Решение по дело №389/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1056
Дата: 15 юли 2021 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20217040700389
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

            1056                15.07.2021г.                                       гр. Бургас

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд ХХ-ти състав, в публично заседание на двадесет и осми юни две хиляди двадесет и първа година, в състав

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 389 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:     

 

         Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.

Административното дело е образувано по жалба от „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.“Александровска“ № 26, ет.3, представлявано от изпълнителния директор Г.К., против Ревизионен акт  № Р-02000220000073-091-001/27.10.2021г., издаден от Г.Д.П.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Р.К.Т.на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП Бургас – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 14/21.01.2021г. и Решение за допълнение на решение № 14/21.01.2021г. с № 24/21.01.2021г. на И.С.А.- директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция по приходите, с който са установени данъчни задължения на дружеството-жалбоподател, както следва: ДДС за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г. в размер на 686 980.94 лева, от които 599 139.28 лева главница и 87 821.66 лева лихви.

С жалбата се иска отмяната на оспорения ревизионен акт като неправилен и незаконосъобразен.

В съдебно заседание оспорващата страна „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД се представлява от адвокат Л.В., който поддържа жалбата. Претендира за присъждане на разноски, като представя списък на същите. Представя по делото писмени бележки, в които излага допълнителни съображения относно незаконосъобразността на оспорения ревизионен акт.

         Ответната страна Директор на Дирекция „ОДОП“ гр.Бургас при ЦУ на НАП се представлява от главен юрисконсулт Тонка Ж., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и претендира за присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 9 399.61 лева, като на основание чл.161, ал.2 от ДОПК прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя. Представя по делото писмена защита с допълнителни аргументи и доводи в подкрепа на изразеното от него становище.

         Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас счита жалбата за неоснователна и моли за отхвърлянето й, а оспорения акт за правилен и законосъобразен.

         Съдът, като взе предвид и прецени събраните по делото доказателства, в тяхната съвкупност и поотделно, ведно с доводите  и изразените становища от страните, прие за установено следното:

Административното производство по издаване на оспорения ревизионен акт е започнало със Заповед за възлагане на ревизия № Р-02000220000073-020-001/08.01.2020г., изменена със заповеди за изменение на заповед за възлагане на ревизия № Р-02000220000073-020-002/19.03.2020г., № Р-02000220000073-020-003/14.07.2020г. и № Р-02000220000073-020-004/14.08.2020г., спирана със заповед № Р-02000220000073-023-001/09.04.2020г. и възобновена със заповед № Р-02000220000073-143-001/10.07.2020г.

За уточняване на фактите и обстоятелствата, касаещи изпълнението на тези доставки, ревизиращите органи са предприели действия за събиране на доказателства, като са инициирали насрещни проверки на доставчиците, извършили са проверки в счетоводството на ревизираното лице и в информационната система на НАП, приобщили са наличните данни и информация от данъчното досие на дружеството. Въз основа на установените факти и обстоятелства и след техния анализ е съставен Ревизионен доклад № Р-02000220000073-092-001/01.10.2020г. (л.199-209 от делото), който връчен по електронен път на задълженото лице „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД на 05.10.2020г. (л.210-212 от делото).

На основание констатациите на Ревизионния доклад е издаден Ревизионен акт № Р-02000220000073-091-001/27.10.2021г. (л.166-171 от делото). С ревизионния акт, на основание  чл.86, ал.1 и ал.2 във връзка с чл.53, ал.3 и чл.25, ал.3, т.6  от ЗДДС със съответните лихви за просрочие на основание  чл.1 от ЗЛДТДПДВ и чл.175 от ДОПК, по отношение на дружеството жалбоподател са установени данъчни задължения на дружеството-жалбоподател, както следва: ДДС за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г. в размер на 686 980.94 лева, от които 599 139.28 лева главница и 87 821.66 лева лихви. Ревизионният акт бил връчен на „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД по електронен път на 18.07.2019г. (л. 172-174 от делото).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

          Недоволно от така издадения ревизионен акт дружеството го оспорило  по административен ред пред директора на Дирекция „ОДОП“ гр.Бургас, с жалба вх.№ 04-И-Ж-229/25.11.2020., подадена на 29.07.2019г. чрез ТД на НАП - Бургас.

         С Решение № 14/21.01.2021г. Решение за допълнение на решение № 14/21.01.2021г. с № 24/21.01.2021г. Директорът на Дирекция „ОДОП“ гр.Бургас при ЦУ на НАП е потвърдил като законосъобразен Ревизионен акт  № Р-02000220000073-091-001/27.10.2021г., издаден от Г.Д.П.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Р.К.Т.на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП Бургас – ръководител на ревизията.

         Първоначалното решението е било връчено на дружеството по електронен път на 21.01.2021г., а решението за допълването му – на 04.02.2021г.

С жалба Вх.№ 04-И-Ж-224#7/04.02.2021г. подадена до Административен съд – Бургас чрез решаващия орган, жалбоподателят оспорил ревизионния акт изцяло потвърден от директора на Дирекция „ОДОП“ гр.Бургас ревизионен акт, на основание на която е образувано настоящото административно дело.

За да постанови оспорения ревизионен акт органът по приходите е приел за установено следното:

Ревизията е извършена по отношение на „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.“Александровска“ № 26, ет.3, представлявано от изпълнителния директор Г.К. и е с обхват по видове задължения и периоди както следва: Данък върху добавената стойност /ДДС/ за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г.

Дружеството е регистрирано в Агенция по вписванията – Бургас на 06.01.2012г. с предмет на дейност - изграждане, управление и развитие на индустриални зони, отдаване под наем и/или продажба на дълготрайни активи, общо управление на зоната с цел получаване на печалба от предоставените обслужващи дейности, консултантска, комисионна, рекламна, маркетингова дейност, представителство и посредничество, както и всяка друга производствена и търговска дейност, за която няма изрична законова забрана. Създадено е на база сключен Меморандум за сътрудничество между Община Бургас и „Национална компания индустриални зони“ ЕАД – дружество със 100% държавна собственост с принципал Министерството на икономиката.

„Индустриален и логистичен парк – Бургас“ АД е създадено като еднолично акционерно дружество /ЕАД/ на Община Бургас, чрез непарична вноска на общински земи  56 бр. УПИ на стойност 5 075 550 лв. След извършване на парична вноска от „Национална компания индустриални зони“ АД, същото е включено като акционер в дружеството.

 През ревизирания период основната дейност на дружеството е: продажба на притежаваните УПИ на лица, които желаят да инвестират в Индустриална зона чрез изграждане на различни предприятия. Съгласно Меморандум от 03.09.2010г., подписан между Община Бургас и Държавата, чрез Национална компания „Индустриални зони" ЕАД, както и съгласно решения на Общински съвет гр.Бургас и на Общото събрание на дружеството, същото изгражда поетапно техническата инфраструктура в зоната - ВиК, улици, тротоари, улично осветление и др., което ще направи имотите атрактивни за инвеститорите.

  По отношение на дружеството е извършено предходното ревизионното производство като събраните по него документи, справки и писмени обяснения от ревизираното дружество са присъединени към настоящото ревизионно производство с протокол за присъединяване на документи от 08.09.2020г.

В хода на предходната ревизията са предприети действия за изясняване на собствеността на УПИ, през които са изградени пътищата и ВиК съоръженията. Във връзка с връчени в хода на ревизията ИПДПОЗЛ ревизиранато дружество е представило следните документи:

- кадастрална карта на гр. Бургас, от която е видно кои УПИ са апортирани в капитала на дружеството и къде минават пътищата в територията на парка;

- устав на „Индустриален и логистичен парк – Бургас“ АД в глава втора, на който са описани апортираните в дружеството имоти по идентификационни номера;

- удостоверение от Община Бургас изх.№ 53-00-218/29.05.2019г., съгласно което поземлени имоти с идентификатори № 07079.605.386, 07079.605.387, 07079.605.391, 07079.605.452 и 07079.605.425 по одобрената кадастрална карта на гр. Бургас съгласно влязъл в сила на 12.05.2010г. ПУП – ПРЗ на „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД, одобрен с решение на Общински съвет Бургас от проведено на 18.03.2010г. заседание са част от уличната регулация на Промишлена зона „Север“ гр. Бургас. На основание §7, т.4 от ПЗР на Закона за местното самоуправление и местната администрация, с влизането в сила на цитирания закон преминават в собственост на общините общинските пътища, улиците, булевардите, площадите, обществените паркинги в селищата и зелените площи за обществено ползване. Уличната мрежа по одобрения ПУП – ПРЗ на ПЗ „Север“ е предназначена за трайно задоволяване на обществените потребности и на основание чл.3, ал.2 от Закона за общинската собственост е публична общинска собственост.

- обяснение от ревизираното лице, съгласно което имотите апортирани от Общината Бургас не включват имотите предназначени за изграждане на пътища, улици, ВиК съоръжения и други, тъй като те представляват публична общинска собственост по смисъла на чл.3, ал.2, т.1 и т.3 от Закона за общинската собственост. В имотите апортирани в капитала на дружеството не са налице подобрения и приращения по смисъла на Закона за собствеността. Подобренията на имотите в зоната се изразяват в това, че изграждайки инфраструктурата на зоната имотите стават годни за ползване – до тях са изградени улици, пътища, водоподаване, електроснабдяване, без които не е възможно инвеститорите да осъществят производствена дейност, не биха могли да получат разрешение за ползване съгласно ЗУТ и не биха могли да осъществят инвестиционните ангажименти, поети с договорите за покупко –продажба на имотите. Според счетоводната политика възприета от дружеството всички счетоводни операции, касаещи разходите по СМР се натрупват в счетоводна сметка 304 – „Земи предназначени за продажба“, аналитична партида инфраструктура 2018 - пътища и ВиК. Тъй като „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД е единствен продавач на имоти в зоната, пазарните оценки се изготвят и утвърждават съгласно стойността на имота при апортирането му, увеличен със стойността на извършените инфраструктурни разходи;

- оборотни ведомости за ревизираните периоди, извлечения за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. от счетоводни сметки 304 – „Инфраструктура“ с дебитен и кредитен оборот в размер на 2 724 560.34 лв. и 201 /304/ - „Земи, предназначени за продажба“ с дебитен и кредитен оборот в размер на  271 136.11лв.

Според органите по приходи, дружеството не е удостоверило и представило доказателства относно твърдението за формиране на пазарната оценка на предназначените за продажба поземлени имоти. В ревизионния доклад е констатирано, че набраните разходите за изграждане на инфраструктура не са разпределени и отнесени пропорционално към конкретните УПИ и, че липсва обща оценка на изгражданите инфраструктурни съоръжения, като и че строителството продължава и след продажбите на поземлените имоти.

В хода на предходното ревизионното производство са представени следните документи:

- протокол от редовно общото събрание на „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД  от 21.03.2016г., на което е взето решение всички инвестиционни разходи по изграждане на инфраструктурата, обслужваща имотите, собственост на дружеството, да бъдат за сметка на „Индустриален и логистичен парк Бургас“ АД; 

- договор № 04178-2017-0002(1) от 08.12.2017г., с който „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД  възлага и консорциум „Страбаг БП“ ДЗЗД  на основание чл.112, ал.1 от ЗОП и във връзка с проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Извършване на дейности по строителство на улици от о.т.504-о.т.574 –о.т.551; от о.т.506-о.т.575-о.т.549 и от о.т.574-о.т.575, обслужващи имоти, попадащи в обхвата на „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД, находящ се в ПЗ „Север“ на гр. Бургас, и обособяване на паркоместа в обхвата на съществуващо локално платно о.т. 504-о.т.506-о.т.508 в ПЗ „Север“. Стойността на договора е 1 952 044.99 лв. без ДДС или 2 342 453.99 лв. с ДДС. Съгласно чл.13, ал.2 от договора предаването на предвидените и изпълнени СМР се извършва със съставяне на протокол обр.15;

- допълнително споразумение за изменение на договор № 04178-2017- 0002(1) от 28.05.2018г., съгласно което изпълнителят се задължава да извърши допълнителни строително-ремонтни и монтажни дейности по одобрени КСС в основния договор, изразяващи се в изграждане на тръбна канална мрежа за силови ел.кабели; възстановяване на кабел за улично осветление в зоната на локалното платно; изместване на противопожарни хидранти и СВО извън новопроектирани подходи за имоти; изграждане на временен път за достъп до зоната за складиране на ВМС; извършване на СМР за битова и дъждовна канализация; полагане на обсадни тръби за 4бр. отклонения за газопровод в зоната на локалното платно и паркинги; изграждане на открит земен канал за газопровод в зоната на локалното платно и паркинги; изграждане на открит земен канал от съществуващ водосток до дюкер; подмяна на осветителни тела и стълбове за улично осветление в локалното платно; подмяна на бордюри от южната страна на локалното платно; възстановяване на отливен канал и изграждане на тръбопроводи към бъдещи напречни улици. Общата стойност на новите видове дейности е в размер на 734 801.64 лв. без ДДС. Общата стойност на договора за възлагане на обществената поръчка, сключен на 08.12.2017г. е в размер на 2 686 846.63 лв. без ДДС. 

Относно изграждането на улици в предходното производство са представени следните документи:

- протоколи за извършени СМР - № 01.1/19.04.2018г., № 02.1/30.07.2018г., № 02.2/30.07.2018г., № 03.1/28.08.2018г. и № 03.2/28.08.2018г., като с последния протокол са приети всички работи възложени съгласно договорите за изграждане на улици с „Консорциум Страбаг БП“ ДЗЗД;

- издадени от „Страбаг БП“ ДЗЗД фактури както следва:

№ **********/07.02.2018г. с предмет аванс по договор № 04178-2017-0002(1) от 08.12.2017г. с данъчна основа 568 556.79 лв.  и 113 711.36 лв.  ДДС;

№ **********/24.04.2018г. с предмет плащане по договор № 04178-2017-0002(1) от 08.12.2017г. съгласно протокол за СМР 1.1/19.04.2018г. с данъчна основа 306 038.83 лв. и  61 207.77лв. ДДС;

№ **********/03.08.2018г. с предмет плащане по договор № 04178-2017-0002(1) от 08.12.2017г. съгласно протокол за СМР 2 с данъчна основа 786 017.17 лв. и  157 203.43лв. ДДС;

№ **********/30.08.2018г. с предмет плащане по договор № 04178-2017-0002(1) от 08.12.2017г. съгласно протокол за СМР №3/28.08.2018г. с данъчна основа 1026233.82 лв. и 205 246.76 лв. ДДС;

- издадена от „Костов и синове“ ООД фактура №**********/12.11.2018г. с предмет строителен надзор по договор от 08.12.2017г. с данъчна основа  12 730 лв. и  2 546 лв. ДДС.

Във връзка с дейността по изграждане на улични ВиК мрежи са представени следните документи:

- договор №9076728_9077379 от 15.08.2018г., с който „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД възлага на Обединение „Водоканал-Торкрет“ ДЗЗД на основание чл.112 от ЗОП и във връзка с проведена открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Улични ВиК мрежи от о.т.575-о.т.576 по плана на ПЗ „Север“ гр. Бургас – етап І- Битов канал с дължина 420м., дъждовен канал с дължина 435м“. Общата стойност на договора е в размер на 269 506.18 лв. без ДДС;

- протокол №3 от 15.10.2018г. за установяване на завършените и подлежащи на заплащане натурални видове работи на стойност 269 486.11 лв. без ДДС съгласно актове №1/03.09.2018г., №2/17.09.2018г. и №3/25.09.2018г. на обект: „Улични ВиК мрежи от о.т.575-о.т.576 по плана на ПЗ „Север" гр. Бургас – етап І- Битов канал РР“, подписан от представители на „Водоканал торкрет“ ДЗЗД, „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД  и „Костов и синове“ ООД– строителен надзор;

- издадени от „Водоканал торкрет“ ДЗЗД фактури както следва:

№ **********/23.08.2018г. с предмет аванс по договор за улични вик мрежи  с данъчна основа 51 334.51 лв. и 10 266.90 лв. ДДС;

№ **********/03.09.2018г. с предмет СМР по договор  вик за улични вик мрежи съгласно протокол №1/03.09.2018г. с данъчна основа 63 251.22 лв. и 12 650.24 лв. ДДС;

№ **********/17.09.2018г.  с предмет СМР по договор  вик за улични вик мрежи съгласно протокол №2/17.09.2018г. с данъчна основа 64 167.24 лв. и 12 833.45 лв. ДДС;

- акт за установяване годността за приемане на строежа обр.15 от 27.09.2018г., подписан от възложители – представител на Община Бургас и „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД, проектанти, строителя – Обединение „Водоканал-Торкрет“ ДЗЗД, техническия ръководител и консултанта /строителен надзор/ - „Костов и синове“ ООД. С акта е установено че строежът /първи етап/ е изпълнен съгласно договора за строителство и съобразно одобрения технически проект. В т.3 на акта е записано „С този акт се извърши предаване на строежа от строителя на възложителя и е основание за съставяне на окончателен доклад от лицето, упражняващо строителен надзор“.

В хода на настоящата ревизия във връзка с връчено ИПДПОЗЛ са представени всички посочени в искането фактури, в т.ч. и следните фактури:

- издадени от „Костов и синове“ ООД фактури № **********/05.02.2018г. и № **********/21.09.2018г.;

- издадени от „Контрол билдинг“ фактури № **********/31.07.2018г. и № **********/29.10.2018г.;

- издадени от „Т-Проект“ ЕООД фактури № **********/10.10.2018г. и № **********/09.03.2018г.;

- издадена от „Водоканал торкет“ ДЗЗД фактура № **********/18.10.2018г. и Акт за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 10.08.2018г., подписан от възложители – представител на Община Бургас и „ИЛП –Бургас“ АД; проектанти и строителя – Консорциум „Страбаг БП“ ДЗЗД; технически ръководител; консултанта /строителен надзор/ - „Костов и синове“ ООД. С акта е установено че строежът /първи етап/ е изпълнен съгласно договора за строителство и съобразно одобрения технически проект. В т.1 е записано „Приемаме, че строежът е изпълнен съгласно одобрените инвестиционни проекти, изискванията към строежите по чл.169, ал.1 и 3 от ЗУТ, условията на договора за инженеринг и, че наличната строителна документация характеризира изпълненото строителство. С този акт се извърши предаване на строежа от строителя на възложителя и е основание за съставяне на окончателен доклад от лицето упражняващо строителен надзор“.

Актът за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 10.08.2018г., ведно с издадените от „Страбаг БП“ ДЗЗД фактури е представени и при извършената насрещна проверка в хода на ревизията на „Страбаг БП“ ДЗЗД.

Според органите по приходите съгласно чл.64, ал.3 от ЗУТ проводите и съоръженията на техническата инфраструктура се изграждат, поддържат и ремонтират от и за сметка на държавата, общините или съответните експлоатационни дружества, освен ако в специален закон е предвидено друго. Съгласно §5, т.З2 ДР на ЗУТ „общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура“ са мрежите и съоръженията до общите контролно-измервателни уреди в недвижимите имоти, включително разпределителни устройства, а съгласно чл.2, ал.1, т.2 от Закона за общинската собственост във връзка с чл.19, ал.1, т.4, б. „а“ и б. „б“ от Закона за водите публична общинска собственост са водоснабдителните системи или части от тях, включващи мрежи и съоръжения за отнемане, пречистване, обеззаразяване, съхраняване и транспортиране на водите, чрез които се доставя вода за потребителите на територията на общината, с изключение на тези по чл.13, ал.1, т.5 и 6, както и уличните разпределителни водоснабдителни мрежи в урбанизираните територии и водопроводните отклонения до измервателните уреди в имотите на потребителите, уличните канализационни мрежи и дъждоприемните шахти в урбанизираните територии и отвеждащите канализационни колектори с прилежащите им съоръжения и пречиствателните станции и съоръженията за отпадъчни води, конто обслужват потребителите на територията на общината, с изключение на тези по чл.13, ал.1, т.7 от Закона за водите. Относно уличната мрежа, според ревизиращия екип е приложима разпоредбата на чл.3, ал.2 от Закона за общинската собственост същата е публична общинска собственост.

На основание на цитираните разпоредби на ЗУТ, Закона за водите  и Закона за общинската собственост ревизиращият екип е приел, че с приключване на дейността по строителството улиците, уличната ВиК мрежа и изградените технически съоръжения стават собственост на община Бургас. В хода на ревизията е установено, че инфраструктурните съоръжения не са построени в УПИ, които са в капитала на дружеството. Същите са в обособени с ПУП УПИ за изграждане на тези съоръжения, собственост на Община Бургас.

„Индустриален и логистичен парк – Бургас“ АД е ползвало данъчен кредит по фактури /подробно описани на стр.9-10 от РД/ за доставките, свързани с изграждане на инфраструктурни съоръжения - улици и улична канализация, които по силата на Закона за водите и Закона за общинската собственост не могат да бъдат собственост на ревизираното лице и се използват за дейности различни от икономическата дейност на лицето. Ревизираното лице не е претендирало заплащане на направените от него разходи, няма подписани договори за дарение, като по силата на закона изграденото съоръжение не е негова собственост, а безвъзмездно е преминало в собственост на Община Бургас.

Въз основа на установените в хода на ревизията факти и обстоятества, ревизиращият екип е приел, че преминаване в собственост на Община Бургас на инфраструктурните съоръжения - улици и улична канализация, е станало с подписването на Акт за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 10.08.2018г.  на обект „Извършване на дейности по строителство на улици от о.т.504-о.т.574 –о.т.551; от о.т.506-о.т.575-о.т.549 и от о.т.574-о.т.575, обслужващи имоти, попадащи в обхвата на „Индустриален и логистичен парк - Бургас“ АД, находящ се в ПЗ „Север“ на гр. Бургас, и обособяване на паркоместа в обхвата на съществуващо локално платно о.т. 504-о.т.506-о.т.508 в ПЗ „Север“  и  с акт за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 27.09.2018г. на обект: „Улични ВиК мрежи от о.т.575-о.т.576 по плана на ПЗ „Север“ гр. Бургас – етап І- Битов канал РР“ от изпълнителя, възложителя и строителния надзор.

Органите по приходите са съобразили, че при подобрение на чужд актив по силата на закона собствеността на същото преминава върху собственика на имота, като независимо от твърденията на жалбоподателя, че извършеното подобрение се пренася впоследствие в цената на стоките или услугите на дружеството – инвеститор, според органа по приходите не е достатъчно да обоснове неначисляването на ДДС при наличие на последваща доставка. Ревизиращият екип е приел, че икономическата изгода от подобрение на чужд имот е достатъчно основание да се приеме, че безвъзмездното преминаване на подобрението към собственика на имота е извън обхвата на облагането с ДДС това би нарушило същността на данъка като данък върху крайното потребление на стоки и услуги. Директива 2006/112/ЕО и ЗДДС приемат, че безвъзмездното предоставяне от регистрирано лице на стоки или услуги на трети лица е крайно потребление и следва да се обложи, ако при придобиването е ползван данъчен кредит.  От друга страна, макар изграждането на ВиК и улична инфраструктурата да е било пряко свързано с независимата икономическа дейност на дружеството, като необходимо условие за изграждането на промишлената зона, приходният орган не е приел, че дружеството – инвеститор използва извършеното подобрение за облагаемата си икономическа дейност.

При условие че не е предвидено възнаграждение за извършеното подобрение на имота, в който е изградена инфраструктурата, ревизиращият екип е приел, че с издаването на акт за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 10.08.2018г. и акт за установяване годността за приемане на строежа – обр.15 от 27.09.2018г. към 10.08.2018г. и 27.09.2018г. са настъпили обстоятелства, които изискват да бъде начислен ДДС за извършена безвъзмездна доставка на основание чл.86, ал.1 и ал.2 и чл.25, ал.3, т.6 от ЗДДС във връзка с чл.53, ал.3 от ППЗДДС в размер на 544 912.06 лв. за данъчния период от 01.08.2018г. до 31.08.2018г. и в размер на 54 227.22 лв. за данъчния период от 01.09.2018г. до 30.09.2018г. и съответните лихви за просрочие в размер на 87 821.66 лв.

         В хода на съдебното производство са допуснати и възложени съдебно-техническа и съдебно-счетоводна експертизи, заключенията по които са изготвени съответно от инж. Р. Русков С. и С.В.А., като същите са приети по делото.

Съгласно заключението на СТЕ фактурите с получател „Индустриален и логистичен парк Бургас“ АД, издадени от „СТРАБАГ БП“ по ДЗЗД „ВОДОКАНАЛ ТОРКРЕТ“, „КОСТОВ И СИНОВЕ“, „КОНТРОЛ БИЛДИНГ“, „Т-ПРОЕКТ“ с разходите за извършване на техническа инфраструктура са осчетоводени по дебита на сметка 304 /Инфраструктура/ и но кредита на сметка 401 /Доставчици/. Набраната сума по дебита на сметка 304 /Инфраструктура/ е общо в размер на 2 724 560.03 лв. В заключението е посочено, че към 31.12.2018г. осчетоводените суми за изграждане на улична ВиК мрежа и улици по сметка 201/304 /Земи, предназначени за продажба/ и тези по сметка 304 /Инфраструктура/ са прехвърлени по дебита на сметка 201 /Инфраструктура, вътрешни пътища.и ВиК/ и са общо в размер на 3 003 742,42 лв. В посочената стойност участват и фактури на стойност 8 046.11 лв., които не са обект на ревизионния акт.

В заключението си вещото лице С. е установил, че изпълнител на обект: „УЛИЦИ ОТ О.Т. 504 - О.Т. 574 - О.Т. 551; ОТ О.Т. 506 - О.Т.575-О.Т.549 И ОТ О.Т. 574       -О.Т.575, ОБСЛУЖВАЩИ ИМОТИ, ПОПАДАЩИ В ОБХВАТА НА "ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК - БУРГАС“ АД , НАХОДЯЩИ СЕ В ПЗ „СЕВЕР“НА ГР.БУРГАС И ОБОСОБЯВАНЕ НА ПАРКОМЕСТА В ОБХВАТА НА СЪЩЕСТВУВАЩО ЛОКАЛНО ПЛАТНО ОТ О.Т. 504 - О.Т.506 - О.Т.508 В ПЗ "СЕВЕР" НА ГР. БУРГАС“ е „Страбаг БП“ ДЗЗД. За обекта има издаден протокол за приемане на извършените СМР, отговарящи на описаните във фактурите. Инвеститорски контрол на обекта е извършил „Контрол Билдинг“ ЕООД, „T-Проект“ ЕООД е извършвало авторски надзор, а „Костов и Синове“ ООД е осъществило  строителния надзор. От трите дружества има издадени фактури, които съответстват на вида дейност и процесния обект, но липсват приемно-предавателни протоколи към фактурите. За обекта е подписан Акт за установяване на годността за приемане на строежа. В заключението на СТЕ е посочено още, че Обединение „ВОДОКАНАЛ _ ТОРКРЕТ“ ДЗЗД е изпълнител на „Улични ВиК мрежи от о.т. 575 - о.т. 576 по плана на ПЗ „СЕВЕР, гр. Бургас - Етап I - Битов канал РР DN/OD 315 с дължина 420 м, Дъждовен канал РР DN/ID 400, РР DN/ID 500, РР DN4D 600, РР DMD 800 с обща дължина 435м“, като за обекта има издадени протокол за приемане на извършените СМР, отговарящи на описаните във фактурите. Строителния надзор на обекта е извършен от „Костов и Синове“ ООД, а „Т-Проект“ ЕООД е изготвило техническите проекти. От двете дружества има издадени фактури, които съответстват на вида дейност и процесния обект, но липсват приемно-предавателни протоколи към фактурите. За обекта е подписан Акт за установяване на годността за приемане на строежа.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.156, ал.1 от ДОПК след изчерпване на фаза на административния контрол, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването – ревизираното дружество.

Разгледана по същество същата се преценя като основателна поради следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Бургас е Ревизионен акт  № Р-02000220000073-091-001/27.10.2021г., издаден от Г.Д.П.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Р.К.Т.на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП Бургас – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 14/21.01.2021г. и Решение за допълнение на решение № 14/21.01.2021г. с № 24/21.01.2021г. на И.С.А.- директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция по приходите, с който са установени данъчни задължения на „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД, с ЕИК *********, както следва: ДДС за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г. в размер на 686 980.94 лева, от които 599 139.28 лева главница и 87 821.66 лева лихви.

Ревизионния акт е издаден от компетентен орган, овластен с нормата на чл.119, ал.2 от ДОПК, в обема на правомощията му, в резултат на надлежно възложена ревизия съгласно чл.112 и чл.113 от ДОПК, проведена от орган по приходите, определен със Заповед за възлагане на ревизия № Р-02000220000073-020-001/08.01.2020г., изменена със заповеди за изменение на заповед за възлагане на ревизия № Р-02000220000073-020-002/19.03.2020г., № Р-02000220000073-020-003/14.07.2020г. и № Р-02000220000073-020-004/14.08.2020г., спирана със заповед № Р-02000220000073-023-001/09.04.2020г. и възобновена със заповед № Р-02000220000073-143-001/10.07.2020г.

Ревизионният акт е издаден в рамките на законоустановените срокове в съответствие с изискванията на разпоредбата на чл.120 от ДОПК относно формата и съдържанието му. С оглед изложеното съдът намира, че не са налице пороци касаещи формалната и процесуална законосъобразност на оспорения административен акт.

Оспореният ревизионен акт е издаден в противоречие с материалните разпоредби на закона предвид следното:

Съдът намира, че по делото не е спорно, че съгласно приложимите материални норми на ЗУТ, ЗВ и ЗОбС следва да се приеме, че процесните улици и изградените в тях технически инфраструктурни съоръжения са собственост на Община Бургас, тъй като същите не са построени в УПИ, които са в капитала на дружеството - жалбоподател, а в обособени с ПУП УПИ за изграждане на такива съоръжения, собственост на Община Бургас.

Между страните няма спор и за това, че извършеното изграждане на техническата инфраструктура е осъществено от жалбоподателя, чрез сключените от него договори със съответните изпълнители, на които е изплатено договореното възнаграждение, съгласно издадените от тях фактури. Безспорно установено е и че между „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД и Община Бургас няма подписани каквито и да са договори или съглашения относно изграждането, финансирането или собствеността на процесната техническата инфраструктура.

Според съда основният спорен въпрос, който следва да бъде разрешен в настоящото производство е дали изграждането на техническата инфраструктура в процесния имот публична общинска собственост, извършено от „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД, представлява безвъзмездна доставка на услуги в полза на собственика на имота Община Бургас или не.

В оспорения РА и РД, въз основа на който е издаден, за да обосноват приложимостта на чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС органите по приходите са приели, че изградените процесни инфраструктурни обекти - ВиК и вътрешни улици, водоснабдяване и електроснабдяване, са предназначени за безвъзмездни доставки /приравнени на възмездни доставки на услуги по ЗДДС/ от „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД към Община Бургас, тъй като представляват дейности различни от икономическата дейност на дружеството-жалбоподател. Ревизиращият екип е посочил, че извършеното подобрение по смисъла на §1, т.32 от ДР на ЗДДС на общински имот, в който е изградена инфраструктурата, има характер на безвъзмездна услуга по смисъла на §1, т.8 от ДР на ЗДДС, тъй като е за сметка на дружеството, която обаче е приравнена на възмездна доставка на услуга по смисъла на чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС. На това основание органите по приходите са определили данъчната й основа по реда на чл.27, ал.2 от ЗДДС в размер на себестойността на изградената ВиК и улична  инфраструктура, като са опрелелили датата на възникване на данъчното събитие на основание чл.25, ал.3, т.6 от ЗДДС, съгласно който датата на която възниква данъчното събитие, е датата на фактическото връщане на актива с подобрението от държател/ползвател при прекратяване на договора за наем или преустановяване ползването на актива, когато подобрението не е предвидено като условие и/или задължение по договора.

Според административния орган разпоредбата на чл.25, ал.3, т.6 от ЗДДС не следва да се тълкува в смисъл, че е относима само към наема като проявление на държане, а към всяко държане, тъй като договорът за наем е посочен в нея, не за да ограничи действието й само относно наема като проявление на държането, а с оглед изключването на приложението на нормите в случаите, когато извършването на подобрението е предвидено като условие в договора за наем. За да обоснове твърдението си, че жалбоподателят е бил държател на изградената техническа инфраструктура, ответникът се е позовал на чл.68 от Закона за собствеността /ЗС/, като е посочил, че държането е фактическо състояние – упражняване на фактическата власт върху вещ, която лицето не държи като своя, без намерение да я свои. След като е приел, че в настоящия случай е било налице държане, ревизиращият екип е посочил, че същото е преустановено когато вещта е била предадена във фактическата власт на Община Бургас -  върната на собственика, т.е. на датите когато са изготвени актовете образец 15 за установяване годността за приемане на строежите на инфраструктурните съобръжения, съответно на 10.08.2018г. и 27.09.2018г.

На това основание е издаден оспореният РА за данъчните периоди от 01.08.2018г. до 31.08.2018г. и от 01.09.2018г. до 30.09.2018г., като е прието, че на датите на издаване на актовете за установяване годността за приемане на процесните строежи - обр.15 от 10.08.2018г. и от 27.09.2018г., са датите на данъчните събития на безвъзмездните, приравнени на възмездни, доставки по изграждането на ВиК и уличната инфраструктура и към горните периоди са настъпили обстоятелства, които изискват да бъде начислен ДДС на основание чл.86, ал.1 и ал.2 и чл.25, ал.3, т.6 от ЗДДС във връзка с чл.53, ал.3 от ППЗДДС в размер на 544 912,06 лв. за данъчния период от 01.08.2018 г. до 31.08.2018 г. и в размер на 54 227,22 лв. за данъчния период от 01.09.2018г. до 30.09.2018г. и съответните лихви за просрочие в размер на 87 821,66 лв.

Основното възражение по отношение законосъобразността на оспорения РА от страна на жалбоподателя е, че за да се приложи чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС и съответно да се начисли ДДС върху извършените преки разходи, намалени с разходи за изхабяване предвид обичайния икономически, живот на подобрението на наетия или предоставен. за ползване актив, е необходимо ревизираното лице да е „държател“ или „ползвател“ на актив, който или да е нает, или да се ползва, като ограничено вещно право или концесия. Тъй като в случая става въпрос за изграждане на техническа инфраструктура в чужд имот, собственост на Община Бургас и липсва каквото и да е било облигационно правоотношение, съответно възникнали ограничени вещни права/концесия върху поземлените имоти, в които е изградена техническа инфраструктура, според жалбоподателя не е изпълнен фактическият състав за приложение на чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС, поради което липсва основание за допълнителното начисляване на ДДС върху преките разходи за изграждане на техническа инфраструктура.

Настоящият съдебен състав намира, съобразно установената по делото фактическа обстановка, че в настоящия случай не може да се приеме, че е приложима хипотезата на  чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС.

Съгласно чл.9, ал.2, т.4 от ЗДДС за доставка на услуга се смята и извършването на услуга от държател/ползвател за ремонт и/или подобрение на нает или предоставен за ползване актив, а според ал.3, т.3 от същия член, за възмездна доставка на услуга се смята и: безвъзмездното извършване на услуга от държател/ползвател за подобрение на нает или предоставен за ползване актив. За да се приложи разпоредбата на чл.9, ал.2, т.4 вр. чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС трябва да бъде установено по безспорен начин, че данъчно задълженото лице е ползвател или държател на имота, върху който са извършени подобренията на нает или предоставен за ползване имот. Според §1, т.32 от ДР на ЗДДС създаването на нов актив от държател/ползвател на наетия или предоставен за ползване актив се приравнява на подобрение", т.е. при липса на всякакви доказателства, че ответникът в настоящото производство е държател или ползвател, създаването на актив не може да бъде приравнено на подобрение.

Анализът за законовата уредба доказва по безсъмнен начин, че за да бъде приложена законовата фикция, която приравнява създаването на нов актив от държател/ползвател на подобрение и съответно го третира като облагаема доставка, е необходимо данъчно задълженото лице да е създало актива в качеството му на ползвател/държател на имота. Именно този извод се налага от съдържанието на цитираната разпоредбата на §1, т.32 от ДР на ЗДДС. По делото няма спор, че извършените подобрения, респ. създаване на актив – изграждането на техническа инфраструктура, е осъществено в имот публична общинска собственост на Община Бургас. Щом като процесният имот, респ. изградената в него инфраструктурата не е собственост на проверяваното лице „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД и по делото няма никакви доказателства за това, че имотът му е бил предоставен под наем или на друго основание за ползване, то следва да се приеме, че дружеството-жалбоподател няма качеството на ползвател/държател на конкретния имот. Ако се приеме, че изградената техническа инфраструктура представлява актив, то не може да се приеме, че същата му била предоставена за ползване, каквото е изискването на чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС, тъй като по силата на разпоредбите на посочените по-горе ЗУТ, ЗВ и ЗОбС, тя е публична общинска собственост и няма акт за предоставянето й за ползване от собственика й Община Бургас на ревизираното дружество. Освен това разпоредбата на чл.9, ал.2, т.4 вр. чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС изисква „активът” да е бил наличен и предварително предоставен за ползване на ревизираното лице, което евентуално да извърши подобрения върху него, а не както е в случая „активът” да представлява самото подобрение.

От изложеното следва, че не са били налице законово установените изисквания за приравняване   изграждането на техническа инфраструктура в процесния имот публична общинска собственост, на извършено подобрение от държател/ползвател на нает от него или предоставен му за ползване актив, за да се приеме, че то може да бъде подведено под нормата на чл.9, ал.2, т.4 вр. чл.9, ал.3, т.3 от ЗДДС.

В този смисъл е и Решение № 1886/05.02.2020г. на ВАС но РБ, Осмо отделение, постановено по адм. дело № 14502/2019г. по описа на съда.

Предвид изложеното съдът намира, че оспореният ревизионен акт, макар да е издаден от компетентен орган и при спазване на административно-производствените правила, не съответства на материални разпоредби и целта на закона, поради което следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

При този изход на делото и с оглед заявеното от процесуалния представител на жалбоподателя искане за присъждане на разноски, на основание чл.161, ал.1 от ДОПК, следва да му бъдат присъдени такива за внесена държавна такса 50.00 лева, заплатено възнаграждение на вещи лица в размер на 1321.50 лева и на адвокат. Предвид възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на определеното възнаграждение на адвоката на жалбоподателя и на основание чл.161, ал.2 ДОПК и чл.8, ал.1, т.5 от Нaредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, размерът му следва да бъде определен на 9 399.61 лева, съобразно материалния интерес.

Водим от горното и на основание чл.160 от ДОПК, Бургаският административен съд, двадесети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Ревизионен акт  № Р-02000220000073-091-001/27.10.2021г., издаден от Г.Д.П.на длъжност началник сектор, възложил ревизията и Р.К.Т.на длъжност главен инспектор по приходите при ТД на НАП Бургас – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 14/21.01.2021г. и Решение за допълнение на решение № 14/21.01.2021г. с № 24/21.01.2021г. на И.С.А.- директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция по приходите, с който са установени данъчни задължения на дружеството-жалбоподател, както следва: ДДС за периода от 01.08.2018г. до 30.09.2018г. в размер на 686 980.94 лева, от които 599 139.28 лева главница и 87 821.66 лева лихви.

ОСЪЖДА ЦЕНТРАЛНО УПРАВЛЕНИЕ НА НАЦИОНАЛНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на „ИНДУСТРИАЛЕН И ЛОГИСТИЧЕН ПАРК-БУРГАС“ АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ул.“Александровска“ № 26, ет.3 направените по делото разноски общо в размер на 10 771.11 лева /десет хиляди седемстотин седемдесет и един  лева и 11 ст./.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: