РЕШЕНИЕ
№ 2809
гр. София, 13.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на петнадесети май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
при участието на секретаря ПЕТЯ У. САЛЕХ
като разгледа докладваното от КРАСИМИРА Н. ПРОДАНОВА
Административно наказателно дело № 20241110204688 по описа за 2024
година
Производството е по реда чл. 59 и следващите от Закона за
административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Обжалвано е Наказателно постановление № 758415-F752076 / 23.02.2024
г. на С К Д - Началник на отдел "Оперативни дейности"-София, Дирекция
"Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол", с което на основание чл.
28, ал. 1 от ЗАНН на дружеството жалбоподател „Лидл България“ EOOД с
ЕИК , представлявано от Б Б И с ЕГН **********, на основание чл. 278б, ал.
4 от ДОПК е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева
за извършено нарушение на разпоредбита на чл. 127и от ДОПК вр. чл.8, ал.1
и с чл.15, ал.1 от Наредба Н-5/29.09.2023г. на МФ.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, тъй като
същото е материално и процесуално незаконосъобразно. Твърди се, че в
АУАН и НП липсва подробно описание на извършеното нарушение, като това
е довело до ограничаване правото на защита на санкционираното дружество.
Счита, че наложената санкция се явява несъразмерно тежка.
В съдебно заседание пред настоящата инстанция, жалбоподателят,
редовно призован, не се явява. За него се явява процесуален представител –
адв. Т.. В хода на съдебните прения моли съда да отмени наказателното
постановление на посочените в жалбата основания и да присъди направените
по делото разноски.
1
Административнонаказващият орган (АНО), редовно призован, се
представлява от юрк. Д. В хода на съдебните прения, процесуалният
представител на въззиваемата страна, моли да остави депозираната жалба без
уважение, като неоснователна и да присъди юрисконсултско възнаграждение.
Прави възражение за прекомерност на разноските, поискани от
жалбоподателя.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства и
съображенията на страните, приема за установено от фактическа
страна следното:
На 24.12.2023 г. в 10:47 ч., на фискален контролен пункт ГКПП Видин -
Дунав мост 2 служители на НАП извършили проверка на транспортно
средство марка DAF с рег.№ СВ9820ТК и ремарке с рег. № с водач В П Г.
На 02.01.2024 год. в 10:10 часа от проверяващия екип била извършена
проверка на адреса на разтоварване на стоката - с. Кабиле, ул. Т №,
логистичен център на Лидл България ЕООД енд Ко. При проверката е
установено, че транспортно средство с марка DAF с рег.№ и ремарке с рег.
№ с водач В П Г, превозва стока от списъка на стоки с висок фискален риск:
Кафе, дори печено или декофеинизирано - черупки и люспи от кафе;
заместители на кафе, съдържащи кафе, независимо от съотношението в
сместа: Кафе печено: Недекофеинизирано с код по КН: 0901 21 00 с тегло
762,048 кг. Стойността на стоката с висок фискален риск е 13 439,16 евро.
Получател на стоката било дружеството ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО
КД с ЕИК . Движението на превоза било осъществено по направление от
Германия за България. За проверения превоз на СВФР е представен Уникален
номер на превоза /УНП/с №2023122110301. Направена е проверка от органите
по приходи в Информационна система Фискален Контрол ВОП и проверки в
страната с УНП, при което се установи, че с УНП №2023122110301
предварително е декларирана СВФР - Мляко и сметана, концентрирани или
със захар или други подсладители: На прах, гранули или други твърди форми,
с тегловно съдържание на мазнини, превишаващо 1,5%, но непревишаващо
27%: Други с код по КН: 0402 29 19 с тегло 758 кг.; Мляко и сметана,
концентрирани или със захар или други подсладители: На прах, гранули или
други твърди форми, с тегловно съдържание на мазнини, превишаващо 1,5%,
но непревишаващо 27%: Други с код по КН: 0402 29 19 с тегло 608 кг.;
Хранителни продукти, неупоменати, нито включени другаде: Без млечни
мазнини, захароза, изоглюкоза, глюкоза, скорбяла или нишесте или
съдържащи тегловно по-малко от 1,5% млечни мазнини, по-малко от 5%
захароза, изоглюкоза, глюкоза, скорбяла или нишесте с код по КН: 2106 90 92
с тегло 785кг.
Установено било несъответствие между посоченото в предварително
декларираните данни за превоза на стоката и установеното при проверката
вид и количество на стоката.
Вида и количеството на стоката бил определен на място при разтоварване
2
и от придружаващите стоката документи - ЧМР и известие за доставка №
007-2351001/20.12.2023 г. и известие за доставка № 007-2351501/20.12.2023 г.
За извършената проверка на място на разтоварване на стоки с висок фискален
риск бил съставен протокол № 050902891173/02.01.2024 г.
На база горното било установено, че при превоз на стока с висок
фискален риск, който започва от територията на друга държава - членка на
Европейския съюз и завършва на територията на страната, получателят или
купувачът/придобиващият в тристранна операция или крайният получател
във верига последователни доставки на стоки е декларирал неверни данни, с
което задълженото лице (ЗЛ) - ЛИДЛ БЪЛГАРИЯ ЕООД ЕНД КО КД с ЕИК
е нарушило чл. 127и, ал.1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс. За
установените факти и обстоятелства е съставен протокол за извършена
проверка 050902891173 6/02.01.2024 г. Съгласно чл. 127и ал. 1(Изм. и доп. -
ДВ, бр. 66 от 2023 г., в сила от 01.10.2023 г.) При превоз на стока с висок
фискален риск, който започва от територията на друга държава - членка на
Европейския съюз, и завършва на територията на страната, получателят или
купувачът/придобиващият в тристранна операция или крайният получател
във верига последователни доставки на стоки предварително декларира данни
за всеки отделен превоз до влизане на транспортно средство на територията
на страната и потвърждава получаването на стоката най-късно до края на
деня, следващ деня на пристигането ѝ на мястото на получаване/разтоварване.
За извършеното нарушение Я. Д., на длъжност „инспектор по приходите“
при Централно управление на НАП, съставила АУАН № F752076 от
17.01.2024 г. против дружеството жалбоподател, в който установила като
нарушени разпоредбите на чл. 127и от ДОПК вр. чл.8, ал.1 и с чл.15, ал.1 от
Наредба Н-5/29.09.2023г. на МФ.
Въз основа на съставения АУАН, С К Д - Началник на отдел "Оперативни
дейности"-София, Дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален
контрол", издал Предупреждение № 758415-F752076 / 23.02.2024 г. на С К Д -
Началник на отдел "Оперативни дейности"-София, Дирекция "Оперативни
дейности" в ГД "Фискален контрол", с което на основание чл. 28, ал. 1 от
ЗАНН на дружеството жалбоподател „Лидл България“ EOOД, ЕИК
*********, представлявано от Б Б И, ЕГН **********, на основание чл. 278б,
ал. 4 от ДОПК е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/
лева за извършено нарушение на разпоредбита на чл. 127и от ДОПК вр. чл.8,
ал.1 и с чл.15, ал.1 от Наредба Н-5/29.09.2023 г. на МФ.
Фактическата обстановка, съдът прие за установена въз основа на
гласните доказателствени средства – показанията на свид. Д. и писмените
доказателства, приложени към административно наказателната преписка и
приобщени в хода на съдебното следствие.
При така установената фактическа обстановка, съдът установи
от правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от лице с активна
3
процесуална легитимация, в законоустановения срок, срещу акт, подлежащ на
съдебен контрол.
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления,
районният съд е винаги инстанция по същество - чл. 63, ал. 1 ЗАНН. Това
означава, че следва да провери законността, т. е. дали правилно са приложени
процесуалният и материалният закони, независимо от основанията, посочени
от жалбоподателя - арг. от чл. 314, ал. 1 НПК във вр. с чл. 84 ЗАНН.
В този смисъл следва да се отбележи, че процесният АУАН и
обжалваното наказателно постановление са издадени от материално
компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото са приложени
документи, удостоверяващи компетентността на съответните органи. Спазени
са сроковете за изготвянето им, съгласно чл. 34 ЗАНН.
Двата акта съдържат необходимите реквизити, които изискват
разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Разпоредбата на чл. 127и от ДОПК предвижда, че при превоз на стока с
висок фискален риск, който започва от територията на друга държава –
членка на Европейския съюз, и завършва на територията на страната,
получателят или купувачът/придобиващият в тристранна операция или
крайният получател във верига последователни доставки на стоки
предварително декларира данни за всеки отделен превоз до влизане на
транспортно средство на територията на страната и потвърждава
получаването на стоката най-късно до края на деня, следващ деня на
пристигането й на мястото на получаване/разтоварване. Съгласно
разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Наредба № Н-5 от 29.09.2023 г. за условията и
реда за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с
висок фискален риск на територията на Република България, всеки отделен
превоз на СВФР, който започва от територията на друга държава – членка на
Европейския съюз, и завършва на територията на страната, получателят или
купувачът/придобиващият в тристранна операция или крайният получател
във верига последователни доставки на стоки предварително декларира данни
за превоза до влизане на транспортно средство на територията на страната.
Декларирането се извършва чрез подаване по електронен път на данни
съгласно приложение № 1 по реда на чл. 48.
От доказателствената съвкупност по делото, безспорно се установява,
че установените превозвани стоки, а именно Кафе, дори печено или
декофеинизирано - черупки и люспи от кафе; заместители на кафе,
съдържащи кафе, независимо от съотношението в сместа: Кафе печено:
Недекофеинизирано с код по КН: 0901 21 00 с тегло 762,048 кг. Стойността на
стоката с висок фискален риск е 13 439,16 евро, като попадащи в списъка на
стоки с висок фискален риск, утвърден със Заповед № ЗМФ - 1295/28.12.2023
г. на министъра на финансите и Заповед №169/20.02.2024 г.
Безспорно се установява и обстоятелството, че в подадената декларация
e установено е, че превозът е извършван по направлението Германия –
4
България, което осъществява съставомерния признак на нарушението по чл.
127и от ДОПК „превоз от дружа държава-членка на ЕС“. За съдът е
безспорно установено, че съставът на административното нарушение е
осъществен от обективна страна.
От субективна страна, съдът намира, че деянието е осъществено при
форма на вината „пряк умисъл“, доколкото става въпрос за формален състав
на административно нарушение, довършен с осъществяване на
изпълнителното деяние, което се осъществява под формата на бездействие –
чрез недеклариране на съответните обстоятелства. По дефиниция формалните
състави на административни нарушения се извършват при форма на вината
пряк умисъл. Следователно, съставът на нарушението е осъществен и от
субективна страна.
Санкцията за извършеното административно нарушение е определена в
разпоредбата на чл. 278б, ал. 4 от ДОПК, съгласно която лице , което
декларира неверни данни по чл. 127и, ал. 1 – 5, се наказва с глоба – за
физическите лица, или с имуществена санкция – за юридическите лица и
едноличните търговци в размер на 40 на сто от разликата между данъчната
основа по смисъла на Закона за данък върху добавената стойност на
установените при проверка стоки и данъчната основа на декларираните стоки,
но не по-малко от 1000 лв. В процесната хипотеза става дума за юридическо
лице.
В мотивите на наказателното постановление, наказващият орган не е
посочил как е определена стойностната разлика между данъчната основа по
смисъла на ЗДДС на установените при проверката стоки и данъчната основа
на декларираните стоки. Така формулирана законовата разпоредба изисква да
се съпоставят тези две стойности и въз основа на тях да бъде изчислена
точната стойност, представляваща 40 % от разликата между тях, но не по-
малко от 1000 лв., представляваща и размера на имуществената санкция,
която е абсолютно определена в разпоредбата на чл. 127и, ал. 4 от ДОПК.
Липсата на стойността на декларираната данъчна основа представлява за съда
да осъществи преценка правилно ли е приложен материалният закон в частта
относно определената имуществената санкция и справедлива ли се явява
това, което се явява съществено нарушение на процесуалните правила по
смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Това нарушение е довело до
ограничаване правото на защита на санкционираното лице и не може да бъде
санирано в хода на образуваното съдебно производство.
Поради това съдът намира, че наказателното постановление следва да
бъде отменено, като издадено при съществено нарушение на процесуалните
правила.
Съдът, като взе предвид изхода на делото, намира претенцията на
жалбоподателя за присъждане на разноски за основателна за основателна.
Съобразявайки действителната фактическа и правна сложност на делото,
направеното възражение за прекомерност от процесуалния представител на
5
въззиваемата страна, както и разпоредбите на чл. 37, ал. 1 от Закона за
правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ,
настоящата инстанция намери, че АНО следва да бъде осъден да заплати на
жалбоподателя сторените по делото разноски в размер на 400,00 лева.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 758415-F752076 / 23.02.2024 г.
на С К Д - Началник на отдел "Оперативни дейности"-София, Дирекция
"Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол", с което на основание чл.
28, ал. 1 от ЗАНН на дружеството жалбоподател „Лидл България“ EOOД с
ЕИК , представлявано от Б Б И с ЕГН **********, на основание чл. 278б, ал.
4 от ДОПК е наложена имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева
за извършено нарушение на разпоредбита на чл. 127и от ДОПК вр. чл.8, ал.1
и с чл.15, ал.1 от Наредба Н-5/29.09.2023 г. на МФ.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д от ЗАНН, Национална агенция за
приходите ДА ЗАПЛАТИ сума в размер на 400,00 лева, на „ЛИДЛ
БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, представляващо сторени по делото разноски.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – София-
град в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6