Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 59
28.03.2017г. град Стара
Загора
В И
М Е Т
О Н А
Н А Р
О Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в
публично съдебно заседание на двадесет и втори февруари през две хиляди и седемнадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар П.М.
и
с участието на прокурор
като разгледа докладваното от съдия Р. Тодорова административно дело № 355
по описа за 2016г., за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба
на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД, подадена чрез пълномощника му адв. Н.А.
от САК, против Решение за одобряване на оценителен доклад и предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г. на Главния директор на
Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” в
Министерство на образованието и науката, в качеството му на изпълняващ
функциите на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и
образование за интелигентен растеж”, в частта му по т.5, № 9, за приемане на становището
на оценителната комисия за отхвърляне на проектно предложение
BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни” и е отказано финансиране на
кандидата ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ” ООД по процедура
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05М20Р001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи
или получили международна закрила”.
В жалбата са изложени доводи за
незаконосъобразност на административния акт в оспорената му част, по
съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно- производствените
правила. Жалбоподателят поддържа, че оценяването на подаденото от него проектно
предложение BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни”, е извършено при
неспазване на приложимите изисквания и критерии съгласно Методологията за техническа
и финансова оценка на проектно предложение по процедура за подбор на проекти по
приоритетни оси 2 и 3 на Оперативна
програма „Наука и образование за интелигентен растеж” - Приложение ХVІ към
Насоките за кандидатстване по процедура за подбор на проекти BG05M2OP001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи
и получили международна закрила”. Оспорват
се поставените оценки по Раздел 1 „Финансов, технически и административен
капацитет”, по Раздел 2 „Описание на дейностите и организацията на
изпълнението”, по Раздел 3 „Устойчивост” и по Раздел 4 „Бюджет и ефективност на
разходите”, като се твърди, че финансовите и технически показатели на проекта и
административния капацитет са оценени нереално ниско, а техническите
възможности на учебното заведение изобщо не са подложени на оценка съотв. не са били оценени относимите към този
критерий обстоятелства. Сочи наличие на висок
административен и педагогически капацитет, с оглед на което счита, че
неправилно е оценено описанието на дейностите и организацията на изпълнението. По тези съображения и
такива че мотивите, с които е аргументирано извършеното оценяване, не са
съобразени с Методологията за техническа и финансова оценка и че не са относими
към проектното предложение на ЧСОУ
„ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД , е направено искане за отмяна на акта в
оспорената му част и връщане на преписката на административния орган със
задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.
Ответникът по жалбата - Главен директор на Главна
дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” в
Министерство на образованието и науката, в качеството му на Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна
програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, чрез процесуалните си
представители по делото, в представените писмен отговор по чл.163, ал.2 от АПК
и писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и прави искане да бъде
отхвърлена. Поддържа се, че оспореното решение е издадено от материално
компетентен орган, при липса на съществени нарушения на административно-производствените
правила, в съответствие и при правилно приложение на материалния закон и при
съобразяване с целта на закона. С подробно изложени съображения се обосновава, че
обжалваният акт е постановен след надлежно проведена процедура по реда и на
основание Постановление №107 на МС от 10.05.2014г. за определяне на реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
по програмите, съфинансирани от
Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния
фонд на Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за
периода 2014 – 2020г., като възприетото административно решение се основава на извършеното
компетентно и мотивирано оценяване от квалифицирани експерти – външни
оценители, в съответствие и при съблюдаване на предварителното одобрените
критерии, заложени в Методологията за техническа и финансова оценка на проектно предложение
по процедура за подбор на проекти по приоритетни оси 2 и 3 на ОП НОИР -
Приложение ХVІ към Насоките за кандидатстване по процедура за подбор на проекти
BG05M20P001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от етническите
малцинства и/или търсещи и получили международна закрила”.
Въз
основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът
приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния
спор:
Производството
се е развило по реда на Постановление
№ 107 на Министерския съвет от 10.05.2014г. за определяне на реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, съфинансирани от
Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния
фонд на Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за
периода 2014 – 2020г., действало до 12.07.2016г. /отм., бр. 53 от
12.07.2016г./.
На
11.08.2015г. на интернет страницата на Министерство на образованието и науката,
е публикуван по реда на чл.13, ал. 4 от ПМС № 107/ 2014г. /отм./ проект на
Насоки за кандидатстване по процедура на подбор на проекти, включително по
процедура BG05М20Р001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от
етническите малцинства и/ или търсещи или получили международна закрила”. През
месец септември 2015г. Главният директор на Главна
дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” в МОН е
провел информационна кампания за възможностите за кандидатстване по горепосочената
процедура.
На
23.09.2015г., Главния директор на Главна дирекция
„Структурни фондове и международни образователни програми” /„СФМОП”/ в МОН, отправя покана за подаване на проектни предложения по Приоритетна
ос 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване“, Инвестиционен
приоритет № 9ii „Социално-икономическа интеграция на маргинализирани общности,
като ромите“ посредством процедура за безвъзмездна финансова помощ
BG05M20P001-3.002 ”Образователна интеграция на учениците
от етническите малцинства и/или търсещи или получаващи международна закрила”,
като в 14 точки са посочени дейностите, които ще бъдат подкрепяни и съответно крайните
срокове за кандидатстване.
Процедурата
по приемането на проектните предложения е проведена по реда на Постановление №
107 на МС от 10.05.2014г. /отм./ и одобрените от Управляващия орган на
Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020г. Насоки
за кандидатстване по процедура на подбор на проекти.
На 27.11.2015г. ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”,
Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД, е подало по електронен път проектно
предложение с наименование „Заедно не сме различни” с номер BG05M2О0P001-
3.002-0014, в рамките на първия обявен краен срок /30.11.2015г./. Формулярът за
кандидатстване е попълнен в електронна форма, като към него са прикачени
документи, съответно на т.23 от Насоките за кандидатстване, подписани с
квалифициран електронен подпис, като подадените предложение и документи са
представени в писмен вид / л.115, том І - л.262, том ІІ на адм. дело № 7209/ 2016г. на АССГ./.
Със
Заповед № РД-09-1778/ 04.12.2015г. на Ръководителя на Управляващия орган на
Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, е сформирана и
назначена Оценителна комисия със задача
да извърши проверка за допустимост и оценяване на подадените проектни
предложения по процедура за безвъзмездна
финансова помощ BG05M20P001-3.002
”Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи
или получаващи международна закрила”. Работата на комисията е обективирана в Протокол
№1 от встъпителната сесия и от етап „Оценка на административното съответствие и
допустимостта” на проектните предложения
- приложение № 9 към Оценителния доклад
и в Протокол № 2 „Техническа и финансова оценка” на проектните предложения (
л.2 - л.68 съотв. л.69 и сл. от том III – приложение към адм. дело № 7209/ 2016г. на АССГ). В периода 07.12.15г.-11.02.2016г. са
проведени общо шест заседания на Оценителната комисия, от които: встъпително и
подготвително заседание на 07.12.2015г.; заседания на етап „Оценка на
административното съответствие и допустимостта” - на 25.01.2016г., на
03.02.2016г. и на 09.02.2016г. и заключително заседание на 11.02.2016г. Проверката
в Етап „Оценка на административното съответствие и допустимостта” на проектните
предложения е извършена от членове на комисията с право на глас, като с Решение
№ 1.78 от 09.02.2016г., въз основа на извършената оценка са допуснати 124 от
общо 157 разгледани на този етап проектни предложения. След проведена процедура
по възражения, са допуснати още 3 проектни предложения, с което общият им брой
става 127. Сред допуснатите проектни предложения, под №12 в таблицата към
решение № 1.78 от 09.02.2016г. на Оценителната комисия, е посочено и проектното
предложение на кандидата ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”,
Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ- СОУ” ООД.
В хода на етапа „Техническа и финансова оценка” на
проектните предложения, в съответствие с чл.21, ал.1 от ПМС № 107/10.05.2014г.,
чл.11, ал.6 от Правилата за работа на оценителните комисии за оценяване на
проектни предложения по Оперативна програма „Наука и образование за
интелигентен растеж” 2014-2020г. и заповед № РД-09-1778/ 04.12.2015г., изм. със
Заповед № РД09-104/ 05.02.2016г. на Ръководителя на Управляващия орган на ОП
НОИР, проектните предложения, допуснати до участие на този етап, е прието да
бъдат оценявани от двама различни члена на оценителната комисия с право на
глас, независимо един от друг. На заседанието на Оценителната комисия,
проведено от 11.02.2016г., са разяснени
критериите за оценка съгласно ПМС № 107/ 2014г. и Методологията за техническа
и финансова оценка на проектно предложение по процедура за подбор на проекти по
приоритетни оси 2 и 3 на ОП НОИР - Приложение ХVІ към Насоките за
кандидатстване по процедура за подбор на проекти BG05M20P001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи
и получили международна закрила” /Методологията за ТФО/. Критериите за оценка
на проектните предложения възпроизвеждат посочените в Методологията, обособени
в четири раздела: Раздел 1 - „Финансов, технически и административен капацитет”;
Раздел 2 - „Описание на дейностите и организация на изпълнението”; Раздел 3 - „Устойчивост”
и Раздел 4 „Бюджет и ефективност на разходите”. Изпълнението на всеки критерий
се оценява с определен брой точки съгласно Методологията за ТФО, като всеки
подраздел се обосновава писмено в поле „Забележки”. Общата оценка на съответния
оценител се формира като се сумират точките от четирите раздела, като независимо
от присъдените точки по разделите, оценителите трябва да попълват докрай
оценителния лист за техническа и финансова оценка на съответното проектно
предложение. Крайната оценка на дадено
проектно предложение се формира като средноаритметично от оценките на двама
оценители. В случай, че между тях има разлика 20 на сто от максималната
възможна оценка или повече, председателят определя трети оценител (член на
комисията с право на глас), който също да направи оценка. Тогава окончателната
оценка е средноаритметично от оценката на третото лице и по- близката до
неговата от първите две оценки.
След
извършеното оценяване на етапа „Техническа и финансова оценка”, на 07.03.2016г.
Оценителната комисия е предала Оценителен доклад на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж” 2014-2020г., със списъци на предложените за одобряване и съответно за
отхвърляне проектни предложения.
На
21.03.2016г. работата на Оценителната комисия на етап „Техническа и финансова
оценка” е подновена по решение на Ръководителя на Управляващия орган, за
връщане на оценителния доклад за преразглеждане по съображения, че помощник-оценителите
са имали кратък срок за разглеждане на проектните предложения, с оглед на което
класирането, извършено на 07.03.2016г. и оценителните листове, да се считат
анулирани /л.350/. Проектните предложения, допуснати до етап „ТФО”, е
предвидено да бъдат разпределени за нова оценка на същите оценители, които са
ги разглеждали на този етап, като с Решение 2.19 от 21.03.2016г. е прието да се
изиска от всички допуснати кандидати на етап „ТФО” информация - подробна разбивка на всяко перо
от бюджета и остойностяване на дейностите съгласно таблица, както и пояснителна
информация за прага на същественост, възприет съобразно счетоводната политика
на всеки от кандидатите. Оценителната комисия е възложила отново на помощник-оценителите след
представяне от кандидатите на изисканата информация да преразгледат проектните
предложения, допуснати до етап „Техническа и финансова оценка”, за включени
недопустими разходи и разходи свързани с недопустими дейности или такива, които
нямат връзка с допустими проектни дейности, както и в случаите на технически
/аритметични/ грешки, и да изготвят
становища в тази връзка.
Оценители на проектното предложение на жалбоподателя на
етапа Оценка на техническото и финансово предложение, са: първи оценител И. Иванова,
външен оценител с право на глас и Р. Маринов, също външен оценител с право на
глас. Оценителите са съставили оценителни листове, обективиращи оценката на
всеки от тях спрямо проектното предложение на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ”
ООД.
Оценителят И. Иванова, въз основа на направеното
от нея оценяване /л.207 и сл. от том III – приложение към адм. дело № 7209/ 2016г. на АССГ/, е предложила да бъде
отхвърлено проектното предложение на жалбоподателя, поради постигнат от
оценяването резултат 22 точки, при праг 68 точки. По първия раздел - „Финансов,
технически и административен капацитет”, прагът за преминаване е 9.00, а поставената
от оценителя И. Иванова оценка е 7.00 точки, явяваща се сбор от оценки 3.00т./0,00т./4.00т./0,00т.,
както следва: Оценка 3.00 по подраздел 1.1, оценяващ наличието на опит в
управлението на проекти и технически опит; Оценка 0.00 по подраздел 1.2,
оценяващ дали управленският екип има опит в организация, управление и
изпълнение на проекти /обоснована с изявление в графа забележки, че предложеният
екип за управление на проекта няма достатъчно опит в организацията,
управлението и изпълнението на проекти в сферата на образованието и
образователната интеграция и членовете на предложения екип нямат опит в
изпълнение на сходен дейности/; Оценка 4.00 /максимална/ по подраздел 1.3,
оценяващ наличие на достатъчно управленски капацитет, в т.ч кадри, оборудване и
умения за управление на бюджета и Оценка 0.00 по подраздел 1.4, оценяващ
наличието на стабилни и достатъчни източници на финансиране, позволяващи
изпълнение на предложените дейности /обоснована че няма посочена информация
дали кандидатът и партньорите имат стабилни и достатъчни източници на
финансиране, позволяващи да се изпълнят предложените дейности/.
По
Раздел ІІ „Описание на дейностите и организация на изпълнението”, оценителят
Иванова е поставила оценка 8.00 точки /сбор от оценки 0.00т./0.00т./2.00т./6.00т./,
при праг от 25.00 точки. По първия включен в тази група подраздел - доколко
проектното предложение е в принос за постигане на специфичната цел, е поставена
оценка 0.00т. от възможни 35 точки, по съображения че целите и задачите не са
ясно структурирани и обосновани и липсва съответствие между проектните със
специфичната, общите и непосредствените цели на конкретната схема за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, като заложените дейности не
надграждат и не допълват други схеми. И по подраздел 2.2 - за ясно дефиниране и
стратегически подбор на целевите групи, също е поставена оценка 0.00т. по
съображения, че целевите групи не са ясно дефинирани, като проектното
предложение не адресира напълно идентифицираните им нужди и проблеми. По подраздел
2.3 - Достатъчно ясно дефинирани и практични ли са предложените дейности и
съответстват ли на целите и очакваните резултати, както и дали допринасят за
постигането на заложените по проекта индикатори за изпълнение и за резултат, е
поставена оценка от 2.00т. от възможни 10 точки по съображения, че предложените
дейности допринасят за постигането на заложените по проекта индикатори, но не
съответстват на целите и очакваните резултати и че предложените методи не са
подходящо избрани и няма да доведат до постигане на заложените цели и
резултати, като съотношението ресурс/резултат не е оптимално. По подраздел 2.4
- Ясен и изпълним ли е планът за
действие, е поставена оценка 6.00т. от възможни 10 точки, по съображения че
описаните дейности и времевия график са съгласувани, структурирани и позволяват
подготовка и изпълнение, но времевия обхват на дейностите не е реалистичен и
разпределението на дейностите във времето не е балансирано.
По Раздел ІІІ „Устойчивост”, при праг 9.00 точки, е
поставена оценка 2.00 точки, на база оценка 2.00т./0.00т. По подраздел 3.1, оценяващ
възможността за мултиплициране на постигнатия ефект, оценката е 2.00 точки по
съображения, че проектът не създава модел, който е подходящ да бъде
мултиплициран, като заложените информационни и мотивационни механизми не са
достатъчни и не могат да осигурят мултиплициране. По подраздел 3.2 - устойчиви ли са очакваните резултати,
оценката е 0.00т., защото очакваните резултати се сочат че не са устойчиви във
финансово отношение, институционално и по отношение въздействието върху
целевите групи.
По
Раздел ІV „Бюджет и ефективност на разходите” е поставена оценка 5.00 точки /0.00т./0.00т./5.00т./
при минимален праг от 25.00 точки. По подраздел 4.1 - ясно обвързани ли са
разходи и дейности, е поставена 0 точки от възможни 12, по съображения, че има
частично съответствие и логическа връзка между дейности и бюджет, но заложените
количества не са реалистични; изразходването на планираните средства не е
напълно обосновано и има недопустими разходи/. По критерий 4.2 - задоволително ли е съотношението между
прогнозните разходи и очакваните резултати също е поставена оценка 0 точки, по
съображения, че заложените суми не са съобразени с наложилите се в страната
пазарни цени; бюджетът, техническите спецификации и количествено-стойностните
сметки, не са ясни и детайлни; не е избран оптималния път разходи / резултати /
ефект към решаване на проблема и предоставяне на търсените ползи; бюджетните
пера не са ясни и детайлни, връзката между разходи и резултати не е видима. По подраздел
4.3 - Разходи за дейности, които се
предвижда да бъдат възложени на външен изпълнител, е прието, че са обосновани с
оглед принципите за ефективност и ефикасност и е поставена оценка 5.00 точки.
Вторият оценител - Р. Маринов, въз
основа на направеното от него оценяване, също е предложил да бъде отхвърлено
проектното предложение на жалбоподателя, поради постигнат от оценяването
резултат 30 точки, при праг от 68 точки. По Раздел І „Финансов, технически и
административен капацитет”, прагът за преминаване на който е 9.00 точки,
поставената от оценителя оценка е 8.00 точки, както
следва: По подраздел 1.1 - за наличие на опит в управлението, е поставена
оценка 3.00т.; По подраздел 1.2 - за наличие на опит от страна на екипа за
управление, организация, изпълнение - оценка 1.00т., резултат от
средноаритметично оценяване на представените автобиографии на членовете на
екипа за организация и управление на проекта; По подраздел 1.3 - за управленски
капацитет - оценка 3.00точки, тъй като не е изпълнен критерият за необходимия
управленски екип; По подраздел 1.4 - за наличие на стабилни източници на
финансиране е поставена оценка 1.00 точки, защото оборотът от последните 2 години е под стойността на исканото финансиране.
По
Раздел ІІ „Описание на дейностите и организация на изпълнението”, е поставена
оценка 4.00 точки при минимален праг от 25 точки. По подраздел 2.1 е поставена
оценка 0 точки - проектното предложение не съответна на специфичната цел на
схемата и инвестиционния приоритет; по подраздел 2.2- оценка 2.00 точки от
10.00 възможни, защото проектът не включва и адресира нуждите и проблемите на
целевите групи; по подраздел 2.3 - ясно ли са дефинирани и практични ли са
предложените дейности, съответстват ли на целите и допринасят ли за резултата -
оценка 2.00 точки, тъй като проектните дейности не допринасят за постигане на
заложените индикатори за изпълнение и резултат, а по подраздел 2.4 - изпълним
ли е планът за действие - оценка 0 точки, обоснована с голямо струпване на
дейности в отделни месеци, като описаните дейности не допринасят за целите на
схемата. По раздел ІІІ - „Устойчивост” - при праг 9.00 точки, е поставена
оценка 2.00 точки. По подраздел 3.1, оценяващ възможността за мултиплициране на
постигнатия ефект, поставената оценка е 0 точки по съображения, че описаната
информация не отговаря на изискванията за устойчивост. По подраздел 3.2 -устойчиви
ли са очакваните резултати, оценката е 2.00т., обоснована с осигурена
институционална устойчивост. По раздел ІV „Бюджет и ефективност на разходите” е
поставена оценка 16.00 точки при минимален праг от 25 точки, както следва: По подраздел
4.1 ясно обвързани ли са разходи и дейности - оценка 8 точки, по съображения,
че в бюджета не е обоснована налична потребност на изразходването на
планираните средства; По подраздел 4.2 - оценка 3.00 точки, обоснована с незадоволително
съотношението между разходи и резултати и по подраздел 4.3 - оценка 5.00 точки,
тъй като разходите за дейности, предвидени за възлагане на външен изпълнител,
не са подходящо обосновани с оглед принципите на ефективност и ефикасност.
Съгласно становище на помощник-оценител, бюджетът на
проекта е детайлен и структуриран правилно. В описанието на някои от дейностите
не е добре аргументирана потребност от заложените материали с оглед потребностите
на целевата група и изпълнението на дейностите, като единичните цени на
материалите са завишени и не е спазен принципа за ефективност и ефикасност на
разходите. Посочено е, че целевата група е малка с оглед планираните средства,
като са приети за недопустими планирани разходи за софтуер и електронни
учебници.
Въз
основа на изготвените оценки, обективирани в оценителни листове /л.193 и сл.,
т. ІІІ - приложение към адм. дело №
7209/ 2016г. на АССГ/, двамата оценители констатират, че проектното предложение
не преминава нито един от съответните минимални прагове за оценка на разделите
- Раздел 1 „Финансов, технически и административен капацитет”; Раздел 2 „Описание
на дейностите и организация на управлението”; Раздел 3. „Устойчивост” и Раздел 4.
„Бюджет и ефективност на разходите”. С оглед на което оценителите предлагат проектното
предложение на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД, да отпадне на етап „Техническа
и финансова оценка”.
С
Решение 2.42. от 18.05.2016г. Оценителната комисия, въз основа на изготвените
оценки, е предложила да бъдат финансирани посочените в решението проектни
предложения /общо 41 на брой/, а с Решение № 2.44 от 18.05.2016г. предлага да
бъдат отхвърлени общо 68 броя проектни предложения, по съображения, че проектните
предложения не отговарят на критериите за техническа и финансова оценка и имат
окончателна обща оценка под 68 точки и/или средноаритметична оценка под
минималния праг на поне един от разделите - Раздел 1 „Финансов, технически и
административен капацитет”; Раздел 2 „Описание на дейностите и организация на
управлението”; Раздел 3. „Устойчивост” и Раздел 4. „Бюджет и ефективност на
разходите” от Методологията за Техническа и финансова оценка /л.113 и сл., т.
ІІІ - приложение към адм. дело № 7209/
2016г. на АССГ/. Проектното предложение на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД
/№ 0014/, е сред посочените в решението проектни предложени с окончателна обща
оценка под 68 точки и средно аритметични оценки под съответния минимален праг
на всеки един от относимите за оценяването раздели. Работата на Оценителната
комисия е приключила с изготвянето на Оценителен доклад от 18.05.2016г.
С Решение за одобряване на оценителен доклад и предоставяне
на безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г. на Главния директор
на Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” в
Министерство на образованието и науката, в качеството му на изпълняващ
функциите на Ръководител на Управляващия орган
на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, въз
основа на проведената процедура по подбор на проекти, подадени в първия срок за
кандидатстване, е одобрен доклада на Оценителната комисия от 18.05.2016г. /по т.1
от решението/; прието е становището на Оценителната комисия за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по предложените за финансиране проекти,
представени в таблична форма с посочване на идентификационен номер и
наименование на предложението, името на кандидата, получената обща оценка,
принос на ОП в процент, принос на кандидата в процент и обща сума на заявеното
финансиране /по т.2 от решението/; одобрен е общ размер на безвъзмездната
финансова помощ /по т. 3 от решението/ и е прието предложението на Оценителната
комисия за определяне на резервни проектни предложения, които успешно са
преминали оценката, но за които не е достигнало финансиране /т.4/. С решението
по т.5 е прието и становището на Оценителната комисия за отхвърляне на посочените
в табличен вид проектни предложения, като с Решение № 80811-262 от 30.05.2016г.
в оспорената му в настоящото съдебно производство част /по т.5, № 9/, е прието
становището на Оценителната комисия за отхвърляне на проектно предложение
BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни” и е отказано финансиране на
кандидата „ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ” ООД” по процедура
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05М20Р001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи
или получили международна закрила”. От фактическа страна административният акт
/вкл. в обжалваната му част/ е обоснован със становището, обективирано в
Доклада на Оценителната комисия от 18.05.2016г., а от правна страна се основава
на чл.25, ал.1 от Постановление № 107/ 2014г.
на МС и Заповед № РД-09-1767/ 02.12.2015г. на Министъра на образованието и науката.
По
делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в
административната преписка по издаване на Решение за одобряване на оценителен
доклад и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г.
на Главния директор на ГД „СФМОП” в МОН в
оспорената му част, в т.ч проектно предложение BG05М2ОР001-3.002-0014
„Заедно не сме различни” на „ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ”
ООД” по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05М20Р001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи
или получили международна закрила”; Протоколи от работата на Оценителната
комисия, оценителни листи за извършеното оценяване на етап „Техническа и
финансова оценка” и др.
По
делото е допусната, назначена и изпълнена съдебна експертиза, заключението по
която съдът възприема като компетентно, обективно и безпристрастно. Съгласно
заключението /изготвено от оценител, включен в списъка на лицата, одобрени в
проведения от Дирекция „Централно координационно звено” за управление на
средствата от ЕС в Администрацията на МС на РБългария централизиран конкурс за
избор на външни оценители в процедурите за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ/, при извършеното оценяване на проектното предложение BG05М2ОР001-3.002-0014
„Заедно не сме различни” на „ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ”
ООД”, са спазени предварително въведените критерии, заложени в одобрената Методология
за техническа и финансова оценка на проектното предложение по процедура за
подбор на проекти по приоритетни оси 2 и 3 на ОП НОИР - Приложение ХVІ към
Насоките за кандидатстване по процедура за подбор на проекти BG05M20P001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи
и получили международна закрила”, като всеки един от
критериите е оценен с определен брой точки съгласно Методологията за ТФО и
всеки един подраздел е обоснован писмено
в съответното поле „Забележки” в оценителните листи, като независимо от
присъдените точки на разделите, оценителите са попълнили докрай оценителния
лист за техническа и финансова оценка на проектното предложение. Експертът
сочи, че при извършеното оценяване на проектното предложение
BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни”, са спазени разделите,
подразделите и скалата на оценяването, като всеки един подраздел е оценен по
скалата и заложените критерии към него, след което е сумиран общият брой точки
от обособени четири раздела в Методологията за Техническа и финансова оценка.
Според експерта мотивите, с които е аргументирано извършеното оценяване от
двамата оценители, в някои подраздели не са съобразени с Методологията за ТФО и
не са относими към проектното предложение на жалбоподателя. Сочи несъобразено с
Методологията за ТФО и при липса на подробна обосновка как се е стигнало до
присъдената оценка въз основа на критериите, заложени в подразделите на
оценяването, както следва: по подраздел 1.2 на Оценител 1; по подраздел 1.3 на Оценител
2; по подраздел 2.1 на Оценител 2; по подраздел 2.2 на Оценител 2; по подраздел
2.3 на Оценител 2; по подраздел 2.4 на Оценител 2; по подраздел 4.1. на Оценител
2. Съответно като неотносими към проектното предложение на жалбоподателя се
сочат мотивите, с които е аргументирано оценяването по подраздел 1.1 и по
подраздел 1.4 на Оценител 1. Приетите от експерта несъответствия са представени
в табличен вид.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във
връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и
като извърши цялостна проверка на законосъобразността на административния акт в
оспорената му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК,
намира за установено следното:
Оперативна програма „Наука и
образование за интелигентен растеж” 2014 - 2020г. в актуализиран вид е одобрена
с Решение №796 на Министерския съвет от 02.12.2014г., на основание чл.8, ал.4
от Постановление № 5 на МС от 2012г. за разработване на стратегическите и
програмните документи за Република България за управление на средствата от
фондовете по Общата стратегическа рамка на Европейския съюз за програмния
период 2014-2020г., одобрен на 19.02.2015г. от Европейската комисия. Сред присъщите
на тази Оперативна програма приоритетни оси е приоритетна ос 3 „Образователна
среда за активно социално приобщаване” с два основни инвестиционни приоритета,
единият от които ИП 9ii – „Социално-икономическо интегриране на
маргинализираните общности, като например ромите”, като основни цели са изграждането на образователна среда, насърчаваща
разгръщането на потенциала на всяко дете и ученик за личностно развитие, както
и успешна реализация и социализация. Тази приоритетна ос залага и на
ефективната интеграция в образователната система на деца, ученици и младежи от
етническите малцинства и от други уязвими групи. Със средствата от тази ос се сочи като цел по-високо качество и по-добър
достъп до образование чрез създаване на подкрепяща среда за образование
на деца и ученици със специални образователни потребности.
С Решение № 792 на МС от 17.12.2013г.
за определяне на органи, отговорни за управлението, контрола, координацията и
одита на Европейските структурни и инвестиционни фондове и други фондове и
инициативи на Европейския съюз през периода 2014 - 2020г., Главна дирекция
„Структурни фондове и международни образователни програми” на МОН е определена
да изпълнява функциите на Управляващ орган на Оперативна програма „Наука и
образование за интелигентен растеж” 2014 - 2020г. Планираните за инвестиране
чрез Европейския социален фонд по тази ОП средства за активно приобщаване и
социално икономическа интеграция е решено да се разходват чрез предоставяне на
безвъзмездна финансова по помощ на изпълнители на дейности, подбрани
посредством процедура на подбор на
проектни предложения по реда на Постановление № 107 на МС от 10.05.2014г. за
определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмите, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд на Европейския съюз и Европейския
фонд за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020г.
Процедура на подбор на проекти,
съгласно чл.11 от ПМС № 107/2014г. /действало
до отмяната му с § 4 от ПР на ПМС № 162 / 05.07.2016г./, включва представяне от всеки един кандидат на проектно
предложение, изготвено в съответствие с насоките за кандидатстване, въз основа
на публикувана обява; класиране на проектните предложения в низходящ ред
съобразно изискванията на насоките за кандидатстване, като за финансиране се
одобряват по реда на класирането всички или част от проектните предложения,
чиято оценка е по-голяма или равна на 60 на сто от максималната възможна
оценка, до покриване на общия размер на предварително определените и обявени
финансови средства по съответната процедура; издаване на мотивирано решение въз
основа на Оценителния доклад по чл.22, ал.1 и сключване на писмен договор или
издаване на заповед за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за
одобрените за финансиране проектни предложения.
Въз основа на посочената
регламентация следва извода, че оспореното в частта по точка 5, №9 Решение за
одобряване на оценителен доклад и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
№ 80811-262/ 30.05.2016г. на Директора на Главна дирекция „Структурни фондове и
международни образователни програми” в МОН,
представлява индивидуален административен акт. Решението е издадено след
проведена административна по своя характер процедура, която чрез последователно
осъществени етапи цели да определи проектите,
които отговарят на предварително утвърдените насоки за кандидатстване и са
насочени към постигане на приоритетните цели на програмата. Решението
обективира волеизявление на Главния директор на Главна дирекция „Структурни
фондове и международни образователни програми” в МОН в качеството му на
административен орган, изпълняващ функциите на Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”
2014-2020г., при упражняване на административни правомощия и осъществяване на административна
дейност. С решението се създават права за лицата, чиито проектни предложения са одобрени за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по предложените за финансиране
проекти и съотв. се засягат законни интереси на лицата, за проектните
предложения на които е отказано финансиране. Ето защо обжалваното Решение за
одобряване на оценителен доклад и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
№ 80811-262/ 30.05.2016г. на Директора на ГД „СФМОП” в МОН представлява
подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност по реда на АПК индивидуален
административен акт. ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД, в качеството си на
подал проектно предложение участник в процедурата на подбор на проекти BG05М20Р001-3.002
„Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи
или получили международна закрила”, на който съгласно т.5, № 9 от Решение №
80811-262 от 30.05.2016г. на Главния директор на ГД „СФМОП” в МОН, е отказано
финансиране на подаденото от него проектно предложение BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме
различни”, има правен интерес от оспорването на решението в тази му част, като
акт, с който по отношение на него приключва процедурата и прегражда възможността
за сключване на договор за безвъзмездна финансова помощ и за получаване на
заявеното финансиране.
С
оглед на гореизложеното съдът приема че оспорването, като направено от
легитимирано лице с правен интерес, в законово установения преклузивен срок по
чл.149, ал.1 от АПК и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване
и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл.23, ал.1
от действалото към датата на издаване на оспореното решение ПМС № 107 от 10.05.2014г.
за определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по
програмите, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие,
Европейския социален фонд, Кохезионния фонд на Европейския съюз и Европейския
фонд за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020г., в срок до 10 дни,
след като получи оценителния доклад, въз основа на него и на докладите на
наблюдателите по чл.17 ал.5 и 6 Ръководителят на Управляващия орган издава
мотивирано решение за: т.1 Одобряване на оценителния доклад и предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по предложените проекти; 2. Връщане на оценителния
доклад за преразглеждане, като посочва основанията за това и 3. Отхвърляне на
оценителния доклад и за прекратяване на процедурата като посочва основанията за
това. Съгласно §1, т.11 от ДР на ПМС № 107/ 2014г., Ръководител на управляващия
орган е ръководителят на администрацията, изпълняваща функциите на управляващ
орган на съответната програма или част от която е управляващият орган на
съответната програма или оправомощено от него лице. С Решение № 792/
17.12.2013г. на Министерски съвет Главна дирекция „Структурни фондове и
международни образователни програми” на МОН е определена да изпълнява функциите
на управляващ орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж” 2014-2020г. Със Заповед № РД-09-1767 от 02.12.2015г. на Министъра на
образованието и науката, Главният директор на Главна дирекция „Структурни
фондове и международни образователни програми” на МОН е определен и изрично оправомощен да
изпълнява функциите на Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма
„Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020г. По аргумент от нормата
на чл.23, ал.1, т.1 от ПМС № 107/ 2014г., оправомощаваща Ръководителя на
управляващия орган да одобри оценителния доклад и становището на оценителната
комисия за подлежащите на одобряване за финансиране проектни предложения,
следва извода, че същият този орган е компетентен да одобри Оценителния доклад
на оценителната комисия в частта му за предложените за отхвърляне /отказ за
финансиране/ проектни предложения. С
оглед на което съдът приема, че Решение за одобряване на оценителен доклад и
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 80811-262/ 30.05.2016г. в оспорената
му част по т.5, №9, е издадено от материално компетентен административен орган
при упражняване на нормативно регламентирани правомощия - Главен директор на Главна дирекция „Структурни
фондове и международни образователни програми” в МОН, в качеството му на
Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование
за интелигентен растеж”.
Обжалваният акт е постановен в
предвидената от закона форма и при спазване на нормативно установените
изисквания по чл.59, ал.2 от АПК за неговото съдържание. Съгласно разрешението,
дадено в ТР №16 / 31.03.1975г на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ
постановяването на акта и когато този документ е съставен с оглед предстоящото
издаване на акта. В случая решението в оспорената му част е мотивирано със
становището на помощния орган, обективирано в Доклада на Оценителната комисия
18.05.2016г., за отхвърляне на посочените в табличен вид проектни предложения,
вкл. проектно предложение BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни”, като
основание за отказа за финансиране на кандидата „ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”,
Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ” ООД” по процедура за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ BG05М20Р001-3.002 „Образователна интеграция на
учениците от етническите малцинства и/ или търсещи или получили международна
закрила”.
При извършената проверка досежно
спазването на административно-производствените правила в хода на проведената
процедура на подбор на проекти BG05М20Р001-3.002 „Образователна интеграция на
учениците от етническите малцинства и/ или търсещи или получили международна
закрила” и издаването на Решение за одобряване на оценителен доклад и
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г. на
Главния директор на Главна дирекция „Структурни фондове и международни
образователни програми” в МОН, съдът
констатира следното:
Както беше посочено, производството
се е развило по реда на Постановление
№ 107 на Министерския съвет от 10.05.2014г. за определяне на реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, съфинансирани от
Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния
фонд на Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за периода
2014 – 2020г. На 12.07.2016г. ПМС № 107 от 2014г. е отменено с §3 от ПЗР на ПМС
№162/05.07.2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020г., обн. ДВ бр.53 от 12.07.2016г.
В §4 от ПЗР на ПМС №162/ 2016г. е предвидено, че започналите и недовършени до
влизането в сила на ЗУСЕСИФ производства по предоставянето на безвъзмездна
финансова помощ, се довършват по реда на отмененото ПМС № 107/2014г. В случая производството по
предоставянето на безвъзмездна финансова помощ е образувано при действието на Постановление № 107 на Министерския
съвет от 10.05.2014г., не е приключило към момента на влизане в сила
на ЗУСЕСИФ, поради което и приложимият процесуален ред за довършване на
производството е бил този по ПМС № 107/2014г., съгласно §4 от ПЗР на ПМС №162 /2016г. и §10, ал.1 от
ПЗР на ЗУСЕСИФ.
Въз основа на определената като
приложима нормативна регламентация, съдът приема за установено следното:
Процедурата по набиране и подбор на
проекти BG05M20P001-3.002 ”Образователна интеграция на учениците от етническите
малцинства и/или търсещи или получаващи международна закрила”, се е развила в
съответствие с относимите за провеждането й принципи и правила, регламентирани
в чл. 10 - чл.20 от Постановление
№ 107 на МС от 10.05.2014г. за определяне на реда за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмите, съфинансирани от Европейския фонд
за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд на
Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за периода 2014
– 2020г. /отм./. В съответствие с изискванията чл.13, ал.3, ал.4 и ал.5 от посочения
нормативен акт, Главният директор на Главна дирекция „Структурни фондове и
международни образователни програми” в МОН, в качеството му на изпълняващ
функциите на Ръководител на Управляващия орган
на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”
2014-2020г., е одобрил и оповестил Насоки за кандидатстване по процедура на
подбор на проекти, включително по процедура BG05М20Р001-3.002 „Образователна
интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи или получили
международна закрила” и е провел е информационна кампания за възможностите за
кандидатстване по горепосочената процедура. При спазване на чл.13, ал.1 и ал.5
от ПМС № 107/ 2014г., обявата за откриване на процедурата за подбор на проекти
е публикувана на интернет страницата на Министерството на образованието и
науката и в ИСУН 2020.
Обявеният първи краен срок /до 23:59ч
на 30.11.2015г./ за подаване на проектните предложения, надвишава минимално
изискуемия срок от поне 60 дни за набиране на проектни предложения които не
съставляват инфраструктурни проекти /чл.12, ал.1 от ПМС №107/14/. В рамките на
този срок, на 27.11.2015г. ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани, „ЛЮДЯНИ-СОУ”
ООД, е подало по електронен път проектно предложение с наименование „Заедно не
сме различни” с номер BG05M2ОP001-3.002-0014. Формулярът за кандидатстване е
попълнен в електронна форма, като към него са прикачени документи, съответно на
т.23 от Насоките за кандидатстване, подписани с квалифициран електронен подпис,
като подадените предложение и документи са представени и в писмен вид.
Съгласно разпоредбата на чл.15, ал.1
от ПМС № 107/10.05.2014г. /отм./, при провеждане на процедура на подбор на
проекти Ръководителят на управляващия орган определя със заповед оценителна
комисия, която да извърши оценка на проектните предложения и да изготви
оценителен доклад, обхващащ дейността по оценката и резултатите от нея, като
съставът на оценителната комисия по процедурата се определя в срок до 10
работни дни след изтичане на крайния срок за подаване на проектните
предложения. Нормите на чл.15, ал.2, ал.3 и ал.4 от ПМС
№ 107/10.05.2014г. /отм./ съдържат изисквания относно състава на комисията. В съответствие с посочените разпоредби, както
и с оглед осигуряване спазването на принципите, регламентирани в чл.10 от ПМС №
107/2014г. /отм./ - свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане
на дискриминация/, със Заповед № РД-09-1778 от 04.12.2015г., изм. със Заповед
РД -09-104/ 05.02.2016г. на Главния директор на ГД „Структурни фондове и
международни образователни програми” в МОН, в качеството му на изпълняващ
функциите на Ръководител на УО на ОП „Наука и образование за интелигентен
растеж” 2014-2020г., е сформирана Оценителна
комисия със задача да извърши проверка за допустимост и оценяване на
подадените проектни предложения по процедура BG05М2ОР001-3.002 „Образователна
интеграция на учениците от етническите малцинства и/ или търсещи или получили
международна закрила”. Съставът на оценителната комисия включва поименно и
длъжностно определени лица в качеството им съответно на председател без право
на глас, секретар без право на глас, трима външни оценители с право на
глас, четирима помощник оценители и
трима наблюдатели. Членовете от състава
на Оценителната комисия са подписали декларации по чл.18, ал.4 от ПМС
№107/2014г.
По делото не е въведен спор за
компетентността и квалификацията на оценителите, а и наличието им се
установяват и удостоверяват с представени автобиографии. С оглед на
гореизложеното съдът приема, че разглеждането, проверката и оценяването на
проектните предложения, е извършено от надлежно сформирана Оценителна комисия,
включваща в състава си компетентни и квалифицирани оценители.
Съдът
не констатира допуснати нарушения
на регламентираните процесуални правила в ПМС №107/2014г., в одобрените Насоки
за кандидатстване по процедура на подбор на проекти, включително по процедура
BG05М2ОР001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от етническите
малцинства и/ или търсещи или получили международна закрила” и в Правилата за
работа на оценителните комисии за оценяване на проектни предложения по Оперативна
програма „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020г., при
свикването и провеждането на заседанията на Оценителната комисия и при
вземането в хода на работата й решения.
От
Протокол № 1 от заседанията на Оценителната комисия е видно, че в периода
07.12.15г. - 11.02.2016г. е извършена оценка на проектните предложения на Етап
„Оценка на административното съответствие и допустимостта”, при спазване на
изискванията на чл.18 – чл.20 от ПМС № 107/ 2014г. С цел осигуряване правото на
участие и във връзка с констатирана липса на документи и информация, същите са
били изискани, съответно представени в указания срок. По отношение на подаденото
от ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД проектно предложение
BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни”, е дадено становище че същото
отговаря на критериите за оценка на административното съответствие и
допустимостта. С Решение № 1.78 от 09.02.2016г., въз основа на извършената
оценка на административното съответствие и допустимостта, Оценителната комисия
е допуснала 124 от общо 157 разгледани на този етап проектни предложения. След
проведена процедура по възражения, са допуснати
още 3 проектни предложения. Сред допуснатите проектни предложения, под
№12 в таблицата към Решение № 1.78 от 09.02.2016г. на Оценителната комисия, е
посочено и проектното предложение на кандидата ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски
бани, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД.
Във
втория етап на процедурата - „Техническа и финансова оценка” на проектните
предложения, в съответствие с чл.21, ал.1 от ПМС № 107/10.05.2014г., чл.11,
ал.6 от Правилата за работа на оценителните комисии за оценяване на проектни
предложения по ОП „Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020г. и
Заповед № РД-09-1778 от 04.12.2015г., изм. със Заповед № РД09-104/ 05.02.2016г.
на Ръководителя на управляващия орган, проектните предложения, допуснати до
участие на този етап, са оценявани от двама членове на оценителната комисия с
право на глас, независимо един от друг.
След
извършеното оценяване на етапа „Техническа и финансова оценка”, на 07.03.2016г.
Оценителната комисия е предала оценителен доклад на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен
растеж” 2014-2020г. По решение на Ръководителя на Управляващия орган, за
връщане на оценителния доклад за преразглеждане по съображения, че
помощник-оценителите са имали кратък срок за разглеждане на проектните предложения,
с оглед на което класирането, извършено на 07.03.2016г и оценителните листове,
да се считат анулирани, на 21.03.2016г. работата на Оценителната комисия на
етап „Техническа и финансова оценка” е подновена. Проектните предложения,
допуснати до етап „ТФО”, е предвидено да бъдат разпределени за нова оценка на
същите оценители, които са ги разглеждали на този етап. Извършената след
връщането на процедурата нова „Техническа и финансова оценка” е изпълнена в срок
и в съответствие с предвидения ред, съдържащ се в Методологията за техническа и
финансова оценка на проектното предложение по процедура за подбор на проекти по
приоритетни оси 2 и 3 на ОП НОИР - Приложение ХVІ към Насоките за
кандидатстване по процедура за подбор на проекти BG05M20P001-3.002 „Образователна
интеграция на учениците от етническите малцинства и/или търсещи и получили
международна закрила”.
Въз основа на извършеното оценяване по чл.21, ал.1 и 2 от ПМС № 107/2014г., с Решение 2.42
от 18.05.2016г. Оценителната комисия е предложила да бъдат финансирани посочените
в решението проектни предложения /общо 41 на брой/. Съответно с Решение № 2.44
от 18.05.2016г. Оценителната комисия е предложила да бъдат отхвърлени общо 68
броя проектни предложения, сред които е
и проектното предложение на жалбоподателя /с № 0014/, по съображения, че
проектните предложения не отговарят на критериите за техническа и финансова оценка
и имат окончателна обща оценка под 68 точки и/или средноаритметична оценка под
минималния праг на поне един от Разделите - Раздел 1 „Финансов, технически и
административен капацитет”; Раздел 2 „Описание на дейностите и организация на
управлението”; Раздел 3. „Устойчивост” и Раздел 4. „Бюджет и ефективност на
разходите” от Методологията за Техническа и финансова оценка /л.113 и сл., т. ІІІ,
приложение към адм. дело № 7209/ 2016г.
на АССГ/. Проектното предложение на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД /№
0014/, е сред посочените в решението проектни предложени с окончателна обща
оценка под 68 точки и средноаритметични оценки под съответния минимален праг на
всеки един от относимите за оценяването раздели. Работата на Оценителната
комисия е приключила с изготвянето на Оценителен доклад от 18.05.2016г.
Спорът
по делото се свързва с правилността на извършеното оценяване на етап ІІ „Техническа
и финансова оценка” на подаденото от ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД
проектно предложение BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни”, което
оценяване именно е обусловило обективираното в Решение № 2.44 от 18.05.2016г.
становище на Оценителната комисия за отхвърлянето на проекта, прието и одобрено
с Решение № 80811-262 от 30.05.2016г. на Ръководителя на Управляващия орган в
оспорената му в настоящото производство част /по т.5, № 9/.
Съгласно чл.21, ал.1 и ал.2 от ПМС №
107/2014г., техническата и финансова оценка на проектните предложения се
извършва най-малко от двама членове на Оценителната комисия, независимо един от
друг, като те могат да бъдат подпомагани от помощник оценители. Окончателната
оценка е средноаритметично от двете оценки по ал. 1, като при разлика между
двете оценки от повече от 20 на сто от максималната възможна оценка,
Председателят на комисията възлага оценяването на трето лице – член на
комисията с право на глас. Окончателната оценка е средноаритметично от оценката
на третото лице и по-близката до неговата от първите две оценки.
В
случая подаденото от ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД проектно предложение
BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни” е оценявано от двама включени в състава на
Оценителната комисия външни оценители с право на глас, независимо един от друг,
в съответствие с нормативните изисквания. Оценката на проектното предложение на
жалбоподателя е извършена от Инна Иванова - Главен експерт в Център за
образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства и от Роберто
Маринов – експерт в Отдел „Програмиране и планиране” в ГД „Европейки фондове,
международни програми и проекти” на МТСП. Всеки от оценителите, при спазване на
чл.19, ал.1 от ПМС № 107/2014г. и одобрената Методологията за техническа и
финансова оценка на проектното предложение по процедура за подбор на проекти по
приоритетни оси 2 и 3 на ОП НОИР, е извършил оценка по предвидените в Методологията
критерии за оценка на проектните предложения, обособени в четири раздела: Раздел
1 – „Финансов, технически и административен капацитет”, Раздел 2 – „Описание на
дейностите и организация на изпълнението”; Раздел 3 - „Устойчивост” и Раздел 4 -
„Бюджет и ефективност на разходите” и включените във всеки от разделите
критерии (подраздели). Съгласно заключението на изпълнената по делото съдебна
експертиза, всеки
един от критериите е оценен с определен
брой точки съгласно Методологията за ТФО и всеки един подраздел е обоснован
писмено в съответното поле „Забележки” в оценителните листи; спазени са
разделите, подразделите и скалата на оценяването, като всеки един подраздел е
оценен по скалата и заложените критерии към него, след което е сумиран общият
брой точки от обособените четири раздела в Методологията за Техническа и
финансова оценка. Съответно независимо от присъдените точки на разделите,
оценителите са попълнили докрай оценителния лист за техническа и финансова
оценка на проектното предложение. В съответствие чл.21, ал.2 от ПМС
№107/10.05.2014г. и Методологията, крайната оценка на проектното предложение на
жалбоподателя е формирана като средноаритметично от оценките на двама
оценители.
От
приетото като доказателство по делото заключение на експертизата е видно, че
при извършеното оценяване на проектното предложение BG05М2ОР001-3.002-0014
„Заедно не сме различни”, мотивите, с които е аргументирано извършеното
оценяване от двамата оценители, в някои от подразделите не са съобразени с
Методологията за ТФО или пък са относими към проектното предложение на
жалбоподателя. Като несъобразено с Методологията за ТФО и при липса на подробна
обосновка как се е стигнало до присъдената оценка въз основа на критериите,
заложени в подразделите, се сочи оценяването по подраздел 1.2 на Оценител 1; по
подраздел 1.3 на Оценител 2; по подраздел 2.1 на Оценител 2; по подраздел 2.2
на Оценител 2; по подраздел 2.3 на Оценител 2; по подраздел 2.4 на Оценител 2 и
по подраздел 4.1. на Оценител 2. Съответно като неотносими към проектното
предложение на жалбоподателя се сочат мотивите, с които е аргументирано оценяването
по подраздел 1.1 и по подраздел 1.4 на Оценител 1.
Излагането
на неотносими с оценяването на проектното предложение мотиви, както и несъответствието
между цифровия израз на оценката с изложените съображения за нейното
обосноваване, представлява нарушение на относимите към производството
административни правила, регламентиращи начина за оценяването на проектните
предложения. Въпросът е дали и доколко това представлява съществено нарушение в
хода на проведената административна процедура, релевиращо незаконосъобразност на крайния административен акт, с който тази
процедура приключва. Съгласно правната теория и константната съдебна практика
съществено е това нарушение, което е повлияло или би могло да повлияе върху
съдържанието на акта – когато създава вероятност за неистинност на установените
факти, от значение за съществуването на разпореденото или отказано с акта
субективно право т.е такова нарушение, недопускането на което е могло да доведе
до друго разрешение на поставения пред административния орган въпрос. В
конкретния случай констатираното нарушение на административно-производствените
правила не се е отразило върху съдържанието на волеизявлението на органа,
обективирано в обжалваното решение в оспорената му част, като съображенията за
това са следните:
Съгласно т.20 от одобрените Насоки за
кандидатстване по процедура на подбор на проекти, включително по процедура
BG05М2ОР001-3.002 „Образователна интеграция на учениците от етническите
малцинства и/ или търсещи или получили международна закрила”, проектни
предложения, чиято оценка на етап „Техническа
и финансова оценка” е по-голяма или равна на 68 точки и ако имат резултат по
всеки един от разделите от критериите за оценка по -голям или равен на
съответния праг от раздела, се класират в низходящ ред съобразно получената
оценка. Следователно изискванията за одобряването на проектните предложения за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по предложените за финансиране
проекти, са две - сборът от точки да надвишава 68 точки от 100 възможни и по
всеки от разделите за оценяване проектното предложение да постигне точков
резултат, по-голям или равен на предвидения като минимален за раздела праг, а
именно 9 точки по Раздел 1 – „Финансов,
технически и административен капацитет”; 25 точки по Раздел 2 – „Описание на
дейностите и организация на изпълнението”; 9 точки по Раздел 3 – „Устойчивост”
и 25 точки по Раздел 4 - „Бюджет и
ефективност на разходите” /л.105, том І на адм. дело № 7209/ 2016г. на АССГ/.
В
случая дори дадените от оценителите оценки по разделите и подразделите, за
които изпълнилото експертизата вещо лице е установило несъобразяване на
мотивите за аргументиране на извършеното оценяване с Методологията за ТФО или
пък неотносимостта им към проектното предложение на жалбоподателя, да бъдат
заместени с максимално възможните за оценяване точки по съответните критерии /подраздели/,
то проектното предложение пак няма да отговаря и на двете кумулативни изисквания
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ – минимален сбор от точки и
точков резултат по всеки един от разделите, по-голям или равен на предвидения
като минимален за раздела праг. Така по Раздел 1 – „Финансов, технически и
административен капацитет”, ако бе поставен максимален брой точки по критериите
с неотносими към точкуването мотиви или оценени при несъобразяване с
Методологията за ТФО, а именно: 4 т. по подраздел 1.1, 4 т. по подраздел 1.2. и
3 т. по подраздел 1.4 на оценител 1 и 4т. по подраздел 1.3 на оценител 2 и при
запазване на останалото точкуване на оценителите по раздел І, общата оценка по
този раздел като средноаритметичен резултат от оценките на двамата оценители би
била 12 точки. Съответно по Раздел 2 - „Описание
на дейностите и организация на изпълнението”, ако бе поставен максимален брой
точки по критериите с неотносими към точкуването мотиви или оценени при
несъобразяване с Методологията за ТФО - 5т
по подраздел 2.1, 10 т. по подраздел 2.2, 10 т. по подраздел 2.3 и 10т. по подраздел 2.4. на оценител 2 и при
запазване на останалото точкуване на оценителите по раздел ІІ, общата оценка по
този раздел, като средноаритметичен резултат от оценките на двамата оценители,
не би могла да надвиши минималния праг от 25 точки. По Раздел ІV „Бюджет и
ефективност на разходите”, ако бе поставен максимален брой точки по критерия с
неотносими към точкуването мотиви или оценен при несъобразяване с Методологията
за ТФО – 12 точки по подраздел 4.1, на оценител 2 и при запазване на останалото
точкуване на оценителите по раздел ІV, общата оценка по този раздел като средноаритметичен резултат от оценките
на двамата оценители, не би могла да надвиши минималния праг от 25 точки. Съответно
сумарния брой точки по четирите раздела на оценяване, доколкото не би бил равен
или надвишаващ 68 точки, няма да изпълнява и второто кумулативно предвидено
изискване за класиране на проектното предложение на жалбоподателя сред тези,
приети и одобрени за финансиране.
Следва да се отбележи, че при извършеното в
хода на административната процедура в етап 2 оценяване - „Техническа и
финансова оценка” по критериите на Раздел ІІІ „Устойчивост”, изпълнилото
експертизата вещо лице не е констатирало абсолютно никакви нарушения както на
одобрената Методология за техническа и финансова оценка на проектното
предложение по процедура за подбор на проекти по приоритетни оси 2 и 3 на ОП
„Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020г., нито такива, свързани
с мотивирането на направеното оценяване от двамата оценители по отделните
критерии и подраздели или с относимостта на мотивите към проектното предложение
на жалбоподателя. Резултатът от това оценяване, като средноаритметично от
оценките на двама оценители – 2 точки, е много по-нисък от минималния праг по
Раздел 3 – 9 точки. Обстоятелството, че по Раздел „Устойчивост”, при извършено
мотивирано и съответно на критериите по Методологията оценяване, проектното
предложение на жалбоподателя не е събрало брой точки - равни или
надвишаващи минималния праг по този
раздел, е достатъчно основание за отхвърляне на проекта и съотв. за отказ за
финансиране на проектното предложение на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД.
В
този смисъл дори и да се приеме, че са допуснати нарушения при мотивирането на
извършеното оценяване на проектното предложение на жалбоподателя по някои от
критериите /подразделите/ на Раздел 1, Раздел 2 и Раздел 4, то тези нарушения
не са се отразили върху съдържанието на волеизявлението на органа, обективирано
в оспореното решение, доколкото недопускането им не би довело до установяване
на фактическа обстановка и обосноваване на правни изводи и резултат, различни
от възприетото административно решение, тъй като резултатът от надлежно
извършеното оценяване по критериите на Раздел 3 е достатъчен за да не бъде
одобрен за финансиране проектът на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ” ООД, в
какъвто смисъл е съдържащото се в обжалвания акт волеизявление на
административния орган.
С
оглед на гореизложеното съдът приема, че при издаването на Решение за
одобряване на оценителен доклад и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
№ 80811-262 от 30.05.2016г. в оспорената му част по т.5, №9, не са допуснати
нарушения на административно-производствените правила, които да бъдат
квалифицирани като съществени такива, обуславящи отмяната му на това основание.
Погрешното
посочване на наименованието на нормативния акт за упражненото административно
правомощие / Постановление № 107/2014г. на МС за определяне на реда за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ
по програмите, съфинансирани от Структурните
фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, вместо Постановление № 107 на Министерския
съвет от 10.05.2014г. за определяне на реда за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмите, съфинансирани от Европейския фонд
за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд на
Европейския съюз и Европейския фонд за морско дело и рибарство за периода 2014
– 2020г., не опорочава оспореното решение. От всички приложени по
административната преписка документи еднозначно се установява коя е приложената
нормативна регламентация, на която се основава оспореното решение.
Решение № 80811-262 от 30.05.2016г. в
обжалваната му част, с която е отхвърлено проектното предложение на
жалбоподателя по съображения, че не изпълнява изискванията по критериите за
техническа и финансова оценка, е издадено в съответствие и при правилно приложение на чл. 23 и чл.24 от Постановление № 107 на Министерския
съвет от 10.05.2014г. Оспореният акт е съобразен и с целта на
закона, установена в чл.1, ал.2 от ПМС № 107 /2014г., според която
безвъзмездната финансова помощ се предоставя и разходва в съответствие с
принципите на добро финансово управление, публичност и прозрачност, определени
в Регламент
(ЕС, ЕВРАТОМ) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от
25.10.2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и
за отмяна на Регламент
(ЕО, ЕВРАТОМ) № 1605/2002 на Съвета (ОВ, L 298 от 26.10.2012г.).
С
оглед на изложеното съдът приема, че Решение за одобряване на оценителен доклад
и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и образование
за интелигентен растеж” 2014-2020г. в оспорената му по т.5, № 9 част, като
издадено от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено в
съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на които се основава,
при спазване на административно-производствените правила и съобразяване с целта
на закона, е правилно и законосъобразно. Жалбата се явява неоснователна и като
такава, следва да бъде отхвърлена.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен
съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, „ЛЮДЯНИ - СОУ”
ООД, против Решение за одобряване на оценителен доклад и предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ № 80811-262 от 30.05.2016г. на Главния директор на
Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” в
Министерство на образованието и науката, в качеството му на изпълняващ функциите
на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Наука и
образование за интелигентен растеж”, в частта му по т.5, № 9, за приемане на становището
на оценителната комисия за отхвърляне на проектно предложение BG05М2ОР001-3.002-0014 „Заедно не сме различни” и
отказано финансиране на кандидата ЧСОУ „ДЕЛФИНИТЕ”, Старозагорски бани,
„ЛЮДЯНИ-СОУ” ООД по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05М20Р001-3.002 „Образователна интеграция на учениците
от етническите малцинства и/ или търсещи или получили международна закрила”, като неоснователна.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ: