Решение по дело №581/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 421
Дата: 6 декември 2023 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700581
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

№421

 

гр. Враца, 06.12.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 07.11.2023 г. /седми ноември две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

    ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                   НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора  веселин вътов, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА КАНД № 581 по описа на АдмС – Враца за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл.63в ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на З.З.С. ***, чрез пълномощника му * А.К.Д. от *** против Решение № 245 от 04.08.2023г., постановено по АНД № 544 по описа за 2023 г. на Районен съд – Враца, с което е изменен Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 7330673 на ОДМВР Враца, издаден на основание чл.189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4 вр. с ал.1, т.4 от ЗДвП.

В жалбата се развиват съображения за неправилност на обжалваното решение, като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т. 1 и т. 2 от НПК. Релевирани са доводи, че съдът е постановил решение в противоречие на установените факти по делото, като не е направен пълен юридически анализ на представените доказателства. Твърди, че местоизвършването на нарушението не е установено, тъй като такава улица и булевард в *** не съществуват и липсва снимка, която да показва позицията на АТСС. Иска се отмяна на решението и на изменения с него ЕФНГ. Претендира разноски за сторени в настоящата съдебна инстанция и за първоинстанционното производство.

            Ответникът по касационната жалба, ОДМВР – Враца, редовно призован не се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по същата.         

Участващият в касационното производство прокурор от ОП – Враца ангажира становище за допустимост, но неоснователност на касационната жалба, а оспореното решение намира за правилно. Желае съдът да остави в сила оспореното съдебно решение на РС-Враца.

            В настоящото производство от страните не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 АПК 14-дневен срок, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима.  Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения.

Предмет на касационен контрол за законосъобразност е Решение № 245 от 04.08.2023г., постановено по АНД № 544 по описа за 2023 г. на Районен съд – Враца, с което е изменен Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 7330673 на ОДМВР Враца, с който на основание чл.189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4 вр. с ал.1, т.4 от ЗДвП, на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 800,00 лв. за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон, като е прието, че не е налице повторност при извършване на нарушението и е намалил размера на  наложената на С. глоба на 400,00 лева.

За да стигне до този извод, въззивният съд е приел, че процесният ЕФ е издаден в съответствие с утвърдения образец на Министъра на вътрешните работи и съдържа лимитативно посочените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити.  По съществото на спора районният съд е приел, че с обжалвания електронен фиш правилно е приложен и материалният закон, тъй като е наложено законосъобразно по вид и размер административно наказание за безспорно доказано, извършено от наказаното лице и при сочените обстоятелства нарушение, именно на посочените разпоредби на ЗДвП, поради което санкционният акт е потвърден.   

Решението е валидно, допустимо и правилно. Наведените с касационната жалба доводи са неоснователни.

При постановяване на съдебния си акт районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, нито е допуснал нарушения на  материалния закон, които да са довели до постановяване на неправилно решение. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и изключително подробно се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. Противно на изложеното в касационната жалба, съдът е обсъдил възраженията на оспорващия и е формирал изводи за несъстоятелността на същите, които изводи се подкрепят от доказателствата по делото и изцяло се възприемат от настоящия касационен състав. В съответствие със събраните доказателства и при правилното прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е установено с мобилно автоматизирано техническо средство, което е преминало първоначална проверка в Български институт по метрология, видно от Удостоверение за одобрен тип средство за измерване, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, като е преминало и последваща проверка, съгласно приложения по делото и Протокол, валиден към 17.04.2023 г. В съответствие с този протокол от проверката на мобилната система за видеоконтрол, органът е съобразил допустимата грешка при измерване на скоростта от плюс минус 3 % и е редуцирал фактически измерената скорост, като при установена скорост от 84 км/ч за наказуема е посочена 81 км/ч, което намаление е в интерес на наказаното лице. 

От друга страна в съответствие с чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, е представен и Протокол за използване на АТСС. Този Протокол с рег. № 967р-2669/18.04.2023г. (л.22 от АНД № 544/2023 г.) е коректно попълнен, с посочена дата, начален и краен час на работа, наименование на пътя - ОПИ и точно местоположение на контролирания участък –*** общото ограничение на скоростта – 50 км/ч, брой установени нарушения и е подписан от съставилия го служител. В същия е отразена посоката на движение на контролираните МПС – от ***, а в графата „посока за задействане“ е посочено „П“, като в легендата е пояснено, че „П“ означава приближаващ автомобил. Посочен е рег. номер на служебния автомобил, в който се е намирало мобилното АТСС/. Единствено, некоректно е отбелязано *** и *** които всъщност са булеварди, но тази грешка следва да се приеме за техническа и не оказва по никакъв начин влияние нито на установеното нарушение, нито на местоположението на мобилното АТСС. Относно административния адрес във връзка с мястото на нарушението, като мястото на видеоконтрол е отразено в протокола по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., от значение е, че мястото на нарушение е в населено място, за което разрешената скорост е 50 км/ч. и където навсякъде по протежение на конкретния участък от пътя е действала общата забрана за движение със скорост, по-висока от 50 км/ч. От представената по делото фотоснимка с установена скорост е видно, че автомобилът е заснет отпред, т.е. приближаващ се, което напълно съответства на отразеното в Протокола. На самата фотоснимка са посочени конкретни GPS координати, индивидуализиращи с изключителна точност мястото на нарушението, датата и точния час. Предвид тези данни следва извод за наличие на достатъчно реквизити, установяващи без съмнение обвръзката между данните в протокола по чл.10 от наредбата и данните в електронния фиш, което изключва съмнение в истинността на фактическата установеност, която не е разколебана посредством други доказателства. Към протокола не е приложена снимка на разположението на автоматизираното техническо средство спрямо контролирания пътен участък. Разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно тези, които са временно разположени на участък от пътя. Легалната дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи” и посочване на видовете такива се съдържа в §6, т.65 от ДР на ЗДвП. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушение в присъствие или отсъствие на контролен орган, които могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган: б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В разглеждания случай нарушението е установено с техническо средство – мобилна система за видеоконтрол тип TFR1-М 611, която видно от Протокола за използване на АТСС рег.№ 967Р-2669 е била прикрепена към превозно средство/служебен автомобил с рег. № ****, а не е с такова, което е било временно разположено на пътя. При тези данни се налага извод, че в случая не е било необходимо изготвянето на снимка на мястото, на което е било поставено АТСС.

Предвид изложеното правилни са изводите на районния съд, че липсва нарушение на изискванията на чл.189, ал.4, относно съдържанието на електронния фиш, който се издава в съкратено и специално производство. За разлика от общия процес регламентиран в ЗАНН, в хипотезата с издаване на електронния фиш, не са предвидени два етапа, каквито съдържа общия процес по ЗАНН – обвинение чрез предявяване и връчване на АУАН и налагане на наказание чрез издаване и връчване на наказателно постановление. В това производство голяма част от общите правила на ЗАНН и ЗДвП не намират приложение, което разрешение абсолютно обективно е обосновано от изключително високата степен на обществена опасност на нарушенията, свързани с несъобразяване на правилата на ЗДвП, въвеждащи ограничаване на скоростта на движение при управление на МПС. Затова, след като в чл.189, ал.4 от ЗДвП са регламентирани реквизитите на електронния фиш, това изброяване следва да се възприема като изчерпателно, т.е. достатъчно е електронния фиш да съдържа тези реквизити и да е издаден според образеца утвърден със Заповедта на Министъра на вътрешните работи, а в случая процесния електронен фиш е именно такъв.

Правилен е изводът на РС-Враца, че нарушението не е извършено в условията на повторност, предвид отмененият ЕФНГ, серия К, №5305568/20.09.2021г. с Решение №90/09.05.2022г. по НАХдело № 8/2022г. на РС-Ботевград. При тези констатации правилно въззивния съд е преквалифицирал деянието в такова извършено по чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП и е изменил размера на наложената глоба от 800,00 лева на 400,00 лева.

Районният съд при правилно установена и основана на доказателствата по делото фактическа обстановка е направил съответни на приложимия към процесното деяние материален закон правни изводи.

Достигайки до тези изводи и приемайки оспореният пред него ЕФНГ за законосъобразен, относно ангажираната административнонаказателна отговорност на касатора и е преквалифицирал нарушението, районният съд не е допуснал нарушение на материалния закон и е постановил правилен съдебен акт.

При служебна проверка на решението съобразно чл. 218, ал. 2 от АПК на основания извън посочените в касационната жалба, съдът не намира такива, които да сочат на отмяна на оспорения съдебен акт. Същият е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон.

По тези съображения касационната  жалба следва да се отхвърли, като неоснователна, а оспореното решение като правилно да бъде оставено в сила.

Касатора е претендирал разноски, но с оглед изхода на спора, такива не следва да бъдат присъждани.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218 от АПК,  Административен съд  Враца.

 

РЕШИ:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 245/04.08.2023г., постановено по АНД № 544 по описа за 2023г. на Районен съд – Враца, с което е изменен Електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 7330673 на ОДМВР Враца, издаден на основание чл.189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4 вр. с ал.1, т.4 от ЗДвП.

Решението  е  окончателно и  не  подлежи на обжалване и протест.

 

                                                             

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                              2.