Решение по дело №241/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юли 2022 г. (в сила от 1 юли 2022 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20227260700241
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

   465/01.07.2022г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА

                                                      ЧЛЕНОВЕ:        1. ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА

                                                                                  2. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

Секретар: Мария Койнова

Прокурор: Валентина Радева-Ранчева

като разгледа докладваното от съдия П.Господинова  к.а.н.дело №241 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр. с Глава Дванадесета, чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Д.В.Б. против Решение №21/01.02.2022г., постановено по анд №1303/2022г. по описа на РС Хасково. Твърди се, че е неправилен изводът на съда, че случаят не е маловажен по смисъла на чл.28, ал.1 от ЗАНН. Нарушението било извършено за първи път. Сочи се, че общината субсидирала превозвачите, с които имала сключени договори, отговарящи на изискванията на Регламент №1370/2007г., в които се регламентирали задължително условия, съгласно чл.56 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите. В изпълнение на тези изисквания с Решение №86/26.02.2016г. на Общински съвет Хасково бил приет механизъм с критерии за разпределение на субсидията, който отговарял на критериите на Регламент №1370/2007. Изпълнението на този механизъм се извършвало от комисия, назначена от кмета на общината. Средствата се планирали, залагали се в бюджета и се утвърждавали от общинския съвет, като се изразходвали целево. Субсидията на превозвачите за компенсиране на намалените приходи била заложена в бюджета на общината. Тези целеви средства били изразходвани по предназначение, като нямало забележки от Министерство на финансите и Сметната палата във връзка с това изразходване. Нарушение на финансовата дисциплина не било налице. Нямало засегнати обществени отношения при разходване на публични средства. Оспорва се изводът за липса на основание нарушението да е квалифицирано като маловажно, както и се счита е изтекъл давностния срок по чл.34 от ЗАНН. Иска се да бъде отменено обжалваното решение.

Ответната страна – Агенция за държавна финансова инспекция, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана, като се претендират направените разноски пред РС и настоящата инстанция - за юрк.възнаграждение.

Окръжна Прокуратура Хасково счита, че решението на РС Хасково да бъде оставено в сила.

Хасковски административен съд, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното: 

Касационната жалба е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт – чл.210, ал.1 от АПК, и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

С обжалваното решение Районен съд Хасково е потвърдил Наказателно постановление №11-01-528-12.11.2021г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на Д.В.Б. за нарушение на чл.56, ал.1, във вр. с ал.2 от Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата) и на основание чл.31, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание Глоба в размер на 200,00 лева. Въззивният съд установил, че Договор №1/25.09.2007г., Договор №2/25.09.2007г. и Договор №3/25.09.2007г. за обществен превоз на пътници, сключени със „Златно руно“ ООД, „Тракия бус“ ООД и ОП „Тролейбусен транспорт“ ЕООД не отговарят на изискванията на Регламент №1370/2007, нито съдържат задължителните клаузи, предвидени в чл.56, ал.2 от Наредбата, съответно не изпълнявали изискванията на посочените разпоредби. Приел за установено извършването на описаното в АУАН и НП административно нарушение, тъй като през 2017г. кметът на Община Хасково Д.Б. превел общо 161 994 лева на трите превозвача, без да имало сключени договори с тях, отговарящи на изискванията на Регламент №1370/2007 и чл.56 ал.1 и чл.2 от Наредбата. Изискването на закона не било просто да има някакви договори, а такива с определено задължително съдържание, насочено към самите получавани субсидии – към параметрите, въз основа на които се изчислявала субсидията, към задължението на кметовете на общините и на превозвачите да осъществяват ефективен контрол по редовността на пътниците по субсидирани линии във вътрешноградския и междуселищния транспорт и т.н. Съдът обсъдил размера на наложената глоба, като посочил че административнонаказващият орган разгледал въпроса за отговорността при пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства и определил глобата в минимален размер, поради което съдът не можел да определи по-нисък размер на наказанието.

Така постановеното решение е неправилно.

При извършената служебна проверка, в съответствие с разпоредбата на чл.218, ал. 2 от АПК и с оглед правомощията на касационната инстанция настоящият състав намира, че оспореният съдебен акт е валиден, като постановен от надлежния районен съд, съобразно правилата на родовата и местната подсъдност, в надлежен съдебен състав и в рамките на правораздавателната власт на този съд. Решението на Районен съд Хасково, също така, е допустимо, като постановено по подадена от надлежно легитимирано лице и в законоустановения срок жалба, срещу акт - наказателно постановление, който подлежи на съдебен контрол, т.е. не са налице процесуални пречки, изключващи допустимостта на проведеното пред съда производство и не са налице основания за неговата ревизия в този смисъл.

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на решението по отношение изводите безспорно установено и доказано административно нарушение в нарушение на материалния закон и в нарушение на процесуалните правила. При безспорна и правилно установената фактическа обстановка, настоящата инстанция не приема изводите на районния съд, че наказателното постановление е законосъобразно. В случая в АУАН и в НП е посочено като осъществено нарушение на чл.56, ал.1 във вр. с ал.2 от НАРЕДБА за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите. Съгласно чл.56 от Наредбата субсидии се предоставят само на превозвачи, с които съответната община има сключени договори, отговарящи на изискванията на Регламент №1370/2007, като в ал.2 са определени задължителните условия като съдържание на договорите – 1. параметрите, въз основа на които се изчислява субсидията; 2. естеството, обемът и обхватът на каквито и да било предоставени изключителни права, както и срокът на действие на договора; 3. механизмите за определяне на разходите, които са пряко свързани с предоставянето на услугите, като разходи за персонал, енергия, инфраструктурни такси, поддръжка и ремонт на превозни средства за обществения транспорт, подвижен състав и инсталации, необходими за извършване на услугите за пътнически превоз, както и на частта от непреките разходи, свързани с предоставянето на услугите; 4. механизмите за разпределяне на приходите от продажба на превозни документи, които или могат да останат в оператора на обществени услуги, или да бъдат изплатени на компетентния орган, или да бъдат поделени между тях; 5. размерът на разумната печалба; 6. задължението на кметовете на общините и на превозвачите да осъществяват ефективен контрол по редовността на пътниците по субсидирани линии във вътрешноградския и междуселищния транспорт.

Така нарушението по посочения в АУАН и НП текст се извършва чрез предоставянето на субсидии, за което в съставените актове има изрично посочване на различни дати – относно издадените 4 броя платежни нареждания от 30.03.2017г., от 12.05.2017г., от 11.08.2017г. и от 28.12.2017г., с които са изплатени съответно субсидии за пътнически превози на 3 дружества.  Обобщен е размерът на субсидиите, изплатен за период от 30.03.2017г. до 28.12.2017г., както и се сочат различни дати на изплащане на субсидии на различни дати за всяко от трите дружества – на ООД Златно руно – съответни суми на 30.03.2017г., на 12.05.2017г., на 11.08.2017г. и на 28.12.2017г.; на ООД Тракия бус -  съответни суми на 30.03.2017г., на 12.05.2017г., на 11.08.2017г. и на 28.12.2017г., на ЕООД Тролейбусен транспорт - съответни суми на 30.03.2017г., на 12.05.2017г., на 11.08.2017г. и на 28.12.2017г. Така като се отчита, че дата се явява задължителен реквизит по чл.42, т.3 и по чл.57, т.5 от ЗАНН, свързан с описание на деянието откъм характеризиращите го от обективна страна признаци – дата, място и начин на осъществяване, то е недопустимо да е налице неустановеност, неяснота или противоречие относно датата на  извършване на нарушението в АУАН, а и след това в издаденото въз основа на него НП, тъй като административно наказателното производство е строго формално. Посочването на няколко различни дати, но и едновременно период на извършване на вмененото  нарушение, създава неяснота относно приетото от  актосъставителя и административнонаказващия орган като дата/период на извършване нарушение, което е съществено нарушение на процесуалните правила, тъй като води до невъзможност да се установи кога точно е извършено нарушението, за което се ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, а това пряко накърнява правото му на защита. Освен това при така съставените АУАН и НП на жалбоподателя е вменено извършване на нарушение – предоставяне на субсидия за различни дружества и на различни дати. При извършеното изброяване на платежни нареждания и различни лица, на които се предоставя субсидията, са налице различни нарушения, които не са квалифицирани поотделно за всяко от очертаните в обстоятелствената част на НП нарушения. За всяко нарушение, изразяващо се в предоставяне на отделна субсидия, следва да се налага отделно наказание, а като не е наложил отделни наказания за извършените деяния, квалифицирани като едно административно нарушение, административнонаказващият орган е издал незаконосъобразно наказателно постановление. Посочените процесуални нарушения правят напълно неясна волята на наказващия орган за което точно от описаните административни нарушения е ангажирана отговорността на жалбоподателя и на коя дата или в какъв период е извършено съответното нарушение, а това предполага нарушено право на защита на жалбоподателя. По този начин е опорочена съществено процедурата по издаване на АУАН и  НП, което води до незаконосъобразност на санкционния акт и отмяната му на процесуално основание. Допуснатите нарушения на закона са свързани с правото на защита на жалбоподателя  и представляват съществен недостатък, който опорочава изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната му отговорност. Административнонаказващият орган е следвало да се съобрази с характера и спецификите на съответното деяние и неизпълнението му не може да бъде преодоляно, като се приеме наличие на т.нар.„продължено нарушение“, тъй като има не само различни дати на предоставяне на субсидия, но предоставянето е на различни лица /три дружества/. В случая нарушението, свързано с посочване на различни дати и период на извършване, а и различни лица, има значение и във връзка с направеното възражение от жалбоподателя относно изтекъл давностен срок, но е от значение основно за осъществяването му на правото на защита. Именно последното, както вече беше посочено, е критерии за преценката дали допуснатото процесуално нарушение се явява от категорията на съществените, а оттам е и основание за отмяна на наказателното постановление на процесуално основание, без да се излагат доводи по същество.

По изложените съображения решението на районният съд следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, отменящо наказателното постановление.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2, пр.2 от АПК,  съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Решение №21/01.02.2022г., постановено по анд №1303/2021г. по описа на РС Хасково, като вместо него постановява:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №11-01-528-12.11.2021г. на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на Д.В.Б. за нарушение на чл.56, ал.1, във вр. с ал.2 от Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Наредбата) и на основание чл.31, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция е наложено административно наказание Глоба в размер на 200,00 лева, като незаконосъобразно.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                     2.