Определение по дело №263/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 450
Дата: 5 декември 2022 г. (в сила от 18 януари 2023 г.)
Съдия: Борис Огнянов Борисов
Дело: 20227070700263
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 450-РЗ

гр. Видин, 05.12.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

шести административен състав

в закрито заседание на

пети декември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Борис Борисов

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Борисов

 

Административно дело №

263

по описа за

2022

година

Делото е образувано по жалба на „Фрукт-Н“ЕООД Видин, против  отказ , материализиран в писмо изх.№ МД-07-168-1/08.11.2022г. на Кмета на Община Видин, да уважи подадена декларация с пр.основание чл.71,т.3 от ЗМДТ.

От жалбоподателя е отстранена нередовността на жалбата в указания от съда срок.

От ответника е изпратена административната преписка във връзка с обжалвания акт.

Съдът, като взе предвид оспорвания акт, доводите в жалбата и приложените от страните доказателства , намира жалбата за недопустима предвид следното :

Жалбоподателят е подал Декларация по чл.71,т.3 от ЗМДТ  с рег.№ МД-07-168/28.10.2022г. за освобождаване от такса за сметосъбиране и сметоизвозване за изброените в декларацията имоти с посочени партидни номера, като е посочил , че посочените имоти ще обслужва със собствен автомобил. Към декларацията е приложен договор с „Фрукт Н“ЕООД  и Решение за регистриране и издаване на регистрационен документ по ЗУО.  Във връзка с подадената декларация от Кмета на община Видин до дружеството е изпратено обжалваното писмо , с което дружеството е уведомено , че така подадената декларация не може да бъде взета предвид  /обработена след нейното приемане/ , като е изложил съображенията, сочещи че не приема, че са налице предпоставки за освобождаване.

Посоченото писмо, предмет на настоящата жалба , не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК , а е с уведомителен характер. Същото съдържа становище относно липса на основание за освобождаване на дружеството от заплащане на таксите. Същото не определя дължимите от дружеството такси по основание и размер. Едва след определянето на таксите като индивидуална стойност биха били засегнати правата и интересите на задълженото лице , поради което и едва тогава за задълженото лице възниква правото да оспори законосъобразността на установените задължения.

Съобразно чл. 9б. от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон се извършват по реда на чл. 4, ал. 1 - 5. Обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съобразно чл.4,ал.1 от ЗМДТ  установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, обжалването на свързаните с тях актове също се извършва по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс/ДОПК/.

Съгласно разпоредбата на чл.107,ал.3 от ДОПК по искане на задълженото лице органът по приходите издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от искането. Акт може да се издаде и служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл. 103, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. Акт може да се издаде и служебно въз основа на собствени данни, данни, получени от трети лица и организации, когато по закон не е предвидено подаване на декларация и задължението не е платено и не е извършена ревизия.

Именно актът за установяване на публично вземане е крайният акт , с който се засягат правата и интересите на лицето и който подлежи на обжалване съобразно ал.4 от ДОПК пред директора на териториалната дирекция , в случая с оглед разпоредбата на чл. 4,ал.5 от ЗМДТ-пред ръководителя на звеното за местни приходи в общината, а впоследствие и пред съда.

Предвид горното обжалваното писмо не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК , нито е налице правен интерес за неговото оспорване, поради което жалбата е недопустима по смисъла на чл.159,т.1 и т. 4 от АПК и като такава следва да бъде оставена без разглеждане.

Воден от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК Съдът

 

 

                                     О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Фрукт-Н“ЕООД Видин, против  отказ , материализиран в писмо изх.№ МД-07-168-1/08.11.2022г. на Кмета на Община Видин, да уважи подадена декларация с пр.основание чл.71,т.3 от ЗМДТ.

ПРЕКРАТЯВА производството по Административно дело №263/2022г. по описа на Административен съд  Видин.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в седемдневен срок от съобщението му на страните.

 

 Съдия: