РЕШЕНИЕ
№ 105
гр. Плевен, 10 февруари 2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН в закрито
съдебно заседание на десети февруари две хиляди и двадесета година в състав:
СЪДИЯ:
ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ
като разгледа докладваното от съдия Николаев административно
дело № 1191 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 250, ал. 3 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК.
Образувано е по молба на Д.Б. - К., чрез
адв. А.Д. ***, с която се иска допълване на съдебно решение, постановено по
дело 1191/2019 по описа на съда. Иска се допълване на същото с диспозитив:
„ВРЪЩА преписката на органа по назначаването - МОН, който в определен от съда
срок съгласно чл.174 АПК да издаде акт за назначаване на жалбоподателката на
длъжността „Началник отдел“, отдел „Организационно-методическа дейност и
контрол“ РУО Плевен в резултат от проведения конкурс на 27.09.2019 г. и класирането
й на първо място“.
Ответникът - министърът на образованието и
науката в писмен отговор чрез юрк. А. счита молбата за недопустима,
алтернативно за неоснователна. Сочи, че съдът се е произнесъл по цялото
оспорване, поради което молбата е недопустима. Алтернативно сочи, че
жалбоподателката се е позовала на разпоредбата на чл.257, ал.2 от АПК, която е
отменена, като поради този факт и с оглед липсата на бездействие от страна на
МОН липсва основание за допълване на решението.
Съдът счита, че провеждане на открито
заседание по делото не е необходимо, доколкото делото е изяснено от фактическа
и правна страна.
С Решение № 15/09.01.2020 г., постановено
по адм. дело № 1191/2019 г. съдът е отменил Заповед №РД 09-2605/09.10.2019 г.
на Министъра на образованието и науката,
с която е прекратен обявения със
Заповед № РД-09-2156/28.08.2019 г. на Министъра на образованието и науката
конкурс за заемане на длъжността „началник на отдел“,
отдел „Организационно – методическа дейност и контрол“ (ОМДК), Регионално управление на образованието –
Плевен (РУО- Плевен) и е наредено да се обяви и проведе нов конкурс съгласно разпоредбите на
чл.10 и чл.10 ж от Закона за държавния служител, и е осъдил Министерството на
образованието и науката да заплати разноски.
За да отмени заповедта, съдът е приел, че
същата е издадена в нарушение изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, като не
са изложени фактическите основания за издаването й - конкретните факти, които
административният орган е приел, че са налице, за да упражни предоставената му
компетентност. Тяхното описание се изчерпва с отбелязването, че е взето предвид
въвеждането на централизиран етап на конкурсите за държавни служители. При
липса на каквито и да било фактически констатации в заповедта, напълно неясни
остават съображенията на административния орган за нейното издаване. Не е
посочено също правното основание за издаването - освен общата норма на чл. 25,
ал.4 от Закона за администрацията, друга не е посочена. Съдът е намерил за
съществени така допуснатите нарушения, тъй като не позволяват да бъде
осъществен контрол относно законосъобразното упражняване от административния
орган на компетентността му и поради това съставляват отменително основание по
чл. 146, т.3 от АПК. На това основание е отменил заповедта, и е осъдил
министерството да заплати разноски.
В случая съдът е следвало съгласно чл.173,
ал.2 от АПК, доколкото не може след отмяна на заповедта да се произнесе по
същество, да изпрати преписката на органа със задължителни указания по тълкуването
и прилагането на закона. Доколкото заповедта е издадена при липса на мотиви,
органът при новото произнасяне следва да изложи мотиви - фактически и правни
основания.
Независимо дали жалбоподателят в жалбата е
поискал връщане на преписката на органа за ново произнасяне или не, съдът е
длъжен при отмяна и невъзможност да се произнесе по същество да върне преписката
на органа за ново произнасяне. Това връщане не е свръхпетитум, и не се основава
на чл.257, ал.2 от АПК /отм./, а на чл.173, ал.2 АПК. Връщането е необходимо,
за да се постанови нов, законосъобразен административен акт. В случая - да се
постанови мотивиран акт.
Съгласно чл. 174 от АПК, когато задължи
административния орган да издаде административен акт или документ, съдът
определя и срок за това. Доколкото цялата процедура по провеждане на конкурса е
изпълнена, и органът следва да издаде заповед съгласно проведената процедура,
следва да се определи 14 дневен срок за новото произнасяне.
Водим от горното, Плевенският
административен съд, VІІ-ми състав
ДОПУСКА на осн.
чл. 250 ГПК във вр. с чл. 144 АПК допълване на Решение №
15/09.01.2020 г., постановено по адм. дело № 1191/2019 г. по описа на съда в
следния смисъл:
ВРЪЩА делото като преписка на министъра на образованието и науката за
постановяване на нова заповед по обявената със Заповед № РД-09-2156/28.08.2019
г. на Министъра на образованието и науката конкурсна процедура за заемане на
длъжността „началник на отдел“, отдел „Организационно – методическа дейност и
контрол“ в Регионално управление на образованието (РУО-Плевен), в 14-дневен срок от
влизане в сила на настоящето допълнително решение, при съобразяване с мотивите
на така допълненото решение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд на в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ:
/п/