Разпореждане по дело №483/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 15 декември 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700483
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р   А   З   П   О   Р   Е   Ж   Д   А   Н   Е

 

гр. Сливен, 10. 12. 2020 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на десети  декември, две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 483 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 250 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано по искане на И.В.И. ***, на основание чл. 250 и сл. от АПК, за прекратяване на действия, представляващи отнемане на притежаваното от него СУМПС.

В искането се твърди, че: на 08.12.2020 г. в кв. „Н.“ в гр. Сливен, И. е управлявал автомобил без поставен колан, поради което полицейски служители са му съставили акт с бл. № 847060 / 08.12.2020 г., принуждавали са го да чете от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и от Правилника за прилагане на Закона за движението по пътищата /ППЗДвП/, като с АУАН му е било отнето СУМПС; нарушението, ако е извършено такова, не попада под предпоставките, посочени в чл. 172, ал. 3 от ЗДвП за отнемане на СУМПС със съставяне на АУАН; с отнемането на СУМПС със съставяне на АУАН актосъставителят П. Х.Х. е извършил действия, които не се основават на административен акт или на закона. Заявено е искане съдът да постанови разпореждане, с което да нареди да бъдат прекратени неоснователните действия по отнемане на СУМПС.

Съдът е изискал от Районно управление /РУ/ Сливен при Областна дирекция /ОД/ на МВР – Сливен, данни за основанието на извършените действия, представляващи отнемане на СУМПС на И.В.И., като в отговор са представени заверени копия от: Докладна записка от мл. експерт П. Х. *** УРИ 1670-27725 от 09.12.2020 г.; АУАН Серия АА № 847060 от 08.12.2020 г.; Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 20-1670-000451 от 08.12.2020 г., издадена от Началник Сектор към ОД на МВР Сливен, РУ Сливен; Справка за нарушител/водач относно И.В.И..

От представените по делото доказателства е видно, че на 08.12.2020 г. на И.В.И. е съставен АУАН Серия АА № 847060, за това, че на 08.12.2020 г. около 13:30 ч. в гр. Сливен, на ул. „Пирин“ – до № 5, посока изток-запад, управлявайки автомобил, по време на движение не е използвал обезопасителен колан, с който е оборудван автомобила, като е извършил нарушението поради незнание на ЗДвП. В АУАН е отразено, че при зададен въпрос защо не е поставил обезопасителен колан, водачът И. е отговорил, че ЗДвП не важи за кв. „Н.“, а при предоставяне на ЗДвП, лицето е заявило, че не може да чете. АУАН е съставен от мл. п. и. П. Х. *** към ОД на МВР – Сливен. Актосъставителят е приел, че И. е нарушил чл. 137а, ал. 1 от ЗДвП. В АУАН са посочени като иззети доказателства контролен талон и СУМПС. Въз основа на съставения АУАН, на 08.12.2020 г. от Началник Сектор към ОД на МВР Сливен, РУ Сливен, е издадена ЗППАМ № 20-1670-000451 от 08.12.2020 г., с която на подателя на искането И.В.И. е приложена ПАМ по чл. 171, т. 1, б. „в” от ЗДВП - временно отнемане на СУМПС на водач до успешното полагане на проверочен изпит, считано от 13:30 ч. на 08.12.2020 г.

Съдът, като се запозна с приложените по делото доказателства, намира направеното искане за неоснователно по следните съображения:

С разпоредбата на чл. 250 от дял Трети, Глава петнадесета на АПК е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия на административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни актове и не се извършват в изпълнение на административни актове или закона. Следователно производството по този ред е допустимо при наличието на няколко кумулативно дадени предпоставки: 1. Това може да се извърши срещу всякакви фактически действия; 2. Действията следва да са извършвани от административен орган или длъжностно лице от администрацията на административния орган или от лица, които не са длъжностни, но действат от името на административния орган; 3. С тези фактически действия да се засягат права, свободи или законни интереси на частноправни субекти, без оглед на техния характер - имуществен или неимуществен, и 4. Действията да не са административни актове и да не се извършват в изпълнение на административен акт или на закона.

В настоящия казус, за констатирано нарушение по смисъла на ЗДвП, на И.В.И. е съставен АУАН, въз основа на който е издадена ЗППАМ № 20-1670-000451 от 08.12.2020 г., с която на същия, на основание чл. 171, т. 1, б. „в” от ЗДВП, е наложена принудителна административна мярка - временно отнемане на СУМПС на водач до успешното полагане на проверочен изпит. Заповедта подлежи на предварително изпълнение по силата на закона /арг.: чл. 172, ал. 6 от ЗДвП/. При тези данни са налице действия, извършвани в изпълнение на административен акт и чието осъществяване е в рамките на компетентността на органите на МВР като звено от системата на изпълнителната власт.

Отнемането и задържането на СУМПС на водача е елемент от процедурата по ангажиране на административната му отговорност /Глава шеста от ЗДвП/, поради което законосъобразността им не може да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол /арг.: чл. 21, ал. 5, вр. с ал. 1 АПК/.

Следователно описаните в искането действия са част от нормативно регулираната дейност на контролния орган, постановени са въз основа и в изпълнение на закона, поради което не съставляват неоснователни фактически действия. В разпоредбата на чл. 20 от Наредба № I-157 от 01.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина е предвидено, че отнемане на свидетелства за управление на МПС се извършва въз основа на: 1. влезли в сила наказателни постановления, решения или присъди, с които е наложено наказание "лишаване от право да се управлява МПС"; 2. заповед за прилагане на принудителна административна мярка; 3. съставен акт за установяване на административното нарушение, в изрично предвидените от ЗДвП случаи.

От изложеното е видно, че в случая е налице спор по изпълнението на принудителна административна мярка, наложена със заповед, която подлежи на предварително изпълнение по силата на закона. Действията по изпълнение на ЗППАМ не могат да бъдат неоснователни действия по смисъла на чл. 250 от АПК, тъй като се основават на административен акт, който подлежи на предварително изпълнение.

Съгласно чл. 253, ал. 2 от АПК, с разпореждането по ал. 1 се нарежда да бъдат прекратени безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на закона, или се отхвърля искането. В настоящия случай съдът намира, че отнемането на СУМПС на И.И. не съставлява действие, което не се основава на закона. Действията по отнемане на СУМПС черпят своето правно основание от разпоредбите на ЗДвП. Съгласно чл. 172, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, налагането на принудителните административни мерки се извършва чрез отнемане на документите по чл. 165, ал. 2, т. 1 и чл. 166, ал. 2, т. 1 от ЗДвП, едни от които документи са свидетелствата за управление на МПС.

Изложеното мотивира съда да отхвърли искането за защита по реда на чл. 250 от АПК като неоснователно.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 253, ал. 2 от АПК, Административен съд Сливен

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на И.В.И. с ЕГН: **********, с адрес: ***, с което на основание чл. 250, ал. 1 от АПК се иска прекратяване на действия, представляващи отнемане на СУМПС.

Разпореждането може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в тридневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от разпореждането да се изпрати незабавно на страните.

                                              

 

           

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: