Решение по дело №3012/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 296
Дата: 14 февруари 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20227180703012
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№296/14.2.2023г.

 

Град Пловдив, 14.02.2023 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав,  в открито заседание на първи февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: Анелия Харитева

при секретаря Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 3012 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Аутохаус България“ ЕООД срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0304-000298 от 27.08.2022 г. на полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, РУ Несебър, с която на дружеството е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б.”а” ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца.

Според дружеството-жалбоподател оспорената заповед е незаконосъобразна поради неправилно приложение на материалноправните разпоредби, допуснати съществени нарушения на административнопроизвод-ствените правила, несъответствие с целта на закона. Твърди се също, че заповедта е нищожна, тъй като е издадена от некомпетентен орган. Иска се нейната отмяна. 

Ответникът не взема становище по жалбата.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирана страна, адресат на оспорената заповед, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта, и в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването, извършено чрез пълномощник на 19.10.2022 г., поради което е допустима. Разгледана по същество, обаче, жалбата е неоснователна поради следните съображения:

От събраните по делото доказателства се установява, че на 27.08.2022 г., около 17,43 часа, в Свети Влас, ул. „Св. Власий”, до хотел „Ялта“, посока „Елените“, Ц.М.В., ЕГН **********, е управлявал лек автомобил марка „Мерцедес“, с рег.№ ***, собственост на „Аутохаус България“ ЕООД, без да притежава СУМПС, заради което е издадена оспорената заповед – предмет на настоящото съдебно производство.

В приложеният акт за установяване на административно нарушение серия GA № 528663 от 27.08.2022 г. е отразена описаната фактическа обстановка, т.е., налице е официален писмен документ, ползващ се с материална доказателствена сила, която не е оборена в хода на съдебното производство, който официален писмен документ по безспорен начин доказва извършеното административно нарушение от неправоспособния водач Ц.М.В., и този факт не се оспорва от дружеството-жалбоподател.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна и не са налице основания за нейната отмяна.

Съгласно чл.171, т.2а, б.”а” ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки – прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл.171, т.1 или 4 или по реда на чл.69а НПК, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

В настоящия случай по безспорен начин е установено наличието на всички елементи от хипотезата на чл.171, т.2а, б.“а“, пр.3 ЗДвП – дружеството-жалбоподател е собственик на МПС, което е управлявано на 27.08.2022 г. от неправоспособно лице. Т.е., по категоричен начин е доказано нарушението на чл.150 ЗДвП, съгласно който, всяко ППС, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач.

Доколкото нормата на чл.171 ЗДвП е императивна, административният орган няма право на преценка относно прилагането на съответната принудителна административна мярка. Административният орган действа в условията на задължителна администрация и задължително следва да приложи мярката, като издаде заповед, защото преценката по прилагането на която и да е от изчерпателно изброените осем принудителни административни мерки е направена от законодателя при създаване на самата правна норма.

Мярката се прилага както по отношение на нарушителя, така и по отношение на собственика на МПС, какъвто е дружеството, именно в това му качество на собственик на МПС, с което е извършено административно нарушение по ЗДвП. Очевидно след като със собствения на дружеството автомобил е извършено административното нарушение, заради което е издадена оспорената заповед, представляващият „Аутохаус България“ ЕООД не е положил необходимата грижа на добър стопанин, за да не допусне неправоспособно лице да управлява автомобила и да не се извърши нарушение на правилата за движение.

Ирелавантно за законосъобразността на мярката е незнанието на управителя на дружеството, че управлението на автомобила е осъществено от неправоспособен водач. Нормата на чл.171, т.2а, б.“а“ ЗДвП не поставя разграничение на случаите, в които собственикът не знае, че МПС се управлява от неправоспособно лице, от случаите, в които собственикът предоставя за управление МПС на лице, за което знае, че не притежава валидно свидетелство за управление, и категорично разпорежда, че се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, без да е правоспособен водач, какъвто е настоящият случай. Т.е., в хипотезата на правната норма незнанието не е предвидено като елемент от фактическия състав, при реализирането на който нормата няма да прояви правните си последици.

Оспорената заповед съдържа мотиви, лаконични, но в достатъчна степен точни и конкретни, които дават ясна представа за извършеното административно нарушение, представляващо основание за прилагане на принудителната административна мярка. Срокът, за който е наложена мярката, е минималният, определен от законодателя, поради което за административния орган не е налице задължение да посочи мотиви за така определения срок на мярката.

В оспорената заповед са посочени фактическите основания за нейното издаване – извършеното административно нарушение по ЗДвП, което се състои в нарушение на чл.150 ЗДвП – управление на МПС от неправоспособен водач, като са описани в достатъчна степен ясно и подробно времето, мястото и обстоятелствата, при които нарушението е извършено. Изрично е посочено правното основание за издаване на заповедта – чл.171, т.2а, б.“а“ ЗДвП. Т.е., направените в този смисъл възражения на процесуалния представител на дружеството са напълно неоснователни и недоказани.

Противно на застъпеното в жалбата становище, принудителната административна мярка е съобразена с целта на закона и с принципа на чл.6 АПК. При издаване на оспорената заповед административният орган е упражнил правомощията си добросъвестно и точно е приложил закона, а самата заповед не засяга други права и законни интереси на дружеството освен правото на ползване на притежавания лек автомобил за определен срок, за да бъде постига целта на закона – да се предотврати възможността за извършване на нови нарушения на ЗДвП със същия автомобил. Т.е., не е налице засягане на права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава – да се осигури безопасността на движението по пътищата, защита на живота и здравето на всички участници в движението, включително на нарушителите и собствениците на МПС, и да се преустановят административните нарушения по ЗДвП, която цел е постигната именно чрез временното прекратяване на регистрацията на МПС и отнемането на възможността на нарушителите и на собствениците да управляват конкретното МПС, за да не извършват нови нарушения на правилата за движение по пътищата. В този смисъл балансът между личните и обществените интереси винаги е в полза на обществения интерес, който е по-значимият интерес, доколкото касае цялото общество и държавата.

При извършената служебна проверка за законосъобразност на оспорената заповед на всички основания по чл.146 АПК съдът констатира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен със заповед № 251з-1821 от 26.04.2022 г. на директора на ОДМВР Бургас, в предвидената от закона форма на писмена мотивирана заповед, съдържа установените в закона задължителни реквизити и при нейното издаване не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Предвид всичко изложено жалбата като неоснователна следва да се отхвърли. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Аутохаус България“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: град Пловдив, район „Тракия“, ул. „Нестор Абаджиев“ № 24, представлявано от управителя Д.Р.К., срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № № 22-0304-000298 от 27.08.2022 г. на полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, РУ Несебър.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Съдия: