Решение по дело №391/2023 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 138
Дата: 18 юни 2023 г.
Съдия: Вергиния Еланчева
Дело: 20235140200391
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 138
гр. Кърджали, 18.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЪРДЖАЛИ, ІІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
шести юни през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Вергиния Еланчева
при участието на секретаря Симона Иванова
като разгледа докладваното от Вергиния Еланчева Административно
наказателно дело № 20235140200391 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 23-1300-000504 от 29.03.2023 г.,
издадено от Началник сектор ПП-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което на основание
чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба” в размер на 200
лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10
контролни точки на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. на МВР, на Л. С. Л. от
****, с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят Л. С. Л. намира издаденото наказателно постановление за
незаконосъобразно, неправилно и постановено в противоречие с материалноправните и
процесуални норми. Сочи, че на 19.12.2022 г. действително управлявал процесното МПС,
когато бил спрян за проверка от служители на МВР. Автомобилът му имал поставени на
определените места регистрационни табели, поради което знаел, че същият е регистриран по
надлежния ред. Твърди, че по никакъв начин не бил уведомяван за прекратената
регистрация на автомобила. Отделно от това, имало допуснати процесуални нарушения от
наказващия орган. Така в наказателното постановление липсвала датата на акта, въз основа
на който се издава, името, длъжността и местослуженето на актосъставителя. Моли съдът да
отмени изцяло обжалваното постановление, както и да му присъди направените разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява. Депозирал е
чрез упълномощен защитник писмени бележки, в които поддържа жалбата и моли за отмяна
на наказателното постановление, а също и за присъждане на разноските по делото.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебно заседание, не се
явява и не се представлява. Депозирал е чрез юрисконсулт писмена молба, в която оспорва
1
жалбата и моли съдът да потвърди наказателното постановление. Излага подробни
съображения за неговата законосъобразност. Претендира за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение в полза на Областна дирекция на МВР-Кърджали. При условията на
евентуалност, прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение като
завишено с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на
основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
На 19.12.2022 г., около 09.25 часа, жалбоподателят Л. С. Л. управлявал собствения си
лек автомобил марка „****“ с рег.№ **** по ул.„Генерал Чернозубов“ в гр.Кърджали. На
същото място той бил спрян за проверка от служители на ЗЖУ-Кърджали. При проверката
служителите установили, че моторното превозно средство от 22.11.2022 г. било със
служебно прекратена регистрация на основание чл.143, ал.10 от ЗДвП - след получено
уведомление от ГФ за липса на сключена задължителна застраховка „Гражданска
отговорност”. По този повод на 19.12.2022 г. мл. автоконтрольор от сектор ПП-Кърджали
съставил срещу жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение по
чл.140, ал.1 от ЗДвП, който той подписал получил без възражение. Съставеният АУАН бил
изпратен на РП-Кърджали, поради това, че установеното деяние разкривало данни за
извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК. По случая била образувана прокурорска
преписка вх.№ 223/2023 г. по описа на РП-Кърджали. След извършена проверка, с
Постановление на РП-Кърджали от 23.01.2023 г. било отказано образуване на досъдебно
производство, поради липса на достатъчно данни за престъпление по чл.345, ал.2 вр. ал.1 от
НК. Материалите били върнати на административнонаказващия орган и на 29.03.2023 г.
същият издал атакуваното постановление, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП
наложил на жалбоподателя административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца за извършено нарушение по 140,
ал.1 от ЗДвП. Постановено било и отнемане на 10 контролни точки на основание Наредба №
Із-2539 от 17.12.2012 г. на МВР.
Видно от справка за собственост и регистрация на ППС, лек автомобил „****“ с рег.
№ **** е собственост на Л. С. Л..
От приетата по делото справка по история за ПС с рег.№ **** се установява, че на
датата 22.11.2022 г. е отбелязано служебно прекратяване на регистрацията на автомобила по
реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, при уведомление от ГФ за липса на застраховка „Гражданска
отговорност”.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от събраните по делото
доказателства, а именно: Акт за установяване на административно нарушение от 19.12.2022
г.; Мотивирана резолюция от 20.12.2022 г.; Докладна записка от 19.12.2022 г.; Справка за
нарушител/водач на жалбоподателя; Справка за собственост и регистрация на лек
2
автомобил „****“ с рег.№ ****; Постановление на РП-Кърджали от 23.01.2023 г. за отказ да
се образува досъдебно производство; преписка вх.№ 223/2023 г. по описа на РП-Кърджали.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по
същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. За нарушение на този текст административнонаказателната отговорност на Л. С. Л. е
ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП
гласи, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от
6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. По делото безспорно се установи, че на 19.12.2022 г. в гр.Кърджали
жалбоподателят е управлявал лек автомобил „****“ с рег.№ ****, след като регистрацията
на това МПС е била прекратена по служебен път. Това означава, че към момента на
управлението и проверката превозното средство не е било регистрирано по съответния ред,
макар да е имало поставени регистрационни табели. Регистрацията на автомобила е била
прекратена по реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, регламентиращ служебно да се прекратява
регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от
Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от КЗ (за липса на сключена задължителна
застраховка). Изложеното сочи, че в случая са налице елементите от обективната страна на
нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП. За да се приеме обаче за осъществено и от субективна
страна процесното деяние, то трябва да са налице доказателства, от които може да се
направи несъмнен извод, че нарушителят е бил наясно, че е знаел или поне предполагал за
обстоятелството, че управляваният от него автомобил е с прекратена регистрация. Такива
доказателства в настоящото производство не бяха представени. Напротив, установи се, че
жалбоподателят е управлявал горепосоченото МПС, но не се ангажираха доказателства
лицето да е било уведомено, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация от
датата 22.11.2022 г. С оглед наличието на поставени на определените места регистрационни
табели, Л. С. Л. не е осъзнавал общественоопасния характер на извършеното действие по
управление на автомобила, не е предвиждал или допускал настъпването на
общественоопасните последици, нито пък е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Липсата
на субективната страна от състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП прави деянието
несъставомерно. Ето защо, макар да са налице обективните признаци на нарушението, то
липсват каквито и да било доказателства жалбоподателят да е осъществил деянието
виновно, да е знаел или предполагал, че автомобилът е с прекратена регистрация. С оглед на
така изяснената фактическа обстановка и при изложените правни изводи, съдът намира, че
3
атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно издадено и следва да бъде
отменено.
От защитника на жалбоподателя са поискани и направените разноски по делото, а
съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат право на
присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът
отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако
подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения
акт или отказ. Ето защо и предвид отмяната на наказателното постановление, в полза на
жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски за адвокатско възнаграждение. Текстът
на чл.63д, ал.2 от ЗАНН предвижда, че ако заплатеното от страната възнаграждение за
адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото,
съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в
тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от ЗА. В
случая е представен договор за правна защита и съдействие, в който е отразено, че е
заплатено в брой договорено възнаграждение в размер на 400 лв., като от представителя на
ответната страна е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Съдът намира това възражение за неоснователно, тъй като възнаграждението е съобразено с
чл.18, ал.2 вр. чл.7, ал.2, т.1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно същата в
качеството й на юридическо лице следва да понесе разноските по делото.
При този изход на делото и предвид отмяната на обжалвания акт, на
административнонаказващия орган не се дължат и не следва да се присъждат поисканите
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Така мотивиран, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-1300-000504 от 29.03.2023 г., издадено
от Началник сектор ПП-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което на основание чл.175,
ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10
контролни точки на основание Наредба № Із-2539 от 17.12.2012 г. на МВР, на Л. С. Л. от
****, с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Кърджали да заплати на Л. С. Л. от ****,
общ.Кърджали, с ЕГН **********, сумата от 400 лв., представляваща направени разноски
по делото за адвокатско възнаграждение.
4
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Кърджали
по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от съобщаването на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Кърджали: _______________________
5