Решение по дело №1922/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1945
Дата: 9 ноември 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20237180701922
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1945

гр. Пловдив, 09.11.2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХ състав, в открито заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:                      

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

                                   ЧЛЕНОВЕ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

                                                                                МАРИЯ Н.

 

при секретаря Ваня Петкова и участието на прокурора Мирослав Йосифов, като разгледа докладваното от съдия Н. КАНД № 1922 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, предявена от Т.Н.К., с ЕГН **********, с адрес: ***, против Решение № 1171/28.06.2023г., постановено по АНД № 2928/2023 г. по описа на Пловдивски районен съд, с което е потвърден Електронен фиш серия К № 4208423 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на Т.Н.К. е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Твърди се незаконосъобразност, необоснованост и неправилност на оспореното решение на РС – Пловдив. Изложени са доводи, че съдът не е обсъдил възраженията, че ЕФ не е връчен на жалбоподателката и че е изминала давността по чл.82, ал.1, б.А от ЗАНН. Несъгласие е изразено с изводите на РС по отношение на представената декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, като се сечи, че причина за непредставяне на СУМПС е невъзможността да се снабди с него и ОДМВР разполага със СУМПС на лицето. Твърди се, че доколкото в жалбата пред РС е било посочено, че Р.М.Ч.е предоставил автомобила на процесната дата на своя чичо, то съдът е следвало служебно да призове лицето. Иска се отмяна на решението и отмяна на ЕФ.

В постъпила по делото молба, касационния жалбоподател, оспорва и присъдените в полза на ОДМВР – Пловдив, разноски, тъй като не е направено искане за присъждането им. Претендира разноски само за първа инстанция.

Ответникът по касационната жалба ОД на МВР - Пловдив, чрез писмено становище на процесуален представител – ст. юриск. Белова оспорва жалбата като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, моли съда да потвърди решението на РС - Пловдив.

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок от лице, имащо правен интерес, за която решението е неблагоприятно, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение № 1171 от 28.06.2023 г., постановено по АНД № 2928/2023г., Пловдивският районен съд е потвърдил електронен фиш серия К № 4208423 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на ОД на МВР – Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на Т.Н.К. е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

За да постанови този резултат, Районен съд - Пловдив е приел за установено, че на датата отразена в електронния фиш, описаният в него лек автомобил е извършвал движение с превишена скорост в населено място. Съдът е обсъдил представените Удостоверение за одобрен тип и Протокол за проверка и е приел, че техническото средство,,CORDON-M2 MD 1196’’  е било техническо годно и е вписано в регистъра на техническите средства. По отношение на представената декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП е посочено, че към нея не е представено копие от СУМПС на лицето за което се твърди, че е управлявало МПС-то конкретния ден. Коментирана е и снимката на МПС, в която се вижда регистрационния номер на МПС и скоростта с която се движело, а именно 75 км/ч (преди отчетен толеранс).

Решението е правилно.

В решението са изложени мотиви относно законосъобразността на електронния фиш. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота събраните по делото доказателства.

От приложените по делото доказателства (снимка на разположението на уред, Протокол от проверка № 10 С-ИСИС от 21.02.2020 г. на Български институт по метрология, Писмо за вписан тип средство за измерване и Протокол за използване на АТСС) е видно, че процесното нарушение е установено с преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип Cordon M2 MD1196. Ноторно известно е, че тази система представлява преместваемо устройство, което се разполага от контролния орган върху т. нар. "триножник", което не е трайно "прикрепено" към земята, а има характер на временно разположено на участък от пътя ("мобилно" по своя характер). Както е посочил и районен съд, през 2015 г. е приет ЗИД на ЗДвП (ДВ, бр. 19/13.03.2015 г.), с който е изменен ЗДвП, като е въведено определение на понятието "автоматизирани технически средства и системи" (АТСС) и са определени и отделните видове такива - стационарни и мобилни (§ 6, т. 65 от ДР на ЗДвП). От своя страна мобилните АТСС биха могли да бъдат разположени както временно на самия участък от пътя, така и в превозно средство. Със същото изменение на закона е изменена и нормата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП, като е предвидено, че електронен фиш се издава при нарушение, установено и заснето именно с АТСС, без да се разграничава с кой от двата вида, определени в § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП, следва да стане това.

В приложения по делото протокол за използване на АТСС е посочена дата на използване на техническото средство, именно 28.11.2020г. (която е и датата на извършване на нарушението, видно от приложената снимка) и в него са надлежно попълнени: вида устройство, с което е установено процесното нарушение, начало и край на работа, като часа на заснемане на нарушението (13:34 ч.) е в рамките на отразения в протокола режим на работа на АТСС (от 08:00 ч. до 20:00 ч.). Нещо повече в приложената по делото снимка на статично изображение е посочена измерената скорост, ограничението на скоростта, датата и часа на установяване, радарът, с който е установено нарушението, както GPS координати и локацията, която е идентична с тази посочена в протокола.

Съгласно чл.6, ал.1 от Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г., АТСС се използват съгласно инструкцията на производителя и изискванията, посочени в удостоверението за одобрен тип. В тази връзка по преписката са представени Протокол от проверка № 10 С-ИСИС от 21.02.2020 г. на Български институт по метрология за първоначална проверка на видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип Cordon M2 MD 1196 и Писмо за вписан тип средство за измерване.

Неоснователно е възражението на касационния жалбоподател, че е изминала давността по чл.82, ал.1, б.А от ЗАНН. Погасяването на наказателното преследване е уредено в глава девета от НК, като сроковете са обусловени от вида и размера на предвиденото за съответното нарушение наказание. Следва да се има предвид, че в случая глобата е наложена с обжалвания електронен фиш, който съгласно разпоредбата на чл. 64, б. "в" от ЗАНН, влиза в сила, след като е потвърден или изменен от съда. Предвид факта, че електронния фиш е предмет на разглеждания спор, до произнасянето от настоящата касационна инстанция със съдебен акт по съществото на спора, той не е влязъл в сила и предвидения в нормата на чл. 82, ал. 1, б. "а" и ал. 3 от ЗАНН давностен срок за изпълнение на наказанието не е започнал да тече, съответно няма как да е изтекъл към настоящия момент.

По отношение на декларацията по чл.189, ал.5 от ЗДвП, правилно районен съд е посочил, че към нея не е представено копие от СУМПС на лицето за което се твърди, че е управлявало МПС-то конкретния ден. Съгласно чл.189, ал.5, изр.2 от ЗДвП в 14-дневен срок от получаването на ЕФ собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. Несъстоятелно е възражението, че ОДМВР разполага със СУМПС на лицето посочено в декларацията, доколкото законът изрично изисква представяне му от собственика на МПС-то. Както е посочено и в обжалвания съдебен акт, в срока за обжалване на процесния Електронен фиш, К. е депозирала жалба против същия на 20.04.2023 г. към която жалба е приложила декларацията по чл.189, ал.5 от ЗДвП. Прави впечатление не само, че декларацията не е адресирана до ОДМВР – Пловдив и към нея не е приложено копие на СУМПС на лицето посочено в декларацията, но и причини за непредставяне на декларацията не са изтъкнати пред РС, а едва с касационната жалба.

Неоснователно е възражението, че районен съд е следвало служебно да призове лицето Р. М. Ч., доколкото в жалбата пред РС е било посочено, че той е предоставил автомобила на процесната дата на своя чичо. Такова доказателствено искане не е направено пред първа инстанция, като следва да се съобрази и разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП, че собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. К., не твърди да е предоставила автомобила си на лицето Р. М. Ч., за да имат неговите показания отношение към случая.

По отношение на оспорването на присъдените в полза на ОДМВР – Пловдив, разноски, следва да се отбележи, че такива са поискани от ответника със становището на лист 3 гръб по АНД 2928/2023г. и правилно районен съд е присъдил юрисконсултско възнаграждение. Процесуално представителство е реално осъществено, доколкото каза се и пред РС и пред настоящата инстанция са представени писмени становища на процесуален представител на ответника.  

Обжалваното пред касационната инстанция решение на районен съд е валидно, допустимо и правилно, и като такова следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на спора и на основание  чл.63д, ал.4 от ЗАНН, вр. с чл.27е от Наредба за правната помощ, в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ  В  СИЛА Решение № 1171 от 28.06.2023г., постановено по АНД № 2928/2023 г. по описа на Районен съд – Пловдив.

ОСЪЖДА Т.Н.К., с ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на МВР - град Пловдив сумата от 80.00 /осемдесет/ лева разноски за юрисконсултско възнаграждение за настоящата инстанция.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: