Решение по дело №221/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 април 2023 г. (в сила от 20 май 2023 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20227250700221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2022 г.

Съдържание на акта

 

 Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 53                               28.04.2023 година                                   град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен съд                                                                           първи състав

На двадесет и осми март                                                                       2023 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар: СТОЯНКА И.

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 221 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.73, ал.1 вр. с ал.3 ЗУСЕФСУ - загл. изм. - ДВ, бр. 51 от 2022г., в сила от 01.07.2022 г.

Постъпила е жалба от „Попово Инн“ с ЕИК *********със седалище и адрес на управление гр. *******************************с управител  И.Г.И, против Решение № ***********************за налагане на финансова корекция от 22.03.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – Г.Т., с което на „Попово Инн“ ЕООД е наложена окончателна финансова корекция в размер на 20 739,87 (двадесет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки). Счита, че оспорваното Решение е неправилно и постановено при несъобразяване с целите на закона и правото на ЕС. Излага доводи, че съгласно чл.27, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители „Дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 - 9 от ЗУСЕСИФ , се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон.“ Разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ  регламентира, че „Финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта.“ Визира разпоредбите на   чл.72, ал.1 и ал.2. Твърди, че в тази връзка никъде в обжалваното Решение не е посочено как точно е установено, че размера на така наложената финансова корекция е равен на последиците от нарушението, както и как то ще се отрази на направената инвестиция с оглед постигането на целите на средствата отпуснати за финансиране на проекта по линия на Европейския земеделски фонд за Развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Позоваването на издадените от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“-РА „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл.27, ал.6 и 7 от ЗПЗП по мерките на ПРСР 2007-2013 г.“ само по себе си не е достатъчно за изчисляване на финансовата корекция. Съгласно чл. 56, изречение второ от Регламент 1306/2013 г. „Държавите членки вземат предвид естеството и сериозността на разкритите нередности и нивото на финансовата загуба, причинена на ЕЗФРСР.“ . В този смисъл е и точка 4 от Решението на десети състав на Съда в Люксембург от 8 май 2019 г., постановено по дело С-580/17, съгласно която „Член 56, първа алинея от Регламент № 1306/2013 трябва да се тълкува в смисъл, че когато бенефициерът на безвъзмездна помощ, отпусната по инвестиционен проект, съфинансиран от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) по линия на предвидената в Регламент № 1698/2005, не изпълни проекта в един от аспектите, които е посочил в заявлението си за безвъзмездна помощ, а този аспект е сред критериите, въз основа на които са оценени заявленията за безвъзмездна помощ с оглед на класирането им по приоритет, въпреки че въпросният критерий не е изискван от съответно приложимата национална правна уредба, това неизпълнение съставлява нередност по смисъла на посочената по-горе разпоредба, при условие че води до съществена промяна на инвестиционния проект по смисъла на член 72, параграф I от Регламент № 1698/2005, което запитващата юрисдикция следва да прецени“. По никакъв начин изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“- РА не е изследвал дали неизпълнението на заложените показатели в бизнес плана водят до съществена промяна на инвестиционния проект. По никакъв начин не е изследвано и обстоятелството така определения размер на финансовата корекция как ще се отрази на бъдещата жизнеспособност на проекта и постигането на целите, за които той изначално е отпуснат. Тук следва да се прави разлика с установената практика на ВАС и разбирането в съдебната практика, че непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ  за извършване на финансова корекция. Съгласно посочените по-горе разпоредби на българското и европейското законодателство, размера на финансовата корекция следва да бъде индивидуално определен съобразно промяната на инвестиционния проект от неизпълнението на заложените в бизнес плана финансови индикатори, ако разбира се има промяна. Излага доводи, че обжалваното Решение за налагане на финансова корекция   постановено в нарушение на материалния закон. Съгласно константната практика на Върховния административен съд неизлагането на конкретни мотиви и липсата на ясна разпоредителна част е нарушение на законовото изискване за форма на административния акт, което лишава жалбоподателя от възможността за организиране на адекватна правна защита, препятства осъществяването на контрол за законосъобразност на акта от страна на съда, е самостоятелно основание за неговата отмяна. Излага  доводи и по същество : Налагането на финансовата корекция е за неспазване на договорно задължение съгласно т.4.17 от сключения между дружеството и ДФ „Земеделие“-РА договор 42/03/3120210 от 19.08.2013 г. На основание горепосоченото Решение на десети състав на Съда в Люксембург от 8 май 2019 г., постановено по дело С-580/17 към датата на издаване на обжалваното решение за налагане на финансова корекция приложими са разпоредбите на Регламент 1306/2013 г. Съгласно разпоредбата на чл.54, пар.I от Регламент 1306/2013 г. „За всяко неправомерно плащане, възникнало в резултат на нередност или небрежност, държавите членки изискват възстановяване от бенефициера в срок от 18 месеца след одобрението и където е приложимо -получаването от страна на разплащателната агенция или органа, отговарящ за възстановяването, на контролен доклад или подобен документ, който посочва извършването на нередност.“ Видно от тази разпоредба, за да бъдат определени от страна на ДФЗ-РА направените към „ПОПОВО ИНН“ ЕООД плащания за неправомерни, то те следва да са в резултат или на нередност или на небрежност. Съгласно чл.2, пар. I, т.“ж“ от Регламент 1306/2013  определението за „нередност“ означава нередност по смисъла на член 1, параграф 2 от Регламент (ЕО, Евратом) № 2988/95, а именно "Нередност" означава всяко нарушение на разпоредба на общностното право, произтичащо от действие или бездействие от страна на икономически оператор, което има или би имало, ефекта от накърняването на общия бюджет на Общностите или бюджетите, управлявани от тях, било чрез намаляване или загуба на приходи, натрупани от собствените ресурси, събрани пряко от името на Общностите, или от необоснована позиция на разходите.“ За да се приеме, че „ПОПОВО ИНН“ ЕООД е извършило нередност, следва да се приеме, че то съзнателно е нарушило закона, като е отказало настаняване на физически и/или юридически лица и по този начин не е реализирало приходи, чрез които да постигне финансовите индикатори в бизнес плана. Тук следва да се има предвид и волевия момент за постигане на финансовите резултати в бизнес плана. Липсата на интерес за нощувки не може да бъде преценена и обусловена в рамките на времето за изпълнение на бизнес плана, тъй като не е във властта на „ПОПОВО ИНН“ ЕООД. Доколкото при налагане на финансовата корекция изпълнителния директор на ДФ,„Земеделие“-РА не е изследвал наличието на „нередност“, не може да се прилага установената практика на ВАС и разбирането в съдебната практика, че непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7  ЗУСЕСИФ  за извършване на финансова корекция. В тази връзка следва да се прави разлика между финансовия индикатор и индикатора работни места. Във втория случай неизпълнението, колкото и малко да е то, е във властта на „ПОПОВО ИНН“ ЕООД, защото от управителя му, в качеството на работодател зависи назначаването и освобождаването на работен персонал. По отношение на нощувките обаче, няма как да бъде доказан волеви момент и възможност за съзнателно неизпълнение. Въз основа на изложеното моли за отмяна на атакувания акт. В с.з. се представлява от адв.Р., която поддържа  жалбата. Представя писмена защита. Претендира разноски.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител ю..С. оспорва жалбата. Претендира присъждане на ю.к.възнаграждение. Претендира разноски.

По допустимостта на жалбата:

Съдът намира, че е сезиран с процесуално допустима жалба, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването на акт, който пряко засяга негови права и законни интереси, съответно подлежащ на съдебен контрол, поради което се дължи разглеждането й по същество.

По основателността на жалбата:

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят е изготвил Бизнес план, част от проектното предложение преди сключването на договора за предоставяне на БФП.  Сключен е бил Договор № ************от 19.08.2013 г. за отпускане на финансова помощ по мярка 4.1 „Прилагане на стратегии за местно развитие“ от ПРСР 2007-2013г., с: анекс към договора с приложение, заявка за авансово плащане от 19.02.2014 г.; оторизационно писмо от 26.02.2014 г; заявка за окончателно плащане от 17.09.2014 г.; оторизационно писмо от 24.11.2014 г; уведомително писмо за одобрение от 15.12.2014 г. Приложени са Работни документи /справки от публични регистри/, отразяващи констатираните неизпълнения, досежно приходната част от бизнес плана и на изискването за устойчива заетост по мярката; счетоводен баланс към декември 2015 г.; ОПР за 2015г.; приложение към финансов отчет за финансовата 2015 г.; счетоводен баланс към декември 2016 г.; ОПР за 2016 г.; приложение към финансов отчет за финансовата 2016 г., счетоводен баланс към декември 2017 г.; ОПР за 2017 г.; приложение към финансов отчет за финансовата 2017 г.; справки от НАП за действащи трудови договори; справки-декларации за начислен ДДС от страна на адм.орган.

С писмо с изх. № 07-0400/1478#23 от 13.06.2022г. ДФ „Земеделие“ е открил производство по налагане на финансова корекция на основание чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕСИФ. Производството е открито във връзка с издаден окончателен доклад ОС/2019/1115/А5 на Европейската служба за борба с измамите (ОLАF) след административно разследване ОС/2019/1115 за неправомерни плащания, свързани с българската Програма за развитие на селските райони 2007-2013 г., Подкрепа за селския туризъм - мерки 311, 312 и 41 получени от генерален директор на Генерална дирекция „Земеделие и развитие на селските райони" (ГД АГРИ).

Административният орган е установил следното: Съставен е окончателен доклад ОС/2019/1115/А5, който включва в своя обхват и бенефициера „Попово ИНН“ ЕООД, като засегнато юридическо лице и при спазване на подхода, използван от ОLАF, ДФ „Земеделие“ извършил административна проверка чрез официална и публично достъпна информация (служебен достъп до регистрите на НАП и в публикуваните в Търговския регистър годишни финансови отчети).

 Въз основа на извършената административна проверка е установено неспазване на договорни и нормативни задължения, представляващи одобрени индикатори съгласно одобрения бизнес план по договор № ************от 19.08.2013 г., сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и „Попово Инн“ ЕООД, при условията на Наредба № 23 от 18.12.2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Прилагане на стратегии за местно развитие“ и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие“ и Наредба № 29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г., а именно:

В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели, на базата на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и на 05.12.2014 г. и е изплатена субсидията по него в размер на 68 265,77 лева. При проверката е набрана информация за 3 (три) пълни финансови години - 2015-та финансова година, 2016-та финансова година и 2017-та финансова година. Установеното изпълнение на бизнес плана средно аритметично за 3 (трите) пълни финансови години (2015г., 2016 г. и 2017 г.) е в размер на 36.25% от заложените приходи.

Конкретните стойности, въз основа на които е извършена оценката на изпълнението на одобрения бизнес план за три последователни пълни финансови години са извлечени от публикуваните данни в Търговския регистър и са следните:

За периода 01.01.2015 г. - 31.12.2015 г. са установени приходи в размер на 70 634.02лв.. което представлява изпълнение от 33.45% спрямо заложените в производствената програма 211 179.00 лв.

За следващата финансова година, явяваща се 2016 г., е установено, че са изпълнени приходи възлизащи на 82 281,34 лв., като същото представлява изпълнение в размер на 38,96%от прогнозираните финансови параметри за втората година от производствената програма в бизнес плана, за която са заявени приходи от 211 170.00 лв.

 За периода 01.01.2017 г. - 31.12.2017 г. са установени приходи в размер на 77 306,63 лв.. което представлява изпълнение от 36,.612% спрямо заложените в програмата за съответната година 211 170.00 лв.

За периода 01.01.2018г.- 31.07.2018 г., са установени приходи в размер на 42 826,02лв., което представлява изпълнение от 34,77% спрямо преизчислените приходи за период от 7 месеца заложени в бизнес плана.

Доколкото към датата на изтичане на мониторинга по договора, а именно 18.08.2018 г. не е изтекла цялата финансова 2018 година, този резултат не е взет под внимание при оценката на изпълнение по БП.

 В тази връзка за три пълни финансови години, а именно 2015 г., 2016 г. и 2017 г. са реализирани приходи в размер на 36,34% спрямо заложените в бизнес плана, изчислени средноаритметично за проверения период.

            Предмет на съдебен контрол  е Решение № ***********************за налагане на финансова корекция от 22.03.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – Г.Т.. Акта е издаден на основание чл. 20а, ал. 2 и чл. 27, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители; чл. 46, ал. 1 и ал. 2, във вр. чл. 16, ал. 2 и чл. 2 от Наредба № 29/11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.; чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 23 от 18 декември 2009 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ и по мярка „Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.; т. 8.1, т. 4.4, буква „б“, във връзка с т.4.17 от договор № ************от 19.08.2013 г. и т. 11 от Приложение 2 към същия;чл.73, ал. 1 и чл. 72, ал. 1 във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 7 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ - загл. изм. - ДВ, бр. 51 от 2022г., в сила от 01.07.2022 г.).

Определено е следното:

Финансова корекция в размер на 20 739,87 лв. (двадесет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки) за неизпълнение на заложените в бизнес плана приходи. Размерът на подлежащата за възстановяване финансова помощ е определен въз основа на т. 30 от „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. би 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по   мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.“, съгласно таблица 1.

      Финансова корекция в размер на 6913,29лв. (шест хиляди деветстотин и тринадесет лева и двадесет и девет стотинки) за неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост. Размерът на подлежащата за възстановяване финансова помощ е определен въз основа на т. 18 от „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. би 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.“, съгласно таблица 2.

На основание чл. 3, ал. 1 от Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. би 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от Програмата за развитие на селските райони 2007 - 2013 г.,окончателна финансова корекция в размер на 20 739,87 лв. (двадесет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки), което вземане, като най-голямо по размер представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ, съгласно таблица 3.

С писмо изх. № 07-0400/1478823 от 13.06.2022 г.,   е била предоставена възможност  за писмени възражения по основателността и размера на публичното вземане. В указания 14 -дневен срок, с писмо с вх. №07-0400/1478#169 от 30.06.2022 г. е постъпило възражение във връзка с откритото производството по издаване на Решение за налагане на финансова корекция, с приложения.

Възражението  е обсъдено подробно от ответната страна, залегнало е в мотивите на акта и е  прието  за неоснователно по следните съображения:

По отношение на твърдението, че липсва мотивирано наличие на елементите на фактическия състав на „нередност“, административният орган не е  приел посоченото, тъй като е трайно разбирането в съдебната практика, че непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрени индикатори и е налице основание по чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕСИФ  за извършване на финансова корекция и обуславя издаването на Решение за налагане на финансова корекция на основание чл. 27, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Цитирана е съдебна практика на ВАС.  Финансовата помощ по договор № ************от 19.08.2013 г. е предоставена с цел да се изпълнят целите на мярката, посочени в чл. 2 от Наредба № 29/11.08.2008  г. Следователно количествените показатели на бизнес плановете и създаването на работни места са ключови критерии за допустимост при одобряване на проектните предложения и неизпълнението им представлява на практика неизпълнение на проекта.

Жизнеспособността на инвестицията е критерий за допустимост за предоставяне на финансовата помощ по проекта на ползвателя, който следва да бъде проверяван посредством оценяване на изпълнението на бизнес плана, като неделима част от одобрения проект. Целта на контрола е проследяване изпълнението на заложените от самия ползвател резултати, които ще бъдат постигнати при осъществяване на подпомаганата дейност. Жизнеспособното функциониране на инвестицията по смисъла на §1, т. 6 от ДР на Наредба № 29 от 11.08.2008 г., нейната конкуретнтоспособност и пазарния потенциал. Това задължение произтича и от необходимостта при разходването на средствата, принадлежащи на бюджета на ЕС да се спазва принципа за добро финансово управление, прогласен в чл. 30 от Регламент № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза (респективно чл. 33 от РЕГЛАМЕНТ(ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) №1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013. (ЕС) № 1304/2013. (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) №966/2012), и по-специално: на принципа за ефикасност, който изисква да се постигне най-добро съотношение между използваните ресурси и постигнатите резултати и принципа за ефективност, който изисква осъществяването на набелязаните конкретни цели и постигането на планираните резултати от подпомаганата дейност. В тази връзка, ползвателят е длъжен да полага грижата на добър стопанин като създаде всички необходими предпоставки за ефективното и ефикасно използване на инвестицията, Задължението на ползвателя на помощта, да „извърши инвестицията съобразно одобрения проект“ (представен при кандидатстването и одобрен от Фонда бизнес план), включва както задължението за фактическа реализация на инвестиционното намерение,т.е. активите обект на финансово подпомагане да бъдат закупени и налични,така и задължението за използването на инвестицията и постигане на набелязаните резултати, обективирани в представения от самия ползвател бизнес план.

Именно генерирането на достатъчно приходи при един работещ и жизнеспособен икономически субект се доказва, че разходите от бюджета на съюза са били използвани по предназначение, което не се изчерпва само и единствено с материализирането на активите от Приложение 1 към договора, а и във фактическото им използване за създаване на заетост и повишаване на доходите, както и за разнообразяване към неземеделски дейности в селските райони, чийто икономически способ за измерване се изразява в реализирането на приходи от дейността.

Не са били приети за основателни твърденията, изложени във възражението, че съгласно договора бенефициентът няма задължение да реализира посочените в бизнес плана приходи, а само да изпълни инвестицията. В, т. 19 от Допълнителните разпоредби на Наредба 29/2008 г., при условията, на която е сключен договорът за подпомагане е дадено легално определение, съгласно което „проект“ е заявление за подпомагане, заедно с всички изискуеми документи, както и съвкупността от материални и нематериални активи и свързаните с тях разходи, заявени от кандидата и допустими за финансиране по ПРСР“, т.е. включително и одобрения бизнес план. Кандидатите за финансово подпомагане подават заявление за подпомагане по образец приложение № 3 и прилагат документите, указани в същото приложение (чл. 16, ал. 1 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г.). Един от задължителните документи към заявлението е изготвен от кандидатите бизнес план, който трябва да доказва икономическата жизнеспособност и устойчивата заетост за период 5 години, а в случаите на строително_монтажниработи - за 10 години, водещи до реализиране на целите, заложени в чл. 2 от Наредба № 29 0т 11.08.2008 г. (чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г.). В Допълнителните разпоредби към Наредбата, в § 1, т. 6 е легално дефинирано понятието „икономическа жизнеспособност“, а именно: генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на земеделското стопанство за периода на бизнес плана.

При изготвянето и представянето на своя проект в заявление и бизнес план пред ДФ „Земеделие“, ползвателят, като кандидат за подпомагане е бил запознат с условията, реда и правилата за ползване на финансова помощ и изпълнение на одобрени проекти по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от ПРСР 2007-2013 г.

С изготвянето на бизнес плана от страна на ползвателите, същите сами определят финансовите параметри, както към момента на кандидатстване за отпускане на безвъзмездна финансова помощ, така и за времето, през което се използва субсидираната инвестиция след получаване на финансирането. Кандидатите сами планират стопанската си дейност, свързана с предложения за субсидиране проект и залагат в бизнес плана към проекта си стойности, които да доказват потенциала и икономическата жизнеспособност на инвестицията съобразно чл. 16 ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г., водеща до реализирането на целите на мярка 312 от ПРСР 2007 - 2013 г., заложени в чл. 2 от Наредбата. Именно чрез използването на субсидирана инвестиция съгласно нейното предназначение биха могли да се постигнат целите на мярката.

Направен е извод, че изпълнението на одобрения проект не се свежда единствено до осъществяване на инвестицията. Осъществяването на инвестицията е само една от стъпките за осъществяване на проекта и постигане на целите на мярката. Реализирането на одобрените инвестиционни разходи, заложени в Приложение I към договора, са част от изпълнението на проекта, а чрез тяхното използване и реализиране на приходи, се доказва икономическата жизнеспособност на проекта и се постигат целите на мярка 312. Именно генерирането на достатъчно приходи при един работещ и жизнеспособен икономически субект се доказва, че разходите от бюджета на съюза са били използвани по предназначение, което не се изчерпва само и единствено с материализирането на активите от Приложение I  към договора, а и във фактическото им използване за създаване на заетост и повишаване на доходите, както и за развитието на интегриран туризъм в селските райони, чийто икономически способ за измерване се изразява в реализирането на приходи от дейността.

Предвид резултатите от извършените административни проверки, следва извода, че е налице неизпълнение на заложени финансови параметри в бизнес плана за три години от страна на ползвателя на помощта, което води до недостатъчна икономическа жизнеспособност на инвестицията и целите, заложени в чл. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. В чл. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. ясно е определено, че се подпомагат проекти, които допринасят за постигане на целите на мярката, които са дефинирани: 1. насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредириятия за неземеделски дейности в селските райони; 2. насърчаване на предприемачеството в селските райони; 3. насърчаване развитието на интегриран туризъм в селските райони.

Горното налага извода, че след като ползвателят не е постигнал предвидените от него финансови показатели, реално нанася вреда на бюджета на Общността, тъй като не работи съобразно заложените цели по мярка 312, което води до непостигане на целите на програмата, подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Само с изграждането на къщата за гости, не може да се приеме, че се стимулира постигането на тези цели, и респективно - не е оправдано отпускането на финансово подпомагане от ПРСР, тъй като инвестицията не генерира заложените собственоръчно от бенефициера приходи.

Със сключване на договора ползвателят се е задължил да изпълняват. 4.17 от договор № ************от 19.08.2013 г. Проверката за изпълнение на задължението неминуемо преминава и през проверка, както на разходната, така и на приходната част, обективирани в бизнес плана. Неизпълнението на която и да е от тях съставлява неизпълнение на договорни задължения и по правилото на т. 8.1 от него води до понасяне на съответната отговорност. Налице е и хипотезата на чл. 46, ал. 1  от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и Фондът е в правото си да поиска връщане на вече изплатени суми, в този случай 15% от отпуснатата финансова помощ. Същевременно неизпълнението на предварително заложената в плана приходна част е ясна индикация, че бенефициентът не е разходвал средствата ефективно, което действително противоречи на чл. 33, 81 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) №1046/2018 г.

Не е прието възражението относно това, че ДФЗ-РА въвежда нови критерии за допустимост, тъй като чл. 16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. съществува още с обнародването на Наредбата в ДВ, бр.76 от 29 август 2008 г. При подаване на заявлението за подпомагане бенефециерът е имал яснота за дължимото от него поведение за получаване и запазване на получената финансова помощ. Както в наредбата, така и в договора са уредени задълженията на бенефециера и е установена отговорността му при неизпълнение на тези задължения. Правилата определят единствено размера на санкцията относно еднакви по степен, тежест и продължителност нарушения. като в настоящия случай определеният размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ е определен и съответстващ на тях.

С обнародваните в бр. 69 от 2019 г. на Държавен вестник „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. би 7 от ЗПЗП по мерките на ПРСР 2007-2013г.“, безвъзмездната финансова помощ подлежи на пълно възстановяване при отклонения по-големи от 50% спрямо първоначално заложените, тоест приет е един изключително голям толеранс, като е отчетен фактът, че пазарните отношения не са статични, подлежат на промени във времето. които не могат да бъдат предвидени изцяло към момента на изготвянето на бизнес плана, а това от своя страна изисква определянето на допустим, разумен и приемлив толеранс за бенефициентите, с оглед преценяване на степента и тежестта на установеното нарушение. Същите са одобрени в съответствие с член 35 от Делегиран регламент (ЕС) 640/2014 на Комисията от 11 март 2014г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие, публикуван в ОВ. L, 181, 20.06.2014 г., на Европейския съюз. Изискванията на чл. 2, чл. 16, ал.2, както и определенията, залегнали в Допълнителните Разпоредби на Наредба № 29 от 30.08.2008 г., са в сила още от издаването на Наредбата. т.е. от 11.08.2008 г. При подписването на договор № ************от 19.08.2013 г. ползвателят се е съгласил да изпълнява договорните и нормативни ангажименти, включително т. 4.17 от същия.

По отношение на изчислението на изпълнението на бизнес плана работни места, административния орган е приел възражението за частично основателно.

В тази връзка за три пълни финансови години, а именно 2015 г., 2016 г. и 2017 г., ДФ „Земеделие“ е приел, че общото изпълнение на показателите за постоянна трудова заетост е 92,80%спрямо заложените показатели в бизнес плана.

С оглед на горното и при приемане на възражението на бенефициента за частично основателно по отношение на устойчива заетост и съгласно т. 18 от Приложение към Раздел I „Общи Положения“от Правилата, когато неизпълнението е равно или по-малко от 50% спрямо заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост и времетраенето на нарушението е до две финансови години, санкцията е 5% от предоставената финансова помощ по договора.

Вследствие за установеното нарушение по т. 2.2 е преразгледан размера на корекцията и същия е окончателно определен в размер на 6913,29 лв. (шест хиляди деветстотин и тринадесет лева и двадесет и девет стотинки), представляващи 5% от получената субсидия. 

         По делото е била допусната и изготвена експертиза, която е неоспорена от страните и съдът я кредитира изцяло като изготвена по компетентност.

         Дадено е следното заключение:

         Общия размер на осчетоводените приходи от продажби на жалбоподателя е 70 634.02 лв.

Общия размер на осчетоводените приходи от продажби на жалбоподателя е 82 281.34 лв.

Общия размер на осчетоводените приходи от продажби на жалбоподателя е 77 306.63 лв.

И за трите години от проверявания период реално осчетоводените приходи от продажби не съответстват на заложените в бизнес плана по одобрения проект за подпомагане. По години е реализиран следният процент на изпълнение:

За 2015 год. са заложени приходи в общ размер на 211 170.00 лв. Дружеството е отчело получени през годината приходи в общ размер 70 634.02 лв. Това представлява изпълнение за годината в размер на 33.45 %.

         За 2016 год. са заложени приходи в общ размер на 211 170.00 лв. Дружеството е отчело получени през годината приходи в общ размер 82 281.34 лв. Това представлява изпълнение в размер на 38.96 %.

За 2017 год. са заложени приходи в общ размер на 211 170.00 лв. Дружеството е отчело получени през годината приходи в общ размер 77 306.63 лв. Това представлява изпълнение в размер на 36.61 %.

За трите пълни финансови години от проверявания период процентът на изпълнение на прогнозните параметри, заложени в производствената програма, пресметнат като средна аритметична величина е 36.34%.

При съпоставка на заложените параметри по бизнес-плана с реално осчетоводените приходи от продажби е установено, че при заложени общо приходи за финансовата 2015 г. в размер 211 170.00 лв. дружеството е реализирало приходи в общ размер 70 634.02 лв. Изпълнението на заложените параметри по бизнес-план за финансовата 2015 г. е 33.45%. В бизнес плана приходите, които са свързани с инвестицията са класифицирани в следните групи:

-               Заложени са приходи от нощувки в общ размер на 44 000.00 лв. Дружеството е отчело продажбата на 349 бр. нощувки, от които е получило приходи в общ размер 15 465.21 лв.

-       Заложени са приходи от топла кухня в общ размер на 89 425.00 лв. Осчетоводени са приходи от продажбата на ястия (салати, супи, местни ястия и десерти) на стойност 35 821.53 лв.

-               Заложени са приходи от продажби на високоалкохолни напитки в общ размер на 19 710.00 лв. Дружеството е отчело приходи общо за 4 826.12 лв.

-       Заложени са приходи от продажби на бира в общ размер на 22 995.00 лв. Осчетоводените приходи са в общ размер 4 821.26 лв.

-               Заложени са приходи от продажби на безалкохолни напитки в общ размер на 35 040.00 лв. Дружеството е отчело приходи общо на стойност 5 021.02 лв.

През 2015 г. дружеството е получило приходи от продажба на други стоки и услуги, които не са посочени в ПТП на бизнес плана. Те са в общ размер на 4 678.88 лв. Сумата включва:

-               Приходи от наеми за ползване на зала за обучения и семинар - 363.34 лв.

-               Приходи от продажби на кафе, чай, захар, мед, вино, ядки, вафли, картонени чаши и бъркалки в бистрото в размер 4 315.54 лв.

Експерта е пояснила, че в ПТП на бизнес плана за 2015 г. не са заложени приходи от закуски.

Чрез съпоставка на заложените параметри по бизнес-плана с реално осчетоводените приходи от продажби е установено, че при заложени общо приходи за финансовата 2016 г. в размер 211 170.00 лв. дружеството е реализирало приходи в общ размер 82 281.34 лв. Изпълнението на заложените параметри по бизнес-план за финансовата 2016 г. е 38.96%. В бизнес плана приходите, които са свързани с инвестицията са класифицирани в следните групи:

-  Заложени са приходи от нощувки в общ размер на 44 000.00 лв. Дружеството е отчело продажбата на 334 бр. нощувки, от които е получило приходи на стойност 25 441.37 лв.

-     Заложени са приходи от топла кухня в общ размер на 89 425.00 лв. Отчетени са приходи от продажбата на ястия (салати, супи, местни ястия и десерти) в общ размер 31 552.46 лв.

-     Заложени са приходи от продажби на високоалкохолни напитки в общ размер на   19 710.00 лв. Осчетоводени са приходи общо за 3 961.65 лв.

-  Заложени са приходи от продажби на бира в общ размер на 22 995.00 лв. Дружеството е отчело получени приходи в общ размер 4 004.05 лв.

-     Заложени са приходи от продажби на безалкохолни напитки в общ размер на 35 040.00 лв. Осчетоводените приходи са с обща стойност 5 883.54 лв.

През 2016 г. дружеството е получило приходи от продажба на други стоки и услуги, които не са посочени в ПТП на бизнес плана. Те са в общ размер на 11 438.27 лв. Сумата включва:

-     Приходи от наеми за ползване на зала за обучения и семинар – 9 433.35 лв.

-     Приходи от продажби на кафе, чай, захар, мед, вино, ядки, вафли, картонени чаши и бъркалки в бистрото в размер 2 004.92 лв.

Експерта е пояснила, че в ПТП на бизнес плана за 2016 г. не са заложени приходи от закуски.

Съпоставяйки заложените параметри по бизнес-плана с реално осчетоводените приходи от продажби е установено, че при заложени общо приходи за финансовата 2017 г. в размер 211 170.00 лв. дружеството е реализирало приходи в общ размер 77 306.63 лв. Изпълнението на заложените параметри по бизнес-план за финансовата 2017 г. е 36.61%. В бизнес плана приходите, които са свързани с инвестицията са класифицирани в следните групи:

-     Заложени са приходи от нощувки в общ размер на 44 000.00 лв. Дружеството е отчело продажбата на 528 бр. нощувки от които е получило приходи в общ размер 23 619.27 лв.

-     Заложени са приходи от топла кухня в общ размер на 89 425.00 лв. Дружеството е отчело продажбата на ястия (салати, супи, местни ястия и десерти), от които е получило приходи на стойност 38 463.30 лв.

-     Заложени са приходи от продажби на високоалкохолни напитки в общ размер на    19 710.00 лв. Осчетоводени са приходи общо за 3 443.10 лв.

-  Заложени са приходи от продажби на бира в общ размер на 22 995.00 лв. Дружеството е отчело приходи в общ размер 2 782.50 лв.

-     Заложени са приходи от продажби на безалкохолни напитки в общ размер на 35 040.00 лв. Осчетоводените приходи са на стойност 5 906.08 лв.

През 2017 г. дружеството е получило приходи от продажба на други стоки и услуги, които не са посочени в ПТП на бизнес плана. Те са в общ размер на 3 092.38 лв. Сумата включва:

-     Приходи от наеми за ползване на зала, приходи от проведени от информационни и конференции и работни срещи – 873.56 лв.

-     Приходи от продажби на кафе, чай, захар, мед, вино, ядки, вафли, картонени чаши и бъркалки в бистрото в размер 2 218.82 лв.

Експерта е пояснила, че в ПТП на бизнес плана за 2017 г. не са заложени приходи от закуски.

Видно от данните в подадените ГФО и ГДД по чл. 92 от ЗКПО на дружеството, както и от оборотните ведомости за трите години от проверявания период, обекта е използван за дейности, свързани с одобрения проект за подпомагане.

През целия период от 2015 г. до 2022 г. легловата база в обекта не е намалена. Тя включва 5 стаи и 7 легла.

През 5-годишния мониторингов период дружеството е продало общо 4 746 броя нощувки, които по години са разпределени така: 349 нощувки през 2015 г.; 334 нощувки през 2016 г.; 528 нощувки през 2017 г.; 584 нощувки през 2018 г., 670 нощувки през 2019 г., 991 нощувки през 2020 г., 737 нощувки през 2021 г. и 553 нощувки през 2022 г.

По отношение на управленския персонал, предвиден в бизнес плана, не се установи намаление. Дейността по бизнес плана се извършва от управителя на „Попово Инн“ ЕООД. Г-жа И. СОЛ и е избрала да се осигурява чрез ЕТ „Д-р И.И.“ с ЕИК *********.

По отношение на производствения персонал, предвиден в бизнес плана (4 длъжности), се установи намаление за годините 2015 г., 2016 г., 2019 г., 2020 г., 2021 г. и 2022 г.

Нает е производствен персонал на длъжностите барман, сервитьор, помощник-кухня, готвач, камериер/ка в хотел, чистач/хигиенист и общ работник.

За финансовата 2015 г. в бизнес-плана са заложени приходи на стойност 211 170.00 лв. Реализираните приходи от всички дейности  са в общ размер 70 634.02 лв. и те не съответстват на заложените в ПТП на бизнес плана по проекта. Приходите от продажби са следните:

-  от нощувки: заложени 44 000 лв., реализирани 15 465.21 лв.

-  от топла кухня: заложени 89 425 лв., реализирани 35 821.53 лв.

-  от високоалкохолни напитки: заложени 19 710 лв., реализирани   4 826.12 лв.

-  от бира: заложени 22 995 лв., реализирани   4 821.26 лв.

-  от безалкохолни напитки:              заложени 35 040 лв., реализирани   5 021.02 лв.

-  от наем на зала: заложени          0 лв., реализирани      363.34 лв.

-  продажби на кафе, чай, захар и др.:заложени    0 лв., реализирани   4 315.54 лв.

            За финансовата 2016 г. в бизнес-плана са заложени приходи на стойност 211 170.00 лв. Реализираните приходи от всички дейности  са в общ размер 82 281.34 лв. и те не съответстват на заложените в ПТП на бизнес плана по проекта. Приходите от продажби са следните:

-  от нощувки: заложени 44 000 лв., реализирани 25 441.37 лв.

-  от топла кухня: заложени 89 425 лв., реализирани 31 552.46 лв.

-  от високоалкохолни напитки: заложени 19 710 лв., реализирани   3 961.65 лв.

-  от бира: заложени 22 995 лв., реализирани   4 004.05 лв.

-  от безалкохолни напитки:            заложени 35 040 лв., реализирани   5 883.54 лв.

-  от наем на зала:заложени          0 лв., реализирани   9 433.35 лв.

-  продажби на кафе, чай, захар и др.:заложени    0 лв., реализирани   2 004.92 лв.

            За финансовата 2017 г. в бизнес-плана са заложени приходи на стойност 211 170.00 лв. Реализираните приходи от всички дейности  са в общ размер 77 306.63 лв. и те не съответстват на заложените в ПТП на бизнес плана по проекта. Приходите от продажби са следните:

-  от нощувки: заложени 44 000 лв., реализирани 23 619.27 лв.

-  от топла кухня:  заложени 89 425 лв., реализирани 38 463.30 лв.

-  от високоалкохолни напитки: заложени 19 710 лв., реализирани   3 443.10 лв.

-  от бира: заложени 22 995 лв., реализирани   2 782.50 лв.

-  от безалкохолни напитки:            заложени 35 040 лв., реализирани   5 906.08 лв.

-  от наем на зала: заложени          0 лв., реализирани      873.56 лв.

-  продажби на кафе, чай, захар и др.: заложени    0 лв., реализирани   2 218.82 лв.

            За финансовата 2015 г. процентът на изпълнението е 33.45%. (70 634.02 лв. / 211 170 лв. х 100).

            За финансовата 2016 г. процентът на изпълнението е 38.96%. (82 281.34 лв. / 211 170 лв. х 100).

            За финансовата 2017 г. процентът на изпълнението е 36.61%. (77 306.63 лв. / 211 170 лв. х 100).

Крайният процент на изпълнение на приходната част от бизнес плана, изчислен като средно аритметично за същия период е 36.34%. Механизмът на изчисление е следния:

-  633 510.00 лв. са общо планираните в бизнес плана приходи за трите пълни финансови години от 2015 г. до 2017 г. (211 170.00 лв. х 3 години);

-  230 221.99 лв. са общо реализираните приходи от подпомаганите дейности за трите пълни финансови години (70 634.02 лв. +82 281.34 лв. +77 306.63 лв.);

Процентът на изпълнение за целия период, включващ финансовите години от 2015 г. до 2017 г. е 36.34%. Пресметнат е като отношение между общо реализираните приходи за трите години и общо планираните в бизнес плана приходи  са същия период, умножено по 100.  (230 221.99 лв. / 633 510.00 лв. х 100).

Експерта е уточнила, че същият процент на изпълнение за целия период – 36.34% се получава като средната аритметична стойност на процентите за изпълнение на всяка от трите години: ((33.45%+ 38.96% + 36.61%) / 3 = 36.34%).

Въз основа на изложеното съдът прави следните изводи от правна страна:

Процесният  акт е издаден след изменението на ЗПЗП, ДВ, бр. 51/2019 г., в сила от 28.06.2019 г., а именно на 02.06.2020г., и по - конкретно при действието на чл. 27, ал. 6, който препраща към прилагане на правилата и предвидения правен ред в ЗУСЕСИФ. Самото производство по издаването му аналогично е започнало след влизане в сила на това изменение на ЗПЗП.

Съгласно чл. 27, ал. 6 ЗПЗП /нова - ДВ, бр. 51 от 2019 г. в сила от 28.06.2019 г./ дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 - 9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Според ал. 7 на чл. 27 ЗПЗП, също в сила от 28.06.2019 г., дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на ДОПК.

Трайно е разбирането в съдебната практика, че непостигането на заложените финансови показатели в бизнес плана представлява неизпълнение на одобрените индикатори и е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ за извършване на финансова корекция. В този смисъл са налице множество, постановени от Върховния административен съд, четвърто отделение съдебни решения. В тях категорично е прието, че в този случай е налице е материалноправната хипотеза на чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕСИФ, която представлява основание за налагане на финансова корекция с издаването на решение по реда на чл. 73 от същия закон. Безспорно показателите на бизнес-плана са индикатори. В този смисъл са и мотивите на решение № 13796/6.11.2020 г. по адм. д. № 12488/2019 г. на седмо отделение, според които индикаторът е нещо, което или чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект.

Дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ   следва  да се установи с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕСИФ, тъй като е налице основанието по чл. 70, ал. 1, т. 7 и/или т. 3 от същия закон. В случая е приложима именно новата разпоредба на чл. 27, ал. 6 ЗПЗП /ДВ, бр. 51 от 2019 г. в сила от 28.06.2019 г./, тъй като това е действаща норма в специалния закон ЗПЗП, вкл. по аргумент на § 4, ал. 3 от ДР на ЗУСЕСИФ. Разпоредбата на чл. 75, ал. 2 ЗУСЕСИФ, изм. ДВ, бр. 85/2017 г., според която след окончателното плащане по проект неизвършените финансови корекции са публично вземане съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, не изключва приложимостта на чл. 27, ал. 6 ЗПЗП /ДВ, бр. 51/2019 г./. Тълкуването й съобразно чл. 46, ал. 1 от Закона за нормативните актове във връзка с другите алинеи на същия законов текст сочи, че под "извършване" на финансова корекция се разбира "изпълнение" в смисъла на възстановяване на средствата от съответния бенефициент, а не "установяване" по смисъла на чл. 27, ал. 6 ЗПЗП. В този смисъл е и непротиворечивата практика на съставите на ВАС, Първо и Осмо отделение.

Актът е издаден от компетентен орган.

Същият е в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания за издаването му.

Издаден е при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да мотивират неговата отмяна. Жалбоподателят е уведомен за стартиране производството по издаване   и му е предоставена възможност да направи възражения, което е сторил.

На следващо място, актът е издаден в съответствие с приложимия материален закон, при следните съображения:

Няма спор, че жалбоподателят е депозирал Бизнес план, част от проектното предложение преди сключването на договора за предоставяне на БФП. Налице са договорни отношения по силата на Договор № ************от 19.08.2013 г. за отпускане на финансова помощ по арка 4.1 „Прилагане на стратегии за местно развитие“ от ПРСР 2007-2013г.  Въз основа на него е бил изготвен анекс към договора с приложение, заявка за авансово плащане от 19.02.2014 г.; оторизационно писмо от 26.02.2014 г; заявка за окончателно плащане от 17.09.2014 г.; оторизационно писмо от 24.11.2014 г; уведомително писмо за одобрение от 15.12.2014 г.

Съобразно договора, Държавен фонд „Земеделие“ предоставя на жалбоподателя, като ползвател по смисъла на §1, т.15 ДР на Наредба №29 от 11.08.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 г. на министъра на земеделието и храните/обн.ДВ, бр.76/29.08.2008 г./, безвъзмездна финансова помощ, представляваща до 70% от одобрените и реално извършени от едноличния търговец разходи, свързани с осъществяването на проекта.

 

Кандидатите за безвъзмездно подпомагане по мярка 41 във връзка с мярка 312 от ПРСР за периода 2007 - 2013 г. сами изготвят и определят стойностите и показателите в бизнес плана, които след одобрение и сключване на договора са поели ангажимент да спазват. Именно доказаната в бизнес плана жизнеспособност на инвестицията е станала основание да бъде одобрен проект № ************от 17.07.2013 г. и да бъде сключен договор за безвъзмездна финансова помощ.

В т. 4.17 от договора спрямо бенефициера на финансовата помощ е фиксирано задължение,за това че: „Ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор и в съответствие с одобрения проект и изискванията съгласно Приложение 2 към Настоящия договор и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи.“ В т. 11 от цитираното приложение е заложено, че: „ползвателяте длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения бизнес план, както и да използва и без предварително уведомяване и получаване на съгласие от страна на фонда да не се отклонява от одобрените и предоставени на фондатехнически спецификации и/или количествено-стойностни сметки, необходими за изпълнението на инвестицията - предмет на договора.“

Според определението дадено в Допълнителните разпоредби към Наредбата, в § 1, т.6, „икономическа жизнеспособност“ е генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана.

При неизпълнение, на което и да е договорно или нормативно установено в Наредба № 29 от 11.08.2008 г. задължение от страна на ползвателя, фондът има право да претендира връщане на вече изплатените суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени ползвателя на помощта, което е регламентирано в раздел VIII от договор № ************от 19.08.2013 г., като в този случай фондът спазва изискванията на чл. 46 и 47 от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. Съгласно цитирания чл. 46, ал.1 „В случай че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни или договорни задължения след изплащане на финансовата помощ, РА може да поиска връщане на вече изплатени суми заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя на помощта“. В чл. 46, ал. 2 са регламентирани условията и начина на определяне на санкциите, а именно „В случаите по ал. 1, РА определя размера на средствата, които трябва да бъдат възстановени от ползвателя на помощта, като взема предвид вида, степента и продължителността на неизпълнението. Степента на неизпълнение по даден проект зависи от неговите последици за дейността като цяло. Продължителността на неизпълнението зависи от времето, през което траят последиците или възможността за отстраняване на тези последици по приемлив начин“. Въз основа на разпоредбата на чл. 40, ал. 2 от Наредба № 29/2008 г., с цел осигуряване на равнопоставеност на бенефициентите при отчитане на вида, степента и продължителността на установеното неспазване, както и прогнозния характер на заложените в бизнес плана показатели, са разработени и утвърдени от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ „Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките на ПРСР 2007-2013 г.“, обн. в ДВ бр. 69 на 30.08.2019 г. и публикувани на електронната страница на ДФ „Земеделие“ .

Съгласно т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от посочените правила, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило две или повече финансови години се налага санкция в размер на 15% от предоставената финансова помощ по договора.

В следствие е определен размер на задължение от 20 739,87 лв. (двадесет хиляди“ седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки), представляващи 15% от получената субсидия.

Констатирано е неизпълнение на заложените по бизнес план работни места, което представлява неизпълнение на една от целите на мярката, разписани в Наредба № 29 от 11.08.2008 г. Съгласно чл. 2 от Наредба № 29/2008 г. на одобрение подлежат проекти, които допринасят за насърчаване на растежа и създаване на нови работни места в микропредприятия за неземеделски дейности в селските райони. В чл.16, ал. 2 от Наредба № 29 от 11.08.2008г. са регламентирани изисквания, изпълнението на които допринася за изпълнение на целите на мярката, а именно „Бизнес планът трябва да доказва икономическа жизнеспособност и устойчива заетост за период 5 години, а в случаите на строително-монтажни работи - за 10 години, водещи до реализиране на целите по чл. 2“. В допълнителните разпоредби на наредбата в §1, т. 26 е дадено легално определение на понятието „Устойчива заетост“, според което това е „запазване на съществуващите работни места и/или създаване на нови в предприятието за периода на бизнес плана”. Съгласно т. 4.2.3 от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013 г. осигуряването на заетост чрез разкриване на нови работни места е генерална цел на програмата, за реализирането на която се предоставя финансова помощ.

В тази връзка в бизнес плана към заявлението за подпомагане кандидатите попълват Таблица 5 - „Разходи за заплати и социални осигуровки“. В цитираната таблица по проект № ************са заложени 1 (един) брой работно място на позиция „управленски“ и 4 (четири) броя работни места на позиция „производствен“.

След справка в регистър „Брой осигурени лица по осигурител“ в информационната система на НАП за „Попово Инн“ ЕООД е установено, че за 2015 г. има средносписъчно 2.92 осигурени лица, за 2016 г. има средносписъчно 3.92 осигурени лица и за 2017 г. има средносписъчно 4,08 осигурени лица. В тази връзка за трите пълни проверявани финансови години, общото изпълнение на показателите за постоянна трудова заетост е 72,80% спрямо заложените показатели в бизнес плана.

За периода 01.01.2018 г. - 31.07.2018 г., са установени средносписъчно 4,08 осигурени лица. Доколкото към датата на изтичане на мониторинга по договора не е изтекла цялата финансова 2018 година, този резултат не е взет под внимание при оценката на изпълнението по отношение на работните места от Бизнес плана.

Посоченото неизпълнение на заложените в одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост за период от 3 пълни финансови години представлява нарушение на поетите ангажименти и фиксираните задължения с точки т. 4.17 от договор № ************от19.08.2013 г.и т. 11 от приложение 2 към договора.

На основание на т. 4.4, буква „б“ и т. 8.1 от Договор № ************от 19.08.2013 г. във връзка с неизпълнението на т. 4.17 и т. 11 от приложение 2 към договора, чл. 46, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №о 29/11.08.2008 г., както и т. 18 от Приложение към раздел I „Общи положения“от горепосочените Правила, при неизпълнение по-малко от 50% от заложените  одобрения бизнес план параметри по отношение на устойчива заетост предвид обстоятелството, че неизпълнението не засяга подпомаганата дейност в цялост, както и като се отчита, че времетраенето на нарушението е над две финансови години, се налага санкция в размер на 10% от предоставената финансова помощ по договора.

 В следствие е определен размер на финансова корекция от 13 826,58 лв. (тринадесет хиляди осемстотин двадесет и шест лева и петдесет и осем стотинки), представляващи 10% от получената субсидия.

Съгласно чл. 3, ал. 2 от горепосочените правила „Когато при осъществяване на контрол относно спазване на критерии за допустимост, ангажименти или други задължения от страна на ползвателите на финансова помощ бъде установено повече от едно нарушение при изпълнението на един и същ договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по който е подадена заявка за плащане до 1 януари 2015 г., се пристъпва към определяне на конкретния размер на подлежащата на възстановяване финансова помощ, който е равен на най-големия размер на дължимата помощ, изчислен за всяко едно от допуснатите нарушения.

Общият размер на задължението, за което ДФ. „Земеделие“     за финансова корекция е в размер на 20 739,87 лв. (двадесет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки), представляващи 15% от получената субсидия.

Със сключване на договора ползвателят се е задължил да изпълняват. 4.17 от договор № ************от 19.08.2013 г. Проверката за изпълнение на задължението неминуемо преминава и през проверка, както на разходната, така и на приходната част, обективирани в бизнес плана. Неизпълнението на която и да е от тях съставлява неизпълнение на договорни задължения и по правилото на т. 8.1 от него води до понасяне на съответната отговорност. Налице е и хипотезата на чл. 46, ал. 1  от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и Фондът е в правото си да поиска връщане на вече изплатени суми, в този случай 15% от отпуснатата финансова помощ. Същевременно неизпълнението на предварително заложената в плана приходна част е ясна индикация, че бенефициентът не е разходвал средствата ефективно, което действително противоречи на чл. 33, 81 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) №1046/2018 г.

В представения и одобрен с договора за подпомагане бизнес план са залегнали финансови показатели на базата, на които проектът е определен като допустим, сключен е договор за подпомагане и е изплатена субсидията по него.

Нереализирането на заложените в бизнес плана за проверявания период показатели представлява нарушение на   сключения между бенефициера и фонда договор Договор № ************от 19.08.2013 г.   за отпускане на финансова помощ.  

Касае се за неизпълнение на договорно задължение от страна на ползвателя на финансовата помощ да извърши изцяло одобрената инвестиция, съобразно одобрения бизнес план, който безспорно е част от проекта/по арг. от §1, т.19 ДР Наредба №29/11.08.2008 г./. Заложените в него финансови показатели са такива за изпълнение на проекта/по мерките и подмерките от ПРСР/, поради което непостигането им води до необходимост от коригиране размера на финансовата помощ.

От заключението на допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, прието без възражение, се установява несъответствие и неспазване параметрите заложени в бизнес плана.

Както бе посочено, бизнес планът е неразделна част от сключения договор, поради което параметрите на плана не са препоръчителни или прогнозни, а са от съществено значение за изпълнение на целите, заложени в чл.2 от Наредба 29/11.08.2009 г., и са от определящо значение при преценка изпълнението на всяка инвестиция, нейната ефективност и рентабилност.

Според правилото на чл.16, ал.2 от Наредба №29/11.08.2009 г., бизнес планът следва да доказва икономическа жизнеспособност и устойчива заетост за период 5 години, водещи до реализиране на целите по чл. 2. В §1, т.6 ДР Наредба №29/11.08.2009 г. се съдържа легална дефиниция на понятието „икономическа жизнеспособност“ - генериране на доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на предприятието за периода на бизнес плана. Следователно кандидатът трябва да изготви  бизнес плана и да отрази в него стойности на планираните разходи и да докаже чрез него жизнеспособност на инвестицията, за да получи необходимото финансиране за проекта. Затова бизнес планът и заявените в него стойности са относими към постигане на целите на мярката.Именно доказаната в бизнес плана жизнеспособност на инвестицията е била основание да бъде одобрен проект и да бъде сключен договор за безвъзмездна финансова помощ.

Данните по делото  сочат, че ползвателят на помощта не е изпълнил залегналите  в бизнес плана показатели, свързани с размер на приходите от финансираната дейност и устойчива заетост за период от три пълни финансови години -2015 г.; 2016 г. и 2017 г.

Безспорно се установяват извършените нарушения от договора за отпускане на помощта от страна на бенефициера. Безспорно последният не е изпълнил заложените в одобрения проект и в бизнес плана показатели, с което не е гарантирана икономическата жизнеспособност на предприятието.

При това положение, няма спор, че издателят на процесния административен акт разполага с нормативно регламентирано правомощие да иска връщане на вече платени суми при условията на чл.46, ал.1 от Наредба №29/11.08.2008 г. вр. чл.2 и чл.16, ал.2 с.н., в които норми изрично е посочено, че бизнес планът трябва да доказва икономическата си жизнеспособност и устойчива заетост за период от 5 години, до реализиране на целите по чл.2. В конкретния случай бизнес планът, който е изготвен и приложен от едноличния търговец към договора, е предвидил определени параметри на жизнеспособност, които не съответстват на параметрите, констатирани от административния орган.

Констатациите на административния орган се потвърждават и от заключението на вещото лице.

 Със сключване на договора ползвателят се е задължил да изпълняват. 4.17 от договор № ************от 19.08.2013 г. Проверката за изпълнение на задължението неминуемо преминава и през проверка, както на разходната, така и на приходната част, обективирани в бизнес плана. Неизпълнението на която и да е от тях съставлява неизпълнение на договорни задължения и по правилото на т. 8.1 от него води до понасяне на съответната отговорност. Налице е и хипотезата на чл. 46, ал. 1  от Наредба № 29 от 11.08.2008 г. и Фондът е в правото си да поиска връщане на вече изплатени суми, в този случай 15% от отпуснатата финансова помощ. Същевременно неизпълнението на предварително заложената в плана приходна част е ясна индикация, че бенефициентът не е разходвал средствата ефективно, което действително противоречи на чл. 33, 81 от Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) №1046/2018 г.

По изложените съображения жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този резултат и предвид направеното искане в полза на администрацията се следват направените по делото разноски общо в размер на 500 лв.,  от които  200 лв. ю..възнаграждение, определено съобразно фактическата и правна сложност на делото и 350 лева възнаграждение за вещо лице.

Водим от горното, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  „Попово Инн“ с ЕИК *********със седалище и адрес на управление гр. *******************************с управител И.Г.И против Решение № ***********************за налагане на финансова корекция от 22.03.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – Г.Т.”, с което на „Попово Инн“ ЕООД е наложена окончателна финансова корекция в размер на 20 739,87 (двадесет хиляди седемстотин тридесет и девет лева и осемдесет и седем стотинки, която е най-голяма по размер  и представлява окончателната подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ.

ОСЪЖДА  „Попово Инн“ с ЕИК *********със седалище и адрес на управление гр. *******************************с управител И.Г.И да заплати на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/ разноски в размер на  550 лв.

Решението  може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: