Определение по дело №173/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 330
Дата: 4 юли 2022 г. (в сила от 21 юли 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20227080700173
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№330

гр. Враца, 04.07.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в закрито заседание на 04.07.2022 г. /четвърти юли две хиляди двадесет и втора/ година в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА                                                               

 

като разгледа докладваното от съдия  РАДЕНКОВА адм. дело № 173  по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 215, ал. 1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано по жалби на „М.“ ЕАД *** и на  „А.– Н.С.И С.“ СД ***, против Заповед № ДК-09-Вр-1/11.03.2022 г. на Началника на РДНСК - Враца, с която на основание чл. 224, ал. 5 и ал. 6 от ЗУТ се спира изпълнението на строителните и монтажни работи на незаконен строеж „Основен ремонт и възстановяване на стената на язовир „Девене - 297“ и съоръженията към нея“ и е забранен достъпа до строежа.

От страна на ответника е представено заверено копие на образуваната административна преписка.

С писмо вх. № 2102/04.07.2022 г. ответникът - Началника на РДНСК - Враца е поискал прекратяване на производството по адм. дело № 173/ 2022 г. по описа на АдмС – Враца, на основание чл. 159, т. 3 от АПК, поради оттегляне на оспореният административен акт.

Приложено е заверено копие на Заповед № ДК-09-Вр-5/30.06.2022 г. на Началника на РДНСК – Враца, с която оттегля негова Заповед № ДК-09-Вр-1/11.03.2022 г. и искания на жалбоподателите „М.“ ЕАД *** и на  „А.– Н.С.И С.“ СД *** до Началника на РДНСК – Враца за оттегляне на оспорената от тях заповед № ДК-09-Вр-1/11.03.2022 г.

Административен съд – Враца, въз основа на установената фактическа обстановка и твърденията на страните, формира следните правни изводи:

На основание  чл. 159, т. 3 от АПК жалбата или протестът се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява, когато оспореният административен акт е оттеглен. Съгласно чл. 159, т. 4 от АПК жалбата или протестът се оставя без разглеждане, а ако е образувано съдебно производство, то се прекратява, когато оспорващият няма правен интерес от оспорването.

Съдът съобрази, че съгласно утвърдената съдебна практика: „следва да се прави разграничение между отмяна и оттегляне на административния акт от административния орган във всеки конкретен случай. Оттеглянето на оспорен административен акт е волеизявление с противоположно на издаването му съдържание. Предметът му е едностранното прекратяване от страна на административния орган на разпоредените с акта права и задължения. Оттеглянето има обратна сила към момента, в който е направено чрез административния акт волеизявление. Това се явява форма на преразглеждане на въпроса от компетентния орган при постъпило обжалване по административен ред /чл. 91 от АПК/, възприемане от административния орган, който се явява същевременно и контролен, на порок на акта, пораждащ незаконосъобразността му. Аргумент в подкрепа на тази теза за естеството на понятието може да се почерпи и от регламентираната в  чл. 156, ал. 3 от АПК забрана за повторно издаване на същия акт, изразена с правилото, че оттегленият акт може да бъде издаден повторно само при нови обстоятелства. Предвид горното, оттегляне на административния акт с последицата по  чл. 159, т. 3 от АПК е не всяка негова отмяна от издалия го орган, а само тази, която заличава с обратна сила разпоредените права и задължения“ /така вж. Определение № 3923 от 21.04.2022 г. по адм. дело № 2921/2022 г., VІ отд. на ВАС/.

Според  чл. 156, ал. 1 от АПК при всяко положение на делото със съгласието на останалите ответници административният орган може да оттегли изцяло или частично оспорения акт. За да е налице валидно оттегляне на административния акт по смисъла на тази разпоредба, е необходимо същото да е направено от органа, който е издал оспорения акт и да е в установената форма. В случая това е направил Началника на РДНСК - Враца, постановил оспорената заповед. Оттеглянето е направено в изискуемата от закона форма. Поради това с оттеглянето на оспорената заповед вече не е налице правен спор, който да бъде разглеждан от съда. С оттеглянето на заповедта жалбоподателите  получават резултата, който целят с депозиране на жалбите.

Съдът намира, че за валидно оттегляне на акта не е необходимо съгласие на другите участници в производството. В настоящото производство други ответници не са конституирани и няма такива. Оттеглянето е направено преди първото по делото заседание, предвид което не е необходимо съгласие на оспорващите дружества. Вярно е, че към настоящия момент няма данни оттеглящият акт не е влязъл в сила, но в  чл. 156, ал. 1 от АПК не е поставено такова изискване. Релевантен е моментът на оттеглянето на оспорения акт, а безспорно той е преди първото по делото съдебно заседание.

На второ място, правната доктрина приема, че правният интерес трябва да присъства не само при сезирането на съда, т. е. при подаването на жалбата и започването на процеса, той трябва да е налице през целия процес и при решаването на делото. С оттеглянето на оспорената заповед отпада и правният интерес на двете дружества да оспорят същата. За тях настъпват благоприятни последици и се прекратява негативният ефект, който е имало издаването на  против Заповед № ДК-09-Вр-1/11.03.2022 г. в правната им сфера.

По изложените съображения съдът намира, че са налице предпоставките на чл. 159, т. 3 и т. 4, вр. чл. 156, ал. 1 от АПК, тъй като с валидната отмяна на оспорената заповед образуваното съдебно производство остава без предмет и разглеждането на спора е процесуално недопустимо поради наличие на отрицателна процесуална предпоставка – оттегляне на оспорения акт. Наличието на годен за оспорване административен акт и правният интерес от оспорването му са абсолютни процесуални предпоставки, за които съдът следи служебно. Предвид това жалбите следва да бъдат оставени без разглеждане, а производството – прекратено.

Независимо от изхода на спора, разноски не следва да бъдат присъждани, тъй като такива не са претендирани.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 3 и т. 4 от АПК, вр. чл. 156, ал. 1 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалбите на „М.“ ЕАД *** и на  „А.– Н.С.И С.“ СД ***, против Заповед № ДК-09-Вр-1/11.03.2022 г. на Началника на РДНСК - Враца, с която на основание чл. 224, ал. 5 и ал. 6 от ЗУТ се спира изпълнението на строителните и монтажни работи на незаконен строеж „Основен ремонт и възстановяване на стената на язовир „Девене - 297“ и съоръженията към нея“ и е забранен достъпа до строежа.

 

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм. дело № 173/2022 г. по описа на Административен съд-Враца.

 

ЗАЛИЧАВА адм. дело № 173/2022 г. по описа на Адм.С – Враца от датата на с. з. на 14.09.2022 г.

  

Определението може да се обжалва чрез Административен съд-Враца до Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл. 138, ал. 1 от АПК  препис от настоящото определение да се изпрати на страните.                                                                                                    

 

 

 

Административен съдия: