Р
Е Ш Е Н И Е
№ .......
гр. Добрич, 17.12.2019 г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, ТРЕТИ СЪДЕБЕН СЪСТАВ, в публичното
заседание на втори декември две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛЯ МТЕВА
При участието на секретаря Стоянка Петрова, разгледа докладваното
от съдия Митева АНД № 979 по описа на
Добричкия районен съд за 2019 г. и за да се произнесе, взе следното
предвид:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „КАЛИДИС”
ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление – с. С* ул. „* адрес за
кореспонденция гр. Д*, ул. „*”, представлявано от Д.Х.Ц. ЕГН ********** срещу Наказателно
постановление № 440773/06.06.2019 г. на Зам. Директора на ТД на НАП гр. Варна,
с което за нарушение по чл. 182, ал. 1, вр. чл. 124, ал. 5 от Закона за данък
върху добавената стойност /ЗДДС/, на основание чл. 182, ал. 1 от ЗДДС на
търговското дружество е наложена имуществена санкция в размер на 1 000
лева.
С депозираната пред съда жалба се
иска отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно. Релевират се
претенции за допуснати съществени нарушения на материалния закон и
процесуалните правила при издаване на НП, които по своето естество съставляват
основание за неговата отмяна и нарушават правото на защита на нарушителя.
В съдебно заседание въззъвникът
не се явява, но се представлява от редовно упълномощен процесуален
представител, който поддържа жалбата и излага доводи за отмяна на НП.
Въззиваемата страна, в съдебно
заседание чрез процесуалния си представител – главен юрисконсулт С.Ж., оспорва жалбата, която намира за неоснователна, а
наказателното – за правилно и законосъобразно. Застъпва становище, че
нарушението се явява безспорно доказано от приобщените в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства. По отношение на размера на
наложената имуществена санкция счита, че същата е определена правилно и
законосъобразно в самия законов минимум от наказващия орган, което е съобразено
с тежестта на нарушението и обстоятелствата, при които е осъществено.
Съдът, след преценка и анализ на
събраните по делото доказателства, в пределите и обхвата на въззивната
проверка, посочени в разпоредбата на чл. 314, ал. 1 от НПК, намери за
установено следното от фактическа страна:
С Резолюция
за извършване на проверка № *** г. на Началника на Сектор при ТД на НАП В*, св. Е.В.К. –А. на
длъжност „инспектор по приходите”, извършила данъчна проверка на „*”
ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление – с. С*, ул. „*” № *, адрес за
кореспонденция гр. Д*, ул. „***”, представлявано от Д.Х.Ц. ЕГН ********** в качеството му на регистрирано и задължено лице по ЗДДС.
Проверката
обхващала периода 01.12.2018 г. - 28.02.2019 г. и била инициирана във връзка с
подадена от задълженото лице /ЗЛ/ справка – декларация № *** г., с която ЗЛ е
декларирало ДДС за възстановяване в размер на 3 737,46 лв.
В хода на
данъчната проверка, обективирана в Акт за прихващане и възстановяване № *** г.,
св. К.-А. извършила проверка на счетоводните регистри на търговеца и представените
от него първични счетоводни документи, включително и в дневниците на покупки на
контрагентите на търговеца като задължено лице, регистрирано по ЗДДС, при което
констатирала, че в данъчния период за месец януари 2019 г. от ЗЛ е декларирано
ДКИ № * г. към фактура № * г. с контрагент „*” ЕООД. ЕИК *** с данъчна основа –
3 659,20 лева и ДДС – 731,84 лева.
Установено било, че кредитното
известие не е включено от „***” ЕООД в дневника за покупките за м. ноември 2018
г., а е отразено в дневника за покупки за м. януари 2019 г.
При установената фактическа
обстановка актосъставителят приел, че като регистрирано по ЗДДС лице
дружеството не е изпълнило задължението си да отрази горепосоченото кредитно
известие в дневника за покупки за данъчен период м. ноември 2018 г., което води
до определяне на данък в по-малък размер. Определеният от задълженото лице
резултат за данъчен период м. ноември 2018 г. по ДДС за внасяне е бил в размер
на 6,84 лева, а е следвало да бъде 738,68 лева, т. е. определен е данък в
по-малък размер със 731,84 лева.
Водена от установените
фактически констатации от данъчната проверка св. Е.К., в качеството си на длъжностно
лице, притежаващо необходимите властнически правомощия, съставила против „***” ЕООД Акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ № *** г., с който приела, че „***”
ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление – с. С*, ул. „*” № *, адрес
за кореспонденция гр. Д*, ул. „*”, представлявано от Д.Х.Ц. ЕГН ********** е осъществил състава на административно нарушение по чл. 124, ал. 5,
във вр. с чл. 182, ал. 1 от ЗДДС, след като не е изпълнил задължението си като
регистрирано лице по ЗДДС, да отрази получено кредитно известие № * г. с ДДС в
размер на 731,84 лв. за данъчен период месец ноември 2018 г., което е довело до определяне на данъка в по-малък размер.
Св. К. квалифицирала нарушението като такова по чл. 124, ал. 5, вр. чл. 182, ал. 1 от ЗДДС. В
обстоятелствената част на АУАН длъжностното лице изложило подробно и ясно
описание на изпълнителното деяние на нарушението и обстоятелства, при които е
извършено. Изрично в акта са посочени документите и писмените доказателства, на
които се основава обвинителната теза.
Актът бил съставен при условията
на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН, в отсъствие на представляващия търговеца, въпреки
надлежно отправена към него покана /л. 14/ да се яви в държавната институция на
определена дата и час за съставяне на АУАН във връзка с извършената данъчна
проверка. Впоследствие, така съставения АУАН е връчен надлежно на
представляващия, който посочил, че е получил ДКИ със закъснение. Възражения не
са релевирани пред наказващия орган по-късно, в законоустановения 3-дневен срок
на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН след съставяне на акта.
Въз основа на съставения АУАН в законоустановения срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН
административно-наказващият орган е издал атакуваното Наказателно постановление № * г., с което за процесното административно нарушение по чл. 125, ал. 5, вр. чл. 182,
ал. 1 от ЗДДС на основание чл. 182, ал. 1 от ЗДДС е ангажирал
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, като му е наложил
имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
В законоустановения
преклузивен срок по чл. 59, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателят като легитимирана
страна с правен интерес, оспорва законосъобразността и обосноваността на
наказателното постановление, при което жалбата му се явява процесуално
допустима.
В хода на проведеното съдебно
следствие и предвид обясненията на жалбоподателя, че е получил в по-късен
момент кредитното известие и е бил в невъзможност да го декларира към м.
ноември 2018 г., съдът изиска информация от „*” ЕООД, видно от която на
27.11.2018 г. от офиса на „*” ЕООД е била изпратена ел. поща на служител на
дружеството с месторабота в гр. Добрич с прикачени файлове с фактури и протокол
за прихващане, но е пропуснато прикачването на цитираното кредитно известие. Кредитното
известие обаче е било цитирано в изпратения протокол за прихващане. На
22.01.2019 г. на дружеството е била изпратена нова ел. поща с кредитното
известие.
Описаната фактическа обстановка
на административното нарушение съдът намира за безспорно установена от
показанията на актосъставителя Е.В.К.-А. и тези на св. С. А*Х. /присъствал
единствено при съставяне на АУАН/, както и събраните по делото писмени
доказателства, приобщени от съда по предвидения процесуален ред.
При така установената фактическа
обстановка, съдът стигна до следните правни изводи:
При извършената служебна проверка на НП и
АУАН в обхвата и пределите посочени в нормата на чл. 314, ал. 1 от НПК съдът
констатира, че същите са съставени при спазване на процесуалните правила, както
и от компетентни длъжностни лица в кръга на предоставените им властнически
правомощия /по арг. от Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 година на Изп. директор
на НАП/.
Съдът намира, че при съставянето на АУАН и
издаване на НП са спазени всички срокове и процедури, изискуеми от разпоредбите
на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Процесното административно нарушение е
конкретизирано в степен, позволяваща на субекта на нарушението да разбере за
какво точно нарушение е обвинен и срещу какво следва да се защитава. Посочена е
конкретно и нарушената материално-правна норма, датата и мястото на
установяване на нарушението, както и фактическите обстоятелства, на които се
основава обвинителната теза. Изложените правни съображения формират у съда
еднозначен извод, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на
материалния закон и процесуалните правила, които по своето естество да
ограничават правото на защита на санкционирания субект и да го поставят в
невъзможност да се защити - в каквато насока са и претенциите на жалбоподателя.
Съдът не споделя доводите на процесуалния
представител на жалбоподателя, че в НП не е посочен размерът в намаление на определения
спрямо дължимия от субекта данък, който освен съставомерен елемент, е и
определящ при индивидуализиране на наказанието. Доколкото и в АУАН и в НП е
посочен размерът на данъка, който се отнася към сумата от ДКИ, то логично е, че
този размер се явява и намаленият ДДС. В тази насока са и показанията на актосъставителя,
която в съдебно заседание посочи, че „В месец ноември е деклариран ДДС за
внасяне 6,84 лева, а е следвало да бъде 738,68 лева”. Разликата се явява
сумата, с която е намален дължимия данък – 731,84 лева.
Съгласно чл. 124, ал. 5 от ЗДДС регистрираното лице е длъжно да
отрази получените от него кредитни известия в
дневника за покупки за данъчния период, през
който са издадени. От изложеното се налага извода, че в конкретния случай
полученото от „*” ЕООД през м. януари 2019 г. кредитно известие,
издадено от „П*” ЕООД през м. * г. е следвало да бъде отразено в дневника за покупки
за м. ноември 2018 г. Редът
за това отразяване е уреден в текста на чл. 126, ал.
3 от ЗДДС - чрез извършване на корекция в отчетния регистър за съответния месец,
като за извършената корекция се уведомява компетентния орган по приходите,
който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния
данъчен период. „*” ЕООД не е изпълнило това си задължение, с
което е извършило нарушение на чл. 124, ал.
5 от ЗДДС.
Съдът не споделя
доводите на жалбоподателя, че е научил по-късно за кредитното известие предвид
събраните доказателства в хода на съдебното следствие, че още на 27.11.2018 г.
от офиса на „*” ЕООД е била изпратена ел. поща на служител на дружеството с
месторабота в гр. Добрич с прикачени файлове с фактури и протокол за
прихващане. Макар и изрично да е било пропуснато прикачването на самото
кредитно известие /факт, който не би могъл да се установи по безспорен начин/,
то същото е било цитирано в изпратения протокол за прихващане. Това
обстоятелство сочи на неглижиране от страна на търговеца на задълженията му по
ЗДДС и свързания с това подробен анализ и изясняване на всички данъчни и
счетоводни документи, получени във връзка с осъществяваната от търговеца
дейност и стриктното спазване на данъчното законодателство на страната. Добрата
практика изисква от контрагентите да имат своевременна комуникация по между си и добра координация на действията на служителите
на дружеството.
Съдът намира, че информацията, получена по ел. поща от жалбоподателя, макар и
евентуално да е непълна, то тя е била своевременна и достатъчна, за да инициира
у него действия, необходими с оглед установяване и запознаване с издаденото тогава
кредитно известие с оглед декларирането му в законоустановените срокове.
Настоящият съдебен състав застъпва становището, че времето на получаване на КИ не е елемент от фактическия състав на деянието.
Терминът „получените”
е използван от законодателя, за да разграничи търговците - автори на кредитни
известия. Ако беше от значение, то тогава не би съществувало, съответно би се
обезмислило изискването във втората част на разпоредбата, а именно: „...в дневника за покупки за данъчния период, през
който са издадени”. Безспорно нарушение е налице, доколкото
има издадено ДКИ през месец ноември 2018 г. и
то не е отразено от задълженото лице в дневниците за покупки за месец ноември,
за който период се отнася ДКИ
Ето защо настоящият
съдебен състав намира, че вмененото на жалбоподателя нарушение се явява напълно
доказано от обективна и субективна страна.
Съгласно чл. 182, ал.
1 от ЗДДС за това нарушение дружеството носи отговорност в размер на
определения в по-малък размер данък за м. 11.2018 г., в конкретния случай 731.84 лв., но не по-малко от
1 000 лв.
Наложеното от
административно-наказващия орган административно наказание за нарушението по
чл. 124, ал. 5 от ЗДДС е в минималния, предвиден от законодателя размер, а
именно 1 000 лв., поради което не подлежи на преразглеждане от съда.
Споделя се извода на АНО, че
въпреки че нарушението е за първи път, то правилно и законосъобразно
административно-наказващият орган не е приложил хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. Определящото
в настоящия случай е значимостта на конкретно увредените обществени отношения,
свързани с гарантиране спазване на данъчните правила в държавата, които
изключват приложението на чл. 28 от ЗАНН.
По изложените мотиви и
съображения, съдът намира, че следва да потвърди обжалваното наказателно
постановление като постановено в съгласие с приложимия материален закон и
процесуалните правила, уреждащи реда и начина за издаване на наказателните
постановления.
Предвид гореизложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № * г. на Зам. Директора на ТД на НАП гр. В*, с
което „*” ЕООД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление – с. С*, ул. „*” № *,
адрес за кореспонденция гр. Д*, ул. „*”, представлявано от Д.Х.Ц. ЕГН **********
за нарушение по чл. 182, ал. 1, вр. чл. 124, ал. 5 от Закона за данък върху
добавената стойност, на основание чл. 182, ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена
санкция в размер на 1 000 лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен
срок от уведомяването на страните пред Административен съд-гр. Добрич, по реда
на глава ХІІ от Административно-процесуалния кодекс.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /Галя
Митева/