№ 10
гр. Нови пазар, 31.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВИ ПАЗАР, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осми декември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Светла Радева
при участието на секретаря Бойка Анг. Цвяткова
като разгледа докладваното от Светла Радева Административно наказателно
дело № 20223620200208 по описа за 2022 година
Производство с правно основание чл.59 и сл.от ЗАНН,по жалба,депозирана от Р. С. Х.,с
адрес:гр.Б.,ул."*** "№32,чрез пълномощника му адв.Н.Г. -Б.ска АК против Наказателно
постановление №001256/08.06.2022г.,издадено от Г.А.Т.,началник отдел "Контрол и
правоприлагане" в Национално тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура
"АПИ,гр.София.
В жалбата се твърди,че на 17.01.2022г.бил съставен Акт за установяване на
административно нарушение №001256/17.01.2021г.В наказателното постановление било
посочено,че актосъставител е Р. С. Х..Изложеното не отговаряло на истината.Не можело да
се съвместяват две качества ,а именно -на актосъставител и санкциониран.В същия било
прието,че на дата 19.01.2022г.в 13.20часа,на път А-3 I-1,на изход ГКПП Кулата е
пристигнало пътно превозно средство с рег.№***,вид:влекач,марка и модел МАН ТГХ,с
обща техническа допустима максимална маса -над 12 тона,управлявано от г-н М..След
извършена проверка от страна на контролните органи било установено,че на 17.01.2022г.в
14.06 часа,горепосоченото превозно средство с с рег.№*** попада в категорията на ППС,за
което е дължима,но не е заплатена такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.Цитираното
превозно средство било засечено на 17.01.2022г.,14.06часа,по път А-2,км.361+581,включена
в обхвата на платената пътна мрежа,като за посоченото ППС не е заплатена дължимата
пътна такса,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.
Във връзка с установеното,административно-наказващият орган ,на основание чл.179,ал.3а
от ЗДвП съставил Акт за установяване на административно нарушение
№001256/08.06.2022г.
Жалбоподателят твърди,че извършването на вмененото на санкционираното лице
нарушение не било доказано по безспорен и несъмнен начин.Липсвали
доказателства,обуславящи авторството на деянието,а именно ,че жалбоподателят бил водач
на процесното превозно средство на инкриминираната дата.
Предмета на доказване за процесното нарушение включвал установяване движение на
ППС от категорията на чл10б,ал.3 от ЗДвП по път,включен в обхвата на платената пътна
мрежа,без за това ППС да са изпълнени задълженията във връзка с установяване размера и
1
заплащане на пътните такси по чл.10,ал.1 от ЗП според категорията пътно превозно
средство -да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа,която ще
ползва,или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл.10,ал.1,т.2 от Закона по пътищата.
Описанието на мястото на нарушението в съставените АУАН и НП било твърде общо и
водело до предположение относно същото,което се явявало недопустимо.Така описаното в
АУАН,респ.НП място на нарушението ,а именно :А-2,км.361+581,не давало възможност на
наказания да разбере кое е конкретното място,възприето от актосъставителя и наказващия
орган,на което му се вменявало извършване на вмененото му нарушение,а от друга страна
възпрепятствало съдът при контрола му относно законосъобразността на обжалвания
акт.Отделно от горното,не било видно с какво техническо средство заснет
нарушителят,който и да е той.
На следващо място,в хода на административно-наказателното производство били
допуснати съществени процесуални правила,довели до ограничаване правото на защита на
наказаното лице- Р. Х..Самото нарушение било описано бланкетно по начин,който не
позволявада се установи какво конкретно нарушение се твърди,че е осъществило
дружеството.
Поради изложените съображения,жалбоподателят счита,че обжалваното наказателно
постановление е издадено в противоречие с процесуалния закон и като такова следва да
бъде отменено.
Счита,че са налице основания случаят да бъде счетен за маловажен по смисъла на чл.28 от
ЗАНН,тъй като същият се отличавал с по-малка тежест от обичайните нарушения от този
вид.
Предвид гореизложеното,жалбоподателят моли съда да постанови съдебен акт,с който
отмени Наказателно постановление №001256/08.06.2022г.,издадено от Г.А.Т.,началник
отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление към Агенция "Пътна
инфраструктура "АПИ,гр.София.
Моли да му бъдат заплатени направените по делото разноски,в т.ч. и заплатено адвокатско
възнаграждение.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява,не изпраща представител.Чрез
процесуалния си представител представя писмено становище,с което поддържа изложеното
в жалбата.
За административно-наказващия орган се явява юрисконсулт В. Ц. П..Оспорва изцяло
жалбата и моли съдът да я остави без уважение,като потвърди изцяло оспореното
наказателно постановление.В случай на потвърждаване на обжалваното наказателно
постановление,моли съдът да присъди в полза на доверителя й деловодни разноски -
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът като прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства,поотделно и в
тяхната съвкупност,прие за установено от фактическа страна следното:
От показанията на разпитаните по делото свидетели В. В. и В. Х./двамата на длъжност
"инспектор " към БГ ТОЛ-АПИ/,които съдът кредитира с нужното доверие като
добросъвестно и безпристрастно дадени,логични и последователни,под страх от наказателна
отговорност,се установява,че на 19.01.2022г., докато са изпълнявали служебните си
задължения на граничен пропускателен пункт Кулата ,на 17.01.2022г.в електронната система
за събиране на пътни такси бил отчетен автомобил,който не е заплатил пътна такса по
чл.10,ал.1,т.2 от ЗП.Самото нарушение било извършено по път А+I-1 на изход ГКПП,на път
А-21-ПВ Шумен-1,включено в обхвата на пътната мрежа.Извършеното нарушение било
установено чрез справка на ел.система за събиране на пътни такси от контролно устройство
с идентификатор 20412/номера на камерата/.АУАН съставили в присъствие на нарушителя
и му го връчили веднага.Поканили го да заплати компесаторна такса -сумата от 70 лева,но
той отказал.
2
Съставен е акт за установяване на административно нарушение
№001256/17.01.2022г.,съставен на 19.01.2022г.от В. Х. В. ,на длъжност "инспектор" в сектор
"Контрол и правоприлагане"-Б. в присъствието на В. Х. ,срещу Р. С. Х. за това,че "На
19.01.22г.в 13.20чс.на път А3 1-1 на изход ГКПП Кулата ,след извършена проверка
установили,че Х. е управлявал МАН ТГХ,ВЛЕКАЧ с ерг.№*** с обща техническа
допустима максимална маса -над 12т.,5бр.оси ЕВРО 6.На 17.1.2022г.14.00.06,А-2
,361.581км., А2L,02/А-2L-ПВ Шумен-1,за което е дължима,но не е заплатена пътна такса по
чл.10,ал.1,т.2 от ЗП.Горното е неизпълнение на задължение по чл.139,ал.7 от ЗДвП и
подлежи на санкция съгласно чл.179 ал.3а от ЗДвП.
Извършеното нарушение е установено чрез справка в електронната система за събиране на
пътни такси от контролно устройство с идентификатор №20412.За нарушението е
генериран доказателствен запис в системата по чл.167а ал.3 от Закона за движение по
пътищата номер 001256/17.01.2022г.В подкрепа на изложените обстоятелства са събрани
следните доказателства:снимков материал за извършеното нарушение в подкрепа на
изложените обстоятелства.
За извършеното нарушение е заплатена такса по чл.10а,ал.2 или чл.10б,ал.5 от Закона за
пътищата в размер на 119 лв.
АУАН е съставен на 19.01.2022г.в присъствието на посочения нарушенител,като той
собственоръчно е написал,че има възражения.Допълнително такова не е представил пред
административно-наказващия орган.
В хода на стартиралото административно-наказателно производство е издадено
наказателно постановление №001256/08.06.2022г.,издадено от Г.А.Т.,началник отдел
"Контрол и правоприлагане "в Национално тол управление към Агенция "Пътна
инфраструктура/въз основа на АУАН №001256/17.01.2022г.от 19.01.2022г.,съставен от Р. С.
Х. –инспектор в сектор „Контрол и правоприлагане-Б.“/".В обстоятелствената част на
същото е записано следното:" На 19.01.2022г.в 13.20часа на път А-3-1-1,на изход ГКПП
Кулата е пристигнало пътно превозно средство с рег.№***,вид влекач,марка МАН ТГХ,с
обща технически допустима максимална маса -над 12 тона,управлявана от г-н Х..
След извършена проверка от страна на контролните органи било установено,че на
17.01.2022г.в 14.06 часа,горепосоченото ППС с регистрационен №*** попада в категорията
на пътно превозно средство за което е дължима,но не е заплатена пътна такса по
чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата.Цитираното превозно средство било засечено на
17.01.202г.,14.06ч.по път А-2,км.361+581,включен в обхвата на платената пътна мрежа,като
за посоченото ППС не е заплатена дължимат пътна такса ,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона
за пътищата.
Като място на нарушението бил посочен път А-2,км.361+581,за който се събира такса за
изминато разстояние-тол такса,съгласно Приложение къъм т.1 на Решение №10 на
Министерския съвет от 20.02.2020г.за приемане на Списъка на републиканскитне пътища,за
които се събира такса за изминато разстояние -тол такса.
По време на извършената проверка на 19.01.2022г.,г-н Х. заплатил
дължимата,независимо от съответната админинстративнонаказателна санкция ,такса по
чл.10б,ал.5 от Закона за пътищата,в размер на 119.00лв.
Съгласно чл.189е,ал.3 от ЗДвП ,нарушителят разполага с възможността да заплати
компесаторна такса по чл.10,ал.2 от ЗПв 14-дневен срок от връчване на акта,в който случай
същият би се освободил от административно-наказателна отговорност за конкретното
нарушение.Компесаторна такса по АУАН №001256/17.01.2022г.от 19.01.2022г.не е
постъпвало по сметка на АПИ в 14-дневния срок от връчването на акта за установяване на
административно нарушение на нарушителя.
В хода на образуваното административнонаказателно производство,като доказателство
бил създаден и приложен доклад от Електронната система по чл.167а,ал.3 от ЗДвП,доказващ
обстоятелството,че ППС с рег.№3131МТ е с обща технически допустима максимална маса
над 12 тона и е засечено на 17.01.2022г.в 14.06ч.,по път А-2,км.361+581,като за посоченото
3
ППС е регистрирано тип нарушение -няма маршрутна карта или бордово устройство".
Извършеното от Р. Х. деяние съставлявало административно нарушение по чл.179,ал.3а от
Закона за движение по пътищата и на основание чл.179,ал.3а във вр.с чл.139,ал.7 от Закона
за движение по пътищата,на Р. С. Х. е наложено административно наказание "глоба" в
размер на 1800.00лв.
Наказателното постановление е връчено на нарушителя/чрез неговата майка /на
28.06.2022г.и в законоустановения орган той го е обжалвал пред съда ./пощенско клеймо от
11.07.2022г./
Към административнонаказателната преписка са приложени Заповед №РД-11-
167/08.02.2021г.и Заповед №РД-11-486/20.042021г.,издадени от Г.Т.-председател на
Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура",от които е видно,че
актосъставителят и административно-наказващият орган разполагат със съответната
материална и функционална компенентност да издават АУАН/съответно НП/ при
констатирани административни нарушения по чл.10 ал.1 от Закона за движение по пътищата
и чл.139,ал.5-7 и чл.179,ал.3-3в от Закона за движение по пътищата.
Представено е становище от отдел "Управление на информационната система и
инфраструктура",Национално тол управление ат 27.02.2022г.,в което е посочено,че след
извършена проверка се установило,че за датата на нарушението има закупена и валидна
маршрутни карта №22011702359218 за ППС камион /12 т.с 5 оси.Няма заплатен сегмент
№**********,а ППС е преминало през рамка 20412,намираща се на този сегмент.Няма
отчетена двойна снимка.Има валидна маршрутна карта за периода,в който ППС е
регистриран като нарушител,но в нея не се включва сегмент номер **********.Приложена е
таблица с маршрутните карти на ППС за датата на нарушението.
Представено е Решение №10 на Министерския съвет от 20.02.2020г.за приемане на
Списъка на републиканските пътища,за които се събира такса за изминато разстояние -тол
такса.
Към административнонаказателната преписка е приложен и маршрут по маршрутна карта
№22011702359218 на МПС с рег.№***.
Представени са два броя снимки на товарен автомобил с рег.№***,направени на
17.01.2022г.в 14.06.06ч.,за които административнонаказващият орган твърди,че са
направени на посоченото в АУАН и НП място -по път А-2,км.361+581,включен в обхвата на
платената пътна мрежа.
При така установеното от фактическа страна,съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок,от надлежно легитимирано лице,при
наличие на правен интерес и се явява процесуално допустима,а разгледана по същество –
основателна,поради следните съображения :
Нито в АУАН,нито в НП е посочено конкретното нарушение,за което е санкциониран
жалбоподателя.Изброяват се две дата -17.01.2022г. и 19.01.2022г.,на едната от които била
извършена проверка в ГКПП Кулата,а на другата било засечено процесното МПС по път А-
2,км.361+581,включен в обхвата на платената пътна мрежа.
Привлеченият към административнонаказателна отговорност следва да знае всички
факти,които наказващият орган възвежда като обосноваващи обективната страна на състав
на нарушение,като тези факти следва да бъдат в логическо и правно единство с конкретна
разпоредба на закона.
Съгласно чл.42 ,ал.1 т.3 и т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАН,актът за установяване на
административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление
следва да съдържат :описание на нарушението,датата и мястото,където е
извършено,обстоятелствата ,при които е извършено,както и на доказателствата,които го
потвърждават.
При така извършеното описание в АУАН и НП ,не става ясно ,къде точно е извършено
нарушението път А-2,км.361+581,включен в обхвата на платената пътна мрежа.При липса на
4
точна идентификация, без специални познания,нарушителят не може да разбере къде точно
е местоизвършването на вмененото му административно нарушение,с което е нарушено
правото му на защита още при съставяне на АУАН,а впоследствие –и при издаване на
атакуваното наказателно постановление.
В случая ,констатираният порок при описание на нарушението в АУАН и НП няма как да
бъде саниран на етап съдебно следствие ,доколкото се касае за ненадлежно предявено
обвинение ,което накърнява правото на защита на наказания субект.,като този порок не е от
естество да бъде отстранен чрез събиране на допълнителни доказателства.Изискванията за
реквизити на АУАН и НП са императивни и те не могат да бъдат извличани по тълкувателен
или дедуктивен път от доказателствата по делото.
Съдът намира за правилно възражението на жалбоподателя,че е невъзможно едно и също
лице да съвместява процесуалните качествата на актосъставител и нарушител / Р. С.
Х./.,поне според записаното в наказателното постановление.
Освен констатираните съществени процесуални нарушения,посочени по-горе,съдът
намира,че от доказателствата по делото не се установява по безспорен начин авторството на
жалбоподателя по възведеното му административно нарушение.Същият не е бил спрян за
проверка на 17.01.2022г. по път А-2,км.361+581,включен в обхвата на платената пътна
мрежа.,за да му бъде предявен снимковия материал,на който единствено се вижда МПС с
рег.№ с рег.№***.
Административно-наказващият орган не е представил убедителни писмени
доказателства,от които да е видно,че на посочената в АУАН и НП дата и час – ,именно
жалбоподателят Р. С. Х. е управлявал въпросното МПС на посочения пътен участък,като за
посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна такса ,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона за
пътищата.Не е представен регистрационния талон на МПС-то,за да се види кой е неговия
собственик,респ.водач.
С оглед на гореизложеното,съдът намира,че жалбата е основателна и доказана,поради
което следва да бъде уважена,а оспореното наказателно постановление- изцяло отменено
като незаконосъобразно.
Предвид изхода на спора,на основание чл.63д от ЗАНН,жалбоподателят има право на
разноски по делото.Доколкото по делото не са представени доказателства за заплатено от
него адвокатско възнаграждение,то очевидно такова не следва да му бъде присъждано .
Водим от гореизложеното,на основание чл.63 ал.2 т.1 от ЗАНН,съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло като незаконосъобразно Наказателно постановление
№001256/08.06.2022г.,издадено от Г.А.Т.,началник отдел "Контрол и правоприлагане "в
Национално тол управление към Агенция "Пътна инфраструктура /въз основа на АУАН
№001256/17.01.2022г.от 19.01.2022г.,съставен от Р. С. Х. –инспектор в сектор „Контрол и
правоприлагане-Б.“/,с което ,на Р. С. Х.с ЕГН:**********,с адрес:гр.Б.,ул.“*** „№32 ,на
основание чл. чл.179,ал.3а във вр.с чл.139,ал.7 от Закона за движение по пътищата е
наложено административно наказание "глоба" в размер на 1800.00лв./хиляда и осемстотин
лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Шумен в 14-
дневен срок от съобщаването до страните,че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Нови Пазар: _______________________
5