Решение по дело №277/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 11
Дата: 29 януари 2020 г.
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20197130700277
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

                                       РЕШЕНИЕ №

                                         гр. Ловеч, 29.01.2020 година

       

                                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, касационен състав в публично заседание на четиринадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

                                                    Членове:   ЙОНИТА ЦАНКОВА

                                                                         ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при секретар Татяна Тотева

и с участието на прокурор Кирил Петров

сложи за разглеждане докладваното от съдия ПАВЛОВА

к.н.а.д. 277 по описа за 2019 година, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

             Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63 алинея 1 изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

             Образувано е по касационна жалба от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Ловеч, чрез надлежно упълномощен процесуален представител, срещу решение № 307 от 11.10.2019 година, постановено по наказателно административен характер дело № 547 по описа за 2019 година на Ловешкият районен съд, с което първи наказателен състав е отменил Наказателно постановление № 685 от 10.05.2019 година, издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Ловеч, като незаконосъобразно.  

                В касационната жалбата се съдържат подробни доводи, че така постановеното решение е неправилно и незаконосъобразно. Касационният жалбоподател, счита, че визираното в НП нарушение е доказано, правната му квалификация е правилна и съответства на описаното нарушение, като не са налице условията да се приеме за маловажен случай, поради извършени други нарушения, за които са издадени изброените, влезли в законна сила наказателни постановления. Счита, че липсата на съставен АУАН на лицето извършило фактическата сеч, не прави НП срещу жалбоподателя незаконосъобразно. Излага, че както съставеният АУАН, така и издаденото НП отговарят на всички изисквания на чл.42 от ЗАНН и чл. 57 от същия закон, направено е пълно и точно описание на нарушението, правилна е правната квалификация на нарушението, липсва противоречие между констатациите в КП, АУАН и НП. В заключение моли да бъде отменено решението на РС и потвърдено издаденото НП в неговата цялост.

                В съдебно заседание касаторът - Регионална дирекция по горите гр.Ловеч, чрез надлежно упълномощен процесуален представител подържа жалбата по изложените в нея съображения, развити и в писмена защита.

               Ответникът по касационната жалба - Б.Х.Д. ***, редовно призован, се представлява от адв. М., която оспорва касационната жалба и моли да остане в сила постановеното решение като правилно и законосъобразно. В депозиран по делото отговор на касационната жалба излага подробни съображения в тази връзка.  

                      Представителят на Окръжна прокуратура - Ловеч в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и моли да бъде оставено в сила решението на първоинстанционния съд като правилно. Счита, че Съдът е обсъдил всички събрани доказателства по административно-наказателната преписка и в хода на съдебното производство, и обосновано е приел, че вмененото нарушение на жалбоподателя не е доказано по безспорен и категоричен начин, поради което решението на първоинстанционния съд следва да бъде потвърдено.

              Касационният състав на съда, след като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност, наведените от жалбоподателя доводи и становищата на страните, извърши на основание чл.218 ал.2 от АПК, служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

                       Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 от АПК, във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен, съгласно чл.210 ал.1 от АПК, срещу решение на Районен съд - Ловеч, което подлежи на касационен контрол, поради което е процесуално допустима. Изведените в нея касационни основания са за неправилно приложение на закона по смисъла на чл.348 ал.1 т.1 от НПК, във вр. с чл.63 ал.1 изр.2 от ЗАНН. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения: 

              В съответствие с чл.220 от АПК касационният състав преценява прилагането на материалния закон въз основа на фактите, установени от първоинстанционния съд в обжалваното решение.

               С обжалваното решение първи наказателен състав на Ловешкият районен съд е отменил Наказателно постановление /НП/ № 685 от 10.05.2019 година, издадено от Директора на Регионална дирекция по горите гр.Ловеч, упълномощен със Заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на Земеделието и храните, с което на Б.Х.Д. ***, е наложено административно наказание на основание чл.53, ал.1 и 2 от ЗАНН и чл.275, ал.1, т.2 от Закона за горите /ЗГ/ глоба в размер на 900 /деветстотин/ лева, за нарушение на чл.257, ал.1, предложение второ, т.1, предложение първо от Закона за горите, във връзка с чл.108, ал.3 от същия закон, във връзка с чл.61 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите, във връзка с чл.47, ал.1, т.1 от същата наредба, във връзка с чл.126, ал.1, т.5 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии.                      

                При субсидиарното действие на НПК, районният съд е изпълнил процесуалното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който е осигурил обективно, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване по делото, при спазване на предвидения процесуален ред за събиране, проверка и анализ на доказателствената съвкупност. Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства правилно решаващият съд е приел, че в проведеното административно наказателно производство са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като наказващият орган е издал процесното наказателно постановление при неизяснена фактическа обстановка, като не са изяснени спорни обстоятелства от значение за установяване нарушението от обективна и субективна страна, като вмененото нарушение не е доказано по безспорен и категоричен начин, вкл. че в НП не са изложени съображения за приложението на чл.28 от ЗАНН.  

                Така постановеното решение е правилно. Приетата от съда фактическа обстановка, подробно изложена в мотивите на решението, съответства на събраните по делото доказателства и се споделя изцяло от настоящият касационен състав на съда, както и мотивите на решаващият съд за незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.  

                В съответствие с ангажираната от наказващият орган разпоредба на чл.108, ал.3 от Закона за горите лицето, на което е издадено позволително за сеч носи отговорност и упражнява контрол по извършване на добива на дървесина до освидетелстване на сечището. Според чл.47, ал.1, т.1 от Наредба №8/05.08.2011 г. за сечите в горите „При провеждане на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да: секат само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч.”   Съгласно чл.12б, ал.1, т.5 от Наредба № 1/30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии лицата по чл.108, ал.2 от Закона за горите след получаването на позволителното за сеч са длъжни да: следят за спазването на сроковете и правилата за сеч, в т.ч. да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - на всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч. По смисъла на §1, т.21 от ДР на Закона за горите „добив на дървесина” е сеч и извоз на дървесина до временен склад.

                     Анализа на приложимите към казуса норми от Закона за горите и подзаконовите актове по прилагането му изискват в имота, за който е издадено позволително за сеч, при провеждането на позволената с него сеч, същата да е започнала и при провеждането й, лицата извършващи добив на дървесина да не са спазили законовите изисквания. Според доказателствената съкупност сеч в процесния имот, в периода посочен за извършване на нарушението не е била започната, не е реализиран добив на дървесина по издаденото позволително за сеч по смисъла на закона, и не може да се приеме, че Д. само поради качеството си на лице, на което е издадено позволителното за сеч следва да носи административнонаказателна отговорност за неправомерна сеч на 12 дървета, която е констатирана в имота и не е свързана с неговата дейност в това му качество.

                Доколкото по смисъла на §1, т.21 от ДР на ЗГ „добив на дървесина” е сеч и извоз на дървесина до временен склад, както в административното производство, така и в съдебното не са ангажирани доказателства, че Д. като лице, упражняващо лесовъдска практика по чл.108, ал.2 от ЗГ не е упражнил контрол по извършване на добива на дървесина в процесния имот, за който е безспорно установено, както е отразено и в касационната жалба, че не е започнала фактическата законна сеч по издаденото позволително. В процесния случай няма констатирани нарушения по добива на дървесина и не са налице нормативни предпоставки констатираната неправомерна сеч, която не е свързана с добив на дървесина да бъде вменена във вина на ответника по делото.

              Установено по делото е, че във връзка с издаденото позволително за сеч № 0492415/29.03.2019 година, като представител на И.Ц.Ц. два дни преди издаването му, Д. е маркирал дърветата за сеч в имота с контролна горска марка 0442, оформен е карнет опис, било определено след добиване дървесината да се извози до временен склад - стадиона гр.Угърчин, изготвен е технологичен план и е следвало собственика, да посочи дали ще извършва сечта сама, с наети от нея работници или ще сключи договор с фирма която ще извърши сечта, след което Д. може да оформи и издаде разрешително за достъп в горски територии, което е поименно и разрешително за достъп на превозни средства.

              Според показанията на свидетелката И.Ц.Ц., братовчет й като съсобственик по наследство е започнал да реже дърветата от имота, като по-късно същият е подал сигнал на 112 за незаконна сеч, в която връзка е образувано досъдебно производство, извършена е проверка от горските служители, а след узнаването за това сечището е затворено от инж.В., тъй като според свидетелските му показания имало неуредени взаимоотношения между собствениците, всичко се случило в рамките на няколко дни, като в имота не е извършвана сеч от Д. преди да затвори сечището, защото не е издаван превозен билет, каквато е практиката. В наличното по преписката Обяснение във връзка със съставеният му АУАН Д. излага тези обстоятелства, установени и от събраните по делото писмени и гласни доказателства, представил е необходимите документи, като е посочил че няма вина за незаконната сеч, че добив на дървесина в имота не е извършван и се касае за престъпление, за което има образувана прокурорска преписка и установен от полицията извършител. Видно от преписката  обяснението, с характер на възражение по акта, не е прецено от наказващият орган и не е извършено разследване на спорните обстоятелства. 

               Обосновано с доказателствата първоинстанционният съд е приел, че преди да се произнесе наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл.52, ал.4 от ЗАНН, да извърши разследване на спорните обстоятелства, каквито безспорно са налице по съставомерността на нарушението при установените с гласните доказателства обстоятелства по организацията на сечта за разрешеният добив на дървесина, влошените отношения между част от наследниците на процесния имот, като не са обсъдени и възраженията на нарушителя, посочени в АУАН.  

               За пълнота следва да се отбележи, в издаденото НП липсват мотиви и за размера на наложеното административно наказание. При определяне вида и размера на наложената глоба, в съотвествие с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН административно наказващия орган следва да изложи мотиви ако приеме че размера, в който следва да бъде понесен от санкционирания е над минимално установения. Това негово законово задължение е предвид необходимостта нарушителят да получи адекватно наказание за извършеното противоправно деяние и няма как да бъде поправено на по- късен етап, включително в хода на съдебното обсъждане на постановения санкционен акт. В тази връзка остава неясен подхода на наказващият орган въз основа на какво в случаят е определил глоба от 900 лева при нормативно заложения размер от 300 до 5000 лева. При което съдът не може да извърши контрол за законосъобразност на размера на наложеното наказание, с необходимата преценка съответства ли на тежестта на обществената опасност на деянието и дееца, и доколко ще допринесе в най-пълна степен за реализиране целите на административното наказание по чл.12 от ЗАНН, на които се позовава касаторът в касационната жалба и писмените защита.

             По тези съображения не се оправдаха фактически и от гледната точка на закона оплакванията в касационната жалба.  

             С оглед на изложеното, съдът счита касационната жалба за неоснователна, а решението на Районен съд Ловеч за валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила, като правилно. Не са налице касационните основания по смисъла на чл.348 от НПК, които да водят до неговата отмяна.  

             Мотивиран така и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН във връзка с чл.221 ал.2 предложение първо АПК, Ловешки административен съд, касационен състав 

             РЕШИ:

             ОСТАВЯ В СИЛА решение № 307 от 11.10.2019 година, постановено по наказателно административен характер дело № 547 по описа за 2019 година на Районен съд Ловеч. 

             Решението е окончателно.    

 

              ПРЕДСЕДАТЕЛ:                   ЧЛЕНОВЕ: 1.                     2.