Решение по дело №1916/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 159
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 24 август 2020 г.)
Съдия: Емил Бобев
Дело: 20194110201916
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

...........

 

гр. В. Търново, 06.03.2020 год.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Великотърновският районен съд, четиринадесети състав, в публично заседание на 10.02.2020 год., в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛ БОБЕВ

 

при секретаря М. Ранкова, като разгледа докладваното от съдията Емил Бобев НАХД № 1916 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

          Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

          Съдът е сезиран с жалба от К.И.Д. с ЕГН **********,***, чрез адв. Б.З. от ВТАК, срещу Наказателно постановление № 4667 от 04.08.2017 год. издадено от Ангел Георгиев Милчин - главен инспектор „мониторинг” в дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция „Пътна инфраструктура” – гр. София, с което на жалбоподателя за допуснато нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от Закона за пътищата, на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата и чл. 53 от ЗАНН, му е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 5 000.00 (пет хиляди) лева. В жалбата  се сочи, че посоченото наказателно постановление е незаконосъобразно и е издадено в нарушение на административнонаказателните процесуални правила. Поради това се мол4 същото да бъде отменено изцяло.

          В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява, представлява се от чрез адв. Б.З. от ВТАК, редовно упълномощен. Процесуалния представител на жалбоподателя прави доказателствени искания в предишно съдебно заседание, а именно, да се изиска от Агенция „Пътна инфраструктура (АПИ) справка за наличие на направено възражение по реда на чл. 44 от ЗАНН срещу съставения АУАН, както и представя писмени доказателства. По същество адв. З. излага подробни доводи относно неправилността и незаконосъобразността на атакуваното НП, като моли пълната му отмяна. Претендира разноски.

          Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от ЮК М.Р., редовно упълномощена. Същата счита, че атакуваното НП е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено изцяло. Излага доводи в тази насока. По делото е представено и писмено становище от процесуалния представител на въззиваемата страна с изложени доводи относно законосъобразността на процесното НП. 

          Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното: 

          На 10.07.2017 год. екип от контролни органи на АПИ са се движили със служебен автомобил по път ІІІ-504 в посока гр. Свищов. Около 16.30 ч. служителите М.Д.К. - инспектор контрол по Републиканската пътна мрежа при АПИ и П.Д.Т. са забелязали, че по пътя в района на км. 17+600, на около 600 м. преди с. Стефан Стамболово в посока гр. Свищов - гр. В. Търново се движат три зърнокомбайна, които са с големи габарити. Контролните органи спрели комбайните за проверка, като служител от придружаващия комбайните автомобил заявил, че ще се обади на шефа си, а контролните органи се обадили на полицията. Св. К. разпоредил на св. Т. да отиде и да изчака органите на полицията, а той започнал проверка на комбайните. През това време два от комбайните тръгнали и напуснали мястото на проверката без да бъдат проверени. Св. К. извършил проверка на останалия на място зърнокомбайн и неговия водач, като изискал от последния документи за ППС и разрешително или квитанция за платени пътни такси. Водача на зърнокомбайна - жалбоподателя К.И.Д. с ЕГН ********** представил документите, с които разполагал, а именно Свидетелство за правоспособност, Свидетелство за регистрация на земеделска и горска техника, знак за технически преглед на ППС. Тогава св. К. извикал св. Т. и двамата заедно с техническо средство - ролетка Р05 и ролетка Р50, са извършили замерване на габаритите на ППС, при което се установило, че широчината на ППС е 3.70 м. , дължината му - 21 метра. При това било констатирано, че при тези параметри ППС се явява извънгабаритно и съгласно изискванията на Наредба № 11/2001 год. на МРРБ за движението на това ППС по пътищата на Републиканската пътна мрежа се изисква за същото да има издадено разрешително или квитанция за платена пътна такса. Водача не представил такива на контролните органи, при което св. М.К. в присъствието на св. П.Т. и в присъствието на водача К.И.Д., съставил срещу последния  АУАН № 0005423 от 10.07.2017 год., затова, че на 10.07.2017 год. в 16:30 часа, на път ІІІ-504, км. 17+600, на 600 м. преди с. Стефан Стамболово в посока гр. Свищов - гр. Велико Търново, К.И.Д. е управлявал и осъществявал движение на състав от ППС с четири оси - МПС с две оси (зърнокомбайн) марка „CASE АЕХ 9120“ с peг. № ***** и транспортна количка с хедер с две оси, без разрешение за дейности от специално ползване на пътищата, издадено от администрацията, управляваща пътя (АПИ) на извънгабаритно ППС § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 год. на МРРБ, за движение на извънгабаритно ППС по чл. 2 на Наредбата. Необходимостта от разрешение се доказва от направеното измерване, при което е констатирано надвишаване на нормите на Наредбата, както следва: 1. Измерената широчина на ППС е 3.70 м., при максимално допустима широчина 2.55 м., съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1, буква "а" на Наредбата; 2. Измерената дължина на ППС е 21 м., при максимално допустима дължина 18.75 м., съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3, буква "д" на Наредбата. Съгласно чл. 2 на Наредбата, при надвишаването на нормите по чл. 5, ППС е извънгабаритно.

