Решение по дело №1291/2016 на Районен съд - Казанлък

Номер на акта: 508
Дата: 31 октомври 2016 г. (в сила от 23 март 2017 г.)
Съдия: Нейко Нейков
Дело: 20165510101291
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 юли 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   

 

гр. Казанлък, 31.10.2016 година

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Казанлъшки районен съд, гражданска колегия, в публично заседание на седемнадесети октомври две хиляди и шестнадесета година, в състав:

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:НЕЙКО НЕЙКОВ

 

при секретаря Р.А., като разгледа докладваното от съдията  гражданско дело № 1291 по описа за 2016 година за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от И.Х.П., ЕГН *********, с постоянен адрес: *** против Заповед № год. на Кмета на Община Г., с която било отказано на наследниците на  А. К.П. и Н.К.П. по подаденото искане с вх. № г. издаване на удостоверения и скици на земед. земи, находящи се в землището на гр. Г., по чл. 13а от ППЗСПЗЗ с цел приключване на реституционна преписка, на осн. чл. 13, ал. 5, ал. 6 и ал.7, чл. 13а ал.1, ал.3, ал.4, ал.5 и ал.10 от ППЗСПЗЗ, както и чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА.

 

В жалбата се твърди, че с Решение № г. на Общинска служба „ Земеделие и гори“, гр. М. и Решение № г. на Общинска служба „ Земеделие и гори“, гр. М. на наследниците на А. К.П. и Н.К.П. били възстановени следните земеделски земи- две ниви от по …. декара всяка, находящи се в местността „П." в землището на гр.Г., които понастоящем се намирали в границите на урбанизираната територия на гр.Г. и попадали в имоти с идентификатори по кадастралната карта. Посочва се, че за наследниците било единствено възможно да реализират правата си на собственост по реда на чл.11 от ППЗСПЗЗ, след издаване на удостоверение и скица по чл.13 ал.4,5 и 6 и изработване на помощен план по чл.13а от ППЗСПЗЗ. На г. жалбоподателката- лично и като пълномощник на останалите наследници, депозирала искане с вх. №  пред Община Г. за издаване на скици и удостоверения за процесните имоти, като със Заповед № год. на Кмета на Община Г. било отказано издаването на тези документи. Оспорва така издадената заповед, като неправилна и незаконосъобразна по съображения, че Кмета аргументирал акта си с решението на назначената със Заповед № г. комисия, която в рамките на своята компетентност разгледала представения с искането помощен план и приела, че същият не отговарял на изискванията на чл. 13а, ал.1, ал.3, ал.4 и ал.10 от ППЗСПЗЗ и Заповед № г. на МРРБ за определяне техническите изисквания за издаване на удостоверения и скици по чл.13 ал.5 и ал.6 и условията за приемане и контрол на помощните планове по чл. 13а, ал. 1 и ал. 2 от ППЗСПЗЗ. Същата тази комисия преценила, че планът не съдържал данни за геодезическата основа, били посочени само координатни точки в приложената комбинирана схема и в протокола за установяване на граници на поземлен имот; нямало удостоверени данни за границите и номерата на бившите имоти; нямало данни за регулацията на имотите; липсвали графичен, картен и топографски материал, въз основа на който се заявяват претенциите, както и регистри, съдържащи такива данни и т.н. Жалбоподателката счита, че представения помощен план бил изготвен от компетентен инженер- геодезист, отговарял на всички изисквания на нормативните актове и съдържал необходимите геодезически данни. На следващо място, изцяло необосновани били аргументите на административния орган в атакуваната заповед, че не било изпълнено изискването на т.2.9 от Заповед № г. на МРРБ, като не били представени отделни файлове на бившите и на съществуващите имоти, че нямало приложени материали с данни за ползваните информационни източници по чл.13а, ал.4 от ППЗСПЗЗ за установяване на границите на бившите имоти, както и регистри на бившите имоти в съответната форма/формат и съдържание/, че не били изпълнени условията на т. 3.2. б."б" - б."е" от Заповедта, защото към помощния план не били внесени, материали за направените полски измервания, материали с данни за геодезическата основа и за границата на урбанизираната територия, че нямало данни за ползваните информационни източници по чл.13а, ал. 4 от ППЗСПЗЗ за установяване на границите на бившите имоти, както и регистри на бившите имоти в съответната форма/формат и съдържание. Обратно на тези изводи на административния орган, към искането били приложени Помощен план в графичен вид (оригинал и копие) и в цифров вид; Данни от извършените полски замервания и геодезическата основа по комбинирана схема; Данни за границата на урбанизираната територия по комбинирана схема и Регистри с данни за землище, местност, размери, културен вид на имотите, като от тези документи се установявало наличието на всички изискуеми съгласно ППЗСПЗЗ и Заповед № г. на МРРБ предпоставки за уважаване искането за издаване от страна на административния орган на съответните документи. Счита, че комисията по чл. 13а ал.5 от ППЗСПЗЗ не разгледала в дълбочина и не извършила правилна оценка за наличието на предпоставките за одобряване на предложения помощен план.Навежда доводи за тенденциозно отношение към заявеното искане, което било несъмнено от мотивите на стр.3 от заповедта, в последния абзац, в който се коментирало как „на база на едни и същи документи за собственост се претендират различни имоти, находящи се на различни места", за което приема, че не били обсъдени представените с искането документи, а се извеждали изводи от предходни преписки, които сочели на нежеланието на Община Г. да възстанови имотите на законните им собственици, за което и не издавала нужните за това документи. Като потвърждение на казаното твърди за такова поведение от страна на общинската администрация и по повод на депозирано искане вх.№ г. за снабдяване с необходима за производството техническа информация, каквато се съдържала единствено в техническата служба на общината и която така и не била предоставена. Дори и да се приемело, че представения с искането помощен план не отговарял на техническите изисквания на помощните планове по чл.13 а, ал.1 и ал.2 от ППЗСПЗЗ, определени в Заповед № г. на МРРБ, то причините за това се дължали изцяло на общинската администрация. Вероятната причина за отказа на общинската администрация според жалбоподателката било обстоятелството, че процесните имоти били актувани като частна общинска собственост, макар и да не били налице предпоставките за това,  много след възстановяването на собствеността на наследниците, за което липсва.

Моли съда да отмени изцяло като незаконосъобразна  обжалваната Заповед № год. на Кмета на Община Г., като задължи съответния административен орган да уважи искане с вх.№ г. и издаде съответните документи при стриктно спазване разпоредбите на ППЗСПЗЗ и Заповед № г. на МРРБ.

 

 

 

От събраните по делото писмени доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

По делото не се спори,а и от представените по делото удостоверение за наследници с изх.№ г. на Община Г.  и удостоверение за наследници с изх. №г. на Община Г. се установява, че жалбоподателката И.Х.П. е наследник по закон на починалите Н.К.П. и А. Н. П., като след смъртта си наследодателите оставили и лицата Н.А.П., Е.А.П., Д.К.П. и Н.К.П.- конституирани в производството по настоящото дело, като заинтересовани страни.

С подаденото искане вх. № г. е поискано издаване на удостоверение и скица за описаните в него недвижими имоти, с оглед бъдещо решение по чл.11, ал.2 от ППЗСПЗЗ за възстановяването им в границите на урбанизираната територия на гр. Г., поради липсата на данни за границите на имотите, правото на собственост върху които ще се възстановява, с приложен помощен план, за който се иска приемане по реда на чл. 13а, ал. 5 от ППЗСПЗЗ.

Предвид на така депозираното искане, от Кмета на Община Г. е издадена Заповед № г., с която е назначена комисия, която в рамките на своята компетентност да разгледа приложения помощен план и да се произнесе по неговото съответствие с изискванията на закона.

С писмо изх. № г. комисията е дала възможност на заявителите да допълнят преписката с относими и необходими доказателства, във връзка с което е представено допълнително искане вх. № г.

Всички представени с първоначалното  и последващото искане документи /материали/ са разгледани и обсъдени от комисията на заседание, проведено на г., в присъствието на представител на изпълнителя – ЕТ „М.” гр. С.. Съгласно Протокол от същата дата комисията е взела решение да не приеме представения с Искане вх.№ г., допълнено с Искане вх.№г., от наследниците на А. К.П. и Н.К.П., чрез наследника И.Х.П. ***, ЕГН **********, помощен план, поради неизпълнение на изискванията на чл.13а, ал.1, ал.3, ал.4 и ал.10 от ППЗСПЗЗ и Заповед № г. на МРРБ.

В обжалвана заповед е посочено, че взетото решение на комисията по чл.13а, ал.5 от ППЗСПЗЗ е обвързващо и представлява основната и абсолютна процесуална предпоставка за произнасяне по искането на издаване на удостоверение и скица и при постановено от комисията неприемане на представения помощен план, административният орган няма право и процесуална възможност да издаде удостоверение и скица.

В заповедта подробно са обсъдени мотивите на комисията, които са възприети и от административния орган, а именно: „ Представеният с Искане с вх. № г. помощен план не отговаря на формалните изисквания на чл. 13а, ал. 1, ал.3, ал.4 и ал.10 от ППЗСПЗЗ и Заповед № г. на МРРБ /Заповедта/, която определя техническите изисквания за издаване на удостоверения и скици по чл.13, ал.5 и ал.6 и условията за приемане и контрол на помощните планове по чл. 13а, ал. 1 и ал. 2 от ППЗСПЗЗ. Планът не съдържа данни за геодезическата основа, а са посочени само координатни точки в приложената комбинирана схема и в протокола за установяване на граници на поземлен имот. Няма удостоверени данни за границите и номерата на бившите имоти. Липсват графичен, картен и топографски материал, въз основа на който се заявяват претенциите, както и регистри, съдържащи такива данни. Границите на бившите имоти не са установени с никой от документите /източниците/, посочени в чл. 13а, ал. 4 от ППЗСПЗЗ – съдебно решение със скица, кадастрален план, комасационен план, частичен земеустройствен план, аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми и др. Границите на бившите имоти в тяхната точност и конкретност не са установени и от приложените към искането декларации от И.Х.П., З. Д. З., П. А.Д. и С. П. К.. Приложеният “Регистър на бившите имоти” не представлява такъв по своето съдържание, тъй като нанесените в него данни не са основани и подкрепени с графичен, топографски или картен материал и извлечения от официални регистри. Представените документи за собственост - Решение № г. на ОСЗГ – М. и Решение № г. на ОСЗГ – М., също не съдържат никаква индивидуализация на имотите, освен землището на населеното място и местността, по които да се направи евентуална съпоставка  на заявените претенции с действителното разположение на имотите и да се изключат от претенциите отказаните с тези актове имоти със същата площ и в същата местност /в тези решения ниви с едно и съща квадратура и находящи се в една и съща местност са, както признати за възстановяване, така и е постановен отказ да бъдат възстановени, като различието е само в поредните номера по заявлението на лицето/. Не е изпълнено изискването на т. 2.9 от Заповедта, като не са представени отделни файлове на бившите и на съществуващите имоти. Няма приложени материали с данни за ползваните информационни източници по чл. 13а, ал. 4 от ППЗСПЗЗ за установяване на границите на бившите имоти, както и регистри на бившите имоти в съответната форма/формат и съдържание. Не са изпълнени условията на т. 3.2. б.”б” - б.”е” от Заповедта, защото към помощния план не са внесени, като задължителна и неразделна част от него, материали за направените полски измервания, материали с данни за геодезическата основа и за границата на урбанизираната територия. Няма данни за ползваните информационни източници по чл. 13а, ал. 4 от ППЗСПЗЗ за установяване на границите на бившите имоти, както и регистри на бившите имоти в съответната форма/формат и съдържание.

За пълнота на изложението,  в заповедта са обсъдени и други данни, които  не са предмет на разглеждане при осъществяване на процедурата по чл13а от ЗСПЗЗ, а именно - наличните данни в Община Г. за собственост на имотите, за които се иска издаване на скица - имотите с идентификатори, посочени в Приложение 5 към помощния план, са частна общинска собственост съгласно Актове за частна общинска собственост № г. като за първия имот е налице и влязло в сила на год. съдебно решение № г. по гр. дело №г. на Районен съд гр. К., с което е признато правото на частна собственост на Община Г. върху имот с идентификатор с площ от 2902 кв.м.

 В заповедта е възприето становището на комисията, че представените документи не представляват Помощен план по чл.13а, ал. 1 от ППЗСПЗЗ.

По делото е назначена и приета съдебно-техническа експертиза, с неоспорено заключение, в която е прието, че по същността си приложеният план отговаря на техническите изисквания на Заповед № г. на МРРБ, но границите на имотите са установени само от свидетели.

 

От така приетите за установени факти и обстоятелства съдът прави следните правни изводи:

В чл. 13а, ал. 4 от ППЗСПЗЗ e въведена специална процедура за установяване границите на подлежащите на възстановяване имоти, ако те се намират в урбанизирани територии и не са нанесени в действащия план. Предвижда се изработване на помощен план и регистър на бившите и настоящите собственици. За създаването им могат да се ползват стари кадастрални, комасационни и други планове, както и аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми и др., както и анкетиране, което е от значение за създаване на регистъра на бившите имоти. При този метод се изясняват комплексно границите на всички имоти в местността, както и това кой е бил техен собственик към момента на образуването на ТКЗС/ в този смисъл Решение № г. по гр.д. № г. на ВКС/.

В случая не са категорично установени границите на бившите имоти, за да бъде проведена процедурата по чл. 13а от ЗСППЗЗ. Границите на бившите имоти не са описани нито в приложения „помощен план“, нито в обясненията на И.Х.П., З.Д.З., П. А. Д. и  С.П.К., въз основа на които е изготвен помощния план. Тези обяснения са общи и неконкретни, дадени с голяма дистанция във времето от личните възприятия на свидетелите до даването на обясненията и не са успели с точност да идентифицират местоположението на имотите. Относно бившите граници на имотите не се съдържа почти никаква информация – сочи се само че са се намирали в югоизточната част на „П.“

На практика представеният план е план само за новообразувани имоти, за които е поискано издаване на идентификатори от АГГК, без да са ползвани и приложени никакви материали, които да установят старите граници. За изготвяне на новообразуваните имоти е използвано единствено и само анкетиране и никой от другите информационни източници - стари кадастрални, комасационни и други планове, както и аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми. Както е посочило и вещото лице едновременно с анкетирането е необходимо да се използва и друг метод. 

Приложеният регистър на бившите имоти е новосъздаден и то базиран само на анкетирането, а и няма комплексен характер, тъй като касае само  новообразуваните имоти и не изяснява старите граници на имотите в местността.

Изводът, че представените документи не представляват Помощен план по чл.13а, ал. 1 от ППЗСПЗЗ. не се базира само на преценката на комисията за  несъответствие на помощния план с формалните изисквания на Заповед № г. на МРРБ, а най-вече на липсата на установяване на местонахождението на бившите имоти.

Обстоятелство, потвърждаващо неустановеността на местонахождението на бившите имоти, обсъдено и в обжалваната заповед, е приложеното писмо с вх. №г. от наследниците на Н., Д. и А. К. П., с което се претендира собственост върху други  имоти в кв. ; парцел  в кв. ; парцел в кв. ; парцел в кв.  и парцел в кв. , като отново собствеността се претендира на основание Решение №№ г. - идентични по съдържание с приложените по тази преписка решения. С настоящото искане вх.№ год. се иска издаване на скица и удостоверение за имоти с номера по стария план: УПИ и УПИ в кв. , като правото на собственост се обосновава с описаните в искането Решения №на ОСЗГ гр. М., т.е. на база на едни и същи документи за собственост се претендират различни имоти, находящи се на различни места като разликата в времето на предявяване на претенциите е повече от 15 години.

От значение е и обстоятелството, обсъдено в заповедта, че решенията за възстановяване на право на собствеността са от г. и от г., а кадастралната карта на гр. Г. е изготвена значително след това. Със Заповед № г.  на Изпълнителния директор на АГКК гр.С. е  одобрена кадастралната карта на гр. Г., като по време на обявяването на плана не са постъпили възражения от молителката И.Х.П. и/или нейни сънаследници с претенции, че УПИ и УПИ в кв.  по плана на гр. Г. с идентификатори по кадастралната карта и са нейна и/или тяхна собственост.

Относно изпълнение на изискванията на разпоредбата на чл. 11, ал. 4 от ППЗСПЗЗ във връзка с процедурата по чл. 13а от ЗСПЗЗ следва да се отбележи, че в случая няма спор, че имотите, за които се иска издаване на скица не са застроени.

В заключение следва да се приеме, че предвид липсата на приет помощен план със законоворегламентираното съдържание, законосъобразен е отказът на кмета на Община Г. да издаде исканите удостоверения и скици.

Издаването на удостоверение и скица е предпоставено от изготвянето на помощен план по чл. 13а ППЗСПЗЗ, т.е. налице е специално, установено  ППЗСПЗЗ изискване, съставляващо отрицателна процесуална предпоставка по смисъла на чл. 27, ал. 2, т.3 от АПК /Решение № 8847 от 21.06.2011 г. на ВАС по адм.д.№ 5841/2011 г., Решение № 13173/05.11.2010г. по адм. дело № 2754/2010г. на ВАС и др./. В посочените решения изрично се сочи също, че независимо от инициативата за изготвяне на помощния план, същият следва да бъде приет от  комисията, което е изрично изискване на посочения текст.В случая безспорно е установено, че липсва приет помощен план. 

Следва да се има предвид, че в ППЗСПЗЗ е предвидена алтернативна възможност изработването на помощните планове да се възлага  служебно от кмета на общината или от заинтересованите собственици като е въпрос на оперативна самостоятелност кой да изготви помощния план/ в този смисъл Решение № 2280/18.02.2009г. по адм. дело № 10855/2008г., Решение № 11598/11.10.2010г. по адм. дело № 4161/2010г., Решение № 8847/21.06.2011г. по адм. дело № 5841/2011г. на ВАС и др./.

Същественото в случая независимо от обстоятелството кой е субектът, възложил изготвянето на помощния план, е, че представеният план не съдържа границите и номерата на бившите имоти – императивно условие на чл.13а, ал.1 т.1 от ППЗСПЗЗ, установени и удостоверени с регламентираните в чл.13а, ал.4 от ППЗСПЗЗ източници - стари кадастрални, комасационни и други планове, както и аерофотоснимки, дешифровъчни фотосхеми и др., като в приложения план е използвано само и единствено анкетиране, което не е индивидуализирало имотите, за които се иска издаване на скица и удостоверение.

Комисията, назначена за преценка на приложения помощен план е дала възможност на молителите да представят допълнителни доказателства с оглед идентифициране на имотите и приемане на помощния план, но и допълнително постъпилите документи, не са идентифицирали претендираните имоти и комисията не е приела приложения помощен план основно с аргумента, че същият не  съдържа границите и номерата на бившите имоти.

Няма данни за територията на Община Г. да са съхранени стари кадастрални, комасационни, частични земеустройствени планове и планове за оземляване преди ТКЗС и ДЗС, от които да бъдат установени границите на бившите имоти, т.е. използвани са всички възможностите за установяване на местонахождението на имотите, но имотите не са индивидуализирани с оглед издаване на исканите скици и удостоверения.

Така съгласно решение № 11598/11.10.2010Г. по адм. дело № 4161/2010г. на ВАС, претендираните за възстановяване имоти следва да бъдат успешно идентифицирани, за да може да се издаде скица за същите с нормативно разписаното задължително съдържание.

В случаи като настоящия, в които не е възможно индивидуализирането на претендирани за възстановяване имот в съществуващи /възстановими/ стари реални граници и с оглед защита правата на собствениците, законодателят е предвидил ред за тяхното обезщетяване.

Предвид изложеното, следва да се постанови решение, с което да се отхвърли подадената жалба с вх. № г г. против Заповед № год., издадена от кмета на Община Г., като неоснователна и недоказана.

С оглед изхода на спора, на ответника Община Г. следва да бъдат присъдени разноски в размер на 640лв., от които 40лв. депозит за вещо лице и 600лв. възнаграждение за един адвокат.

 

Водим от горното съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на И.Х.П., ЕГН ********** ***№ г. против Заповед № год., издадена от Кмета на Община Г., като неоснователна и недоказана.

 

 

ОСЪЖДА И.Х.П., ЕГН ********** *** да заплати  на Община Г., с адрес: гр. Г., бул. „ Княз Ал. Батенберг“ № 3, представлявана от Кмета Иван Иванов разноски по делото в размер на 640,00 лв./ шестстотин и четиридесет лева и 00 стотинки/.

 

        

Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на страните пред Административен съд- Стара Загора

                                                                      

 

                                                          

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: