Решение по дело №10165/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 октомври 2021 г.
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060710165
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№219

 

гр. Велико Търново, 8.10.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на седемнадесети септември през две хиляди двадесет и първа година

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

МАРИЯ ДАНАИЛОВА

РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

при секретар

Мария Недева

И с участието

на прокурора

Невена Орманджиева

изслуша докладваното

от съдия

БУЮКЛИЕВ

по касационно наказателно-административен характер дело № 10165 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 г.

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от ЗАНН.

 

КасаторътЕврострой Велико Търново“ ООД – Велико Търново, чрез ***Г. от ВТАК, е обжалвал като неправилно решение №227 от 23.04.2021 година, постановено по АНД №1919 по описа н ВТРС за 2020 година.  

Доколкото може да се извлече от съдържанието на касационната жалба, претендира се неправилност на решението поради неправилно приложен от районният съд закон – касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.

Ответникът по касация, ЦУ на НАП – София, чрез представителя си отрича основателността на жалбата, като подробни аргументи излага в писменото си становище.

Прокурорът дава заключение за неоснователност на жалбата. Прокурорът счита по - конкретно, че оплакванията за допуснати процесуални възражения при връчването на АУАН са неоснователни, тъй като наличното по делото пълномощно и дава представителна власт да получава документи, какъвто документ е и АУАН.

Административният съд – В. Търново, като прецени наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима, а по същество е основателна, макар и не по сочените в нея причини.

С обжалваното решение въззивният съд е потвърдил като законосъобразно  наказателно постановление № 445885 – F487910 от 4.7.2019 година на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на Националната агенция за приходите, с което на касатора на основание чл.185, ал.1, връзка с ал.2 от ЗДДС за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 година на МФ, е наложена имуществена санкция от 700 лв., като е присъдил на ответника по касация разноски от 120 лв.

За да постанови този правен резултат, съдът е приел, че АУАН и НП са издадени от оправомощени за това лица, като са спазени административно – наказателните правила и няма допуснати съществени нарушения в хода на административно-наказателното производство. По същество съдът е приел и, че правилно АНО е констатира нарушаване на разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, тъй като посочената норма въвежда задължение извън случаите на продажба или сторно операция всяка промяна на касовата наличност /началната сума, въвеждане или извеждане на пари в или извън касата/ на ФУ да се регистрира във ФУ чрез съответните операции, като от проверката е установено, че е налице несъответствие между фактическата касова наличност и сумите, въведени във ФУ. Посоченото според съда означава, че за сумата от 31,80 лв. не е използвана операцията „служебно въведени“ или „служебно изведен“ суми. Съдът е приел неприложимостта на института на чл.28 от  ЗАНН. Най – сетне съдът е приел и, че правилно е нарушението е квалифицирано като такова по чл.185, ал.1 от ЗДДС, като е наложена и предвидената там санкция.

Решението е неправилно, тъй като неправилно е приложен закона в хипотезата на приложен закон, който не е следвало да се приложи – чл.348, ал.2, предложение второ от НПК.

Според обстоятелствената част на процесното пред съда постановление /лист 9 от делото/ при извършена на 19.05.2019 година проверка в обекта, стопанисван от касатора е констатирано, че дневния оборот от монтирания и работещ в обекта касов апарат е в размер от 23, 20 лв.,  докато наличността в касата е от 55 лева, като няма отразени парични средства в началото на работния ден, нито са отразени въведени или изведени парични средства. Констатирана е разлика между въведената в паметта на апарата сума и фактически наличната сума от 31,80 лв. Констатирано е и, че намиращият се в обекта /ресторант – винарнаВинпалас“ в село Арбанаси/ касов апарат притежава операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ пари в касата, като посочените факти са описани в протокола за извършена проверка. Прието е, че посоченото обективира нарушаване на изискването на разпоредбата на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, като е посочено, че се налага имуществена санкция в размер от 700 лв. на основание чл.185, ал.1 във връзка с ал.2 от ЗДДС.

Съгласно посочената като нарушена разпоредба на чл.33, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 година на МФ /Наредбата/ „Извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.“.

При така описаното основание за налагане на имуществената санкция неясно остава каква е точната правна квалификация на претендираното нарушение. Чл.185, ал.1 от ЗДДС съдържа обективен състав, отговорност за реализирането на който носят физически лица, търговци и юридически лица, като тази разпоредба е неприложима в случая, тъй като от фактическият контекст на делото е очевидно, че не става въпрос за неиздаване от страна на касатора на документ, посочен в разпоредбата на чл.118, ал.1 от ЗДДС. В случая е посочено, че чл.185, ал.1 е във връзка с ал.2, но – както касационната инстанция многократно е сочела - разпоредбата на чл.185, ал.2 от ЗДДС съдържа два състава на нарушения. Първият състав, който е разписан в първото изречени на нормата, съдържа признаците на резултатно нарушение, като не е достатъчно субектът да не изпълни някакво нормативно изискване, на което е подчинен, а е необходимо това неизпълнение да е в причинно следствена връзка с общественоопасен резултат – неотразяване на приход, като аргументът за това се извлича от изречение второ от разпоредбата. Вторият състав, който е разписан в изречение второ на чл.185, ал.2 от ЗДДС, съдържа признаците на формално нарушение, тъй като изключва наличие на причинно следствена връзка и общественоопасен резултат под формата на липса на отразяване на приходи при неспазването на нормативно изискване от задължения субект.

При това положение, за да е законосъобразно постановлението, е следвало да се посочи точното правно основание, което обуславя налагането на санкционни последици, което в случая не е сторено. В процесният случай съдът е следвало да преквалифицира предмета на спора, прилагайки закон за еднакво наказуемо деяние, т.е. при непроменени фактически обстоятелства е следвало съдът да приложи състава на чл.185, ал.2 изречение второ от ЗДДС. Както е посочено в т.2 от Тълкувателно решение №8/16.09.2021 година, постановено от ОСС на 1 и 2 колегия на ВАС по ТД №1/2020 година, в касационното производство по реда на глава дванадесета от АПК, след като отмени решението на районният съд, административният съд няма правомощие да преквалифицира описаното в наказателното постановление изпълнително деяние, подвеждайки установените от административнонаказващия орган факти под друга нарушена законова разпоредба.

Следва решението на районният съд да бъде отменено, като се постанови ново, с което се отмени наказателното постановление.

Разноски за касатора не се дължат, тъй като такива не се претендират.

 

Водим от горното Административният съд – Велико Търново, първи касационен състав

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ решение №227 от 23.04.2021 година, постановено по АНД №1919 по описа на ВТРС за 2020 година, като вместо него

ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 445885 – F487910 от 4.7.2019 година на началника на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново в ЦУ на Националната агенция за приходите.

 

РЕШЕНИЕТО  е окончателно.

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :

                                     

         ЧЛЕНОВЕ :     1.

                                                                              

                                                                               2.