Решение по дело №431/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 360
Дата: 13 ноември 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 13.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Кърджали, в открито съдебно заседание на девети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:                     

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

при секретаря Мариана Кадиева

и с участието на  прокурор

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА  адм. д. № 431  по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.459, ал.1 от Изборния кодекс (ИК), във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Р.М.М. от ***, срещу Решение № 98/ 30.10.2023 г. на ОИК – Черноочене, с което И.Б.М., издигната от Инициативен комитет, е обявена за кмет на Кметство Йончово, общ.  Черноочене.

Твърди се, че изборите в с. Йончово се провели при редица закононарушения на изборното законодателство. Посочва се, че лицето А. Б. Х. от *** през целият изборен ден се е намирал  в изборната секция без да е член на секционната избирателна комисия, давал е съвети и указания как да се гласува. Също така, че А. Б. Х. е гласувал от името на други жители на с. Йончово – Х. Х. Х., А. А. А. и А. М. Р., от които предварително е взел личните им карти. Това е станало със съгласието на всички членове на секционната избирателна комисия.

Като следващо основание за незаконосъобразност на оспореното решение на ОИК – Черноочене се посочва, че Секционната избирателна комисия е дала разрешение да се гласува на лицата с двойно гражданство С. Х. К., М. А. Т. и Х. Ю., които по настоящ адрес са регистрирани в *** и съгласно българското законодателство нямат право да гласуват в избори за местни органи на власт.

В жалбата се твърди, че в избирателният списък е вписано, че е гласувала и А. М. И., която *** и от *** години е неподвижна, не може да се движи и е на легло.

Също така, в избирателния списък било вписано,  че е гласувала и Г. Н. С., която в изборният ден се намирала в ***, ***. Искането е да се отмени оспореното решение на ОИК – Черноочене.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и поддържа жалбата си.

Ответникът по жалбата – ОИК – Черноочене, чрез председателя и заместник-председател, изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли да се остави в сила оспореното решение на ОИК – Черноочене.

Заинтересованата страна – обявеният за избран за кмет на Кметство с. Йончово И.Б.М., се явява лично и изразява становище за неоснователност на жалбата.

Административен съд Кърджали, като взе предвид становищата на страните и като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, приема за установено следното:

На проведените на 29.10.2023 г. избори за кмет на кметство с. Йончово, съгласно приет като доказателство по делото Протокол на СИК № *********, за кандидата за кмет, издигнат от ПП “ДПС” са подадени 35 действителни бюлетини, а за издигнатият от Инициативен комитет кандидат за кмет – 43, от общо 80 гласували избиратели, съответстващо на броя на намерените в избирателната кутия хартиени бюлетини, в които са включени 1 брой недействителни гласове и 1 брой действителни гласове с отбелязан вот „Не подкрепям никого“.

Съгласно протокол на Подвижна секционна избирателна комисия № ********* от 7 избиратели от с.Йончово, гласували  с подвижна изборна кутия пет лица са дали своя вот за Р.М.М. и две лица – за И.Б.М.

Въз основа на тези протоколи на СИК и ПСИК е съставен Протокол на ОИК – Черноочене за избиране на кмет на кметство с. Йончово и е постановено Решение № 98/ 30.10.2023 г. на ОИК – Черноочене, с което е обявен за избран за кмет на кметство, с. Йончово И.Б.М., издигната от Инициативен комитет.

Жалбата е подадена от лице и в срока, предвидени в чл. 459, ал. 1 от ИК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна. Съображенията за това са следните:

Производството по чл. 459 от ИК има контролно-отменителен характер. Съдът няма задължение да извършва преценка по законосъобразност на проведените избори, а се ограничава в проверка само на наведените в жалбата оплаквания за допуснати нарушения на избирателния процес и с оглед на тази проверка, извършва преценка нарушен ли е вотът на избирателите и налице ли са основания за обявяване на изборния резултат за недействителен. Основанията биха били налице, когато при провеждането на изборите са допуснати такива съществени нарушения, недопускането на които би довело до различен от установения в оспореното решение изборен резултат. Такива в настоящото производство не се установиха.

