Решение по дело №15/2024 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 674
Дата: 16 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247280700015
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 674

Ямбол, 16.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - II състав, в съдебно заседание на двадесет и шести април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ВАНЯ СТОЯНОВА
   

При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20247280700015 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на Ж. В. Ж. от [населено място], [жк], вх. Б, ап. 10, чрез пълномощника му адвокат Д. А. А. АК-[населено място], със съдебен адрес [населено място], [улица]против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. №02- 280-6500/1331/12.12.2023г. на Зам. изпълнителния директор на ДФЗ, в частта на направения отказ за подпомагане по следните схеми: СЕПП/схема за единно плащане на площ/, СПП/схема преразпределително плащане/, СПК/схема за обвързано подпомагане за протеинови култури/, ЗДП/зелени директни плащания/ и по схемите за подпомагане на зеленчуци /СЗ-П/п ип /СЗ-КЛЧ/. В жалбата се оспореното писмо е постановено при съществено нарушение на административно производствените правила, при неспазване на установена форма и противоречия с материалния закон.

В жалбата се твърди, че уведомителното писмо е постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при неспазване на установена форма и противоречие с материалния закон, т.к. не е конкретизирана причината, поради която е направен отказ за финансиране по заявената схеми за подпомагане за кампания 2020 г. и което от своя страна води до затруднение на организиране на защитата, поради което се претендира за отмяната му. Заявява, че неправилно ответната страна приема, че в заявлението за подпомагане за кампания 2020г. има заявени площи без правно основание. Очертаването и заявяването на площи в ИСАК се извършва само след предварително регистриране на правните основания за ползването им в съответните общински служби „Земеделие“, като могат да се заявяват само площи, в обхвата на границите на имотите, за които е регистрирано правно основание за тяхното ползване.

Иска присъждане на направените по делото разноски.

С допълнителна молба уточнява, че заявените за подпомагане парцели са регистрирани с правни основания. Същите са разположени в землището на [населено място] и в урбанизираната територия на същото село. Парцелите, които обработвам са лични или са наети с договори и за всички съм представил надлежните документи в Общинска служба “Земеделие“ Т.-[населено място] в законоустановения срок за кампания 2020г.

В съдебно заседание за оспорващия, не се явява представител. Депозирана е писмена-молба становище от адв.А., която конкретизира, че всички заявки за подпомагане парцели за стопанската 2019/2020г. или кампания 2020г. са заявени от Ж. В. Ж. на правно основание-едногодишен договор за наем. Договорите за наем, ведно с Декларация по чл.69, ал. 1от ППЗСПЗЗ и Заявление по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ са приложени и се съхраняват в ОСЗ база данни, така както е описано и в писмо с изх. № РД-02-01-85-5/08.04.24г. на Общинска служба“3емеделие“ Т.-[населено място]. В посоченото писмо на Общинска служба“3емеделие“ Т.-[населено място] е посочено конкретно за всяка заявена площ на какво правно основание е заявена. Заявява, че така както са посочени в писмото на ОСЗ, така са заявили конкретни площи и правните основания и в заявлението за подпомагане за кампания 2020г. Посочва още, че оспорващия е подал заявления за имоти в урбанизирани територии в размер на 33,205 дка - всички за землището на [населено място], община Т. с вх.№№ 33-03/23.07.2019 г., 33-03/04.03.2020 г. и 33-03/12.03.2020 г. с приложени към тях договори за едногодишен наем. Заявените имоти дворни места са регистрирани в регистъра на урбанизираните територии в поддържаната от ОСЗ база данни. Посочва още, за землището на [населено място], община Т. имотите, заявени в урбанизирани територии с обща площ от 16,635 дка са предадени като правно основание към ИСАК. Имотите, ползвани на основание съгласно доброволно споразумение No 047/31.10.2019 г. също са предадени като правно основание в размер на 123,410 дка.

За ответната страна не се явява процесуален представите. Депозирана е молба-становище от юрисконсулт Б., която претендира да се отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана. Иска да се постанови краен съдебен акт, с който да се потвърди законосъобразността на административния акт и присъди юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят Ж. В. Ж. от [населено място], общ.С., обл.[населено място] е регистриран като земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на ЗПЗП с Уникален регистрационен номер (УРН) 222080 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).

Същият е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН) 2804062097554 за кампания 2020 г., като е декларирал за подпомагане следните схеми: СЕПП (схема за единно плащане на площ), СПП (схема преразпределително плащане), СПК (схема за обвързано подпомагане за протеинови култури), ЗДП (зелени директни плащания) и по схемите за подпомагане на зеленчуци /СЗ-П/п ип /СЗ-КЛЧ/ в землищата на селата Сламино и Робово, община Т.. Към заявлението са приложени таблица на използваните парцели 2020, таблица на заявените площи по схеми и мерки 2020, таблица ЕНП, таблица на декларираните ЕНП общо, декларация за запознаване с определенията за нередност, карти на блокове на земеделското стопанство с подписана от заявителя декларация, потвърждаваща, че регистрира за участие по схемите и мерките за директни плащания изчертания БЗС и декларация по чл.32, ал.1 от Наредба 3/17.02.2015 г.

Оспореното в настоящото производство уведомително писмо е след отмяна с решение по адм. дело № 133/2022г. на ЯАС на Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. № 02-280-6500/1331/10.03.2022 г. на зам.изпълнителния директор П. С. на Държавен фонд „Земеделие” в частта на направения отказ за подпомагане по следните схеми: СЕПП (схема за единно плащане на площ), СПП (схема преразпределително плащане), СПК (схема за обвързано подпомагане за протеинови култури), ЗДП (зелени директни плащания) и по схемите за подпомагане на зеленчуци /СЗ-П/п ип /СЗ-КЛЧ/ и връщане на преписката на Държавен фонд „Земеделие” със седалище и адрес на управление [населено място], [улица]за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона. Решението на ЯАС по адм. дело № 133/2022г. е оставено в сила с решение по адм. дело № 10214/2022г. на ВАС. По настоящото адм. дело № 15/24г.е изискано и приложено адм. дело № 133/2022г. на ЯАС, ведно с всички доказателства, а именно Данни за стартирана проверка, Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 и Резултати от автоматични проверки на въведените данни по ЗДП в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020.

По адм. дело № 133/2022г. е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещо лице-геодезист, която дава заключение по въпросите 1.Как е била установена недопустимостта на площите за подпомагане, включително в резултата на какво и защо / каква е точната причина / за определянето като недопустими за подпомагане на заявените парцели, в частта на направения отказ за финансиране?, 2.Кои от площите декларирани в заявление с УИН 28/040620/97554 попадат извън специализирания слой „Площи допустими за подпомагане”? и 3.За кои от площите декларирани в заявление с УИН 28/040620/97554 липсват правни основания за ползване на парцелите? Заключението на вещото лице е прието като неоспорено от страните.

По адм. дело № 15/2024г. бяха изискани от Общинска служба“3емеделие“ Т.-[населено място] за всяка заявена площ на какво правно основание е заявена. Постъпи адм. преписка с вх. № 712 от 01.04.2023г., ОД“Земеделие“/стр.107/, съдържаща заверени копия на документи за ползване на имоти на правно основание, подадени и регистрирани в Общинска служба по Земеделие „Т.-[населено място]“ за стопанската 2019-2020г. от Ж. В. Ж. за имоти и дворни места в урбанизираната територия и за имоти по плана за земеразделяне, извън урбанизираната територия в [населено място] и [населено място] община Т., област [населено място]. В допълнение постъпи преписка и с вх. № 753 от 08. 04.2024г. /стр.245/ за подадените от оспорващия документи за стопанската 2019/2020 в ОСЗ“Т.-[населено място]“, във връзка с искане з а предоставяне на информация за заявени правни основания за кампания 2020г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд [населено място] е Уведомително писмо на Зам. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” с изх. №02- 280-6500/1331/12.12.2023г. в частта на направения отказ за подпомагане по следните схеми: СЕПП/схема за единно плащане на площ/, СПП/схема преразпределително плащане/, СПК/схема за обвързано подпомагане за протеинови култури/, ЗДП/зелени директни плащания/ и по схемите за подпомагане на зеленчуци /СЗ-П/п ип /СЗ-КЛЧ/.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му и в изискуемата писмена форма.

Разплащателната агенция по силата на чл.11а, ал.1, т.1 ЗПЗП приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство, а чл.11, ал.2, т.4 ЗПЗП предвижда, че Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация, наличието на каквато и явяваща се процедурата по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз според §1, т.15 от ДР на ЗПЗП, е налице и не се спори по този въпрос.

Съгласно чл.20а ЗПЗП и Устройствения правилник на ДФЗ изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който я представлява, организира и ръководи дейността й, като взема и решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.

Нормата на чл.20а, ал.4 ЗПЗП дава възможност на изпълнителния директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност, което понастоящем е сторено и със Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022 г. са делегирани на зам.изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" П. Д. С. правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания във връзка с подадени заявления за подпомагане.

Същевременно акта е издаден при неспазване на установената форма, поради липса на мотиви, което е съществено нарушение и основание за отмяната му по чл.146, ал.1, т.2 АПК.

Съгласно чл.59, ал.2, т.4 АПК когато административният акт се издава в писмена форма, той трябва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му.

Разпоредбата е императивна и нарушаването й е самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт.

За да бъде спазено изискването за форма, актът дължи да съдържа ясно и недвусмислено изложение на фактическите основания, въз основа на които е постановен, докато в процесното уведомително писмото не е посочено какви фактически обстоятелства са взети предвид за достигане на посочения резултат и кои са приложените правни норми.

Като съображения за издаването му в уведомителното писмо е посочено като причина за недопустимост : „Площи без правно основание“, като конкретизира, че заявените за подпомагане площи без правно основание са предоставени на ДФЗ от МЗХГ.

Общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл.37 ЗПЗП) на данните в подаденото от заявление за подпомагане, тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл.30 ЗПЗП и въз основа на гореизложеното е изчислен размера на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото от заявление за подпомагане.

Следва да се посочи, че по адм. дело № 133/2022г. на ЯАС е установено, че при детайлно разглеждане се установява противоречие между залегналото в становището и приложените по преписката доказателства, т.к. докато според първото парцел-композитен номер 62757-4-6-1 при заявена площ 0,28 е с площ правно основание от МЗХГ 0,28, допустима площ 0,28 и недопустима площ 0, а парцел-композитен номер 62757-4-7-1 при заявена площ 0,49 е с площ правно основание от МЗХГ 0,49, допустима площ 0,49 и недопустима площ 0, то според Резултатите от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2020 е налице грешка „Заявената площ или част от нея попада извън полигона с правно основание. Площи без правно основание се считат за наддекларирана площ“, за която в детайли е посочено, че „Парцел: 62757-4-6-1 с площ извън: 0,28 ха Парцел: 62757-4-7-1 с площ извън: 0.49 ха“.

В подкрепа на направените по-горе изводи е и заключението на вещото лице, по приложеното адм. дело № 133/2022г.на ЯАС и прието от последния за обективно, компетентно и правилно, според което и при изготвяне на експертизата от ДФЗ е било отговорено, че причината за недопустимост на площите в населените места е липсата на правни основания, което е пренесено и в оспореното в настоящото производство писмо.

В този аспект следва да се забележи, че по настоящото адм. дело на страните са дадени конкретни указания за носената от тях доказателствена тежест и са уважени направените относими към правния спор доказателства, но съгласно чл.170, ал.1 АПК административният орган трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в него, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

В изпълнение на указанията по искане на оспорващата страна се представиха от ОСЗ във връзка с писмо с изх. № 269/29.03.2024 г. от ЯАС, постъпило в ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място], относно предоставяне на информация за липса на правни основания за кампания 2020 на Ж. В. Ж. с УРН 222080, след извършена проверка в съхраняваните бази данни на ОСЗ се установи следното:

За стопанската 2019/2020 г. Ж. В. Ж. е подал в ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място]:

Заявления за имоти в урбанизирани територии в размер на 33,205 дка - всички за землището на [населено място], община Т. с вх.№№ 33-03/23.07.2019 г., 33-03/04.03.2020 г. и 33- 03/12.03.2020 г. с приложени към тях договори за едногодишен наем. Заявените имоти дворни места са регистрирани в регистъра на урбанизираните територии в поддържаната от ОСЗ база данни;

Декларация по чл.69, ал.1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 33-05/23.07.2019 г. за землището на [населено място], в която декларира поземлени имоти с идентификатори 62757.2.58 с площ от 7,714 дка и 62757.23.141 с площ от 7,500 дка /след проверка в базите данни на ОСЗ е установено, че такъв имот не съществува/с желание да участва в масиви за ползване по чл.37в от ЗСПЗЗ;

Заявление по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 33-08/23.07.2019 г., в което са заявени за участие в масиви за ползване по чл. 37в от ЗСПЗЗ следните поземлени имоти с идентификатори: 62757.13.41 с площ 11,283 дка, 62757.10.45 с площ 1,924 дка, 62757.2.25 с площ 2,411 дка, 62757.8.1 с площ 2,489 дка, 62757.10.16 - 2,700 дка, 62757.13.72 - 6,495 дка, 62757.13.71- 6,494 дка, 62757.23.141- 5,749 дка /след проверка в базите данни на ОСЗ е установено, че такъв имот не съществува, в заявлението и в приложеното копие от договор № 7 от 08.03.2019 г. имотът е зачертан и с молив е написан нов № 2058 /, 62757.2.268- 5,810 дка и 62757.2.265 - 5,811 дка. Всички, приложени към заявлението договори са проверени и въведени в регистър заявления, съгласно Правила за регистрация на договорите за наем и за аренда на земеделска земя в ОСЗ, одобрени със Заповед № РД46-353/26.07.2018 г. на министъра на МЗХ.

Общата площ за участие в масиви за ползване по чл.37в от ЗСПЗЗ на декларираните по чл.69, ал.1 и заявените по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ за землището на [населено място] от Ж. В. Ж. е в размер на 58,711 дка /приложение -Справка от регистъра на имоти по чл.69 и чл. 70 от ППЗСПЗЗ/. С тази площ лицето фигурира и в предварителният регистър по чл.72, ал.2 от ППЗСПЗЗ за изготвяне на доброволно споразумение по реда на чл.37в от ЗСПЗЗ.

Във внесения от ползвателите на земеделска земя в землището на [населено място] проект на доброволно споразумение с вх. № 028 от 21.10.2019 г. Ж. В. Ж. е настанен в картата на масивите за ползване и регистъра към нея, съгласно чл.74, ал.1 от ППЗСПЗЗ с обща площ в размер на 52,984 дка както следва:

-Масив № 130, съдържащ имот № 10.17 с площ от 2,385 дка в КК на землището;

-Масив № 136, съдържащ имот № 10.45 с площ от 1,774 дка в КК на землището;

-Масив № 141, съдържащ имот № 2.58 с площ от 23,140 дка в КК на землището;

-Масив № 52, съдържащ имот № 2.268 с площ от 4,916 дка в КК на землището;

-Масив № 63, съдържащ имот № 2.265 с площ от 2,798 дка в КК на землището;

-Масив № 82, съдържащ имот № 13.31 с площ от 17,971 дка в КК на землището.

За стопанската 2019/2020 г. Ж. В. Ж. е подал в ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място] следните документи за ползване на земеделски земи и за землището на [населено място], община Т.:

Заявления за имоти в урбанизирани територии в размер на 16,635 дка - всички за землището на [населено място], община Т. с вх.№№ 37-03/23.07.2019 г., 37-03/04.03.2020 г. с приложени към тях договори за едногодишен наем. Заявените имоти дворни места са регистрирани в регистъра на урбанизираните територии в поддържаната от ОСЗ база данни;

Декларация по чл.69, ал.1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 37-07/23.07.2019 г. , в която декларира следните ПИ за участие в масиви за ползване по чл. 37в от ЗСПЗЗ с идентификатори 67177.19.67 с площ от 5,000 дка, 67177.19.51 с площ от 12,500 дка, 67177.9.2 - 40,008 дка, както и ПИ с идентификатор 67177.20.31, НТП Ливада с площ от 1,501 дка, за която е посочил нежелание за участие в масиви за ползване /реални граници/. Общата площ на имотите, декларирани за участие в масиви за ползване е 57,501 дка;

Заявление по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ с вх. № 37-09/23.07.2019 г., в което са заявени за участие в масиви за ползване по чл. 37в от ЗСПЗЗ следните поземлени имоти с идентификатори: 67177.10.16 с площ от 3,468 дка, 67177.24.142 с площ 12,754 дка, 67177.19.68- 5,000 дка и 67177.12.14 - 43,547 дка. Всички, приложени към заявлението договори са проверени и въведени в регистър заявления, съгласно Правила за регистрация на договорите за наем и за аренда на земеделска земя в ОСЗ, одобрени със Заповед № РД46-353/26.07.2018 г. на министъра на МЗХ. На 09.08.2019 г. в срока за извършване на промени в предварителният регистър по чл.72, ал. 2 от ППЗСПЗЗ, Ж. В. Ж. е подал заявление по чл.70, ал.1 с вх. № 37-09/09.08.2019 г., в което е посочил, че имот 67177.10.16 с площ от 3,468 дка да се чете като имот 67177.1.16

Общата площ за участие в масиви за ползване по чл.37в от ЗСПЗЗ на декларираните по чл.69, ал.1 и заявените по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ от Ж. В. Ж. е в размер на 122,282 дка /приложение -Справка от регистъра на имоти по чл.69 и чл.70 от ППЗСПЗЗ/. С тази площ лицето фигурира и в предварителният регистър по чл.72, ал.2 от ППЗСПЗЗ за изготвяне на доброволно споразумение по реда на чл.37в от ЗСПЗЗ за землището на [населено място].

Във внесения от ползвателите на земеделска земя в землището на [населено място] проект на доброволно споразумение с вх. № 047 от 31.10.2019 г. Ж. В. Ж. е настанен в картата на масивите за ползване и регистъра към нея, съгласно чл.74, ал.1 от ППЗСПЗЗ с обща площ в размер на 123,410 дка както следва:

Масив № 167, съдържащ ПИ с №№ 1.15 с площ 2,946 дка, 1.16-3,276 дка, 1.17- 3,195 дка, 1.19-1,435 дка и 1.74 0,585 дка, представляващ селски, горски път от 2,385 дка в КК на землището;

Масив № 170, съдържащ ПИ с №№ 12.14 с площ 41,143 дка, 12.24-0,311 дка, представляващ селски горски път в КК на землището;

Масив № 173, съдържащ ПИ с №№ 1.13 с площ 3,976 дка и 12.21 с площ от 0,393 дка в КК на землището;

Масив № 74, съдържащ ПИ с №№ 7.4 с площ от 22,952 дка, 7.41 с площ от 6,000 дка, 7.42 -6,329 дка в КК на землището;

Масив № 83, съдържащ ПИ с №№ 19.35 с площ 3,843 дка, 19.36 -5,499 дка, 19.51- 12,459 дка, 19.67 -4,999 дка и 19.68- 4,965 дка в КК на землището.

На основание чл.41, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП, земеделските земи, включени в заявлението за подпомагане, трябва към 31 май на съответната календарна година да са на разположение на ЗС, съгласно чл.36, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 1307/201, което се удостоверява с правно основание за ползване, регистрирано в ОСЗ по местонахождение на имотите до изтичане на сроковете за подаване на заявлението за подпомагане и извършване на промени в него, определени в наредбата по чл.32, ал.5 от ЗПЗП. Правното основание за ползване на земеделските земи се регистрира в ОСЗ в специализиран софтуерен продукт, поддържан от МЗХ.

В случая за Кампания 2020 правните основания за ползване на земеделските земи имоти от урбанизирани територии, имоти заявени за ползване в реални граници, както и имотите от масивите за ползване по споразумение на Ж. В. Ж. в землищата на селата Робово и Сламино са регистрирани в срока по чл.41, ал.3 от ЗПЗП.

Съгласно чл.41, ал.5 от ЗПЗП МХЗ степенува, обобщава и предава на Разплащателна агенция еднократно или на етапи данни за регистрираните правни основания за ползване на земеделските земи. В тази връзка ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място] е извършила официално пълно предаване на правно основание с версия от МЗХ на програма Ползване на земеделските земи 1.1.7 от 18.03.2020 г., в което е изпратено към ИСАК правното основание на всички имоти на Ж. В. Ж. от декларираните имоти от урбанизирани територии и от споразумения в пълният им брой и площ, както следва:

За землището на [населено място], община Т. имотите, заявени в урбанизирани територии са предадени като правно основание към ИСАК. За имотите, ползвани на основание от доброволно споразумение № 028/21.10.2019 г. също са предадени като правно основание, но за някои от тях е извършено преномериране в АГКК:

-Поземлен имот с идентификатор 62757.2.265 по КК на землището, отговарящ на имот № 004052 по КВС, е закрита партида на 20.09.2019 г. Видно от направената пълна история на история на имот 2.265 с площ 5,811 дка и собственик С. А. А., същият е идентичен с имот 4.52 с площ 5,811 дка и същият собственик, сключил и договор за едногодишен наем № 3 от 2019 г. с Ж. В. Ж.;

-Поземлен имот с идентификатор 62757.2.268 по КК на землището, отговарящ на имот № 004049 по КВС, е закрита партида на 20.09.2019 г. Видно от направената пълна история на история на имот 2.268 с площ 5,810 дка и собственик С. А. А., същият е идентичен с имот 4.49 с площ 5,810 дка и същият собственик, сключил и договор за едногодишен наем № 3 от 2019 г. с Ж. В. Ж..

За всички останали имоти, заявени като правни основания на Ж. В. Ж. в землището ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място] не установи несъответствия в номерата на имотите от КК и КВС.

В процеса на работата на служителите в ОСЗ „Т.- [населено място]“ [населено място] към 2019- 2020 г. е установено, че след приемане на актуална информация от АГКК [населено място] е било извършено преномериране на масиви и имоти за землището на с Робово. Това довело до утежняване на работата на служителите в службата при приемането, проверката и обработката както на договорите за аренда и/или наем, така и на постъпилите декларации по чл.69, ал.1 и заявления по чл.70, ал.1 от ППЗСПЗЗ за 2019/2020 стоп, година така и за следващите.

Видно от справката на официалното пълно предаване на правно основание с версия 1.1.7 от 18.03.2020 г от МЗХ на програма Ползване на земеделските земи за Ж. В. Ж., с [ЕГН], площта е в размер на 86,536 дка, включваща 33,205 дка от всички заявени и регистрирани в базата данни имоти в урбанизирани територии и площта в размер на 52,984 дка на имотите, земеделски земи в отредените му масиви за ползване в доброволното споразумение в землището на [населено място].

За землището на [населено място], община Т. имотите, заявени в урбанизирани територии с обща площ от 16,635 дка били предадени като правно основание към ИСАК. Имотите, ползвани на основание съгласно доброволно споразумение № 047/31.10.2019 г. също са предадени като правно основание в размер на 123,410 дка.

Следователно, с повторното си произнасяне с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, за кампания 2020 с изх. №02-280-6500/1331/12.12.2023г. на Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” [населено място], се констатира идентична причина за недопустимост -“Площи без правно основание“, като е конкретизирано, че заявените за подпомагане площи без правно основание са предоставени на ДФ“Земеделие“ от Министерство на земеделието и храните, без да уточни въз основа на какъв акт или проверка е стигнал до този извод.

От друга страна по делото се представиха писмени доказателства - писмо с вх. №712/2024г. от 01.04.2024г. на Директора на ОДЗ-[населено място] и с писмо с изх. № РД-02-01-85- 5/08.04.24г. на Общинска служба“3емеделие“ „Т.-[населено място]“, от които е видно, че всички заявени площи от оспорващия парцели са заявени на правно основание с приложени документи- едногодишни договори за наем, ведно с удостоверение за наследници, при наследствените имоти. Оспорващият е подал в заявлението си имоти в урбанизирани територии в размер на 33,205 дка - всички за землището на [населено място], община Т. с вх.№№ 33- 03/23.07.2019 г., 33-03/04.03.2020 г. и 33-03/12.03.2020 г. с приложени към тях договори за едногодишен наем. Заявените имоти дворни места са регистрирани в регистъра на урбанизираните територии в поддържаната от ОСЗ база данни. За землището на [населено място], община Т. имотите, заявени в урбанизирани територии с обща площ от 16,635 дка са предадени като правно основание към ИСАК, както се посочи по-горе.

Предвид изложеното, фактическите констатации в оспореното писмо не съответстват на събраните по делото доказателства.

С оглед на това, като резултата оспореното писмо е немотивирано и противоречи на материалния закон. От друга страна адм. орган не е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая, което е основание за неговата отмяна съгласно чл.146, т. 2,3 и т.4 от АПК.

Предвид посоченото жалбата е основателна и уведомителното писмо следва да се отмени в атакуваната му част, а т.к. естеството на акта не позволява на съда да реши въпроса по същество, то следва на основание чл.173, ал.2 АПК преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне по подаденото от Ж. В. Ж. заявлението за подпомагане за кампания 2020 г., при посочване на конкретни мотиви от фактическа и правна страна, като се вземат предвид писмените доказателства, представени с писмо вх. № 712/2024г. на директора на ОДЗ, [населено място] и писмо изх. № РД-02-01-85-5 от 08.04.2024г. на ОСЗ“Земеделие“, „Т. [населено място]“.

С оглед изхода на спора и направеното искане, ответната страна следва да заплати на оспорващия направените разноски по делото в общ размер на 810 лева, включващи държавна такса 10 лв.и адвокатски хонорар 800 лева, колкото е внесен по приложения договор за правна защита и съдействие с.Я, № 103401, като с оглед размера му е неоснователно възражението за неговата прекомерност.

Водим от горното и на основание чл.173, ал.2 АПК, Административен съд-[населено място], втори административен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ж. В. Ж. от [населено място], общ. С., обл.[населено място], чрез пълномощника му адвокат Д. А. А. АК-[населено място], със съдебен адрес [населено място], [улица], Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020 с изх. № 02-280-6500/1331/12.12.2023 г. на зам.изпълнителния директор П. С. на Държавен фонд „Земеделие” в частта на направения отказ за подпомагане по следните схеми: СЕПП (схема за единно плащане на площ), СПП (схема преразделително плащане), СПК (схема за обвързано подпомагане за протеинови култури), ЗДП (зелени директни плащания) и по схемите за подпомагане на зеленчуци /СЗ-П/п ип /СЗ-КЛЧ/.

ВРЪЩА преписката на Държавен фонд „Земеделие” със седалище и адрес на управление [населено място], [улица]за ново произнасяне при съобразяване на дадените с мотивите на решението указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” със седалище и адрес на управление [населено място], [улица] да заплати на Ж. В. Ж. от [населено място], [жк], вх. Б, ап. 10, чрез пълномощника му адвокат Д. А. А. АК-[населено място], със съдебен адрес [населено място], [улица] направените по делото разноски в размер на 810 (осемстотин и десет) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

 

Съдия: