Решение по дело №697/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2020 г. (в сила от 12 март 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700697
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№108

гр. Перник, 12.03.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                     

                                                                           Съдия: Слава Георгиева

         При секретаря А. М., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 697/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 3, във вр. с ал. 1 от КСО.

         Образувано е по жалба, подадена от С.А.С., с ЕГН **********,*** против Решение КПК-25/10.10.2019г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба вх. № 1012-13-58/10.09.2019г. против разпореждане № 131-00-1500-2 от 26.08.2019г., издадено от ръководител на осигуряването за безработица в ТП–Перник на НОИ, с което е отменено разпореждане № 131-00-1500-1 от 24.10.2018г., с което е било отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 13.09.2018г. до 12.03.2019г. в размер на 26.63лв. дневно.

         В жалбата се сочи, че обжалвания акт е незаконосъобразен. Посочва се, че жалбоподателят е работил по трудово правоотношение, поради което е задължително осигурено лице по смисъла на чл. 4, ал. 1 от КСО и има право да получи парично обезщетение за безработица. Иска  оспореното решение на Директора на ТД на НАП–Перник и потвърденото с него разпореждане да се отменят.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован за представител изпраща адв. К. П.***, от АК-Благоевград. Поддържа жалбата  и пледира същата да се уважи. Претендира присъждане на разноски, за което представя списък на разноските по чл. 80 от ГПК.

         Ответникът по жалбата-директор ТП-Перник към НОИ за представител изпраща в съдебно заседание юрисконсулт С.***. Оспорва жалбата като неоснователна. Излага аргументи за законосъобразност на оспорения акт и иска жалбата де се отхвърли. Заявява претенция за присъждане на юрисконсулско възнаграждение.

         Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

По допустимостта:

Жалбата  е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, за което  оспореният административен акт създава задължения, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на Директора на ТП на НОИ–Перник, поради което е процесуално допустима.

По фактите:

От името на „***”ЕООД, с ЕИК ***********, в качеството му на осигурител  са подавани данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за осигурено лице С.А.С. за периода от 11.10.2017г. до 12.09.2018г.

Със заявление вх.131-00-1500 от 19.10.2018г., придружено със заповед  за прекратяване на трудов договор С.А.С. е поискал отпускане на парично обезщетение за безработица.

С разпореждане № 131-00-1500-1 от 24.10.2018г. ръководител по осигуряването за безработица е отпуснал парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 13.09.2018г. до 12.03.2019г. в размер на 26.63лв. дневно.

Между страните не е спорно, че към момента на отпускане на отпускане на паричното обезщетение за безработица С.А.С. е отговарял на изискванията на КСО за отпускането му.

Във връзка с извършен контрол по изплащане и за събиране на допълнителни данни за определяне правото и размера на паричното обезщетение, е изпратен сигнал от началник сектор „КП” при ТП–Перник на НОИ с изх. №1130-13-106/12.04.2019г. за проверка. Със  заповед № ЗР-5-13-00573493/03.06.2019г. на Ръководителя на ТП–Перник на НОИ е възложена проверка по разходите на държавно обществено осигуряване на осигурителя „***”  ЕООД от контролен орган при ТП–Перник на НОИ. Заповедта е връчена на управителя на проверяваното дружество – Б.С.Д., на 10.06.2019г.  На същата дата, той е подал декларация, в която е посочил, че е закупил „***” ЕООД през 2017г., като от този момент не е назначавал лица по трудов договор, не разполага с документи, касаещи дружеството и не е упълномощавал други лица да го представляват в качеството му на управител.

Ръководителят на ТП–Перник на НОИ сезирал и Дирекция “Инспекция по труда”Перник за извършване на проверка на „***” ЕООД.  С писмо вх. № 1130-13-106#5/07.06.2019г. Д „ИТ” – Перник е уведомила ТД на НОИ–Перник за издадени на „***” ЕООД задължителни предписания за заличаване на подадени уведомления по чл. 62, ал. 3 от КТ за сключени трудови договори. При проверката е установено, че трудови правоотношения между дружеството и лица не са възниквали.

Ръководителя на ТП–Перник на НОИ сезирал и ТД на НАП за извършване на проверка на дружеството. С писмо с вх. № 1130-13-106#3/03.05.2019г. ТД на НАП е уведомила, че всички документи от фирма „***” ЕООД се подават по електронен път с КЕП, титуляр на който е физическото лице Б.С.Д..

На 10.06.2019г. на основание чл. 108, ал. 3 от КСО старши инспектор по осигуряването при ТП–Перник на НОИ е издал задължителни предписания № ЗД-1-13-00576924/10.06.2019г. на „***” ЕООД за заличаване на подадените данни по чл. 5, ал. 4 от КСО на лица по приложен списък, сред които и жалбоподателя. Те са връчени на управителя на дружеството осигурител на 10.06.2019г. Няма данни да са обжалвани, поради което съдът приема, че са влезли в сила на 25.06.2019г.  Определеният срок за доброволното им изпълнение е 20 работни дни, считано от получаването им и е изтекъл на 08.07.2019г.

С докладна вх. № 1130-13-106#7/11.07.2019 г., подадена от началник отдел КПК при ТП–Перник на НОИ,  Директорът на ТП на НОИ–Перник е уведомен, че задължителните предписания не са изпълнени в указания срок. Предложено е служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от осигурителя „***” ЕООД, предмет на задължителното предписание от 10.06.2019г.

С придружително писмо изх. № 1130-13-106#9/26.07.2019г., Директорът на ТП на НОИ – Перник на основание чл. 3, ал. 13 от Наредба № Н-8/29.12.2015 г. е поискал от Директора на ТД на НАП–София, офис Перник служебно заличаване на данните по чл. 5, ал. 4 от КСО, подадени от „***” ЕООД за периода от месец септември 2017г. до месец април 2019г., като към него е приложил три броя декларации образец № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредба № Н-8/29.12.2015 г.

На 05.08.2019г. данните по чл. 5, ал. 4 от КСО за жалбоподателя, подадени от „***” ЕООД за периода от 11.10.2017г. до 12.09.2018г. са заличени от регистъра.

Въз основа на изложеното ръководител на осигуряването за безработица е приел, че за жалбоподателят не е възникнало основание за осигуряване при  „***” ЕООД. С оглед постъпилите данни и доказателства на основание чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО е  отменил разпореждане № 131-00-1500-1 от 24.10.2018г., с което е отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 13.09.2018г. до 12.03.2019г. в размер на 26.63лв. дневно.

Разпореждането е оспорено в срока по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО.

В срока по чл. 117, ал. 3 от КСО ръководителят на ТП-Перник на НОИ е издал решение № КПК-25/10.10.2019г., с което е отхвърлил жалбата като неоснователна. Решението на директора на ТП на НОИ-Перник е предмет на съдебен контрол в настоящото производство.

Горната фактическа обстановка се възприе от представените документи от административната преписка, които като неоспорени от страните се ценят като годни доказателства.

В хода на съдебното производство се допусна събиране на гласни доказателства. До разпит бе допуснат Р. Б. П.***.  Същият представя пълномощно, по силата на което се явява пълномощник на управителя на “***”ЕООД.  По силата на това пълномощно същият има право да подава и подписва по електронен път всички видове документи пред НАП, НОИ и др.  Под страх от наказателна отговорност заяви, че същият единствено е търсил работници за Б. /управителя на фирмата/. Няма електронен подпис, не е виждал трудови договори, не е подавал справки декларации. Познава и жалбоподателя и Б. от махалата. Показанията му не спомагат за изясняване на въпроса извършвана ли е  реално трудова дейност. 

При горните фактически констатации, настоящият състав на Административен съд - Перник, прави следните изводи:

По правото:

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство съгласно чл. 118, ал. 1 от КСО е решението на Ръководителя на ТП-Перник към НОИ. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. При издаването му е спазена предвидената в закона форма, съобразно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. При издаването му са спазени административнопроизводствените правила.

Правното основание за издаване на разпореждане № 131-00-1500-2 от 26.08.2019г. на ръководител на осигуряването за безработица в ТП–Перник на НОИ е разпоредбата на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО. Съгласно нея влязлото в сила разпореждане по ал. 1 може да се измени или отмени от органа, който го е издал когато са представени нови документи или доказателства, които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение за безработица, както и когато паричното обезщетение за безработица е неправилно отпуснато или неправилно е отказано отпускането му. Събраните по делото доказателства установяват по категоричен начин, че са налице данни, който водят до извод за неупражнявана  трудова дейност и за невъзникнало основание за осигуряване за периода от 11.10.2017г. до 12.09.2018г. при осигурител “***”ЕООД. Това е достатъчно основание за да възникне правомощието на ръководителя за безработицата да отмени влязлото в сила разпореждане. С този акт единствено се възобновява висящността на производството по заявление с вх.131-00-1500 от 19.10.2018г., С.С., с което е  поискано отпускане на парично обезщетение за безработица. С разглеждания в настоящето производство акт не се решава въпроса по същество, нито се отказва отпускане на парично обезщетение за безработица. Именно в производство по отказ за отпускане на парично обезщетение се разглеждат кумулативните предпоставки на сложния фактически състав, а именно дали е упражнявана реално трудова дейност, за която да е възникнало основание за осигуряване и съответно дали заявителят има качеството на осигурено лице; дали са внесени или дължими осигурителни вноски; дали трудовото правоотношение е прекратено на предвидените в закона основания.

С оглед събраните по делото доказателства съдът счита, че в случая административният орган, издал оспореното решение е действал съобразно изискванията на закона.

Оставяйки в сила оспореното пред него разпореждане, директорът на ТП-Перник на НОИ е постановил правилен и законосъобразен административен акт. Правилно в мотивите към решението административния орган е посочил, че на основание подадените данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО от страна на осигурителя се отпускат, изчисляват и изплащат парични обезщетения, включително и паричното обезщетение за безработица. Обосновано е приел, че са налице данни и доказателства, които са достатъчно основание да се отмени разпореждане № 131-00-1500-1 от 24.10.2018г. ръководител по осигуряването за безработица за отпускане на парично обезщетение за безработица по чл. 54а. Изложеното налага извода за осъществяване на предпоставката на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от  КСО за издаване на разпореждане за отмяна на влязло в сила разпореждане. Издаването на такъв акт е изрично предвиден в КСО. Затова настоящият състав намира, че административният акт, предмет на съдебен контрол е издаден при наличие на посочените в закона материални предпоставки и съответства на относимите правни норми. При осъществения съдебен контрол не се констатират отменителни основания по чл. 146, т. 4 от АПК.

          С оглед на изложеното, жалбата на С.А.С., с ЕГН **********,*** против Решение КПК-25/10.10.2019г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба вх. № 1012-13-58/10.09.2019г. против разпореждане № 131-00-1500-2 от 26.08.2019г., издадено от ръководител на осигуряването за безработица в ТП–Перник на НОИ, с което е отменено разпореждане № 131-00-1500-1 от 24.10.2018г., с което е било отпуснато парично обезщетение за безработица по чл. 54а за периода от 13.09.2018г. до 12.03.2019г. в размер на 26.63лв. дневно е неоснователна и ще се отхвърли.

По разноските:

При този изход от спора ответната страна има право на разноски. Същите са поискани своевременно от участвалият по делото процесуален представител. На основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на ответника следва да се присъдят съдебни разноски за юрисконсултско възнаграждение. Същите се определят  по реда на чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и се присъждат в размер на 100.00 лв..

Настоящото производство е по жалба срещу решение, издадено по оспорване на разпореждане от категорията по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. "б" от КСО, поради което и на основание чл. 119 от КСО решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Перник               

 

Р  Е  Ш  И:

 

             ОТХВЪРЛЯ жалба на  С.А.С. против Решение КПК-25/10.10.2019г. на директора на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт.

ОСЪЖДА С.А.С., с ЕГН **********,*** да заплати на Териториално поделение–Перник на Националния осигурителен институт съдебни разноски  в размер на 100 лв. /сто лева/.

РЕШЕНИЕТО на основание чл. 119 от КСО не подлежи на обжалване.

        

                                               

 СЪДИЯ:/п/