Решение по адм. дело №301/2025 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1482
Дата: 7 ноември 2025 г.
Съдия: Галин Косев
Дело: 20257090700301
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 август 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1482

Габрово, 07.11.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Габрово - I състав, в съдебно заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ГАЛИН КОСЕВ

При секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИН КОСЕВ административно дело № 20257090700301 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Жалбоподателят Х. С. Х. от гр. Габрово е обжалвал изричен отказ, обективиран в Писмо №892000-3812/29.07.2025г. на Началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово да уважи молба за допускане за възстановяване на контролни точки, обективиран в писмо №892000- 3812/29.07.2025г.

В жалбата си Х. Х. твърди, че оспорения отказ бил незаконосъобразен, немотивиран, неправилен и необоснован, постановен в разрез с целите на закона. Липсвали мотиви за издаване на акта, като само били преписани законовите мотиви за издаването му. Не били посочени фактически основания за издаване. Посочено било че Харачерев имал непогасени задължение, без да се конкретизира какви са те и дали имат отношение към процесния случай. В тази насока било и твърдението на жалбоподателя че липсвали мотиви в обжалвания акт.

Претендира въз основа на изложените в жалбата съображения, отмяна на изричен отказ на Началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово да уважи молба за допускане за възстановяване на контролни точки, обективиран в писмо №892000- 3812/29.07.2025г., ведно със законните последици, включително присъждане на разноски.

Ответникът по делото началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово в представено по делото съпроводително писмо, представяйки административната преписка по издаване на акта оспорва жалбата.

Жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява в съдебно заседание от упълномощен пр. представител.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира същата за неоснователна.

Със Заявление №892000-3806/29.07.2025г. Х. Х. е заявил желание да премине допълнително обучение за частично възстановяване на 1/3 от максималния брой контролни точки пред учебен център „Светослав Цанков- МС“ЕООД [ЕИК] с управител С. Ц..

Тази възможност за водач на МПС е предвидена в чл. 158, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, а именно- Броят на контролните точки за отчет на извършваните нарушения се възстановява чрез частично увеличаване с 1/3 от максималния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие че водачът е изпълнил задълженията си по чл. 190, ал. 3, което удостоверява със съответните платежни документи. Допълнително уредбата е уредена в чл. 17, ал. 1 от Наредба №Iз-2539/17.12.2012г., а именно учебните форми приемат за допълнително обучение водачи, които за пръв път възстановяват контролни точки или ако е изминала една година от предишното обучение, с което са възстановили контролни точки и са изпълнили задълженията си по чл. 190, ал. 3 ЗДвП, което удостоверяват със съответните платежни документи.

Списъкът с кандидат- курсистите е представен в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Габрово за съгласуване, регистриран е с вх. №892000-3707/24.07.2025г., като същият видно от представените писмени доказателства по делото съдържа трима кандидати. Видно от описанието в съпроводителното писмо с което е представена административната преписка по издаване на оспорения административен акт представения списък с кандидатите се проверява в АИС АНД- „Водачи МПС“ при което автоматично от системата се извършва проверка за допустимостта на кандидатите и се генерира съобщение в табличен вид дали кандидата е допуснат или не до допълнително обучение. Такъв списък с кандидатите е съставен и приложен като доказателство по делото, като в него освен че са посочени допуснатите кандидати е посочено и основанието въз основа на което някой от кандидатите не е допуснат. В случая Х. Х. не е допуснат до допълнително обучение тъй като при извършената проверка е установено, че същия има неплатени задължения. Изискването за липса на непогасени задължения е въведено с посочените по- горе две разпоредби на ЗДвП и Наредба №Iз- 2539/17.12.2012г. В същите тези разпореди е конкретизирано, че задълженията следва да са по реда на чл. 190, ал. 3 ЗДвП, а именно същите да произтичат от влезли в сила наказателно постановление или електронен фиш по ЗДвП.

Въз основа на така установените фактически обстоятелства с оспореното писмо Писмо №892000-3812/29.07.2025г. на Началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово е отказал да уважи молба за допускане за възстановяване на контролни точки, на Х. С. Х..

Така обжалвания Отказ на началник сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово е правилен и законосъобразен. Същият кореспондира със законовите основания, при които водач на МПС може да бъде допуснат за възстановяване на част от контролните точки, които са му били отнети за извършени нарушения. В случая процедурата по допускане на кандидатите в голяма степен е автоматизирана и при въвеждане данните на кандидат за възстановяване на точки, системата генерира информация дали същия има непогасени задължения по чл. 190, ал. 3 от ЗДвП. Началник сектор ПП при ОД на МВР Габрово е обвързан от тази налична в масивите на ОД на МВР информация и при което правилно е постановен процесния отказ Харачерев да бъде допуснат до допълнително обучение за възстановяване на част от контролните точки като водач на МПС.

Неоснователни са доводите на жалбоподателя че така постановения отказ не е мотивиран. В случая е посочено наличие на задължения, които не са погасени от кандидата Х. Х., като същите са с правно основание чл. 190, ал. 3 от ЗДвП. Текста на посочената разпоредба указва от какво естество са тези задължения, а именно влезли в сила наказателни постановления или електронни фишове по ЗДвП. Наличието на такива задължения, които са и в установен и посочен размер от 1910 лева са пречка кандидата Х. Х. да бъде допуснат до допълнително обучение за възстановяване на част от контролните точки като водач на МПС.

Постановения административен акт е правилен, законосъобразен и обоснован. Притежава всички изискуеми реквизити, мотиви. Издаден е от компетентен административен орган в кръга на правомощията му.

Предвид изложеното по- горе настоящият съдебен състав на АС Габрово счита, че жалбата на Х. С. Х. следва да бъде оставена без уважение. Отказът на Началник сектор ПП при ОД на МВР Габрово е правилен и законосъобразен, поради което и на осн. чл. 172, ал. 2 от АПК съдът отхвърля оспорването на Х. Х. против изричен отказ, обективиран в Писмо №892000-3812/29.07.2025г. на Началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово да уважи молба за допускане за възстановяване на контролни точки, като неоснователно и недоказано.

Предвид изхода от делото, а именно отхвърляне на заявеното оспорване на Х. Х., разноски не следва да бъде присъждани, тъй като такива са заявени само и единствено от неговия пр. представител в производството.

Воден от горното, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ ОСПОРВАНЕ на Х. С. Х. от гр. Габрово против изричен отказ обективиран в Писмо №892000-3812/29.07.2025г. на Началник Сектор Пътна полиция при ОД на МВР Габрово да уважи молба за допускане за възстановяване на контролни точки от Х. С. Х., неоснователно и недоказано.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС по реда на чл. 211 от АПК в 14- дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

Съдия: