Решение по дело №79/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20227090700079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

гр. Габрово, 22.12.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в публично заседание на тридесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

                                         ЧЛЕНОВЕ : Е. КИРОВА- ТОДОРОВА

                                                             ДИЯН АТАНАСОВ

при секретаря ЕЛКА СТАНЧЕВА и с участието на прокурора ……НАДЕЖДА ЖЕЛЕВА…… като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм. дело 79 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл. 179 и сл. от АПК.

             Производството е образувано по жалби на ********************************** и *****************************“ чрез пълномощника си адв. М. и адв. Т. против Годишен План за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан”, 2022 година утвърден със Заповед №РД- 49/31.03.2022г. на Директор на Дирекция “Национален парк “Централен Балкан” Габрово, в ЧАСТТА по т. 2 от т. III от Плана и „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ /Приложение №4/.          

             В жалбата се твърди, че жалбоподателите имали качеството на сдружения, представляващи физически лица- земеделски стопани по смисъла на §1, т. 23 от ЗПЗП по мерки по програмата за развитие на селските райони, регистрирани като земеделски производители и бенефициенти по агроекологичен ангажимент по направления “Опазване на застрашени от изчезване местни породи” и “Традиционни практики за сезонна паша на животни /пасторализъм/”, като по този начин били засегнати правата им, което определяло правния интерес от обжалване на така постановения акт. Твърди се, че при провеждане на административното производство по издаване на оспорения акт били нарушени процесуалните правила. На първо място не бил посочен пощенски и/или електронен адрес за подаване на възражения и предложения  в хода на производството, а било отбелязано единствено че същите следва да бъдат подавани в Дирекция „Национален парк Централен Балкан“. Излага се също, че след приключване на процедурата по обществено обсъждане не бил изготвян доклад или становище, който да отразява евентуални резултати от така проведеното „обществено обсъждане“, а единствено било посочено че „заинтересовани лица и институции не подадоха писмени предложения и възражения в установения срок“. По този начин не ставало ясно дали на определената дата се е състояла предвидената среща- публична дискусия между представители на ДНПЦБ и ползватели на пасища в парка, както и какви са резултатите от нея.

         В Заповедта, с която се утвърждава Годишния план за пашата и ползването на сено на територията на НП „Централен Балкан“ било отразено че са взети предвид : 1. Оценка на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2021г., направена след анализ на данните, получени от мониторинга, извършен от ДНПЦБ, отразена в Протокол №82-00-8/09.02.2022г. на Комисия назначена със Заповед №РД- 23/02.02.2022г. на директора на ДНПЦБ, 2. Площта за пашуване на животни, която се предоставя за ползване по силата на утвърдения План 2022г., 3. Ограниченият пасищен ресурс се предоставя с оглед осигуряване на екологосъобразен поминък на населението, чрез успешни практики на паша на домашни животни.

         В оспорената Заповед не се съдържали конкретни данни по отношение на т.нар. „оценка“ на пасищния ресурс, като такива данни не били оповестявани и в процедурата по откриване на производството по издаване на процесния ОАА. От процесната Заповед не ставало ясно каква е оценката за състоянието на пасищния ресурс. Цитирания в заповедта Протокол №82-00-8/09.02.2022г. не бил публикуван на интернет страницата на ДНПЦБ нито бил публично оповестена процедурата по чл. 66 от АПК. Заповед №РД-23/02.02.2022г. на Директор на ДНПЦБ с която била назначена комисия също не била оповестявана, като по този начин не било ясно как е определен състава на комисията, какви са компетентностите, които са й възложени.

Изложеното обосновавало извода на жалбоподателя за допуснати съществени процесуални нарушения при утвърждаване на процесния План, 2022г.- в т.ч. и липса на мотиви. Заповед №РД-49/31.03.2022г. на практика не съдържала такива, а само формално изброявала „факти“ и „обстоятелства“.

Според жалбоподателя утвърдената разпоредба на  т. 2 от т. III от Плана и „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ /Приложение №4/ от План 2022 противоречали и на целите на Общата селскостопанска политика, както и на целите на регламентите, касаещи подпомагането на земеделските производители, тъй като дерогирал чрез рестрикции целите за подпомагане на земеделските стопани. С процедурата се ограничавало и приложението на ЗПЗП. Налице било противоречие с регламент /ЕС/ 2020/2220 на Европейския парламент и на съвета от 23.12.2020г. за определяне на някои преходни разпоредби във връзка с подпомагането от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и от Европейския фонд за гарантиране на земеделието през 2021г. и 2022г., както и с Регламент /ЕС/№1305/2013г. на ЕП и на съвета от 17.12.2013г. относно подпомагане на развитието на селските райони от ЕЗФРСР.

В жалбата се твърди също, че оспорените части от Годишния план за пашата и ползването на сено на територията на НПЦБ били утвърдени в противоречие с материално правни разпоредби, при съществени нарушения на административно производствените правила и в несъответствие с целта на закона, а по отношение на оспореното Приложение №4- и при липса на компетентност.  

На практика въведената в т. III забрана за паша на други видове добитък, освен овце лишавала животновъдите да реализират сезонна паша в НПЦБ, като по този начин те нямало как да осигурят прехраната на животните в летните месеци, както и да реализират дейност по подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР 2014- 2020г. в посочени местообитания. Това създавало затруднения за селските стопани, включително допълнително разходи за закупуване на фураж за изхранване на животните.

В Приложение №4 били разписани „собствени правила и процедури за разпределяне на пасищните площи…“, които не се основавали на действаща/ приложима правна уредба, като спорна била компетентността на Директор на ДНПЦБ да разпише така създадените „собствени правила“. В тази насока липсвали каквито и да е мотиви.

