Решение по дело №502/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 680
Дата: 14 септември 2020 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150700502
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 680/14.9.2020г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 Административен съд – Пазарджик, ХІ състав, в открито съдебно заседание на дванадесети август, две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Десислава Кривиралчева

                                        ЧЛЕНОВЕ:  1. Георги Петров

                                                              2. Христина Юрукова

при секретаря Янка Вукева и с участието на прокурор Стефан Янев, разгледа докладваното от съдия Юрукова касационно административнонаказателно дело № 502, по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:   

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с глава ХII от АПК.

С Решение № 12/04.02.2020 г., постановено по АНД № 367, по описа за 2019 г., Районен съд – Велинград е потвърдил Наказателно постановление № 2346 от 05.08.2019 г. на Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“, ГД „Митническо разузнаване и разследване в ЦМУ“, Агенция „Митници“, с което на „Никойл-88“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. Владимир Маяковски, № 16, област Пазарджик, представлявано от управител Н.Г. С., е наложена имуществена санкция в размер на 5523,80лв. /пет хиляди петстотин двадесет и три лв. и осемдесет ст./, представляваща двойния размер на дължимия акциз на основание чл.126, ал.1, т.2 от ЗАДС за това, че на 15.04.2019г. държи в търговски обект-бензиностанция, находяща се в гр.Велинград, общ.Велинград, обл.Пазарджик, ул."Индустриална"№1, акцизна стока общо 3890 литра нефтопродукт - препарат на основата на леко масло - бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен /не съдържа олово/, с октаново число (К.01Ч) 95 или повече, но по - малко от 98, без данъчен документ по Закона за акцизите и данъчните складове или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза. С НП са отнети стоките, предмет на нарушението в полза на държавата, като на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС, тъй като същите липсват, се присъжда да се заплати тяхната стойност, определена по пазарна цена в размер на общо 3995,03 лв./три хиляди деветстотин деветдесет и пет лв. и три ст./, на основание чл.107е, ал.2 от ЗАДС. На основание чл.124а, ал.1 от ЗАДС, във връзка с чл.126 от ЗАДС, дружеството е лишено от правото да упражнява дейност с акцизни стоки за срок от един месеца в обекта.

Недоволно от така постановеното решение, търговското дружество е подало касационна жалба чрез процесуалния си представител адв. Н.. В жалбата се твърди, че обжалваното решение е постановено при неправилно прилагане на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Иска се от съда да отмени решението на районния съд, като постанови друго, с което да отмени обжалваното пред същия НП.

Ответникът по касационната жалба – ЦМУ Агенция „Митници“, ГД „Митническо разузнаване и разследване“, отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“, в молба-становище заявява, чрез процесуалния си представител юрк. Н., становище за неоснователност на касационната жалбата. Иска от съда да остави в сила решението на Районен съд – Велинград, като правилно и законосъобразно. Претендира разноски.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита че решението на районния съд е правилно и следва да бъде отхвърлена жалбата.  

Административен съд – Пазарджик, след като прецени допустимостта и основателността на подадената касационна жалба с оглед наведените в нея касационни основания приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество съгласно чл. 218 от АПК, същата се явява основателна.

За да потвърди обжалваното наказателно постановление, Районен съд – Велинград е обсъдил подробно събраните по делото писмени и гласни доказателства и е приел в мотивите си следното:

На 15.04.2019г. от служители на РУ-Велинград, на НАП и на отдел "Митническо разузнаване и разследване Тракийска", ГД"Митническо разузнаване и разследване", Централно митническо управление, Агенция "Митници" е извършена съвместна проверка на търговски обект-бензиностанция, находяща се в гр.Велинград, общ.Велинград, обл.Пазарджик, ул."Индустриална"№1, стопанисвана от "Никойл-88"ЕООД. Представена е разпечатка от нивомерната система и са установени количества енергийни продукти: Бензин А95Н-общо 3890 литра, с ниво 459 мм при 15°С, съхраняван в Резервоар № 1 с обща вместимост 32 493 литра, съгласно Свидетелство за калибриране №Р2154-2/29.09.2015г.; Дизелово гориво-общо 12 356 литра, с ниво 1047 мм при 15°С, съхраняван в Резервоар №2 с обща вместимост 32507 литра, съгласно Свидетелство за калибриране №Р2154- 1/29.09.2015г.;

За бензин А95-Н-Акцизен данъчен документ /АДД/№********** от 08.04.2019г. с УКН0000000004469666 с издател-"Сакса"ООД, получател - "Никойл-88" ЕООД; Декларация за съответствие на качеството на течните горива №1282 от 26.03.2019г.; Товарителница от 08.04.2019г.; Приемо-предавателен протокол №**********/08.04.2019г. и Фактура№********** /09.04.2019г. За дизеловото гориво-Акцизен данъчен документ /АДД/№********** от 08.04.2019 г. с УКН0000000004469674 с издател-,,Сакса"ООД, получател - "Н.88"ЕООД; Декларация за съответствие на качеството на течните горива №1284 от 01.04.2019г.; Товарителница от 08.04.2019г.; Приемо-предавателен протокол №**********/08.04.2019г. и разпечатка от автоцистерна. Митническите служители са взели проби за лабораторен анализ от резервоарите за съхранение на дизелово гориво и Бензин /А-95Н/. Пробите са взети посредством пистолетите за зареждане на превозни средства, монтирани върху бензиноколонките. За взетите проби са съставени Протоколи за вземане на проба рег.№245/15.04.2019г. и рег.№246/15.04.2019г.За извършените контролните действия е изготвен Протокол за извършена проверка №952/19В09920А015642/15.04.2019г. Пробите са изпратени в Централна митническа лаборатория при Агенция "Митници" за извършване на анализ.

Митническата лабораторна експертиза №15 03.05.2019/20.05.2019г. установява, че представените документи съответстват на откритото по време на проверката дизелово гориво.

Митническа лабораторна експертиза №16 03.05.2019/28.05.2019г. установява, че представените документи не съответстват на откритият по време на проверката бензин. Аргументите са, че измерената плътността в Митническа лабораторна експертиза №16_03.05.2019/28.05.2019г. на представената проба е 748,4 кг/мЗ при 15°С. В Приемо - предавателен протокол №**********/08.04.2019г. и товарителницата от 08.04.2019г. е посочена плътност 765.7 кг/мЗ при 15°С.

 На 02.07.2019 година инспектор при ЦМУ,Агенция"митници" е съставил Акта за установяване на административно нарушение /АУАН / №1662/02.07.2019г. , в присъствието на управителя. Началникът на отдел "Митническо разузнаване и разследване Тракийска", ГД"Митническо разузнаване и разследване в ЦМУ, Агенция "Митници", на 05.08.2019г. е издал наказателно постановление № 2346/2019 г.

Съгласно мотивите на РС Велинград  е безспорно установено, че на посочената дата дружеството държи в търговски обект - бензиностанция , находящ се в гр.Велинград акцизна стока: общо 3890 литра нефтопродукт, подробно описани и в АУАН и в наказателното постановление, без данъчен документ по ЗАДС или фактура, или митническа декларация,или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител,когато компютърната система не работи,или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза,  което безспорно следва извода, че е осъществило състава на адм. нарушение по чл. 126, ал. 1, т.2 от ЗАДС. Позовал се е на писмените доказателства и от показанията на свидетелите.

Счел е, че правилно предметът на нарушението е отнет в полза на държавата и на основание чл. 124а,ал.1 от ЗАДС дружеството е лишено от правото на упражнява търговска дейност с акцизни стоки за срок от 1 месец в проверявания обект.

По повод възраженията на дружеството срещу НП е счел, че при вземане на пробите от проверявания обект са спазени техническите процедури за целите на митническия контрол. Приел е, че при съставяне на акта и при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения,  до нарушаване правото на защита на жалбоподателя, като са спазени разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Районният съд е установил, че административнонаказващият орган правилно е квалифицирал деянието, за което е ангажирал административнонаказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 126 от ЗАДС.

Тези изводи на районния съд не може да се възприемат за правилни от касационната инстанция. Това е така поради следните съображения:

В случая дружеството е санкционирано по административно-наказателния състав на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС, предвиждащ, че на лице, което държи, предлага, продава или превозва акцизни стоки без данъчен документ по този закон или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза, се налага: имуществена санкция в двойния размер на дължимия акциз, но не по-малко от 2000 лв., а при повторно нарушение - не по-малко от 4000 лв. - за юридическите лица и едноличните търговци.

От правна страна административното обвинение се основава на извършено от търговското дружество нарушение, изразяващо се в държание на акцизна стока без съответните документи, тъй като показателя за плътност на горивото е различен в придружаващите документи и в извършената експертиза от митническите служители. Наказващият орган е приел, че наличието на разлики между показателите води до извод за несъответствие на представените от "Никойл-88" ЕООД документи и установеното гориво.

Основателно е възражението на касатора, че наказващият орган, както и съдът не се отчели, че процентният показател, за който е установено разминаване, е зависим от превозване до резервоарите в обекта-бензиностанция, където се повлиява от налични остатъци и от предходно закупеното от март 2019г. гориво. От събраните по делото гласни и писмени доказателства не може да се докаже по несъмнен и категоричен начин, че иззетите и изследвани проби от горивото не съответстват на тези, за които има акцизни данъчни документи и декларации за съответствие.

В конкретния казус не е налице несъответствие в количеството гориво или за него да няма акцизни данъчни документи. Същите са представени при проверката. Налице са придружаващи акцизната стока документи. Неправилен е изводът на АНО, че несъответствие в показателя плътност, означава, че горивото е без представени акцизни данъчни документи, което ще е съставомерно деяние, за което да е санкционирано дружеството.

Обстоятелството, че в резервоарите има и гориво от предишни доставки е заявено от дружеството, като са представени съответни документи в този смисъл. За закупено гориво, което е с различна плътност като показател, са налице документи и декларации за съответствие, които разколебават изводите на наказващия орган за съставомерно деяние - че е установено гориво, без акцизни данъчни документи. Горивото по показател плътност, съответства на законовите стандарти, същото е с придружаващи акцизни данъчни документи, като е възможно в резултат на смесване на горивото в резервоарите, процесните количества да са с различен показател на плътност. Съдът счита, че наказващият орган не е съобразил, че предлаганите за продажба от жалбоподателя и намиращи се в стопанисвания от него търговски обект нефтопродукти са родово определени вещи, които преди да достигнат до резервоарите в бензиностанцията се смесват в петролните бази, при обичайното транспортиране и след това в резервоарите, където има налични остатъци от предходно поставено там гориво. Това само по себе си предполага наличието на различия в определени показатели, като същите следва да са съобразени разбира се с Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол. Видно от съдържанието на протоколите за показателя плътност в процесния бензин той е съответен на БДС. Не би могло да се търси абсолютна идентичност между съответните показатели на нефтопродуктите, без посочване на допустим процент на несъответствие.

С оглед на гореизложеното съдът счита, че не може да се докаже по несъмнен и категоричен начин, че иззетите и изследвани проби от нефтопродукти не съответстват на представените акцизните данъчни документи и декларация за съответствие. Съдът счита, че направеният извод от наказващия орган за липса на документ, удостоверяващ плащането на дължимия акциз за държаното от жалбоподателя гориво, е неправилен и недоказан с оглед на установените факти по делото.

С оглед на гореизложеното неправилен е изводът на районния съд, че правилно и законосъобразно на „Никойл-88“ЕООД е наложена имуществена санкция.

От изложеното следва, че е налице касационното основание на чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК.

Предвид изложеното, решението на Районен съд – Велинград следва да бъде отменено, както и да бъде отменено оспореното наказателно постановление.

С оглед изхода на делото на „Никойл-88“ ЕООД, ЕИК ********* следва да бъдат присъдени на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН, разноски по производството, които се установяват в размер на 900 лева за адвокатска защита.

Водим от гореизложеното Административен съд – Пазарджик, ХІ състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 12/04.02.2020 г., постановено по АНД № 367, по описа за 2019 г. на Районен съд – Велинград и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 2346 от 05.08.2019 г. на Началник отдел „Митническо разузнаване и разследване Тракийска“, ГД „Митническо разузнаване и разследване в ЦМУ“, Агенция „Митници“, с което на „Никойл-88“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. Владимир Маяковски, № 16, област Пазарджик, представлявано от управител Н.Г.С., е наложена имуществена санкция в размер на 5523,80лв. /пет хиляди петстотин двадесет и три лв. и осемдесет ст./, представляваща двойния размер на дължимия акциз на основание чл.126, ал.1, т.2 от ЗАДС за това, че на 15.04.2019г. държи в търговски обект-бензиностанция, находяща се в гр.Велинград, общ.Велинград, обл.Пазарджик, ул."Индустриална"№1, акцизна стока общо 3890 литра нефтопродукт - препарат на основата на леко масло - бензин за двигатели, различен от авиационен бензин, безоловен /не съдържа олово/, с октаново число (К.01Ч) 95 или повече, но по - малко от 98, без данъчен документ по Закона за акцизите и данъчните складове или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ или документ на хартиен носител, когато компютърната система не работи, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза; и са отнети стоките, предмет на нарушението в полза на държавата, като на основание чл.124, ал.1 от ЗАДС, тъй като същите липсват, се присъжда да се заплати тяхната стойност, определена по пазарна цена в размер на общо 3995,03 лв./три хиляди деветстотин деветдесет и пет лв. и три ст./, на основание чл.107е, ал.2 от ЗАДС; и на основание чл.124а, ал.1 от ЗАДС, във връзка с чл.126 от ЗАДС, дружеството е лишено от правото да упражнява дейност с акцизни стоки за срок от един месеца в обекта..

ОСЪЖДА Агенция Митници да заплати на „Никойл-88“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Велинград, ул. Владимир Маяковски, № 16, област Пазарджик, представлявано от управител Н.Г. С., разноски по производството в размер на 900(деветстотин) лева за адвокатска защита.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 

ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

 2./П/