Решение по адм. дело №151/2025 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 2461
Дата: 25 ноември 2025 г. (в сила от 25 ноември 2025 г.)
Съдия: Силвия Сандева
Дело: 20257100700151
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2461

Добрич, 25.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Добрич - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и седми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: СИЛВИЯ САНДЕВА

При секретар ИРЕНА ДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия СИЛВИЯ САНДЕВА административно дело № 20257100700151 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 215, ал. 2, във вр. ал. 1 и чл. 210, ал. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Образувано е по жалба на В. А. К., [ЕГН], от гр. Шабла, [улица], срещу Решение от 27.02.2025 г. на комисия по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, назначена със Заповед № РД-04-370/20.07.2022 г. на кмета на Община Шабла, в частта, в която е определен размер на парично обезщетение за безсрочен сервитут по чл. 64, ал. 11 от ЗЕ по отношение на собствения на жалбоподателя имот с [идентификатор] по КККР на с. Горичане, община Шабла, със засегната площ 1015 кв.м.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на решението в оспорената му част поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон. Основните възражения се свеждат до неправилно определяне на пазарната стойност на сервитутното право. Твърди се, че обезщетението не отговаря на изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, тъй като не е съобразено с характеристиките, вида и местонахождението на имота. Определената оценка не съответства на действителната пазарна цена на земята. Иска се решението да бъде изменено и да бъде увеличен размерът на обезщетението за засегнатата част от имота. Претендират се и сторените по делото разноски.

Ответникът – Община Шабла, изразява становище за неоснователност на жалбата и иска тя да бъда отхвърлена. Твърди, че определеният размер на обезщетението е справедлив и съответства на пазарните цени.

Заинтересованата страна – „Нимекс – 2004“ ЕООД, чрез процесуалния си представител, оспорва основателността на жалбата и иска тя да бъде отхвърлена. Претендира и присъждане на направените разноски.

Добричкият административен съд, след като прецени доводите на страните и доказателствата по делото, приема следното от фактическа и правна страна :

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице, срещу годен за оспорване административен акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, тя е основателна по следните съображения:

Между страните не се спори, а това се установява и от приложения по делото нотариален акт № 109, т. I, рег. № 326, дело № 78/2012 г. на нотариус с рег. № 091 от регистъра на НК, че жалбоподателят В. А. К. е собственик на земеделска земя, трета категория, с площ 19, 938 дка, съставляваща поземлен имот с идентификатор 16095.30.194 по КККР на с. Горичане, община Шабла, местност „Балчишки път“.

С Решение № 151 по Протокол № 17 от 04.07.2024 г. на Общински съвет – Шабла, издадено на основание чл. 129, ал. 1 от ЗУТ, е одобрен Подробен устройствен план (ПУП) – План за застрояване (ПЗ) за ПИ 16095.30.202 с площ 3000 кв.м в землището на с. Горичане, община Шабла, с предвиждане (Тевк) – терени за площни обекти техническа инфраструктура, с установено предназначение „за електроенергийно производство“, с показатели съгласно представената документация, съответстващи на предвижданията на ОУП на община Шабла за изграждане на 1 бр. ветрогенератор, с мощност до 8 MW, диаметър на ротора до 163 м и височина на кулата до 130 м. Възложител на проекта е „Нимекс – 2004“ ЕООД. Видно от графичната част на плана, имотът на жалбоподателя попада в обхвата на сервитутната зона на енергийния обект. Минималните размери на сервитута са отразени в таблица към обяснителна записка на проекта, съгласно която засегнатата площ на имота е 1015 кв.м.

Решението на ОбС – Шабла е публикувано в ДВ, бр. 66 от 06.08.2024 г. Съгласно удостоверение с изх. № К-72 от 11.09.2024 г. на председателя на ОбС – Шабла в законния срок няма постъпили възражения и жалби и решението е влязло в сила.

На 25.09.2024 г. възложителят „Нимекс - 2004“ ЕООД е поискал от кмета на община Шабла да назначи на основание чл. 64, ал. 11 от ЗЕ комисия по чл. 210 от ЗУТ, която да извърши оценка и да определи размера на обезщетението за собствениците на засегнатите от сервитута имоти.

На 17.02.2025 г. е изготвен оценителски доклад от експерт – оценител по възлагане от Община Шабла. Пазарната стойност на сервитутното право е определено по метода на посредственото сравнение в размер на общо 1190 лева. При изготвяне на доклада е използвана информация от специализирани сайтове за продажба на недвижими имоти и след анализ на три оферти за продажба на имоти в землището на с. Горичане е дадена пазарна стойност на 1 дка в размер на 3, 26 лева. Размерът на обезщетението за засегнатата част от имота е определен, като пазарната стойност на земята е умножена с коефициент за срок на сервитута 0, 9 и експертно определен коефициент за вид на сервитута 0, 5. Полученото произведение (1490 лева) е коригирано с корекционен коефициент за количество 0,8, в резултат на което е изведена крайната сума от 1190 лева.

На свое заседание от 27.02.2025 г. комисия по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, назначена със Заповед № РД-04-370/20.07.2022 г. на кмета на Община Шабла, е разгледала експертната оценка и я е одобрила, като е определила размер на еднократното обезщетение за възникналия сервитут в размер на 1190 лева.

С писмо изх. № УТ-736-4 от 04.04.2025 г. на кмета на О. Ш. В. А. К. е уведомен за решението на комисията. Писмото е получено от жалбоподателя на 08.04.2025 г., видно от известие за доставяне, а жалбата срещу размера на обезщетението е подадена на 14.04.2025 г.

За изясняване на спора от фактическа страна е изслушана съдебно – оценителна експертиза, която съдът кредитира като обективно и компетентно изготвена. При определяне на пазарната стойност на засегнатата част от процесния имот вещото лице е приложило метода на посредственото сравнение и метода на поземлената рента. След претегляне на получените стойности по двата метода е дало пълен превес на първия метод, в резултат на което е получило крайна пазарна стойност на декар в размер на 3836, 50 лева. За изчисленията по метода на пазарните аналози са използвани данни за вписани продажби на четири имота, от които два в землището на с. Горичане и по един в землищата на с. Горун и с. Раковски, всичките в община Шабла. След съобразяване на определената по метода на пазарните аналози стойност на земята и отчитане на нормативно установените ограничения за ползване на служещия имот съгласно ЗЕ и Наредба № 16 от 09.06.2004 г. за сервитутите на енергийните обекти (Наредба № 16) е дадено заключение, че пазарната стойност на равностойното парично обезщетение за засегнатата част от процесния имот възлиза общо на 3 894 лева. Сумата е получена като произведение на пазарната стойност на земята (3836, 50 х 1, 015 дка), коефициент за срока на сервитута 0,9 и експертно определен коефициент за вида на сервитута 0,9.

При изслушването му в съдебно заседание вещото лице е дало пояснения, че основните различия с доклада на лицензирания оценител се дължат на вида на ползваните пазарни аналози и размера на експертните коефициенти.

Не се спори между страните, че В. А. К. е подал жалба с искане за обявяване нищожността на решението на ОбС - Шабла, с което е одобрен ПУП – ПЗ за енергийния обект. Жалбата е подадена заедно с оспорването на оценката, но е отделена в самостоятелно производство и по нея е образувано ново административно дело № 165/2025 г. по описа на Административен съд - Добрич, което е висящо към настоящия момент.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното :

Предмет на оспорване в настоящото производство е решение за определяне на еднократно обезщетение за възникнал сервитут по чл. 64, ал. 11 от ЗЕ за площадков енергиен обект за производство на ел. енергия (вятърен генератор) в имота на жалбоподателя, находящ се в землището на с. Горичане, община Шабла.

Съгласно чл. 64, ал. 6 от ЗЕ определянето на размера и изплащането на обезщетенията за сервитутите на линейните енергийни обекти се извършват по реда на чл. 210 и чл. 211 от ЗУТ, а според ал. 11 на същия член разпоредбата на ал. 6 се прилага и при определяне на обезщетение за сервитутите, възникващи при разширение на съществуващи и при изграждане на нови енергийни обекти за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници. Разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ предвижда, че оценките и размера на обезщетението се определят по пазарни цени от комисия, назначена от кмета на общината. В ал. 2 е посочено, че кметът нарежда служебно или въз основа на искане на заинтересуваните лица определянето на обезщетения или оценка от комисията.

По делото е безспорно, че обжалваното решение е издадено от комисия, назначена със Заповед № РД-04-370/20.07.2022 г. на кмета на О. Ш.. С тази заповед е определен поименен състав на комисия, която да организира изготвянето на оценки и определянето размера на обезщетенията за нанесените щети в сервитутните зони на учреденото право на преминаване по реда на чл. 192, ал. 3 от ЗУТ и право на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през общински поземлени имоти по реда на чл. 193, ал. 4 от ЗУТ. От анализа на нейното съдържание е видно, че правомощията на комисията са конкретно посочени и в тях не влиза определянето на размера на обезщетенията за сервитутите на площадковите енергийни обекти по специалния ЗЕ, в т.ч. вятърните генератори – 64, ал. 11 от ЗЕ, във вр. чл. 6, ал. 1, т. 2, пр. първо и Приложение № 1 към чл. 7, ал. 1, т. 1 от Наредба № 16, възникнали в имоти на частни лица. Поначало няма пречка да се създаде постоянно действащ орган в общинската администрация на основание общата норма на чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, а не ad hoc служебно или по конкретно искане на заинтересовано лице. В случая е направено точно така, но това не е достатъчно, за да се приеме, че настоящата комисия е овластена да определя всякакви оценки и обезщетения без оглед вида на сервитутите, източника на тяхното възникване и характера на собствеността на засегнатите имоти, след като кметът на общината сам е ограничил правомощията ѝ, разписвайки ги изчерпателно в заповедта за назначаване.

Конкретната компетентност на комисията по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ се определя от назначаващия я орган. В случая няма друга заповед на кмета на общината по чл. 210, ал. 1 - 2 от ЗУТ, а и в самото решение е посочено, че е взето от комисия, сформирана със Заповед № РД-04-370/20.07.2022 г. на кмета на Община Шабла. От изложеното се налага извод, че процесната комисия не е разполагала с правомощия за определяне на еднократното обезщетение за сервитута на енергийния обект, попадащ в имота на жалбоподателя, поради което и постановеният от нея акт е нищожен на основание чл. 146, т. 1 от АПК.

В жалбата не се претендира нищожност на решението в оспорваната му част, но доколкото съдът следи служебно за това по силата на чл. 168, ал. 2 от АПК, следва да обяви акта за нищожен поради липса на компетентност на издателя му, без да разглежда останалите възражения за неговата незаконосъобразност.

Административното производство е започнало по искане на заинтересованата страна – „Нимекс - 2004“ ЕООД, поради което и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде върната на Община Шабла за формиране на надлежна комисия по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ за определяне на еднократно обезщетение по чл. 64, ал. 6 от ЗЕ на жалбоподателя като собственик на засегнат имот в землището на с. Горичане, попадащ в сервитута на вятърен генератор, предвиден с ПУП - ПЗ. След нейното назначаване комисията следва да прецени дали са налице предпоставките за спиране на административното производство до приключване на спора за нищожността на подробния устройствен план, предмет на адм. дело № 165/2025 г. по описа на Административен съд – Добрич.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сторените от него разноски по делото в размер на общо 887, 90 лева, включващи държавна такса за жалбата в размер на 10, 00 лева, възнаграждение за вещо лице в размер на 577, 90 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 300, 00 лева.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Решение от 27.02.2025 г. на комисия по чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, назначена със Заповед № РД-04-370/20.07.2022 г. на кмета на Община Шабла, в частта, в която е определено парично обезщетение в размер на 1190 лева за имот с идентификатор 16095.30.194 по КККР на с. Горичане, община Шабла, собственост на В. А. К., [ЕГН], със засегната площ 1015 кв.м, за безсрочен сервитут за изграждането на енергиен обект за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, вятърен генератор в ПИ 16095.30.203 и разширение в ПИ 16095.30.202 по КК на с. Горичане, съгласно ПУП – ПЗ, одобрен с Решение № 151 по Протокол № 17/04.07.2024 г. на Общински съвет – Шабла, с възложител „Нимекс – 2004“ ЕООД, [ЕИК].

ВРЪЩА делото като преписка на О. Ш. за ново произнасяне по искане № УТ-736/25.09.2024 г. на „Нимекс – 2004“ ЕООД, [ЕИК], в частта относно назначаването на комисия по чл. 210 от ЗУТ на основание чл. 64, ал. 11 от ЗЕ за извършването на оценка и определянето на обезщетение за В. А. К., [ЕГН], собственик на имот с идентификатор 16095.30.194 по КККР на с. Горичане, община Шабла, със засегната площ 1015 кв.м, за безсрочен сервитут за изграждането на вятърен генератор в ПИ 16095.30.203 и разширение в ПИ 16095.30.202 по КК на с. Горичане, община Шабла, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към настоящото решение.

ОСЪЖДА О. Ш. да заплати на В. А. К., [ЕГН], от гр. Шабла, [улица], сумата от 887, 90 лева (осемстотин осемдесет и седем лева и деветдесет стотинки), представляваща сторени разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

Съдия: