Решение по дело №3210/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 106
Дата: 30 януари 2020 г. (в сила от 3 ноември 2020 г.)
Съдия: Таня Райкова Димитрова Стоянова
Дело: 20197050703210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ …………/……………..., гр. Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Варна, ХХV състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

СЪДИЯ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

при участието на секретаря ВИРЖИНИЯ МИЛАНОВА и прокурора при Окръжна прокуратура–Варна АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, разгледа докладваното от съдия Таня Димитрова административно дело № 3210/2019 г. по описа на АдмС-Варна, като за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 203, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба на Б.К.Б. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Й.А., с която е предявен иск срещу ОД на МВР Варна за осъждане на ответника да заплати на ищеца обезщетение за имуществени вреди в размер на 360 лв., ведно със законната лихва, считано от датата на влизане в сила на отменителния акт – 29.10.2019 г., представляващи заплатеното адвокатско възнаграждение във връзка с образуваното КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна по предложение на прокурор за възобновяване на административнонаказателното производство по Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна, Общинска полиция, което производство с Решение № 2021 от 29.10.2019 г. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна е възобновено и е отменен Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна.

            Ищецът разяснява, че е подал молба за отмяна на наложената глоба с процесния фиш, тъй като към датата на извършване на нарушението, автомобилът е бил продаден от наказаното лице, но след отказ от Община Варна е подал жалба до ВРС с искане за отмяна на наложеното наказание, при което с Определение № 1990 от 16.11.2018 г. на ВРС по АНД № 5127/2018 г. е прекратено производството и е върната жалбата. След подадена молба до Окръжна прокуратура Варна с искане за иницииране на предложение за възобновяване на административнонаказателното производство, по предложение на прокурор е образувано КАНД № 1579/2019 г. по описа на АдмС – Варна, като с Решение № 2021 от 29.10.2019 г. е възобновено административнонаказателното производство и е отменен Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна, група „Общинска полиция“.

Твърди се с исковата молба, че по образуваното КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна, ищецът е направил разноски в размер на 360 лева, представляващи заплатеното на 01.10.2019 г. адвокатско възнаграждение по договор за правна помощ и съдействие (приложен към исковата молба), които представляват претърпени имуществени вреди, в причинна връзка с отменения като незаконосъобразен фиш. Излагат се подробни доводи за наличието на материалноправните предпоставки за ангажиране на отговорността на ответника на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, позовавайки се на ЗОДОВ, на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълк. дело № 2/2016 г. ВАС и Тълкувателно решение № 2 от 06.11.2013 г. на ОСГТК на ВКС. Претендира се присъждане и на разноски за настоящото производство.

В хода по същество на делото, процесуалният представител на ищеца (адв. К. К., преупълномощена от адв. Й. А.) поддържа доводите и исканията, направени с исковата молба.

Ответникът – ОД на МВР Варна, представляван от гл. юрисконсулт Г.Г. поддържа становище за неоснователност и недоказаност на исковата претенция и прави искане за оставянето без уважение на предявения иск. Ответникът изтъква, че е използван извънреден способ за възобновяване на производството, като това производство е по вина на ищеца, тъй като договорът за продажба на автомобила не е регистриран по съответния ред и органът, издал фиша е нямало как да знае чия собственост е автомобилът, поради което не следва от неправомерното поведение на собственика да бъде черпена полза за него.

            Участващият по делото прокурор при Окръжна прокуратура – Варна пледира за оставяне без уважение на исковата претенция, поради неоснователността й. Акцентира се, че ищецът е бил ответник в производството по възобновяване по предложението на прокурора и е абсолютно без значение дали страна е направила разноски или не. Сочи се, че доколкото договорът за продажба на МПС не е регистриран по съответния ред, допуснатата грешка не е по вина на органа, издал отменения акт.

Административният съд като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:        

С Фиш Серия ОВ № **********, издаден на 17.06.2017 г. от служител на ОД на МВР Варна, група „Общинска полиция“, на Б.К.Б. с ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 15, ал. 7 от ЗДвП – паркирала на 17.06.2017 г. автомобила си с рег. № В5805ВХ в парк (Приморски парк, пред ресторант „Марше“). Не са налице данни за връчване на фиша на Б.К.Б..

            Във връзка с подадена жалба до ВРС срещу глобата, наложена с процесния фиш, с Определение № 1990 от 16.11.2018 г. по АНД № 5127/2018 г. на Районен съд – Варна (ВРС) е прекратено съдебното производство по делото и е върната жалбата, като е прието, че съгласно процедурата по чл. 186 от ЗДвП, ако нарушителят оспорва нарушението, размера на глобата или откаже да подпише фиша се съставя АУАН и се прилага общата процедура, а когато глобата не бъде платена доброволно, фишът се смята за влязло в сила наказателно постановление, както и че ЗДвП не визира процедура по обжалване на глоба, наложена с фиш.

            По предложение на и.ф. административен ръководител Окръжен прокурор при Окръжна прокуратура – Варна по чл. 70, б. „в“ от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство по наложената с процесния фиш глоба е образувано КАНД № 1579/2019 г. на АдмС – Варна. В това производство Б.К.Б. е представлявана, въз основа на приложено по делото пълномощно, от адв. Й.А. – ВАК (л. 28 от КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна), като е представена писмена молба-становище (л. 30 от КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна), а видно от протокола от проведеното открито съдебно заседание на 03.10.2019 г. се е явил и участвал процесуален представител на Б., надлежно преупълномощен от адв. Й А..

            С Решение № 2021 от 29.10.2019 г. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна е възобновено и е отменен Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна. Решението е съобщено на страните, като същото е окончателно.

Във връзка с процесуалното представителство по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС – Варна на ищеца от адв. Й.А. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС – Варна е представен Договор за правна помощ и съдействие от 01.10.2019 г. с бланков № Серия Б № 349369 от кочан на Съвета на Варненската адвокатска колегия. От посочения договор се установява наличието на уговорено адвокатско възнаграждение в размер на 360 лв., като е отбелязано, че същото е и платено в брой на 01.10.2019 година.

            При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Предявеният иск намира правното си основание в разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Във фактическия състав на безвиновната отговорност на държавата и общините за дейността на администрацията, визирана в чл. 1 от ЗОДОВ, се включват следните кумулативно изискуеми елементи, посочени в чл. 4 от ЗОДОВ: а/ незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; б/ настъпила вреда в правната сфера на ищеца, която включва реално претърпени щети и пропуснати ползи; б/ вредата трябва да е настъпила в резултат на тези действия или бездействия и да е налице пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и вредата.

Под „вреда” следва да се разбира отрицателната последица от увреждането, която засяга неблагоприятно защитените от правото имуществени и неимуществени интереси на увредения, а под "пряка и непосредствена" - тази вреда, която следва закономерно от акта и действието на компетентния административен орган по силата на безусловно необходимата връзка между тях, което важи и за процесния казус.

При липсата на който и да е от елементите на фактическия състав не може да се реализира отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

По аргумент от чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани и юридически лица при или по повод изпълнение на административна дейност се разглеждат по реда, установен в АПК.

 

Искът се явява допустим, с оглед следните съображения:

Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015г. по тълк. дело № 2/2014 г. на ОСГК на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, делата по искове за вреди от незаконосъобразни наказателни постановления, действия и бездействия по налагането на административни наказания, включително и такива за присъждане на разноски в производството по обжалване, са подсъдни на административните съдилища. В мотивите към посоченото тълкувателно постановление е прието, че независимо, че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт, определяща за квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е не правната природа на отменения акт, а основният характер на дейността на органа, негов издател. Посочено е, че доколкото актът – наказателното постановление се издава от административен орган, представлява властнически акт и въпреки, че поражда наказателноправни последици, е правен резултат от санкционираща административна дейност, като издаването му е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

Разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от Закона за движението по пътищата приравнява правните последици на фиша на тези по наказателното постановление, поради което следва да се приеме, че постановките от посоченото тълкувателно постановление са приложими в случая, независимо, че става въпрос за фиш, а не за наказателно постановление.

При съобразяване със задължителната сила на тълкувателното постановление, предявеният иск следва да се квалифицира като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да бъде допустим искът по чл. 203 от АПК, във връзка с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо същият да е предявен след отмяна на акта като незаконосъобразен по съответния ред.

В случая безспорно се установява, че с влязло в сила Решение № 2021 от 29.10.2019 г. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна е възобновено и е отменен Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна, група „Общинска полиция“.

Дали отмяната на акта е посредством оспорването му в законоустановения срок или по извънреден ред е без значение. Законодателят използва понятието „по съответния ред“, като не е изключил извънредния, предвиден в закона, ред за отмяна на актовете.  

Претендираните от ищеца вреди са именно във връзка със съдебното производство по възобновяване и отмяна на процесния незаконосъобразен фиш, който е отменен.

Ищецът е лице с надлежна процесуална легитимация, а искът му е насочен против ответник, притежаващ характеристиките по чл. 205 от АПК. Съгласно чл. 94, ал. 1 от ЗМВР, за опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението по пътищата и осъществяване на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местното самоуправление към общините в Република България могат да се изграждат по реда на чл. 92, ал. 1 звена "Общинска полиция". Контролът и методическото ръководство върху дейността на звената "Общинска полиция" се осъществяват от съответните областни дирекции и районни управления на МВР. Според чл. 94, ал. 4 от ЗМВР, ръководството, организацията на звената "Общинска полиция", правомощията на техните служители, както и редът за взаимодействие със структурите на МВР се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. Структурата и правомощията на звената "Общинска полиция" за правно регламентирани с Наредба № 8121з-422 от 16.04.2015 г. за организацията и дейността на звената "Общинска полиция", издадена от министъра на вътрешните работи (Наредбата). Нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата предвижда, че звената "Общинска полиция" изпълняват задачи, свързани с опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението по пътищата и осъществяването на контролната и административнонаказателната дейност на органите на местното самоуправление към общините в Република България.

Нормативната компетентност на служителите в групите "Общинска полиция" при ОД на МВР Варна да налагат наказания по ЗДвП е предвидена в чл. 15, т. 4 от Наредбата. Този текст вменява на тези звена да изпълняват специфични дейности по недопускане на движение и неправилно паркиране в забранени зони на територията на общината (автобусни пътни ленти, спирки на масовия градски транспорт и др.). В конкретния случай, органът, наложил процесната глоба с фиш, е именно служител на група "Общинска полиция“ при ОД на МВР Варна.

Разгледан по същество, искът е и основателен.

По отношение на първата предпоставка от фактическия състав на отговорността – наличие на незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице при или по повод на изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред:

В подкрепа на посоченото по-горе във връзка с характера на дейността по административното наказване, следва да се посочи и че тази дейност по естеството си като дейност на администрацията е насочена към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тази дейност е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление и представлява санкционираща управленска дейност, като издаването на наказателното постановление/фиш за налагане на глоба по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност.

Съгласно Тълкувателно решение № 2 от 03.06.2009 г. постановено по тълк. дело № 7/2008 г., на ОСС от І и ІІ колегии на ВАС, административните съдилища, разглеждащи тези производства като касационна инстанция по реда на глава дванадесета от АПК, не присъждат разноски в производствата по касационни жалби срещу решенията на районните съдилища. В ЗАНН (до изменението ДВ, бр. 94/29.11.2019 г.), НПК и АПК не е предвиден ред за присъждане на „разноски“ в производствата по обжалване на наказателни постановления и въобще в административнонаказателните съдебни производства.

Доколкото дейността по административното наказване, независимо от правораздавателния й характер, представлява административна дейност и по аргумент от чл. 8, ал. 3 от ЗОДОВ не е налице предвиден специален начин на обезщетение, който да прави неприложим ЗОДОВ, както и предвид Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015 г. на ОСГ на ВКС и І и ІІ колегия на ВАС, следва, че именно на основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за репариране на процесните разноски като вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразно издадени наказателни постановления. След като в съдебното производство, в което е постановена отмяната на наказателното постановление/фиша е ползвана адвокатска защита, за възстановяването на разходите, за която не е предвиден специален начин на обезщетяване, то основанието да се търси възстановяване на направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение като вреди е именно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Както се посочи вече, доколкото разпоредбата на чл. 186, ал. 7 от Закона за движението по пътищата приравнява правните последици на фиша на тези по наказателното постановление, следва да се приеме, че следва да се приеме, че и в случая липсва предвиден ред за репариране на разноските, направени в съдебното производство по отмяна на фиша, доколкото същото е с административнонаказателен характер.

В случая към момента на приключване на устните състезания по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС - Варна – 03.10.2019 г. и към момента на постановяване на решението по КАНД № 1579/2019 г. – 29.10.2019 г., разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН (в редакция след изменението и допълнението на закона – ДВ, бр. 94 от 29.11.2019 г.) не се явява действаща правна норма, поради което следва да се приеме, че единственият ред за присъждане на имуществени вреди - „разноски“ в производствата по обжалване на наказателни постановления/електронни фишове/фишове е именно този по ЗОДОВ.

Тъй като безспорно в случая, се установява, че с Решение № 2021 от 29.10.2019 г. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна е отменен Фиш Серия ОВ № **********, издаден от служител на ОД на МВР Варна, група „Общинска полиция“, то това обосновава извод, че е налице първата предпоставка за ангажиране на отговорността на ответника по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

По отношение на втория елемент от фактическия състав на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ - настъпила вреда в правната сфера на ищеца:

Платеното адвокатско възнаграждение във връзка с проведено съдебно производство, в което съдебно производство не е предвиден ред за възстановяването на тези, извършени от гражданите или юридическите лица разходи, представлява имуществена вреда – претърпяна загуба.

Безспорно по делото се установява, че във връзка с отмяната на процесния незаконосъобразен фиш е налице осъществено процесуално представителство пред АдмС-Варна на настоящия ищец от адв. Й.А., като е налице и плащане от страна на ищеца на адвокатско възнаграждение по Договор за правна помощ и съдействие от 01.10.2019 г. с бланков № Серия Б № 349369 в размер на 360 лв., в брой.

Съгласно т. 1 от Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ОСГТК на ВКС, постановено по тълк. дело № 6/2012 г., когато в договора по чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата е вписан начин на плащане на адвокатското възнаграждение - в брой и е посочено, че сумата е внесена в брой, то тогава това вписване за направеното плащане в договора за правна помощ има характер на разписка и е достатъчно, за да се приеме, че реално е заплатена сумата.

В случая съдът намира, че е доказано плащането на сумите по посочения договор за правна помощ и съдействие.

В договора от 01.10.2019 г. е посочено, че е с предмет правна защита и съдействие по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС - Варна, изразяващи се в процесуално представителство, защита и съдействие, както и че е договорено адвокатско възнаграждение е в размер на 360 лв., която сума е посочено, че е платената в брой на 01.10.2019 година.

Така оформен, договорът има характер на разписка за плащане и удостоверява факта на извършеното плащане в брой. Посоченият договор от 01.10.2019 г. е представен още в рамките на производството по КАНД № 1579/2019 г. пред АдмС - Варна.

След като процесният договор за правна защита и съдействие е съществувал към момента на осъществяване на процесуалното представителство по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС - Варна и от същия безспорно се установява, че извършените разходи в брой се отнасят именно за представителството по това производство, следва да се приеме, че по отношение на изплатеното от настоящия ищец адвокатско възнаграждение са изпълнени изискванията на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Налице е безспорно установена настъпила вреда, състояща се в направените разходи за адвокатско възнаграждение за защита на ищеца срещу процесния фиш, издаден от ОД на МВР Варна.

Предвид Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г., постановено тълк. дело № 2/2016г. на ВАС, с което изрично се приема наличието на причинна връзка по чл. 4 от ЗОДОВ между отмяната на наказателното постановление (респ. електронния фиш и фиша) и платеното адвокатско възнаграждение, поради което платеното адвокатско възнаграждение следва да се включи в обема на вредата по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

По отношение на третия елемент от фактическия състав на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – причинна връзка между фиша и настъпилия вредоносен резултат за ищеца:

В случая следва да се приеме, че е налице пряка и непосредствена причинна връзка между издаването на незаконосъобразния фиш и направените разходи от ищеца във връзка с неговата отмяна под формата на заплатено адвокатско възнаграждение. С Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г., постановено тълк. дело № 2/2016 г. на ВАС, въпросът за наличието на пряка и непосредствена последица между отмяната на наказателното постановление (респ. електронния фиш и фиш) и съдебните разноски за неговото оспорване е разрешен, като е прието, че „При предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този закон“. Както и във визираното тълкувателно решение се сочи безспорно потърсената адвокатска помощ и платеният адвокатски хонорар са пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление (в случая фиш), тъй като обжалването (в случая производството по възобновяване, инициирано от прокурора) на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административнонаказващия орган. Не следва да се приема, че лицето безпричинно е платило хонорар на адвокат, без да е мотивирано от издаденото срещу него наказателно постановление (съответно електронен фиш или фиш), с цел то да бъде отменено по предвидения от закона ред, който изисква специални познания, каквито имат адвокатите.

Неоснователно участващият по делото прокурор настоява, че доколкото КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна е образувано по предложение на прокурора и настоящият ищец е бил ответник, то е без значение дали е направил или не разноски за адвокатско възнаграждение. Релевантният факт е участието на настоящия ищец в производството по възобновяване и отмяната на фиша. Без значение е, че отмяната на фиша е постигната по извънредния ред – по предложение на прокурора за възобновяване на производството, доколкото и в качеството си на ответник наказаното лице е участвало в това производство, респ. има право на защита и право да ползва адвокатска помощ. Следва да се има предвид, че с оглед и прекратяването на образуваното пред ВРС съдебно производство по АНД № 5127/2018 г., образувано по жалба срещу въпросния фиш, единствената възможност да се отмени фишът се явява именно производството по възобновяване.

По отношение на твърденията на ответника и на прокурора, че следва да се съобрази, че договорът за покупко-продажба на процесното МПС не е бил регистриран по съответния ред, респ. издаването на фиша на името на предходен собственик не е по вина на ответника:

Действително съгласно разпоредбата на чл. 16 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (в редакция, действаща към момента на покупко-продажбата на въпросното МПС – 28.04.2017 г.) изисква при промяна собствеността на регистрирано превозно средство в 14-дневен срок праводателят и приобретателят предоставят на съответното звено по регистрация при "Пътна полиция" копие от договора за прехвърляне на собствеността. Следва обаче да се има предвид, че съгласно чл. 16, ал. 5 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. придобиването на собственост върху регистрирано превозно средство се отразява, като се извърши промяна в регистрацията на името на приобретателя, която промяна изисква подаване на заявление от приобретателя. Т.е. дори ищецът да е изпълнил задължението си да предостави на органите копие от договора за прехвърляне на собствеността, промяната в регистрацията на името на приобретателя не би се постигнала до подаване на заявление от приобретателя. Последното обосновава извод, че вината за липсата на пререгистрация на МПС на новия собственик не е на ищеца.

            Предвид изложеното налице е и последната предпоставка за ангажиране на отговорността на ответника по ЗОДОВ.

Безспорно се установява наличието на всички кумулативно изискуеми елементи от фактическия състав на отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Искът се явява основателен и доказан и по размер.

Съдът намира, че претендираният размер на обезщетението не е прекомерен.

Размерът на наложената глоба с процесния фиш е 50 лева. По делото е проведено едно съдебно заседание, в което е участвал пълномощникът на настоящия ищец. В случая размерът на обезщетението за имуществени вреди, представляващ заплатено адвокатско възнаграждение – 360 лв., не е съобразен с приложимата разпоредба (чл. 18, ал. 2) от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Съгласно чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лева.

Институтът на обезщетението от непозволено увреждане не е и не следва да се превръща в средство за неоснователно обогатяване, поради което и съдът, спазвайки принципа на справедливостта и съразмерността, следва да присъди само и единствено такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата- да е "обоснован и справедлив", т.е. да е съразмерен на извършената правна защита и съдействие, респ. пропорционален на предоставената услуга, и да обезщети страната за действително понесените от нея вреди от причиненото и от държавния орган непозволено увреждане, без да накърнява или да облагодетелства интересите на която и да е от страните в производството.

Изискването на разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата (размерът на възнаграждението да е справедлив и обоснован) следва да се прилага и когато се определят минималните размери на адвокатските възнаграждения, защото те следва да се обосновават с два обективни критерия – обем и сложност на извършената дейност, както и величината на защитавания интерес. За да се приеме, че минималните размери на адвокатските възнаграждения са обосновани и справедливи, както изисква законовата норма, цената на адвокатския труд следва да представлява изражение и на двата критерия. В този смисъл е и практиката на Върховния административен съд, във връзка с обжалване на различни текстове от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения – Решение № 9273 от 27.07.2016 г. по адм. д. № 3002 от 2015 г., потвърдено с Решение № 5485 от 02.05.2017 г. на петчленен състав на ВАС по адм. дело №1403/2017 г. Подобни мотиви в този смисъл са изложени и в решение на Съда на Европейския съюз от 23.11.2017 г. по съединени дела С-427/16 и С-428/16. В т. 47 от решението СЕС посочва, относно Наредба № 1 за минималните размери на адвокатските възнаграждения: "В случая разглежданата в главните производства правна уредба не съдържа какъвто и да било точен критерий, който би могъл да гарантира, че определените от Висшия адвокатски съвет минимални размери на адвокатските възнаграждения са справедливи и обосновани при зачитане на общия интерес. В частност тази правна уредба не предвижда каквото и да било условие, отговарящо на изискванията, които Върховният административен съд (България) формулира в решението си от 27 юли 2016 г. и които се отнасят по-специално до достъпа на гражданите и юридическите лица до квалифицирана правна помощ и необходимостта от предотвратяване на всякакъв риск от влошаване на качеството на предоставяните услуги."

Изложеното е в потвърждение на тезата, че Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, която предвижда определяне на последните единствено в зависимост от материалния интерес по спора, без да отчита обема и сложността на свършената работа във връзка с предоставяне на адвокатска услуга, противоречи на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, тъй като определените съобразно посочената наредба възнаграждения не биха могли да са справедливи и обосновани. При противоречие на подзаконов нормативен акт със закон, следва приложение на чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове.

В случая съдът намира, че процесният размер на платеното от ищеца адвокатско възнаграждение за процесуално представителство пред АдмС - Варна, във връзка с производството по възобновяване и отмяна на посочения по-горе фиш не е прекомерен, а съответства, кореспондира на правната и фактическа сложност на делото и обезпечава легитимни цели и по-специално справедливото възмездяване на високоотговорния труд на адвоката (в тази връзка вж. съображенията по т. 1 от Решение на Съда на ЕС (първи състав) от 23.11.2017 г. по съединени дела C-427/16 и C-428/16 и мотивите на решение № 9273 от 27.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 3002/2015 г., III о.) Касае се до обичаен като правна и фактическа сложност случай, поради което не са налице основания за присъждане на обезщетение под 360 лева. Величината на защитавания интерес не следва да се отъждествява единствено с размера на наложената глоба/имуществена санкция, а следва да се има предвид, че интересът произтича и от обстоятелството, че наложените на водачите/собствениците на МПС глоби/имуществени санкции биха могли да рефлектират при определяне на размера на наказанията за последващи административни нарушения, при определяне на размера на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ и като цяло на административнонаказателния статус на водача/собственика, като могат да бъдат и пречка за реализиране на други права на наказаното лице.

Гореизложеното обуславя извода, че не са налице основания да се приеме за прекомерно претендираното обезщетение, изразяващо се в заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 360 лв. за процесуално представителство пред АдмС - Варна във връзка с производството по възобновяване и отмяна на въпросния по делото фиш.

Съдът намира за основателно и искането за присъждане на законна лихва върху претендираната като обезщетение сума, считано обаче от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата. Законната лихва в случая има акцесорен характер и се явява последица от уважаване на иска, като същата е дължима от датата на предявяване на иска (в този смисъл Решения на ВАС № 13065/29.10.2018 г. по АД 8399/2017 г., № 12894/24.10.2018 г. по АД № 8483/2017 г., № 12372/15.10.2018 г. по АД № 8472/2017 г. и др.) Трайно в съдебната практика се приема, че е неоснователно искането за присъждане на законна лихва върху претендираната сума, считано от датата на отмяната на фиша (в случая – 29.10.2019 г.) до датата на предявяване на исковата молба.

По така изложените съображения исковата претенция следва да се уважи изцяло по отношение размера на претендираното обезщетение за вреди, а за лихви – единствено от датата на предявяване на иска.

При този изход на спора ищецът (по арг.: чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ) има право на разноските, направените в настоящото производство, както и платените държавна такса и възнаграждение за адвокат.

Претендират се общо 370 лв. разноски, от които 10 лв. платена държавна такса и 360 лв. с ДДС, представляващи платено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство по настоящото дело. Предвид своевременно направеното искане от ищеца следва в негова полза като разноски по делото да се присъди сумата в размер на 370 лв., доколкото не е направено възражение за прекомерност, а и съдът приема, че същите са реално платени, за което са представени доказателства – л. 2 и л. 22 от делото.

Водим от изложеното и на основание чл. 203 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 и чл. 4 от ЗОДОВ, съдът

Р  Е  Ш  И :

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Варна да заплати на Б.К.Б. с ЕГН ********** ***, сумата в размер на 360 (триста и шестдесет) лева, ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковата молба – 22.11.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, като обезщетение за имуществени вреди, представляващи заплатеното адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита и съдействие от 01.10.2019 г. с бланков № Серия Б № 349369 по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС - Варна, във връзка с възобновяването на административнонаказателното производство и отмяната Фиш Серия ОВ № **********, издаден на 17.06.2017 г. от служител на ОД на МВР Варна, група „Общинска полиция“, отменен с Решение № 2021 от 29.10.2019 г. по КАНД № 1579/2019 г. на АдмС-Варна.

            ОТХВЪРЛЯ исковата молба на Б.К.Б. с ЕГН ********** ***, срещу ОД на МВР Варна за осъждане на ответника да заплати на ищеца в частта, с която е поискано присъждане на законната лихва върху обезщетението за имуществени вреди в размер на 360 лв., считано от датата на влизане в сила на отменителния акт – 29.10.2019 г. до датата на предявяване на исковата молба – 22.11.2019 г.

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Варна да заплати на Б.К.Б. с ЕГН ********** ***, сумата в размер на 370 (триста и седемдесет) лева, представляваща разноски по АД № 3210/2019 г. на АдмС-Варна за адвокатско възнаграждение и за държавна такса.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                    СЪДИЯ: