РЕШЕНИЕ
№ 66
гр. Перник, 14.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми януари през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Даниела Т. Асенова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20241720200981 по описа за 2024 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно постановление № BG02012024/5800/P8-
2/23.05.2024г. на И. Д. Директор на „Национално тол управление“ (НТУ) към
Агенция „Пътна инфраструктура“(АПИ) гр. София - Р.С.М. на основание
чл.189е ал.12 от „Закона за движението по пътищата“(ЗДвП) и Заповед №
РД-11-518/21.05.2024г. на Председателя на Управителния съвет на АПИ въз
основа на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) №
BG02012024/5800/Р8-2/02.І.2024г. съставен от Г. С. С., старши инспектор в
отдел МП Калотина, териториална дирекция „ТД Митница София със
служебен адрес МП Калотина, срещу С. С. С.-ЕГН: ********** на осн.
чл.179, ал.3а, вр. чл.139, ал.7 от „Закона за движението по пътищата“
предвид неизпълнение на чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за пътищата“
извършено нарушение на чл.179, ал.3а от „Закона за движението по
пътищата“ е наложено наказание „Глоба“ в размер на 1 800/хиляда и
осемстотин/лева, затова, че при проверка на 02.І.2024г. в 11:06часа в
направление излизане от територията на Република България на граничен
контролно-пропускателен пункт Калотина, е пристигнало пътно превозно
средство с per. № ****** **, вид: влекач, марка и модел: ВОЛВО ФХ с обща
техническа допустима максимална маса-над 12тона, управлявано от С. С. С..
След извършена проверка от страна контролните органи е
установено, че на 11.12.2023г. в 11:37часа, горепосоченото пътно превозно
средство (ППС) с регистрационен № ****** **, попада в категорията на
пътно превозно средство, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10,
ал.1, т.2 от „Закона за пътищата“ (ЗП). Цитираното превозно средство е
1
засечено на 11.12.2023г., 11:37часа на Перник(кв. Църква) по път А-3
км.21+932, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ППС, НЕ е заплатена дължимата пътна такса, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от
„Закона за пътищата“ (ЗП).
Против така издаденото Наказателно постановление в срок е
постъпила ЖАЛБА от жалбоподателя С. С. С.-ЕГН: ********** в която се
оспорва размера на наложената санкция, законосъобразността и
обосноваността на издаденото наказателно постановление.
Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното
постановление не е извършено, че в административно наказателната
процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила,
досежно императивните реквизити от съдържанието на акта и наказателното
постановление и досежно налагането на административната санкция.
АНО, редовно призована изпраща представител ю. к. Д. А., която
иска да се потвърди НП и юристконсулско възнаграждение.
Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени
събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и
доводите на страните, намира за установено следното:
Със (АУАН) № BG02012024/5800/Р8-2/02.І.2024г. съставен от Г. С.
С., старши инспектор в отдел МП Калотина, териториална дирекция „ТД
Митница София, срещу С. С. С.-ЕГН: ********** е посочено, че на
02.І.2024г. в 11:06часа в направление излизане от територията на Република
България, на граничен контролно-пропускателен пункт Калотина, е
пристигнало пътно превозно средство с per. № *******, вид: влекач, марка и
модел: ВОЛВО ФХ с обща техническа допустима максимална маса - над
12тона, управлявано от С. С. С..
След извършена проверка от страна контролните органи е
установено, че на 11.12.2023г. в 11:37часа, пътно превозно средство (ППС) с
регистрационен № *******, попада в категорията на пътно превозно средство,
за което е дължима, но НЕ е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за
пътищата“ (ЗП). Цитираното превозно средство е засечено на 11.ХІІ.2023г.
11:37часа на Перник(кв. Църква) по път А-3 км.21+932, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС, НЕ е заплатена дължимата
пътна такса, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за пътищата“(ЗП/ чл.10.(1)За
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на база
изминато разС.ие: 1. такса за ползване на платената пътна мрежа - винетна такса за пътни
превозни средства по чл.10а, ал.7; заплащането на винетната такса дава право на едно пътно
превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа; 2. (такса за
изминато разС.ие - тол такса за пътни превозни средства по чл.10б, ал. 3; заплащането
на ТОЛ таксата дава право на едно пътно превозно средство да измине разС.ие между
две точки от съответния път или пътен участък, като изминатото разС.ие се изчислява
въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора на
изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разС.ие се
определя в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък,
от изминатото разС.ие, от категорията на пътното превозно средство, броя на осите и
от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен
участък./- нарушение на чл.179 ал.3а от „Закона за движението по
пътищата“/чл.179.(1)Наказва се с глоба в размер 150 лв.:1. водач, който не е означил по установения начин принудително спряло
на платното за движение пътно превозно средство или не е взел мерки за своевременното отстраняване на превозното средство от
платното за движение, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението;2. който изхвърля, оставя или разпилява по пътя
предмети или вещества, които създават опасност за движението;3. собственик или длъжностно лице, което допуска в движението по
2
пътищата пътно превозно средство, чиято конструкция е изменена без съответното за това разрешение;4. 5. който не спазва
предписанието на пътните знаци, пътната маркировка и другите средства за сигнализиране, правилата за предимство, за разминаване, за
изпреварване или за заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението;6. който не осигури път за
безпрепятствено преминаване на превозно средство, сигнализиращо със специален звуков и специален светлинен сигнал, или на
съпровожданите от него превозни средства.(2) Който поради движение с несъобразена скорост, неспазване на дистанция или нарушение
по ал. 1 причини пътнотранспортно произшествие, се наказва с глоба в размер 200 лв., ако деянието не съставлява престъпление.(3) по
отношение на пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона) Водач, който управлява пътно
превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1
от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 300 лв. (3а) Водач, който управлява пътно превозно
средство от категорията по чл.10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разС.ие, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена
маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва
с глоба в размер 1800 лв. (3б) Собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в
резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се
налага на вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо
лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лв. (3в) За нарушения по ал. 3 в случаите, в които е нечетлив или закрит по
какъвто и да е начин регистрационният номер на пътното превозно средство, на водача се налага глоба в размер 500 лв., а за нарушения
по ал. 3а и 3б – в размер 3000 лв. В тези случаи не се прилага чл. 183, ал. 4, т. 11.(3г) Ако пътното превозно средство има монтирано
устройство за целите на подаване на декларирани тол данни, което не функционира, и ако при извършена на място проверка от
контролните органи се установи, че неподаването на декларирани тол данни не се дължи на умишлена намеса във функционирането на
посоченото устройство, наказание по ал. 3а не се налага, ако е спазена процедурата за уведомяване на Агенция "Пътна инфраструктура"
за преустановено подаване на данни и впоследствие е подадена декларация за ползваните участъци от пътя при условия и по ред,
определени с наредбата по чл.10, ал. 7 от Закона за пътищата.(3д) В случаите на ал. 3, 3а или 3б движението по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, от едно и също пътно превозно средство в рамките на един и същ календарен ден се счита за едно нарушение
и се налага едно наказание в размера, определен съответно в ал. 3, 3а или 3б. Движението по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, чрез същото пътно превозно средство от 00,00 часа до 23:59 часа на следващия календарен ден се счита за отделно
административно нарушение, за което се налага отделно наказание. Когато с едно и също пътно превозно средство от категорията по чл.
10б, ал. 3 от Закона за пътищата в рамките на един календарен ден е осъществено движение по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, и при извършени нарушения по ал. 3а и 3б, наказание се налага само по ал. 3а. При регистрирани три нарушения в
рамките на една календарна година за пътно превозно средство от категорията по чл. 10а, ал. 7 от Закона за пътищата последващо
движение по платената пътна мрежа без заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата не се счита за
административно нарушение и за него не се налага глоба или имуществена санкция, а образуваните административнонаказателни
производства за повече от три нарушения се прекратяват.(3е) Нарушението по ал. 3 – 3в се счита за извършено там, където е установено
движението по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, от контролните органи при извършване на проверка на пътното
превозно средство. Ако актът за установяване на административно нарушение е съставен въз основа на данните от системата по чл.
167а, ал. 2, за място на извършване на нарушението се счита първото място, на което е установено движение по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, от пътното превозно средство в рамките на всеки отделен 24-часов период в съответствие с ал. 3д.(3ж) При
въвеждане на временна забрана за обществено ползване на път съгласно чл. 9, ал. 3 – 5 от Закона за пътищата, когато този път е включен
като част от маршрут на пътно превозно средство по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, в декларирани тол данни, посочени в
маршрутна карта, на собственика, на вписания ползвател и на водача на пътното превозно средство не се налагат наказания по ал. 3а и
3б за ползването на сигнализирания и указан обходен маршрут съгласно Закона за пътищата.(4) След извършена корекция по чл. 10а, ал.
3б от Закона за пътищата на собственика, на вписания ползвател и на водача на пътното превозно средство не се налагат наказания по
ал. 3 и по чл. 187а, ал. 1 и ал. 2, т. 1 за нарушения, регистрирани в периода на валидност на първоначално издадената винетка.(5) Водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е било спряно от движение и на което не е поставен валиден стикер съгласно чл.
100, ал. 3, и не носи валиден контролен талон от знака, издаден от Гаранционния фонд, за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите по чл. 487, ал. 1 от Кодекса за застраховането, се наказва с глоба 50 лв.(6) Който управлява
технически неизправно пътно превозно средство, се наказва с глоба от:1. петдесет лева – при констатирани незначителни
неизправности;2. двеста лева – при констатирани значителни неизправности;3. петстотин лева – при констатирани опасни
неизправности./
Като МЯСТО на нарушението, е посочен Път А-3, км 21+932 за
който се събира такса за изминато разС.ие - тол такса, съгласно Приложение
към т.1 на Решение № 680 на Министерски съвет от 21.09.2022г. за приемане
на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато
разС.ие -тол такса.
За извършеното административно нарушение е генериран
ДОКАЗАТЕЛСТВЕН ЗАПИС (Доклад) от Електронната система по чл.167а
ал.3 от ЗДвП с номер на нарушението
0D06EF8BC7FD3BA6E063021F160AB04C,който заедно с приложените към
него статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения-видеозаписи, представено като доказателство за отразените в
него обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа и местонахождението на
техническото средство (Контролно устройство с идентификатор № 20321)-
част от системата.
Тол таксите се дължат за всички пътни превозни средства с обща
технически допустима максимална маса над 3,5тона и се диференцират в
3
зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък от
изминатото разС.ие от категорията на пътното превозно средство и броя на
осите, екологичните му характеристики и се определят за всеки отделен път
или пътен участък, като заплащането на дължимата тол такса се извършва,
чрез Електронна система за събиране на тол такси и дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена да измине определено разС.ие, между
две точки.
В АУАН № BG02012024/5800/Р8-2/02.01.2024г. е отбелязано, че
процесното ППС е с обща технически допустима максимална маса над 12тона
и съответно - при движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа е дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП.
Горепосоченото обстоятелство се потвърждава от приложения към
настоящата преписка ДОКЛАД от Електронната система по чл.167а ал.3 от
ЗДвП, който установява, че пътно превозно средство с peг. № ******* е с
обща технически допустима максимална маса над 12тона и брой оси 5,както и
е с обща техническа допустима максимална маса 20 500килограма.
За извършеното административно нарушение е съставен АУАН №
BG02012024/5800/Р8-2/02.01.2024г. и е връчен на нарушителя на 02.01.2024г.,
което е удостоверено с негов подпис.
На нарушителя е предоставена възможност да направи възражения
при съставяне на акта за установяване на административно нарушение, като е
вписано: „нямам възражение по връчване на акта“.
По реда на чл.44, ал.1 от „Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН), жалбоподателя НЕ е упражнил правото си на писмени
възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН
За процесната дата-11.ХІІ.2023г. пътното превозно средство рег. №
******** е било снабдено с бордово устройство, като НЕ са получени
декларации за повече от един сегмент, включително и за СЕГМЕНТ
********** на Рамка 20321 на която е отчетено нарушението.
Във връзка с горното, към момента на извършеното
административно нарушение за процесното ППС, НЕ е била заплатена
дължимата тол такса, съгласно изискванията на чл.10, ал.1, т.2 от
ЗП/„заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно средство да измине
разС.ие между две точки от съответния път или пътен участък, като изминатото
разС.ие се изчислява въз основа на сбора на отделните тол сегменти, в които
съответното пътно превозно средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз
основа на, сбора на изчислените за съответните тол сегменти такси“/.
Видно от събраната доказателствена съвкупност, отчетеното от
Електронната система за събиране на пътни такси движение на ППС с peг. №
******* на дата 11.ХІІ.2023г. е осъществено при неизпълнение на
задължението по чл.139, ал.7 от ЗДвП.
Съгласно посочената разпоредба „водачът па пътно превозно
средство от категорията по чл.106, ал.3 от „Закона за пътищата“ е
длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, да закупи маршрутна КАРТА за участъците от платената пътна
мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за
установяване на изминатото разС.ие и заплащане на дължимата такса по
чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за пътищата“, освен когото тези задължения са
изпълнени от трето лице.
4
Описаните факти и обстоятелства в АУАН № BG02012024/5800/Р8-
2/02.01.2024г. се подкрепят и от СПРАВКА от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от „Закона за пътищата“.
В тази връзка, наказващият орган е изложил становище, че са налице
всички законови предпоставки за ангажиране на административно наказателна
отговорност, поради виновно неизпълнение на административното
задължение за заплащане на дължими пътни такси.
Съгласно чл.189е, ал.3 от ЗДвП /чл. 189е. (1) Актовете за установяване на административни
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в се съставят от длъжностните лица на службите за контрол по чл. 165, чл. 167, ал. 3 – 3б и чл. 167а
съобразно тяхната компетентност. (2) При установяване на нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б преди съставяне на акт за установяване на
административно нарушение, контролните органи уведомяват нарушителя за възможността да заплати таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона
за пътищата. Когато актът за установяване на нарушението се съставя в отсъствие на нарушителя, възможността за заплащане на тази
такса се предоставя с връчването на акта. (3) Таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата може да бъде заплатена по банков път
или чрез картово плащане, а пред органите по чл. 167, ал. 3 – 3б – и в брой, като плащането може да бъде осъществено при
извършване на проверката или в срок от 14 дни от връчване на акта за установяване на административно нарушение по чл. 179,
ал. 3 – 3б. (4) В случаите, при които таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата се заплаща след връчване на акта за установяване на
административно нарушение, нарушителят следва в платежното нареждане да посочи номера на акта за установяване на
административното нарушение.(5) При заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата в срока и при условията на ал. 3 и 4 и
след постъпване на сумата по сметката на Агенция "Пътна инфраструктура", нарушителят се освобождава oт
административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б, установено в акта за установяване на
административно нарушение. В тези случаи се освобождават от административнонаказателна отговорност собственикът, вписаният
ползвател и водачът за извършеното административно нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б във връзка с конкретното пътно превозно
средство за съответния случай на движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа.(6) Ако таксата по чл. 10, ал. 2 от
Закона за пътищата е заплатена в срока и при условията на ал. 3 и 4, акт за установяване на административно нарушение по чл. 179, ал.
3 – 3б не се съставя, а когато акт е съставен, не се издава наказателно постановление и производството се прекратява.(6а) (Не се образува
административнонаказателно производство, а образуваното се прекратява при извършена корекция съгласно чл. 10а, ал. 3б, както и в
случаите по чл. 10б, ал. 7 и 9 от Закона за пътищата.(7) Независимо от налагането на административно наказание, нарушителят дължи
заплащане на съответната такса по чл. 10а, ал. 2 или чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата съобразно категорията на пътното превозно
средство. Задължението се счита за изпълнено при заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата. (8) Контролните
органи могат да извършват справки в електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата,
като отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка със следните обстоятелства: мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни, свързани с движението по
участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и наличие
или липса на заплащане на дължимите такси. (9) По административната преписка може да се прилага справка от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, която има доказателствена сила за отразените в нея
обстоятелства, доколкото не бъде доказано противното.(10) За съставените актове за установяване на административно нарушение се
извършва отбелязване в информационната система по чл. 167а, ал. 4 до края на работния ден, в който е установено нарушението, а за
събраните такси по чл. 10, ал. 2, чл. 10а, ал. 2 или съответно чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата – до края на работния ден, следващ
деня на тяхното събиране.(11) Контролните органи окомплектоват акта за установяване на административното нарушение заедно с
всички документи по неговото съставяне и постъпилите възражения в двуседмичен срок от съставянето на акта и в същия срок
изпращат преписката на председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".(12) Наказателните постановления за
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в се издават от председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна
инфраструктура" или оправомощени от него длъжностни лица.(13) За съставените актове за установяване на административни
нарушения и издадените наказателни постановления по този член се прилагат разпоредбите на чл. 189, ал. 1 – 3 и ал. 13 – 16./,
нарушителят разполага с възможността да заплати КОМПЕНСАТОРНА
ТАКСА по чл.10, ал.2 от ЗП в 14-дневен срок от връчване на акта, в който
случай същият би се освободил от административно наказателна отговорност
за конкретното нарушение.
Компенсаторна такса по АУАН № BG02012024/5800/Р8-
2/02.01.2024г. НЕ е постъпвала по сметка на АПИ в 14-дневния срок от
връчването на акта за установяване на административно нарушение на
нарушителя.
В хода образуваното административно наказателно производство,
като доказателство е създаден и приложен към настоящата преписка
ДОКЛАД от Електронната система по чл.167а ал.3 от ЗДвП /чл.167а.(1) Агенция "Пътна
инфраструктура" осъществява контрол върху заплащането на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата чрез електронната
система за събиране на пътни такси.(2) При изпълнение на функциите си по този закон определените от председателя на управителния
съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" длъжностни лица: 1. спират движещи се моторни превозни средства чрез сигнал със стоп-
палка с червена светлина, описваща полукръг, като сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се автомобил на Агенция
"Пътна инфраструктура", означен като контролна единица на Националното тол управление, чрез поС.но светещ или мигащ надпис
"НАЦИОНАЛНО ТОЛ УПРАВЛЕНИЕ – СЛЕДВАЙ МЕ!"; проверяват документите за самоличност на водача, както и всички
документи, свързани с управляваното превозно средство;2. за установяване на нарушенията по чл.179, ал. 3 – 3в използват технически
средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или табелата с регистрационния номер на
пътното превозно средство, както и такива за измерване на размерите, масата или натоварването на ос на моторните превозни средства;
3. осъществяват контрол по спазване на задълженията за заплащане на таксите по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата;4. предоставят
възможност за картово плащане на съответните такси по чл. 10, ал. 2 и чл. 10а, ал. 2 от Закона за пътищата; ……..7. проверяват
създадените записи по ал. 3 и на тяхна основа съставят актове за установяване на административни нарушения при спазване на
разпоредбите на чл. 189е и чл. 189ж;8. съставят и връчват актове за установяване на административни нарушения и връчват електронни
фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в. (3) Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите, заедно с приложените
към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
5
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство – част от системата.……/, удостоверяващ обстоятелството, че ППС с peг.
№ ******** е с обща технически допустима максимална маса над 12тона и е
засечено на 11.12.2023г. в 11:37часа на Перник(кв. Църква) по път А-3. км
21+932, като за посоченото ППС е регистрирано тип нарушение-няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Приложени са и статични изображения във вид на снимков материал,
удостоверяващи разположението на процесното превозно средство върху
посочения по-горе пътен участък на дата 11.ХІІ.2023г. в 11:37 часа.
Съгласно разпоредбата на чл.189е, ал. 9 от ЗДвП по
административната преписка може да се прилага справка от електронната
система за събиране па пътни такси по чл. 10, an, 1 от Закопа за пътищата,
която има доказателствена сила за отразените в пея обстоятелства,
доколкото не бъде доказано противното.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по
несъмнен начин, като взе предвид: Жалба, АУАН № BG02012024/5800/Р8-
2/02.І.2024г. Фотоснимки, Рег. Талон-л.15-16, Трудов Договор-л.3 от
14.ХІІ.2023г., Пътен лист, ДОКЛАД с приложени към него статични
изображения във вид на снимков материал (приложени по делото/,
Пълномощно и Заповеди за компетентност-л.19-21,както и показанията на
свидетелите: Г. С. С. и С. С. С. - Гл. Инспектор в Пункт “Кулата“.
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна,
съдът намира следното:
При извършване на служебна проверка за законосъобразност на
обжалвания акт, съобразявайки доводите на страните, съдът констатира
допуснати съществени нарушения на административно наказателната
процедура, опорочаващи законосъобразността на обжалвания
административен акт и обосноваващи отмяната му.
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение
е основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган.
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на
административно нарушение и в наказателното постановление
административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за
което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и разбираемо,
както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,
6
като нарушена норма от съответния нормативен акт .
Също така следва да съществува правно единство между описаното,
като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното
постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН актът е
подписан от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на
нарушителя за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения НЕ се констатираха конкретни такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43, ал.5 от ЗАНН на нарушителя
е връчен препис от акта, срещу Разписка.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е
необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган.
Видно от изложената фактическа обстановка „на 02.І.2024г. в
11:06часа в направление излизане от територията на Република България, на
граничен контролно-пропускателен пункт Калотина е пристигнало пътно
превозно средство с peг. № *******, вид: влекач, марка и модел: ВОЛВО ФХ с
обща техническа допустима максимална маса - над 12тона, управлявано от г-н
С., като след извършена проверка от страна контролните органи е посочено, че
на 11.ХІІ.2023г. в 11:37часа, горепосоченото пътно превозно средство (ППС)
с регистрационен № ********, попада в категорията на пътно превозно
средство, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1, т.2 от
„Закона за пътищата“ (ЗП). Цитираното превозно средство е засечено на
11.ХІІ.2023г., 11:37часа на Перник(кв.Църква) по път А-3 км.21+932, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС, НЕ е заплатена
дължимата пътна такса, съгласно чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за пътищата“
(ЗП)на жалбоподателя С. С. С.-ЕГН: ********** е вменено нарушение по
чл.179, ал.3а от „Закона за движението по пътищата “/чл.179………. (3а) Водач, който
управлява пътно превозно средство от категорията по чл.10б, ал. 3 от Закона за пътищата по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните
задължения за установяване на изминатото разС.ие, съгласно изискванията на Закона за
пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал
да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв. (3б) Собственик на пътно превозно средство
от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата, се
наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако
собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лв./ във връзка с
неизпълнение задължения по чл.139, ал.7 от ЗДвП/чл.139.(1) Движещите се по пътя пътни
превозни средства трябва да бъдат:……..(7) Водачът на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата
е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената
пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото разС.ие и заплащане на
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице./,като му е
наложена санкция „Глоба“ в размер на 1 800/хиляда и осемстотин/лева.
В АУАН и НП не са намерили отражение всички обективни
признаци на състава на нарушението за което е ангажирана отговорността на
жалбоподателя, а така също и конкретната законова разпоредба, под която са
субсумирани фактите, установени от органа, издал наказателното
7
постановление и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана
административно наказателната отговорност на процесния жалбоподател.
Словесното описание на нарушението не отговаря на
квалификацията му от административно наказващият орган с приложените
норми.
Както в АУАН, така и в наказателното постановление са посочени
датата на извършване на нарушението, конкретното място на извършване на
нарушението/………на 11.ХІІ.2023г., 11:37часа на Перник(кв. Църква) по път А-3
км.21+932……./ съгласно императивните изисквания на чл.42, т.3 от ЗАНН и
чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Както в АУАН, така и в НП е посочена конкретна
нарушена законна разпоредба, наказанието е определено от органа като вид и
размер.
Ясно и точно е посочено мястото на извършване на нарушението, а
именно: път A-3,км 21+932, който от своя страна попада в Списъка на
републиканските пътищата, за който се събира такса за изминато разС.ие - Тол
такса, приложение към т.1 на Решение № 101 на МС от 20.02.2020г.
От приложената по делото СПРАВКА относно местоположението на
устройство № 20322 е видно, че с оглед географските му координати път А-3
км 21+932, попада в обхвата на сегмент с наименование: АМ А-3: Перник-
Студена и с номер 20321.
Съгласно чл.179, ал.3е от ЗДвП при нарушения, установени въз
основа на данните от системата по чл.167а ал.3 от същия закон за място на
извършване на нарушенията по чл.179, ал.3-3а от същия се счита първото
място, на което е установено движение по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, от пътното превозно средство в рамките на всеки отделен 24-
часов период.
Прави обаче впечатление, че на всякъде е отразено “…………
превозното средство е засечено ………на 11.ХІІ.2023г., 11:37часа на Перник(кв. Църква) по
път А-3 км.21+932…….……..“, никъде в АУАН не се посочва жалбоподателя С.
С. С.-ЕГН: **********, че е преминал през въпросната точка, още повече в
какво качество /собственик, водач, ползвател/ т. е. авторството на
жалбоподателя към дата 11.ХІІ.2023г. 11:37часа, когато е извършено
процесното нарушение категорично НЕ е безспорно. Същия е управлявал
процесното МПС към момента на проверката, посочил е в АУАН, че няма
възражения но далеч това не е достатъчно за приемане, че към процесната
дата за която е съставен АУАН-21.ХІ.2022г. в 18:20часа, същия е бил водач на
автомобила.
Приложените снимки и показанията на разпитаните свидетели Г. С.
С./“Аз съм актосъставител на акта. …..След като при нас излезе в системата, че трябва да бъде платена компенсаторна такса и да се
състави акт, аз съм длъжен да изпълня едно от двете указания, което е заложено софтуерно. След Нова година има една изменение в
Закона, съгласно което заедно с акта, водачите попълват и декларация, че те са били водачи по време на нарушението. Не мога да се сетя
за конкретния случай………Нямам спомен за конкретния случай…… Това бланката е по новите бланки. Подписът е мой. По
конкретния АУАН не мога да кажа дали има декларация от водача. ………“/ и С. С. С./“ Аз съм свидетел по съставяне на акта.
Подписът под акта е мой. Поддържам констатациите по акта. Случаите са еднотипни, нямам спомен за конкретния случай.
………..Декларация от нарушителя, че той е управлявал на конкретната дата ППС-то, нямам спомен дали има. …..След първия януари
на тази година съгласно разпореждане задължително има декларация, че водача е този, който е управлявал автомобила.“/ НЕ
спомагат за установяване на това обстоятелство още повече, че е налице
възражение подкрепено с приложен Трудов Договор-л.3 от 14.ХІІ.2023г.,
която дата на сключване респ. възникване на трудовоправни отношение, далеч
не кореспондира на датата, относно която на жалбоподателя е вменено
процесното нарушение /11.ХІІ.2023г. 11:37часа/.
8
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН не са
спазени установените към съдържанието им императивни изисквания в
чл.42 и съответно чл.57, ал.1 от ЗАНН, като е съставен АУАН на един
предполагаем извършител което е в пълно противоречие на принципите на
административното право характеризиращо се с конкретика и правен
формализъм.
С оглед на горното състава счита, че процесното НП е неправилно,
постановено при неправилно прилагане на материалния закон, както И в
противоречие с Решението постановено по дело С-61/23 на СЕС, досежно
приложението на принципа за съразмерност на наложеното наказание, което
налага отмяната му, с произтичащите от това правни последици. Аргументите
на съда за този извод са следните:
При съставяне на АУАН и издаване на обжалваното НП е допуснато
съществено процесуално нарушение, доколкото в тях не е посочена
конкретната нарушена от жалбоподателя разпоредба, каквото е
императивното изискване на чл.42, ал.1, т.5 ЗАНН и чл.57, ал.1, т.6 ЗАНН.
В случая и в АУАН и в НП, като нарушена е посочена разпоредбата
на чл.179, ал.3а от ЗДвП, която обаче се явява санкционна такава, доколкото
предвижда съответно административно наказание за водачите на ППС от
категория по чл.106, ал.3 ЗДвП в случаите, в които не са изпълнили
задълженията си по ЗП, относно заплащане на пътни такси при изминато
разС.ие по пътища от платената пътна мрежа.
Такова задължение е вменено на водачите на ППС с разпоредбата на
чл.139, ал.7 от ЗДвП, съгласно която водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл.106, ал.3 ЗП е длъжен преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците
от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните
задължения за установяване на изминатото разС.ие и заплащане на дължимата
такса по чл.10, ал.1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато тези задължения
са изпълнени от трето лице.
В случая е извършено именно посоченото административно
нарушение, доколкото не се касае за предварително закупена маршрутна
карта, а за заплащане на дължима пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 ЗП при
установяване на реално изминато разС.ие.
С оглед на изложеното следва да се приеме, че в АУАН и НП не е
посочена нарушената разпоредба, съдържаща състава на извършеното
административно нарушение, а единствено е отразена санкционната норма на
чл.179, ал.3а ЗДвП, поради което състава приема, че в хода на
административно наказателното производство е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила, доколкото в АУАН и НП не е посочена
нарушената от жалбоподателя разпоредба, която в случая е чл.139, ал. 7
ЗДвП. В този смисъл последният е поставен в невъзможност да разбере от
правна страна вмененото му във вина административно нарушение, за което е
ангажирана отговорността му.
От друга страна, относно изискването за пропорционалност при
заплащане на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури и санкциите за нарушения на националните разпоредби,
приети съгласно Директива 1999/62/ЕО в член 9а и с оглед национална правна
уредба, съгласно която всички нарушения се санкционират с глоба с фиксиран
9
размер", то с Решение на ЕС от 21 ноември 2024година, постановено по дело
С-61/23 по преюдициално запитване отправено на основание член 267 ДФЕС
от Административен съд Хасково (България) изрично се извежда, че
принципът на пропорционалност е част от общите принципи на правото на
Съюза, които трябва да бъдат зачитани от националното законодателство,
което попада в приложното поле или въвежда това право, включително при
липсата на хармонизация на правото на Съюза в областта на приложимите
санкции. И именно, поради което санкционните мерки, предвидени в
съответното национално законодателство, не трябва да надхвърлят границите
на подходящото и необходимото за постигането на легитимно преследваните
от това законодателство цели, като се има предвид, че когато има избор,
между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до най-малко
ограничителната и че причинените неудобства не трябва да са несъразмерни
по отношение на преследваните цели.
В постановеното от СЕС решение по дело С-61/2023 г. е прието, че не
се допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или
имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата
относно задължението за предварително заплащане на такса за ползване на
пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им.
Трябва изрично да бъде посочено, че по силата на чл.633 от ГПК вр.
чл. 144 от АПК, решението на СЕС по преюдициално запитване е
задължително за всички съдилища и учреждения в Република България.
При съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното
законодателство - Решение от 21.11.2024г. по дело С-61/2023г. на СЕС, се
налага изводът, че оспореното наказателно постановление е издадено в
противоречие с принципа за съразмерност по чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО
на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999г. относно заплащането
на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури. Иначе казано, размерът на наложената глоба е в
противоречие с чл. 9а от Директивата, поради липса на съразмерност спрямо
преследваната от законодателя цел, изразяваща се в липсата на възможност за
индивидуализиране на глобата за всеки конкретен случай, при съобразяване на
неговите особености, като изминато разС.ие, дължима такса или други
обстоятелства от техническо естество.
Следва да бъде съобразено и обстоятелството, че със Закона за
изменение и допълнение на Закона за пътищата (ред. ДВ, бр. 14 от 2023 г.) в
текста на чл.106 от ЗП са добавени три нови алинеи-7-9 в сила от 01.01.2024г.
Съгласно чл. 106, ал.7 от ЗП(ред. ДВ, бр. 14 от 2023 г., в сила от 01.01.2024 г., изм., бр.
13 от 2024 г. в сила от 13.02.2024 г.), в случай че е налице частично или пълно
недеклариране на тол данни в рамките на един календарен ден за пътно
превозно средство от категорията по ал. 3 (каквото е и процесното ППС), за
което има действащ договор с доставчик на услуга по електронно събиране на
такса за изминато разС.ие, на собственика или ползвателя се предоставя
възможност да заплати таксата за преминаване през съответните участъци в
срок до 14дни, считано от получаването на уведомление по ал. 8.
При заплащане на таксата в срока по изречение първо не се образува
административно наказателно производство. Според чл.106, ал.8 от ЗП/ред.
ДВ, бр. 14 от 2023г., в сила от 01,01.2024 г., изм., бр. 13 от 2024 г. в сила от 13.02.2024 г.) в
тридневен срок от установяване на недекларирани тол данни доставчикът на
услугата за пътно таксуване уведомява по надлежен ред собственика или
10
ползвателя на пътно превозно средство, за което има сключен договор, като в
уведомлението се съдържа и размерът на незаплатените тол такси.
Цитираните норми в сила от 01.01.2024г. са в съответствие с чл.2 § 7
от Регламент 2020/204 на Комисията. Към настоящия момент същите са част
от действащото вътрешно право, поради което са по-благоприятен за касатора
закон и следва да бъде приложен на основание чл.3, ал.2 от ЗАНН, съгласно
който ако до влизане в сила на наказателното постановление последват
различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по -
благоприятна за нарушителя.
Ето защо процесната жалба е основателна, а обжалваното
наказателно постановление е НЕзаконосъобразно и недоказано по безспорен
начин, относно авторство/, поради което НП на АНО като неправилно, следва
да бъде отменено.
Що се отнася да искането за разноски на представителя на АНО, то
същите с оглед изхода на делото следва да бъдат оставени без уважение.
Мотивиран от изложеното и на основание осн. чл.63, ал.2, т.1, вр. ал.1, вр.
чл.58д, т.1 от ЗАНН, съда счита, че така издаденото НП, следва да бъде
изцяло отменено, поради изтъкнатите по горе съображения в който смисъл,
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № BG02012024/5800/P8-
2/23.05.2024г. на И. Д. Директор на „Национално тол управление“ (НТУ) към
Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ)гр. София - Р.С.М., с което на С. С.
С. - ЕГН: ********** на осн. чл.179, ал.3а, вр. чл.139, ал.7 от „Закона за
движението по пътищата“ за неизпълнение на чл.10, ал.1, т.2 от „Закона за
пътищата“извършено нарушение на чл.179, ал.3а от „Закона за движението
по пътищата“ е наложено наказание „Глоба“ в размер на 1 800/хиляда и
осемстотин/лева.
ОСТАВЯ без УВАЖЕНИЕ искане за присъждане на
юристконсулско вазнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
11