Решение по дело №198/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 70
Дата: 12 април 2021 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20207280700198
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  № 70/12.4.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, пети административен състав, в публично заседание на двадесет и трети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

 

при секретаря В. Митева, разгледа докладваното от съдия Ваня Бянова-Нейкова адм. д. № 198 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба на „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ЯМБОЛ“ ЕАД с ЕИК *, гр.Ямбол, кв.***, представлявано от А. Я.Д., против АУЗД№АУЗД00000008/10.04.2020г. от орган по приходите в Дирекция“Местни приходи“-Община Ямбол, потвърден с Решение № 2801-14793/10.07.2020г. на Директора на Дирекция „Местни приходи“ – Община Ямбол С акта са установени задължения на жалбоподателя за такса битови отпадъци и данък върху недвижимите имоти за 2017, 2018 и 2019г. по подадена декларация ДК 14000478/22.02.2016г. Оспорват се установените задължения за ТБО и изчислените лихви върху тях с аргумент, че не става ясно как и за какъв период са изчисленията, не става ясно дали посочената в АУЗД основа за определяне на ТБО е отчетната стойност или данъчната оценка на нежилищните имоти, ТБО не е разграничена по видове услуги. Твърди се, че Община Ямбол не е предоставяла на „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД услугите визирани в чл. 62 от ЗМДТ и чл. 9 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на община Ямбол, както и че за 2017г., 2018г. и 2019г. територията, на която се намират имотите на дружеството, не е включена в определените граници на районите на територията на Община Ямбол, включени в системата на организирано поддържане на чистота, в които ще се предоставят услуги по сметосъбиране, извозване и обезвреждане на битови отпадъци в депо и поддържането на чистота на териториите за обществено ползване.

В съдебно заседание жалбоподателят „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ЯМБОЛ“ ЕАД се представлява от адв.А.Д. ***, която поддържа жалбата, моли съдът да я уважи и  претендира направените разноски по делото.

В писмена защита развива съображения за това, че  обжалваният АУЗД в частта на установените задължения за ТБО е постановен в нарушение на чл.62, изр. 2 от ЗМДТ, който изисква размерът на таксата да се определя по реда на чл. 66 за всяка една услуга поотделно. Видно от съдържанието на процесния акт, таксата за битови отпадъци не е определена за всяка една услуга поотделно, което е в противоречие както с императивната разпоредба на чл. 62, изр. 2 от ЗМДТ, така и с разпоредбата на чл. 9, ал.2 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол. Счита се, че допуснатото нарушение е съществено и опорочава административния акт до степен, обосноваваща неговата отмяна единствено и само на това основание.

В АУЗД административния орган е приел, че на основание Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол и Решение на ОС Ямбол, размерът за ТБО за нежилищни имоти на предприятията по години е както следва : 2017г., 2018г.и 2019г. — 4.04 на хиляда върху по високата между отчетната стойност и данъчната оценка на нежилищните имоти, но не е посочено в конкретния АУЗД върху коя стойност - отчетната стойност или данъчната оценка е изчислена ТБО.

Таксата битови отпадъци е вземане, което е дължимо при реално предоставяне на услуга. Ако такива доказателства липсват, се налага изводът, че такса за услугите не следва да бъде заплащана.Твърди се, че от представените писмени доказателства(графици и фактури) не се установява, че Община Ямбол е предоставила на „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД за процесния имот услугата събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране. Видно от показанията на разпитаните по делото свидетели Д. П. и А.А. през процесните години 2017г., 2018г. и 2019г. пред имота и в имота на Топлофикация няма контейнери и кофи за боклук. По делото е представено заверено копие от нотариален акт за покупко-продажба, вписан вx. рer. № 11616/ 21.12.2015г. , акт 197, т.35, дело 6748 на Служба по вписванията Ямбол, видно от който на 21.12.2015г. „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД е продала на Б. Г. Н. обособена част от своя имот. Закупеният имот, собственост на Б. Г. Н., е съседен на имота на „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД. Въпреки това в приложените като доказателство графици относно сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол не е посочено , че в Район VІ се намира имот със собственик Б. Г. Н., а под № 79 е посочено Топлофикация Ямбол ЕАД ул. Индустриална № 1. Видно от графиците, в тях няма отразено сметосъбиране и сметоизвозване от имот на собственик Б. Г. *** не представи по делото схема, от която е видно разположението на съдовете за смет по имоти, не представи доказателства, че графиците за сметосъбиране и сметоизвозване се актуализират след промени, което води до невярно отразяване в тези графици на кое лице и за кой имот се предоставя услугата.

В настоящото производство Община Ямбол не доказа, че в процесния период е предоставила услугата поддържане на чистотата на територията на която се намира Топлофикация ЕАД . По делото са представени три броя графици за почистване и поддържане на чистотата съгласно договор № 8/23.06.2016г. с Обединение Комунал Комерс Проджекс , съответно за месец октомври 2017г., за м. декември 2018г. и за м. ноември 2019г. , както и три броя рекапитулации относно : почистване и поддържане на чистота в райони от I до VI за тези месеци . Няма доказателства , че тази услуга е предлагана през цялата година - 2017г., 2018г. и 2019г., както и че е извършвана и заплащана.

Не са представени доказателства за наличие на депо за обезвреждане на боклука.

Неправилно е определен размера на дължимата ТБО от Топлофикация АД за сметосъбиране и сметоизвозване за 2018г. и 2019г. в АУЗД. От представените писмени доказателства - три броя Графици относно сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол, всеки от които за период от по един месец за всяка от процесиите години, съответно - месец юни 2017г., месец май 2018г. и месец май 2019г. е записано, че Топлофикация АД ползва 1бр. кофа от 240л. С оглед на тези графици дружеството ползва само 1бр. кофа от 240л., поради което неправилно е определен размера на дължимата ТБО в АУЗД при условията на чл.67, ал2 от ЗМДТ и чл.14, ал.2 от местната наредба. Видно от заключението на СИЕ, стойността на претендираната ТБО в АУЗД е изчислена на база на данъчната оценка на имота и при условията на чл. 14, ал.2 от Наредбата, която такса за 2018г. е общо 6300.87 лв., а за 2019г. - 6286.18лв. Вещото лице е изчислило и каква е стойността на всяка от услугите — сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване въз основа на данъчната оценка на имота при условие, че е невъзможно да бъде установено количеството битови отпадъци, а в заключението на Допълнителната СИЕ, ТБО е изчислена при хипотезата за ползване на пластмасов контейнер от 240л.,като ТБО за 2018г. е 1851.49лв., а за 2019г. е 1843.08лв . Видно от приложеното към СИЕ Решение на 28-то заседание на ОНС Ямбол проведено на 29.12.2017г. ТБО за 2018г. и за 2019г. в т. 2.3 е записано че ТБО се определя според количеството битови отпадъци в зависимост от вида и броя на декларираните съдове, а в т.2.4 е посочено, че когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размера на ТБО се определя пропорционално върху по високата между данъчната оценка и отчетната стойност за нежилищни имоти на предприятие.Въпреки , че дружеството не е подало декларации за декларирането на пластмасов контейнер- кофа от 240лв. за сметосъбиране и сметоизвозване за 2018г. и за 2019г., то от представените от Община Ямбол доказателства на Топлофикация е предоставена и обслужвана само едва кофа от 240л., поради което ТБО може да се определи служебно от общината при условията на чл. 67, ал.1 от ЗМДТ и чл. 14, ал. 1 от местната наредба.

Община Ямбол не представя доказателства за какъв период са претендираните лихви и по какъв начин са изчислени.

Иска се съдът да отмени АУЗД № АУЗД00000008/ 10.04.2020г. на органа по приходите в дирекция „Местни приходи „ Община Ямбол, потвърден с РЕШЕНИЕ № 2801-14793 / 10.07.2020г. на ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „МП” КЪМ ОБЩИНА ЯМБОЛ в частта за ТБО, алтернативно, ако приеме, че Община Ямбол е предоставила през процесиите години услугите да постанови решение, с което да приеме, че дължимата ТБО за 2018г. е 1851.49лв., а за 2019г. е 1843.08лв.

Ответната страна, ДИРЕКТОРА на ДИРЕКЦИЯ „МЕСТНИ ПРИХОДИ“ – Община Ямбол, редовно призована, се представлява от старши юрисконсулт К.А., който счита, че  Акт за установяване на задължения № 8/10.04.2020 г., е издаден от компетентен орган, в съответна форма при спазване на процесуалните и материалноправните разпоредби. При издаването му органа по приходите се е съобразил изцяло с нормативна база, от което следва, че актът е законосъобразен и е обоснован по своето съдържание. 

От приложената и приета по делото експертиза категорично се доказва, че размера на такса за  битови отпадъци за 2017 г., 2018 г. и 2019 г. е начислен правилно на основа данъчната оценка на имота с административен адрес: гр.Ямбол, ***, която от своя страна е определена от декларираните обстоятелства през 2016 г. от жалбоподателя Декларация по чл.14 от ЗМДТ.

Категорично следва да се отхвърли твърдението, че за визирания по-горе имат на „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД община Ямбол не е предоставила услугата си сметосъбиране и сметоизвозване. Гласните доказателства, събрани по време на съдебното производство са в пряко противоречие с писмени доказателства, предоставени от страна на община Ямбол, счита, че същите не следва да бъдат кредитирани, тъй като свидетелите в своите показания твърдят, че са в договорни отношения с жалбоподателя.

Моли да се постанови решение на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, с което да бъде отхвърлена жалбата на „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД, алтернативно - възразява по отношение на искането за разноски на жалбоподателя, като ги счита за превишени в частта им за заплатения адвокатски хонорар.

 

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

С АУЗД№АУЗД00000008/10.04.2020г. от орган по приходите в Дирекция“Местни приходи“-Община Ямбол са установени задължения на жалбоподателя „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД за такса битови отпадъци и данък върху недвижимите имоти за 2017, 2018 и 2019г. по подадена декларация по реда на чл.14 от ЗМДТ с вх.№ДК 14000478/22.02.2016г. общо в размер на 27 118.68 лв.(главница и лихва), за собствени на дружеството недвижим имот, находящ се в гр.Ямбол, ул. Индустриална №1 с площ: 50454.00кв./м, и сгради, построени в имота.

Установените задължения са в лева както следва:

 

Вид задължение

Период

Декларация

Размер на задълженията

Внесена сума

Сума за внасяне главница

Лихва

Внесена

лихва

Сума за внасяне лихва

Сума за внасяне общо

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2017

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

1859.91

0 00

1859. 91

492.62

0

492. 62

2352.53

ДАНЪК ВЪРХУ НЕДВИЖИМИТЕ

ИМОТИ

20I7

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

3104.08

0.00

3104.08

822.15

0

822.15

3926.23

ДАНЪК В ЬРХУ НЕДВИЖИМИТЕ ИМОТИ

2018

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

3088.05

0.00

3088.05

503. 96

0

503.96

3592.01

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2018

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

6300.87

0.00

6300.87

1028.27

      0

1028.27

7329.14

ДАНЪК ВЪРХУ НЕДВИЖИМИТЕ

ИМОТИ

2019

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

3072. 03

0.00

3072.03

190.29

      0

190. 29

3262.32

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2019

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

6268.18

0.00

6268.18

388.27

             0

388.27

6665.45

ВСИЧКО

 

 

23693.12

0.00

23693.12

3425.56

0.00

3425.56

27118.68

 

Актът е връчен на задълженото лице на 30.04.2020г. С жалба 2801-10569/12.05.2020г. „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД е оспорила АУЗД№АУЗД00000008/10.04.2020г. в частта му на начислените суми за такса битови отпадъци(главници и лихви) за 2017, 2018 и 2019година пред Директора на Дирекция“Местни приходи“ при община Ямбол, с твърдения, че в акта не е посочено как и за какъв период са изчислени главниците и лихвите, общината не е предоставяла на „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД услугите, визирани в чл.62 от ЗМДТ, имота на дружеството не попада в определените граници на районите на територията на община Ямбол, включени в системата за организирано поддържане на чистота.

По жалбата е поискано становище от Дирекция“ОСИД“ при община Ямбол за това кои от услугите е предоставяла община Ямбол за имота в гр.Ямбол на ул.“Индустриална“ №1. Такова становище е представено на 12.06.2020г. от експерт в дирекцията, като в същото е посочено, че със заповед РД/02-00732/13.10.2016 г., заповед РД/02-00509 от 06.10.2017 г., заповед РД/02-00647 от 29.10.2018 г.(всички на кмета на община Ямбол) за годините 2017, 2018 и 2019 са определени районите, в които се извършват услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в общината.„Топлофикация - Ямбол" ЕАД, притежават недвижим имот в гр. Ямбол на ул. „Индустриална" №1, където е седалището и адресът им на управление.По цитираните заповеди имотът е в обхвата на район VI, в който в различните години с различна честота се извършват:събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване;услугата третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации (сепариране, депониране и др.) се извършва за всички облагаеми по чл.10, ал.1 от ЗМДТ имоти на територията на общината.Към становището са приложени:заповед РД/02-00732/13.10.2016 г., заповед РД/02-00509 от 06.10.2017 г., заповед РД/02-00647 от 29.10.2018 г.;произволно избрани месечни графици от съответната година (юни 2017, септември 2018 и май 2019) за организираното сметосъбиране в район VI, утвърдени от кмета на общината и произволно избрани месечни графици от съответната година (октомври 2017, декември 2018 и ноември 2019) за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в район VI, утвърдени от кмета на общината.

С Решение № 2801-14793/10.07.2020г. Директорът на Дирекция „Местни приходи“ – Община Ямбол е приел, че  при издаване на Акт за установяване на задължения по декларации № АУЗД00000008/ 10.04.2020г., съставящият орган по приходите е спазил всички законови изисквания и не са налице допуснати нарушения.Съставящият орган по приходите изчерпателно е посочил още в първия абзац на акта законовите разпоредби, послужили му като правно основание за съставяне. Цитирал е и данъчна декларация с вх. № ДК14000478/22.02.2016г., с която процесния недвижим имот е деклариран по партида на жалбоподателя, както и в табличен вид подробно и мотивирано, спазвайки разпоредбата на чл. 107 от ДОПК, е посочил вида, периода, партидата, размера на задълженията, начислената лихва върху невнесените дължими суми и облагаемата основа.Обсъдено е възражението на жалбоподателя. Жалбоподателят претендира, че община Ямбол не е предоставяла на „Топлофикация - Ямбол" ЕАД услугите визирани в чл.62 ЗМДТ:събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране;третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации;поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.В тази връзка решаващият орган се е позовал на изложеното в полученото становище от експерт в дирекция“ОСИД“ при община Ямбол, приел е жалбата за неоснователна и е потвърдил обжалвания Акт за установяване на задължения по декларации № АУЗД00000008/ 10.04.2020г.

Решение № 2801-14793/10.07.2020г. на Директора на Дирекция „Местни приходи“ – Община Ямбол е съобщено на жалбоподателя на 30.07.2020г.Жалба от „Топлофикация - Ямбол" ЕАД до Административен съд Ямбол е подадена с вх.№1583/11.08.2020г. със същите твърдения за незаконосъобразност на  Акт за установяване на задължения по декларации № АУЗД00000008/ 10.04.2020г. в частта му за начисляване на ТБО за 2017, 2018 и 2019г, изложени и пред решаващия орган.

Въз основа на горното, съдът приема, че  оспорването е направено в рамките на срока по чл.156, ал.1 от ДОПК, от лице с правен интерес и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол в частта на установените с  Акт за установяване на задължения по декларация № АУЗД00000008/ 10.04.2020г. на орган по приходите в община Ямбол задължения за ТБО за 2017, 2018, 2019г. във вид на главница и лихви по подадена декларация по реда на чл.14 от ЗМДТ с вх.№ДК 14000478/22.02.2016г. от „Топлофикация - Ямбол" ЕАД.Жалбата е допустима за разглеждане в частта на установените с Акт за установяване на задължения по декларации № АУЗД00000008/ 10.04.2020г. на орган по приходите в община Ямбол задължения за „Топлофикация - Ямбол" ЕАД, общо за трите години 16338.12лв., определени във вид на главница и лихва както следва:

 

Вид задължение

Период

Декларация

Размер на задълженията 

Внесена сума

Главница

Лихва

Внесена

лихва

Сума за внасяне общо

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2017

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

1859.91

0. 00

1859.91

492.62

       0

2352.53

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2018

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

6300.87

0.00

6300.87

1028.27

0            

7329.14

ТАКСА БИТОВИ ОТПАДЪЦИ

2019

ДК14000478/22.02.2016 ул. Индустриална№1 / гр. Ямбол

6268.18

0.00

6268.18

388.27

 0            

6665.45

ВСИЧКО

 

 

 

 

14428.96

1909.16

 

16338.12

 

 

По съществото на спора съдът взе предвид следното:

Акт за установяване на задължения по декларация № АУЗД00000008/ 10.04.2020г. на орган по приходите в община Ямбол е издаден от орган по приходите в дирекция“Местни приходи“, община Ямбол – Н.Б.Д. на длъжност главен експерт, определена за орган по приходите в община Ямбол със Заповед № РД/02-00899/02.12.2019г. на кмета на община Ямбол, на основание чл.107, ал.1 и ал.3 от Данъчно - осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/, във връзка с чл.4, ал. 1,2,3 и чл. 9б от Закона за местните данъци и такси. Потвърден е от директора на дирекция“Местни приходи“ в община Ямбол – А.Н.К., назначена на длъжността със заповед на кмета №30/17.07.2017г.Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК. Според разпоредбата на чл. 4, ал. 3, вр. ал. 4 от ЗМДТ, в производствата по ал. 1 служителите от общинската администрация, определени със заповед на кмета на общината, имат правата и задълженията на органи по приходите, а в ал. 5 е предвидено, че ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община, упражнява правомощията на териториален директор, вкл. предвидените в чл. 107, ал. 4 от ДОПК. С оглед препращащата разпоредба на чл. 9б от ЗМДТ, редът за установяването, обезпечаването и събирането на местните такси по ЗМДТ е също този по чл. 4, ал. 15 от ЗМДТ. Едновременно с това имота и сградите, за които с процесния акт е установена дължимост на ТБО се намира на територията на община Ямбол, поради което и съдът приема, че издателят на акта, както и решаващият орган са действали при наличието както на материална, така и на териториална компетентност.

 

По искане на жалбоподателя по делото се назначи съдебно-икономическа експертиза, дала заключение за следното:

 

Задълженията  за Такса битови отпадъци(ТБО) за „Топлофикация - Ямбол" ЕАД  по години са както следва:

-         За календарната 2017 г. – главница  в размер на 1859.91 лева  и лихва за просрочие на стойност от 492.62 лева;

-         За календарната 2018 г. – главница  в размер на 6300.87 лева  и лихва за просрочие на стойност от 1028.27 лева;

-         За календарната 2019 г. – главница  в размер на 6268.18 лева  и лихва за просрочие на стойност от 388.27 лева;

Изчисленията за ДНИ и ТБО са извършени на основание  чл.8 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Ямбол, чл.9 и чл.14, ал.2 от  Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол, както  и въз основа на подадената данъчна декларация по чл. 14 от ЗМДТ от представител на дружеството.

При изчисляване на дължимия размер на ТБО, органът по приходите се е ръководил от разпоредбите на чл.62 от ЗМДТ  и взетите по календарни години  Решения на Общински съвет гр. Ямбол за определянето и предоставянето на услугите.

Констатирано е, че „Топлофикация - Ямбол" ЕАД  е  собственик  на УПИ с идентификатор  87374.516.85 по КК на гр.Ямбол, находящ се в Индустриална зона, с трайно предназначение на територията „урбанизирана зона“, с начин на трайно ползване(НТП) - „За топлоенергийно производство“ и с площ в размер на 50444 кв.м..

Юридическото лице  е подало данъчна декларация по реда на чл.14 от ЗМДТ с вх. № ДК14000478/22.02.2016г., с която процесния недвижим имот, включващ застроени производствени сгради са декларирани по партида на жалбоподателя.

На основание декларирана балансова(отчетна) стойност на земята, производствените и спомагателни (нежилищни) сгради и във връзка със ЗМДТ (Приложение №2 към заключението) служителите на общинската администрация  са определили данъчната оценка на недвижимите имоти по местонахождение, в конкретния случай – недвижимите имоти, собственост на  „Топлофикация - Ямбол" ЕАД. В приложението към ЗМДТ, подробно и аналитично е описана методиката за изчисляване на данъчната оценка на недвижимите имоти.     Недвижимите имоти се оценяват без да се отчита влиянието на ограничения и тежести.

1.За периода на календарната 2017 година (Приложение №1/1), данъчната оценка на имота общо е 1567715.00 лева. За периода на календарната 2018 година (Приложение №1/2), данъчната оценка на имота общо е 1559622.40 лева.За периода на календарната 2019 година (Приложение №1/3),данъчната оценка на имота общо е 1551530.40 лева. 

2.За периода на календарната 2017 година (Приложение №1/1),

отчетната стойност на имота общо е 306522.78 лева. За периода на календарната 2018 година (Приложение №1/2),отчетната стойност на имота  не е променена и  общо е 306522.78 лева.За периода на календарната 2019 година (Приложение №1/3), отчетната стойност на имота  не е променена и  общо  е 306522.78 лева. 

Размерът на такса битови отпадъци(ТБО) изчислен на база данъчна оценка на имотите по години е както следва:

-         за календарната 2017 г.  е = 1859.91 лева;

-         за календарната 2018 г.  е = 6300.87 лева;

-         за календарната 2019 г.  е = 6268.18 лева;

Размерът на такса битови отпадъци(ТБО) изчислен на база отчетната стойност на имотите по години е както следва:

-         за календарната 2017 г.  е =  548.27 лева;

-         за календарната 2018 г.  е = 1238.35 лева;

-         за календарната 2019 г.  е = 1238.35 лева.

 

Всички изчисления на задълженията в АУЗД № АУЗД00000008 от 10.04.2020 г. са направени съгласно данъчна оценка на юридическото лице „Топлофикация – Ямбол“ ЕАД  с ЕИК * и адрес в гр.Ямбол, кв. „Индустриален“ №1.

На основание Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол и Решения на Общински съвет Ямбол, размерът на таксата за битови отпадъци за нежилищни имоти на предприятия по години е една и съща – за  2017г. 2018г. и 2019г. - 4.04 на хиляда върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка за нежилищни имоти на предприятието.

Всички изчисления на задълженията в АУЗД № АУЗД00000008 от 10.04.2020 г., съответстват на приетите Решения на Общински съвет Ямбол(Приложение 2/1, Приложение 2/2 и Приложение 2/3) при определяне на размера на ДНИ и ТБО за  календарните 2017 г, 2018 г. и 2019 година.

За периода на календарната 2017 година (Приложение №1/1),данъчната оценка на имота общо е 1567715.00 лева. „Топлофикация - Ямбол" ЕАД е подало декларация за деклариране на пластмасов контейнер от 240 литра за сметосъбиране и извозване и поддържане и експлоатация на депо с № ДК23000185/14.12.2016 г.. Заявената периодичност на извозване е 122 пъти годишно. Цената на услугата е 229.49 лева за 1 пластмасов контейнер. Утвърденият промил за календарната 2017 г. за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за ТБО, аналитично е   1.04 промила. Дължимата ТБО е 1567715.00 лева  х  1.04 промила = 1630.42 лева +  229.49 лева  =  1859.91 лева;

За периода на календарната 2018 година (Приложение №1/2), данъчната оценка на имота общо е 1559622.40 лева. Утвърденият промил  за нежилищни имоти за календарната 2018 г. за ТБО общо  е 4.04 промила.Дължимата ТБО е 1559622.40 лева  х  4.04 промила = 6300.87 лева;               

За периода на календарната 2019 година (Приложение №1/3), данъчната оценка на имота общо е 1551530.40 лева.Утвърденият промил  за нежилищни имоти за календарната 2019 г. за ТБО общо  е 4.04 промила.Дължимата ТБО е 1551530.40 лева  х  4.04 промила = 6268.18 лева;

 

Вещото лице е дало отговор и на въпроса по какъв начин е изчислена лихвата за задълженията, установени в АУЗД № АУЗД00000008/10.04.2020 г.. Установило е, че Община Ямбол използва готов програмен продукт – Интегрирана информационна система за управление  на община „ИМЕОН“, модул „Местни данъци и такси“. Същият софтуер е закупен от Община Ямбол през 2013 година, а от 01.06.2013 година е внедрен изцяло в управлението и определянето на „Местни данъци и такси“.

             Основание при автоматичното изчисляване на лихви за неплатените в законоустановените срокове публични задължения се определя по чл.175, ал.1 от ДОПК, във връзка с изискванията на Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.Изчислената лихва за просрочие на задълженията, посочени в  АУЗД № АУЗД00000008/10.04.2020 г. е законната лихва за периода на задълженията, включени в съставения АУЗД, като съвкупност от основният лихвен процент(ОЛП) плюс 10 пункта наказателна лихва, към 10.04.2020г.( Приложение № 4/1 и 4/2 от заключението).

 

С Допълнение към заключението вещото лице е установило, че „Топлофикация - Ямбол" ЕАД не е подало декларации за деклариране на пластмасов контейнер от 240 литра за сметосъбиране и извозване и поддържане и експлоатация на депо за календарните 2018 година и 2019 година.При изчисляване на дължимия размер на ТБО, органът по приходите при община Ямбол, се е ръководил от разпоредбите на чл.62 от ЗМДТ и взетите по календарни години Решения на Общински съвет гр. Ямбол за определяне и предоставяне на услугите.Таксата за битови отпадъци за 2018 година и 2019 година се заплаща за извършваните от общината услуги, по видове и е както следва:

-                       Сметосъбиране и сметоизвозване 1.20 промила;

-                       Поддържане и експлоатация на депо - 1.80 промила;

-                       Поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 1.04 промила.

Съгласно заповед на Кмета на община Ямбол, пластмасов контейнер в размер от 240 литра, се извозва веднъж на 3 дни. На основание утвърден график от общината, заявената периодичност на извозване е 122 пъти годишно за 2018 година и 2019 година. Цената на услугата е 229.49 лева за 1 пластмасов контейнер. Вещото лице е изчислило при хипотеза на подадена декларация за ползване на пластмасов контейнер от 240 литра, какъв ще бъде размера на такса битови отпадъци(ТБО), за отделните услуги, и съобразно данъчна оценка:Размера на такса битови отпадъци(ТБО) изчислен на база данъчна оценка на имотите по години е както следва: за календарната 2018 г. е  1851.49 лева; за календарната 2019 г. е 1843.08 лева.

В съдебно заседание вещото е потвърдило, че поддържа основното и допълнителното си заключение и същите са приети от съда като неоспорени от страните.

За доказване на твърдението си, че услугите, от които се формира ТБО, не се предоставят от община Ямбол на „Топлофикация - Ямбол" ЕАД, жалбоподателят ангажира свидетелски показания на лицата Д.Г.П. и А.Ж.А..Свидетелят П. дава показания,  че е бил наемател в имота на „Топлофикация“, на ***. Преди пет години част от имота се продал на друго лице и плаща наем на него. До преди около пет години имало контейнер за боклук до администрацията вътре в имота. Откакто част от имота е с друг собственик сложили при него малък контейнер за боклук, но мястото е отделено с мрежи и в „Топлофикация“ няма контейнер. Ползва гараж, разделен с ограда с имота на „Топлофикация“. Няма откъде да влезе камион в имота на „Топлофикация“, не е виждал да идва камион за боклук.

Свидетелят  А. дава показания за това, че работи в нает обект в имота в гр. Ямбол, на ***, стопанисва склад фуражи.В обекта е от осем години и няма нито един контейнер за боклук. Събира боклука в торбичка, в багажника и го изхвърля на друго място, там в рамките на имота няма къде. В обекта и пред обекта няма контейнери през 2017, 2018, 2019 г.

За удостоверяване на факта, че част от имота в гр. Ямбол, на *** е собственост на друго лице, жалбоподателят представя нотариален акт за покупко-продажба, вписан с вx. рer. № 11616/ 21.12.2015г. , акт 197, т.35, дело 6748 на Служба по вписванията Ямбол, видно от който на 21.12.2015г. „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД е продала на Б. Г. Н. обособена част от своя имот.Имотът е с идентификатор87374.516.94, в кв.Индустриален в гр.Ямбол, съседен на ПИ с идентификатор 87374.516.85, и е различен от имота, който е деклариран с данъчната декларация по реда на чл.14 от ЗМДТ с вх. № ДК14000478/22.02.2016г. от „ТОПЛОФИКАЦИЯ - ЯМБОЛ” ЕАД, поради което съдът счита това доказателство за неотносимо към предмета на спора.

За удостоверяване факта на извършване на услугите ответната страна по делото представя месечни фактури за сметосъбиране и извозване, издадени от ДЗЗД“ГРИЙН КОЛЕКТ“ с ЕИК ********* с получател община Ямбол и месечни справки за извършените курсове от специализирани автомобили за извозване на отпадъци, собственост на ДЗЗД“ГРИЙН КОЛЕКТ“ на територията на град Ямбол за периода 2017-2019година, както и  График да периода 01-30 юни 2017г. на „Обединение Грийн Колект" с. Хаджидимитрово, обл. Ямбол относно „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол, съгл. Договор рег.№76/09.11.2014г.";График да периода 01-30 септември 2018г. на „Обединение Грийн Колект" с. Хаджидимитрово, обл. Ямбол относно „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол, съгл. Договор рег.№76/09.11.2014г.";График да периода 01-31 май 2019г. на „Обединение Грийн Колект" с. Хаджидимитрово, обл. Ямбол относно „Сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци от територията на Община Ямбол, съгл. Договор рег.№76/09.11.2014г.";График относно „Почистване и поддържане на чистотата", съгласно Договор №8/23.0б.201бг. за месец Октомври 2017г.; Рекапитулация относно „Почистване и поддържане на чистота", ръчно почистване (метене) за месец Октомври 2017г.;График относно „Почистване и поддържане на чистотата", съгласно Договор №8/23.0б.201бг. за месец Декември 2018г.;График относно „Автометене на улични платна - месец Декември 2018г.;Рекапитулация относно „Почистване и поддържане на чистота", ръчно почистване (метене) за месец Декември 2018г.;График относно „Почистване и поддържане на чистотата", съгласно Договор №27/02.07.2019г. за месец Ноември 2019г.;График относно „Автометене на улични платна - месец Ноември 2019г.;Рекапитулация относно „Почистване и поддържане на чистота", ръчно почистване (метене) за месец Ноември 2019г.Тези писмени доказателства са достатъчни за да се приемат за извършени услугите по чл.62 от ЗМДТ- по събирането и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации и поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината.

АУЗД е обективиран в писмена форма с посочване на нормативните основания за издаването му - чл. 9б от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/;Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Ямбол - чл.8; Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол – чл.9 и чл.14, ал.2.Като фактически основания се сочи подадената данъчна декларация по чл. 14 от ЗМДТ с описание на декларирания имот, посочен е начисленият промил.

Местните наредби, на които се позовава органа по приходите са подзаконови нормативни актове, обявени като действащи такива на сайта на община Ямбол.

Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Ямбол е достъпна на адрес:

https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba_MD_26_11_2020.pdf

Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол е достъпна на адрес:

https://yambol.bg/uploads/%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8/os/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B1%D0%B8%202020/Naredba_MTCU_26_11_2020.pdf

 

Вещото лице потвърждава, че данъчната оценка е определена по правилата на ЗМДТ – по Приложение № 2 от ЗМДТ.Тя е със стойност по-висока от отчетната стойност на имота и сградите в него, поради което правилно е взета за основа на изчисление на ТБО съобразно решенията на  Общински съвет Ямбол(Приложения 2/1, 2/2 и 2/3 към заключението).ТБО за 2017г. е изчислена според декларираното от задълженото лице ползване на 1 бр.контейнер 240литра(според количеството на битовите отпадъци) – за услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане и експлоатация на депо е определена такса според вида на съда и периодичност на извозването в абсолютна стойност за контейнер 240литра – 229.49лв. и към нея се прибавя 1.04 промила върху облагаемата основа(в случая данъчната оценка като по-висока от отчетната стойност).За 2018 и 2019 година е изчислена като общ промил 4.04 на хиляда върху данъчната оценка на декларирания имот и това е правилно, тъй като по делото не се установи за 2018 и 2019 година задълженото лице да е подало декларация, че ще ползва контейнер, за да се приеме, че е налице нарушение на чл.67, ал.4 от ЗМДТ, според който количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци.Това обаче е обвързано с деклариране по чл.15 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол - когато таксата се определя според количеството на битовите отпадъци, лицата подават до Дирекция „Общинска собственост икономически дейности“ при Община Ямбол декларация по утвърден образец ежегодно до 30 ноември на предходната година, а за придобитите през годината имоти декларацията се подава в двумесечен срок от датата на придобиването им. „Топлофикация - Ямбол" ЕАД  не е подало такава декларация за 2018 и 2019 година, за да може да претендира изчисление на ТБО според количеството на битовите отпадъци и в зависимост от вида и броя на декларираните съдове, каквато възможност е предвидена с решенията на ОбСъвет Ямбол. Обобщено заключението на вещото лице, според което задълженията  за Такса битови отпадъци(ТБО) за „Топлофикация - Ямбол" ЕАД  по години са както следва:За календарната 2017 г. – главница  в размер на 1859.91 лева  и лихва за просрочие на стойност от 492.62 лева;За календарната 2018 г. – главница  в размер на 6300.87 лева  и лихва за просрочие на стойност от 1028.27 лева;За календарната 2019 г. – главница  в размер на 6268.18 лева  и лихва за просрочие на стойност от 388.27 лева – сочи, че начисленията за такса битови отпадъци и лихви към 10.04.2020г. по подадена от задълженото лице декларация с вх. № ДК14000478/22.02.2016г. са правилно изчислени с обжалвания АУЗД.

Неоснователно е твърдението за неяснота в акта по какъв начин е определена лихвата. Изрично в същия е посочено, че лихвата е определена към 10.04.2020г., която е датата на издаване на АУЗД, както и че лихвите са начислени в размерите, предвидени със Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания(ЗЛДТДПДВ).Разпоредбата на чл.1 ЗЛДТДПДВ предвижда невнесените в срок такси да се събират със законна лихва, като в съответствие с ПМС№426 от 18.12.2014г., законната лихва за просрочени парични задължения е в размер на основния лихвен процент на БНБ на текущата година плюс 10 процентни пункта.Вещото лице потвърждава, че лихвите са изчислени по този начин, изготвени са Приложение № 4/1 и 4/2       към заключението за начислените лихви към 10.04.2020г., съобразно които се потвърждават сумите за лихви в АУЗД.

С представените по делото фактури от ДЗЗД“ГРИЙН КОЛЕКТ“ с ЕИК ********* с получател община Ямбол и месечни справки за извършените курсове от специализирани автомобили за извозване на отпадъци, собственост на ДЗЗД“ГРИЙН КОЛЕКТ“ на територията на град Ямбол за периода 2017-2019 година се установява извършването на дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване за всички календарни месеци на 2017, 2018 и 2019 година.Фактурирани са месечни извършени дейности:сметосъбиране и извозване на отпадъци от контейнери1100л, 240л, 120л;събиране и транспортиране на отпадъци от контейнер пепел и сгурия, събиране и транспортиране на строителни отпадъци около съдовете; посочени са количества и цени. Фактурите са официални удостоверителни документи, същите се издават при доставка на услугите.

Единствено от твърдението на жалбоподателя, че няма съд за отпадъци в имота му, не следва извод, че услуги не се предоставят. Не е необходимо съд за събиране на отпадъци да е находящ се в имота на жалбоподателя, съдовете следва да се разполагат на място, до което да се гарантира достъп на обслужващата фирма до тях.Видно от заповедите на кмета за определяне на границите на районите, в които се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, в район VІ са разположени контейнери тип бобър 1100л, кофи 240л и кофи 120л, чрез които да се извършва сметосъбиране и сметоизвозване, в утвърдените графици фигурира и адреса на имота на жалбоподателя в гр.Ямбол, ул.“Индустриална“ №1.Община Ямбол е оповестила и възможност за подаване на сигнали при проблеми със сметоизвозването на телефон на сметоизвозващото дружество, и на телефон в общината.

(https://yambol.bg/smetoizvozvane?highlight=%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%20%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82). Няма данни жалбоподателят да е подавал сигнал в тази връзка. Напротив, същият е подал декларация за 2017 година ТБО да му бъде изчислена според количеството на отпадъците и ползван съд – контейнер 240 литра.

 

Съдът счита за общоизвестен и фактът, че общините Ямбол, Сливен, Нова Загора, Тунджа и Стралджа се обслужват от Регионално депо за неопасни отпадъци с местонахождение землището на с.Хаджидимитрово и с.Дражево, община Тунджа, за което е издадено комплексно разрешително с №225НО/2008 от министъра на околната среда и водите.Информация за това се съдържа в публичния регистър на издадените комплексни разрешителни, поддържан от МОСВ, Конкретното разрешително е достъпно на адрес: https://www.moew.government.bg/bg/prevantivna-dejnost/kompleksni-razreshitelni/publichen-registur-na-kompleksnite-razreshitelni/

 

Информация за проведена обществена поръчка за оператор на депото през 2015 година и сключен договор през 2016 година с изпълнител е достъпна на сайта на общината https://yambol.bg/profile/item/116. Сключеният договор е от 01.02.2016 година и е със срок на изпълнение 60 месеца, в рамките на които попада и периода 2017-2019 година, за които жалбоподателят твърди, че няма доказателства, че битовите отпадъци на гр.Ямбол се третират в депо.Задължение на изпълнителя по договора е да приема сметоизвозващите автомобили и да третира отпадъците.

 

Не представлява съществено процесуално нарушение, нито липса на мотиви, което да ограничава правото на защита на задълженото лице, непосочването на АУЗД на конкретния начин на изчисляване на сумите и стойността на ТБО по видове услуги.Съществено би било нарушението, ако допускането му обосновава различен краен резултат, какъвто не е настоящият случай – изслушаната по делото СИЕ сочи за пълно съответствие на изчисленията на акта с приетите решения на общинския съвет за определяне на размер на ТБО.Актът е основан на правилата за определяне на ТБО, залегнали в ЗМДТ и местната Наредба за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите на територията на Община Ямбол, приета от органа на местно самоуправление – Общински съвет Ямбол, на решенията на общинския съвет за определяне на ТБО за всяка календарна година, на заповедите на кмета на общината за определяне границите на районите за сметосъбиране и сметоизвозване, всички оповестени и достъпни на сайта на общината.Отчетната стойност на имота и сградите в него са данни, с които жалбоподателят разполага, тъй като изхождат от него, а данъчната оценка би могъл да получи от справка по откритата му данъчна партида в общината, въз основа на подадената от него декларация ДК 14000478/22.02.2016г.

В заключение, мотивиран от гореизложеното, съдът приема, че начисленията за такса битови отпадъци и лихви към 10.04.2020г. по подадена от задълженото лице декларация с вх. № ДК14000478/22.02.2016г. са правилно изчислени с обжалвания АУЗД и не е налице основание за отмяна на акта в тази му част.

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на „ТОПЛОФИКАЦИЯ-ЯМБОЛ“ ЕАД с ЕИК *, гр.Ямбол, кв.***, представлявано от А. Я.Д., против АУЗД№АУЗД00000008/10.04.2020г. от орган по приходите в Дирекция“Местни приходи“-Община Ямбол, потвърден с Решение № 2801-14793/10.07.2020г. на Директора на Дирекция „Местни приходи“ – Община Ямбол, в частта на установените задълженията  за Такса битови отпадъци(ТБО) и лихви към 10.04.2020г. за „Топлофикация - Ямбол" ЕАД  по години както следва:За календарната 2017 г. – главница  в размер на 1859.91 лева  и лихва 492.62 лева;За календарната 2018 г. – главница  в размер на 6300.87 лева  и лихва 1028.27 лева;За календарната 2019 г. – главница  в размер на 6268.18 лева  и лихва 388.27 лева.

 

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: /п/ не се чете