Твърди се, че текста на т. 2 противоречал на Заповед №РД-260/31.03.2021г. на министър на околната среда и водите и Заповед №РД-559/05.09.2008г., като видно от съдържанието в оспорената т. 2 се съдържали различни местообитания от тези посочени в цитираните заповеди. Освен това липсвала конкретизация къде се намират тези местообитания, каква е тяхната площ и граници. В Писмо №94-00-28/15.03.2022г. на Директор на ДНПЦБ било посочено, че част от местообитанията попадали в защитена зона BG000094 „Централен Балкан“ и посочени в стандартния Натура 2000формуляр на зоната. Тези местообитания не били дефинирани по никакъв начин от плановете за управление на защитената територия Национален парк „Централен Балкан“. Този факт обосновавал незаконосъобразност и противоречие с целта на ОАА.

Въведеното ограничение не можело да бъде обосновано/обвързано и с националната рамка за приоритетно действие на натура 2000 в България за периода 2021г.- 2027г., макар и в разпоредбата на т. 1 от т.  III от ПЛАН, 2022г. въведеното ограничение по т. 2 от т. III от ПЛАН, 2022г. да е обвързано именно с изпълнението на Мярка 32 „Подобряване/поддържане на природозащитно състояние на тревните типове природни местообитания…“ от НРПД2021- 2027г. Според жалбоподателя липсвала обективна причинно- следствена връзка между разписаното в Плана допустимо пашуване само на овце /изключване на ЕРД и коне/ и „подобряване/поддържането на природозащитното състояние на тревните типове природни местообитания“.

От Заповед №РД-49/31.03.2022г. и от Плана, 2022г. не ставало ясно какъв мониторинг е извършен- къде, кога, по какъв метод и от кого. Как са били определени мониторинговите площи и в какъв период от време се провежда мониторинга. Кои местообитания и видове са били обект на изследване и в какви граници. Какви са резултатите от проведения мониторинг. Как са били анализирани събраните данни, по какъв метод и от кого. Как е извършена преценката, че с утвърдения План 2022 се постига „оптимално регулиране“ на процеса на разпределение на пасищния ресурс. НРПД 2021г.- 2027г. не представлявал все още част от вътрешната нормативна уредба на Р България и не може да служи като правно основание за утвърждаване на разпоредби в ОАА, за налагане на санкции и/или ограничения чрез издаването на ИАА.

На следващо място в жалбата се твърди, че липсвала обоснованост, която да обвързва въведената забрана/ограничение с евентуално негативно въздействие на сезонната паша на ЕРД върху посочените местообитания 6170, 6150, 62D0, 6210, 6520, 6230.

През 2020г. бил завършил програмния период за прилагане на Общата селскостопанска политика на ЕС, но съгласно Регламент /ЕС/ 2020/2220 на ЕП и на Съвета от 23.12.2020г. за определяне на някои преходни разпоредби във връзка с подпомагането на ЕЗФРСР и на ЕФГЗ през 2021г. и 2022г. било прието, че през 2021г. и 2022г. ще продължи прилагането на правилата на досегашната рамка на ОСП- за осигуряване на непрекъснатост на плащанията за земеделските стопани, и за да се гарантира предвидимост и стабилност по време на преходния период. Посоченият Регламент /ЕС/2020/2220 на ЕП и на Съвета бил общоважим и не можело да се противопостави НРПД 2021- 2027г. на действащата все още подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР, чието действие било продължено с посочения Регламент. 

Така изложеното представлявало самостоятелно основание за отмяна на оспорените разпоредби.

С въведеното по- горе ограничение се поставяло в риск реализирането на подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР, тъй като тази подмярка се осъществявала само на територията на трите Национални парка в Р България.

Нарушени били принципите на „Предвидимост“ и „Стабилност“ в преходния период- до приемане на новото законодателство на ЕС уреждащо Общата селскостопанска политика след 2022г.

Въведеното ограничение не било съпътствано от извършването на оценка на въздействието по отношение на това, как същите биха се отразили и какво въздействие ще окажат върху животновъдството на Р България. Поставял се под съмнение въпроса за финансово подпомагане на земеделските стопани със средства от ЕЗФРСР и националния бюджет.

В заключението се твърди, че в оспорената Заповед, както и Плана, 2022г. липсвали мотиви.

Изложените доводи за отмяна важали в пълна степен и за оспореното Приложение №4“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, като освен това липсвали разписани евентуални параметри на т.нар. „собствени правила“

    Евентуална компетентност можела да бъде установена при условие че е налице Заповед на министър на околната среда и водите или оправомощаване от други лица. При условие, че бъде установена липса на компетентност за издаване/утвърждаване на оспорените т. 2 от т. III от План 2022г. и Приложение №4 /“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, то искането е за обявяване на тяхната нищожност.

Според жалбоподателя така утвърдената процедура противоречала и на целите на Общата селскостопанска политика, както и на целите на регламентите, касаещи подпомагането на земеделските производители, тъй като дерогирала чрез рестрикции целите за подпомагане на земеделските стопани.

Заявява се искане въз основа на изложените по- горе доводи отмяна на т. 2 от т. III от „Годишен план за пашата и ползването на сено в НП“Централен Балкан“ и „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“/Приложение №4 от същия/, утвърден със Заповед №РД-49 от 31.03.2022г. на Директор на Дирекция „НП Централен Балкан“. Алтернативно е заявено искане за обявяване за нищожни на посочените оспорени разпоредби.   

     Претендира се присъждане на сторените от жалбоподателите разноски по делото, включително присъждане на възнаграждение за адвокат.

             В съдебно заседание жалбоподателите, редовно призовани, не се явяват, като се представляват от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, който поддържа жалбата, по същество се прави искане отмяна на обжалваната Заповед, съображения за което са развити в съдебно заседание по делото, претендира се присъждане на направените по делото разноски. Представена е Писмена защита с изложение на доводи по същество на спора.

           Ответната страна Директор на Дирекция „Национален парк Централен Балкан” не се явява в открито съдебно заседание, представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, който оспорва жалбата, по същество се прави искане за отхвърлянето й по съображения, развити в хода по същество, както и в депозирана по делото Писмена защита; претендира се присъждане на адвокатско възнаграждение и се прави възражение за прекомерност на претендираните от жалбоподателите разноски- адвокатско възнаграждение.

         Представителят на Окръжна прокуратура Габрово изразява становище за неоснователност на представената жалба. Счита, че не се доказа незаконосъобразност на обжалвания общ административен акт. Същият е издаден от компетентен орган, в кръга на правомощията му, в изискуемата от закона форма, в съответствие с процедурните правила, без да е в противоречие със Закона за защитените територии, поради което заявеното оспорване като неоснователно за бъде отхвърлено.   

             Съдът намира така депозираната жалба за процесуално допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения в чл. 179 от АПК едномесечен срок от съобщението за издаване на акта.

             В изпълнение на чл. 181 от АПК обявление за оспорването е публикувано в бр. 39/2022г. на „Държавен вестник”.

             След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 и чл. 184 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

             Производството по издаване на оспорената Заповед за утвърждаване на Годишен план за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан“ за 2022г. е отрито със Заповед №РД-32/16.02.2022г. на директор на ДНПЦБ, като в същата са посочени основните съображения за издаване на акта, формата за участие на заинтересованите лица в производството по издаване на заповедта, както и срок за отправяне на предложения и възражения /до 18.03.2022г./

Така постановената Заповед за откриване на производството заедно с проекта на ГПППС 2022г. са оповестени чрез публикуване на проекта на Плана на интернет страницата на ДНПЦБ, както и публикуването на новинарската рубрика на сайта, чрез публикуване на новинарската рубрика на сайта на ДНПЦБ на страницата на Дирекцията в социалната мрежа „Фейсбук“, чрез излагане на проекта на плана и заповедта за откриване на производството по издаване на акта на видно място- информационно табло в централния офис на ДНПЦБ в гр. Габрово

Посочените способи за оповестяване на заповедта за откриване на производството и проекта са удостоверени в съставен Протокол от 16.02.2022г. и приложен снимков материал.

По съответния ред постановената Заповед за откриване на производството заедно с проекта на ГПППС 2022г. са оповестени в офисите на парковите участъци на Дирекцията- поставяне на видно място в офисите в гр. Калофер, гр. Павел баня, с. Хр. Даново, гр. Априлци, с. Рибарица и гр. Троян.

На 09.03.2022г. в заседателната зала на Община Карлово е проведена среща със заинтересованите лица за представяне на проекта за плана за пашата и ползването на сено 2022г., както и обсъждането на изпълнението на плана за пашата и ползването на сено за 2021г. За така проведената среща е съставен Протокол №93 00- 113/10.03.2022г. и присъствен лист към същия.

В съответствие с разпоредбата на чл. 68 от АПК на заинтересованите страни е предоставена възможност за достъп до пълната преписка по издаване на оспорената Заповед.

В указания срок в заповедта за откриване на производството по издаване на процесната Заповед не са постъпили предложения или възражения във връзка с обявения проект на ГПППС 2022г., поради които такива не са обсъждане при издаване на оспорената Заповед №РД- 49/31.03.2022г.

    Издаването на оспорената Заповед №РД-49/31.03.2022г. и утвърдения с нея ГПППС за 2022г. е съобщено в съответствие с разпоредбата на чл. 72 във вр. с чл. 66 от АПК, за което са съставени Протоколи- Протокол №81 00- 21/01.04.2022г., Протокол №81 00- 22/01.04.2022г., Протокол №81 00- 23/01.04.2022г., Протокол №81 00- 24/01.04.2022г., Протокол №81 00- 25/01.04.2022г., Протокол №81 00- 26/01.04.2022г.

 От представената административна преписка се установява, че със Заповед № РД-23 от 02.02.2022 година на Директор на Дирекция „Национален парк Централен Балкан” е назначена комисия, на която е възложено изготвянето на годишен план за паша и ползване на сено за 2022 година, както и да извърши оценка на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2021г. в съответствие с чл. 7, ал. 3 от Правилника. Така определената комисия, видно от протокол от 07.02.2022 година, е изготвила възложеният й Проект на годишен план за пашата и ползването на сено в НП ЦБ за 2022г. Последният е бил изложен на публично място на информационното табло в централния офис на Дирекция „Национален парк Централен Балкан”, публикуван е в Интернет страницата на Паркова дирекция, публикуван е в новинарската рубрика на сайта на Паркова дирекция с социалната мрежа “Фейсбук”, като е бил определен срок за писмени предложения и възражения от заинтересовани лица и организации.

Комисията, назначена със Заповед №РД-23/02.02.2022г. на ДНПЦБ е изготвила оценка на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2021г., направена след анализ на данните, получени от мониторинга, извършен от ДНПЦБ, като същата е отразена в протокол №82-00-8/09.02.2022г. За да се извърши посочената оценка е анализирана информацията от няколко източника:

-         Отчет за изпълнението на годишния план за пашата и ползването на сено в НП ЦБ, 2021г.

-         Обобщена полева информация за състоянието на местообитанията, в които се извършва паша на селскостопански животни

-         Обобщен доклад относно информацията за обема на ползването на пасищния ресурс през 2021г.

              Съгласно разпоредбата на чл. 18, ал. 1 от Закона за защитените територии за национални паркове се обявяват територии, в чиито граници не попадат населени места и селищни образувания, и които включват естествени екосистеми с голямо разнообразие на растителни и животински видове и местообитания, с характерни и забележителни ландшафти и обекти на неживата природа. Целите на управление на националните паркове са регламентирани в ал. 2 на чл. 18 от ЗЗТ и се изразяват в: 1. поддържане разнообразието на екосистемите и защита на дивата природа; 2. опазване и поддържане на биологичното разнообразие в екосистемите; 3. предоставяне на възможности за развитие на научни, образователни и рекреационни дейности; 4. създаване на предпоставки за развитието на туризъм, екологосъобразен поминък на населението и други дейности, съобразени с целите по т. 1 - 3. Съгласно чл. 19 от ЗЗТ в националните паркове се обособяват следните зони: 1. резервати и поддържани резервати; 2. туристическа зона; 3. зони на хижите, административните центрове за управление и поддръжка на парковете и спортните съоръжения и 4. други зони съобразно конкретните условия в парковете. Дейностите, които са забранени в националните паркове, са изброени в чл.  21 от ЗЗТ, като в т. 6 е посочена пашата на кози, както и пашата в горите извън ливадите и пасищата. Съгласно чл. 22 от ЗЗТ зоните по чл. 19, районите, местата, начините и други условия за извършване на дейностите в националните паркове се определят с плановете за управлението им.

            По отношение на Национален парк „Централен Балкан” е в сила План за управление 2016 – 2025 година, приет с Решение на Министерски съвет, действащ и към момента на издаване на оспорения акт по аргумент от чл. 4 от Наредбата за разработване на планове за управление на защитени територии, съгласно която плановете за управление се актуализират на всеки 10 години по реда на глава трета, а до актуализацията на плана за управление се запазват разписаните в него режими и норми за ползване на земи, гори и водни площи, строителство и други дейности, освен в случаите на промени по реда на глава четвърта.

             Според разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите и водните площи в защитените територии - изключителна държавна собственост /издаден от министъра на околната среда и водите, обн., ДВ, бр. 49 от 14.06.2005г./, процесният план следва да е съобразен със състоянието на защитената територия и да е в съответствие с плановете за управление, устройствените и техническите планове и проекти за съответната защитена територия, а според ал. 3 обемът на разрешените ползвания за всяка година се определя в зависимост от оценката на състоянието на съответния ресурс, в резултат на анализа на данните, получени от мониторинга /наблюденията/, извършван ежегодно от ДНП/РИОСВ.

Още с обявяването на Парка се допуска паша на домашни животни /овце, говеда и коне/ в безлесната зона, с изключение на кози. Понастоящем разрешените селскостопански ползвания на територията на Парка продължават да са паша на домашни животни и сенокос. Пашуването е инструмент, който подпомага устойчивото управление на пасищата, но също така при определени обстоятелства, може да възпрепятства поддържането и репродуцирането на местообитанията, опазването на редки и защитени видове и биоразнообразието като цяло.

Съгласно първия План за управление площта, предвидена за паша на домашни животни е около 18 000ха. Общата пасищна площ се разпределя в пасищни райони и конкретни пасища. Действащите в първия План за управление норми за натовареност са осъвременени през 2010г. и са следните:- овце над 6месечна възраст- 0,5ха, говеда над 2 годишна възраст- 1ха/глава, коне между 0,5 и 2 годишна възраст- 0,6ха/глава, говеда под 6месечна възраст- 0, 4ха/глава, коне- 1ха/глава.

Ежегодно съгласно ЗЗТ и Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите и водните площи в защитените територии- изключителна държавна собственост, ДНПЦБ подготвя Годишен план за пашата и ползването на сено. Планът определя: местата и площите за паша на домашни животни, ползването на сено; видът на домашните животни; броят или количеството на домашните животни или сеното, нормите на натовареност на пасищата; периодът, през който може да се извършва пашата, ползването на сено; начинът и средствата за ползване на сено и условията за извършване на паша; процедурата по подаване/разглеждане на заявления, издаване на разрешителни за паша и сенокос и условията за опазване и поддържане на пасищата.

Кандидатите, желаещи да използват пасищата, подават заявления до ДНПЦБ за броя и вида на животните. Със Заповед на Директора на ДНПЦБ се сформира Комисия, която разглежда постъпилите заявления по реда на тяхното постъпване, като съставя протокол и предлага на директора на ДНПЦБ да разреши/забрани пашата в определени площи. Част от заявителите, използващи пасищата са и бенефициенти по подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР, което представлява прилагане на направление традиционни практики за сезонна паша. Това обстоятелство налага процедурата по разпределяне на пасищата да се извършва на два етепа, като на първия етап се разпределят пасищата на бенефициенти, одобрени за финансиране по посоченото направление. Впоследствие, при наличие на останали свободни площи, те се разпределят от комисията на случаен принцип, чрез теглене на жребий.    

             При така установените фактически обстоятелства, настоящият съдебен състав намира, че процесният Годишен План за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан”, 2022 година, утвърден със Заповед № РД-49 от 31.03.2022 година на Директор на Дирекция „Национален парк Централен Балкан”, е издаден от компетентен орган по аргумент от разпоредбата на чл. 7, ал. 2 от Правилника за условията и реда за управлението, възлагането на дейностите по поддържане и възстановяване, възлагането на туристически дейности, охраната и контрола в горите, земите и водните площи в защитените територии - изключителна държавна собственост, във връзка с чл. 48 от ЗЗТ, и в изискуемата писмена форма. Съдът намира, че е спазена и процедурата по приемането му по чл. 65 и сл. от АПК, като проектът на плана е оповестен по подходящ начин, определена е форма на участие на заинтересованите лица чрез писмени предложения и възражения /чл. 69, ал. 1, т. 1 от АПК/ в срок, съобразен с минимално изискуемия съгласно ал. 2 на чл. 69 от АПК.

Със Заповед №РД19/26.01.2022г. е наредено на инспекторите на паркови участъци да извършат преглед и изготвят справка, по Паркови участъци, съдържаща следната информация: 1. Площта за пашуване на домашни животни, която се е предоставяла за ползване по силата на утвърдения ГПППС в НПЦП, 2021г., като площта да се предостави в дка; 2. В рамките на определената и допустима за паша по Плана за управление на НПЦБ, 2016- 2025г., пасищна площ за всеки участък, да се изчислят и предоставят в справката площите, които са непригодни за паша; 3. Площи чийто ползване за паша би довело до значително увреждане на биологичното разнообразие, безпокойство на диви животни и др. 

На комисията, ангажирана с изготвянето на процесния план, видно от Заповед № РД-23 от 02.02.2022 година на Директор на Дирекция „Национален парк Централен Балкан”, е възложено да изготви проект на Годишен план за пашата и ползването на сено в НП „Централен Балкан“ за 2022г. като във връзка с изготвянето на проекта да извърши и оценка на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2021 година, а в Протокол от 07.02.2022г. /№82 00-8/09.02.2022г./ са изложени резултатите относно проверка по изпълнението на т. 2 от посочената Заповед, като назначената комисия е представила на директора проект на ГППС в НПЦБ за 2022г., който е съобразен с извършената от комисията оценка на състоянието на пасищния ресурс, ползван през 2021г. Посочено е, че при изготвяне на проекта на годишния план за пашата и ползването на сено, са взети предвид разпоредбите на Мярка 32: „Подобряване/поддържане на природозащитното състояние на тревни типове природни местообитания чрез екологосъобразно управление на пасищни и ливадни системи“ от рамка за приоритетни действия за Натура 2000 в България съгласно чл. 8 от Директива 92/43/ЕИО на Съвета за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна /директивата за местообитанията/ за многогодишната финансова рамка за периода 2021г.- 2027г. В Плана за управление на НП ЦБ за периода 2016г.- 2025г., част 3.2.2.2 Зона могофункционална са предвидени норми за пашата на селскостопански животни и сенокос, като същите са възприети и в представения Проект за ГПППС 2022г.  

По административната преписка липсват данни да са подавани конкретни писмени предложения и възражения, които да не са обсъдени, което би представлявало нарушение на чл. 71 от АПК. В Протокол №93 00- 113/10.03.2022г. на комисията, назначена да разгледа подадените писмени възражения и предложения са изложени съображения, които са били взети предвид при изготвяне на проекта на плана за паша.

На 09.03.2022г. в заседателната зала на Община Карлово е проведена среща със заинтересованите лица за представяне на проекта на Плана за пашата и ползването на сено за 2022г., както и за обсъждане на изпълнението на плана за пашата и ползването на сено за 2021г., като резултатите от същата са оповестени в посочения по- горе Протокол.

 При утвърждаване на процесния план е спазено изискването той да е съобразен с Плана за управление на Национален парк „Централен Балкан”, тъй като предвидените в Плана за управление минимални нормативи за пасище са по-ниски от установените с плана за паша норми за натоварване на пасищата. , т.е. съгласно процесния план за паша ползвателите могат да получат по-голяма площ от гарантирания на глава животни минимум съгласно Плана за управление. Диференциацията на нормите за натоварване според възрастта на говедата не представлява нарушение, доколкото е и житейски логично нуждата от пасищна площ да е съобразена с възрастта на животното, като по отношение на животните в зряла възраст нормата надхвърля предвидения в Плана за управление минимум.

Според пр. представител на административния орган, издател на оспорения акт преценката на Директора на ДНПЦБ, обективирана в т. 2 от Раздел III на ГПППС за 2022г. относно вида на допустимите за паша животни в определени местообитания, е такава по целесъобразност с оглед предоставената му дискреция от Плана за управление и Правилника за възлагане на дейностите. В този смисъл според органа същата не подлежи на съдебен контрол.

При така изложените доводи и съобразно представените доказателства настоящия съдебен състав на АС Габрово намира за неоснователни доводите в жалбата за допуснати нарушения в хода на проведеното административно производство по издаване на оспорения акт, досежно неоповестяването на посочени актове. Не се споделят изложените съображения в жалбата, че е нарушено правото на участие на заинтересованите страни в производството по издаване на процесната Заповед №РД-49/31.03.2022г. на Директор на ДНПЦБ, тъй като в Заповедта с която се открива административното производството не било посочен пощенски и/или електронен адрес за подаване на възраженията и предложенията. Известен е адресът на ДНПЦБ, като логично е при положение че са налице предложения или възражения по даденото производство в писмен вид, същите да бъдат изпратени на така известния адрес, който е и публично оповестен на сайта на ДНПЦБ. От същия този сайт е известен и електронния адрес на ДНПЦБ, на който също заинтересованите страни могат да направят своите възражения или предложения. Дори и да не са посочени изрично тези адреси в Заповедта за откриване на административното производство, то това не представлява съществено процесуално нарушение, ограничаващо правата на заинтересованите лица до такава степен че да се приеме че същите не са могли да участват при издаване на оспорения акт и което да налага неговата отмяна на това основание. Освен това е проведена среща на 09.03.2022г., която е била предварително оповестена и при която обсъждайки постъпили възражения и предложения, заинтересованите страни също са можели да представят своите предложения или възражения.

Неоснователно е и възражението в жалбата, че след проведената процедура по обществено обсъждане не е изготвян доклад или становище, който да отразява резултатите от проведеното обществено обсъждане. Резултатите от проведената на 09.03.2022г. среща, на която е проведено обществено обсъждане на представения Проект на Годишен план за пашата и ползването на сено на територията на НП“Централен Балкан“ 2022г. са отразени в съставения и представен като доказателство по делото Протокол №93 00- 113/10.03.2022г. и присъствен лист към същия. В срока, посочен в Заповедта за откриване на административното производство не са постъпили предложения или възражения във връзка с обявения проект на ГПППС 2022г., поради което такива не са обсъждани при издаването на оспорената Заповед.

Не се възприемат изложените в жалбата оплаквания за това, че посочения протокол №82-00-8/09.02.2022г. и Заповед №РД-23/02.02.2022г. на Директор на ДНПЦБ за назначаване на Комисия не са били оповестени публично. Същите са били налични по административната преписка и по този начин заинтересованите лица са имали възможност да се запознаят с тях. Тези два документа са вътрушноведомствени, издават се във връзка с проведеното административно производство и няма задължение за оповестяването им, тъй като същите са част от проведената процедура по издаване на оспорената Заповед. С неоповестяването им не се засягат права на лица, които имат интерес да се запознаят със съдържанието им, като в тази връзка не е предвиден и ред за съдебен или административен контрол по отношение на тези два акта.      

Изложените по- горе мотиви водят до извод, че при провеждане на административното производство по издаване на процесната Заповед не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, твърдяни от жалбоподателите във връзка с издаване на посочените актове в хода на производството по издаване на Заповедта и тяхното публично оповестяване.

Не е налице и твърдяното от жалбоподателите противоречие на т. 2 от т. III от План, 2022г. и „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ /Приложение №4/ от План, 2022г. с Регламент /ЕС/ 2020/2220 на ЕП и на Съвета от 23 декември 2020г. за определяне на някои преходни разпоредби във връзка с подпомагането на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и на Европейския фонд за гарантиране на земеделието през 2021г. и 2022г. С Регламент /ЕС/ 2020/2220 на ЕП и на Съвета от 23 декември 2020г. е прието, че през 2021г. и 2022г. ще продължи прилагането на правилата на досегашната рамка на ОСП- за осигуряване на непрекъснатост на плащанията на земеделските стопани и за да се гарантира предвидимост и стабилност по време на преходния период. В този смисъл действието на подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР следва да се счита за продължено по силата на цитирания вече Регламент.

Липсва норма, която да гарантира на жалбоподателите, с оглед статута им на земеделски стопани, бенефициенти по мярка “Пасторализъм” от Програмата за развитие на селските райони, установен от представените по делото документи, изходящи от Държавен фонд „Земеделие”, неограничен достъп до пасища на територията на националния парк. При условие, че законодателят би приел за правно защитим интереса на жалбоподателите в качеството им на бенефициенти по съответната мярка и на традиционни ползватели на площи за паша в Парка, то в нормативната уредба уреждаща процесната правна материя щяха да бъдат предвидени правила, гарантиращи предоставянето им на пасищен ресурс ежегодно или за период по- дълъг от една година. Това в случая не е налице. При провеждане на процедурата по одобряване на Плана Директорът на НП ЦБ е отчел интереса на жалбоподателите, като им е дал предимство пред всички останали кандидат- заявители, предвиждайки в Плана да участват първи по ред в разпределението на площите, за които имат поет още към 2021г. ангажимент по посочената програма. След като бенефициентите по мярка “Пасторализъм” получат пасищни площи, се преминава към предоставяне на пасищни площи на лицата, притежаващи разрешителни за паша поне за 4 години в периода. Останалите свободни пасищни площи след предоставяне на посочените две категории лица се разпределят по реда на Приложение №8 към Плана - по реда на случайния избор. По този ред за разпределение могат да участват и посочените по- горе лица, въз основа на допълнително подадени заявления и да получат допълнително площи за паша извън гарантираните им в одобрения план, доколкото имат регистриран животновъден обект в землище на Парка. С цитираното изискване административния орган, издател на оспорения административен акт ограничава възможността за участие на лицата, които нямат регистриран животновъден обект в землището на парка, в следващия етап по разпределение на останалите свободни площи за пашуване, но след като им е дал гарантирано предимство да получат площи за пашуване при първоначалното разпределение. В това изискване административния орган дава възможност на лица, притежаващи регистриран животновъден обект в землище на НП ЦБ, да участват с предимство в процедурата за случаен избор на останалите свободни площи. По този начин се разширява кръга на лицата, на които е предоставена възможност да получат някаква площ за пашуване на територията на централния парк.

         За всички, които имат действащ ангажимент по мярка от Програмата за развитие на селските райони към момента на подаване на Заявлението, е предвидено предимството да им бъде разрешено ползване на пасища до размера на пашуваните и разчертани площи през 2021г., като за участие в това разпределение според Плана не се изисква представянето на документ за регистрация на животновъден обект.    

         По изложените съображения не се споделя оплакването заявено в жалбата, че с въвеждането на ограничението по т. 2, т. III от План, 2022г. се поставя в риск реализирането на подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР.

Основателни са доводите на жалбоподателите, че въвеждайки оспореното ограничение по т. 2, т. III от План, 2022г., административният орган не е изложил мотиви защо именно в посочените местообитания 6170, 6150, 62D0, 6210, 6520 и 6230 е разрешена пашата единствено на овце, като се изключва тази възможност за други домашни животни. Подобни мотиви липсват и в останалите приложени по административната преписка писмени доказателства, включително оценка на пасищния ресурс. Коментирайки пасищния ресурс и състоянието на процесните местообитания не се посочва защо следва да се изключат от пашата на посочените местообитания домашни животни като коне и крави, а се разрешава пашуването на овце. Дори и да се приеме, че преценката на директора на ДНППЦБ, обективирана в т. 2, т. III от План, 2022г. относно вида на допустимите за паша животни в определени местообитания, е такава по целесъобразност с оглед предоставената му дискреция от Плана на управление и Правилника за възлагане на дейностите, поради което същата не подлежи на съдебен контрол, каквото е становището на пр. представител на ответника, то административния орган дължи произнасяне на мотиви защо изключва определени категории животни именно от тези местообитания. При условие че са налице мотиви в тази насока, обуславящи това му решение, то таза преценка не следва да подлежи на контрол от съда. Липсата на мотиви от административния орган, както в оспорения акт, така и в съпътстващите документи по административната преписка по издаването му не дават възможност на заинтересованите лица и съда да узнаят каква е волята на органа и въз основа на кои съображения същия е стигнал до този си извод в решението. Налице е оценка на пасищния ресурс в представени по делото доклади за състоянията на пашата в конкретни местообитания, но от тези така представени данни също не става ясно защо в посочените местообитания се разрешава пашата на един вид животни, а за други се забранява. 

Освен това посочените местообитания са единствено посочени цифрово, без граници, площ и други характеристики, което също препятства да се прецени какъв е бил мотивът на административния орган да ги изключи за паша от животни като крави и коне и би създало затруднения при прилагането на въпросната разпоредба от Плана при осъществяване на дейности по управлението му досежно тези местообитания и забраните в тях.

В тази насока е и заключението на вещото лице по приетата по делото съдебна експертиза, което заявява, че в оспорвания Годишен план за пашата и ползване на сено в НП“Централен Балкан“, 2022г. не са посочени площите на процесните местообитания. Изписани са единствено техните кодове и наименования, без да се споменава каква част от тяхната площ попада в зона „Многофункционална“ на НПЦБ, където са разположени пасищните площи, които са предмет на разпределяне между собствениците на животни за извършване на паша. Липсва посочване и на границите на въпросните местообитания.

В тази част жалбата на ****************************** и ****************************** против План за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан”, 2022 година утвърден със Заповед №РД- 49/31.03.2022г. на Директор на Дирекция “Национален парк “Централен Балкан” Габрово, в ЧАСТТА по т. 2 от т. III от Плана се явява основателна като следва да бъде отменена оспорената част от Годишен план за пашата и ползването на сено в НП“Централен Балкан“ през 2022г., а именно разпоредбата на т. 2 във вр. с т. 1 от т. III „Места и площи за паша на селскостопански животни…….“,           

Липсата на мотиви в постановения административен акт винаги представлява нарушение, ограничаващо правото на защита на неговия адресат, тъй като поради тази липса същият не може да разбере, осмисли и изложи мотиви за оспорване на постановения административен акт. В случая липсват мотиви в тази насока и в приложените писмени доказателства по административната преписка по издаване на акта, като по този начин не може да се извлече по никакъв начин извод защо органът е приел това свое решение. Нарушена е нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4, пр. 1 от АПК по отношение на оспорената разпоредба на т. 2 от т. III от Плана, 2022г., т.к. в тази част липсват фактически и правни основания за издаване на акта.

Неоснователно е твърдението на жалбоподателите, че при постановяване на част от План, 2022г. „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ /Приложение №4/ са налице посочените основания за нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, пр. 1 от АПК по отношение на оспорената разпоредба.

В План за управление на НП“Централен Балкан“2016- 2025г., приет с Решение на МС№195/24.03.2016г., в сила от 05.04.2016г. е предвидено, че „… разпределението на пасищата се извършва на два етапа. На първи етап се разпределят пасищата на бенефициенти, одобрени за финансиране по посоченото направление /напр. Подмярка „Пасторализъм“ от ПРСР/. Впоследствие, при наличие на останали свободни пасища, те се разпределят от комисията на случаен принцип чрез теглене на жребий.“   

За да приеме Приложение №4“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ директор на ДНПЦБ се е ръководил от основните направления и насоки в Плана за управление на НПЦБ, като така разписаната в Приложение №4 процедура гарантира правата и законните интереси на всички участващи животновъди. Освен това във въпросните правила за провеждане на процедурата намират приложение и общите принципи за разпределяне на пашата, като част от управлението на НП „Централен Балкан“, като прозрачност на извършваните действия по разпределение, достъпност за всички желаещи животновъди, като с приоритет се ползват бенефициенти по програми, одобрени за финансиране по различни направления, публичност чрез различните форми на оповестяване посредством които процедурата се известява до широк кръг заинтересовани лица, равнопоставеност на всеки един отделен участник и др. В този смисъл не се споделят доводите на жалбоподателите за противоречие на оспорените разпоредби в Приложение №4“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, План 2022г. с материалния закон. Не е налице и твърдяната нищожност на разпоредбите от Приложение №4 поради факта, че Директор на ДПЦБ не е имал правомощията да издаде подобен вид акт, тъй като липсва нарочно оправомощаваща Заповед на министър или друг орган с подобен ранг. В ЗЗТ е предвидено в чл. 46, ал. 1 че министерство на околната среда и водите и неговите регионални органи провеждат и осъществяват управлението и контрола на защитените територии. В чл. 47 от ЗЗТ са посочени правомощията на министъра на околната среда и водите, който освен изрично посочените в т.1-13 възлага изработването и внася за утвърждаване в МС плановете за управление на националните и природните паркове.

Съгласно чл. 6 от Правилника за устройство и дейността на дирекциите на националните паркове Дирекцията на национален парк се ръководи и представлява от директор. В чл. 7 от посочения Правилник са посочени правомощията на Директор на ДНП, който организира, ръководи и контролира цялостната дейност на ДНП, в т.ч. организира разработването на планове за управление, издава годишни разрешителни за паша и др. Съгласно чл. 50 от ЗЗТ В изпълнение на своите правомощия директорите на регионалните органи на Министерството на околната среда и водите в защитените територии в своите райони:

1. осъществяват или организират управлението на защитените територии;

2. организират разработването на планове за управление;

3. прилагат плановете за управление в защитени територии - изключителна държавна собственост, и осъществяват охраната в тях;

4. възлагат изпълнението на поддържащи, направляващи, регулиращи или възстановителни дейности, туристически дейности в защитените територии - изключителна държавна собственост;

5. издават годишни разрешителни за паша и разрешителни за ползване на дървесина от местното население в рамките на поддържащите и възстановителните дейности в горите, в националните паркове и поддържаните резервати, в съответствие с плановете и проектите по глава четвърта;

6. издават разрешителни за събиране с търговски цели на гъби и диворастящи плодове, с изключение на такива от лечебните растения, в националните паркове в съответствие с плановете и проектите по глава четвърта;

7. контролират дейностите на собствениците или ползвателите на гори, земи и водни площи;

8. координират и контролират прилагането на плановете за управление в областта на научноизследователската работа, поддържащите и възстановителните мерки за застрашени видове и местообитания, просветните и образователните екологични програми и други природозащитни дейности, осъществявани от други държавни органи, общини, неправителствени организации и лица;

9. организират мониторинг върху качествата на компонентите на околната среда;

10. организират функционирането на посетителски центрове;

11. санкционират нарушители в предвидените случаи.

    Анализирайки посочените по- горе разпоредби от Закона за защитените територии и Правилника за устройство и дейността на дирекциите на националните паркове става ясно, че правата по създаване на конкретни условия и ред за разпределяне на пашата и ползването на сено в националните паркове са делегирани от министъра на околната среда и водите и вменени като задължения на директорите на националните паркове посредством посочените по- горе разпоредби, като в този смисъл не се налага постановяване на изричен акт на министър или друг подобен орган за оправомощаване на съответния директор да създаде и приеме правила като тези, посочени в Приложение №4, План 2022г. По тези съображения неоснователни са твърденията на жалбоподателите за нищожност на оспорените разпоредби в Приложение №4“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, План 2022г. Жалбата в тази й част е неоснователна, тъй като обжалваното Приложение №4, План 2022 е издадено от надлежен орган в лицето на директор на НП“Централен Балкан“, в кръга на правомощията му, предоставени от ЗЗТ и Правилника за устройство и дейността на дирекциите на националните паркове.

В обобщение на изложените по- горе мотиви, настоящия съдебен състав намира жалбата на **********************“ и СНЦ“********************************** за основателна в частта досежно оспорване на разпоредбата на т. 2 във вр. с т. 1 от т. III „Места и площи за паша на селскостопански животни…….“ от Годишен план за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан“, като в тази част оспорения акт следва да бъде отменен. Неоснователна е подадената жалба в частта й относно оспорване на Приложение №4“Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“, План 2022г., като оспорването в тази част следва да бъде отхвърлено, като неоснователно.                  

         По отношение на разноските съдът намира следното:

         Искане за присъждане на разноски са заявени и от двете страни- от жалбоподателите, чрез упълномощения от тях процесуален представител и от представляващия ответника по делото.

             Предвид изхода на делото, а именно отхвърляне на част от оспорването и отхвърляне на друга негова част, искането на двете страни по делото за присъждане на направените по делото разноски  е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено.

         Разноските за жалбоподателя на ******************** представляват сума от заплатена ДТ в размер на 10 лева, ДТ 30 лева за обявление в Държавен вестник, депозит за вещо лице в размер на 200 лева и адвокатски хонорар общо в размер на 2400 лева, общо 2640 лева.

         Разноските за жалбоподателя на ******************************“ представляват сума от заплатена ДТ в размер на 10 лева, депозит за вещо лице в размер на 200 лева и адвокатски хонорар общо в размер на 2400 лева, общо 2610 лева.

Разноските, сторени от страна на ответника по делото са общо в размер на 1000 лева, от които 400 лева хонорар за вещото лице, изготвило СТЕ и 600 лева възнаграждение за адвокат.

Процесуалният представител на ответника по делото е заявил възражение за прекомерност на претендираното възнаграждение за адвокат от страна на двамата жалбоподатели. Настоящият съдебен състав на АС Габрово намира, че така заявеното възражение не следва да бъде уважено, тъй като договореното и заплатено възнаграждение за адвокат е съобразено с фактическата и правна сложност на делото- същото е проведено в няколко открити съдебни заседания, със значителен обем от приложени писмени доказателства и изслушване на съдебна експертиза. Освен така изложените мотиви следва да се отбележи, че договореният размер на възнаграждение за адвокат е съобразен с предвидените размери на адвокатски хонорари в Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения за подобен вид дела. Така договорените хонорари са изцяло и напълно заплатени, за което са представени и писмени доказателства. 

С оглед изхода на делото, а именно отхвърляне на част от оспорването и уважаване на депозираната жалба в друга нейна част претендираните разноски следва да бъдат присъдени съразмерно това обстоятелство за страните. В останалата част до пълно заявените искания за разноски претенциите следва да бъдат отхвърлени като неоснователни.

*******************************, обл. ***************** следва да заплати на Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ сума в размер на 250 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат и депозит за вещо лице/, съразмерно уважената част от жалбата.

********************************* следва да заплати на Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ сума в размер на 250 лева, представляваща разноски съразмерно уважената част от жалбата.

Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ следва да заплати на ********************************** сума в размер на 1320 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат, депозит за вещо лице, ДТ и ДТ за обнародване на ДВ/, съразмерно уважената част от жалбата.

Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ следва да заплати на ********************************* сума в размер на 1305 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат, депозит за вещо лице и ДТ/, съразмерно уважената част от жалбата.

           Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 във връзка с чл. 184 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът

 

             Р Е Ш И :

 

         ОТМЕНЯ по оспорване по жалба на ***************************“ гр. **************, обл. ************** и СНЦ“*************************“ гр. ***********чрез пълномощника си адв. М. и адв. Т. на План за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан”, 2022 година утвърден със Заповед №РД- 49/31.03.2022г. на Директор на Дирекция “Национален парк “Централен Балкан” Габрово, в ЧАСТТА по т. 2 от т. III от Плана, 2022г.

         ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на ********************“ гр. ***************, обл. *********** и *******************“ гр. ************* чрез пълномощника си адв. М. и адв. Т. против План за пашата и ползването на сено в Национален парк „Централен Балкан”, 2022 година утвърден със Заповед №РД- 49/31.03.2022г. на Директор на Дирекция “Национален парк “Централен Балкан” Габрово, в ЧАСТТА по „Процедура за разпределяне на свободните пасищни площи“ /Приложение №4/.          

            ОСЪЖДА ************************“ гр. *************, обл. ************** да заплати на Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ сума в размер на 250 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат и депозит за вещо лице/, съразмерно уважената част от жалбата.

ОСЪЖДА ***********************************“ гр. ****************** да заплати на Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ сума в размер на 250 лева, представляваща разноски съразмерно уважената част от жалбата.

ОСЪЖДА Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ да заплати на **************************“ гр. *************, обл. *********** сума в размер на 1320 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат, депозит за вещо лице, ДТ и ДТ за обнародване на ДВ/, съразмерно уважената част от жалбата.

ОСЪЖДА Дирекция „Национален парк „Централен Балкан“ да заплати на ********************************“ гр. ************* сума в размер на 1305 лева, представляваща разноски /възнаграждение за адвокат, депозит за вещо лице и ДТ/, съразмерно уважената част от жалбата.

ОТХВЪРЛЯ в останалата част претенцията на страните за присъждане на разноски над така определените, като неоснователни.

  Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                  ЧЛЕНОВЕ: