Решение по дело №189/2018 на Районен съд - Поморие

Номер на акта: 123
Дата: 21 ноември 2018 г. (в сила от 2 април 2019 г.)
Съдия: Ивайло Йорданов Бъчваров
Дело: 20182160200189
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 123

гр.Поморие, 21.11.2018 г.

В  ИМЕТО  НА НАРОДА

 

Районен съд – Поморие, наказателна колегия, в открито заседание на 09 юли през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                              СЪДИЯ : Ивайло Бъчваров

 

при участието на секретаря Йовка Тодорова, като разгледа докладваното от районния съдия НАХД N 189 по описа за 2018 г. и за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е образувано по реда на чл.59 и сл. ЗАНН .

Постъпила е  жалба от Х.М.К., ЕГН********** с адрес ***  против наказателно постановление (НП) № 5093/11.05.2018 г., на началник отдел „Контрол на републиканската пътна мрежа”, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол” (АРОК), Агенция „Пътна инфраструктура” – София (АПИ), с което на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер 3000 лв., на основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата (ЗП), затова, че на 16.04.2018 г., в 16,25 ч., на път ІІІ-906, км.50, на 1 км. преди гр.Каблешково, в посока с.Дюлино – гр.Бургас, управлявал и осъществявал движение на МПС с четири оси, с две управляеми оси, марка „МАН”, модел „ТГА 41.464ВФ” с рег. № .... В процеса на проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, като при измерено разстояние между осите 1.42 м., сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос на МПС (3та, 4та ос) е 28,740 тона при допустимо максимално натоварване 19 тона, съгласно чл. 7, ал.1, т.5 б. „в” от Наредбата. Съгласно чл.3, т.2 на Наредбата при превишаване на нормите по чл.7, ППС е тежко. Измерването е извършено с техническо средство електронна везна DFW – KR № 118829 и ролетка Р05. При проверката водача не е представил валидно разрешение (разрешително или квитанция) за движение на извънгабаритно ППС, респ. тежко такова.

Като правна квалификация на извършеното нарушение административнонаказващият орган (АНО) е посочил разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б. „а” от ЗП.

В жалбата се излага становище, че са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на АУАН и НП и се иска съдът да отмени атакуваното НП като незаконосъобразно и неправилно, а при условията на евентуалност се иска намаляване размера на наложената глоба.

Жалбата е подадена от лицето, посочено в обжалваното НП като нарушител, в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, поради което е допустима.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, редовно призован, представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, който поддържа жалбата.

АНО в съдебно заседание се представлява от процесуален представител – юрисконсулт, който моли за  потвърждаване на обжалваното НП като правилно и законосъобразно.

За да се произнесе по законосъобразността на обжалваното наказателно постановление съдът взе предвид следното.

Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акт за установяване на административно нарушение бл.№0006097/16.04.2018 г. съставен от Х.Г. на длъжност инспектор контрол при РПМ при АПИ.В обстоятелствената част на акта е посочено ,че на 16.04.2018 г. в 16,25 ч., на път ІІІ-906, км.50, на 1 км. преди гр.Каблешково, в посока с.Дюлино – гр.Бургас, жалбоподателят  управлявал МПС с четири оси, с две управляеми оси, марка „МАН”, модел „ТГА 41.464ВФ” с рег. № .... В процеса на проверката е направено измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, като при измерено разстояние между осите 1.42 м., сумата от натоварването на ос на двойната задвижваща ос на МПС (3та, 4та ос) е 28,740 тона при допустимо максимално натоварване 19 тона, съгласно чл. 7, ал.1, т.5 б. „в” от Наредбата. Съгласно чл.3, т.2 на Наредбата при превишаване на нормите по чл.7, ППС е тежко. Измерването е извършено с техническо средство електронна везна DFW – KR № 118829 и ролетка Р05. При проверката водача не е представил валидно разрешение (разрешително или квитанция) за движение на извънгабаритно ППС, респ. тежко такова по чл.3,т.2 от Наредбата. В обстоятелствената част на наказателното постановление  е възпроизведена  фактическа обстановка, идентична с тази по съставения АУАН . По делото са представени бележка за измерване на процесното МПС с електронна везна от 16.04.2018 г. (л.17) , свидетелство за регистрация на същото МПС, № *********(л.20),  пътен лист от 16.04.2018 г. (л.22,23), експедиционна бележки № Б 14323/16.04.2018 г. (л.21).

В качеството на свидетел по делото е разпитан актосъставителят, като от показанията му не се установява различна фактическа обстановка от описаната в съставения от него акт.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства и съобрази разпоредбите на закона направи следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от началник отдел „Контрол на републиканската пътна мрежа”, Дирекция АРОК, Агенция ПИ – София ,който разполага с компетентността по  чл.56, ал.3, т.1 ЗП, да издава НП за тези нарушения, видно от представеното по делото пълномощно от 30.01.2018 г.Актосъставителят е сред лицата посочени в Зповед №РД-11-42/29.01.2018 г. на председателя на УС на АПИ и също разполага  с компетентността по чл.56, ал.2 ЗП да съставя актове за нарушения на ЗП, каквото е и процесното.Поради изложеното възраженията на жалбоподателя относно компетентността на АНО и актосъставителя са неоснователни .

При съставяне на АУАН са спазени изискванията на чл.40 ЗАНН, актът притежава изискуемите от чл.42 ЗАНН реквизити и е подписан от актосъставителя, свидетел и нарушителя, на когото е връчен препис.

НП съдържа реквизитите по чл.57, ал.1 ЗАНН и е подписан от лицето, което го е издало.

Горепосочената фактическа обстановка безспорно се установява от събраните по делото доказателства, в това число от показанията на актосъставителя и свидетел Х.И.Г., подкрепени от писмените доказателства – бележка за измерване с електронна везна от 16.04.2018 г. , свидетелство за регистрация на МПС, № *********,  пътен лист от 16.04.2018 г., експедиционна бележки № Б 14323/16.04.2018 г. .

Съгласно чл.26, ал.2, т.1, б.а от ЗП, за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забранява в обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.

Съгласно чл. 7, ал.1, т.5 б. „в” от Наредба № 11/03.07.2001 г., от Наредбата сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa, когато рaзстоянието между осите е от 1,3 включително до 1,8 m (1.42 м. в случая, измерено с калибрирана ролетка) е 19 тона.

Измереното с преминало периодична проверка техническо средство – електронна везна, натоварване в случая е 28,740 т., значително надвишаващо нормативното предписание.

Съгласно чл.3, т.2 от Наредба № 11/03.07.2001 г., тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7, т.е. процесното ППС е тежко по смисъла на Наредбата.

Съгласно § 1, т.1 от ДР на Наредба № 11/03.07.2001 г. „извънгабаритни ППС се наричат извънгабаритните ППС по чл. 2 и/или тежките ППС по чл.3, т.е. ППС е и извънгабаритно.

Съгласно §1, т.8 от ДР на ЗП, Специално ползване на пътищата" е използването на пътищата за превозване на тежки и извънгабаритни товари или за осъществяване на други дейности в обхвата на пътя и в обслужващите зони.

Осъществявайки движение с процесното извънгабаритно и тежко МПС на датата посочена в НП по републиканската пътна мрежа  без да има разрешение на администрацията управляваща пътя, жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.26, ал.2, т.1, б. „а” от ЗП, за което правилно и законосъобразно АНО е ангажирал отговорността му по  чл.53, ал.1, т.2 от ЗП, която разпоредба предвижда административно наказание глоба от 1000 до 5000 лв., ако деянието не представлява престъпление, за физическите лица, каквото е и жалбоподателят , нарушили разпоредбите на чл. 25, чл. 26, ал. 1, т. 1, букви "в" и "г", т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които извършат или наредят да бъдат извършено движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика или администрацията, управляваща пътя.

В случая възражението на жалбоподателя, че субект на нарушението могат да са само регистрираните превозвачи-търговци и физически лица е неоснователно , доколкото адресати на санкционната разпоредба са както лицата, които непосредствено са осъществили движение в нарушение на разпоредбата на чл.26 от ЗП, така и тези, които са наредили движението.

При определяне наказанието на жалбоподателя, АНО е индивидуализирал същото в нормативно предвидените рамки, но според съда наложеното наказание е в завишен размер, над средния предвиден в закона като е приел за  оттегчаващо вината обстоятелство, това, че след акта жалбоподателят е продължил движението си при неизпълнение условията на чл.37, ал.3 от Наредба № 11/03.07.2001 г., а именно без да заплати впоследствие такса и да му бъде издадено разрешително . В случая съдът намира, че това неправилно е прието за оттегчаващо вината обстоятелство, доколкото е осъществено след довършване на нарушението, за което жалбоподателят е санкциониран с обжалваното НП и на практика при продължаване на движението без разрешително, се осъществява ново административно нарушение, подлежащо на санкция по чл.53 ал.1, т.2 от ЗП, като се има предвид, че заплатената в последствие такса не санира извършеното и констатирано от контролния орган административно нарушение, а се явява единствено основание за разрешение за продължаване движението на тежкото ППС, в какъвто смисъл е и  Решение № 1077/17.06.2015 г. по КАНД № 878/2015 г. на АдмС – Бургас. При определяне размера на наказанието при отчитане смекчаващите вината обстоятелства, че  нарушението е извършено за първи път и не се установяват други нарушения на закона за пътищата от страна на жалбоподателя и при отчитане тежестта на нарушението в конкретния случай с оглед установеното значително претоварване, както и на останалите обстоятелства то чл.27 от ЗАНН, наказанието следва да е определи при превес на смекчаващи вината обстоятелства,  в размер под средния и над минималния предвиден в закона, а именно 1200 лв.

Предвид изложеното, размерът на наложената на жалбоподателя глоба следва  да бъде намален от 3000 лв. на 1 200 лв. който размер според съда съответства на тежестта на нарушението и на целите по чл.12 ЗАНН.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Поморие

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 5093/11.05.2018 г., на началник отдел „Контрол на републиканската пътна мрежа”, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол”, Агенция „Пътна инфраструктура” – София, като НАМАЛЯВА размера на наложената на Х.М.К., ЕГН**********, глоба от 3000 лв. на 1 200 лв. (хиляда и петстотин лева).

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Бургас в 14-дневен срок от съобщението.

 

       РАЙОНЕН СЪДИЯ :