След повторно преброяване на бюлетините от проведения на 29.10.2023 г. избор за кмет на кметство с.Йончово се потвърдиха вписванията относно броя на действителните бюлетини за жалбоподателя и заинтересованата страна, както и липсата на недействителни бюлетини ( като се изключи бюлетината, послужила за образец), отразени в протоколите на СИК и ПСИК, обобщени в протокола на ОИК – Черноочене. Всеки от тези протоколи е съставен по предвидения в ИК ред, няма зачерквания, добавки и изтривания, поради което се ползва с обвързваща материална доказателствена сила спрямо съда и всички държавни органи.

В жалбата се твърди, че лицето А. Б. Х. е гласувал от името на други жители на с. Йончово – Х. Х. Х., А. А. А. ( уточнено в съдебно заседание, че името е А. А. М.) и А. М. Р., от които предварително е взел личните им карти.

От прието заверено копие на Избирателен списък, част I за село Йончово се установява, че срещу името на всяко от тези лица е поставен подпис, който е изписан по различен начин. Не е направено искане за назначаване на съдебно-почеркова експертиза (експертиза на подпис) и съдът не е назначил служебно такава тъй като списъкът е воден съгласно изискванията на ИК и протоколът на СИК – Йончово и ПСИК № ********* е попълнен без задрасквания, без забележки или особени мнения на някой от членовете на СИК, съответно – ПСИК. Изборният ден е протекъл при нормална обстановка и не е имало спорове междучленовете на СИК, ПСИК. В подкрепа на изложеното е и Протоколът на ОИК-Черноочене за избиране на кмет на кметство с. Йончово, който съгласно чл. 445, ал.1 от ИК се изготвя след приемане и проверка на Протоколите на СИК. В този Протокол никъде не е записано, че има спорове за действителност на бюлетините, съответно – жалби и възражения.

Относно следващото твърдение в жалбата, че СИК в с. Йончово е допуснала да гласуват лицата С. Х. К., М. А. Т. и Х. Ю., които са с настоящ адрес в *** и нямат право да участват в проведените избори на 29.10.2023 г. следва да се посочи, че е недоказано. В прието като доказателство заверено копие на  Списък на заличените лица от избирателните списъци в изборите за общински съветници и за кметове на 29.10.2023 г. посочените лица фигурират под №№ **,** и **. Срещу имената им като основание за заличаване от избирателния списък е посочено, че имат настоящ адрес извън Р България. Т.е. това са лица, включени в списъка на заличените лица по чл.38 от ИК. В чл.40 от ИК е посочен реда, по който тези лица ( от списъка по чл.38 от ИК) може да бъдат допуснати да гласуват, както и документите, които следва да представят и които се прилагат към част I от Избирателния списък (на лицата, имащи право на глас). В настоящия случай не се съдържат доказателства за твърдението в жалбата, че посочените три лица са били допуснати да гласуват. В Избирателния списък, част I на лицата от с.Йончово,  в допълнителната страница на избирателния списък (под черта) не са вписвани лица с тези имена. Не е приложено удостоверение от кмета на кметство, няма декларация от лицата, че няма да гласуват на друго място, не е вписано в графа „Забележки“ на избирателния списък, че тези лица са представили някой от документите, посочени в чл.40 от ИК. Също така, при сравнение на приетия като доказателство Избирателен списък, част I на лицата от с.Йончово с отразените в протоколите на СИК и ОИК – Черноочене се установява, че броят на лицата, вписани в протоколите на СИК – Йончово и ОИК – Черноочене съответства на броя на гласувалите лица, вписани в Избирателния списък, част I.

Относно лицето А. М. И., за което в жалбата се твърди, че поради здравословни причини не може да упражни правото си на глас в СИК липсват доказателства за претендираната невъзможност. Установява се, че в Избирателния списък, част I на с.Йончово е вписано името на това лице, ЕГН и номер на документ за самоличност (лична карта), като срещу името е положен подпис. При липса на доказателства от страна на жалбоподателя за твърдението, че това лице поради здравословни причини не е било в състояние да упражни правото си на глас в СИК, съдът приема твърдението за недоказано. Тук следва да се посочи, че на изборите на 29.10.2023 г. седем лица от с.Йончово са подали заявление и поради здравословни причини, доказани с надлежен медицински документ (приети като доказателство по делото) са гласували с подвижна изборна кутия. В случай, че лицето А. М. И., както се твърди в жалбата, по здравословни причини не е било в състояние да упражни правото си на глас в СИК Йончово, е имало възможност да гласува с ПИК.

Следващото лице, за което в жалбата се сочи, че е вписано в избирателния списък, част I на с.Йончово, че е гласувало е Г. Н. С.. От избирателния списък, част I се установява, че срещу името на това лице липсва вписване на ЕГН, документ за самоличност и подпис, от което следва, че твърдението в жалбата е недоказано.

По отношение на твърдението в жалбата, че лицето А. Б. Х. е гласувал от името на Х. Х. Х., А. А. М. и А. М. Р., както и, че лицето А. М. И., по здравословни причини не е било в състояние да упражни правото си на глас в СИК Йончово следва да се посочи, че съгласно чл.263, ал.1 от ИК, във. вр. с чл. 424 от ИК Избирателят удостоверява самоличността си пред председателя или член на комисията, определен с нейно решение преди откриването на изборния ден, съответно личен паспорт – за посочената група в §9а от ПЗР на ЗБДС, гласоподаватели. В чл.264, ал.1 от ИК е предвидено, че Председателят или определен с решение на комисията член сверява данните от документа за самоличност на избирателя, съответно от удостоверението по чл. 263, ал. 1, изречение второ или ал. 2, с тези от избирателния списък (списъка) и вписва в избирателния списък (списъка) единния граждански номер и вида и номера на документа за самоличност, съответно номера на удостоверението по чл. 263, ал. 1, изречение второ или ал. 2, и допуска избирателя до гласуване.

СИК – Йончово се състои от седем човека, представители на различни политически партии, включително на жалбоподателя. В случай, че е имало такива нарушения всеки един от тях е имал възможност да изрази своето несъгласие и това да бъде отразено по реда на чл.441, ал.3, изр.2-ро и 3-то от ИК. Идеята за разнородния състав на СИК е именно такава – членовете на Комисията, които са представители на различни политически партии, участващи в изборите, да защитават интересите на партиите, които са ги предложили и по този начин взаимно да се контролират.

От изложеното следва, че не се установиха посочените в жалбата нарушения на изборния процес при провеждане на избори за кмет на с. Йончово. Дори да се приеме за доказано твърдението в жалбата, че лицето А. Б. Х. е гласувал от името на Х. Х. Х., А. А. М. и А. М. Р., както и, че лицето А. М. И., по здравословни причини не е било в състояние да упражни правото си на глас в СИК Йончово, това не би повлияло върху проведения избор. В случай, че тези четири лица се приспаднат от общо 45-те гласували за заинтересованата страна, то тя отново би получила повече гласове от жалбоподателя – 41, съответно – срещу 40 гласа за жалбоподателя.

Съдът, предвид изложените по-горе съображения, счита, че по делото не се установяват нарушения в изборния процес, които да влияят върху крайния резултат, т. е., които, ако не бяха допуснати, показаният изборен резултат би бил различен.

С оглед на изложеното, че при провеждане на избора за кмет на кметство с. Йончово не са допуснати нарушения на административно-процесуалните правила в ИК, които да водят до изборен резултат, различен от обявения с оспореното решение, и като намира, че Решение № 98/ 30.10.2023 г. на ОИК – Черноочене, с което И.Б.М., издигната от Инициативен комитет, е обявена за кмет на Кметство Йончово , общ. Черноочене, е издадено от компетентен орган, съдът счита, че то следва да бъде потвърдено.

Водим от горните  мотиви и на основание чл.459, ал. 10, предл.1-во от ИК , Административният съд

                                                                                                         

Р Е Ш И:

 

 

Потвърждава Решение № 98/ 30.10.2023 г. на ОИК – Черноочене за избор на кмет на кметство, с.Йончово, общ. Черноочене.

Решението, съгласно чл. 459, ал.8 от ИК, може да се обжалва, с касационна жалба, в 7-дневен срок от обявяването му, пред ВАС на Р България.

 

                  

 

                                       Съдия: