Решение по дело №1088/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1412
Дата: 30 юли 2020 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180701088
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      1412

 

гр. Пловдив, 30 юли 2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН   СЪД,  ХХ касационен  състав, в съдебно заседание на четиринадесети юли две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                                       ЧЛЕНОВЕ:     ЙОРДАН РУСЕВ

                                                              СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

 

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА  и участието на прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа КАНД № 1088 по описа на съда за 2020г., докладвано от съдия Й. Русев, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК.

Делото е образувано по касационна жалба от „РУМ АУТО – 81“ ЕООД, ЕИК ***, представлявано от управителя Н.П., чрез процесуалния представител адв. К. Додов, съдебен адрес: гр. Карлово, ул. „Димитър Събев“ № 8 против Решение №42/10.03.2020 год. по АНД №620/2019 год. по описа на Районен съд гр. Карлово, с което е потвърдено НП №54/19.08.2019 год. на Директора на РИОСВ Пловдив, с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лв. за нарушение на чл. 136, ал. 2, т. 3, предл. 3, във вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците и чл. 17. ал.1 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства.

Ответникът по касация- РИОСВ - Пловдив, чрез процесуалния представител счита жалбата за неоснователна и моли да се остави в сила решението на КРС, с което е потвърдено обжалваното НП. Подробни съображения са изложени в представен отговор на касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура- Пловдив намира жалбата за неоснователна и предлага решението да се остави в сила.

 Административен съд - гр.Пловдив, като взе предвид становищата на страните и извърши проверка на обжалваното решение на посочените касационни основания съгласно разпоредбата на чл. 218, ал 1 от АПК и след служебна проверка за допустимостта, валидността и съответствието на решението с материалния закон, приема касационната жалба за процесуално допустима като подадена в срок, а по същество за неоснователна.

РС-Карлово е бил сезиран по жалба от „РУМ АУТО – 81“ ЕООД, ЕИК *** против НП №54/19.08.2019 год. на Директора на РИОСВ Пловдив, с което е наложена имуществена санкция в размер на 7000 лв. за нарушение на чл. 136, ал. 2, т. 3, предл. 3, във вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и чл. 17, ал.1 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства.

От фактическа страна е прието за установено, че на 22.03.2019 г. били извършени планирани съвместни проверки на територията обслужвана от РУ-Карлово от служители на последното и служители на РИОСВ Пловдив относно спазване изискванията на ЗУО и Наредбата за излезли от употреба МПС. Един от проверените на посочената дата обекти била площадка за разкомплектоване на излезли от употреба МПС, находяща се в гр.Карлово, кв.Сушица, местност „Амечево“, имот № 28050 и № 36498,328,4. При проверката в имота присъствал управителят на проверяваното дружество - „РУМ АУТО – 81“ ЕООД - Н.П., който лично заявил, че е собственик на имота и представил доказателства за това. На площадката имало и друго лице, което към момента на проверката разкоплектовало МПС, закачено на мотокар. При проверката било установено, че на площадката се извършва  събиране, съхранение и разкомплектоване на излезли от употреба МПС /ИУМПС/. Били установени около 100 бр. ИУМПС, разкомплектовани в различна степен /без двигатели, гуми, със смачкани купета и др./, както и демонтирани агрегати, части и компоненти от тях, които били складирани и подредени в единия край на площадката, като в двора имало и различни сгради.

Констатирано било от проверяващите длъжностни лица, че на дружеството не е било издавано разрешение за извършване на дейности с отпадъци от РИОСВ. Служителя на РУП Карлово – св. Арбов извършил проверка по телефона, чрез дежурния в РУП Карлово за част от МПС-та.

За установеното от проверката бил съставен констативен протокол № 0008329 от 22.03.2019г., с който било издадено на проверяваното дружество, чрез неговия управител, предписание да преустанови веднага дейността на площадката до издаване на разрешение за дейности с отпадъци, съгласно чл. 35 от ЗУО. Съставеният протокол бил подписан от управителя на санкционираното дружество без възражения.

Във връзка с установеното при проверката на представляващия дружеството била изпратена покана за съставяне на АУАН.

На 09.05.2019 г. бил съставен АУАН № 16/09.05.2019 г., в който били отразени установените при проверката факти и в който било прието, че „РУМ АУТО-81“ ЕООД е осъществило нарушение на разпоредбата на чл.136, ал.2, т.3, пр. 3, вр. чл.35, ал.1, т.1 от Закона за управление на отпадъците и чл.17, ал.1 от Наредбата за излезли от употреба МПС. Посочено е в АУАН, че съхранението на отпадъци от излезли от употреби МПС, материали и компоненти от тях е операция с код R13, съгласно Приложение №2 към §1, т.13 от ДР на ЗУО. Посочено е също, че същото представлявало дейност по оползотворяване на отпадъци. Така съставеният АУАН бил подписан от представляващия дружеството, който с писмено възражение срещу АУАН, депозирано на 13.05.2019г. го оспорил.

Въз основа на така съставения АУАН, директорът на РИОСВ-Пловдив, е издал атакуваното наказателно постановление, с което при идентично описани с АУАН обстоятелства по нарушението, дата и място на извършването му, както и данни за извършителя, на „РУМ АУТО-81“ ЕООД на основание чл. 136, ал. 2, т. 3 предл. 3, вр. чл. 35, ал. 1, т. 1, вр. чл. 17, ал.1 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, във вр. с чл. 53, ал. 1 и ал. 2 ЗАНН Е  била наложена имуществена санкция в размер на 7000 лв.

Фактическа обстановка е безспорно установено по делото. Съдът е намерил жалбата за неоснователна, като е направил извод, че в хода на административнонаказателното производство не са били допуснати съществени нарушения, които да са опорочили издаденото НП.     

Въз основа на правилно установена фактическа обстановка РС - Карлово е направил правилни и законосъобразни правни изводи, които се споделят от настоящата инстанция. РС е изпълнил служебното си задължение да проведе съдебното следствие по начин, който осигурява обективното, всестранно и пълно изясняване на всички обстоятелства, включени в предмета на доказване, при точното съблюдаване на процесуалните правила относно събиране и проверка на доказателствата.

Въззивният съд е приел, че НП е издадено от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на процесуалните  разпоредби за издаването му и при правилно приложение на материалния закон. По размера на санкцията е приел, че справедливо би било тя да бъда такава, каквато е определена от наказващия орган. Не е намерил основание за приложение на чл. 28 ЗАНН. 

Съдебното решение е валидно и допустимо. То е постановено по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, като произнасянето е извършено от надлежно сезиран компетентен съд в рамките на правомощията му.   

Районният съд (т. е. инстанцията по същество на спора, пред която е можело да се установяват юридически и доказателствени факти от значение за законосъобразността на процесното НП) е събрал и коментирал относимите към казуса доказателства, достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение за спорното право, и е извел правни изводи, които се споделят напълно от настоящата инстанция, която на основание чл. 221, ал. 2, изр. второ от АПК ги възприема като свои.

В резултат на безспорно установеното извършено нарушение от  дружеството-касатор правилно е ангажирана административно-наказателната отговорност и правилно е наложена санкцията на дружеството за неизпълнение на задължението по 136, ал.2, т.3, вр. с чл. 35, ал.1, т. 1 от ЗУО и чл. 17, ал.1 от Наредбата за ИУМПС. В процедурата по съставяне на АУАН и издаване на НП не са установени съществени нарушения на административно производствените правила, които накърняват правото на защита на ответника по касация и възможността му да защити своевременно и адекватно правата си.

Наведените възражения относно собствеността върху процесната площадка по никакъв начин не разколебават фактическите констатации на контролните органи.

Събраните в хода на производството гласни и писмени доказателства изцяло съответства на установената в хода на проверката фактическа обстановка, сочеща на дейност по разкомплектоване и съхраняване на ИУМПС. Тази дейност по третиране на отпадъци по смисъла на чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО е поставена под разрешителен режим. След като дружеството „РУМ АУТО-81“ ЕООД няма необходимото разрешително за дейността, то безспорно се установява и извършеното административно нарушение, описано в състава на чл. 136, ал. 2, т. 3, пред. 3 от ЗУО във вр. с чл. 35,ал. 1, т.  1 вр. с чл. 17 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, за което законосъобразно му е наложена имуществена санкция в предвидения минимален размер.

В допълнение следва да се посочи, че извършеното от касатора административно нарушение не разкрива белезите на "маловажен случай" по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН. Това е така, защото обект на защита по Закона за управление на отпадъците са обществените отношения, свързани с осъществяването на управлението и контрола на отпадъците и всяко засягане на същите рефлектира в значителна степен върху държавната политика в посочената област. По обективните си признаци нарушението е от категорията на формалните, т. е. обществено - опасните му последици, изразяващи се в засягане на обществените отношения, свързани с контрола на дейността по третиране на отпадъци, настъпват със самото му извършване и съставомерността му не е обусловена от друг противоправен резултат. Не са налице и конкретно установени други смекчаващи отговорността на касатора обстоятелства, извън посочените, които са отчетени при индивидуализацията на имуществената санкция, поради които настоящата касационна инстанция да приеме, че степента на обществената опасност на деянието е по - ниска в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от този вид.

Изложеното дотук налага да се приеме, че обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е законосъобразно, поради което ще следва да бъде оставено в сила. 

          Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе Административен       съд-Пловдив – ХХ к. състав :

 

Р      Е      Ш      И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 42/10.03.2020год. по АНД № 620/2019год. по описа на Районен съд гр. Карлово.  

        Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:   

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: