Определение по дело №246/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 738
Дата: 13 септември 2019 г. (в сила от 4 октомври 2019 г.)
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20197130700246
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 30 май 2019 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

     

          гр.Ловеч, 13.09.2019 год.

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІІ-ти административен състав, в закрито заседание на  тринадесети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА

 

 

при секретаря ……………………………………….... и в присъствието на

прокурора ……………………...………………  като разгледа докладваното от съдията Цанкова адм.д. № 246 по описа за 2019 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство е по Глава десета, раздел IV, във вр. с чл. 54, ал. 5, във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК.

В Ловешкия административен съд е постъпила жалба от В.Й.В., ЕГН: **********, съдебен адрес: ***, срещу Заповед № 906з-9/15.05.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч, с която на основание чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, във вр. с чл. 143, ал. 1 от ЗДвП е спряно „производството по административна услуга № 1239 от регистъра за услугите, част от Административния регистър, регламентиран в Закона за администрацията, а именно производство по първоначална регистрация на ПС, започнало с подаване на заявление № 160906012460, за регистрация на употребявано ПС, с произход на държава член на ЕС, на ПС с номер на рама JDAJ210G001109652, до изясняване на въпроса за собствеността от компетентния орган по предоставяне на административна услуга“.

В жалбата се сочи, че обжалваната заповед е издадена при съществено противоречие на административнопроизводствените правила, като се сочи, че съгласно ЗДвП издателят на акта е имал единствено правомощие да регистрира превозното средство или да откаже регистрация, като се сочи, че липсва правомощие за спиране на производството по чл. 54, ал. 1 от АПК. Допълнително се сочи нарушение на чл. 35 от АПК, като административният орган не е предприел всички действия за изясняване на фактите. Отделно се сочи, че липсват кумулативните предпоставки на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК. Сочи се противоречие на правни и фактически основания за издаване на обжалваната заповед. Твърди се липса на мотиви, поради което се сочи, че заповедта е издадена при съществен порок на формата на административния акт – отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК. Сочи се, че обжалваната заповед е издадена при противоречие с влязло в сила съдебно решение – Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС. В заключение се иска отмяна на Заповед № 906д-9/15.05.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч.

С разпореждане от з.с.з. на 04.06.2019 г., съдът е констатирал, че подадената жалба е нередовна, поради което жалбата е оставена без движение на основание чл. 151, т. 3 от АПК.

С молба вх. № 2173/24.06.2019 г. на жалбоподателя се представя документ за платена д.т. от 10 лв. по сметка на съда.

С писмо вх. № 1925 на ответника се представя заверено копие на административната преписка, съдържащо и копие на Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС.

Съдът намира жалбата, подадена по реда на Глава десета, раздел IV, във вр. с чл. 54, ал. 5, във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, за допустима като подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация, срещу подлежащ на обжалване административен акт и в срока по чл. 197 от АПК, считано от съобщаването на ожалваната заповед, видно от разписка на л. 10 от делото – заповедта е съобщена на 17.05.2019 г., а жалбата е подадена директно в съда /а не чрез административния орган/ с вх. № 1865/30.05.2019 г., пощенско клеймо от 28.05.2019 г.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК - Административният орган спира производството когато в хода на производството се разкрият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта.

Необходимо е да са налице кумулативно и двете предпоставки за спиране съгласно нормата на чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК: 1.  престъпни обстоятелства, 2. чието установяване е от значение за издаването на акта; Константна е съдебната практика, че не се изискват доказателства за образувано наказателно производство, както и че актът за спиране на производството по чл. 54, ал. 1 от АПК следва да е мотивиран.

Основателно е твърдението в жалбата, че посоченото в Заповед № 906з-9/15.05.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч правно основание противоречи на фактическите основания, посочени в обжалваната заповед, доколкото са посочени фактически основания.

 Видно е, че в самия диспозитив на заповедта е посочено следното: „спирам производството по административна услуга № 1239 от регистъра за услугите, част от Административния регистър, регламентиран в Закона за администрацията, а именно производство по първоначална регистрация на ПС, започнало с подаване на заявление № 160906012460, за регистрация на употребявано ПС, с произход на държава член на ЕС, на ПС с номер на рама JDAJ210G001109652, до изясняване на въпроса за собствеността от компетентния орган по предоставяне на административна услуга“.

От друга страна в обстоятелствената част на заповедта не се сочат изрично фактически основания във вр. с: 1.  престъпни обстоятелства, 2. чието установяване е от значение за издаването на акта /съгласно чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК. Вместо това в обстоятелствената част на обжалваната заповед е посочено, че: „В молба за правна помощ, постъпила от Апелативната прокуратура на гр. Атина в ОП – Ловеч, както и чрез националното бюро на България в Евроджъст недвусмислено е била заявена волята на компетентните органи на държава членка, въвела сигнала в ШИС, за връщане на вещта – лек автомобил „Дайхатсу Териос“ с рама № JDAJ210G001109652.“. Допълнително в обстоятелствената част на заповедта се сочи, че: „МПС е обявено за издирване и не е изяснен въпроса за собствеността“.

При това положение съдът намира, че изложените фактически основания са непълни, противоречиви и неясни от една страна, а от друга мотивите на заповедта противоречат на посоченото в нея правно основание - чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК.

Ето защо обжалваната заповед е издадена при съществен порок на формата на административния акт – отменително основание по чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, като от една страна липсват фактически основания, а от друга изложените такива противоречат на правното основание.

Посочените пороци на административния акт по чл. 146, т. 2, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК съществено затрудняват по-нататъшната проверка за съответствие с материалноправните разпоредби и съответствие с целта на закона /чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК/.

Съдът намира, че жалбата е основателна и във връзка с нарушение на чл. 35 от АПК. В административната преписка не се съдържат достатъчно писмени доказателства, като преди издаването на обжалваната заповед не са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая. Липсват доказателства да са обсъждани обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации. Нарушението на чл. 35 от АПК винаги се приема за съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

Поради това ожалваната заповед е издадена и при отменително основание на чл. 146, т. 3 от АПК, което е друго самостоятелно основание за отмяната на същата.

Съдът не споделя довода на жалбоподателя във връзка с противоречие на Заповед № 906з-9/15.05.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч с влязло в сила Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС.

Видно е, че соченото решение е със съвсем различен предмет, поради което и не намира приложение чл. 177, ал. 2 от АПК. Нещо повече в мотивите на Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС изрично е посочено стара редакция на чл. 84 от ЗМВР, която не е действащо право към момента на издаване на обжалваната в настоящото производство заповед – 15.05.2019 г.

В мотивите на Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС е прието, че: „Нормата на чл. 84 от ЗМВР е част от обективното право на РБългария, установено от държавата и носи силата и авторитета на нейната власт. Като такава тя представлява обективно измерение, което стои над волята на индивида - гражданин, защото той няма власт да я промени, а напротив, длъжен е да й се подчинява и да я съблюдава. Процедурата, установена от тази норма от създаването й до сега е административна и е свързана с дейност на администрацията по издаване на индивидуални административни актове. До постановяването на Решение № 4 от 14.03.2017 г. на КС на РБ по к.д. № 16/2016 г. актът на прокурора, издаден по реда на чл. 84 от ЗМВР има характера на административен акт и подлежи на съдебен контрол, тъй като в случая прокурорът действа като административен орган. Следователно при издаването на акта по чл. 84 от ЗМВР прокурорът е длъжен да прилага разпоредбите на АПК и в частност разпоредбата на чл. 54, ал. 1, т. 4 – да спре производството, когато Конституционният съд е допуснал разглеждането по същество на искане, с което се оспорва конституционосъобразността на приложим закон. На 14.11.2016 г. главният прокурор е направил искане до КС на РБ за установяване на противоконституционност и несъответствие с международните договори, по които Република България е страна, на разпоредбите на чл. 84, ал. 6 и ал. 8 от Закона за Министерството вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 53 от 27.06.2014 г., посл. изм. и доп. ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 г.) - приложим закон от органите на прокуратурата. С определение от 19.01.2017 г. КС на РБ е допуснал разглеждането по същество на това искане. Следователно, след тази дата органите на прокуратурата е следвало да спрат всички административни производства по издаване на актове по чл. 84 от ЗМВР, доколкото не е налице обстоятелство по чл. 54, ал. 2 от АПК – опасност за живота и здравето на гражданите или застрашаване на важни държавни или обществени интереси. Дефинирането, направено в мотивите на решението на КС, че до отпадането на установените в чл. 84, ал. 6 и ал. 8 ат ЗМВР функции на прокурора, актовете издадени по този ред са административни, а прокурорът е действал като административен орган, не променя правната норма на чл. 84, а само обяснява каква е била функцията на прокурора при издаването на тези актове. Нещо повече, това е направено и в мотивите на искането, направено от главния прокурор до КС на РБ, с което искане би следвало да са запознати всички органи на прокуратурата. Издавайки постановление № 3223/03.02.2017 г. и постановление № 3223/28.03.2017 г., без да спази процедурата на чл. 54, ал. 2 от АПК административният орган (в случая прокурор при Окръжната прокуратура) е извършил съществено процесуално нарушение – касационно основание по чл. 209, т. 3 от АПК и издадените постановления следва да бъдат отменени.“

Ето защо, както беше посочено по-горе, посоченото Решение № 4900 от 02.04.2019 г. по адм.д. № 12357/2017 г. на ВАС е неотносимо към настоящото производство, неприложима е и разпоредбата на чл. 177, ал. 2 от АПК, поради което след отмяна на обжалваната заповед и изпращане на преписката на компетентния административен орган същото решение на ВАС не следва да бъде съобразявано.

По изложените съображения – допуснати нарушения на формата и съществени нарушения на административнопроизводствените правила – отменителни основания по чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК - обжалваната заповед следва да бъде отменена, като преписката бъде изпратена на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч за произнасяне с друг административен акт, като се съобразят мотивите на настоящото определение.

Водим от горното и на основание чл. 200, във вр. с чл. 54, ал. 5, във вр. с чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 ОТМЕНЯ по жалба на В.Й.В., ЕГН: **********, съдебен адрес: ***, Заповед № 906з-9/15.05.2019 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч, с която на основание чл. 54, ал. 1, т. 3 от АПК, във вр. с чл. 143, ал. 1 от ЗДвП е спряно производството.

ИЗПРАЩА преписката на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч за произнасяне с друг административен акт, като се съобразят мотивите на настоящото определение.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщението пред ВАС от СТРАНИТЕ, участващи в административното производство.

Да се изпрати препис от същото на жалбоподателя и Началник сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Ловеч.

 

 

                                                                           АДМ. СЪДИЯ: