№ 77
гр. Благоевград, 01.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ДВАНАДЕСЕТИ СЪСТАВ, в
закрито заседание на първи декември през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Атанас Иванов
като разгледа докладваното от Атанас Иванов Търговско дело №
20211200900188 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър.
Образувано е по жалба на Д. З. П., ЕГН **********, председател на УС
на сдружение с нестопанска цел „ОМОИ“, против отказ № 20211116143951/
17.11.2021 г. по описа на Търговски регистър, постановен по Заявление с вх.
№ 20211116143951 от 16.11.2021 г..
Жалбоподателят навежда доводи за неправилност и необоснованост на
постановения отказ на длъжностното лице по регистрацията, които по
правната си същност съставляват оплаквания за неправилност и
необоснованост, поради противоречие с материалния и процесуалния закон,
поради което жалбоподателят моли съда да отмени същия, както и да задължи
Агенцията по вписвания да извърши исканото вписване, а в случай на
нередовности на представените пред АВ към ТР документи от заявителя,
които са отстраними, да върне преписката на АВ и да даде срок за тяхното
отстраняване.
Основният довод, който поддържа жалбоподателя е, че Агенцията по
вписванията е навела дискриминационни съображения при отказа, които не
кореспондират със закона. Сочи се, че отказа е основан на дискриминация,
тъй като основан на етническа принадлежност на учредителите и свързаните с
1
това цели на сдружението – защита на правата на македонците в България.
Съдът, като обсъди доказателствата по делото и взе предвид
направените оплаквания и мотивите на отказа, намира за установено
следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, от надлежна
страна, при наличие на правен интерес и насочена срещу акт, изрично обявен
от закона за подлежащ на инстанционен съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна, а атакувания
отказ е законосъобразен.
От данните, съдържащите се в преписката, изпратена от Агенция по
вписванията, се установява следното:
Със заявление с вх. № 20211116143951 от 16.11.2021 г., подадено от
настоящият жалбоподател – Д.П., на основание чл. 24 от ЗТРРЮЛНЦ е
депозирано искане до Агенция по вписванията, Търговски регистър, за
първоначална регистрация на Сдружение с нестопанска цел ОМО.И”.
Към заявлението са приложени следните писмени доказателства:
Протокол от учредително събрание на Сдружение с нестопанска цел
„ОМО-И”, подписано от шест физически лица учредители; Устав на
Сдружение с нестопанска цел ОМО.И”, подписан от учредителите; образци
от подписите и свидетелства за съдимост на лицата учредители и документ за
внесена държавна такса и декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТР.
Въз основа на подаденото заявление и документите приложени към
него, е постановен обжалваният отказ № 20211116143951/ 17.11.2021 г. на
Агенция по вписванията към Търговския регистър.
За да откаже исканата регистрация на Сдружение с нестопанска цел
„ОМО-И”, длъжностното лице по регистрацията към АВ към ТР, след като е
извършило проверка в обхвата на разпоредбата на чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ, е
намерило, че в точка 4, 5 и 7 от устава, за целите се вменяват задължения на
държавата, което е недопустимо и длъжностното лице е приело, че
сдружението не може да бъде вписано. Изложени са съображения, че
недостатъците са неотстраними, поради което не може да се приложи чл. 22,
ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ.
ОС Благоевград, в настоящия състав приема, че постановеният отказ е
2
валиден и допустим, а по съществото си и правилен и обоснован, поради
следните аргументи от правна страна:
Съгласно чл. 19 от ЗТРРЮНЦ, заявленията за вписване, заличаване и
обявяване, и актовете по чл. 14 се разглеждат от длъжностно лице по
регистрацията по реда на постъпването им. Длъжностното лице по
регистрацията се произнася по заявленията за вписване и за заличаване и по
заявленията за обявяване на актове незабавно след изтичане на три работни
дни от постъпването им в регистрите, освен ако със закон е предвидено друго.
Заявленията за вписване на първоначална регистрация на търговци се
разглеждат до края на следващия работен ден от постъпването им в
търговския регистър, като произнасянето се извършва незабавно след
разглеждане на заявлението, освен в случаите по чл. 22 ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ.
Съгласно чл. 21 от ЗТРРЮНЦ, длъжностното лице по регистрацията
проверява дали: 1) е подадено заявление за исканото вписване, заличаване
или обявяване при спазване на предвидените за това форма и ред; 2)
заявеното обстоятелство подлежи на вписване и не е вписано или
представеният акт подлежи на обявяване и не е обявен в търговския регистър
и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел; 3) заявлението изхожда
от управомощено лице; 4) към заявлението са приложени всички документи
съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване акт; 5)
съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му
със закона се установяват от представените документи по т. 4, съответно дали
подлежащият на обявяване акт отговаря по външните си белези на
изискванията на закона; 6) е представена декларация по чл. 13 ал. 4; 7) друго
лице няма права върху фирмата или наименованието и те отговарят на
изискванията на чл. 7 ал. 2 от Търговския закон при първоначално вписване
или промяна на фирмата на търговец, съответно на чл. 7 от Закона за
юридическите лица с нестопанска цел при първоначално вписване или
промяна на наименованието на юридическо лице с нестопанска цел; 8)
документите, които по силата на закон се съставят с нотариално удостоверен
подпис или с нотариално удостоверен подпис и съдържание, са въведени в
базата данни на Информационната система по чл. 28б от Закона за
нотариусите и нотариалната дейност, и дали представените документи
съответстват на въведените данни за тях в Информационната система; 9) е
платена дължимата държавна такса.
3
При съпоставка на данните по делото с цитираните разпоредби на
ЗТРРЮЛНЦ, се установява следното:
Отказът за първоначалната регистрация на Сдружение с нестопанска
цел ОМО.И” е законосъобразен, поради това че посочените цели, не са в
съответствие със закона. В устава на сдружението по точки са посочени седем
цели, които са свързани със защита правата на македонско малцинство. Един
от въпросите, които поставят визираните цели е има ли македонско
малцинство в България и признат ли е от Република България македонски
национален идентитет, за да се приеме, че тези цели не застрашават
националната и обществена сигурност.
Съдът намира, че правото на сдружаване е неотменимо човешко право,
но не и когато застрашава обществения ред в държавата. Освен това целите
по т. 3., т. 4 т. 7 са неясно формулирани и подлежат на двузначно тълкуване,
което е видно и от мотивите на отказа. На следващо място, в точка 4, 5 и 7 от
устава, за целите се вменяват задължения на държавата – Република
България, което е недопустимо, още повече по същността си това не може да
се определи като цел на сдружението.
Тако допълнителен аргумент, обстоятелствата във връзка с целите на
сдружението подлежат на вписване, съгласно чл. 18, ал. 1, т. 1 ЗТРРЮЛНЦ и
при неясната им формулировка следва да се откаже да бъде регистрирано
това ЮЛНЦ създадено в частна полза.
Атакувания отказ, като правилен и законосъобразен, следва да се
потвърди.
С оглед на изложеното, настоящият състав приема, че постановеният от
длъжностното лице по регистрацията отказ за се явява законосъобразен.
Производството за вписване на обстоятелства в търговския регистър, респ. –
за вписване на промени в такива обстоятелства е формално доколкото
длъжностното лице по регистрацията проверява въз основа на представените
документи наличието на съответните обстоятелства.
По изложените съображения и на основание чл. 25, ал. 4 от ЗТР, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА отказ № 20211116143951/ 17.11.2021 г. по описа на
4
Търговски регистър, постановен по Заявление с вх. № 20211116143951 от
16.11.2021 г. от сдружение с нестопанска цел „ОМОИ“.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в едноседмичен срок от
връчването му на страните пред Апелативен съд - София.
Съдия при Окръжен съд – Благоевград: _______________________
5