Решение по дело №1034/2023 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 335
Дата: 19 септември 2023 г.
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20231720201034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 335
гр. Перник, 19.09.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети септември през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:Христина Хр. Ангелова
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. Ангелова Административно
наказателно дело № 20231720201034 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.58д-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на *********-гр.П.,представлявано от Л.Й.И.
против наказателно постановление №42-0006452/09.05.2023 година,издадено
от Директор на дирекция в РД „Автомобилна администрация“ гр.София,с
което на основание чл.104 ал.7 пр.1-во от Закона за автомобилните превози
за осъществен състав на административно нарушение по чл.91в т.1 от
цитирания нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на
2000 лв.
*********-гр.П.,представлявано от Л.Й.И. е обжалвал
наказателното постановление в законоустановения срок. В жалбата
си,депозирана срещу него е изтъкнал доводи,че същото е неправилно и
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. В съдебно
заседание,редовно призован изпраща за представител адв.В. К..Същата излага
доводи ,че наказателното постановление е издадено от административно
наказващ орган,непритежаващ към датата на същото компетентност за
горното.Намира,че описаното в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление такова не е доказано по
несъмнен ,категоричен и безспорен начин.Предлага на тези основания
обжалваното наказателно постановление да бъде отменено,както и да й бъдат
присъдени направените по делото разноски.
Административно наказващият орган–Директор на дирекция в
РД“Автомобилна администрация”гр.София, редовно призован не е изпратил
свой процесуален представител за съдебното заседание.В съпроводителното
писмо към административно наказателната преписка е изразено становище,че
обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и
1
като такова следва да бъде потвърдено.Направено е в писмен вид възражение
за прекомерност на адвокатския хонорар.
Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства ,доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.59 ал.2 от
ЗАНН от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес.
Допустима е. Разгледана по същество се явява неоснователна.
От фактическа страна:
********* с управител Л.Й.И. притежава лиценз за международен
автомобилен превоз на товари на Европейската общност за международен
автомобилен превоз №19988,издаден на 25.10.2018 година и валиден до
24.10.2028 година.Със Заповед №РД-12-1140/05.04.2023 година на Директор
на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.София било
наредено да се извърши комплексна проверка на дружеството за периода от
01.04.2022 година до 01.03.2023 година .За място на проверката било
определено мястото гр.Перник ул.“Отец Паисий“ №2 с елементи на същата
транспортна документация.Съгласно съдържанието на цитираната заповед
,приложена на л.8 от административно наказателната преписка същата
следвало да се извърши от екип в състав Д. С. Д. на длъжност „инспектор“ в
отдел „Контрол“ към РД „АА“ гр.София и Й. Ц. П. на същата длъжност в
същото структурно звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация“.
Във връзка с горното с известие рег.№80-00-21-93/17.03.2023 година
,приложено на л.10 от административно наказателната преписка управителят
на дружеството е уведомен,че в седмодневен срок от получаването му следва
да се яви в Областен отдел „Автомобилна администрация“гр.Перник
ул.“Отец Паисий“ №2 и представи документи за периода от 01.04.2022 година
до 01.03.2023 година за всички водачи ,управлявали превозните
средства,вписани в лиценза на фирмата,за превозните средства,с които са
извършвани превози,превозните документи за извършване на обществен
превоз на товари,международен превоз на товари,превоз на товари за
собствена сметка,превоз на опасни товари по шосе.В известието е указано,че
проверката на описаните документи ще бъде извършена на 05.04.2023 година
от 09,30 часа.Изпратеното известие е получено от Л.Й.И. като законен
представител на *********-гр.Перник на 22.03.2023 година 13,50 часа.
В хода на извършената на 05.04.2023 година проверка било
установено,че дружеството не съхранява тахографските листа за срок най-
малко една година след приключването им/05.08.2022 година до 01.03.2023
година /за специален автомобил марка „МАН 28.413 с ДК № ********* от
категория N 3 ,който е оборудван с аналогов тахограф „Siemens VDO
„1324.51,№***,както и за водачите,управлявали превозното средство.Същото
било обективирано в съставени от проверката констативни
протоколи,приложени на л.16-19 и съответно л.20-23 от административно
наказателната преписка.В приложено на л.9 от административно
наказателната преписка сведение е отразено в писмен вид от управителя на
********* Л.Й.И.,че не е в състояние да представи горепосочените
документи,тъй като не ги съхранява в офиса на фирмата.
За установеното по време на проверката от Й. Ц. П. на длъжност
2
инспектор в отдел „Контрол“ към РД „АА“-гр.София в присъствието на
свидетеля по акта Д. С. Д. бил съставен акт за установяване на
административно нарушение №334057/05.04.2023 година на *********-
гр.П.,представлявано от Л.Й.И. за извършено нарушение по чл.91 в т.1 пр.1 -
во от Закона за автомобилните превози.
Актът е подписан от актосъставителя,както и от свидетеля по
него.Последният е предявен на нарушителя и подписан от И. като
управител на ********* на датата на неговото съставяне. В частта от акта, в
която се предоставя възможност да даде обяснения и изложи възражения по
описаните нарушения е отразено в писмен вид ,че не е представила
изисканите в хода на проверката документи.
Препис от акта е връчен на нарушителя срещу разписка,като е
посочена датата на неговото подписване 05.04.2023 година.
Възражения по акта не са постъпили в законоустановения
срок,съгласно разпоредбата на чл.44 ал.1 от ЗАНН пред Директор РД ”АА”
гр.София.
Въз основа на съставения акт Директор на дирекция в РД
„Автомобилна администрация“-гр.София е издал наказателно постановление
№42-0006452/09.05.2023 година,с което на основание чл.104 ал.7 пр.1-во от
Закона за автомобилните превози за осъществен състав на административно
нарушение по чл.91в т.1 от цитирания нормативен акт на *********-
гр.П.,представлявано от Л.Й.И. е наложена „имуществена санкция“ в размер
на 2000 лв.
По доказателствата:
Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно
установена,позовавайки се на приложените по административно
наказателната преписка писмени документи,които прие и приложи като
доказателства по делото,а именно- акт за установяване на административно
нарушение №334057/05.04.2023 година,съставен от инспектор в РД
„Автомобилна администрация“ София ,наказателно постановление
№0006452/09.05.2023 година,издадено от Директор на дирекция в ИА
„Автомобилна администрация“ София, Констативни протоколи за извършена
комплексна/тематична/ проверка/,Заповед №РД-12-1140/05.04.2023 година за
извършване на тематична проверка на дружеството-превозвач,известие за
предоставяне на документи, ,длъжностна характеристика на
актосъставителя,сведение ,Заповеди за компетентността на актосъставителя и
на административно наказващия орган. В хода на съдебното следствие е
проведен разпит в качеството на свидетел на Д. С. Д., който е свидетел по
акта за установяване на административно нарушение,въз основа на който е
издадено обжалваното наказателно постановление.След като е бил
предупреден за наказателната отговорност ,която би понесъл в случай на
лъжесвидетелстване същият е дал подробни и логически издържани
показания относно установеното от контролните органи в хода на
проверката. Категоричен е, че превозвачът не е предоставил изисканите
документи,съгласно известие за предоставяне на информация , връчено с
№80-00-21-93/17.03.2023 година .Показанията на свидетеля са логически
издържани и безпротиворечиви.Съдът ги кредитира напълно.
При извършената служебна проверка на съставения акт за
установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на
3
него наказателно постановление съдът не намери основания за неговата
отмяна поради допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила.И актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление са издадени от компетентни за това органи
„инспектор“ в отдел „Контрол“ в РД „АА“-София и Директор на дирекция в
РД „АА“ гр.София.Изразеното от защитника на жалбоподателя становище,че
към датата на издаване на наказателното постановление административно
наказващият орган не е разполагал с компетентност за това съдът не
споделя.В хода на съдебното следствие от защитника на жалбоподателя е
представена,приета и приложена като доказателство по делото
Заповед№6/16.01.2023 година на Изпълнителния директор на ИА
„Автомобилна администрация“.Видно от същата с нея е прекратено
действието на Заповед №355/19.09.2022 година,с която на Ч. А. К. инспектор
в ОО „АА“Кюстендил към Дирекция „АА“ София е наредено да съвместява
длъжността Директор на РД „Автомобилна администрация“
гр.София,считано от 16.01.2023 година.От тази дата със Заповед №7 Ч. А. К. е
временно преназначен на длъжност Директор на дирекция в РД
„Автомобилна администрация“ гр.София,считано от 17.01.2023 година.Тази
заповед е приложена на л.32 от административно наказателната преписка.В
това си качество ,съгласно т.I 6 от Заповед РД-08-30/24.02.2020 година на
Министъра на транспорта,информационните технологии и съобщенията
същият е разполагал с компетентност да издава наказателни постановления
към датата на издаване на обжалваното такова, а именно 09.05.2023 година.
По същество:
Посочената като нарушена разпоредба на чл.91 в т.1 от Закона за
автомобилните превози и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление въвежда задължение за
превозвачите да съхраняват най-малко една година след тяхното
приключване и да представят за проверка от контролните органи тахографски
листове от аналоговите тахографи .Целта на съхранението на тези документи
е осъществяване на контрол от компетентните органи от съответните страни-
членки на ЕС върху записите и данните от контролните уреди за
регистриране на данните за движението при автомобилния транспорт.
Безспорно е установено по делото и по този въпрос не се спори
между страните,че към датата на връчване с рег.№ 80-00-21-93/17.03.2023
година на известие за предоставяне на информация на *********-
гр.П.,представлявано от Л.Й.И. в изпълнение на Заповед №РД-12-
1140/05.04.2023 година на Изпълнителния директор на РД „Автомобилна
администрация“ същото е притежавало качеството на „провозвач“ по см.на
параграф 1 т.5 от ДР на Закона за автомобилните превози –юридическо
лице,регистрирано като търговец ,което извършва обществен превоз на
товари с помощта на превозни средства,предназначени за тази цел.В това
качеството за *********-гр.П.,представлявано от Л.Й.И. е съществувало
задължение да съхранява най-малко една година след тяхното приключване и
да представя за проверка от контролните органи тахографските листове от
аналоговите тахографи.
В изпълнение на цитираната заповед на Изпълнителния директор на
РД „Автомобилна администрация“ длъжностните лица,на които било
възложено извършване на проверката изискали от дружеството на основание
чл.91 ал.3 т.5 от Закона за автомобилните превози и чл.12 ал.4 и ал.5 от
4
Наредба Н-14/27.08.2009 година на МТИТС тахографските листа за срок най-
малко една година след приключването им/05.08.2022 година до 01.03.2023
година /за специален автомобил марка „МАН 28.413 с ДК № ********* от
категория N 3 ,който бил оборудван с аналогов тахограф „Siemens VDO
„1324.51,№***,както и за водачите,управлявали превозното
средство.Съгласно разпоредбата на чл.12 ал.4 и ал.5 от Наредбата при
извършване на проверка от рода на процесната такава на превозвачите и при
изискване на документи ,свързани с елементите на проверката то същите се
представят от предприятията в седемдневен срок от получаване на
уведомлението за извършване на проверката в съответната териториална
структура на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.Видно от
приложеното на л.10 от административно наказателната преписка известие за
връчване с № 80-00-21-93/17.03.2023 година същото е връчено на Л.Й. И.
като управител на ********* гр.П. на 22.03.2023 година в 15,50 часа.В т.3
/3.4/ от известието е посочено задължението за представяне на тахографските
листа ,както и съхранени и архивирани данни от дигиталните тахографи и
картите на водачите в цифрово криптиран подпис за проверявания период.В
известието било отбелязано и удостоверено с подпис на превозвача,че
изисканите документи следва да бъдат предоставени на контролните органи
на 05.04.2023 година в 09,32 часа в Областен отдел „Автомобилна
администрация“ гр.Перник.На посочената дата превозвачът не предоставил
информация относно тахографските листа за срок най-малко една година
след приключването им/05.08.2022 година до 01.03.2023 година /за специален
автомобил марка „МАН 28.413 с ДК № ********* от категория N 3 ,който е
оборудван с аналогов тахограф „Siemens VDO „1324.51,№***,както и за
водачите,управлявали превозното средство с обяснението,че такава не се
съхранява в офиса на дружеството,поради текучество на кадри. При така
установената фактическа обстановка съдът намери,че ********* с управител
Л.Й.И. е осъществил от обективна и субективна страна,чрез бездействие
съставът на посочената в акта за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление законова разпоредба.
Административно наказващият орган е наложил на превозвача
имуществена санкция в размер на 2000 лв. на основание чл.104 ал.7 пр. първо
от Закона за автомобилните превози.Тази законова разпоредба,така посочена
в наказателното постановление предвижда ангажиране на административно
наказателната отговорност на превозвач,който не съхранява тахографските
листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата
на водача за период от 365 дни.По конкретното административно наказателно
производство такова поведение от страна на превозвача е установено по
несъмнен,категоричен и безспорен начин.Административно наказателната
разпоредба е правилно приложена.Санкцията е определена в
законоустановения предел.
Съдът намира,че издаденото от Директор на Дирекция в РД „АА“
София наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като
такова следва да бъде изцяло потвърдено.
По разноските:
С оглед изхода на спора –потвърждаване на издаденото
наказателно постановление и направеното искане за присъждане на разноски,
на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН, препращаща към чл. 143 от
Административно процесуалния кодекс подателят на жалбата следва да
5
заплати всички направени по делото разноски.
Предвид изложеното на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №42-
0006452/09.05.2023 година,издадено от Директор на дирекция РД
„Автомобилна администрация“ гр.София срещу *********
гр.П.,представлявано от Л.Й.И. ЕГН:********** жив. в ********* адв.В. К. -
АК-гр.П.,с което на основание чл.104 ал.7 пр.1-во от Закона за
автомобилните превози за осъществен състав на административно нарушение
по чл.91в т.1 от цитирания нормативен акт е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 2000 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на основанията,
визирани в НПК по реда на глава 12-та от Административния процесуален
кодекс пред Административен съд - гр.Перник в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6