Измерването е извършено с техническо средство ролетка Р05 и Р50. ППС превозва хедер за жътва. Като нарушени в АУАН са посочени разпоредбите на чл. 26, ал. 2, т. 1, буква „а” от Закон за пътищата във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 1 на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ.

          АУАН е бил връчен на водача К.Д. срещу разписка, който го е подписал без възражения.

          В законоустановения тридневен срок пред наказващия орган са били депозирани писмени възражения от страна на Д.. 

Въз основа на описания АУАН, на 04.08.2017 год., главен инспектор „мониторинг” в дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция „Пътна инфраструктура” – гр. София, е издал атакуваното НП № 4667 от същата дата, с което на жалбоподателя К.И.Д. с ЕГН **********,***, за допуснато нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от Закона за пътищата, на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата и чл. 53 от ЗАНН, му е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 5 000.00 (пет хиляди) лева.

НП е било връчено на Д. на 21.10.2019 год., който го е обжалвал по реда на чл. 59 от ЗАНН в законоустановения срок.

При така установеното от фактическа страна съдът намери от правна страна следното:

Жалбата е допустима – подадена от активно-легитимирано лице и в законоустановения срок. Същата по същество обаче се явява неоснователна.

Съдът намира, че при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на административно-наказателно процесуалните правила, които да налагат отмяна на последното.

По делото безспорно бе установено, че жалбоподателят е управлявал извънгабаритно  ППС по смисъла на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 11 от 03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, респективно извънгабаритно по чл. 2 на Наредбата, без валидно разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно превозно средство, издадено от администрацията управляваща пътя (АПИ). Това деяние на жалбоподателя е санкционирано с АУАН, съставен по реда на ЗАНН. От показанията на свидетелите М.К. (актосъставител) и П.Т. (свидетел при установяване на нарушението, съставянето и връчването на АУАН), както и от писмените доказателства по делото, беше установено че жалбоподателят е извършил описаното в акта нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от Закона за пътищата.

Неоснователни и недоказани са твърденията и доводите на жалбоподателя, посочени в жалбата му, както и обширните доводи, изложени от процесуалния му представител в съдебно заседание.

Разпоредбата на л. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП въвежда забрана за дейностите от специално ползване на пътищата без разрешение да се извършва в обхвата на пътя и ограничителната линия движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.

          Въз основа на преценката на приложените по административно наказателната преписка и в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства се достига до единствено възможния извод, че с поведението си на 10.07.2017 год. жалбоподателя е осъществил фактическия състав на административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 на Наредба № 11 на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки моторни превозни средства.

          На 10.07.2017 год. К.И.Д. е управлявал ППС с четири оси - МПС с две оси (зърнокомбайн) марка „CASE АЕХ 9120“ с peг. № ***** и транспортна количка с хедер с две оси. Същия е притежавал качеството на водач на моторно превозно средство и в този смисъл субект на задължението по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП. Пътното превозно средство, управлявано от жалбоподателя, е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, а именно: "извънгабаритни ППС се наричан извънгабаритните по чл. 2 от Наредбата и тежките, каквото е управляваното от жалбоподателя по смисъла на чл. 3 от цитираната наредба. ". С оглед на това на 10.07.2017 год., жалбоподателя е осъществявал дейност по специално ползване на пътищата, тъй като се е движел на посоченото в АУАН и НП място, с посоченото ППС, като е спрян за проверка и посредством техническо средство - ролетки Р05 и Р50 са измерени ширината и дължината на процесното ППС, при което е констатирано, че измерената широчина на ППС е 3.70 м., при максимално допустима широчина 2.55 м., съгласно чл. 5, ал. 1, т. 1, буква "а" на Наредбата и измерената дължина на ППС е 21 м., при максимално допустима дължина 18.75 м., съгласно чл. 5, ал. 1, т. 3, буква "д" на Наредбата.

          Техническото средство - ролетка Р05 и ролетка Р50, с които е установено надвишаване на допустимите норми към датата на проверката, са били от одобрен тип и към датата на проверката са преминало на последна последваща проверка, което се установява от представените по делото писмени доказателства - Свидетелство за калибриране № 839А-Д-15 (л. 32 от делото) за ролетка Р05 и Свидетелство за калибриране № 840А-Д-15 (л. 32 от делото) за ролетка Р50 (л. 34 от делото). В случая липсват каквито и да било конкретни доводи или основания, за да се счита, че така използваните средства за измерване не отразяват правилно измерените стойности. Видно от показанията на актосъставителя и на свидетеля на установяване на нарушението, измерването се извършва с помощта на измервателни уреди - предоставени от самата Агенция "Пътна инфраструктура". Още повече, представени бяха и доказателства, че така предоставените от АПИ измервателни уреди са сертифицирани, видно от описаните по-горе документи. В този смисъл съдът намира за неоснователни изложените от процесуалния представител на жалбоподателя доводи, че средствата, с които са били измерени параметрите на ППС не били годни и от одобрен тип.

          Констатирания по-голям габарит обосновава установеното движение на посоченото пътно превозно средство по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС и е тежко по смисъла на чл. 3, т. 2 на Наредбата, като един от признаците на цитираното нарушение. За съставомерността на нарушението е необходимо движението да се осъществява без изискващо се разрешително, респ. заплатена дължима пътна такса на администрацията управляваща пътя, тъй като същия е републикански път по смисъла на чл. 3, ал. 2 вр. чл. 8, ал. 2 от ЗП и е изключителна държавна собственост. Такива документи водачът не е представил на контролните органи.

          Субект на административното нарушение е водачът на пътното превозно средство. Същото следва от разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ. Същата е приета на основание чл. 139 от ЗДвП, съгласно която разпоредба във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и АПИ спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни или тежки пътни превозни средства, както и съставят акт на водача, когато при проверката се е установило, че движението се извършва без разрешително или документ за платена такса за специално ползване на пътищата, която изрично предвижда приложение на разпоредбите на цитираната наредба. Същевременно чл. 53, ал. 1 от ЗП предвижда налагане на административно наказание на физическо лице, осъществило състав на нарушение по чл. 26, ал. 2 от ЗП, като в настоящият случай извършеното деяние не съставлява престъпление.

          Налице е не само осъществено от водача А. от обективна страна нарушение на разпоредбата на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. "а" от ЗП, но е налице и субективния елемент на нарушението.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган –главен инспектор "Мониторинг" в Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол, при АПИ, който служител е бил надлежно упълномощен от Председателя на Управителния съвет на АПИ (пълномощно на л. 66 от делото) и въз основа на акт съставен от надлежно овластено лице, съгласно заповед № РД-11-406/22.04.2015 г. на председателя на УС на АПИ.

Съдът намира за неоснователни изложените от адв. З. доводи, че в чл. 37 на Наредба № 11 са посочени три алтернативи срещу кого се съставя АУАН, а в случая нямало каквито и да е данни  жалбоподателя да е управлявал посочения комбайн, тъй като свидетелите заявили, че са били спрели и са се суетили близо половин час докато чакат полицията, като първо е имало няколко комбайни и е останал само един. От показанията на актосъставителя и свидетеля по акта се установява, че именно К.Д. е бил водач на процесното ППС, като действително са били спрени три комбайна и два от тях са потеглили и напуснали мястото на проверката. Т.е. останал е само процесния комбайн и неговия водач - К.Д., като другите два комбайна са били управлявани от техните водачи, които не с установени. Освен това нито в акта, нито в депозираните впоследствие възражения се излагат каквито й да е доводи в тази насока. Ако действително Д. не е бил водач на процесното ППС, то той е могъл да възрази в тази насока още при съставяне на АУАН и в депозираните впоследствие възражения, но такива твърдения в тези документи няма. Поради това съдът счита изложените от адв. З. доводи в тази насока само като защитна версия.

Вярно е, че в АУА и НП е отразено, че жалбоподателя е с месторабота "Евролийз Ауто" ЕАД, което не отговаря на действителността, но тази неточност не съставлява съществено процесуално нарушение, които да води до ограничаване правото на защита на жалбоподателя и той да не може да разбере в какво нарушение му се вменява вина. Адреса на жалбоподателя, който е вписан в АУАН и НП, е бил предоставен на контролните органи от самия жалбоподател, поради което не може да се счита, че същия ако е неточен по някакъв начин, ограничава правото на защита на Д.. 

Неоснователни са и изложените в съдебно заседание доводи от адв. З., че обжалваното НП е незаконосъобразно, тъй като не е прецизирана и санкционната норма, като бил посочен чл. 53, ал. 1 от ЗП, но същата алинея съдържала шест точки, някои от които имат букви, като са налице осем или девет различни хипотези и непосочването също представлявало основание за отмяна на постановлението. Действително разпоредбата на чл. 53, ал. 1 от ЗП съдържа различни хипотези, но същата гласи, че се наказват физическите лица, нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т. 2, ал. 2 и ал. 5 и чл. 41 или които извършат или наредят да бъдат извършени следните дейности: (като са изредени подробно такива). Ясно е, че се касае за първата алтернатива на санкционната разпоредба, а именно, че се наказва физическото лице, което е нарушило разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата, а не токова, което извършва или нареди да бъдат извършени някоя от описаните в закона дейности.

Съдът намира за неоснователен и изложения в жалбата довод, че в АУАН бил посочен само един свидетел. Разпоредбата на чл. 40 от ЗАНН гласи, че АУАН се съставя в присъствието на нарушителя и свидетелите, които са присъствали при установяване на нарушението. Никъде закона не сочи, че тези свидетели трябва да бъдат двама или повече. Вярно е, че ал. 3 на чл. 40 сочи, че АУАН се съставя в присъствието на двама свидетели, но това е хипотеза само когато липсват свидетели , присъствали при извършване или установяване на нарушението или при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, какъвто настоящия случай не е. в този смисъл съдът намира, че няма допуснато процесуално нарушение с оглед на това, че АУАН е съставен в присъствието и подписан само от един свидетел.

Така настоящия съдебен състав намира, че при съставяне на акта и при издаване на атакуваното наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Актът и постановлението са издадени от компетентни органи, съдържат всички реквизити - описано е нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено, посочени са дата и място на извършване на деянието, както и нарушената законова разпоредба и нормата, въз основа на която е определена санкцията. В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното постановление, тъй като при реализиране на административно-наказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Съдът намира, че описанието на нарушението в акта и в НП е достатъчно като съдържание и достатъчно ясно визира какви са точно действията, с които е прието, че е осъществен състава на вмененото административно нарушение. Отразено е, че жалбоподателят е имал качеството на водач, описано е ППС по марка, модел и онези технически параметри, които след измерване на място с посочените измервателни средства и при посочените резултати от това измерване са дали основание то да се приеме като извънгабаритно пътно превозно средство по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г., респективно тежко по смисъла на чл. 3, т. 2 от същата наредба.

С оглед на гореизложеното съдът прие, че правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за извършеното нарушение.

Съдът намира, че конкретното нарушение не е маловажно. Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура и по тези причини движението на ППС по Републиканската пътна мрежа с параметри надвишаващи нормите на Наредба № 11 се осъществява със разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси) за дейност от специалното ползване на пътищата, с което се разрешава движение на ППС по строго определен маршрут и се заплащат пътни такси.

Постановеното с обжалваното НП наказание на жалбоподателя К.Д. за извършено нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от Закона за пътищата, е в рамките на предвиденото за конкретното нарушение и визираното наказание в чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата (от 1 000 до 5 000 лева). Същото е определено към максималния предвиден в закона размер. В тази връзка настоящия съдебен състав намира, че са основателни доводите изложени в жалбата, че наказващия орган не е съобразил изискванията на чл.27 от ЗАНН при определяне на размера на наложеното наказание. Съгласно ал. 2 на чл. 27 от ЗАНН, при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.

Предвид гореизложеното, настоящия съдебен състав намира, че правилно наказващият орган е санкционирал жалбоподателя, но при определяне размера на наказанието същия е следвало да има предвид целите на наказанието определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията на чл. 27 от ЗАНН - да отчита тежестта на конкретното нарушение, подбудите за неговото извършване и други смекчаващи или отегчаващи обстоятелства и имотното състояние на нарушителя, а също и обществената опасност на този вид административно нарушение. В конкретния случай следва да се отчетат обстоятелствата, че в резултат на извършеното нарушение не са настъпили други вредни последици, че не са констатирани други нарушения на закона от страна на жалбоподателя и нарушението е за първи път (което е отразено в самото НП). Не на последно място следва да се съобрази и факта, че жалбоподателят работи като шофьор, като ноторно известно е какви трудови възнаграждения получават хората които осъществяват такава професия. Това означава, че наложеното с атакуваното НП административно наказание – глоба в размер на 5 000.00 лева надвишава далеч размера на трудовото възнаграждение на жалбоподателя, което се явява несъразмерно високо. Освен това наказващия орган не е изложил никакви мотиви в процесното НП относно преценката за налагане на наказание в максималния предвиден в закона размер. Изброените обстоятелства се преценят и от съда като смекчаващи обстоятелства по смисъла на чл. 27, ал. 3 от ЗАНН, поради което и намира, че целите на наказанието, определени в чл. 12 от ЗАНН, ще бъдат постигнати като на жалбоподателя бъде наложено административното наказание ГЛОБА в размер към минималния предвиден в закона, а именно – 1 000.00 (хиляда) лева.

С оглед на гореизложените съображения съдът счете, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено в частта му относно размера на наложеното наказание.

При този изход на делото съдът намира направеното от адв. З. искане за присъждане на направените по делото разноски за неоснователно и счита, че такива не следва да се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ИЗМЕНЯ НП № 4667 от 04.08.2017 год. издадено от Ангел Георгиев Милчин - главен инспектор „Мониторинг” в дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция „Пътна инфраструктура” – гр. София, в частта му в която на К.И.Д. с ЕГН ********** за допуснато нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а” от Закона за пътищата, на основание чл. 53, ал. 1 от Закона за пътищата и чл. 53 от ЗАНН, му е наложено административно наказание – „Глоба” в размер на 5 000.00 (пет хиляди) лева, като НАМАЛЯВА размера на наказанието „Глоба” от 5 000 (пет хиляди) лева на 1 000 (хиляда) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Великотърновския административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.

 

                                               

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:                             

 

 

 

                                                                                      ( Емил Бобев )