Решение по дело №491/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 42
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20227200700491
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

                                                   № 42

 

гр. Русе, 16.02.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, в публично заседание на 15 февруари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

ЧЛЕНОВЕ:

 

 

ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

СПАС СПАСОВ

при секретаря       Галина Кунчева и с участието на прокурора         Добромира Кожухарова като разгледа докладваното от съдия ВЪРБАНОВА административно дело 491 по описа за 2022 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на прокурор при Окръжна прокуратура - Русе против  на разпоредбата на член 18 б, ал.1, предложение трето от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет — Сливо поле, обл.Русе, приета с Решение № 484 по Протокол № 39/05.03.2003 г., последно изм. и доп. с Решение № 417 по Протокол №42/29.09.2022г. на Общински съвет - Сливо поле, в частта й - „до 31 октомври", като противоречаща на разпоредбата на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ (в редакция ДВ, бр. 101 от 2013 г.). Претендират се и направените разноски по производството – такса за обнародване в Държавен вестник.

Ответникът в производството - Общински съвет – Сливо поле не взема становище по протеста.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе, като контролираща страна в производството, дава заключение за основателност на протеста.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото и извърши проверка по реда на чл. 168, във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

Протестът е процесуално допустим - подаден е против разпоредби от административен акт, който подлежи на съдебен контрол. Изрично законодателят с разпоредбата на чл. 186, ал. 2 от АПК е регламентирал, че прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт. По аргумент от чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничения във времето, т.е. налице е безсрочност на оспорването, включително и по отношение подаването на протест на прокурора срещу такъв акт.

Разгледан по същество, протестът е основателен.

Протестираната частично наредба, по дефиницията на чл. 75, ал. 1 от АПК, чл. 7, ал. 2 и чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съставлява подзаконов нормативен административен акт. По силата на законовата делегация в чл. 9 от ЗМДТ общинският съвет приема наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, каквато е и Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет — Сливо поле, обл.Русе, приета с Решение № 484 по Протокол № 39/05.03.2003 г., последно изм. и доп. с Решение № 417 по Протокол №42/29.09.2022г. на Общински съвет - Сливо поле, обл. Русе от която е оспорената по делото разпоредба.

Според чл. 8, ал. 5 от ЗМДТ общинският съвет определя с наредбата по чл. 9 от ЗМДТ реда, по който лицата, неползващи услугата през съответната година или през определен период от нея, се освобождават от заплащане на съответната такса.

Частично оспорената разпоредба на 18 б, ал.1 /в частта й до 31 октомври/ от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет — Сливо поле /за краткост само „Наредбата“/  в съответствие с чл. 8, ал. 5 от ЗМДТ, урежда именно реда за освобождаване от заплащането на такса за битовите отпадъци /ТБО/. Следователно оспореният подзаконов нормативен акт е приет от компетентен за това орган, който орган е компетентен и да регламентира реда за освобождаване от заплащането на посочената такса.

Частично оспорената разпоредба на чл. 18 б, ал.1 от Наредбата, в актуалния  вариант, гласи следното:

Чл.18б. (нов- Р-е № 510 по Прот.№ 43/22.12.06г.; изм. с Р-е №199/30-31.01.09г.; изм.с Р-е №26/16.12.11г.) (1) (изм.с Р-е №272/27.07.17г.; изм.и доп.с Р-е №32 по Прот. №4/23.12.19г.) Не се дължи такса за сметосъбиране и сметоизвозване за:

-    (изм.с Р-е №272/27.07.17г.) имоти, които са извън границите на организирано сметоизвозване, определени със Заповед на Кмета на общината;

-    (отм.с Р-е №272/27.07.17г.);

-    (изм.и доп.с Р-е №272/27.07.17г.; изм.и доп.с Р-е №32 по Прот. №4/23.12.19г) имот, който е незастроен или не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до 31 октомври на предходната година в общината по местонахождението на имота. За придобитите през годината имоти, декларацията се подава в двумесечен срок от датата на придобиването им.“

Оспорената норма от подзаконовия нормативен акт, в съответната й част31 октомври“, противоречи на разпоредба от нормативен акт от по-висок ранг – на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ.

Разпоредбата на чл. 71, т.1 от ЗМДТ /в редакцията на ДВ, бр.101 от 22.11.2013 г., в сила от 01.01.2014 г./ гласи:

Чл. 71. Не се събира такса за: 1.сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота

Нормата е изменена с ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г. Новата редакция на чл. 71 от ЗМДТ е приета с § 9 от ЗИД на ЗМДТ (обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г.). В § 21 от ПЗР на същия ЗИД на ЗМДТ първоначално е било предвидено, че законът влиза в сила от 1 януари 2020 г., с изключение на § 5 относно чл. 66, ал. 3, т. 1, § 15, 16, 17 и 20, които влизат в сила от деня на обнародването на закона в „Държавен вестник“. Впоследствие, с § 39, т. 23, б. “г“ от ЗИД на ЗКПО (обн. ДВ, бр. 98 от 27.11.2018г., в сила от 1.01.2019 г.), § 21 от ПЗР на ЗИДЗМДТ (обн., ДВ, бр.88 от 3.11.2017 г.) е изменен като думите „1 януари 2020 г.“ са заменени с „1 януари 2022 г.“. Впоследствие, с § 15, т. 3, б. „г“ от ЗИД на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (обн. ДВ, бр. 14 от 17.02.2021 г., в сила от 17.02.2021 г.) отново е изменен като думите „1 януари 2022 г.“ се заменят с „1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г.“ Следователно изменената редакция на чл. 71 от ЗМДТ с ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г. влиза в сила от 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., а според информация от електронната страница на НСИ окончателни данни от преброяването ще има в края на 2022 г. При това положение, към настоящия момент, към който следва да се преценява съответствието с материалния закон според чл. 192а, изр. второ от АПК, тя не е действащо право. Поради това така изменената редакция не следва да бъде съобразявана при извършването на преценката за съответствието с материалния закон на оспорената частично разпоредба на чл.18 б, ал.1 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет — Сливо поле, обл. Русе.

Следва да се има предвид, че с ДВ, бр. 14 от 17.02.2021 г., в сила от 17.02.2021 г., не са извършвани никакви изменения в самия текст на нормата на чл. 71 от ЗМДТ, а, както беше посочено по-горе, е извършено единствено изменение в § 21 от ПЗР на ЗИДЗМДТ (обн., ДВ, бр. 88 от 3.11.2017 г.) като срокът, за който е отложено влизането на този закон в сила, е продължен до 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г. Това отлагане действието на закона с правило от заключителните му разпоредби е изрично уредено в чл. 35, ал. 1 от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на ЗНА.

Понастоящем и до влизане на измененията в чл. 71 от ЗМДТ в сила на 1 януари на втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд в Република България през 2021 г., разпоредбата на чл. 71, т. 1 от същия закон продължава да е в следния вид:

         „Чл. 71. Не се събира такса за: 1.сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота“.

По изложените съображения, доколкото в частично оспорената  разпоредба се предвижда по-кратък срок за подаване на декларацията (до 31 октомври на предходната година), от този, предвиден в разпоредба от нормативен акт от по-висок ранг – чл. 71, т. 1 от ЗМДТ (до края на предходната година), то същата следва да бъде отменена в оспорените й част.

Предвид изхода на спора, изричното искане от протестиращия и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, ответникът по оспорването следва да възстанови на ОП – Русе направените съдебни разноски в размер на 20.00  лева, представляващи заплатена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник /банков документ на л.12 от делото/.

Водим от изложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът       

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по протест на прокурор при Окръжна прокуратура – Русе разпоредбата на чл. 18 б, ал.1, предложение трето от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, издадена от Общински съвет — Сливо поле, обл. Русе само в частта й  „до 31 октомври".

ОСЪЖДА Общински съвет -  Сливо поле да заплати на Окръжна прокуратура - Русе сумата в размер на 20 (двадесет) лева, представляващи направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението до страните.

Решението да се разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване на касационна жалба или протест или ако те са отхвърлени.

 

 

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                    

 

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                 2.