Решение по дело №232/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1042
Дата: 27 юли 2020 г.
Съдия: Ромео Савчев Симеонов
Дело: 20207050700232
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, …..07.2020г.

  

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР.ВАРНА, VІІ състав в открито съдебно заседание,  проведено на двадесет и четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОМЕО СИМЕОНОВ

 

при участието на секретаря Румела Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Р. Симеонов административно дело № 232/2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 54, ал.6 от Закон за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/.

Образувано е по жалба на ЕТ Ц.К.К. с фирма „Дияна –Ц.К.“, с ЕИК *********, срещу Заповед № 18-9392/02.11.2018 г. на Началник СГКК –Варна, издадена на основание чл.54, ал.1 от ЗКИР. Заповедта се оспорва с доводи за нищожност. Твърди се, че същата е постановено при допуснато съществено нарушение на административно-процесуалните правила, изразяващо се в неуведомяване за образуване на административното производство на оспорващото ЕТ като заинтересовано лице, както поради неуведомяването му за издаване на самата заповед – основание за отмяна на акта по смисъла на чл.146, т.3 от АПК. Сочи, че посоченото нарушение обосновава извод за липса на волеизявление от страна на органа в атакувания административен акт. Иска се от съда, след като се запознае с представените от страните доказателства, да постанови решение, с което да прогласи нищожността на Заповед № 18-9392/02.11.2018 г. на Началник СГКК –Варна. В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателя – адв. Г. Я.. В пледоарията си по същество моли за отмяна на заповедта.

Ответникът - Началник СГКК - Варна, редовно призован, не се представлява. С писмото, с което жалбата, ведно с административната преписка, са изпратени в съда, е представено писмено становище. С него жалбата се оспорва като неоснователна. Сочи, че лицето е уведомявано за откриване на административното производство по чл.54, ал.1 от ЗКИР по данните за неговия актуален адрес, съдържащи се в базата данни към информационната система на СГКК- Варна. Алтернативно, в случай, че съдът намери жалбата за основателна, прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение в случай, че такова бъде претендирано в по-голям размер от минималния такъв, определен в Наредба № 1/2004 год. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Заинтересованите страни:

Община Варна – не изпраща представител и не изразява становище по съществото на правния спор.

„М и Д АВТО“ ЕООД – представлява се от адв. Ж. К.. Последната изразява становище за недопустимост на жалбата досежно поземлени имоти с идентификатори, завършващи на 177 и 181, доколкото оспорващият не е вписан в КК и КР на гр. Варна като собственик на посочените имоти и моли съда да прекрати производството в тази част. Твърди, че в останалата част жалбата е неоснователна. Претендира разноски в полза на заинтересованата страна, з а които представя списък.

Кооперация „ГАЛАТЕЯ - Варна“ – не изпраща представител и не изразява становище по съществото на правния спор.

К.В.П. – не се явява и не се представлява. Също не изразява становище по съществото на правния спор.

К.Д.Р. – не се явява и не се представлява. Не изразява становище.

З.Т.Р. – не се явява и не се представлява. Не изразява становище.

Съдът, след като се запозна със становищата не страните и представените от тях доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

По допустимостта на жалбата:

Пред съда оспорващият обосновава правния си интерес от оспорване на заповедта въз основа на приложения към жалбата Нотариален акт № 31, том ІІ, рег.№ 4151, Дело №195 от 14.08.2001 г. на нотариус с район на действие РС - гр. Варна. С него едноличният търговец е закупил от заинтересованата страна Кооперация „ГАЛАТЕЯ - Варна“ „само 206,72 кв.м. идеални части от място, цялото с площ от 1469 кв.м., представляващо част от Дял V, целият с площ от 2317 кв.м. по договор за доброволна делба №48, том ХІV, вх.рег. № 13759/18.12.2000 г. на СВ към ВРС, която част със Заповед № Г-44/07.05.2001 г. на Кмета на Община Варна е отредена за обслужващи пътища. От представената на лист 19 от делото скица за ПИ с идентификатор 10135.3514.471 оспорващият ЕТ е вписан като един от собствениците на същия ПИ въз основа на цитирания НА.

Съгласно чл.149, ал.5 от АПК, административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето. С оглед на това, че актът се оспорва именно като нищожен, се налага извод, че жалбата е подадена в срок и е допустима.

Независимо от горното съдът намира за необходимо да отбележи и това, че процесната Заповед № 18-9392 е издадена от Началник СГКК –Варна на 02.11.2018 г. Към делото не са представени доказателства, а и от ответника не се твърди, че същият е редовно уведомен за нейното издаване. След като случайно разбрал за издаване на атакувания административен акт, на 14.11.2019 г. едноличният търговец депозирал пред ответника Заявление вх.№ 05-17223, с което е поискал да получи информация досежно производството, приключило с издаване на оспорената заповед. С писмо изх.№ 20-80388 от 21.11.2019 г. ответникът е уведомен за издаване на заповедта. Писмото е получено на 27.11.2019 г., видно от приложената на лист 69 от преписката обратна разписка. Жалбата е депозирана пред органа по пощата с писмо на приемащата станция от 11.12.2019 г.

С оглед направеното от процесуалния представител на заинтересованата страна „М и Д АВТО“ ЕООД възражение за недопустимост на жалбата досежно ПИ с идентификатор 10135.3514.177 и ПИ с идентификатор 10135.3514.181, съдът съобрази, че, видно от приложената на лист 19 от делото скица, както и от скицата –проект за допуснатото изменение (л. 39 от адм. преписка),  заличеният ПИ с идентификатор 10135.3514.471, с вещни права върху който разполага оспорващия ЕТ, е съседен на посочените ПИ, то за него е налице правен интерес да оспори заповедта в цялост.

Предвид горното жалбата се явява процесуално допустима като подадена от лице, за което е налице правен интерес от оспорването. С жалбата е сезиран териториално и материално компетентен съд, поради което същата е допустима и следва да се разгледа от съда по същество.

 

По основателността на жалбата:

Административното производство е започнало по инициатива на заинтересованата страна „М и Д АВТО“ ЕООД по повод нейно заявление Вх.№ 01-172661 от 14.05.2018 г. Към заявлението е приложена скица-проект за изменението ведно с обяснителна записка към нея и др.

За откритото административното производство заинтересованите страни са уведомени от ответника с писмо изх. № 11- 17.07.2018 г. Видно от приложената на лист 47 от административната преписка обратна разписка, писмото, адресирано до ЕТ „Диана – Ц.К.“ се е върнало с отбелязване „непотърсено“. Писмото е изпратено на адрес: гр. Варна, ул. „Васил Друмев: №14, ап.17.

Във  връзка с откритото административно производство от Община Варна е изискана информация относно предмета на заявлението на „М и Д АВТО“ ЕООД от 14.05.2018 г. и е изискано становище. В отговор от Район „Младост при Община Варна е постъпило писмо рег. № АГУП18001189МЛ_001МЛ от 19.09.2018 г. (л. 52 от адм. преписка). От съдържанието му е видно, че със Заповед № Г-44/07.05.2001 г. Кметът на Община Варна е одобрил попълването на кадастралната основа на имоти 1070, 1071, 1072, 1073 и изменение на застроителния и регулационен план за част от Западна промишлена зона /ЗПЗ/, заключена между бул. „България“, ул. с о.т. 90, 91 и 92 и нова улица от о.т. 2943, 2944 и 2945. От същото писмо става ясно, че Изменението на застроителния и регулационен план /ИЗРП/ в посочения обхват е допуснато от Градската архитектурно-градоустройствена комисия /ГАГК/ с решение по Протокол № 44/ 07 – 08.12.1999 г. на основание чл.32, ал.1 от ЗТСУ (отм.) и във връзка с чл.84, ал.2 от ППЗТСУ (отм.), а не по реда на чл.16, ал.1 от ЗУТ. С оглед на това в ПУП-ПРЗ за Западна промишлена зона, одобрен с Решение № 196-13 по Протокол от 28.01.2004 г.  на Общински съвет – Варна УПИ ІV-46 не фигурира в таблицата по чл.16, ал.1 от ЗУТ.

След като се запознал с представените от заявителя документи, на 02.11.2018 г. Началник СГКК – Варна издал процесната заповед. С нея е одобрено изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Варна, представляващо нанасяне на границите на имот с пл.№ 46 и заснета на място граница, при което се променя поземлен имот с идентификатор 10135.3514.181, частта от имот пл.№ 46, попадаща в улица, е образуван нов имот с проектен идентификатор 10135.3514.826, състоящо се в: 1/ нанасяне на нови обекти в КККР на гр. Варна – А) ПИ с идентификатор 10135.3514.826; площ 400 кв.м.; начин на трайно ползване /НТП/ за второстепенна улица, собственост на „М и Д АВТО“ ЕООД; Б) ПИ с идентификатор 10135.3514.827; площ 145 кв.м.; начин на трайно ползване /НТП/- за второстепенна улица, собственост на Кооперация „ГАЛАТЕЯ - Варна“, на ЕТ „Дияна – Ц.К.“ и на ЕТ „Тони-Рой – Т. Н.“; 2/ промяна на границите на съществуващи обекти: А) ПИ с идентификатор 10135.3514.177, който преди промяната е с площ от 4522 кв.м. и е вписан като собственост на Община Варна, а след промяната площта на имота е увеличена до 4541 кв.м. без промяна в собствеността; Б)  ПИ с идентификатор 10135.3514.181, който преди промяната е с площ от 1611 кв.м., НТП – „за друг вид производствен, складов обект“ и е вписан като собственост на „М и Д АВТО“ ЕООД, а след промяната площта на имота е редуцирана до 1592 кв.м. без промяна в собствеността и в НТП; 3/ заличаване на обекти в КККР – заличен е ПИ с идентификатор 10135.3514.471 с площ от 545 кв.м. с НТП „за второстепенна улица“, собственост на Кооперация „ГАЛАТЕЯ - Варна“, на ЕТ „Дияна – Ц.К.“, на ЕТ „Тони-Рой – Т. Н.“ и „М и Д АВТО“ ЕООД.

За издаване на заповедта заявителят и заинтересованите лица в производството са уведомени с писмо изх.№ 24-24788/ 02.11.2018 г. /л. 55 от преписката/. Писмото до ЕТ „Дияна – Ц.К.“ е изпратено до същия адрес, на който е изпратено и предходното писмо – гр. Варна, ул. „В. А.“ № **, ап. ** и се е върнало също с отбелязване „непотърсено“.

Към жалбата, с която е сезирана настоящата съдебна инстанция оспорващият ЕТ е приложил извадка от официалната страница на Търговския регистър, видно от която адресът за кореспонденция на ЕТ „Дияна – Ц.К.“ е променен от 22.06.2017 г. След промяната адресът на оспорващия е гр. Варна, бул. ***“ №** В подкрепа на това са и представения на от л.12 делото  Протокол от 15.06.2017 г. на ЕТ за промяна адреса на управление, както и приложените от л.13 до л.16 документи, удостоверяващи законосъобразното вписване на данните в ТР като обстоятелства, подлежащи на вписване в същия.

 

Съдът след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал.1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия ЕТ, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Съдебната теория и практика сочат, че, за да е налице нищожност на административния акт, следва при издаването му да са били налице толкова съществени пороци, които правят акта негоден да породи каквито и да било правни последици.

Подходът за разграничението между нищожните и унищожаемите административни актове е конкретен при всеки отделен случай в зависимост от допуснатото нарушение при издаване на акта, което се отразява на съдържанието на акта и засяга правнорелевантната воля на административния орган. С оглед на това, ако в хода на съдебния контрол се установи такъв порок, следва съдът да обяви (прогласи) неговата нищожност. Следва да се има предвид, че в правната теория липсва определение на понятието „нищожен административен акт“. Независимо от това съществуващата съдебна практика сочи, че нищожни са актовете, издадени от некомпетентен орган, актовете, които имат невъзможен предмет, както и актовете които са издадени при съществени нарушения на приложимия материален закон или на административно-производствените правила, тоест проверката във връзка с релевираните доводи за нищожност на акта се извършва на същите основания, на които се извършва и проверката за законосъобразност, установени в чл.146 от АПК, а при констатация на такива нарушения следва да се установи дали те са достатъчно съществени, за да обосноват извод за нищожност на акта, или не са.

Съгласно чл.54, ал.4, изречение І-во от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Оспорената в настоящото производство Заповед № 18-9392/02.11.2018 г. е издадена от Началник СГКК – Варна. От това следва извод, че същата е издадена от компетентен орган, в рамките на законово делегираните му правомощия.

Заповедта е издадена в писмена форма като съдържа всички законово изискуеми реквизити. С оглед на това следва извод, че заповедта не страда от съществени пороци във формата и съдържанието, налагащи отмяната ѝ не само като нищожна, но и като незаконосъобразна.

Независимо от горното заповедта е незаконосъобразна с оглед разпоредбата на чл.168, ал.4 от АПК, съгласно която съществено нарушение на административнопроизводствените правила при всички случаи e когато вследствие на нарушаване на задължението за уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да участват като страна в производството по издаване на индивидуален административен акт. С цитираната норма лишаването на заинтересована страна от участие в административното производство е възведено от законодателя за съществено нарушение на административно-производствените правила. Съгласно ал.5 на същата разпоредба обаче когато съдът установи наличието на съществено нарушение на административнопроизводствените правила по ал. 4, той отменя акта и изпраща преписката на съответния компетентен административен орган, без да проверява основанията по чл. 146, т. 4 и 5. С оглед изразената воля за отмяна на акта в проведеното на 24.06.2020 г. о.с.з. и предвид спазване срока по чл.149, ал.1 от АПК за подаване на жалбата, съдът счита, че оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна.

Предвид горното и на основание чл.168, ал.4 и ал.5 от АПК следва съдът да постанови решение, с което да отмени оспорената Заповед № 18-9392/02.11.2018 г. на Началник СГКК –Варна, след което да я върне на органа като преписка за ново произнасяне при участие на неучаствалата в предходното производство страна.

С жалбата, в хода на делото и в хода по същество на делото оспорващият не прави искане за присъждане на разноски, поради което такива не му се присъждат.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2,  чл. 168, ал. 5 и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ Ц.К.К. с фирма „Дияна –Ц.К.“, с ЕИК *********, Заповед № 18-9392/02.11.2018 г. на Началник СГКК –Варна, издадена на основание чл.54, ал.1 от ЗКИР.

ИЗПРАЩА на Началник СГКК – Варна за ново произнасяне делото като преписка по заявление Вх.№ 01-172661 от 14.05.2018 година.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: