Решение по дело №2852/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260175
Дата: 4 февруари 2021 г. (в сила от 8 юни 2021 г.)
Съдия: Иван Георгиев Бекяров
Дело: 20205330202852
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 260175

гр. Пловдив, 04.02.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХІ н.с., в открито съдебно заседание на двадесет и осми септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАН БЕКЯРОВ

 

при участието на секретаря Елена Апостолова като разгледа докладваното от съдията АНД № 2852/2020 г. по описа на Районен съд Пловдив, ХІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление /НП/ № 17/2020 г. на Директора на Териториална дирекция Тракийска към Агенция „Митници“, с което на „КЦМ“ АД с ЕИК *********, със седалище гр. Пловдив и адрес на управление *** на основание чл. 112, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) е наложена глоба в размер на 162 612,10 лв. за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 1 по реда на чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 вр. чл. 3, ал. 1, т. 4 и чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС.

Жалбоподателят моли да се отмени НП като незаконосъобразно. Аргументите са свързани с липсата на нарушение поради наличието на правото да осъществява производство  на олово на блок, чемберсани, без опаковка с код по КН 7801 10 00 от обект „НОВО ОЛОВНО ПРОИЗВОДСТВО“. Мотивира становището си с обстоятелството, че удостоверението за освободен от акциз краен потребител, което притежава, няма да предмет конкретен обект за производство, а целите, за които се използват енергийните продукти, а именно производството на олово и цинк. Посочва, че обектът е един и това е КЦМ АД.

Въззиваемата страна взема писмено становище по жалбата и се представлява в съдебно заседание. Моли да се потвърди НП, което счита за законосъобразно. Пледира нарушението да се установява от материалноправна страна от събраните на преписката и съдебното производство доказателства, че дружеството е осъществявало производство на конкретна стока не в обект, за който е издадено удостоверение, а в „НОВО ОЛОВНО ПРОИЗВОДСТВО“ и по този начин не начислило акциз. Твърди, че в представеното комплексно разрешително липсва разрешение за използване на такъв тип акцизна стока в новия обект. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

Жалбата е подадена в срок и изхожда от лицето, което е санкционирано, поради което се явява допустима, а разгледана по същество е основателна по следните причини.

От фактическа съдът намери за установено следното:

„КЦМ“ АД с ЕИК115007471 е освободен от акциз краен потребител (ОАКП), съгласно издадено от началника на Териториално митническо управление Пловдив към Агенция „Митници“ Удостоверение (нататък УОАКП) за регистрация № BG003000E0150/25.04.2014 г., връчено на 30.04.2014 г. с местонахождение на обекта, където ще се получават и използват енергийните продукти гр. Пловдив. р-н Южен. ул. „Асеновградско шосе“ /Индустриална зона/, Община Пловдив, обл. Пловдив, ПК 4009.

Съобразно удостоверението дружеството има право да използва следните видове енергийни продукти:

-           „Коксове и полукоксове от каменни въглища – други“ с код по КН 2704 00 10, код по AП Е001 и мерна единица GJO;

-           „Каменни въглища, дори на прах, но не агломерирани – Антрацит“ с код по КН 2701 11 00, код по АП Е001 и мерна единица GJO;

-           „Тежки горива“ с код по КН 2710 19 62, код по АП Е470 и мерна единица кг.;

-           „Тежки горива“ с код по КН 2710 19 64, код по АП Е470 и мерна единица кг.;

-           „Масла и друга продукти, в които ароматните съставки преобладават - сурови – леки“ с код по КН 2707 99 99, код по АП Е003 и мерна единица кг.:

-           „Друга смазочни масла и друга масла“ с код по КП 2710 19 99, код по AП Е006 и мерна единица кг.:

Целите, за които ще се използват енергийните продукти, е производство на олово и цинк чрез редукция, с търговско наименование на произвежданите продукти и код по КН: олово на блок, чемберосани, без опаковка с код по КН 7801 10 00; цинк на блок, чемберосани, без опаковка с код по КН 7901 11 00.

УОАКП № BG003000E0150/25.04.2014 г. е издадено въз основа на подадено от „КЦМ”АД искане вх. № 2600-1266/21.03.2014 г. по описа па ТМУ Пловдив, за издаване на УОАКП на основание чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС, а именно да освобождава от облагане с акциз енергийни продукти, които ще се използват за цели, различни от моторно гориво и гориво за отопление. Изготвен е Протокол № BG003000-РК17-159/05.09.2019 г., връчен на 05.09.2019 г. на Иван Николов Добрев на длъжност изпълнителен директор и в качеството му на представляващ дружеството. В същия е констатирано, че за периода от 01.05.2014 г. от дружеството не са депозирани в Митница Пловдив/Териториална дирекция Тракийска, уведомления за промяна на обстоятелствата по реда на чл. 24в, ал. 1 или ал. 2 от ЗАДС.

На местонахождението на обекта е извършена проверка на 05.09.2019 г. от П.П., главен експерт в сектор „Проверки и ревизии“, отдел „Акцизна дейност“ към ТД Тракийска. Служителят е констатирал, че при проверка на площадката на Завод за оловно производство не функционират сградите, включени в Удостоверение № 03/16.04.2014 г., издадено от Дирекция „УТС ЕиХД“ към Община Куклен, приложено по искане вх. №2600-1266/21.03.2014 г. по описа на ТМУ Пловдив за издаване на УОАКП, както следва: Отделение за дробене на флюсите. Отделение за пресяване на агломерат, кокс и флюс, Дробилно отделение, Щабелен шихтарник, Агломерационен цех и газодувно, Топилен цех, Прахоулавяне, Пържилно отделение, Склад за кокс и концентрат, Рафинация, сребродобивно отделение, подстанции 10 (десет) и Подстанция 11 (единадесет) са експлоатирани при старото оловно производство, както и понастоящем при „Новото оловно производство“. За помпено-филтровано отделение не могъл да установи дали функционира към момента на проверката. Този обект по разрешението бил разрушен, а на негово място бил построен нов обект за производство.

Към 05.09.2019 г. функционирал обект „НОВО ОЛОВНО ПРОИЗВОДСТВО“, въведен в експлоатация с Разрешение за ползване изх. № СТ-05-2567 от 28.12.2015 г. Дружеството притежавало Комплексно разрешително на „КЦМ“, гр. Пловдив № 1-Н3/2017 г., издадено от изпълнителния директор на „Изпълнителната агенция по околната среда“. (Решение на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция на околната среда №1-Н3-ИО-АО/2017 г.). По време на проверката са представени: Схема на разположение на складовете за суровини и материали и площадки за временно съхранение на отпадъци; Скица на поземлен имот № 15-113013-11.02.2019 г. от Служба по геодезия, картография и кадастър - гр. Пловдив.

Проверката се извършила в присъствието на представител на дружеството жалбоподател в лицето на Свилен Иванов – ръководител отдел „Управление материални запаси, логистика, пласмент“. За проверката бил съставен и съответно подписан от всички лица, вкл. от представителя на дружеството, протокол № BG003000-РК17-159/05.09.2019 г.

В изпълнение на Заповед за възлагане на ревизия № BG003000-РК17-Р2/12.07.2019 г., изменена със Заповед за възлагане на ревизия № BG003000-РК17-ЗИ6/05.08.2019 г. и Заповед за възлагане на ревизия № BG003000-РК17-ЗИ13/07.10.2019 г., е извършена ревизия па „КЦМ”АД, констатациите от която са подробно описани в раздел „II. КОНСТАТАЦИИ ПРИ РЕВИЗИЯТА“ на Ревизионен доклад (РД) № ВG003000-РК17-РД9/30.1().2019 г., неразделна част от Ревизионен акт (РА) № BG003000-РК17-РА9/22.11.2019 г. Нарушението е установено на 22.11.2019 г. в Териториална дирекция Тракийска, с адрес гр. Пловдив. бул. „Кукленско шосе“ № 32, ПК 4004. обл. Пловдив. Във връзка с констатираното П. за запознал с акт за въвеждане в експлоатация, документи за извършени проби преди въвеждането е експлоатация, извлечение от счетоводни книги, с описан инвентар на завода. Изследвал е въпросът и е взел предвид свидетелство за търпимост, издадено от Община Куклен, както и акт покупка на антрацитни въглища, за производство на олово.

С искане вх. № 2600-1266/21.03.2014 г. по описа на ТМУ Пловдив „КЦМ”АД заявява желанието си за издаване на УОАКП на основание чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗДДС, а именно да освобождава от облагане с акциз енергийни продукти, които ще се използват за цели, различни от моторно гориво и гориво за отопление.

Представени са следните документи Удостоверение по чл. 264, ал. 1 от ДОПК, издадено от община Куклен, област Пловдив, изх. № **********/29.10.2010 г.; Нотариален акт за собственост на недвижим имот № 28, том 2, рег. № 2350, дело № 220 от 2001 г.; Комплексно разрешително на „КЦМ“ АД, гр. Пловдив № 1-112/2013 г., издадено от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околната среда, с дата на подписване 08.07.2013 г. и Решение на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция на околната среда № 1-Н2-ИО-АО/2013 г.

В Удостоверение по чл. 264, ал. 1 от ДОПК в сгради, построени в поземлен имот, обозначен па легитимиращ собствеността нотариален акт от 17.05.2001 г., като имот 001, с начин на трайно ползване преработка на цветни метали, с идентификатор 40467701001, като сгради в т. А е посочен „Завод за производство на цинк“.

В Удостоверение по чл. 264, ал. 1 от ДОПК в сгради, построени в поземлен имот, обозначен на легитимиращ собствеността нотариален акт от 17.05.2001 г., като имот 002, с начин на трайно ползване преработка на цветни метали, с идентификатор 40467701002, като страда в т. А е посочен „Завод за производство на олово”.

Същото е посочено и в Нотариален акт за собственост на недвижим имот № 28, том 2, рег. № 2350, дело № 220 от 2001 г.

С депозирано допълнение към искане вх. № 2600-1266/07.04.2014 г. по описа на ТМУ Пловдив. „КЦМ”АД представя Утвърдени разходни норми за 2014 г. и технологични схеми на производствения процес с означение на местата за съхранение на акцизните продукти, съответстващи по номер, цвят и описание на местата за съхранение в общия план на „КЦМ“АД.

Уточнено е, че „КЦМ”АД е въведено в експлоатация през 1961 г. Актуализираният документ, регламентиращ дейността на комбината е Комплексно разрешително № 1-Н2/2013 г., издадено с Решение № 1-Н2-ИО-АО/2013 г. на изпълнителния директор на ИАОС, в което са описани инсталациите и съоръженията, които „КЦМ“ АД има право да експлоатира.

С депозирано допълнение към искане вх. № 2600-1266/16.04.2014 г. по описа на ТМУ Пловдив, „КЦМ”АД представя Разрешение за ползване № 124 от 18.03.2003 г. на строеж Проект за намаляване на индустриалното замърсяване от дейността на „КЦМ“ АД.

С депозирано допълнение към искане вх. № 2600-1266/17.04.2014 г. по описа на ТМУ Пловдив „КЦМ“АД представя Удостоверение № 03/16.04.2014 г. на основание § 6 от Наредба № 2, издадено от главния архитект на Дирекция „УТС ЕиХД“ на общ. Куклен. За обект: Завод за оловно производство, на адрес Имот № 0002, м-ст „Орта хан“, землище Куклен, гр. Куклен, общ. Куклен, обл. Пловдив, имот производствена площадка на „КЦМ“ АД, Удостоверение № 01/16.04.2014 г. на основание § 6 от Наредба № 2, издадено от главния архитект на Дирекция „УТС ЕиХД“ на общ. Куклен, За обект: Завод за производство на цинк, на адрес Имот № 0001, м-ст „Орта хан“, землище Куклен, гр. Куклен, общ. Куклен, обл. Пловдив, имот производствена площадка на „КЦМ“ АД, Удостоверение № 02/16.04.2014 г. на основание § 6 от Наредба № 2, издадено от главния архитект на Дирекция „УТС ЕиХД“ на общ. Куклен, За обект Завод за производство на сярна киселина, на адрес Имот № 0001, м-ст „Орта хан“, землище Куклен, гр. Куклен, общ. Куклен, обл. Пловдив, имот производствена площадка на „КЦМ“ АД.

Изготвен е протокол за извършена проверка № 992 от 09.04.2014 г. от служители на Митница Пловдив, в който е констатирано, че дружеството е приложило към искането - Комплексно разрешително на „КЦМ“ АД, гр. Пловдив № 1-Н2/2013 г. и Решение № 1-Н2-ИО-АО/2013 г., издадено от Изпълнителния директор на ИАОС към МОСВ, за експлоатация на действащи инсталации и съоръжения, които попадат в обхвата па Приложение 4 на ЗООС: ... II. Обособено производство на олово и сплави - т.2.5.а) и т.2.5.6), включващо: ТУ „Аглотопилен" и ТУ „Рафинация и рециклинг“. Констатирано е, че може да бъде издадено УОАКП, след отстраняване на нередовности.

При проверката на място от служители на ТД Тракийска към Агенция „Митници“ установили, че дружеството е освободило за потребление на основание чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС Антрацит при производство на стоката олово на блок. чемберосани, без опаковка с код по КН 7801 10 00, като се е разпоредило със стоката, за която не е заплатен акциз при производството в обект „НОВО ОЛОВНО ПРОИЗВОДСТВО“.

Въз основа на горното служителите на въззиваемата страна установили, че за периода 01.01.2018 г. – 30.09.2019 г. използваните количества енергийни продукти е следвало да се отчитат като освободени за потребление с издаването на регистрирани е-АДД на основание чл. 43, ал. 1, т. 1 по реда на чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 във връзка с чл. 44, ал. 1, т. 4  и чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС. Държавните служители преценили, че дължи акциз за използваните акцизни стоки (горива) в обект различен  от обекта на издаденото удостоверение, т.е. за цели различни от указаните в издаденото удостоверение. Регистрираните е-АДД, данъчната им основа, начисляването на акциз и внасянето му следвало да стане в следните параметри: дата на документ 01.02.2018 г., данъчна основа /GJO/ 6721.27, акцизна ставка 0,60, дължим акциз /лв./ 4032,76, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне /лв./ 4032,76;

дата на документ 01.03.2018 г., данъчна основа /GJO/ 7428.33, акцизна ставка 0,60 лв. , дължим акциз /лв./ 4457.00, начислен акциз /лв./       0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4457,00;

дата на документ 01.04.2018 г., данъчна основа /GJO/  8596.24, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 5157,75, ., начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 5157.75;

дата на документ 01.05.2018 г., данъчна основа /GJO/ 7712.08, акцизна ставка  0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4627.25, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4627,25;

дата на документ 01.06.2018 г., данъчна основа /GJO/ 7353.94, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4412.36, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4412,36;

дата на документ 01.07.2018 г., данъчна основа /GJO/ 7468.82, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4481,29, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0,00, акциз за довнасяне 4481.29;

дата на документ 01.08.2018 г., данъчна основа /GJO/ 3863.23, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 2317.94, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 2317,94;

дата на документ 01.09.2018 г., данъчна основа /GJO/ 5562.12, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 3337.27, начислен акциз /лв./       0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 3337,27;

дата на документ 01.10.2018 г., данъчна основа /GJO/ 6965.43, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 4179.26, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4179,26;

дата на документ 01.11.2018 г., данъчна основа /GJO/ 6718.66, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4031.19, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4031.19;

дата на документ 01.12.20181., данъчна основа /GJO/ 8245.01, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 4947,01, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0,00, акциз за довнасяне 4947.01;

дата на документ 01.01.2019 г., данъчна основа /GJO/ 7119.32, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 4271.59, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4271,59;

дата на документ 01.02.2019 г., данъчна основа /GJO/ 557.20, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 334.32, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 334.32;

дата на документ 01.03.2019 г., данъчна основа /GJO/ 6916.64, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4149.98, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, , акциз за довнасяне 4149.98;

дата на документ 01.04.2019 г., данъчна основа /GJO/ 7772.71, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 4663.63, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, , акциз за довнасяне 4663.63;

дата на документ 01.05.2019 г., данъчна основа /GJO/ 7205.15, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 4323,09, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0.00, , акциз за довнасяне 4323,09;

дата на документ 01.06.2019 г., данъчна основа /GJO/ 6227.41, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 3736,45, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 3736,45;

дата на документ 01.07.2019 г., данъчна основа /GJO/ 6237.18, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 3742.31, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0,00, акциз за довнасяне 3742,31;

дата на документ 01.08.2019 г., данъчна основа /GJO/ 2198.88, акцизна ставка 0,60 лв., дължим акциз /лв./ 1319,33, начислен акциз /лв./ 0,00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 1319,33;

дата на документ 01.09.2019 г., данъчна основа /GJO/ 8138.64, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 4883.18, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 4883,18;

дата на документ 01.10.2019 ;г., данъчна основа /GJO/ 6501.82, акцизна ставка 0.60 лв., дължим акциз /лв./ 3901.09, начислен акциз /лв./ 0.00, внесен акциз /лв./ 0.00, акциз за довнасяне 3901.09, общо дължим акциз в размер на 81 306,05 лв., следователно и акциз да довнасяне в същия размер.

За установеното нарушение бил съставен АУАН № 189/18.11.2019 г., в който е описано, че жалбоподателят е нарушил чл. 43, ал. 1, т. 1 по реда на чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 вр. чл. 3, ал. 1, т. 4 и чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС. В акта нарушителят чрез свой представител отразил, че има възражения и ще ги изложи в предвидения срок.

За извършеното нарушение било издадено и обжалваното НП, с което на жалбоподателя била наложена глоба в размер на 162 612,10 лв. на основание чл. 112, ал.1 от ЗАДС.

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля П.П. – актосъставител, както и от приложените към административнонаказателната преписка и делото писмени доказателства, надлежно приобщени към доказателствения материал, включително АУАН, справка от регистър „Задължения към митническата администрация“ – 2 бр., протокол № BG003000-РК17-159/05.09.2019 г., ревизионен акт № BG003000-РК17-РА9/22.11.2019 г., ревизионен доклад № BG003000-РК17-РД9/20.10.2019 г., удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000Е0150/25.04.2014 г., искане за издаване на удостоверение за освободен от акциз краен потребител вх. № 2600-1266/21.03.2014 г., блок схема на „Ново оловно производство“, описание на процеса TSL Ausmelt пещ на „Ново оловно производство“, допълнение към искане за издаване на удостоверение за освободен от акциз краен потребител с вх. № 2600-1266/02.04.2014 г., рекапитулативни декларации за енергийни продукти и електрическа енергия за 2018 г. – 12 бр., акцизни данъчни документи, издадени от „Ритъм 4 ТБ“ ООД /доставчик/ - 12 бр., рекапитулативни декларации за енергийни продукти и електрическа енергия за 2019 г. – 9 бр., акцизни данъчни документи, издадени от „Ритъм 4 ТБ“ ООД /доставчик/ - 9 бр., решение № 1-Н3-И0-А0-ТГ1/2020 от 15.04.2020 г.на ИАОС, комплексно разрешително № 1-Н3/2017 г. на ИАОС, решение № РТД3000-2053 от 08.11.2019 г. на ТД Тракийска към Агенция Митници, удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0217 на ТД Тракийска към Агенция Митници, решение № РТД3000-512/31.01.20/32-34846 от 31.01.20 г., удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0221 на ТД Тракийска към Агенция Митници, договор  от 20.03.2020 г. № КЦМ43ИРДМА/23.03.2020 г. ведно с приложение № 3 – протокол № 1 за предаване и приемане на извършени работи, договор № КЦМ69ИРДМА от 09.06.2020 г. ведно с приложение № 3 – протокол № 1 и № 2 за предаване и приемане на извършени работи, приложение към комплексно разрешително, оправомощителна заповед № ЗАМ-43/32-8734/07.01.2019 г.

Разпитан в съдебно заседание свидетелят П. потвърждава авторството на АУАН. Посочва, че при проверка на място лично установил, че старият завод за производство на олово от 1961 г. е разрушен и на негово място функционира ново оловно производство, т.е. нов завод, въведен в експлоатация в края на м. декември 2015 г. Събрал и се запознал с документи, включително във връзка с въвеждането в експлоатация на завода, извършени проби, счетоводни книги, в които е описан инвентарът на целия завод, свидетелство за търпимост, актове за покупка на антрацитни въглища и за производство на олово.

Показанията на свидетеля съдът намира за обективни, логични, непротиворечиви с останалите доказателства, поради което им дава вяра като достоверен източник на информация. Те изцяло съответстват на останалите писмени доказателства (протокола № BG003000-РК17-159/05.09.2019 г.). Тези показания са достоверен източник на информация, поради което и съдът ги оцени с довери и прие въз основа и на тях установената фактическа обстановка.

Относно приложението на процесуалните правила:

При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Не се констатираха нарушения на процедурата по съставянето на АУАН и НП, който да са съществени, като да опорочават административнонаказателното производство, самите актове и да нарушават правата на нарушителя.

Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е изчерпателно описано и подробно са посочени обстоятелствата, при които е извършено то. Актът е съставен от компетентно лице при спазване на процедурата за съставянето му по чл. 40 и 43 от ЗАНН. Актът е съставен в присъствието на свидетел и представител на нарушителя, който изрично е отразил в него, че има възражения, които ще направи в законоустановения срок. Връчен му е при съставянето.

Не е налице съществено нарушение на процесуалните правила, довело до ограничаване на правата на нарушителя, свързано с описанието на фактическата обстановка. Ясно е посочено за какво нарушение е възбудено административнонаказателно производство.

Постановлението е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, в предвидената от закона форма, при спазване на материалноправните и процесуални разпоредби и е съобразено с целта на закона. Спазени са сроковете по чл. 34 от ЗАНН. В съдържанието му се съдържат задължителните реквизити и не се откриват пороци, водещи до накърняване на правото на защита на наказаното лице.

Нарушението е описано надлежно в НП от фактическа страна, като административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките му индивидуализиращи белези  (време, място, авторство и обстоятелства, при които е извършено). Затова не може да се приеме, че е засегнато правото на защита на нарушителя и последният е имал пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му – за неиздаването на регистрирани е-АДД в 21 случая и неначисляването на акциз за използвани енергийни продукти за цели, различни от посочените в УАОКП за периода от 01.01.2018 г. до 30.09.2019 г. Обжалваното НП е издадено от оправомощен и затова компетентен орган, за което беше представена и съответната заповед.

От правна страна съдът намери следното:

На базата на всички събрани по делото писмени и гласни доказателства, съдът е на становище, че неправилно актосъставителят и наказващият орган е квалифицирал поведението на жалбоподателя по чл. 43, ал. 1, т. 1 по реда на чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 вр. чл. 3, ал. 1, т. 4 и чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС и е ангажирал административнонаказателната му отговорност. Посочената норма въвежда задължение акцизът да се начислява от лицензирания складодържател, лицата по чл. 3, ал. 1, т. 4 и 6 и регистрираните лица по чл. 57, чл. 57б ал. 4, чл. 57в и чл. 58в на датата, на която е станал дължим - с издаване на данъчен документ по чл. 84, ал. 1 от ЗАДС. Освободен от акциз краен потребител по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 4 от ЗДС в случаите, когато освободи за потребление чрез производство, държане или разпореждане на акцизни стоки, за които е установено, че не е заплатен акциз или акцизът е заплатен частично – чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС, следва да начисли акциз. В тези случая лицензираният складодържател, регистрираните по този закон лица, както и лицата по чл. 3, ал. 1, т. 4 (каквото е дружеството жалбоподател) и т. 6 издават регистриран електронен акцизен данъчен документ, които са частни документи за удостоверяване възникването на задължение за начисляване и заплащане на акциз и е под формата на регистриран електронен данъчен документ – чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 от ЗАДС. Акцизен данъчен документ се издава на датата, на която акцизните стоки са освободени за потребление по смисъла на чл. 20, ал. 2 - за всеки получател и за всяко превозно средство, с изключение на случаите по чл. 20, ал. 2, т. 5, т. 15 – 18 от ЗАДС.

От друга страна съгласно чл. 24а, ал. 1 от ЗАДС освобождаването от облагане с акциз на енергийните продукти по чл. 24, ал. 2, т. 1 - 5 се прилага само за лице, на което е издадено удостоверение за освободен от акциз краен потребител. Това удостоверение се издава от териториалната дирекция, в която е подадено искането, по реда на чл. 24б от ЗАДС след проверка. При промяна на обстоятелствата за издаване на удостоверението освободеният от акциз краен потребител има задължение да уведоми съответната териториална дирекция, която може и следва да направи нова проверка на място – чл. 24в от ЗАДС. Същевременно освобождават се от облагане с акциз енергийни продукти, който са използвани от лице, получило удостоверение по чл. 24б, ал. 4 за целите, посочени в удостоверението, и закупени като освободени за потребление в условията на чл. 20, ал. 2, т. 9, след издадено разрешение от директора на Агенция „Митници“ – чл. 24, ал. 1, т. 8 от ЗАДС.

В конкретния случай се установява, че дружеството жалбоподател е освободен от акциз краен потребител по смисъла на чл. 24, ал. 2, т. 8 от ЗАДС, доколкото с приложеното удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000Е0150/25.04.2014 г. във връзка с чл. 24б, ал. 4 от ЗАДС е освободено от облагане с акциз „КЦМ“ АД с местонахождение на обекта, където получават и използват енергийните продукти: Държава BG, Област Пловдив, Община Пловдив, Населено място Пловдив, пощенски код 4009, Улица Асеновградско шосе /индустриална зона/ да получава и използва енергийни продукти със следното наименование – други смазочни масла и други масла с код по КН 27101999, тежки горива с код по КН 27101962 и 27101964, масла и други продукти, в които ароматните съставки преобладават – сурови – леки с код по КН 27079999, каменни въглища, дори на прах, но не агломерирани – Антрацит с код по КН 27011100, коксове и полукоксове от каменни въглища – други с код по КН 27040010, за следните цели, за които ще е ползват енергийните продукти – производство на олово и цинк чрез редукция, с код по КН 78011000 и 79011100, за произвеждане на стоки със следното търговско наименование: олово на блок, чемберосани, без опаковка с код по КН 78011000 и цинк на блок, чемберосани, без опаковка с код по КН 79011100.

Съгласно правомощията по чл. 24б от ЗАДС от съответната териториална дирекция, пред която е подадено искането по чл. 24а от ЗАДС, се извършва проверка с минимално определени изисквания, и, когато отговаря на всички изисквания, се издава на основание чл. 24б, ал. 4 от ЗАДС съответното удостоверение. Безспорно е между страните, че дружеството жалбоподател е именно такъв освободен от акциз краен потребител и той има правата по чл. 24д от ЗАДС да не се облагат с акциз получените на обекта акцизни стоки за целите в удостоверението при освобождаването им за потребление. Последното именно следва да се разбира като разпореждането с тях чрез изразходване на субстанцията им. Оттук идва и спорът между страните дали потребяването на освободената от облагане акцизна стока в обект „НОВО ОЛОВНО ПРОИЗОВДСТВО“, построен след издаденото удостоверение № BG003000Е0150, попада в обхвата на това именно удостоверение и следва ли да бъде освободено дружеството от начисляване на акциз върху стоката при освобождаването й за потребление чрез използването й за целите на същото удостоверение – произвеждането на олово на блок, чемберосани, без опаковка с код по КН 78011000.

Съдът като прецени разпоредбата на чл. 24д, ал. 1 от ЗАДС и издаденото удостоверение намира, че дружеството жалбоподател не е извършило вмененото му нарушение и не е използвало акцизна стока в нарушение на издаденото удостоверение, като не е освободило за потребление акцизна стока в друг обект от посочения в удостоверението.

Преди всичко съдът счита за необходимо да се обърне внимание, че самото удостоверение, както е издадено от въззиваемата страна, не съдържа конкретното помещение или завод, в което ще се извършва производството на конкретната стока и ще се потребяват акцизните стоки за тази цел. Напротив, то съдържа само посочения административен адрес на мястото, където ще се извършва тази дейност. Оттук и не може да се вмени в нарушение на дружеството да изпълни повече от това, за което му дадено разрешение или да изпълни нещо различно. В този смисъл неправилно е да се приеме, че то следва да използва акцизната стока само в сградите, които са съществували към момента на проверката и издаването на удостоверението към 2014 г. Неизпълнението на това задължение е основание за ангажиране на отговорност на съвсем различно основание – чл. 24в от ЗАДС.

От друга страна неправилно е да се приеме, че обект по смисъла на чл. 24д, ал. 1 от ЗАДС са конкретните помещения, които са били посетени при проверката по чл. 24б от ЗАДС. Действително ЗАДС не съдържа дефиниция на понятието „обект“, ползвано за целите на данъчната политика за облагане с акциз на енергийните продукти. Неприложими в този смисъл са всички други определения свързани с „обект“, но за целите по облагането на алкохолните напитки заради тяхна специфика и коренно различната политика при уреждането на проблемната тематика. Затова следва да намери приложение дефиницията дадена в пар. 1, т. 10 от ДР към ЗДДС, тъй като акцизът представлява специфичен данък от данъчната политика на държавата, с който се облагат единично някои определени стоки. „Постоянен обект“ е търговско представителство, клон, офис, кантора, ателие, завод, работилница (фабрика), магазин, склад за търговия, сервиз, монтажен обект, строителна площадка, мина, кариера, сонда, петролен или газов кладенец, извор или други подобни, целящи извличане на природни ресурси, определено помещение (собствено, наето или ползвано на друго основание) или друго място, чрез което едно лице извършва цялостно или частично икономическа дейност на територията на една страна. Следователно мястото, където дружеството жалбоподател извършва цялостно икономическа дейност на територията на страна е именно Държава BG, Област Пловдив, Община Пловдив, Населено място Пловдив, пощенски код 4009, Улица Асеновградско шосе /индустриална зона/ - както е записано в самото удостоверение. Затова това е и обектът, на който то може да изпълнява целите на удостоверението си и да използва за тези цели акцизни стоки, които са освободени от данък. Преценявайки съдържанието на задължението на данъчнозадължените лица и целите на обсъжданите разпоредби, съдът намира, че, за да се породи задължение за лице да използва конкретна освободена от акциз стока в конкретен обект, както се твърди от въззиваемата страна, е следвало да бъде вписан и индивидуализиран този именно обект /в случая завод/ в самото удостоверение. Като това не е сторено, не може да се претендира такова неизпълнение на задължение. От друга страна целите на разпоредбата на чл. 24д, ал. 1 от ЗАДС е да не позволява на едно и също лице да се ползва от необлагането с акциз на различни обекти на различни места, част цялостната дейност на това лице. Именно да се изключи такава възможност се вменява на лицата да посочват в исканията си конкретните обекти, за които желаят да бъде издадено удостоверение и да бъдат освободени от акциз крайни потребители.

 В този смисъл дружеството не е нарушило параметрите на даденото удостоверение и не е освободило за потребление акцизна стока, за която е било длъжно да начисли акциз като издаде регистрирани е-АДД, тъй като е използвало освободената от акциз акцизна стока за целите и в обекта от удостоверението. Затова и издаденото наказателно постановление се прецени като незаконосъобразно  и следва да бъде отменено.

Предвид възприетото становище съдът не счита, че следва да се произнася по субективната страна на нарушението и по законосъобразността и справедливостта на наложената имуществена санкция.

По изложените  съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

                                               

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТМЕНЯ наказателно постановление № 17/2020 г. на Директора на Териториална дирекция Тракийска към Агенция „Митници“, с което на „КЦМ“ АД с ЕИК *********, със седалище гр. Пловдив и адрес на управление *** на основание чл. 112, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) е наложена глоба в размер на 162 612,10 лв. за нарушение на чл. 43, ал. 1, т. 1 по реда на чл. 84, ал. 1, ал. 2, ал. 3 и ал. 7 вр. чл. 3, ал. 1, т. 4 и чл. 20, ал. 2, т. 21 от ЗАДС.

Решението подлежи на обжалване в 14–дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по реда на гл. XII от АПК на касационните основания, предвидени в НПК.

                                                                       

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА! Е. А.