ-Ямбол.

2.Заличени са обекти от КККР:

 ПИ с идентификатор *** с площ 2882 кв.м., начин на трайно ползване:за друг поземлен имот за движение и транспорт, собственост на Държавата, въз основа на документ:Акт за публична държавна собственост №1514 от 06.09.1995г., издаден от ОД“ЗГ“

ПИ с идентификатор *** с площ 7672 кв.м., начин на трайно ползване – за друг вид застрояване, собственост на с.Зимница, въз основа на документ за собственост №83 от 25.10.1996г., издаден от Поземлена комисия.

 

Заповедта съдържа приложение : скица - проект №15-362714-22.04.2019г. за изменение на КККР на поземлени имоти с идентификатори ***, *** с нанесени заличени обекти с идентификатори по КККР, одобрени със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК, и нанесени нови обекти с проектните им идентификатори, одобрени със Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол.

За изясняване на спора от фактическа страна съдът приобщи по делото Решение № 83 от 25.10.1996 г. на Общинска служба по земеделие – Стралджа, вписано като документ за собственост на с.Зимница за заличения ПИ с идентификатор *** с площ 7672 кв.м..Видно от решението, се възстановява правото на собственост на Държавен поземлен фонд – МЗХ в съществуващи стари реални граници на имоти в землището на с.Зимница с №***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, ***, представляващи стопански дворове.Същото Решение № 83 от 25.10.1996 г. е вписано като документ за собственост на: имот с № *** в землището на с.Зимница по Скица №К00572/06.11.2000г. от  ПК Стралджа с площ 41.389 дка, начин на трайно ползване ЖП транспорт, стопанисван от общината, и за него е съставен АПДС№656/22.05.2001г. от Областния управител на област Ямбол; имот с № 000230 в землището на с.Зимница по Скица №К00574/06.11.2000г. от  ПК Стралджа с площ 11.481 дка, начин на трайно ползване ЖП транспорт, стопанисван от общината, и за него е съставен АПДС№657/22.05.2001г. от Областния управител на област Ямбол; имот с №000029 в землището на с.Зимница по Скица №К00571/06.11.2000г. от  ПК Стралджа с площ 81.641 дка, начин на трайно ползване ЖП транспорт, стопанисван от Държавата и за него е съставен АПДС№658/22.05.2001г. от Областния управител на област Ямбол. Според регистъра на земеделските земи, гори и земи в ГФ на Общинска служба по земеделие гр.Стралджа имотите, за които са съставени АПДС№656/22.05.2001г., АПДС№657/22.05.2001г. и АПДС№658/22.05.2001г.са част от имот №*** в землището на с.Зимница ЕКАТТЕ ***, община Стралджа, за който е открита партида на 21.09.2017г., територия на ЖП транспорта с площ 238.274 дка, публична държавна собственост, и за него са в сила одобрени със Заповед № РД-18-99 от 25.11.2016г. на Изпълнителния директор на АГКК кадастралната карта и кадастрални регистри за територията на група поземлени имоти по трасето на  VІІІ железопътна линия Пловдив-Бургас.

По делото е допусната СТЕ, изготвена от вещо лице с правоспособност „Геодезия и кадастър“ със следните  задачи: Вещото лице, след като се запознае с  приобщените по делото писмени доказателства, да извърши проверка в С „ГКК“ Ямбол, проверка в Техническата служба в Община Стралджа и замерване на процесните имоти на място в с.Зимница, да даде отговор на следните въпроси:

1. Каква е площта и какви са границите на заличените обекти по кадастралната карта и кадастралните регистри на ПИ с идентификатор  *** и ПИ с идентификатор ***.

2. Каква е площта и  какви са границите на новите обекти, нанесени в кадастралната карта и кадастралните регистри на ПИ с идентификатор *** и ПИ с идентификатор  ***.*** и ПИ с идентификатор ***.

3. Да извърши замервания на място и да посочи налице ли е непълнота или грешка в кадастралната карта или кадастралните регистри за с.Зимница при създаването на кадастралната карта, одобрена със Заповед на Изпълнителния директор на АГКК.

4. Да извърши проверка на кадастралния,  регулационния,  застроителния план в Община Стралджа и да посочи, налице ли е съответствие между тези планове и кадастралната карта за с.Зимница в частта за засегнатите имоти.

 

По поставените задачи е изслушано заключение на вещо лице-инж.Д. П., геодезист с пълна проектантска правоспособност, според което за имот с идентификатор ***(новообразуван с обжалваната заповед за изменение на КККР) е налице грешка в отразяването му в КККР, одобрени със заповедта на Изпълнителния директор на АГКК. С проекта за изменение на КККР се променят границите на ПИ с идентификатор ***, като същите се поставят в съответствие с границите на имот пл.№*** по кадастрален и регулационен план на с.Зимница, утвърден със заповед от 28.06.1967г., който е собственост на „Дж. Агро“ ООД по нотариалния акт с №136 от 06.07.2017г. За новообразувания имот с идентификатор *** липсват данни в кадастралния план за граници, липсват и документи за собственост. За част от новообразувания имот с идентификатор ***липсват данни в кадастралния план за граници, липсват и документи за собственост. Като приложения към заключението са представени: Приложение 1 - изработена комбинирана скица, на която в зелен цвят са отразени границите на ПИ *** от измерванията на място, в жълт цвят са отразени имотите по кадастрална карта, в кафяв цвят имота с пл.№*** от кадастралния и регулационния план на с.Зимница; Приложение 2 –копие от кадастралния е регулационния план на с.Зимница, Приложение 3- скица за УПИ ***, ***.

В съдебно заседание вещото лице е пояснило, че за изготвяне на заключението са ползвани кадастралната карта и кадастралния план на с. Зимница, който е в сила от 1967 година. Като приложения към заключението е представено копието от кадастралния план, предоставен от Община Стралджа, и скица от регулационен план, предоставена също от Община Стралджа. Изработена е комбинирана скица, на която е нанесен имот *** от кадастралния план, измерванията на границите на този имот на място и имотите по кадастралната карта.

По първи въпрос, каква е площта и какви са границите на заличените обекти по кадастралната карта, е даден отговор според одобрената кадастралната карта със заповедта на ИД на АГКК от 14.09.2018 г. Това са двата заличени ПИ с идентификатор *** и ПИ с идентификатор ***. Тези двата имота са описани с площта, която е по кадастралната карта, одобрена към 14.09.2018 г.Границите на ПИ ***(територия на транспорта) с площ 2882 кв.м. са:север ПИ ***.33256(полски път), изток ПИ ***.***(населено място с.Зимница),запад ПИ ***(населено място с.Зимница) и ПИ ***.***(урбанизирана територия,производствено складов обект), юг ПИ *** (железопътна гара).Границите на  ПИ***(урбанизирана територия) с площ 7672 кв.м. са:север ПИ ***.***(нива) и ПИ ***.***(урбанизирана територия, производствено складов обект), изток ПИ ***(територия на транспорта, държавна публична собственост), запад ПИ ***.33.509(горска територия, гора), юг ПИ ***(железопътна гара).

По втори въпрос е описана площта и границите на новонанесените три поземлени имота, с изменението, което е одобрено със заповедта на началника на СГКК-Ямбол, която се обжалва. ПИ *** е с площ 6669 кв.м. и НТП производствено складов обект с граници: на север ПИ ***.***(урбанизирана територия, производствено складов обект) и ПИ ***.***(нива), изток ПИ ***(територия на транспорта, държавна публична собственост), запад ПИ ***(урбанизирана територия, за друг вид застрояване, общинска собственост) и ПИ ***.***(ведомствен път), юг ПИ ***(урбанизирана територия, за друг вид застрояване, общинска собственост). ПИ *** е с НТП урбанизирана територия, за друг вид застрояване, общинска собственост с площ 1861 кв.м. и граници: север ПИ ***.***(нива), изток ПИ ***(производствено складов обект), запад ПИ ***(гора) и ПИ ***.***(ведомствен път), юг ПИ ***(железопътна гара). ПИ ***е с НТП територия на транспорта с площ 2023 кв.м. и граници: север ПИ ***.***(полски път), изток ПИ ***.***(населено място с.Зимница), запад - ПИ ***.***(урбанизирана територия, производствено складов обект), ПИ***(производствено складов обект) и ПИ ***(урбанизирана територия, за друг вид застрояване), юг ПИ ***(железопътна гара).

 

По трети въпрос са извършени измервания на място и са установени съществуващите на място граници на поземления имот ***, за който се констатира грешка. За другите имоти, за имот с идентификатор ***- южната му граница не е материализирана на място, останалите граници са материализирани; за имот с идентификатор *** е материализирана само източната и част от северната граница, останалите не са.

Като заключение по четвърти въпрос е даден отговор, че за ПИ с идентификатор *** (нов идентификатор ***) границите на този поземлен имот са поставени в съответствие с границите на имот *** – този, който е от кадастралния и регулационния план, и това е причината за отстраняване на грешка.

Заповедта за одобряването на кадастралната карта от 2018г. е за неурбанизирани територии по принцип, но само населените места нямат заснемане и те не влизат в границите на кадастралната карта. Имот *** е урбанизиран. Може да се обхване от кадастрална карта за неурбанизирани територии, тъй като следващият имот е урбанизиран.Картата, която е одобрена през 2018 г., е за неурбанизирани територии, не обхваща територията на населеното място, но в случая конкретната карта допуска и имоти извън регулация, и такъв е кадастралният имот с № ***, който е нанесен на кадастралния план, на кадастралната карта и на плана за земеразделяне също е отразен.

Имот *** е урбанизирана територия. Имот  *** е урбанизирана територии за друг вид застрояване, собственост на общината. Имот ***е за транспорт. Тези имоти са били включени в кадастралната карта и по принцип може да се измени кадастралната карта в тази част.

Кадастралната карта се изработва въз основа на плана за земеразделяне или КВС. За имот ***(при създаване на картата)  е дадена информация от общинската служба по земеделие. Той не съществува в кадастралния и в регулационния план, но го има в картата на възстановената собственост и по нея има граници. Обстоятелството, че на място няма материализирана граница не означава, че този имот не може да се отличи, той има нанесени граници по картата на възстановената собственост.

Имот  с идентификатор ***(сегашен ***), няма как да е с предназначение за железопътна инфраструктура, тъй като сгради от имот пл.№*** от кадастралния план(собственост на Дж. АГРО) попадат в него. Имот пл.№***  е бил държавен и за него има Акт № 2813 за частна държавна собственост от 27.04.1998 г., с описани сгради, които попадат в имота с идентификатор ***. На място за имота с идентификатор ***(сегашен ***) няма изградена железопътна инфраструктура, той е свободен терен.

По действащия регулационен план на с. Зимница по отношение на процесния имот пл.№*** има отразена улица между осови точки 200 и 196, но в изменението на кадастралната карта тази улица попада в съседния имот с идентификатор ***.Към датата на закупуване на имота от „Дж. Агро“ имотът се обслужва не от улица, а до него има транспортен достъп.

Заключението на вещото лице не е оспорено от страните.

 

Предвид установеното, съдът счита, че действително има грешка в границите и площта за ПИ *** с площ 7672 кв.м., общинска собственост, по одобрените КККР за неурбанизираните територии на с.Зимница със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК. Според представеното по делото Решение № 83 от 25.10.1996 г. на Общинска служба по земеделие – Стралджа, се възстановява правото на собственост на Държавен поземлен фонд – МЗХ, т.е. имотът не е и общинска собственост, а собственост на Държавен поземлен фонд и представлява стопански дворове. От СТЕ се установяват границите на  ПИ ***  по КК – на север ПИ ***.*** и ПИ ***.***; на изток ПИ ***; на запад ПИ ***.***; на юг  ПИ ***. Тези граници съответстват на границите за имот №*** от КВС по скица №К011575/31.01.2005г. от Общинската служба по земеделие и гори - на север имот №17 и №238; на запад имот №59, на юг и на изток имот №233, преди от него да е отделен имот №***. За имот №*** с площ 7672 кв.м. е издадено удостоверение от Общинска служба по земеделие Стралджа №РД-09-1011/14.11.2018г. за това, че се намира в урбанизирана територия. За същия ПИ ***, но с площ 6670 кв.м. и с пл.№*** по кадастралния и регулационния план на с.Зимница „Дж. АГРО“ ООД е представил Нотариален акт, вписан в СВ-Ямбол с вх. Рег.№4628 от 06.07.2017г.,  съставен преди одобряването на КККР.Този имот по нотариалния акт, до отписването му със Заповед №ДС-0501-00048 от 03.08.2017г. на Областния управителна област Ямбол е бил актуван с Акт за частна държавна собственост №2813/27.04.1998г. Изслушаното по делото вещо лице също дава заключение, че имотът с пл.№*** по кадастралния и регулационния план на с.Зимница, който с изменението получава идентификатор ПИ ***  и се образува от част от площта на двата заличени имота ПИ *** и  ПИ ***, е бил държавен, за него е съставеният Акт за частна държавна собственост №2813/27.04.1998г., имотът представлява производствена база, част от сградите на имота пл.№*** попадат в съседния ПИ *** по КК преди изменението. С оглед на това вещото лице посочва, че има грешка в КК, и тя е отстранена като границите на ПИ с идентификатор *** (нов идентификатор ***) са поставени в съответствие с границите на имот №*** от кадастралния и регулационния план на с.Зимница, собственост на „Дж. АГРО“ ООД . Същевременно с отстраняването на грешката за ПИ *** се променят границите и площта на съседния ПИ ***, от този имот се отнема площ и се придава към ПИ с идентификатор *** (нов идентификатор ***), за него се заличава и вписан документ за собственост, което е индиция за спор за материално право и е пречка за извършване на изменение в КККР до разрешаването му по съдебен ред. В този смисъл съдът счита оплакването в жалбата, че заповедта е издадена в нарушение на чл.54, ал.2 от ЗКИР за основателно.

На второ място съдът счита, че обжалваната заповед е издадена при погрешно избран процесуален ред, което е довело до заобикаляне и до неправилно приложение на закона, като съображенията за това са следните:

Правилата на §32 и §33 от ПЗР към ЗИДЗКИР(ДВ, бр.57 от 2016г.) предвиждат създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри за неурбанизирани територии за всички землища, за които няма открито производство по създаване на КККР. За целта Общинската служба по земеделие предава на службата по геодезия, картография и кадастър  всички планове, карти и регистри по Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд като данни в цифров вид, които се преобразуват в кадастрална карта и кадастрални регистри от Агенцията по геодезия, картография и кадастър. По този ред са одобрени кадастралната карта и кадастралните регистри за неурбанизираната територия в землището на с.Зимница, община Стралджа, област Ямбол, със Заповед №РД-18-1608 от 14.09.2018г. на Изпълнителния директор на АГКК(обн.ДВ бр.87 от 2018г.)

С обжалваната Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на СГКК-Ямбол са заличени два ПИ от обхвата на КККР за неурбанизираната територия в землището на с.Зимница, община Стралджа, област Ямбол(*** и ***) и от тях са образувани нови три поземлени имота: ПИ ***, с трайно предназначение на територията - урбанизирана; ПИ ***, с трайно предназначение на територията - урбанизирана и ПИ ***, с трайно предназначение на територията – територия на транспорта), нанесена е и сграда в ПИ ***. Следователно с промяната в КККР за неурбанизираната територия се нанасят поземлени имоти с трайно предназначение – урбанизирана територия, т.е. променени са подадените данни от Общинската служба по земеделие и това е сторено въз основа на данни от регулационен план за населеното място, който не може да бъде изходни данни за създаване на КККР за неурбанизирани територии по арг. от обратното на §32, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗКИР(ДВ, бр.57 от 2016г.) – изходни данни за КККР на неурбанизирани територии са планове, карти, регистри по ЗСПЗЗ и ЗВСВГЗГФ.

Настоящият съдебен състав счита, че обжалваната заповед е издадена при съществено процесуално нарушение – прилагане на процесуалния ред за изменение на влезли в сила КККР по чл.54 от ЗКИР при установени непълноти или грешки, вместо предвидения в §33, ал.5 от ПЗР към ЗИДЗКИР(ДВ, бр.57 от 2016г.) процесуален ред за отстраняване на несъответствие в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия. В този смисъл несъответстващо е и посоченото в заповедта правно основание по чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР - непълноти или грешки, вместо правното основание  по чл.51, ал.2, т.3 от ЗКИР – явна фактическа грешка.

Според §33, ал.5 от ПЗР към ЗИДЗКИР, наличие на несъответствия в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия се установява при обединяване на данните от одобрената кадастрална карта за неурбанизираната територия в производството по създаване на кадастрална карта за урбанизираната територия. Отстраняването на несъответствията се извършва по реда на чл. 44а от ЗКИР - когато в производството по създаване на кадастрална карта и кадастрални регистри се констатират несъответствия, получени при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 от ЗКИР(данни от всички карти, планове, регистри по ЗЕКНРБ, ЗТСУ, ЗУТ,ЗСПЗЗ, ЗВСВГЗГФ; данни от геодезически измервания; данни за собствениците и носители на други вещни права и актовете, от които черпят правата си), в кадастралната карта се нанасят границите на обектите на кадастъра, които са материализирани на място, в съответствие с документите за собственост. Когато границите на обектите на кадастъра в урбанизираните територии не са материализирани на място, те се отразяват съобразно границите, заснети в кадастралния план, а за частите с приложена регулация – съобразно границите по приложения регулационен план. В случая е налице именно такова несъответствие в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, което може да се отстрани само в производството по създаване на кадастрална карта за урбанизираната територия, каквото не е проведеното пред Началника на СГКК-Ямбол.

Основание за изменение на одобрените КККР в случая следва да бъде и не соченото в заповедта по чл.51, ал.1, т.2 от ЗКИР – непълноти или грешки, а явна фактическа грешка по чл.51, ал.1, т.3 от ЗКИР – ново въведено основание със ЗИДЗКИР(ДВ, бр.57 от 2016г.), за което е дадено и легално определение в §1, т.9 от ДР на ЗКИР - "явна фактическа грешка" е несъответствието в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1, както и несъответствие в границите на съществуващите на местността (терена) трайни топографски обекти с естествен или изкуствен произход в неурбанизирана територия, определени чрез геодезически измервания и границите им от планове и карти, одобрени по реда на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и Закона за възстановяване на собствеността върху горите и земите от горския фонд, когато разликите в координатите на определящите ги точки са по-големи от допустимите в наредбата по чл. 31 от ЗКИР. Това е Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, с която се определят и класификаторът за начина на трайно предназначение на териториите, начина на трайно ползване и предназначение на недвижимите имоти. В същата има предвиден и процесуален ред за отстраняване на подобни несъответствия - чл. 42, ал.1- за отстраняване на несъответствията в границите на поземлените имоти, получени при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 ЗКИР, правоспособното лице на което се възлага изработването на кадастрална карта и кадастрални регистри изработва карта на контактната зона, списък на засегнатите имоти и дава предложение за отстраняване на несъответствията в територията на контактната зона.

Горепосочените правила не са спазени, поради което съдът приема, че обжалваната заповед, с която са заличени имоти от КККР за неурбанизираната територия на с.Зимница и са нанесени новообразувани имоти въз основа на геодезическо измерване и данни от кадастрален и регулационен план на с.Зимница,  е процесуално и материално незаконосъобразна – издадена при неотносим процесуален ред и при липса на материално-правно основание – установено несъответствие в границите на поземлените имоти между урбанизирана и неурбанизирана територия, което да е получено при обединяване на данните по чл. 41, ал. 1 от ЗКИР в производство по създаване на кадастрална карта за урбанизираната територия. Като незаконосъобразна заповедта следва да се отмени и  при този изход на спора основателно е искането на жалбоподателя ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ за присъждане на направените разноски по делото общо в размер на 800(осемстотин)лева, представляващи 600(шестстотин) лева заплатено адвокатско възнаграждение и 200(двеста ) лева депозит за вещо лице. Административният орган е останал задължен за разноски в размер на 200(двеста) лева, представляващи  възложен за заплащане депозит за вещо лице с протоколно определение от 24.09.2019г., поради което следва да бъде осъден да ги заплати с настоящото решение по реда на чл.77 от ГПК вр. с чл.143, ал.1 от АПК.

 

По изложените съображения, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 18-4295-22.04.2019г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър-Ямбол.

 

ОСЪЖДА Началника на СГКК-Ямбол ДА ЗАПЛАТИ на ДП“Национална компания Железопътна инфраструктура“ ЕИК *********, гр.София, бул.***, представлявано от Генералния директор К.Х.П., направените разноски по делото общо в размер на 800(осемстотин)лева, представляващи 600(шестстотин) лева заплатено адвокатско възнаграждение и 200(двеста) лева депозит за вещо лице, възстановими от бюджета на Агенция по геодезия, картография и кадастър, гр.*, кв.***, ул.“***“ №*.

 

ОСЪЖДА Началника на СГКК-Ямбол ДА ЗАПЛАТИ по сметка за вещи лица на Административен съд Ямбол разноски в размер на 200(двеста) лева, представляващи  възложен за заплащане депозит за вещо лице, възстановими от бюджета на Агенция по геодезия, картография и кадастър, гр.*, кв.***, ул.“***“ №*.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете