РЕШЕНИЕ
№ 320
Смолян, 28.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Смолян - I състав, в съдебно заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ИГНАТ КОЛЧЕВ |
При секретар РАДКА МАРИНСКА като разгледа докладваното от съдия ИГНАТ КОЛЧЕВ административно дело № 20237230700174 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба, подадена от община Смолян, [ЕИК], представлявана от кмета Н. М., против Решение за определяне на финансова корекция № РД-02-36-624 от 02.06.2023г., издадено от А.Б.- заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на ОП "Региони в растеж" 2014-2020г. за налагане на финансова корекция по сигнал за нередност № 2169.
Счита се, че обжалваното решение е неправилно, незаконосъобразно и издадено в противоречие с материалния закон. Фактите и обстоятелствата във връзка с процесния случай били тълкувани превратно, с цел да обосноват търсените правни изводи. Не били взети под внимание анализите на разпоредбите на действащото законодателство и на фактическата обстановка по случая, имащи значение за правилното произнасяне по казуса. Сочи се, че по съществото си спорът се свежда до правната интерпретация на установените факти и по-специално дали евентуалното наличие на неблагоприятни метеорологични условия, възникнали след сключване на договора може да обоснове по-дълъг времеви интервал, в който срокът за изпълнение не тече и дали тази промяна може да се квалифицира като съществено изменение на елемент от договора.
Твърди се, че не е налице ограничаване на конкуренцията и причиняване на вреда в бюджета. липсва съставомерност на деянието, налице е и неправилна квалификация на нарушението.
Молят съда да постанови съдебен акт, с който да отмени така постановеното решение.
С оспорения административен акт е прието, че тъй като при констатирани нередности, засягащи едни и същи разходи, процентът на финансова корекция не се натрупва, а се определя обща корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи разходи, чийто размер е равен на най-високия приложим процент, а именно 25% от всички допустими разходи по договора, поради което не е наложена нова финансова корекция извън тази по сигнал за нередност № 2158. То е обжалвано по съдебен ред, при което административният орган е приел, в случай на неговата отмяна настоящата финансова корекция да се счита за определена на 25% върху допустимите разходи по договора.
В съдебно заседание за община Смолян юриск. Р., р. уп. Поддържа подадената жалба.
Ответникът р.пр. не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Не ангажира и становище след възобновяване на производството.
Съдът приема от фактическа и правна страна следното:
Безспорно е по делото, че с оспорения акт- Решение за определяне на финансова корекция № РД-02-36-624 от 02.06.2023г., не е определена изрично финансова корекция. Определянето й е поставено под условие- тя се счита определена в размер на 25 % от допустимите разходи, ако бъде отменено решение № РД-02-36-367/28.03.2023г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020г.
Съдът счита за безспорен факта, че по адм. д № 7305/2023г., състав на ВАС-Седмо отделение е постановил съдебно решение № 922/25.01.2024г., с което отменя решение № 148 от 15.06.2023 г. по адм.д. № 121/2023 г. на Административен съд Смолян, в частта, с която е отхвърлена подадената от Община Смолян жалба срещу решение № РД-02-36-367/28.03.2023 г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което на Община Смолян е определена финансовата корекция, представляваща 25% от безвъзмездната финансова помощ по договор № ПНО-ОП-20.10-1 /BG16RFOPOO1 -1.022-0004-С01-S-013 от 01.10.2020 г. с изпълнител „Кота 2001“ ООД, [населено място] и вместо това ПОСТАНОВЯВА :
ОТМЕНЯ решение № РД-02-36-367/28.03.2023 г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г., в частта, с която на Община Смолян е определена финансовата корекция, представляваща 25% от безвъзмездната финансова помощ по договор № ПНО-ОП-20.10-1 /BG16RFOPOO1 -1.022-0004-С01-S-013 от 01.10.2020 г. с изпълнител „Кота 2001“ ООД, [населено място]
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 148 от 15.06.2023 г. по адм.д. № 121/2023 г. на Административен съд Смолян, в частта, с която е отхвърлена подадената от общината жалба срещу решение № РД-02-36-367/28.03.2023 г. на ръководителя на УО на ОП „Региони в растеж“ 2014-2020 г., с което на Община Смолян е определена финансовата корекция, представляваща 10% от безвъзмездната финансова помощ по договор № ПНО-ОП-20.10-1 /BG16RFOPOO1 -1.022-0004-С01-S-013 от 01.10.2020 г. с изпълнител „Кота 2001“ ООД, [населено място].
Цитираното решение е влязло в законна сила и е породило целените от административния орган правни последици. То е годен изпълнителен титул по отношение на финансовата корекция в размер на 10 % от размера на безвъзмездната помощ. Същевременно нормата на чл. чл. 72, ал.4 ЗУСЕФСУ регламентира, че при констатирани два или повече случаи на нередност по чл. 70, ал. 1, т. 9 се определя една корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, чийто размер е равен на най-високия процент, приложен за всяко от тях в акта по чл. 73, ал. 1.
От изложеното следва извод, че не съществува процесуална пречка, напротив, законодателят е предвидил хипотеза в която е мислимо възложителят да е допуснал повече от една нередност, при което е налице извършване на кумулация между нарушенията и определяне на една корекция, а именно тази в най-високия определен размер. Законодателят не е предвидил обаче хипотеза, при която с различни актове, влезли по различно време в сила да се определят различни корекции, общия размер на които сумарно да надхвърля размера на най-високия процент корекция. В този случай възложителят би бил санкциониран неправомерно, тъй като такъв подход на определянето на санкция противоречи на императивна правна норма. Настоящият случай е именно такъв. Съдът не може да интервенира с допустими процесуални способи върху влязлото в сила решение № 922/25.01.2024г. на ВАС и то е породило своите правни последици. То е основание за прилагане на определената финансова корекция. Същевременно при отхвърлително решение по жалбата в настоящото производство, Решение за определяне на финансова корекция № РД-02-36-624 от 02.06.2023г.би влязло в законна сила, като в този случай размера на финансовата корекция би достигнал 35 % от стойността на допустимите разходи- резултат който е изрично обявен за недопустим от законодателя с нормата на чл. 72, ал.4 ЗУСЕФСУ. След като крайния резултат е в противоречие със закона, в такова противоречие е и пътят за неговото постигане. Като последица от този извод следва оспореното решение в това производство да бъде отменено като незаконосъобразно, без да се разглежда по същество съдържанието на допуснатото нарушение. На жалбоподателя следва да бъдат присъдени деловодни разноски в размер на 100 лв. за юриск. възнаграждение и заплатената ДТ в размер на 352,80 лв.
Мотивиран от горното АССм в настоящия си съдебен състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по оспорване на община Смолян, [ЕИК], представлявана от кмета Н. М., Решение за определяне на финансова корекция № РД-02-36-624 от 02.06.2023г., издадено от А.Б.- заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на ОП "Региони в растеж" 2014-2020г. за налагане на финансова корекция по сигнал за нередност № 2169, определена под условие в зависимост от решението на съда по оспорената финансова корекция по сигнал за нередност № 2168.
ОСЪЖДА МРРБ ДА ЗАПЛАТИ на Община Смолян деловодни разноски за проведеното съдебно производство в размер на 452,80 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок, считано от съобщението на страните.
Съдия: | |