Решение по дело №467/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2019 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20197140700467
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

528/28.10.2019 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на двадесет и пети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                            Мария Ницова

 

при секретаря Петя Видова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Огнян Евгениев касационно административно - наказателно дело № 467 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК /редакцията на разпоредбите след изменението, публ. в ДВ бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019г.), във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

 

Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от „Държавна агенция за метрологичен и технически надзор” /ДАМТН/ със седалище и адрес на управление гр.София, общ.Столична, бул.”Г. М. Димитров”№* , представлявано от юрист Р*** П*** Ш*** против Решение №57 от 26.06.2019 година на Районен съд – Бяла Слатина, постановено по АНД № 251 по описа за 2019 година. С обжалваното съдебно решение съдът е отменил Наказателно постановление № НЯСС-223 от 04.05.2018г. на заместник председателя на ДАМТН – София, оправомощен със Заповед №А-5/02.01.2018год. на Председателя на ДАМТН. С наказателното постановление на Община Борован с ЕИК * , със седалище и адрес на управление с.Борован, ул.“И*** Вазов“№* , представлявана от Д*** Д*** Т*** – кмет на Общината е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000.00 лева /хиляда/ за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

Касационният жалбоподател „Държавна агенция за метрологичен и технически надзор” гр.София, редовно призован, не се явява представител и не изразява становище по жалбата. В жалбата навежда доводи за неправилност и незаконосъобразност на решението на първата инстанция поради допуснати нарушения при прилагане на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила, като моли за отмяна на въззивното решение и потвърждаване на издаденото НП, като правилно и законосъобразно.

Ответника по касационната жалба Община Борован редовно призована не се явява представляващия и не изразява становище по жалбата..

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, поради което атакуваното решение на въззивния съд следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

В настоящото производство не са представени относими към предмета на делото доказателства по реда на чл.219, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество жалбата в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН, касационния състав я намира за ОСНОВАТЕЛНА.

След обсъждане на жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, прие следното: касационните основание, които са заявени и поддържани пред настоящата инстанция са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила – чл.63,ал.1 от ЗАНН във вр. чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК.

Касационният контрол за правилност на решението, осъществяван от административния съд, е ограничен от въведените с жалбата основания, с изключение на съответствието му с материалния закон и съществените процесуални изисквания, свързани със съществуването и упражняването на субективното публично право на жалба, за които следи служебно. Касационната инстанция обсъжда правни, а не фактически въпроси, поради което не събира и не преценява доказателства, а проверява само законосъобразността на изводите на решаващия съд. 

Настоящият съдебен състав не споделя доводите на Районен съд – Бяла Слатина, че в случая при съставяне на АУАН и НП е било допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и е нарушен материалния закон при реализиране на административно наказателната отговорност на ответника.

Макар посочената в наказателното постановление като нарушена разпоредба на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ да урежда правомощия на председателя на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 да дават задължителни предписания, в случая санкцията е наложена на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, видно от издаденото НП, която разпоредба съдържа както диспозиция, така и санкция за неизпълнение на предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Следователно, не е налице приетото от въззивния съд нарушение на материалния закон.

Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ в приложимата редакция (Нов – ДВ бр.58 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.), председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 от ЗВ имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Нормата на чл. 200, ал.1, т.39 от ЗВ (в приложимата редакция) предвижда, че се наказва с глоба, съответно с имуществена санкция, от 1000 до 20 000 лева, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 190а, ал.1, т.3.

По делото дори не е спорно, че санкционираната Община Борован не е изпълнила в указания й срок задължителното предписание, дадено съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал.1, т.3 от ЗВ.

Що се отнася до изложените съображения във връзка с правната квалификация на описаното в текстовата част нарушение, като се посочва, че в наказателното постановление е записано, че е нарушена правната норма на чл.190а, ал.1,т.3 от Закона за водите, която обаче не съдържа състав на нарушение, както и че описаното нарушение съответства на правната разпоредба на чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, следва да се има предвид, че Наказателното постановление действително е непрецизно. В обстоятелствената част на същото се сочи, че се касае за неизпълнено задължително предписание, което съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите. Самата имуществена санкция обаче, видно от същото наказателно постановление е наложена на осн. чл. 200, ал.1, т. 39 от Закона за водите, който съдържа както фактическия състав на нарушението, така и предвидената за него санкция. Или, с други думи казано, нарушение на процесуалните правила действително има, но то не е съществено, доколкото не води до неяснота нито досежно извършеното нарушение, нито досежно правното основание, на което е наложена санкцията.

Поради неправилност на първоинстанционното решение, касационният съдебен състав следва да разгледа въпроса по същество и да се произнесе относно законосъобразността на оспорения акт. Настоящият касационен състав не намира основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление, предвид приетите и приобщени от въззивния съд писмени и гласни доказателствени средства. Същото е издадено в предписаната от закона форма, от компетентен орган съобразно делегираните му правомощия със заповед №А-5/02.01.2018год. на Председателя на ДАМТН, при съответствие с материалния закон. Санкционираната Община Борован е осъществила от обективна и субективна страна състава на установеното нарушение, поради което отговорността й е ангажирана законосъобразно. Наложеното наказание по вид и размер е в съответствие с целта на закона, поради което обжалваното наказателно постановление следва да се потвърди, тъй като е правилно и законосъобразно.

По изложените съображения настоящият касационен съдебен състав, следва да отмени решението на въззивния съд и да потвърди оспореното наказателно постановление.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.221, ал.2, предл.2 от АПК, във вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение №57 от 26.06.2019 година на Районен съд – Бяла Слатина, постановено по АНД № 251 по описа за 2019 година и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-233 от 04.05.2018г. издадено от заместник председателя на ДАМТН – София, оправомощен със Заповед №А-5/02.01.2018год. на Председателя на ДАМТН, с което на Община Борован с ЕИК * , със седалище и адрес на управление с.Борован, ул.“И*** Вазов“№* , представлявана от Д*** Д*** Т*** – кмет на Общината е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1000.00 лева /хиляда/, за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, като правилно и законосъобразно.

 

         Решението е окончателно.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: