Решение по адм. дело №531/2025 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 2337
Дата: 13 ноември 2025 г.
Съдия: Красимира Иванова
Дело: 20257100700531
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2337

Добрич, 13.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Добрич - III състав, в съдебно заседание на шести ноември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: КРАСИМИРА ИВАНОВА

При секретар ИРЕНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия КРАСИМИРА ИВАНОВА административно дело № 20257100700531 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване КСО).

Образувано е по жалба от З. С. Ф., [ЕГН], от с. Воднянци, общ. Добричка, подадена чрез адв. К. Д., АК - Силистра, срещу Решение № 31/ 01.08.2025 г., издадено от Директора на ТП на НОИ – Добрич, с което е потвърдено Разпореждане № **********/ 21.03.2025 г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ – Добрич, с което на З. С. Ф. е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на основание чл. 68, ал. 3 от КСО.

Жалбоподателката настоява, че изводът на административния орган, че няма изискуемия действителен стаж от 15 години за отпускане на пенсия по реда на чл. 68, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), е неправилен. Позовава се на разпоредбата на чл. 9, ал. 2, т. 1 и т. 2 от КСО и § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО. Счита, че административният орган не е зачел времето, през което оспорващата е била в платен и неплатен годишен отпуск поради бременност и раждане за децата ѝ, с оглед на което иска отмяна на Решението, преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне, както и присъждане на сторените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована, не се явява, представлява се от адв. Д., която поддържа жалбата и цитира съдебна практика в подкрепа на съображенията си.

Ответникът, Директор на ТП на НОИ - Добрич, редовно призован, в съдебно заседание не се явява, представлява се от гл. юрисконсулт Ц., редовно упълномощена, която оспорва жалбата.

По делото е приобщена преписката по издаване на оспорения акт, вкл. са представени доказателства за компетентността на подписалия „за директор” оспорен акт.

Административен съд - Добрич, III състав, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало по Заявление за отпускане на пенсия с вх. № 2113-24-1881/ 27.11.2024 г. от З. С. Ф. (Б. С. Л.) с искане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст (л. 14), като към него са били приложени трудова книжка и УП от различните работодатели, два броя актове за раждане на децата ѝ.

Пенсионният орган е зачел осигурителния ѝ стаж въз основа на представените удостоверения, описани в самото Заявление, както и на служебно събраните. Въз основа на удостоверителните документи на госпожа Ф. е зачетен осигурителен стаж от ТКЗС с. Лозенец, РПК „Бъдеще", ТКЗС с. Хитово, Кметство с. Воднянци, Обувен завод „Добрич". Сборът от периодите при тези работодатели е счетен от длъжностното лице за действителен осигурителен стаж на лицето – 14 години 10 месеца 29 дни.

С Разпореждане № **********/ 21.03.2025 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Добрич е отказано на З. С. Ф. отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО. В Разпореждането е отразен общ осигурителен стаж от 15 години 10 месеца и 20 дни, в това число безработица – 00 години 08 месеца и 00 дни и майчинство – 00 години 03 месеца 21 дни, но действителен стаж от 14 години 10 месеца и 29 дни. Длъжностното лице е изложило мотиви, че лицето няма право на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО, тъй като няма 15 години действителен осигурителен стаж, а има 14 години 10 месеца и 29 дни. Направило е позоваване на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, съгласно който „действителен стаж” е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило по друго правоотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, периодът на наборна или мирновременна алтернативна служба, периодите по чл. 7 от Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресираните лица, както и времето, през което е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. В резултат на това позоваване е прието, че г-жа Ф. няма право на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО, тъй като няма 15 години действителен осигурителен стаж и е постановен отказ за отпускане на пенсия с Разпореждането (л. 46).

Разпореждането е връчено чрез съпруга на жалбоподателката на 17.06.2025 г. и е обжалвано по административен ред с жалба рег. № 1012-24-56/ 07.07.2025 г. (л. 48, с погрешно посочена дата на Разпореждането в жалбата) по съображенията, които са изложени впоследствие и в жалбата пред съда.

С Решение № 31/ 01.08.2025 г. Директорът на ТП на НОИ – Добрич е счел жалбата за допустима. Разгледал я е по същество и я е приел за неоснователна. Описал е събраните в административното производство доказателства, правните основания на които длъжностното лице е отказало отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст и е направил извод, че правилно е отказано отпускането на жалбоподателката на пенсия за осигурителен стаж и възраст, в резултат на което е отхвърлил жалбата ѝ. Изтъкнал е, че възраженията на жалбоподателката, че периодът на майчинството ѝ не е зачетен за осигурителен стаж, са неоснователни, тъй като майчинството е зачетено за осигурителен стаж, но не е зачетено за „действителен стаж“. Като осигурителен стаж от трета категория е посочил, че са зачетени и включени в общия осигурителен стаж на З. Ф. от 15 години 10 месеца 20 дни периодите на майчинство от 00 години 03 месеца и 2 дни, както и времето, през което е получавала обезщетение за безработица от 00 години 08 месеца и 00 дни, но е изложил, че тези периоди не представляват „действителен осигурителен стаж“ по смисъла на чл. 68, ал. 3 от КСО. Продължил е, че жалбоподателката претендира общият ѝ осигурителен стаж да бъде зачетен като действителен, тъй като тогава би придобила право на лична пенсия по реда на чл. 68. ал. 3 от КСО, но от текста на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО е извел, че съгласно дефиницията на понятието „действителен осигурителен стаж“ този период, през който жалбоподателката е отглеждала децата си – 00 години 03 месеца и 21 дни, както и периодът, през който е получавала парично обезщетение за безработица – 00 години 08 месеца и 00 дни, не е действително изслужено календарно време и не попада в обхвата на цитираната разпоредба, при което е приел, че правилно тези периоди не са зачетени като действителен осигурителен стаж от пенсионния орган, съответно, че правилно е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68. ал. 3 от КСО, макар да е навършила изискуемата възраст за 2024 г.

Счел е за неоснователно възражението, че са неясни периодите на зачитане и при тези съображения е отхвърлил жалбата по административен ред, като е издал Решение № 31/ 01.08.2025 г.

Решението е получено от съпруга на жалбоподателката на 08.08.2025 г., видно от отбелязването върху известието за доставяне (л. 50).

Жалбата до съда е подадена на 21.08.2025 г. (л. 3) чрез ТП на НОИ - Добрич в преклузивния срок за обжалване на годен за съдебно оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита, поради което е допустима.

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, приложимите материалноправни норми, намира жалбата за основателна.

Предмет на оспорване е Решение на Директора на ТП на НОИ - Добрич, постановено по реда и при условията на чл. 117 от КСО.

Съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „а” от КСО, пред ръководителя на съответното ТП на НОИ се подават жалби срещу Разпореждания за отказ или за неправилно определяне или изменение и спиране на пенсиите, добавките и компенсациите към тях, като ал. 3 от същата норма регламентира, че ръководителят на ТП на НОИ се произнася по жалбите с мотивирано решение в едномесечен срок от получаването им. Решение № 31/ 01.08.2025 г. е издадено от А. С., действала по заместване „за директор” по силата на Заповед № 1016-40-622/ 10.06.2024 г. на Подуправителя на НОИ, поради отсъствието на директора, за което са представени доказателства, с оглед на което е издадено от компетентен орган по чл. 117, ал. 3 от КСО. Потвърденото с него Разпореждане също е издадено от компетентен по материя, време и място орган. Спор относно компетентността на органа няма.

Оспореното Решение е издадено в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, включително фактическо и правно основание за издаване на акта. В този смисъл решението е мотивирано, така както изисква нормата на чл. 117, ал. 3 от КСО. Същото е издадено в рамките на едномесечния срок за произнасяне по чл. 117, ал. 3 от КСО.

Относно съответствието с материалния закон и административно-производствените правила, настоящият състав съобрази следното:

В Раздел І на Г. Ш. от Кодекса за социално осигуряване е уредено отпускането на различните видове пенсии за осигурителен стаж и възраст.

З. Ф. е подала Заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от КСО.

Към датата, приета за дата на подаване на Заявлението, 27.11.2024 г., жалбоподателката има навършена възраст 67 години 05 месеца и 08 дни.

Съгласно нормата на чл. 68, ал. 1 КСО право на пенсия за осигурителен стаж и възраст се придобива при навършване на възраст 60 години и 10 месеца от жените и 63 години и 10 месеца от мъжете и осигурителен стаж 35 години и 2 месеца за жените и 38 години и 2 месеца за мъжете. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година, както е указано в т. 1 и т. 2 на чл. 68, ал. 1 от КСО. В случая няма спор, че жалбоподателката не отговаря на изискванията на чл. 68, ал. 1 от КСО, а и не се претендира отпускане на пенсия по чл. 68, ал. 1 от КСО.

Жалбоподателката счита, че отговаря на изискванията на чл. 68, ал. 3 от КСО. Спорът касае незачетения за действителен стаж осигурителен стаж на жалбоподателката по време на ползване на майчинство. Според разписаните в чл. 68, ал. 3 от КСО предпоставки, в случай че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2 до 31 декември 2016 г., те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст. В случая г-жа Ф. има навършена възраст от 67 години 05 месеца и 08 дни към датата на подаване на Заявлението, т.е. относно предпоставката за възраст спор няма. Същата има натрупан осигурителен стаж от трета категория към тази дата от 15 години 10 месеца и 08 дни, като в това число е включен периодът на майчинството ѝ и безработица общо от 08 месеца и 20 дни. Така установеният стаж от лицето е правилен като цифрово изражение. Административният орган обаче е счел, че от него следва да изключи периода на майчинството и периода на безработица. В тази връзка съдът съобрази следното:

Съгласно чл. 9 от ПМС № 61/ 28.12.1967 г. (отм.) на работничките и служителките се разрешава от 1 януари 1968 г. платен отпуск поради бременност и раждане: при първо дете - в размер на 120 календарни дни, при второ дете - 150 календарни дни, при трето дете - 180 календарни дни, за четвърто и следващо дете по 120 календарни дни. Предприятията, учрежденията и организациите следва да разрешават при поискване на майката-работничка или служителка, след изтичане на платения отпуск по предходната алинея, неплатен отпуск за отглеждане на детето, както следва: при едно дете - до 8 месеца; при две деца - до 9 месеца; при три деца - до 12 месеца; при повече деца - до 8 месеца, като е разписано този отпуск да се зачита за трудов стаж по Кодекса на труда и по Закона за пенсиите. На жените-майки, членове на трудово-кооперативните земеделски стопанства или неработещи, при бременност и раждане и за отглеждане на деца да се зачита за съответен трудов стаж времето, отговарящо на размерите на предвидения в това постановление платен и неплатен отпуск, с който се ползват майките-работнички и служителки. Съобразявайки всички предвидени възможности за зачетен стаж по това ПМС, съдът приема, че правилно административният орган е изчислил осигурителния стаж на жалбоподателката. Изводът му обаче, че следва този стаж за периода на майчинството да бъде изключен като неотговарящ на понятието „действителен стаж“, е неправилен.

В § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО изрично е регламентирано, че времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г. съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс. В случая спорният стаж във връзка с периода на майчинството на жалбоподателката е от 01.01.1980 г. до 24.03.1980 г., с родено на 08.05.1979 г. първо дете и от 24.04.1983 г. до 22.05.1983 г., с родено на 06.05.1982 г. второ дете, съгласно Описа на осигурителния ѝ стаж (л. 44), в който е отразено, че са периоди на майчинство или общо период от 03 месеца и 21 дни, за който в Описа на осигурителния ѝ стаж е отразено, че е била по майчинство, като до датата на тези периоди е работила в ТКЗС Хитово. С оглед времето на майчинство именно на основание § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО неговата действителност следва да се прецени съобразно действалите до 31.12.1999 г. разпоредби. Приложимата нормативна разпоредба към датата на ползване на отпуска по майчинство е разпоредбата на чл. 80 от Правилника за приложение на Закона за пенсиите (ППЗП, отм.), която през целия период на действието си не е изменяна и е гласяла, че за трудов стаж по смисъла на Закона за пенсиите (ЗП, отм.) се зачита времето, прекарано в законно установения платен и неплатен отпуск, който се признава по КТ, какъвто несъмнено е и отпускът по майчинство. В същия смисъл е и действащата към този момент Инструкция № 2492 за реда и начина за издаване на документи за трудов стаж (отм.), съгласно която времето на ползване на отпуск по болест, поради бременност и раждане, платен и неплатен отпуск се зачита за трудов стаж по ЗП (отм.), както и ПМС № 61/ 28.12.1967 г., в чл. 9, ал. 3 на което изрично е записано, че платеният отпуск поради бременност и раждане и неплатеният отпуск за отглеждане на дете се зачитат за трудов стаж по КТ (отм.) и по ЗП (отм). В същия дух е и т. 4 от Инструкция № 0-4 за уреждане на трудовия стаж на жените-майки и осиновителки, членки на ТКЗС или неработещи, при бременност, раждане и за отглеждане на малко дете, която предвижда, че при раждане/осиновяване на дете, което не е починало преди изтичане на сроковете на платения и неплатения отпуск по чл. 60 и 61 от Кодекса на труда на майката/осиновителка се зачита за трудов стаж времето от 12 месеца при първо дете, 14 месеца при второ дете, 18 месеца при трето дете и 12 месеца за четвърто и всяко следващо дете. В разпоредбите на т. 2, ал. 1 и ал. 2 от същата Инструкция е указано, че трудов стаж по т. 9, ал. 4 и 5 от постановлението се зачита на жените-майки, които към деня на раждането на детето не работят като осигурени за всички осигурителни рискове, както и когато жената-майка (осиновителка) през отделни етапи на периода на бременността, раждането и отглеждането на детето е работила като осигурена за всички осигурителни случаи, а през други не е работила или е била осигурена само за случай на трудова злополука, се зачита стаж само за периодите, през които жената не е била осигурена за всички осигурителни случаи.

Следователно и при двата пенсионни режима по отменения Закон за пенсиите и по сега действащия КСО отпускът по майчинство се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, респективно осигурителен стаж при пенсиониране, поради което липсва правно основание за приложение на § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО. Със създаването на тази разпоредба не отпада правото на зачитане на отпуска по майчинство за трудов и осигурителен стаж, поради което неправилно и незаконосъобразно пенсионният орган е отказал да го признае за такъв и го е изключил от натрупания от жалбоподателката осигурителен стаж. При сега действащата уредба съгласно нормата на чл. 9, ал. 2, т. 1 и т. 2 от КСО за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни вноски, се зачита и времето на платен и неплатен отпуск за отглеждане на дете и за бременност и раждане, а съгласно чл. 9, ал. 7 от КСО за осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето, през което неработеща майка е гледала дете до 3-годишна възраст. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 38, ал. 3, т. 6 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС), която гласи, че за осигурителен стаж се зачита и изчислява времето на отпуските за бременност, раждане и отглеждане на дете в размерите, определени от КТ - изцяло, независимо от продължителността на работното време. След признаването на периода на майчинство осигурителният стаж на г-жа Ф. надвишава 15 години и с оглед на навършената от нея възраст над 67 години същата е придобила право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО. Очевидно е, че при общественото осигуряване при майчинство и преди, и сега нормотворецът не прави разлика между жените, които не работят, защото са майки на малки деца, и другите жени, които полагат труд и са осигурени за този риск, вкл. и в хипотезите на чл. 68, ал. 1-3 от КСО. Незачитането на времето на майчинството като действителен осигурителен стаж противоречи и на чл. 17 и 47 от Конституцията, регламентиращи закрила на майчинството и равенство на майките относно трудови и осигурителни права, като съображения как следва да се тълкуват тези текстове са изложени в Решение № 2 от 04.04.2006 г. по конституционно дело № 9/ 2005 г. на Конституционния съд на Република България.

С оглед изложеното, Директорът на ТП на НОИ – Добрич е постановил един незаконосъобразен акт в противоречие с материалноправните разпоредби на закона, който следва да бъде отменен, заедно с потвърденото с него Разпореждане, а преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към настоящото решение. (В този смисъл Р № 47 от 05.01.2021 г. по адм. д. № 6669/2020 г., VІ отд. на ВАС; Р № 2477 от 17.02.2020 г. по адм. д. № 5956/2019 г., VІ отд. на ВАС; Р № 5017 от 20.04.2021 г. по адм. д. № 1680/2021 г., VІ отд. на ВАС; Р № 1740 от 23.02.2022 г. по адм. д. № 8649/2021 г., VІ отд. на ВАС и др.; съответно след изменението: Р № 268 от 12.10.2023 г. по адм. д. № 504/ 2023 г. на АдмС – Русе; Р № 366 от 15.11.2023 г. по адм. д. № 362/2023 г. на АдмС – Кърджали; Р № от 12.10.2023 г. по адм. д. № 181/2023 г. на АдмС – Търговище; Р № от 29.09.2023 г. по адм. д. № 143/2023 г. на АдмС – Силистра; Р № 1558 от 21.07.2025 г. по адм. д. № 303/2025 г., на АдмС – Кърджали; Р № 2873 от 11.07.2024 г. по адм. д. № 499/2024 г. на АдмС – Хасково; Р № 299 от 05.02.2025 г. по адм. д. № 818/2024 г., АдмС – Русе и др.)

С оглед изхода на спора и отправеното искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателката, приложените по делото доказателства, на същата следва да бъдат присъдени сторените съдебно - деловодни разноски за заплатено адвокатско възнаграждение Процесуалният представител на ответника прави възражение за прекомерност на възнаграждението, което е договорено и заплатено в размер на 1000.00 лв. (хиляда лева), което съдът намира за неоснователно, тъй като положеният адвокатски труд за изготвяне на жалбата и участие в съдебно заседание съответства на уговореното и изплатено адвокатско възнаграждение от 1000.00 лв., което, от друга страна, не е повече от два пъти над предвиденото, за да се счете за прекомерно.

Водим от горното и на основание чл. 118, ал. 2 КСО във връзка с чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич, IIІ състав,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на З. С. Ф., [ЕГН], от с. Воднянци, общ. Добричка, Решение № 31/ 01.08.2025 г., издадено от Директора на ТП на НОИ – Добрич, с което е потвърдено Разпореждане № **********/ 21.03.2025 г. на Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ – Добрич.

ВРЪЩА преписката на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на Национален осигурителен институт - Добрич за издаване на административен акт по подаденото от З. С. Ф. З. с вх. № 2113-24-1881/ 27.11.2024 г. за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени с мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА ТП на НОИ - Добрич да заплати на З. С. Ф., [ЕГН], от с. Воднянци, общ. Добричка, сума в размер на 1000.00 лв. (хиляда лева), представляваща съдебно – деловодни разноски за първата инстанция.

Решението подлежи на касационно обжалване чрез Административен съд – Добрич пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщението и изпращането на страните на препис от решението, че е изготвено.

Съдия: