РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 59
10.01.2020 г., гр. Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХV състав, в открито заседание на двадесет и седми ноември две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
Административен съдия: Любомира Несторова
при секретаря М.Г.,
като разгледа докладваното от съдията административно
дело № 2098 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.145-178
от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба на ЕТ „Б.-У.-Б.С.“, с
ЕИК *********, представлявано от Б.С., с адрес: ***, против Заповед №
03-РД/2269 от 20.06.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“, с която на основание чл. 20а, ал.2 от Закона за подпомагане на
земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 42, ал.1 за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка
4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони
за периода 2014-2020г. е отказано финансирането на заявление за подпомагане на
кандидата ЕТ „Б.-У.-Б.С.“ с ИД № на проекта 16/04/1/0/01370, със стойност на
проекта 1 616 519,21 лева.
Жалбоподателят намира оспорената заповед за
незаконосъобразна като излага подробни писмени съображения. Претендира отмяната на оспорената част от
заповедта и разноски по делото.
Ответникът, чрез процесуални си представител,
оспорва жалбата като неоснователна. Претендира отхвърляне на жалбата и
юрисконсултско възнаграждение.
След като обсъди доводите на страните и
представените по делото писмени доказателства, съдът, в настоящия състав,
приема следното от фактическа и правна страна.
Жалбата е процесуално допустима, като
подадена в законоустановения за това срок /административния акт е съобщен на
жалбоподателя на 26.06.2019г –л. 993 по делото и л. 34-36 по делото, а жалбата
е изпратена до съда с пощенски плик с положено клеймо на 10.07.2019г –л. 30 по
делото/ и от лице, което има правен интерес от оспорването.
Съдът установи
следното от фактическа страна:
На 05.12.2016 е подадено заявлението за
подпомагане по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски
стопанства" от ЕТ „Б.- У.- Б.С."
/л. 39-54 по делото/. Подадена е в периода на прием на заявления по мярката,
открит на основание чл. 35, ал. 1, 2 и 3 и § 3 от Преходните и заключителни
разпоредби на Наредба № 9 от 21.03.2015 г. със Заповед № РД 09-755 от
04.10.2016 г. на министъра на земеделието и храните./л. 1065 по делото/. С
цитираната заповед е определено, че приемът започва на 26.10.2016 г. и
приключва на 07.12.2016 г.
В заявлението за подпомагане кандидатът е
посочил, че проектът му съответства на критериите, отбелязани в раздел IX
„Критерии за оценка'" от заявлението, чийто общ
брой точки е 60, което е техническа грешка допусната при сумирането на броя
точки, тъй като кандидатът е заявил предимство по критерии за оценка 2.1
„Проекти с инвестиции и дейности от стопанства за производство на биологични
продукти" 15 бр. точки, 3.1
„Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и дейности води до
осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства" - 10 бр.
точки, 3.2 . Проекти, представени от кандидати, които извършват земеделска
дейност от най-малко три години към момента на кандидатстване" - 10 бр.
точки, 5.1 „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията
на селски район в страната" - 10 точки, 7.1 „Проекти с инвестиции и
дейности, за повишаване на енергийната ефективност в стопанствата" - 8 бр.
точки, 8.3 „Проекти с инвестиции за строителство или обновяване на сгради,
помещения и на друга недвижима собственост, пряко свързани с производството,
съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения,
оборудване и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в
тях" - 10 бр. точки и 9.1 „Проекти с инвестиции и дейности осигуряващи
опазване на компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи
съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС-7бр. Точки.При
така заявените критерии общият брой точки по критериите за оценка на проекта е
70.
При извършване на предварителна оценка по чл.
37, ал.1, т.1 от Наредба №9 от 21.03.2015г. проектът на кандидата е оценен общо
с 63 точки, съгласно критериите за подбор по чл. 30, ал.5 от Наредба №9 от
21.03.2015г.
От заявените от кандидата точки при оценката
на проекта не са признати точки по следните критерии за подбор:
Критерий за подбор
№ 9.1 „Проекти с инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на
околната среда, и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с
изискванията на стандартите на ЕС от Приложение № 7 към Наредба № 9 от 21.03.2015г.,
за съответствие, с който кандидатът е заявил 7 точки, но при оценката на
проекта му е получил 0 точки.
При извършване на
оценката са приложени от органа насоките и указанията в публикуваните от
Управляващия орган на ПРСР 2014 - 2020 „Насоки за прилагане на критерии за
оценка по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020"
(публикувани на страницата на ДФ „Земеделие»:
http://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane/ - подмярка
4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" - прием 2016 година) и «Отговори
по постъпили запитвания и въпроси по подмярка 4.1 от
ПРСР 2014-2020» от МЗХГ в съответствие с чл. 35. ал. 6 и ал. 7 от наредбата,
(публикувани на електронната страница на МЗХГ. Точки и съответно предимство по
критерий 9.1 „Проекти с инвестиции и дейности осигуряващи опазване на
компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на
стопанството с изискванията на стандартите на ЕС от Приложение № 7 към Наредба
№ 9 от 21.03.2015 г. се дават само на проекти, в които над 30% от допустимите
инвестиционни разходи по проекта са свързани с опазване на компонентите на
околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с
изискванията на стандартите на ЕС.
Съгласно насоките и
указанията от Управляващия орган, предимство по критерий 9.1 от Приложение № 7
към Наредба № 9 от 21.03.2015 г. получават заявления за подпомагане, в които
допустимите инвестиционни разходи по проекта, свързани с опазване на
компонентите на околната среда са инвестициите, изброени в Списък на инвестиции
свързани с опазване на околната среда, съобразен с „Екологична оценка на
Програма за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. " и „Споразумение
за партньорство на република България, очертаващо помощта от европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г.
Заявените точки по
критерий 9.1 в раздел IX „Критерии за оценка"' от заявлението, кандидатът
е обосновал с приложено „Решение за преценяване на необходимостта от извършване
на оценка на въздействието върху околната среда / решение по оценка на
въздействие върху околната среда / решение за преценяване на необходимостта от
извършване на екологична оценка / становище по екологична оценка / решение за
преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие /решение по
оценка за съвместимостта /писмо/ разрешително от компетентния орган по околна
среда (РИОСВ/МОСВ/БД), издадени по реда на Закона за опазване на околната среда
(ЗООС) и/или Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и Закона за
водите".
Заявените точки по
критерий 9.1 не са присъдени, тъй като инвестиционното намерение на кандидата
не предвижда инвестиции и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на
околната среда и/или осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на
стандартите на ЕС, съгласно „Списък на инвестициите, свързани с опазване на
околната среда" в публикуваните насоки за прилагане на критериите за
оценка предоставени от МЗХГ и приложение № 8 от Наредба № 9.
Общият брой точки,
по които проектът е бил оценен въз основа на извършената предварителната
оценка, възлиза на 63 и първоначално е бил достатъчен, за да позволи на
заявлението за подпомагане на кандидата да попадне сред проектите, чийто общ
брой на заявените за финансиране разходи възлиза до 130% от осигурения бюджет
за финансиране на заявления за подпомагане, подадени в същия прием. С оглед на
това и съгласно утвърдените процедурни правила за работа на дирекция
„ДПМРСР", заявлението за подпомагане на кандидата е разгледано по
същество, като по отношение на него са извършени административните проверки по
чл. 37, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. След приключване на
административните проверки, проектът на кандидата отново е оценен, съгласно
критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. въз
основа на окончателния размер на приетите за допустими за финансиране разходи.
При окончателната оценка на проекта от
първоначално заявените от кандидата, респ. присъдени при предварителната оценка
точки, не са признати точки по следните критерии за подбор:
1. Критерий за
подбор № 8.3 „Проекти с инвестиции за строителство или обновяване на сгради,
помещения и на друга недвижима собственост, пряко свързани с производството,
съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения,
оборудване и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в
тях" от Приложение № 7 към Наредба № 9 от 21.03.2015г., за съответствие с
който кандидатът е заявил 10 точки, но при оценката на проекта му е получил 0
точки.
Административният орган е посочил, че точки и
съответно предимство по критерий 8.3 от Приложение №7 към Наредба № 9 от
21.03.2015 г. се дават само на проекти, в които над 65% от допустимите
инвестиционни разходи по проекта са свързани със строителство или обновяване на
сгради, помещения и на друга недвижима собственост и/или съоръжения, оборудване
и машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях.
Предимство по критерий 8.3 получават заявления
за подпомагане, в които за покриване на минималното изискване от 65% по
критерия за оценка се взимат под внимание допустимите инвестиционни разходи по
проекта за складови помещения, силози, сгради за отглеждане на животни,
оранжерии, съоръжения с конструкции за зеленчукопроизводство и трайни
насаждения и други сгради, в които се монтират съоръжения, оборудване и машини
различни от земеделска техника и същите се използват и са пряко свързани с
производството, съхранението и/или подготовката на селскостопанската продукция
за продажба. В случай на проекти само за инвестиции в съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника и същите не са в комбинация и не се
монтират в изброените по-горе инвестиционни разходи, разходите за тези
инвестиции не се отнасят към стойността на минималното изискване от 65% по
критерия за оценка."
Заявените точки по критерии 8.3 не са
присъдени при окончателна оценка, тъй като разходите за «Семепочистващата
- обеззаразяваща машина Muzaffer Kagitcioglu,
модел SELEKTOR 1" не са отнесени към критерия. Съгласно приложените към
заявлението за подпомагане оферта и договор с „Алплер
България" ООД машината е прикачна, мобилна. От
представената от кандидата обосновка е прието, че същата ще се агрегатира към телескопичния товарач и ще се премества и
позиционира на необходимото място и ще бъде използвана за конвенционално и
биологично отглежданите култури. Активът е оценен на база референтна цена, тъй
като фигурира под № 114612 в База Данни ПРСР „Цени на земеделска техника"
и съответно е представена една оферта. Размерът на инвестиционните разходи,
съответстващи на критерия, е 63,73 % (или 929 998.13 лева от 1 459212,10 лева)
от одобрените инвестиционни разходи. Това са разходите за „Подобект 1. СМР
склад-1 и склад-2".
На 21.12.2017 г. с
вх. №02-163-6500/829 ЕТ „Б.- У.- Б.С." представя допълнителни документи,
като към тях е приложена обосновка от избрания изпълнител „Алплер
България" ООД, в която е описано, че мобилността на машината се изразява в
това, че е снабдена с колела, но работи в стационарно положение и се
позиционира и нивелира с механични стабилизатори разположени в четирите края на
машината в купа със зърно.
На 26.01.2018 г. с
вх. № 02-160-2600/55 в ДФ „Земеделие" е депозирана жалба от ЕТ „Б.- У.- Б.С.",
в която се описва, че проектът на кандидата е получил 63 точки и следва да
попадне в проектите, които се разглеждат и одобряват с над 55 точки в рамките
на наличния бюджет.
На 26.02.2018 г. с
вх. № 02-260-6500/5513 е получено писмо в ДФ „Земеделие" с искане за
преразглеждане окончателната оценка и по-конкретно критерий 8.3 «Проекти с
инвестиции за строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга
недвижима собственост пряко свързани с производството, съхранението и
подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях".
Представена е обосновка, че разходите за „семепочистващата
- обеззаразяваща машина Muzaffer Kagitcioglu,
модел SELEKTOR 1" следва да бъдат отнесени по критерий 8.3, тъй като са
пряко свързани с производството и съхранение на продукцията и ще бъде
използвана само в рамките на склада.
Извършени са допълнителни административни
проверки като не е установено съответствие с минималните изисквания по критерий
8.3 и съответно предимство по критерия
не е признато от административния орган.
В хода на съдебното производство са приети
писмени доказателства, представени от ответника: Заповед №РД 09-755 от 04.10.2016 г.
на Министъра на земеделието и храните; Докладна записка с вх. №03-0416/4280 от
19.09.2016 г. от зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие" до Изп. директор на Фонда, ведно с Приложение №113 „Процедура
за обработка на заявления за подпомагане по подмярка
4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства" от Програма за развитие на
селските райони 2014-2020 г."; Докладна
записка с вх. №03-0416/5323#5 от 04.12.2017 г. от зам. изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие" до Изп. директор на Фонда,
ведно с Приложение №113 „Процедура за обработка на заявления за подпомагане по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства" от
Програма за развитие на селските райони 2014-2020 г."; Таблица за оценка
критериите за подбор (окончателна оценка от 17.10.2017г.); Заповед
№03-РД/1536#4 от 17.11.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие"; Доклад от проведено на
19.04.2018 г. заседание на работна група, назначена със Заповед №03-РД/1536#4
от 17.11.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие", с вх.
№03-0416/1819 от 24.04.2018 г.; Писмо с изх. №01-0400/1763 от 24.10.2018 г. на
ДФ „Земеделие" до Заместник-министъра на земеделието, храните и горите;
Писмо с вх. №01-0400/1763 от 05.11.2018 г. на ДФ „Земеделие" от
Заместник-министъра на земеделието, храните и горите.
В хода
на съдебното производство е изслушана и приета съдебно-счетоводна експертиза,
изпълнена от вещото лице И.С., неоспорена от страните, която Съдът кредитира
като компетнтно, обективно и безпристрастно
изготвена.
Вещото лице
посочва, че разходите за вертикална планировка, плътна ограда и ажурна ограда
представляват СМР, но при изчисляване на критерий 8.3. не са взети в предвид
нито в предварителната, нито в окончателната оценка. Това е така, тъй като
съгласно заложените изисквания на критерий 8.3. под внимание се вземат
допустимите разходи по проекта за „складови помещения, силози, сгради за
отглеждане на животни, оранжерии, съоръжения с конструкции за
зеленчукопроизводство и трайни насаждения и други сгради...“ т.е. при
изчисляване на процента на минималното изискване от 65% по проекта не се
включват СМР за вертикална планировка, плътна ограда и ажурна ограда, тъй като
не фигурират в цитираните по-горе допустими инвестиционни разходи.
Вещото лице посочва заявените критерий и точки
от жалбоподателя съгласно раздел IX
„Критерии за оценка“. Посочва, че кандидатът по проекта е заявил общо
инвестиционни разходи в размер на 1 475 919,21лв, както следва: за телеск. товарач Bobcat - 118
885,13лв; Семепочистваща – обеззаразяваща машина – 23
100лв.; Подобект 1. СМР склад-1 и склад-2 – 940 288,13лв.; Подобект
2.СМР-Вертикална планировка – 323 006,99лв.; Подобект 3. СМР Озеленяване – 18
036лв; Подобект 4. СМР – Ограда – 9 794,89лв; Подобект 5. СМР – Ограда – 42
808,07лв.
Изчисляване на процента на минимално
изискване = 963 388,13лв. / 1 475 919,21лв = 65,27% или проектът отговаря на
критерият по т.8.3.
По критерий 9.1. „проекти с инвестиции и
дейности, осигуряващи опазване на компонентите на околната среда, и/или
инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на
стандартите на ЕС за заявени 7 точки от максимално допустими 7 точки.
Заявените от жалбоподателя общ брой точки са
калкулиране 60, като е допусната сборна грешка – същите са общо 65.
Вещото лице посочва, че при извършената
предварителна проверка на проекта са присъдени следните точки по заявените
критерии:
- По критерий 2 „Проекти с инвестиции и
дейности от стопанства за производство на биологични продукти“ са заявени че
над 50% от допустимите инвестиционни разходи по проекта са свързани с
производство на биологични продукти или отбелязани 10 точки, а са присъдени 15
точки, като е изискана допълнителна обосновка от кандидата в десетдневен срок.
- По критерий 3.1. „Проекти при, които
изпълнението, на одобрените инвестиции и дейности води до осигуряване на
допълнителна заетост в земеделските стопанства“ са заявени над 10 работни места
и отбелязани 10 точки и одобрени 10 максимално допустими точки.
- По
критерий 3.2. „Проекти, представени от кандидати, които извършват земеделска
дейност от най-малко три години към момента на кандидатстване“ е представен отчет
за заетите лица, средствата за РЗ и други разходи за труд за финансовите 2013г,
2014г и 2015г и са заявени 10 точки и са
одобрени максимално допустимите 10 точки.
- По критерий 5 „проекти с инвестиции и
дейности, които се изпълняват на територията на селски райони в страната са
заявени 10точки и одобрени 10 точки.
- По критерий 7.1.„Проекти с инвестиции и
дейности за повишаване на енергийната ефективност в стопанствата“ е заявено, че
проекта ще доведе до над 10% повишаване на енергийната ефективност, за което са
отбелязани 8 точки и са присъдени максимално допустими 8 точки.
- По критерий 8.3. „проекти с инвестиции
за строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга недвижима
собственост, пряко свързани с производството, съхранението и подготовката на
продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и машини, различни
от земеделска техника, които са монтирани в тях са заявени 10 точки и са присъдени максимално допустими 10 точки.
- По критерий 9.1. „проекти с инвестиции
и дейности, осигуряващи опазване на компонентите на околната среда, и/или
инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на
стандартите на ЕСза заявени 7 точки и са присъдени 0
точки, тъй като не отговаря на изискванията на критерия. Не са представени
доказателства, от които да е видно кои от инвестициите в проекта са свързани с
опазване на компонентите на околната среда, както и документ, издаден от
правоспособно лице, удостоверяващ наличието на технологии, които водят до
намаляване на емисиите, съгласно Регламент 2015/1189. Допустимите
инвестиционни разходи по проекта,
осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС
следва да бъдат доказани със следните документи - становище на БАХБ, от което
да е ясно кои от предвидените инвестици за проекта са
насочени към постигане на стандартите на ЕС. Приоритет имат само проекти с
такива инвестици, проедставени
от стопанства за производство на сурово краве мляко, които попадат в обхвата на
Наредба № 4 от 2008г и към момента на подаване на заявлението за подпомагане по
подмярка 4.1. не са изпълнили тези изисквания. От
кандидата е представено само писмо от РИОСВ, поради което заявените точки не се
присъждат, тъй като няма заявено инвестиционно намерение в инвестиции и
дейности, осигуряващи опазването на компонентите на околната среда, съгласно
„Списък на инвестициите, свързани с опазване на околната среда“, предоставени
от МЗХГ и приложение № 8 от Наредба № 9/21.03.2015г, а именно – „1. закупуване,
изграждане,придобиване ,подобряване на сгради, използвани за производството
съхранение на сурово мляко, млечни продукти на ниво стопанство, вкл. Такива за
опазване на околната среда. 2. Закупуване, инсталиране на нова техника,
оборудване за подобрение, производството, съхранението на сурово мляко или
млечни продукти, вкл. Такива за опазване
компонентите на околната среда“.
Общо присъдени
точки на извършената предварителна оценка – 63.
Относно активът семепочистваща обеззаразяваща машина, модел «SELEKTOR 1» вещото лице посочва, че
жалбоподателят кандидатства за семепочистваща
обеззаразяваща машина, модел „ SELEKTOR 1 /л. 55, т. 1/. Същата е в списъка с
разходите, за които има определена референтна цена и фигурира под № 114612 в
базата данни на ПРСР „Цени на земеделска техника“ с цена 18572,40лв /сл. 895,
т. 4/.
При извършениата окончателна оценка на проекта, са одобрени
следните размери на инвестиционните разходи:
- Телескопичен товарач – одобрена
референтна стойност на актива – 113 443,78лв, съгласно цени в база данни ПРСР
„Цени на земеделска техника“ /стр. 894 т. 4/
- семепочистваща
обеззаразяваща машина, модел „ SELEKTOR 1 - одобрена референтна стойност на
актива – 18 572,40лв
- обзавеждане и оборудване – представени
са три оферти – 3806лв
- За Подобект 1. СМР склад-1 и склад-2
–референтна стойност на актива 929 998,13лв
- За Подобект 2.СМР-Вертикална планировка
–референтна ст-т на актива 323 006,99лв
- За Подобект 3. СМР Озеленяване
–референтна стойност на актива 18 036лв
- За Подобект 4. СМР – Ограда –референтна
стойност на актива 9 794,89лв
- За Подобект 5. СМР – Ограда –референтна
стойност на актива 42 808,07лв.
Общ размер на одобрените инвестиционни разходи
– 1 459 212,10лв.
Вещото лице пояснява, че съгласно критерий
8.3., в същия се вземат под внимание „
инвестиционни разходи по проекта за складови помещения, силози, сгради за
отглеждане на животни, оранжерии, съоръжения с конструкции за
зеленчукопроизводство и трайни насаждения и други сгради, в които се монтират
съоръжения, обородуване и машини, различни от
земеделска техника, и същите се използват и са пряко свързани с производството,
съхранението и/или подготовката на селскостопанската продукция за продажба“.
Съгласно посочения критерий вещото лице посочва
следното: 1.семепочистваща обеззаразяваща машина,
модел „ SELEKTOR 1, фигурира в база данни на данни на ПРСР „Цени на земеделска
техника“ т.е. класифицирана е като земеделска техника; 2.съгласно писмена
обосновка /л. 913 т. 4/, същата „работи в стационарно положение“; „има колела,
с помощта на които може да се предвижва от едният
край на купа със зърно до другия“ т.е. не е монтирана в сградата; 3. с помощта на машината се почистват
примеси и прах, сортират се семаната, т.е. машината е пряко свързана с
производството, съхранението и/или подготовката на селскостопанската продукция
за продажба“; 4. Съгласно представената
оферта /л. 156 т.1/ типът на машината е „прикачна/мобилна“.
Съгласно допълнителните разпоредби на § 1 на Наредба № 9/21.03.2015г т. 12
"земеделска техника" е техника, която се използва за обработка на
почвата и прибиране на реколтата, като: трактори, самоходна техника – колесни трактори, верижни трактори, специализирани
самоходни машини (силажокомбайни, зърнокомбайни и др.) и друг вид самоходни
машини и сменяема прикачна техника.
Поради гореизброените фактори е счетено, че
разходите за семепочистваща обеззаразяваща машина,
модел „ SELEKTOR 1 не се отнасят към критерий 8.3., поради което не е
достигнато минималното изискване от 65%
= 929 998,13лв, допустими
одобрени инвестиционни разходи по т. 8.3. / 1 459 212,10лв. общо одобрени
инвестиционни разходи по проекта = 63,73% т.е. под 65%. При извършената
окончателна оценка по т. 8.3. на кандидата са му присъдени 0 точки. Така проектът
на кандидата получава окончателен брой ранкинг точки
– 53.
С оглед
на установеното от фактическа страна Съдът формира следните правни изводи:
Според чл. 11а, ал.
1, т. 1 от ЗПЗП- Разплащателната агенция приема, проверява и взема решение по
заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска
политика и Общата политика по рибарство.
Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от
ЗПЗП - Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна
агенция от датата на издаване на акта за акредитация. Акредитацията на
Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на
възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските
земеделски фондове съобразно законодателството на Европейския съюз (§ 1, т. 15
от ДР ЗПЗП), в случая е налице – служебно
известна в тази насока е Заповед № РД 09-863 от 25.11.2008 г. на Министъра на
земеделието и храните.
Съгласно чл. 20а от ЗПЗП
Изпълнителният директор на ДФЗ е и Изпълнителен директор на Разплащателната
агенция /РА/, като организира, ръководи нейната дейност и я представлява, а
едно от правомощията му по чл. 10, т. 7 от Устройствения
правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на
заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от
Разплащателната агенция. Процесната
заповед, е издадена от компетентен орган Изпълнителният директор на ДФ
”Земеделие”, който съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за
прилагане на подмярка 4.1 "Инвестиции в
земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални
активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 –
2020 г.(Наредбата), във вр. чл.20а
от ЗПЗП,
съгласно който изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е и
изпълнителен директор на Разплащателната агенция (РА), разполага с материална
компетентност да се произнася по подадени заявления. Същата е издадена в установената
писмена форма, мотивирана е като са посочени фактически и правни основания.
Съгласно чл. 1 от Наредба №9 от
21.03.2015г. с наредбата се уреждат условията и редът за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка
4 „Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските
райони за периода 2014 - 2020 г. (ПРСР 2014 - 2020 г.), съфинансирана
от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).
С раздел
V „Допустими разходи” от Наредба №9 от 21.03.2015г. се опредеделят онези разходите, които ДФ „Земеделие” приема
като допустими. Определен е и редът за оценка. Съгласно чл.32 ал.9 от Наредба
№9 от 21.03.2015г Разплащателната агенция извършва оценка на
основателността на предложените за финансиране разходи по ал. 1 чрез съпоставяне на
предложените разходи с определените от РА референтни разходи за допустими за
финансиране активи и услуги и/или сравняване на представени оферти.
Приемът на заявленията по мярка
4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" е открит на основание чл. 35, ал.
1, 2 и 3 и § 3 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредба № 9 от
21.03.2015 г. със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. на министъра на
земеделието и храните./л. 1065 по делото/. С цитираната заповед е определено,
че приемът започва на 26.10.2016 г. и приключва на 07.12.2016 г.
В срок е подадено заявлението на
жалбоподателя.
В мотивите на заповедта е посочено,
че бюджетът за финансиране на заявленията за подпомагане е определен със
Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г. и е в размер на левовата равностойност на
237 000 000,00 евро или 463 524 600,00 лева. В този
период на прием са подадени 3 165 бр. заявления за подпомагане, от които 2 926
бр. нови заявления за подпомагане и 239 бр. заявления, подадени на основание
чл. 426 от Наредба № 9 със заявена субсидия на обща стойност 1 497 406 525,03
лева, от което е ясно, че общата сума на
подадените заявления надхвърля наличния за референтния период на прием бюджет.
Поради надхвърляне на определения
бюджет, подадените в периода на прием заявления за подпомагане по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" се обработват при условията на чл. 37, ал. 1,
т. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г., съгласно които ДФ «Земеделие» извършва
предварителна оценка на критериите за подбор в случаите, при които размерът на
заявената финансова помощ на всички подадени заявления надхвърля разполагаемия
бюджет, определен в заповедта на министъра на земеделието и храните и горите по
чл. 35, ал. 1 за съответния период на прием, като разглежд
заявленията за подпомагане в низходящ ред според броя на получените при
предварителната оценка точки до изчерпване на разполагаемия бюджет.
Извършени са проверките по чл. 37,
ал. 1, т. 2 и 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. по заявленията за подпомагане в
низходящ ред според броя на получените при предварителната оценка точки и е
установено от административния орган, че наличният бюджет по мярката, определен
със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 г., е достатъчен за финансиране на
заявления за подпомагане, получили при класирането най-малко 55 т. при
оценяването, като е налице частично разполагаем бюджет по смисъла на чл. 41,
ал. 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за финансиране на заявления за
подпомагане, получили най-малко 54 точки.
Относно финансирането и
разполагаемия бюджет и заявления, по които са получени еднакъв брой точки е
изпратено е писмо с изх. № 01-400/1763 от 24.10.2018 г. до ръководителя на
Управляващ орган на ПРСР 2014 - 2020 г. - заместник министъра на земеделието,
храните и горите, със запитване дали се
предвижда увеличение на бюджета за финансиране на заявленията за подпомагане,
получили еднакъв брой точки и за които е налице частично разполагаем бюджет, с
оглед на условието за тяхното финансиране, посочено в чл. 41, ал. 3 от Наредба
№ 9 от 21.03.2015 г. В отговор на
запитването, с писмо с вх. №
01-400/1763 от 05.11.2018 г., ръководителят на УО уведомява ДФ
„Земеделие", че ангажираният бюджет за финансиране на заявления за
подпомагане по подмярка 4.1 е изчерпан с двата приема
на заявления за подпомагане по подмярката, поради
което не могат да се предприемат действия за увеличение на бюджета за
финансиране на класираните заявления за подпомагане, получили еднакъв брой
точки и за които е наличен частичен разполагаем бюджет. Отчитайки изложеното, в
писмото е посочено, че заявленията за подпомагане, получили 53 и 54 точки при
оценката, съгласно критериите за подбор, следва да бъдат отказани за
финансиране, поради липса на бюджет за финансирането им.
При извършване на оценката са съобразени
насоките и указанията в публикуваните от Управляващия орган /УО/ на ПРСР 2014 -
2020 „Насоки за прилагане на критерии за оценка по подмярка
4.1 от ПРСР 2014-2020" (публикувани на страницата на ДФ „Земеделие»:
http://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-2020/merki-podpomagane/ - подмярка
4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства" - прием 2016 година) и «Отговори
по постъпили запитвания и въпроси по подмярка 4.1 от
ПРСР 2014-2020» от МЗХГ в съответствие с чл. 35. ал. 6 и ал. 7 от наредбата,
(публикувани на електронната страница на МЗХГ. Точки и съответно предимство по
критерий 9.1 „Проекти с инвестиции и дейности осигуряващи опазване на
компонентите на околната среда и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на
стопанството с изискванията на стандартите на ЕС от Приложение № 7 към Наредба
№ 9 от 21.03.2015 г. се дават само на проекти, в които над 30% от допустимите инвестиционни
разходи по проекта са свързани с опазване на компонентите на околната среда
и/или инвестиции, осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на
стандартите на ЕС.
Съгласно насоките и указанията от
Управляващия орган, предимство по критерий 9.1 от Приложение № 7 към Наредба №
9 от 21.03.2015 г. получават заявления за подпомагане, в които допустимите
инвестиционни разходи по проекта, свързани с опазване на компонентите на
околната среда са инвестициите, изброени в Списък на инвестиции свързани с
опазване на околната среда, съобразен с „Екологична оценка на Програма за
развитие на селските райони 2014 - 2020 г. " и „Споразумение за
партньорство на република България, очертаващо помощта от европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020 г. " и които се
доказват със следните документи:1. Становище,
издадено от правоспособно лице, от което да е видно кои от инвестициите в
проекта са свързани с опазване компонентите на околната среда и вида на
компонента, засегнат от инвестицията; 2.Документ, издаден от правоспособно лице
/производител на съответната инсталация/, удостоверяващ наличието на
технологии, които водят до намаляване на емисиите съгласно Регламент (ЕС)
2015/1189 на КОМИСИЯТА от 28 април 2015 година за прилагане на Директива
2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на изискванията
за екопроектиране на котли на твърдо гориво (само за
инсталации, използващи биомаса за производство на енергия за собствено
потребление).Оценката следва да е в съответствие с Глава втора на Наредба за
допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл.
15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври
2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и
да доказва изпълнение на чл. 3 „Изисквания за екопроектиране
и график " от Регламент (ЕС) 2015/1189.
Допустимите инвестиционни разходи
по проекта осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на
стандартите на ЕС се доказват със следния документ:1. Становище на БАБХ, от
което да е видно кои от предвидените инвестиции в проекта са насочени към
постигане на стандартите на ЕС. Приоритет по посочения критерий се предоставя,
в частта инвестиции, за постигане съответствие на стопанството с изискванията
на стандартите на ЕС, само за проекти с такива инвестиции представени от
стопанства за производство на сурово краве мляко, които попадат в обхвата на
„Наредба №4 от 2008 г. за специфичните изисквания при производството,
съхранението и транспортирането на сурово краве мляко и изискванията за
търговия и пускане на пазара на мляко и млечни продукти" и към момента на
подаване на заявлението за подпомагане по подмярка
4.1 не са изпълнили тези изисквания."
По този ред и спазвайки критериите,
посочени в Приложение № 7 към чл. 30, ал.5 от Наредба № 9 от 21.03.2015г., е
разгледано и е извършена оценка на заявлението на жалбоподателя.
При окончателната оценка на проекта
на жалбоподателя от първоначално заявените, респективно присъдени при
предварителната оценка точки, не са признати точки.
Окончателната оценка по заявлението за подпомагане е 53 броя точки при класирането като са
приложени критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г.
От приетата по делото
съдебно-счетоводна експертиза и от документите по делото се установи, че
административният орган правилно е приел, че са налице несъответствия на
проекта на жалбоподателя с критериите за
подбор, посочени в чл. 30, ал. 1 и Приложение № 7, към чл. 30, ал. 5 от Наредба
№ 9 от 21.03.2015 г.
Така по критерий за подбор № 8.3 «Проекти
с инвестиции за строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга
недвижима собственост пряко свързани с производството, съхранението и
подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и
машини различни от земеделска техника, които са монтирани в тях" са извършени допълнителни административни проверки като не
е установено съответствие с минималните изисквания по критерий 8.3 и съответно
предимство по критерия не е признато от административния орган.
Изводите на административния орган са
правилни, тъй като съгласно допълнителните разпоредби на § 1, т.12 от Наредба №
9/21.03.2015г. "земеделска
техника" е техника, която се използва за обработка на почвата и прибиране
на реколтата, като: трактори, самоходна техника – колесни
трактори, верижни трактори, специализирани самоходни машини (силажокомбайни,
зърнокомбайни и др.) и друг вид самоходни машини и сменяема прикачна
техника.
Процесната
семепочистваща обеззаразяваща машина, модел „SELEKTOR 1“, фигурира в базата данни ПРСР
„Цени на земеделска техника“, следователно е класифицирана като земеделска
техника и административният орган не може да и даде друга класификация,
като в случая е без значение дали същата
може да работи в стационарно положение.
Освен
това по делото е представената оферта от
„Алплер България“ ООД /л. 156/ като в
същата е ясно посочено, че типът на машината е „прикачна/мобилна“.
От техническата спецификация към Договор №158 от 21.10.2016 г. също става ясно,
че машината е „прикачна/мобилна". В т.9 на придружително
писмо с вх. №01-6500/3882 от 18.07.2017 г. от ЕТ „Б.-У.-Б.С." е обяснено
от жалбоподателя, че семепочистващата-обеззаразяваща
машина ще се агрерира на телескопичен товарач "Bobcat", модел „TL470HF", като с негова помощ
машината ще се премества и позиционира на необходимото място по време на
технологичния процес за почистване и сортиране на семената.
От анализираните по-гаре
писмени доказателства се формира извода, че разходите по
проекта на жалбоподателя за семепочистваща обеззаразяваща машина, модел
„SELEKTOR 1“ , са разходи за закупуване
на земеделска техника, а същите според „Насоки за прилагане на критерии за
оценка по подмярка 4.1 от ПРСР 2014-2020" и
„Отговори по постъпили запитвания и въпроси по подмярка
4.1 от ПРСР 2014-2020" от МЗХГ в съответствие с чл. 35, ал. 6 и 7 от
Наредба № 9 от 21.03.2015 г. са извън обхвата на инвестиционните разходи, които
могат да бъдат отнесени към критерий 8.3..
Ето защо законосъобразно е прието от
административния орган, че разходите за семепочистваща обеззаразяваща машина, модел „ SELEKTOR 1 не
се отнасят към критерий 8.3. При извършената
окончателна оценка по т. 8.3. на жалбоподателя са определени 0 точки, поради
което не е достигнато минималното изискване от 65% = 929 998,13лв, допустими одобрени инвестиционни разходи по
т. 8.3. /1 459 212,10лв. общо одобрени инвестиционни разходи по проекта =
63,73% /, т.е. под 65%.
С оглед на гореизложеното се налага
извода, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен
орган на изпълнителната власт. Същият съдържа необходимите фактически и правни
основания за издаването му, поради което следва да се приеме, че е спазена
изискваната в закона форма. Материалният закон е приложен точно, като не са
допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила. Спазена е целта, която законът преследва с издаването на актове от
категорията на процесния.
С оглед изхода на делото
претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е
основателна. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от
Наредбата за правната помощ (обн., ДВ, бр. 5 от
17.01.2006 г.), настоящият състав определя възнаграждение в размер на 100лв.
/сто лева/, което се дължи от жалбоподателя в полза на ответника.
Воден от изложените съображения и
на основание чл.172, ал.2 от АПК Съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалба на ЕТ „Б.-У.-Б.С.“, с ЕИК *********, представлявано
от Б.С., с адрес: ***, против Заповед № 03-РД/2269 от 20.06.2019 г. на
Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
ОСЪЖДА ЕТ „Б.-У.-Б.С.“, с ЕИК *********, представлявано от Б.С., да
заплати на Държавен фонд "Земеделие", ***, сумата от 100,00 лв. /сто
лв./, представляваща възнаграждение за юрисконсултска
защита.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: /п/